Førstegangs vintagekjøp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Jeg holder til i Bodø, og har loddebolt og diverse annet om det
    skulle være ønskelig med litt teknisk assistanse.

    Når det gjelder forsterker, så er jeg snart ferdig med restaurering av
    et pent eksemplar av en Sølvsuper 12, men det er kanskje ikke helt
    den typen du er på jakt etter?

    Mvh: Geir
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synes Kjell gir gode råd her. Jeg vil tro at de fleste up market modellene fra de store merkene er gode alternativer. Tandberg 20xx er virkelig flotte saker, fra minste til største modell. Og det har den fine blandingen av gammeldags utseende med litt modernitet. Tresider og slikt oser god vintage. Hva med å velge litt utradisjonelt og gå for Naim "Chrome Bumpers" eller "Olive"-serie?
     

    highfive

    Medlem
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    46
    Antall liker
    43
    Sted
    Göteborg, Sverige

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Jeg holder til i Bodø, og har loddebolt og diverse annet om det
    skulle være ønskelig med litt teknisk assistanse.

    Når det gjelder forsterker, så er jeg snart ferdig med restaurering av
    et pent eksemplar av en Sølvsuper 12, men det er kanskje ikke helt
    den typen du er på jakt etter?

    Mvh: Geir
    Ale tiders! :D Jeg har absolutt ikke bestemt meg, men synes helt klart at Sølvsuper-look'en er vakker. Flotte materialer, fin størrelse og bare deilig klassisk (i mine øyne). Må tenke litt mere på det.

    Ellers takk til baluba og highfive (igjen) for tips og idéer. vinylengine.com hadde jeg allerede tatt en titt på faktisk. :)

    Dama havnet på sykehus i påsken etter en ulykke, så det er mulig jeg blir litt mindre aktiv her de neste par dagene, men da vet dere hvorfor. Hun kommer til å trenge litt assistanse i den nærmeste fremtid. Det ble ikke helt som planlagt denne påsken, men sånn er livet; det er ikke alltid man rår over det som skjer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om du vurderer Tandberg så velg alt annet enn Sølvsuper 12. Visuelt og designmessig en flott sak, men mht lyd og ytelse kanskje det "dårligste" produktet de produserte.
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Så det lå en SONY TA-3650 til salgs her inne på torget. Den ser også lekker ut, så hva tror dere om denne?
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Den kan du lugnt köpa. Den har stora förutsättningar att ha en bra återgivning. Jag har inte hört just denna modell, men andra Sony-modeller från samma tid.
    En välkonstruerad förstärkare, ser det ut som. Jag har tittat i servicemanualen. DC-kopplad effektstegsdel och den har ett grammofonförstärkarsteg med en dubbel FET-transistor på ingången.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Om du vurderer Tandberg så velg alt annet enn Sølvsuper 12. Visuelt og designmessig en flott sak, men mht lyd og ytelse kanskje det "dårligste" produktet de produserte.
    Helt enig, og generelt så er resten av Sølvsuper -serien heller ikke det beste av Tandberg. TR 1000 er ikke nevnt her, men den liker jeg.
    Radionette Soundmaster burde også være et alternativ. SM 40 med sitt futuristiske utseende, SM 45 Deluxe er en liten rocker og SM 75 er en ukjent perle, stor og mektig.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med amp. Høyttalere? Boston Acoustics A60 på Finn til bittesmå 300 kroner. En modell som er lignende AR18 fra tidligere i tråden, 8" og trykkammer. Typisk god bokhyllemodell fra riktig periode. Plasser dem på stativ som er ca 60 cm høye.

    FINN-kode 112661169

    blogBoston%u00252BA%u00252B60%u00252Ba.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med en god forsterker. Hadde jeg hatt plass til et anlegg nr.2 kunne jeg godt ha havnet opp med en slik jeg også:)
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Grattis med amp. Høyttalere? Boston Acoustics A60 på Finn til bittesmå 300 kroner.
    Disse var dessverre solgt da jeg tok kontakt med selger. Just my luck. :p Så hva tror dere om SEAS HIFI 30? Og tusen takk til alle for gratulasjoner. :D
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Keiserkosti: Ebay. Boston HD5 eller HD7...Evt Celestion 100...;) Burde passe Sony bra. Du kjøpte kun forsterkeren, vel?

    Ny pickup til Philipsen?
    www.elektroniskbureau.no
     
    Sist redigert:

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Keiserkosti: Ta en tlf til EB for ny pickup/reim også. Det vil vekke vinylen. større utvalg av styli finnes ikke i Norge.
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Hva er resten av budsjettet som skal gå til høyttalere?
    Du og det derre busjettet. :p nei, ikke egentlig. Tenker mere på hva som er kult til det jeg har nå. Boston Acoustics'ene var midt i blinken, men akk; jeg var for sen.

    Auditor: Philips'en er faktisk nyservet, men takker så mye for info om hvor jeg kan gå i fremtiden.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje de er for store for deg, men Jamo J-150 'studio monitors' på Finn virker gøyale.

    _594430798.jpg
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    De er ganske gode om ikke minnet svikter, må ha litt plass til all bassen :)
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Dem känner jag inte till, men de har nog förutsättningar att låta bra.
    De behöver säkert stå på stativ.
    Bra pris också.
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Har aldri hørt dem, men de har da forutsetninger for å låte bra.
    Da hører jeg på deg og Kjell_Kranzberg og satser på de. :) Så får vi se om greiene duger. hey, nå har jeg et komplett platespilleranlegg jo! :D
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Godt du hører i riktig retning.
    Mulig det er FRIGO i Drammen som leverte de høyttalerene.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ett par stativ behöver du ha. :)
    Jepp, det må jeg nok. :) Lett å få tak i den slags vintage?
    Egentlig ikke, for det var mer vanlig å sette slike høyttalere på bokhyller enn stativ i sin tid. Av den grunn er det få som har hørt hva de faktisk kan yte under skikkelige forhold. Det var noen få modeller som hadde originalstativer, dette er neppe en av de. Så kjøp hvilket som helst stativ som bringer diskanten opp i ørehøyde.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Så kjøp hvilket som helst stativ som bringer diskanten opp i ørehøyde.
    Bra råd; de stativ jag har kostade ca 100 kr på loppis.
    Det är ingen mening till "overkill".

    Hifi-världen är konstig... Stativen på bilden nedan kostar mycket mer än vad jag betalat för hela den anläggning jag spelar med nu; alltså ett par högtalare, en cd-spelare och en förstärkare; sammanlagt pris ca 3000 kr; allt köpt brukt. Det går att få mycket bra återgivning för små pengar.
    Och, Keiserkosti; det tror jag att du fått, med det utstyr du köpt.

    stativ.jpg
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Det går att få mycket bra återgivning för små pengar.
    Och, Keiserkosti; det tror jag att du fått, med det utstyr du köpt.
    Ja, takket være deres hjelp og entusiasme når det gjelder å hjelpe en fersking! Har fått alldeles fantastiske tilbakemeldinger og tips fra dere! :D Det har virkelig hjulpet meg i massevis og det har vært en sann glede å sette i gang denne prosessen.

    Stativ for en hundrings ja. Det vet jeg ikke om jeg klarer å matche men skal prøve. hehe. Skal helt klart holde øynene åpne nr det gjelder å følge med på lokale loppemarked ja. :)

    Og Kjell_Kranzberg: Det med at stativet koster mere enn anlegget er helt klart galskap jeg kan identifisere meg med. :p

    baluba: Hadde tenkt å sette hele anlegget på et bord fra samme tid (sånn ca) og nyte musikk mens jeg selv sitter, så de kommer nok sånn ca i ørehøyde, men av erfaring vet jeg at et par stativ er å foretrekke, så det blir garantert det bare jeg finner et par.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Tips til høyttalerstativ før i tida var iallfall å finne Lecablokker i passe størrelse, og stille de på høykant. Vet ikke hva de koster lenger, men de pleide ikke å koste mange kronene. Kan males etter smak selvsagt, og man kan lime sammen flere med f.eks. konstruksjonslim på tube. Ganske grovt utseende, men funksjonelt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tips til høyttalerstativ før i tida var iallfall å finne Lecablokker i passe størrelse, og stille de på høykant. Vet ikke hva de koster lenger, men de pleide ikke å koste mange kronene. Kan males etter smak selvsagt, og man kan lime sammen flere med f.eks. konstruksjonslim på tube. Ganske grovt utseende, men funksjonelt.
    Eller rett og slett bygge noen selv i tre. Det er forresten ikke noen god idé å ha platespiller på samme underlag som høyttalerne, du kan oppleve feedback slik. Et stativ bør selvsagt være kraftig nok, og de fleste stativer som koster fra like under tusenlappen nye kan sandfylles såvidt jeg vet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn