Fader vår far i himmelen..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Nå som vi endelig har fått oversatt bibelen står vi i fare for å 'brenne inne' med mye ubrukelig litteratur, i den forbindelse er det vel naturlig å spørre om hvorvidt det er sansynlig at kirken oppretter en form for innbytte ordning, tenker da på et eller annet i likhet med Norges Banks praksis i forbindelse med utskifting/utfasing av valutaenheter..
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    På den tiden og i det strøket var vel ungjente og jomfru synonymer. Ryktet forteller at så ikke lenger er tilfelle.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.559
    Torget vurderinger
    2
    ...og det hendte i de dager at Josef og jentungen Maria skulle skrives inn i manntallet.
     

    maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Følgende ting som er verd å nevne finnes å lese på bibel.no

    ''Det er ikke negativt at det finnes flere oversettelser. Når Bibelen finnes i ulike norske oversettelser, kan forskjellige mennesker finne den utgaven som kommuniserer best med dem.''

    Dette er jo fine greier, det blir jo veldig likt mange av de nye filmene som utgis på DVD og Blu Ray... extended version, alternative ending etc, etc.. mange finner jo sånt ekstramateriale vel verd å betale noen ekstra riksdaler for.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Det beste alternativet her må vel bli å få tak i Director's cut. :)
     

    Johnny Lotion

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2009
    Innlegg
    139
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    maskinisten skrev:
    Følgende ting som er verd å nevne finnes å lese på bibel.no

    ''Det er ikke negativt at det finnes flere oversettelser. Når Bibelen finnes i ulike norske oversettelser, kan forskjellige mennesker finne den utgaven som kommuniserer best med dem.''

    Dette er jo fine greier, det blir jo veldig likt mange av de nye filmene som utgis på DVD og Blu Ray... extended version, alternative ending etc, etc.. mange finner jo sånt ekstramateriale vel verd å betale noen ekstra riksdaler for.
    Skjønner hverken hva du vil eller hvor du vil med denne tråden.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.118
    Antall liker
    6.452
    Kanskje Josef ikke var så naiv som først antatt.
     

    maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Johnny Lotion skrev:
    maskinisten skrev:
    Følgende ting som er verd å nevne finnes å lese på bibel.no

    ''Det er ikke negativt at det finnes flere oversettelser. Når Bibelen finnes i ulike norske oversettelser, kan forskjellige mennesker finne den utgaven som kommuniserer best med dem.''

    Dette er jo fine greier, det blir jo veldig likt mange av de nye filmene som utgis på DVD og Blu Ray... extended version, alternative ending etc, etc.. mange finner jo sånt ekstramateriale vel verd å betale noen ekstra riksdaler for.
    Skjønner hverken hva du vil eller hvor du vil med denne tråden.
    Uten å trekke noen forhastede konklusjoner, men si meg, er du en av de som ikke forstår språket i dagens utgave av bibelen og i så måte finner det tvingende nødvendig å bruke 11 år og forholdsvis store resurser på dette (i mine øyne) unødvendige tøvet?
     

    Johnny Lotion

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2009
    Innlegg
    139
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    maskinisten skrev:
    Johnny Lotion skrev:
    maskinisten skrev:
    Følgende ting som er verd å nevne finnes å lese på bibel.no

    ''Det er ikke negativt at det finnes flere oversettelser. Når Bibelen finnes i ulike norske oversettelser, kan forskjellige mennesker finne den utgaven som kommuniserer best med dem.''

    Dette er jo fine greier, det blir jo veldig likt mange av de nye filmene som utgis på DVD og Blu Ray... extended version, alternative ending etc, etc.. mange finner jo sånt ekstramateriale vel verd å betale noen ekstra riksdaler for.
    Skjønner hverken hva du vil eller hvor du vil med denne tråden.
    Uten å trekke noen forhastede konklusjoner, men si meg, er du en av de som ikke forstår språket i dagens utgave av bibelen og i så måte finner det tvingende nødvendig å bruke 11 år og forholdsvis store resurser på dette (i mine øyne) unødvendige tøvet?
    Denne utgaven legger seg tettere opp til den greske tekten. 78oversettelsen tok mer hensyn til hvordan oversettelsen ble på norsk som en reaksjon på 30utgaven som lå tett på den greske teksten, men med en norsk som ikke bestandig var like tilgjengelig med tiden. Jeg er en av de som faktisk ser at det kan være et poeng å ha ulike oversettelser og at det bør gjøres med jevne mellomrom. Om du mener det er bortkasta penger får være så. Finnes mer bortkasta ting å bruke penger på i mine øyne.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Johnny Lotion skrev:
    maskinisten skrev:
    Johnny Lotion skrev:
    maskinisten skrev:
    Følgende ting som er verd å nevne finnes å lese på bibel.no

    ''Det er ikke negativt at det finnes flere oversettelser. Når Bibelen finnes i ulike norske oversettelser, kan forskjellige mennesker finne den utgaven som kommuniserer best med dem.''

    Dette er jo fine greier, det blir jo veldig likt mange av de nye filmene som utgis på DVD og Blu Ray... extended version, alternative ending etc, etc.. mange finner jo sånt ekstramateriale vel verd å betale noen ekstra riksdaler for.
    Skjønner hverken hva du vil eller hvor du vil med denne tråden.
    Uten å trekke noen forhastede konklusjoner, men si meg, er du en av de som ikke forstår språket i dagens utgave av bibelen og i så måte finner det tvingende nødvendig å bruke 11 år og forholdsvis store resurser på dette (i mine øyne) unødvendige tøvet?
    Denne utgaven legger seg tettere opp til den greske tekten. 78oversettelsen tok mer hensyn til hvordan oversettelsen ble på norsk som en reaksjon på 30utgaven som lå tett på den greske teksten, men med en norsk som ikke bestandig var like tilgjengelig med tiden. Jeg er en av de som faktisk ser at det kan være et poeng å ha ulike oversettelser og at det bør gjøres med jevne mellomrom. Om du mener det er bortkasta penger får være så. Finnes mer bortkasta ting å bruke penger på i mine øyne.
    Enig med deg. Hvordan vi leser og forstår Bibelen endrer seg som alt annet. Derfor er det viktig med nye oversettelser, uten at det betyr at de eldre utgavene trenger kassering.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.118
    Antall liker
    6.452
    Man burde heller vært litt framsynt og brukt pengene på koranen.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    BT skrev:
    Man burde heller vært litt framsynt og brukt pengene på koranen.
    Tja vi skal vel alle pugge arabisk om ikke så lenge, så da tar vi den på originalspråket.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.105
    Antall liker
    8.434
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Det som vekker mest forargelse er visstnok at jomfru blir erstattet med ung jente.
    Det med jomfru er en oversettelsesfeil i tidlige tider fra eller til gresk - husker ikke. Poenget er at det står ingenting om jomfru i de originale rullene. Noe å tenke på for den katolske kirken som har basert mye tull på en påviselig oversettelsesfeil (ikke det at at det korrekt ovesatte er noe mindre tull ;D)..... 8)
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    BT skrev:
    Man burde heller vært litt framsynt og brukt pengene på koranen.
    ...venstre mot høyre fra leser og skriver man at slik om legge å til HFS fikk vi om Hva
    .begynnelse en jo er Det.
    ...etterhvert alfabetet arabiske det ta vi får Så.​
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.286
    Antall liker
    9.622
    Supertramp skrev:
    BT skrev:
    Man burde heller vært litt framsynt og brukt pengene på koranen.
    ...venstre mot høyre fra leser og skriver man at slik om legge å til HFS fikk vi om Hva
    .begynnelse en jo er Det.
    ...etterhvert alfabetet arabiske det ta vi får Så.​
    Vi begynner ikke en setning med punktum og liten bokstav, gjør vi vel?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.367
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    "alternative ending" i bibelen passer bra! ha-ha
    eller "directors cut"! ;D
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Jeg tror det er på høy tid at bibelen, koranen og toraen blir byttet ut med denne:
     

    Johnny Lotion

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2009
    Innlegg
    139
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    wotg skrev:
    Jeg tror det er på høy tid at bibelen, koranen og toraen blir byttet ut med denne:
    Har du lest Bibelen i det hele tatt? Noe fra Det nye testamentet? Noe du ikke har funnet i sekundærlitteratur eller ferdig tolket på et nettsted?
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Har selvfølgelig lest både det nye og gamle testamentet - at folk fortsatt tror eller finner det som står i disse bøkene plausibelt eller moralsk riktig er for meg en gåte.
    I så måte så resonerer Mr. Hitchens filosofi om "celestial dictatorship" meget bra med meg.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Så Jonny Lotion.... Hvordan tolker DU historien om David og Batseba??
     

    Johnny Lotion

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2009
    Innlegg
    139
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Morpheus skrev:
    Så Jonny Lotion.... Hvordan tolker DU historien om David og Batseba??
    Er det noe å tolke? Jeg har ikke noe problem med å innrømme at det finnes historier i Bibelen som er fryktelige. Det overrasker meg oftere at det synes som om mange på død og liv skal tolke historiene direkte inn i vår tid. Du kan ikke lese dissse tekstene uten å ta hensyn til den historiske kontekst og den virkelighet de har blitt til i hvor grusomme de enn er. På en annen side er det tydeligvis en populær måte å argumentere på å finne de mest merkverdige, og ofte minst viktige, tekstene for så å gjøre det til hovedbudskapet i kristendommen.

    David er jo interessant som utgangspunkt for Messiasforventningen. Så kan du jo trekke linjene videre via profetene og deres profetier om Messias. Så kan du følge denne forventning om den hevnende Gud til Johannes døperen og stille spørsmålet om det er rart at han i fengsel tvilte på at Jesus virkelig var Messias når han kalles Fedsfyrsten?

    Jeg stilte spørsmål til trådstarter om hva poenget med denne tråden var. Skjønner at den ikke blir stort ulik de andre på temaet. Ergo er det jo ikke vits å skrive mer i denne...
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Om man ikke tolker bibelen på sett og vis vil man jo bli paranoid! Skal jeg følge Guds syn med øye for øye tann for tann, eller hans oppfordring om å vende det andre kinn til...

    Hvordan kan man tro på en gud som:

    Så sier Herren: Jeg lar ulykke komme over deg fra din egen ætt. Jeg vil ta konene dine like for øynene på deg og gi dem til en annen mann. Han skal ligge med dem midt på lyse dagen. For du har handlet i det skjulte, men jeg vil la dette skje for øynene på hele Israel midt på lyse dagen.»

    http://www.adressa.no/kultur/article603056.ece

      9 Da Jehu kom ut om morgenen, trådte han fram og talte til hele folkemengden: «Dere er uten skyld. Det var jeg som fikk i stand en sammensvergelse mot min herre og drepte ham. Men hvem har slått i hjel alle disse? 10 Nå skal dere vite at ikke et ord av det Herren har talt mot Akabs ætt, faller maktesløst til jorden. Herren har gjort det han forkynte gjennom sin tjener Elia.» 11 Så slo Jehu i hjel alle som var igjen av Akabs ætt i Jisre’el, og alle kongens stormenn, kjenninger og prester. Ikke én av dem lot han bli igjen eller slippe unna.

    http://www.bibel.no/nb-NO/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=2KI&chapter=10&verse=30

    Sharia på sitt beste....
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Apropos oversettelse; tenk hvor annerledes historien hadde sett ut om de Romerne som oversatte bibelen ca. 400evt. ikke hadde satt inn "hell" (av norrønsk hel) i stedet for det opprinnelige ordet som beskrev en søppelplass utenfor Jerusalem.


    Mvh. RS
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Supertramp skrev:
    BT skrev:
    Man burde heller vært litt framsynt og brukt pengene på koranen.
    ...venstre mot høyre fra leser og skriver man at slik om legge å til HFS fikk vi om Hva
    .begynnelse en jo er Det.
    ...etterhvert alfabetet arabiske det ta vi får Så.​
    Vi begynner ikke en setning med punktum og liten bokstav, gjør vi vel?
    ...tu lief ttil mok ted, ieN​
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.082
    Antall liker
    147
    Torget vurderinger
    3
    Her var det mange religiøse og kloke hoder på en gang . ::)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.100
    Antall liker
    19.946
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Religiøse OG kloke :eek:

    Neppe....
    Med enkelte unntak :)
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.082
    Antall liker
    147
    Torget vurderinger
    3
    Du er vel en av dem Lars Erik . ;D ;D
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.105
    Antall liker
    8.434
    Torget vurderinger
    1
    Johnny Lotion skrev:
    Er det noe å tolke? Jeg har ikke noe problem med å innrømme at det finnes historier i Bibelen som er fryktelige. Det overrasker meg oftere at det synes som om mange på død og liv skal tolke historiene direkte inn i vår tid. Du kan ikke lese dissse tekstene uten å ta hensyn til den historiske kontekst og den virkelighet de har blitt til i hvor grusomme de enn er. På en annen side er det tydeligvis en populær måte å argumentere på å finne de mest merkverdige, og ofte minst viktige, tekstene for så å gjøre det til hovedbudskapet i kristendommen.
    Bestem deg. Enten er dette sant eller fiksjon. Hvis teskstene er et produkt av sin tid så er vel religionen et produkt av sin tid. Det er også Javeh, som de abrahamske religionene tilber, som er fra jernalderen.
    Hovedbugskapet i kristendommen er underkastelse. Det er det eneste kravet. Uten underkastelse til Javeh skal du tortureres i evig tid. Dessuten at alle som ikke underkaster seg er totalt verdiløse.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.100
    Antall liker
    19.946
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Religion er kun de uvitendes forklaring på datidens uforklarlige ting.
     

    Johnny Lotion

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2009
    Innlegg
    139
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Voff skrev:
    Johnny Lotion skrev:
    Er det noe å tolke? Jeg har ikke noe problem med å innrømme at det finnes historier i Bibelen som er fryktelige. Det overrasker meg oftere at det synes som om mange på død og liv skal tolke historiene direkte inn i vår tid. Du kan ikke lese dissse tekstene uten å ta hensyn til den historiske kontekst og den virkelighet de har blitt til i hvor grusomme de enn er. På en annen side er det tydeligvis en populær måte å argumentere på å finne de mest merkverdige, og ofte minst viktige, tekstene for så å gjøre det til hovedbudskapet i kristendommen.
    Bestem deg. Enten er dette sant eller fiksjon. Hvis teskstene er et produkt av sin tid så er vel religionen et produkt av sin tid. Det er også Javeh, som de abrahamske religionene tilber, som er fra jernalderen.
    Hovedbugskapet i kristendommen er underkastelse. Det er det eneste kravet. Uten underkastelse til Javeh skal du tortureres i evig tid. Dessuten at alle som ikke underkaster seg er totalt verdiløse.
    Hvis du opplever at hovedbudskapet er underkastelse, så har du ikke lest evangeliene. Jesus er den som viser hvem Gud er. Les evangeliene i sammenheng og se om Jesus reiser mennesker opp eller bøyer de ned...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn