Fader vår far i himmelen..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Johnny Lotion skrev:
    Hvis du opplever at hovedbudskapet er underkastelse, så har du ikke lest evangeliene. Jesus er den som viser hvem Gud er. Les evangeliene i sammenheng og se om Jesus reiser mennesker opp eller bøyer de ned...
    I følge den kristne doktrinen består den guddommelige treenigheten av følgende:

1. Den sadistiske brutale galningen Jehova i GT
    2. Den underdanige masochistiske lokkemannen Jesus i NT
    3. En udefinert ånd som dukker opp når du brenner stearinlys og slikt

Alt dyrkelse organisert av et kobbel med geistlige med og uten sanksjonsmidler.

Så det er en sann smørje av lokke/lure/tvinge/straffe/belønne. En herlig suppe for å slavebinde de overtroiske og dem som er så uheldig å bli indoktrinert med denne ufyselige slavereligionen fra barndommen av. :-\

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    800
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    "alternative ending" i bibelen passer bra! ha-ha
    eller "directors cut"! ;D
    Tja, le du. Men er ikke NT en slags extended version av bibelen?
    De kristne følger den, jødene ikke.

Siden religionene stort sett har samme opphav kunne kanskje en felles bok vært greit, så kunne de jo bare følge de kapitlene de ønsker? Litt som de gjør innenfor sine egne bøker i dag i grunnen.

Ellers er jo nådagens religionsvalg basert på oppvekst, oppdragelse og miljø. Man avles opp til å bli religiøs, det er vel ytterst få som blir religiøse i voksen alder (med unntak av på dødsleiet kanskje) eller som konverterer til andre religioner. Burde ikke dette skjedd oftere hvis gud faktisk tar kontakt og snakker til oss?
    Eller kanskje det faktisk finnes flere guder, akkurat som statsledere, som styrer hver sine regioner? For jeg håper ingen bestrider at det geografiske området du vokser opp i realiteten styrer hvilken religion du velger å følge? Er ikke det litt rart da religion og gudstro visstnok er et personlig valg, gjerne som følge av direktekontakt med en gud?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Holmium skrev:
    Er ikke det litt rart da religion og gudstro visstnok er et personlig valg, gjerne som følge av direktekontakt med en gud?
    Ganske pussig det der egentlig. I de medisinske sammenhenger er det å høre stemmer i hodet et varsel om at man kan ha en alvorlig schitzofren lidelse. Når det kommer under paraplyen religion så regnes det som positivt. :-\

Ikke uvanlig at begge deler ender med tragedier.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Gjestemedlem skrev:
    Holmium skrev:
    Er ikke det litt rart da religion og gudstro visstnok er et personlig valg, gjerne som følge av direktekontakt med en gud?
    Ganske pussig det der egentlig. I de medisinske sammenhenger er det å høre stemmer i hodet et varsel om at man kan ha en alvorlig schitzofren lidelse. Når det kommer under paraplyen religion så regnes det som positivt. :-\

Ikke uvanlig at begge deler ender med tragedier.

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
    Johnny Lotion skrev:
    Voff skrev:
    Johnny Lotion skrev:
    Er det noe å tolke? Jeg har ikke noe problem med å innrømme at det finnes historier i Bibelen som er fryktelige. Det overrasker meg oftere at det synes som om mange på død og liv skal tolke historiene direkte inn i vår tid. Du kan ikke lese dissse tekstene uten å ta hensyn til den historiske kontekst og den virkelighet de har blitt til i hvor grusomme de enn er. På en annen side er det tydeligvis en populær måte å argumentere på å finne de mest merkverdige, og ofte minst viktige, tekstene for så å gjøre det til hovedbudskapet i kristendommen.
    Bestem deg. Enten er dette sant eller fiksjon. Hvis teskstene er et produkt av sin tid så er vel religionen et produkt av sin tid. Det er også Javeh, som de abrahamske religionene tilber, som er fra jernalderen.
    Hovedbugskapet i kristendommen er underkastelse. Det er det eneste kravet. Uten underkastelse til Javeh skal du tortureres i evig tid. Dessuten at alle som ikke underkaster seg er totalt verdiløse.
    Hvis du opplever at hovedbudskapet er underkastelse, så har du ikke lest evangeliene. Jesus er den som viser hvem Gud er. Les evangeliene i sammenheng og se om Jesus reiser mennesker opp eller bøyer de ned...
    Ikke slit deg ut her, Gjestemedlem er en kar som ikke har et gram reell innsikt i hva troen på Jesus er, ei heller erfaring med det, men "vet alt og kan alt og alle som mener annet skal fordummes og snakkes ned til". Jeg synes det er utrolig at han får lov til å poste innleggene han har gjort i denne og andre tråder og jeg har meldt innlegget etter det jeg siterte her til moderatorteamet og forventer de følger regelen som står øverst på sidene her. Kvalmende å lese rett og slett.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    553
    Gjestemedlem skrev:
    Så det er en sann smørje av lokke/lure/tvinge/straffe/belønne. En herlig suppe for å slavebinde de overtroiske og dem som er så uheldig å bli indoktrinert med denne ufyselige slavereligionen fra barndommen av. :-\
    Har ikke vært inne på disse diskusjonssidene på mange måneder, men ved en liten titt idag så dukket sannelig den samme gamle leksa med eder og galle mot religiøs tro og kristendom opp igjen fra den fundamentalistiske ateist Gjestemedlem. Mulig han har holdt på slik også i perioden jeg ikke har vært innom her, men denne leksa og disse tiradene har jeg da hørt før. Lite nytt alstå. Men det er vel slik at når du gjentar en løgn mange nok ganger så tror du på det selv. Unnskyld ordet tro her..

Har ingen intensjon om å starte en ny diskusjon rundt disse tema, det fører ikke til noen konstruktiv dialog uansett. Kan være spennende å ha en samtale med personer med åpent sinn - som heldigvis de fleste har. Men når alt er låst og lukket og det kun blir vulgærpropaganda, sure ateistiske oppstøt og karikerte overdrivelser, så skal jeg prøve å ikke komme med flere kommentarer her før jul. Vil heller ønske Gjestemedlem og dere andre en riktig god jul!

Noen forslag til julemusikk kan jeg komme med. Dessverre er det en del religøse aspekt over disse innspillingene, men håper ingen får problemer med det. Kanskje også mysteriet rundt inkarnasjonen og barnet i krybben kan bidra til litt undring...

Annie Lennox: “A Christmas Cornucopia”
    Bob Dylan: "Christmas In The Heart"
    Bugge Wesseltoft: "It´s Snowing On My Piano"
    Iver Kleive - "Hyrdenes Tilbedelse"
    Ole Paus - "Hellige Natt - Jul I Skippergata"
    Sondre Bratland - "Rosa Frå Betlehem"
    Johnny Cash -"The Christmas Collection"
    Koret På Botsen & Henning Kvitnes -
    "Bortkomne Julestjerner"
    Bach: "Christmas Oratorio" m/ Monteverdi Choir
    og English Baroque Soloists Orchestra

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.177
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Johnny Lotion skrev:
    I følge den kristne doktrinen består den guddommelige treenigheten av følgende:

1. Den sadistiske brutale galningen Jehova i GT
    2. Den underdanige masochistiske lokkemannen Jesus i NT
    3. En udefinert ånd som dukker opp når du brenner stearinlys og slikt

Alt dyrkelse organisert av et kobbel med geistlige med og uten sanksjonsmidler.

Vi må begynne å selvmoderere våre utsagn fremover. Det er OK å ha meninger om religion. Det er også OK å være religiøs. Det er helt OK å være troende, selv om man ikke oppfatter seg som spesielt religiøs. Det er også OK å være ateist, eller agnostiker for den saks skyld. Kristen, muslim, buddhist, sikh eller hindu er alle måter å forstå verden og ting rundt seg på, og det er en rettighet man har å få lov å være dedikert til sin tro.

Det er ikke om å gjøre å oppvise størst mulig negativitet i forhold til religion, religiøse handlinger eller religiøse skrifter. At ting kan være brutalt, selvmotsigende og fordømmende er elementer man finner i alle samfunn, religioner og en dog i lovverk.

Jeg vil oppfordre dere til å diskutere på et konstruktivt grunnlag, og dermed ikke fortsette å oppvise en fordømmelse ispedd så sterke verbale maleriske beskrivelser. Mange er religiøse eller "enklere" troende, og er sannsynligvis fullt klar over at at andre har andre oppfatninger av livet, samfunnet, normer og verdier og døden etter livet. Diskuter på grunnlag av saklige premisser.

bjornh, moderator

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.364
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sier som Dag...
    Vil og si at det er ingen menneskerett å bli tatt på alvor med religiøse fablerier...

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.177
    Torget vurderinger
    1
    Det er snarere en menneskerett å bli respektert hvis man har en religiøs oppfatning.

bjornh, moderator

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.364
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Enig i det. Det er vel bare det at den respekten bør gå begge veier.
    Det handler også alt om hvordan religion praktiseres.

C

Cyber

Gjest
    lars_erik skrev:
    Og det skal jeg stå 100% inne for i alle mine innlegg på forumet at den har. Jeg synes mange av de som poster her, f.eks. du og trollbildet ditt over, burde faktisk ta en tur utforbi døren og treffe på noen av disse kristne psykopatene som vandrer rundt blant dere. Jeg tror du ville bli svært overrasket for skildringene dere har her kan jeg ærlig talt ikke klare å se i sammenheng med det som det prøves å kople dem sammen med. Jeg sier ikke at kristne er noe bedre enn andre bare så det er klart, men at bildet som presenteres her er helt feil i mine øyne.

En kristen kan gjenkjennes på fruktene sine og de skal være: kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse. Sterk kost i grunn og er noe å strekke seg etter og ingen har vel alt dette, men det som postes over om sanksjoner, tvang, selvlureri osv... har ingenting med dette å gjøre. Da har du ikke forstått noe, og har nok ei heller hatt kontakt med mennesker som er kristne.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.364
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    cybervision_ skrev:
    lars_erik skrev:
    Og det skal jeg stå 100% inne for i alle mine innlegg på forumet at den har. Jeg synes mange av de som poster her, f.eks. du og trollbildet ditt over, burde faktisk ta en tur utforbi døren og treffe på noen av disse kristne psykopatene som vandrer rundt blant dere. Jeg tror du ville bli svært overrasket for skildringene dere har her kan jeg ærlig talt ikke klare å se i sammenheng med det som det prøves å kople dem sammen med. Jeg sier ikke at kristne er noe bedre enn andre bare så det er klart, men at bildet som presenteres her er helt feil i mine øyne.

En kristen kan gjenkjennes på fruktene sine og de skal være: kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse. Sterk kost i grunn og er noe å strekke seg etter og ingen har vel alt dette, men det som postes over om sanksjoner, tvang, selvlureri osv... har ingenting med dette å gjøre. Da har du ikke forstått noe, og har nok ei heller hatt kontakt med mennesker som er kristne.
    Har flere venner som er religiøse, og som er fantastiske mennesker :)
    Igjen; det handler alt om hvordan religion praktiseres.
    Og at vi som ikke tror, sliter med å ta Det Gamle Testamentet på alvor, er nesten noe dere bare må finne dere i.

C

Cyber

Gjest
    lars_erik skrev:
    cybervision_ skrev:
    lars_erik skrev:

Har flere venner som er religiøse, og som er fantastiske mennesker :)
    Igjen; det handler alt om hvordan religion praktiseres.
    Og at vi som ikke tror, sliter med å ta Det Gamle Testamentet på alvor, er nesten noe dere bare må finne dere i.
    Jeg har ikke noe problem med det, men det finnes forskjellige måter å si noe på. Det er jo som at hvis jeg ikke syntes noe om John Lennon så sier jeg at du er en psykotisk idiot som torturerer deg selv med å lytte til det kvalmende oppgulpet han spydde ut av den råtne kjeften sin. (Om man skal Gjestemedlemisere innlegget)

Da synes jeg det er bedre å si at du synes religionen virker rar og lite troverdig eller noe i den duren. Tror du skjønner hva jeg mener, kritikk og diskusjon er jeg 100% for, men språket bør holdes på et nivå som viser at det er myndige mennesker som sitter bak tastaturet.

Ha en god dag, nå skal såpevannet finnes frem her! ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.364
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    He, he. Tar den ;D
    Men nå har ikke jeg brukt noen særlig sterke ord her.
    Trollet var ment til begge sider.

hvalross

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    3
    Er du her enda og kverulerer over Kristendommen Lars Erik . Trodde du hadde sovnet for lengst. ;D ;D

maskinisten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    En kristen kan gjenkjennes på fruktene sine og de skal være: kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse.
    [/quote]

Det i motsetning til en som ikke er kristen?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.364
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    hvalross skrev:
    Er du her enda og kverulerer over Kristendommen Lars Erik . Trodde du hadde sovnet for lengst. ;D ;D
    Våknet med influensa i dag :mad:

C

Cyber

Gjest
    maskinisten skrev:
    En kristen kan gjenkjennes på fruktene sine og de skal være: kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse.
    [/quote]

Nei, men i motsetning til det som skisseres av andre her.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.364
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    cybervision_ skrev:
    maskinisten skrev:
    Nei, men i motsetning til det som skisseres av andre her.
    [/quote]

På tide å bremse litt her?
    Det man reagerer på, er jo nettopp det at mange ikke lever opp til det de predikerer!
    Dømme andre kan man gjøre når man lever opp til de idealer man predikerer.
    Nok en gang; praktisering av religion betyr alt.

C

Cyber

Gjest
    lars_erik skrev:
    Det man reagerer på, er jo nettopp det at mange ikke lever opp til det de predikerer!
    Helt enig med deg (bortsett fra det med at praktiseringen betyr alt) og jeg forklarte sikkert ikke helt hva jeg tenkte. Practice what you preach er en selvfølge og jeg har ingen grunn til å fremstå som noen stor troende her. Jeg er en kristen og lever ikke livet godt nok selv og det er jo nettopp derfor jeg er kristen. Kristne er folk som innser at de ikke får sakene til selv og så kan en mene det er en svakhet og feighet om en vil. Jeg synes det er mye som er vanskelig å skjønne og skjønner at mange finner mye somsom er vanskelig å svelge, men: Jeg har opplevd at han er med hver dag og at det ikke er en sinnslidelse som det fremstilles som ofte på forum og i media. Jeg tror ikke at jeg er bedre enn noen andre og har beina nesten nedi jorda der, men det jeg mener er at man som kristen forandres til det bedre ved å leve med ham, ikke at man blir bedre enn andre, men bedre enn man var.

Nok om det. Poenget mitt her var at jeg synes man som deltaker på forum skal trå varsomt med språkbruken sin.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.364
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    cybervision_ skrev:
    lars_erik skrev:
    Helt enig med deg (bortsett fra det med at praktiseringen betyr alt) og jeg forklarte sikkert ikke helt hva jeg tenkte. Practice what you preach er en selvfølge og jeg har ingen grunn til å fremstå som noen stor troende her. Jeg er en kristen og lever livet med Jesus så langt jeg klarer og feiler mye av tiden. Jeg lever ikke livet godt nok selv og det er jo nettopp derfor jeg er kristen. Kristne er folk som innser at de ikke får sakene til selv og så kan en mene det er en svakhet og feighet om en vil. Jeg synes det er mye som er vanskelig å skjønne og skjønner at mange finner mye somsom er vanskelig å svelge, men: Jeg har opplevd at han er med hver dag og at det ikke er en sinnslidelse som det fremstilles som ofte på forum og i media. Jeg tror ikke at jeg er bedre enn noen andre og har beina nesten nedi jorda der, men det jeg mener er at man som kristen forandres til det bedre ved å leve med ham, ikke at man blir bedre enn andre, men bedre enn man var.

Nok om det. Poenget mitt her var at jeg synes man som deltaker på forum skal trå varsomt med språkbruken sin.
    Godt skrevet!
    Slikt har jeg ingen problemer med å ha respekt for :D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det etterlyses respekt

men hva er det man skal respektere?

Case:
    En mann velger å sitter fire timer hver dag i en søppelkasse fordi han personlig finner det givende.

Fortjener han respekt for sitt valg. .. jojo hvis han ønsker dette så hvorfor ikke. Det skader ingen. Litt tåpelig sett fra utsiden, men han kan nok ha sine grunner.

Er han en dårlig person av den grunn?

Overhodet ikke. Kanskje sogar snill og god som en påskekylling.

Men hva hvis han tvinger sine barn til å gjøre det samme?

Da er det ikke helt greit lenger.

Da er det bare trist og leit.

De må kanskje slite med psyken resten av livet som følger.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.177
    Torget vurderinger
    1
    Noen ting må man respektere. Andre ting akseptere. Poenget mitt at man som deltaker på forumet til Hifisntralen har samtykket til Hifisentralens regel 1 som sier noe om språkbruk:

Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet.

bjornh, moderator

G

Gjestemedlem

Gjest
    bjornh skrev:
    Noen ting må man respektere. Andre ting akseptere. Poenget mitt at man som deltaker på forumet til Hifisntralen har samtykket til Hifisentralens regel 1 som sier noe om språkbruk:

Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet.

bjornh, moderator
    Hvor går da forskjellen mellom å kritisere en Idé eller en doktrine og det å fornærme dem som dyrker disse doktrinene?

Hvis jeg hevder at julenissedyrking er et tåpelig konsept og at barn ikke bør tvinges inn i dette?

Har jeg da fornærmet og krenket alle julenissetroende?

Er det skummelt og fælt?

Hva når man poengterer at det ikke er noe galt med de menneskene som driver med slikt da, men at det ikke er helt sunt det de holder på med.. og at man i det minste bør respektere barn nok til å holde dem utenfor inntil de blir gamle nok til selv å bli julenissdyrkere hvis de så ønsker?

Er det religiøse ideér som er forbudt å diskutere fordi noen tar seg personlig nær av kritikk av deres villfarelser og dens doktrine?

Jeg har den dypeste respekt for kristne mennesker, men samtidig ingen respekt for deres vrangforestillinger og spredningsfare derav. Det er viktig å kunne skille mellom person og idé.

Er det bestemte ord man skal erstatte med eufemismer for at ikke de religiøse skal gå i fistel?

Det er jo bare en artig utfordring å så fall. Så en selvmoderering av språkbruk tas til etterretning Bjørn.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Får vi vise storsinn i julen har jeg besluttet å spille en salme for dere:

[video]G2ru8QhNxIw[/video]

maskinisten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Det jeg ikke forstår er at noen mener at språket vårt siden 1978 visstnok har forandret seg så mye at folk i dag ikke lenger forstår hva som står skrevet i bibelen anno 1978..
    Er det som ble skrevet i 1978 virkelig så feilaktig at vi må bruke 32 år og x antall årsverk på det?
    Fra 1978 og til idag skulle altså bibelen tolkes på en måte, og fra 2011 og videre skal bibelen tolkes på en litt annen måte, og så igjen om noen år igjen er det vel på tide med en ny omskriving..
    Det blir ikke akkurat noe mere troverdig etter mitt syn.

hvalross

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    3
    Hva er det som du har opplevd i livet som gjør deg så motstander av Kristendommen Gjestemedlem . Har aldri hørt en Ateist som har slik språkbruk som deg -helt uvanlig. Det må være noe helt spessiellt som du har opplevd i forbindelse med Kristendommen. Når du snakker om villfarelse så taler du nok for deg selv. Du minner meg veldig om en Original person på mitt hjemsted - helt vrangsnudd i hjernen . ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
    hvalross skrev:
    Hva er det som du har opplevd i livet som gjør deg så motstander av Kristendommen Gjestemedlem . Har aldri hørt en Ateist som har slik språkbruk som deg -helt uvanlig. Det må være noe helt spessiellt som du har opplevd i forbindelse med Kristendommen. Når du snakker om villfarelse så taler du nok for deg selv. Du minner meg veldig om en Original person på mitt hjemsted - helt vrangsnudd i hjernen . ::)
    Ingenting i verden har forårsaket så mye lidelse, tortur, skrekk, krig og undertrykkelse som de store slaverelgionene. Stalin, Pol Pot, Idi Amin, Hitler og Mao blir samlet som koselige pusekatter i forhold til kirkens menn og deres ugjerninger mot menneskeheten.

Hvorfor skal vi hylle og krype for denne korrumperende samfunsykdommen som disse religionene er?

Er det så underlig å ønske en verden fri for religionens slaveri og hjernevasking av uskyldige?

Er det så underlig å ønske en bedre og fredeligere verden for de kommende generasjoner?

En verden uten prester, imamer, mulaher, rabbier, biskoper og kardinaler som utroper seg som herskere over frie mennesker og stjeler deres menneskelighet og integritet og fyller dem med trusler, løgner og lovnader om paradiser og helveter .. alt for å skaffe seg makt og rikdom.

En drøm kanskje, men en bedre verden er vel verdt å drømme om.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Deph; du glemmer at vi er en forsamling med svake, enkle sjeler som trenger noen til å lede oss.. ;D

Og forresten: Jeg er enig i hvert et ord du skriver i ditt siste innlegg. Godt og klart sagt!

mvh. VilhelmW

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.364
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Må nok også si meg mye enig i dephs siste innlegg.
    Essensen er vel at mye religionsutfoldelse desverre har sterke likhetstrekk med mange - ismer. Kommun, naz, fac osv.
    Men mange lever også utfra det de prediker, på en positiv måte.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.364
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    cybervision_ skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Ingenting i verden har forårsaket så mye lidelse, tortur, skrekk, krig og undertrykkelse som de store slaverelgionene. Stalin, Pol Pot, Idi Amin, Hitler og Mao blir samlet som koselige pusekatter i forhold til kirkens menn og deres ugjerninger mot menneskeheten.
    Det tror jeg faktisk du er klar over ikke stemmer. Og å være kristen er ikke å være slave, men å bli fri.
    Glem ikke korstogene, inkvisisjonen osv. Kristningen av Norge foregikk med sverd. Katolske presters stadige overgrep. Ikke mye nestekjærlighet å spore i noen av disse eksemplene. Den arven er ikke mye å skryte av.
    Men mange i dag her heldigvis en annen måte å praktisere religion på. All ære for det.

C

Cyber

Gjest
    lars_erik skrev:
    cybervision_ skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det tror jeg faktisk du er klar over ikke stemmer. Og å være kristen er ikke å være slave, men å bli fri.
    Glem ikke korstogene, inkvisisjonen osv. Kristningen av Norge foregikk med sverd. Katolske presters stadige overgrep. Ikke mye nestekjærlighet å spore i noen av disse eksemplene. Den arven er ikke mye å skryte av.
    Men mange i dag her heldigvis en annen måte å praktisere religion på. All ære for det.
    Ja, jeg er selvsagt klar over dette, men røk det 55 millioner i korstogene? Det går ikke an å ha en slik sort-hvitt tolkning a verden som allltid skal helle til ens saks beste. Og så er det jo slik at en kan jo gjøre mye i andres navn, men det trenger ikke å være det for det om.

Men, nå er det stopp her for meg, har i grunnen prøvd å ikke involvere meg i disse surretrådene, men er vanskelig når så mye feil og dumt kommer frem.

God natt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.364
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    cybervision_ skrev:
    lars_erik skrev:
    cybervision_ skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Ja, jeg er selvsagt klar over dette, men røk det 55 millioner i korstogene? Det går ikke an å ha en slik sort-hvitt tolkning a verden som allltid skal helle til ens saks beste. Og så er det jo slik at en kan jo gjøre mye i andres navn, men det trenger ikke å være det for det om.
    JEG har ingen sort- hvit tolkning :)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Et innlegg er slettet. Bjornh sa det bra i går og jeg foreslår at de som lurer på hvorfor jeg slettet det innlegget, går tilbake i denne tråden og leser hans innlegg. Kortversjon: det er IKKE greit å insinuere at alle som tror på noe (for øvrig: hvorfor skal ateister som meg holdes utenfor trosspørsmålet?) er mentalt forstyrret.

Mbare - moderator

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Blir det dobbeltmoralistisk av meg og feire jul som hedning/ateist og hobbybuddist?
    "Santa doesn't care if you have been naughty or nice".
    Fra spøk til alvor - jeg feirer vel egentlig ikke en kristen jul selv, men stiller opp for familien kan du si.
    Amen

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    694
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Gjestemedlem skrev:
    hvalross skrev:

Hvorfor skal vi hylle og krype for denne korrumperende samfunsykdommen som disse religionene er?

Er det så underlig å ønske en verden fri for religionens slaveri og hjernevasking av uskyldige?

Er det så underlig å ønske en bedre og fredeligere verden for de kommende generasjoner?

En verden uten prester, imamer, mulaher, rabbier, biskoper og kardinaler som utroper seg som herskere over frie mennesker og stjeler deres menneskelighet og integritet og fyller dem med trusler, løgner og lovnader om paradiser og helveter .. alt for å skaffe seg makt og rikdom.

En drøm kanskje, men en bedre verden er vel verdt å drømme om.
    Religion eller ei; menneskeheten er nok dessverre ikke bedre enn sine referanser (Korstog/Inkvisisjonen/Hitler/Stalin/McCarthy osv.) :(...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn