- Ble medlem
- 18.02.2009
- Antall liker
- 15.017
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
Når skal menneskene selv ta ansvar for sine handlinger, og ikke bare i ord?
Aldri. Ansvarsfraskrivelsen bare øker.baluba skrev:Når skal menneskene selv ta ansvar for sine handlinger, og ikke bare i ord?
bjornh skrev:Noen ting må man respektere. Andre ting akseptere. Poenget mitt at man som deltaker på forumet til Hifisntralen har samtykket til Hifisentralens regel 1 som sier noe om språkbruk:
Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter.
Voff skrev:bjornh skrev:Noen ting må man respektere. Andre ting akseptere. Poenget mitt at man som deltaker på forumet til Hifisntralen har samtykket til Hifisentralens regel 1 som sier noe om språkbruk:
Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter.
Da må man jo forby religiøse å poste sin tro da den er usann (til det motsatte er bevisst), tvilsom (hva med jomfrufødsel - gå på vannet - stå opp fra de døde etc?), dessuten er det krenkende å bli kalt verdiløs og en som fortjener å bli torturert til evig tid fordi man ikke vil underkaste oss en grusom gud fra jernalderen....
Religioner krenker mennesker daglig. Hvorfor denne form for krenkelse har noen krav på respekt er et mysterium.
oddgeir skrev:Voff skrev:bjornh skrev:Noen ting må man respektere. Andre ting akseptere. Poenget mitt at man som deltaker på forumet til Hifisntralen har samtykket til Hifisentralens regel 1 som sier noe om språkbruk:
Da må man jo forby religiøse å poste sin tro da den er usann (til det motsatte er bevisst), tvilsom (hva med jomfrufødsel - gå på vannet - stå opp fra de døde etc?), dessuten er det krenkende å bli kalt verdiløs og en som fortjener å bli torturert til evig tid fordi man ikke vil underkaste oss en grusom gud fra jernalderen....
Religioner krenker mennesker daglig. Hvorfor denne form for krenkelse har noen krav på respekt er et mysterium.
Religionskritikk er en av bærebjelkene i ytringsfriheten, og er det som ga oss reformasjonen. Dermed sluttet vi å brenne hekser.
oddgeir skrev:Voff skrev:bjornh skrev:Noen ting må man respektere. Andre ting akseptere. Poenget mitt at man som deltaker på forumet til Hifisntralen har samtykket til Hifisentralens regel 1 som sier noe om språkbruk:
Religionskritikk er en av bærebjelkene i ytringsfriheten, og er det som ga oss reformasjonen. Dermed sluttet vi å brenne hekser.
Du har sikkert rett, men de to fenomene faller jo sammen i tid, og det kan være nærliggende å tro de kan ha en sammenheng. Min gamle historielærer mente i alle fall det.dag1234 skrev:Der tar du nok feil. Heksebrenning er først og fremst et etterreformatorisk fenomen. Litt historiekunnskap hadde ikke vært av veien.
http://no.wikipedia.org/wiki/HekseprosesseneDen religiøse debatten og oppsplittingen på midten av 1500-tallet reformasjon og motreformasjon er en viktig bakgrunn for hekseprosessene.
Det er jo en sannhet med visse modifikasjoner, dette. Verdslig lovgiving var stort sett tungt basert i religiøs dogmatikk i lengre perioder i den mørke middelalder, og den dag i dag er det mange rester av denne i lovbasis også i dette landet.BT skrev:De fleste hekseprosesser ble ført av verdslige domstoler etter verdslig lov.
Lite sannsynlig, siden de reformerte ofte var de mest ivrige til å lete frem fyrstikkene. Spania, også på den tid det mest katolske av alle katolske land, var vel ellers det første til å avskaffe hele greia.oddgeir skrev:Du har sikkert rett, men de to fenomene faller jo sammen i tid, og det kan være nærliggende å tro de kan ha en sammenheng. Min gamle historielærer mente i alle fall det.dag1234 skrev:Der tar du nok feil. Heksebrenning er først og fremst et etterreformatorisk fenomen. Litt historiekunnskap hadde ikke vært av veien.
Det greieste er vel å si at det helt enkelt ikke fantes verdslige eller sekulære domstoler slik vi forstår begrepet i dag. Religionen gjennomsyret hele samfunnets tankegang i nærmest ett og alt og "verdslig" kunne i høyden bety at domstolen ikke besto av geistlige eller var direkte underlagt kirken.Honkey-Chateau skrev:Det er jo en sannhet med visse modifikasjoner, dette.BT skrev:De fleste hekseprosesser ble ført av verdslige domstoler etter verdslig lov.
Honkey
Det er forskjell på å være kristen fundamentalist og ikke være det.lars_erik skrev:......
Og at vi som ikke tror, sliter med å ta Det Gamle Testamentet på alvor, er nesten noe dere bare må finne dere i.
Forsøk på å oppkonstruere et motsetningsforhold?maskinisten skrev:Det i motsetning til en som ikke er kristen?
Du er selv den som du advarer andre mot.Gjestemedlem skrev:Hvor går da forskjellen mellom å kritisere en Idé eller en doktrine og det å fornærme dem som dyrker disse doktrinene?bjornh skrev:Noen ting må man respektere. Andre ting akseptere. Poenget mitt at man som deltaker på forumet til Hifisntralen har samtykket til Hifisentralens regel 1 som sier noe om språkbruk:
Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet.
bjornh, moderator
Hvis jeg hevder at julenissedyrking er et tåpelig konsept og at barn ikke bør tvinges inn i dette?
Har jeg da fornærmet og krenket alle julenissetroende?
Er det skummelt og fælt?
Hva når man poengterer at det ikke er noe galt med de menneskene som driver med slikt da, men at det ikke er helt sunt det de holder på med.. og at man i det minste bør respektere barn nok til å holde dem utenfor inntil de blir gamle nok til selv å bli julenissdyrkere hvis de så ønsker?
Er det religiøse ideér som er forbudt å diskutere fordi noen tar seg personlig nær av kritikk av deres villfarelser og dens doktrine?
Jeg har den dypeste respekt for kristne mennesker, men samtidig ingen respekt for deres vrangforestillinger og spredningsfare derav. Det er viktig å kunne skille mellom person og idé.
Er det bestemte ord man skal erstatte med eufemismer for at ikke de religiøse skal gå i fistel?
Det er jo bare en artig utfordring å så fall. Så en selvmoderering av språkbruk tas til etterretning Bjørn.
Jeg siterte bare wikipedia, så det er sikkert helt feil.Honkey-Chateau skrev:Det er jo en sannhet med visse modifikasjoner, dette. Verdslig lovgiving var stort sett tungt basert i religiøs dogmatikk i lengre perioder i den mørke middelalder, og den dag i dag er det mange rester av denne i lovbasis også i dette landet.BT skrev:De fleste hekseprosesser ble ført av verdslige domstoler etter verdslig lov.
Selve ideen med hekser og hekseri er tross alt basert i overtro, der et kristent livssyn var mye av basis for i det hele tatt å bry seg om kvinners gjøren og laden, en ren undertrykkelse i dypeste religiøse ånd.
Honkey
Du tok ikke med den som har tatt flest liv av alle: kapitalismen.Gjestemedlem skrev:Ingenting i verden har forårsaket så mye lidelse, tortur, skrekk, krig og undertrykkelse som de store slaverelgionene. Stalin, Pol Pot, Idi Amin, Hitler og Mao blir samlet som koselige pusekatter i forhold til kirkens menn og deres ugjerninger mot menneskeheten.hvalross skrev:Hva er det som du har opplevd i livet som gjør deg så motstander av Kristendommen Gjestemedlem . Har aldri hørt en Ateist som har slik språkbruk som deg -helt uvanlig. Det må være noe helt spessiellt som du har opplevd i forbindelse med Kristendommen. Når du snakker om villfarelse så taler du nok for deg selv. Du minner meg veldig om en Original person på mitt hjemsted - helt vrangsnudd i hjernen . :![]()
frans skrev:Du tok ikke med den som har tatt flest liv av alle: kapitalismen.
Hvorfor ikke?
Hekseprosessene er da ikke utdødd. Tvert imot det er et økende problem. Det bar bare forflyttet seg til Afrika, hvor det de siste 50 årene visstnok har blitt brent flere hekser enn i Europa i middelalderen.Lille_Adam skrev:Lite sannsynlig, siden de reformerte ofte var de mest ivrige til å lete frem fyrstikkene. Spania, også på den tid det mest katolske av alle katolske land, var vel ellers det første til å avskaffe hele greia.oddgeir skrev:Du har sikkert rett, men de to fenomene faller jo sammen i tid, og det kan være nærliggende å tro de kan ha en sammenheng. Min gamle historielærer mente i alle fall det.dag1234 skrev:Der tar du nok feil. Heksebrenning er først og fremst et etterreformatorisk fenomen. Litt historiekunnskap hadde ikke vært av veien.
Det greieste er vel å si at det helt enkelt ikke fantes verdslige eller sekulære domstoler slik vi forstår begrepet i dag. Religionen gjennomsyret hele samfunnets tankegang i nærmest ett og alt og "verdslig" kunne i høyden bety at domstolen ikke besto av geistlige eller var direkte underlagt kirken.Honkey-Chateau skrev:Det er jo en sannhet med visse modifikasjoner, dette.BT skrev:De fleste hekseprosesser ble ført av verdslige domstoler etter verdslig lov.
Honkey
Det som gjorde at hekseprosessene døde ut var selvsagt opplysningstidens gradvise ankomst.
Jeg påpeker kun historiske fakta angående kristendommen, og vil ha meg frabedt å bli kalt fundamentalist!roesok skrev:Ser at de mest fundamentalistiske ateister og humanetikere forsetter sin enkle, men akk så feil, argumentasjon om at det meste at heksebrenning, kvinneundertrykking og elendighet skyldes religion og kristendom. Ja, kristendom og religiøs tro kan være en nyttig redskap for maktmennesker til å nå sine mål, det ser vi idag og det har skjedd opp gjennom hele historien. Samtidig er det et faktum at mye at grunnen til vestlige land har hatt en så sterk utvikling, både materielt, kulturelt og demokratisk skyldes påvirkning fra kristen tro og tanke.
Husk at bakgrunnen for kristendommen kommer av navnet Kristus. Og de tanker, holdninger og livssyn han forfektet er det som skal prege kristen tro og tanke også idag. Stikkord her er menneskeverd, likhet og nestekjærlighet.
Dette er jo rent tullprat. Gjennom hele historien har kirken motsatt seg utvikling, opplysning og utvidet frihet for kvinner, religiøse minoriteter og den generelle befolkning av den enkle grunn at alt dette uvegerlig ville begrense kirkens makt og innflytelse. Tvert imot - om vi ikke hadde hatt kristendommens åk over skuldrene de siste to tusen årene ville vi ha kommet mye, mye lengre på alle områder.roesok skrev:mye at grunnen til vestlige land har hatt en så sterk utvikling, både materielt, kulturelt og demokratisk skyldes påvirkning fra kristen tro og tanke.
Tror du skal slite med å dokumentere noen av disse påsatendene.lars_erik skrev:Heksebrenning var i aller høyeste grad et religiøst maktforsterkende og undertrykkende fenomen.
All lovgivning hadde sin bunn i religion, og dommere var adelsmenn og prester. Heksebrenning ble brukt for å sementere maktforholdene i datidens samfunn- både verdslige og religiøse. Disse hang jo også sterkt sammen. Heksebrenning ble jo også innført av kirka for å holde styr på allmuen.
Religionsutfoldelse har opp gjennom århundrende tatt livet av millioner på millioner av uskyldige- spesielt fra de lavere klasser.
Nevner i fleng:korstogene, tvangskristning- med sverd!, inkvisisjonen, slavehandelen- der de svarte ble sett på som mindreverdige med støtte i bibelen, overgrep, hat og kriger!
Det er bare å lese historiebøker det.BT skrev:Tror du skal slite med å dokumentere noen av disse påsatendene.lars_erik skrev:Heksebrenning var i aller høyeste grad et religiøst maktforsterkende og undertrykkende fenomen.
All lovgivning hadde sin bunn i religion, og dommere var adelsmenn og prester. Heksebrenning ble brukt for å sementere maktforholdene i datidens samfunn- både verdslige og religiøse. Disse hang jo også sterkt sammen. Heksebrenning ble jo også innført av kirka for å holde styr på allmuen.
Religionsutfoldelse har opp gjennom århundrende tatt livet av millioner på millioner av uskyldige- spesielt fra de lavere klasser.
Nevner i fleng:korstogene, tvangskristning- med sverd!, inkvisisjonen, slavehandelen- der de svarte ble sett på som mindreverdige med støtte i bibelen, overgrep, hat og kriger!
Sier ikke at du er fundamentalist, men flere innlegg fra den ateistieke føy, i både denne og andre tråder, er veldig ensporet og dessuten ikke korrekt. Som jeg sa så er mye elendighet gjort i kristendommens navn, men jeg gjentar igjen: Dette er ikke kristendom, det er religiøs maktutfoldelse.lars_erik skrev:Jeg påpeker kun historiske fakta angående kristendommen, og vil ha meg frabedt å bli kalt fundamentalist!roesok skrev:Ser at de mest fundamentalistiske ateister og humanetikere forsetter sin enkle, men akk så feil, argumentasjon om at det meste at heksebrenning, kvinneundertrykking og elendighet skyldes religion og kristendom. Ja, kristendom og religiøs tro kan være en nyttig redskap for maktmennesker til å nå sine mål, det ser vi idag og det har skjedd opp gjennom hele historien. Samtidig er det et faktum at mye at grunnen til vestlige land har hatt en så sterk utvikling, både materielt, kulturelt og demokratisk skyldes påvirkning fra kristen tro og tanke.
Husk at bakgrunnen for kristendommen kommer av navnet Kristus. Og de tanker, holdninger og livssyn han forfektet er det som skal prege kristen tro og tanke også idag. Stikkord her er menneskeverd, likhet og nestekjærlighet.
JEG sier da ikke at bibelen sier noe om at svarte er mindreverdige. Jeg sier at de som drev med dette, og som holdt slaver, mente de fant argumenter i bibelen. De så på svarte som dyr, og bibelen sier at mennesket skal herske over dyrene...roesok skrev:Sier ikke at du er fundamentalist, men flere innlegg fra den ateistieke føy, i både denne og andre tråder, er veldig ensporet og dessuten ikke korrekt. Som jeg sa så er mye elendighet gjort i kristendommens navn, men jeg gjentar igjen: Dette er ikke kristendom, det er religiøs maktutfoldelse.lars_erik skrev:Jeg påpeker kun historiske fakta angående kristendommen, og vil ha meg frabedt å bli kalt fundamentalist!roesok skrev:Ser at de mest fundamentalistiske ateister og humanetikere forsetter sin enkle, men akk så feil, argumentasjon om at det meste at heksebrenning, kvinneundertrykking og elendighet skyldes religion og kristendom. Ja, kristendom og religiøs tro kan være en nyttig redskap for maktmennesker til å nå sine mål, det ser vi idag og det har skjedd opp gjennom hele historien. Samtidig er det et faktum at mye at grunnen til vestlige land har hatt en så sterk utvikling, både materielt, kulturelt og demokratisk skyldes påvirkning fra kristen tro og tanke.
Ser du nevner at "svarte ble sett på som mindreverdige med støtte i bibelen". Hvor i Bibelen finner du støtte for en slik tanke? Den seier vel det motsatte; at alle har samme verdi. Og hva med f.eks. biskop Desmond Tutu og Martin Luther King Jr. som brukte sin kristne tro til å kjempe for de svartes rettigheter? Det er også en del av bildet, og det er dessuten en kamp i sann kristen ånd.
made my dayBT skrev:Kanskje Josef ikke var så naiv som først antatt.
Den enkle og uskjønne sannhet er at både vatikanet og en lang rekke nasjonale religiøse overhoder erklærte at svarte var å regne som dyr, idet de i motsetning til oss manglet en fullverdig sjel og at slavehandel dermed ikke kunne regnes som synd. I dag synes dette selvsagt noe sært, men man må huske på at på den tiden det er snakk om kunne ikke andre enn de geistlige plukke opp en bibel og lese hva som faktisk sto der.roesok skrev:Ser du nevner at "svarte ble sett på som mindreverdige med støtte i bibelen". Hvor i Bibelen finner du støtte for en slik tanke?
Hø? Kan ikke huske å ha skrevet det der men...Lille_Adam skrev:Den enkle og uskjønne sannhet er at både vatikanet og en lang rekke nasjonale religiøse overhoder erklærte at svarte var å regne som dyr, idet de i motsetning til oss manglet en fullverdig sjel og at slavehandel dermed ikke kunne regnes som synd. I dag synes dette selvsagt noe sært, men man må huske på at på den tiden det er snakk om kunne ikke andre enn de geistlige plukke opp en bibel og lese hva som faktisk sto der.BT skrev:Ser du nevner at "svarte ble sett på som mindreverdige med støtte i bibelen". Hvor i Bibelen finner du støtte for en slik tanke?
Ellers rettferdiggjør bibelen slaveri flere plasser, uten at jeg har bok, kapittel og vers i hodet. Husk at det langt fra er noen universell sannhet innen kristenheten at det nye testamentet opphever det gamle.
Min kjære BT; ingen har da gitt kristendommen SKYLDA for slaveri. Men bibelen ble aktivt brukt av de kristne til å forsvare slavehandelen. Og heksebrenning, korstogsmassakrene- der blant annet flere 100 000 europeiske jøder ble drept på ferden nedover og oppover, inkvisisjonen osv, osv.BT skrev:Hø? Kan ikke huske å ha skrevet det der men...Lille_Adam skrev:Den enkle og uskjønne sannhet er at både vatikanet og en lang rekke nasjonale religiøse overhoder erklærte at svarte var å regne som dyr, idet de i motsetning til oss manglet en fullverdig sjel og at slavehandel dermed ikke kunne regnes som synd. I dag synes dette selvsagt noe sært, men man må huske på at på den tiden det er snakk om kunne ikke andre enn de geistlige plukke opp en bibel og lese hva som faktisk sto der.BT skrev:Ser du nevner at "svarte ble sett på som mindreverdige med støtte i bibelen". Hvor i Bibelen finner du støtte for en slik tanke?
Ellers rettferdiggjør bibelen slaveri flere plasser, uten at jeg har bok, kapittel og vers i hodet. Husk at det langt fra er noen universell sannhet innen kristenheten at det nye testamentet opphever det gamle.
Slaveri har eksistert i alle tider, mens kristendommen har eksistert bare de siste 2k årene. Da er det litt meninsløst å gi kristendommen skylda.
Ja, jeg er litt over middels interessert i historie og har lest en del, og det bildet stemmer ikke helt med det du presenterte her. Nå skal jeg ikke forsøke å renvaske kristendommen, men det er vanskelig å se at kristendommen har vært vesentlig bedre eller verre enn andre religioner eller den sekulære delen av samfunnet.lars_erik skrev:Det er bare å lese historiebøker det.BT skrev:Tror du skal slite med å dokumentere noen av disse påsatendene.lars_erik skrev:Heksebrenning var i aller høyeste grad et religiøst maktforsterkende og undertrykkende fenomen.
Slite med å dokumentere? ???
Der tar du feil, i og med at det fantes ingen sekulær del av samfunnet fra rundt 1000 og fram til 1900-tallet.BT skrev:Ja, jeg er litt over middels interessert i historie og har lest en del, og det bildet stemmer ikke helt med det du presenterte her. Nå skal jeg ikke forsøke å renvaske kristendommen, men det er vanskelig å se at kristendommen har vært vesentlig bedre eller verre enn andre religioner eller den sekulære delen av samfunnet.lars_erik skrev:Det er bare å lese historiebøker det.BT skrev:Tror du skal slite med å dokumentere noen av disse påsatendene.lars_erik skrev:Heksebrenning var i aller høyeste grad et religiøst maktforsterkende og undertrykkende fenomen.
Min feil, korrektur utført.BT skrev:Hø? Kan ikke huske å ha skrevet det der men...
Dette er vel en grov forenkling. Fra år 1000 til 1900 var det først lagting og bygdeting som forvaltet lover og regler. I middelalderen fikk kongedømmet mer makt, og fylte til slutt rollen som både lovgivende, dømmende og utøvende makt. Selvsagt hadde også kirken makt.lars_erik skrev:Der tar du feil, i og med at det fantes ingen sekulær del av samfunnet fra rundt 1000 og fram til 1900-tallet.BT skrev:Ja, jeg er litt over middels interessert i historie og har lest en del, og det bildet stemmer ikke helt med det du presenterte her. Nå skal jeg ikke forsøke å renvaske kristendommen, men det er vanskelig å se at kristendommen har vært vesentlig bedre eller verre enn andre religioner eller den sekulære delen av samfunnet.lars_erik skrev:Det er bare å lese historiebøker det.BT skrev:Tror du skal slite med å dokumentere noen av disse påsatendene.lars_erik skrev:Heksebrenning var i aller høyeste grad et religiøst maktforsterkende og undertrykkende fenomen.
Og vi kan takke arbeiderklassens kamp og oppoffrelse for at tyraniet tok slutt.
Tøv! Arbeiderklasse er ikke lik kommunisme. Det er to helt forskjellige ting!roesok skrev:Dette er vel en grov forenkling. Fra år 1000 til 1900 var det først lagting og bygdeting som forvaltet lover og regler. I middelalderen fikk kongedømmet mer makt, og fylte til slutt rollen som både lovgivende, dømmende og utøvende makt. Selvsagt hadde også kirken makt.lars_erik skrev:Der tar du feil, i og med at det fantes ingen sekulær del av samfunnet fra rundt 1000 og fram til 1900-tallet.BT skrev:Ja, jeg er litt over middels interessert i historie og har lest en del, og det bildet stemmer ikke helt med det du presenterte her. Nå skal jeg ikke forsøke å renvaske kristendommen, men det er vanskelig å se at kristendommen har vært vesentlig bedre eller verre enn andre religioner eller den sekulære delen av samfunnet.lars_erik skrev:Det er bare å lese historiebøker det.BT skrev:Tror du skal slite med å dokumentere noen av disse påsatendene.lars_erik skrev:Heksebrenning var i aller høyeste grad et religiøst maktforsterkende og undertrykkende fenomen.
Og vi kan takke arbeiderklassens kamp og oppoffrelse for at tyraniet tok slutt.
Å takke arbeiderklassen for at det ble slutt på det du kaller for tyraniet er vel også noe enkelt. I utgangspunktet hadde den kommunistiske revolusjon med seg en del ideer fra kristen tanke; likhet, rettferdighet og fordeling av godene. Men samtidig slo kommunismen helt andre veien, men en brutalitet mot annerledes tenkende som var skremmende. Kirker og gudshus ble brendt ned, og de som ikke delte den kommunistiske ideologi ble henrettet eller sendt til fangeleire. Menneskeverd og frihet var ikke mye verdt. Mange eksempler på arbeiderklassens skrekkregime. Stikkord: Stalin, Mao, Pol Pot.
Mitt hovedpoeng er at uansett hvilken religion eller isme du kaller det, så kan maktmennesker bruke det på de mest grufulle måter.