Førstegangs vintagekjøp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Keiserkosti: Bianlegg, altså... Og det er kun det du ønsker å "fikse på"?
    Det er det jeg ønsker ja. :) Et helt eget vintageanlegg for en annen type opplevelse av musikk mens jeg holder på med ting jeg strengt tatt burde ha vokst ifra. haha
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Med unntak av ladelyttene i strømforsyningen, så bryr jeg meg lite om recap. Det er ladelyttene som belastes, og som mister de egenskapene de skal ha. På rørforsterkere derimot er det høye spenninger og mere kritisk. Der tror jeg på full recap.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Keiserkosti: Troll er liten- kun 2x20 watt på ei 50VA strømforsyning..Det betyr altså at høyttalerne må være høyfølsomme, ellers vil ikke forsterkeren greie å drive dem ordentlig. Så: 8 ohm og noen og nitti dB, ingen søyle. Små og få elementer. Lettdreven monitor er nøkkelen her. Får den det, vent deg MASSE moro med den lille boksen. Såfremt den passer med partneren signaturmessig også.
    Hornhøyttalere som Klipsch RP160M bruker- som navnet tilsier- et horn med en driver i enden. Poenget med dem er at de kaster lyd utrolig langt på små effekter . Hornet agerer akustisk forsterker. Teknikken er fra rørforsterkernes tid, da man ikke hadde mulighet til så høye effekter som transistoren muliggjorde. Så det å bruke så små effekter fordret altså at hornhøyttalere er ekstremt lette å drive. De har dog noen gufne resonnanser som må tas hensyn til i match. De nye Klipsch RPene har et gummibelegg i hornet som effektivt minimerer disse- altså kan du bruke dem på et breiere forsterkerutvalg. Men horn trives med litt hjelp i "varmedepartementet". Ellers låter de skarpt og kvasst.Så både rør og Tandberg passer der..sammen med en fin platespiller. Resultatet blir at forsterkeren slår fra seg langt over sin størrelse, lydbildet blir overraskende stort og fokusert, samt at dynamikken er svært bra.. Det finnes nyere høyttalere uten horn som passer til Troll, men du ønsker deg visst "oldschool in new wrappings". Det er iallefall mitt tips. Du får den lyden du ønsker, bygget på klassisk vis med klassiske lydidealer og nye, oppdaterte komponenter. Det gjelder både med Troll og Aries som motor i anlegget..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Troll er dessverre kun verdt pengene hvis det ikke blir noen budrunde. De siste salgene av Troll som jeg har fulgt med på Finn har endt på en uakseptabel høy pris for denne budsjettforsterkeren fra Tandberg/Akers Mic på nittitallet. Den siste som ble solgt var en med trefront som gikk for 3500. Det er ikke Troll verdt for andre enn Tandberg-samlere.

    Får du en til 1500 så er det et kupp i dagens marked, og innenfor det den er verdt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Med riktig matching og tilstand er Troll verd MER enn 3500. For både samlere og andre. Men legg merke til Aries her oppe også...en virkelig morsom rørboks..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan vanskelig forstille meg at det ikke er enkelt å finne en brukt forsterker til 3500 som er betydelig bedre enn Troll, selv på Trolls premisser. Gode forslag vil uansett komme, og det finnes flere rørforsterkere innenfor en prisramme på 4000 kroner som bør være aktuelle. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Ok, litt delte meninger om Troll og pris her, men sånn er det vel i alle forum. ;-) Skal uansett lese om Troll og prøve å tilegne med litt mere kunnskap.
    Hva tror folket om Pioneer og Beogram-spillere?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Troll er en "morsom" liten sak, men hadde langt fra vært på short-list dersom jeg skulle hatt en vintage forsterker.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ok, litt delte meninger om Troll og pris her, men sånn er det vel i alle forum. ;-) Skal uansett lese om Troll og prøve å tilegne med litt mere kunnskap.
    Hva tror folket om Pioneer og Beogram-spillere?
    Begge deler er gode alternativer, men satser du på Beo må du regne med å bruke mer penger på pickup i framtiden. Akkurat nå er det vel bare Soundsmith som lager Beo-pickups. Flott merke med gode produkter, men også et dyrt merke. Pioneer-spillere derimot er mer universelle i så måte. Har drømt om en Beogram 4000 siden jeg gikk i kortbukser, men jeg skal ha litt bedre råd enn jeg har nå før jeg kjøper en slik som alternativspiller til min moderne Funk. Derfor har jeg en Technics SU-QL15 som tangentialt, automatisk andredeck. I nøden spiser fanden fluer og så videre, men Technics' tangentialspillere er faktisk vellydende og velfungerende platespillere.

    Troll er en "morsom" liten sak, men hadde langt fra vært på short-list dersom jeg skulle hatt en vintage forsterker.
    Og det er utvilsomt en vellydende liten forsterker, absolutt et alternativ hvis plassen er et poeng. Men til samme pris får man jo en brukt Rega Brio R, som nok er en klart bedre forsterker for pengene. Men for ny til å kalles vintage. Sikter trådstarter derimot i retning av de første utgavene av Rega Brio så får han en forsterker som er konkurransedyktig vs. Troll til under tusenlappen i mange tilfeller. Det er derfor jeg mener at 3500 er for mye, jeg tipper det dukker opp integrerte 3000-serieforsterkere til den prisen fra tid til annen, noe som er klart bedre enn Troll. Du får også endel kraftverk fra solens opprinnelse (Japan) i den prisklassen innenfor vintage, samt fine briter som AI Alto og lignende klart grommere forsterkere enn Troll.
     

    Fredag

    Medlem
    Ble medlem
    08.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    7
    Sted
    Tjøme
    Hei jeg vil si 70 80 talls Sansui forst feks 517 717 d9 d11 osv de har mye bra produkter men det begynner å bli gammelt og man må regne med å recap de .

    Mvh Geir
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Du skal jobbe godt i Keiserkostis valgte interessebrakett for å finne en morsommere boks enn Troll, som samtidig ikke har blitt overprisa. Standardprisen på brukt Troll har i flere år ligget rundt 2k, men de begynner å bli svært sjeldne nå, selv i Norge. Selvfølgelig kan du finne forsterkere som er langt bedre til 3500, men da må du- med noen få unntak- imo til UK og noen ganske så mye nyere ting. Husk: Dette anlegget skal iflge TS også være et "mindre oppsett". Men dagens teknologi har så definitivt noen mer enn opplagte alternativer, ja..Både fra Salisbury, Westcliff/Southend og Huntingdon..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Standardprisen i flere år kan godt ha vært 2000 kroner, og det er en absolutt smertegrense for hva Troll er verdt som bruksapparat. Men det er slik i dette landet at mange samler på Tandberg-produkter. Det er derfor prisene har vært så høye på Troll. Vi må ikke glemme at Troll kostet 999 på Akers Mic på midten av nittitallet, og den har aldri kostet over 2000 kroner ny. Den var ingen ekstrem storselger som NAD 3020 og Rotel RA-820-seriene, for den tilførte ikke noe nytt nivå for entry level-forsterkere som disse gjorde på åttitallet. Derfor er den mye dyrere på samlerbørsen enn de Asia-produserte konkurrentene i klassen fra NAD og Rotel.

    Sansui AU-G11X er en dark horse fra åttitallet jeg har gode minner med. Den dukker rett som det opp på bruktmarkedet til absolutt OK priser. Jeg opplevde den som et svært godt alternativ til 3020, og sannsynligvis bedre bygget enn de fleste entry level-forsterkere. Husker jeg hørte dem spille på Sequerra Metronome 7 (de originale) på Bergen Musikk Handel på åttitallet, og fikk litt hakeslepp over de fine detaljene den klarte å frambringe fra de små boksene. Den har fått en legendestatus, men er produsert i et solid antall eksemplarer så prisene har ikke gått gjennom taket på den enda.

    sansui-au-g11x-slika-9310584.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Tillat meg da å irettesette deg litt...siste nyprisen Akers hadde på Troll var 2495,-, Jeg vurderte selv å kombinere den med PSB Alpha på den tid. Effekten er dog kun litt kraftigere enn den nyeste Denon RCD-M41...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Tillat meg da å irettesette deg litt...siste nyprisen Akers hadde på Troll var 2495,-, Jeg vurderte selv å kombinere den med PSB Alpha på den tid. Effekten er dog kun litt kraftigere enn den nyeste Denon RCD-M41...
    Det var vel ikke siste pris? De solgte ut restlageret til 999 mener jeg, har en kompis fra studio som kjøpte enn for sitt hjemmestudio. Uansett så vil den ikke kunne konkurrere lydmessig med tilsvarende prisa forsterkere til over 2000 kroner. I den prisklassen er det for mye godt på markedet til at det er et rasjonelt valg for lydens skyld, det er et samleobjekt for de spesielt interesserte i dag. Det ligger en NAD 312 med Technics CD-spiller og noen stygge Dali-høyttalere fra ca 1995 på Finn til bare 300 kroner akkurat nå. Lenke til annonsen finnes i tråden for gode kjøp på nettet under Hifi Generelt. Det kaller jeg et knall kjøp. Høyttalerne kan selges for samme sum slik at forsterker og CD-spiller er gratis i praksis med litt innsats på bruktmarkedet. :)
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Om det skal være brukandes og fordelaktig priset, og tenker mest på brukandes, så NAD 3020 A/B som tidligere nevnt.
    Få på en annen pre og bytt 2 eller 4 psu kondensators avhengig av modell.
    Og hva som helst av god høyttaler.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Du tenker på tilbudspris, du.. men jeg har "fullprisen" i mente her. Det er og blir den som betyr noe i denne delen av hobbyen hvis bruktpris skal fastsettes. Det og etterspørsel/tilbud .Igjen: Liten størrelse, stor lyd. Og flere nyere alternativer som spiller "vintage ", men er mer nyklassiske. Rega Brio R, feks..Den er et HELT annet dyr, og langt ifra noe leketøy..
     
    Sist redigert:

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Sorry for litt sent svar her. Har tilbrunget helgen på ski og har hjulpet godt til med å skade en kjær kollega som nå er glad for å være sykemeldt så hun får gjort det hun EGENTLIG har lyst til. :p
    Har sittet en times tid og lest hva dere har skrevet, samt googla litt. Må jammen si at det virker som om alt dere diskuterer her får rimelige gode omtaler i utenlandske forum i hvertfall. :) Kan jo virke som om det dere selv har erfaring med, er av kvalitet. :D
    MEN, hva tror dere om NAD 5120 platespiller? hadde tenkt på styre unna NAD, i og med at jeg har hatt det før, men den så så fin ut at jeg ble interessert. What say you guys?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hva tror folket om Pioneer og Beogram-spillere?
    Pioneer PL 12 D är en robust och slitstark spelare. Det är lätt att få tag i ny rem.
    Även efterföljaren PL 112D är prisvärd.
    PL 12 D var hovedkilden i det første ordentlige hifi anlegget mitt, og fôret en Sansui AU-217 forsterker inn i et par toveis trykkammer høyttalere med 8" bass og noe jeg tolket som SEAS logo den gangen. Aner ikke hvordan den låter i dag, men den vekker gode minner og ga en fjortis store, skjellsettende opplevelser på gutterommet med bunker av nice price vinyl kjøpt for en femtilapp pr. stk og oppover.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sorry for litt sent svar her. Har tilbrunget helgen på ski og har hjulpet godt til med å skade en kjær kollega som nå er glad for å være sykemeldt så hun får gjort det hun EGENTLIG har lyst til. :p
    Har sittet en times tid og lest hva dere har skrevet, samt googla litt. Må jammen si at det virker som om alt dere diskuterer her får rimelige gode omtaler i utenlandske forum i hvertfall. :) Kan jo virke som om det dere selv har erfaring med, er av kvalitet. :D
    MEN, hva tror dere om NAD 5120 platespiller? hadde tenkt på styre unna NAD, i og med at jeg har hatt det før, men den så så fin ut at jeg ble interessert. What say you guys?
    NAD 5120, en aldeles grusom anekdote i NADs historie. Tror ikke jeg vil anbefale det skramlet til noen som helst. Da er forslagene om Pioneer og Beogram adskillig bedre, men det finnes mange fine vintagesnurrer som er mye bedre alternativ enn 5120.
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    NAD 5120, en aldeles grusom anekdote i NADs historie. Tror ikke jeg vil anbefale det skramlet til noen som helst. Da er forslagene om Pioneer og Beogram adskillig bedre, men det finnes mange fine vintagesnurrer som er mye bedre alternativ enn 5120.
    Klarere ord skal man vel lete litt etter for å finne. Takker så mye for hjelpen. haha! :D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Keiserkosti, Baluba: Der skal jeg være enig.. Det kommer dog selvfølgelig an på hvor mye 5120 kan fås for. Hvis du får den med ny reim, i topp stand og med ny Audio Technica AT95 for 400 kr, så...Men akkkurat platespillere er såpass enkle å finne under 1000 kr for en Rega RP1, feks, at det er et MYE mer logisk alternativ. Noe det bestandig vil være kontra en 5120. Nyklassisk igjen..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er det jeg mener. Et førstegangs vintageanlegg bør være basert på fornuftige brukskomponenter til en pris som står i forhold til hva du får. Med andre ord solide, velfungerende komponenter som ikke er skjemmet av samlerverdi. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Samlerverdi er ALDRI en skjemmende faktor. Se den Tandberg 4035en Marcus74 har ute nå...Langtfra dårlig, den..og pokker så samlerverdig. Vintage for meg kunne fort bestått av 4000-serie: 2 effekter, pre og CD. Og så en Rega på toppen. Spørs om ikke høyttalerne der hadde vært enten PMC eller Cabasse/Focal...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Trodde et øyeblikk det var snakk om vintage her jeg:rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    PTB: Det er det . Men du bør kunne se at det også er forskjellige grader og definisjonsspørsmål utledet derav, såpass oppegående som du tross alt er.. Kun hvis man kan se den parallellen har man lært begrepets betydning ordentlig. Grensen aldersmessig går på utstyrets 20 år, det gjør Tandberg 4000-serie til det som kalles "Neo Vintage" eller retro, mens Huldra og desslike er "Classics" rundt om i verden..Halve HFS består av fullvintagister eller nyklassikere, ettersom mitt begrep "nyklassisk" også omfatter det å skulle bygge den ønskede vintage lyd med den eldre oppskrifta fra midten av forrige århundre: LP, RØR og HORN. Basert på nyere deler.. Ekstremtilfellet der i dagens marked er Klipsch The Sixes...Ikke aldersmessig vintage, men de SPILLER vintage. På tross av tilpasninger til det 21. århundre har de blitt bygget etter førkrigsoppskrift. Fullt mulig å kombinere med rør og/eller vinyl, de..og det låter bra.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Joda, har litt innsikt i ulike grader(inger) av vintage som begrep både mht HiFi og en rekke andre produkter. Begrepet, som har sitt opphav fra vinproduksjon innehar også et kvalitetsaspekt.

    Det jeg stusset på var hvorfor i all verden RP1 ble nevnt som et "logisk" alternativ i en slik sammenheng? Den kom jo på markedet for kun noen få år siden.

    "Nyklassisk" - både som begrep og definisjon synes jeg blir helt feil å bringe på banen i en tråd der trådstarter etterspør vintage. I både begrep og definisjon er "nyklassisk" sterkt subjektivt preget - dvs jeg/du/andre synes og mener at.../at ikke... Videre er det relativt enkelt at retro havner i samme sekken.
    Teoretisk sett kan vel omtrentlig 1/3 + av det som produseres i dag falle inn under en slik kategori når/om man synser litt:).
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Pris blir veldig fort et tema på vintage, hva får man i dag for samme pris osv. Vintage har et stort innslag av nostalgi og eierglede, og pris kan ikke så enkelt rasjonaliseres. Jeg ville f.eks sikkert storkost med meg en Kenwood Model 600, kanskje på et par Pioneer CS-99a(ikke akkurat de mest oppskrytte høyttalerne på markedet men jeg har alltid vært litt nysgjerrig på disse) med det svarte gullet snurrende på en Micro Seiki BL-91. Det er jo ikke direkte loppemarkedpriser på alt dette, og ja, i dag kunne man fått osv. Men det er lekkert og trigger helt klart noe i meg i motsetning til nye komponenter i samme prisklasse. High-end og siste ord i skrustikkedetaljer? Neppe, men definitivt love-end. Fyr på peisen, Miles i rillene og et stort glass rødt. Jøss da, kan lett forestille meg det.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vintage= flytende 20 års grense, i år er 1998 og eldre vintage, ja det synes jeg er ok. Utstyr som er 30-40 år eller mer, er mer som museumsgjenstander å regne. Men stilig er det.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    PTB: Det er ikke feil. Fordi det lønner seg å tenke nyklassisk om man er fersk. Hvis man gjør det vil blant annet et ellers nødvendig service step være ute av ligningen. LP er et vintageformat, RP1 er såpass plentiful i markedet i Norge at du kan få den til under tusenlappen. Hvorfor skal man da legge fem hundre kroner på bordet for et førti år gammelt Akai objekt som trenger fem ganger så mye i deler og gjennomgang. Når den nevnte Rega spiller fletta av Akaien uansett??? De nye med integrert RIAA-kort sparer brukeren for en ekstra boks, da de kan kobles direkte på. Det er og blir lyden som er hovedsaken.

    Terje-A: Den aldersgrensen står fast, intet flytende ved den. Som en bil blir veteran ved fylte 30...
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Husk at det i begrepet vintage implisitt ligger et kvalitetsaspekt og/eller en særegenhet ved produktet fra dets tids epoke. En typisk "rack-Akai" fra 70/80 tallet (og dens "like") vil egentlig aldri kunne kalles og/eller karakteriseres som vintage - uansett hvor mye begrepet måtte brukes i feilaktig sammenheng. Ei heller RP1 når den tid kommer.

    Denne derimot...
    Rega Planet.jpg

    ... selv om den hadde sine cons:)

    Å inkludere nye/nyere produkter fordi formatet er gammelt=:confused:. Snørr og barter bør da holdes adskilt:).
     
    Sist redigert:

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Veldig urettferdig og ikke minst helt på jordet når det gjelder AKAI sine mange strålende maskiner.

    AP005.JPG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Enig. Uttrykte meg nok litt for generelt der. Innlegg er endret - og håper da man forstår hva jeg mener:)
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Uansett og rett skal være rett ( smiler ) , men jeg synes det blir feil å dra inn AKAI i denne sammenhengen sånn i det hele tatt!
    Jeg forstår jo at det er 80`s svarte plastikk rack du har i tankene men det var ikke det AKAI holdt på med da, generelt.
    Det er viktig å peke riktig.

    akairack.jpg
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vintage = gamle kvalitetsgjenstander. Ikke all mulig drit bare fordi det tilfeldigvis er gammelt. ??????
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vintage = gamle kvalitetsgjenstander. Ikke all mulig drit bare fordi det tilfeldigvis er gammelt. ������
    Det finnes god vintage og meningsløst dårlig vintage, men vintage er det nok. Vintage i seg selv er ikke et kvalitetsbegrep, det forteller oss bare noe om alder. Men hvis vi trekker parallell til rødvin så blir det rart å diskutere drittutstyr som vintage.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er ikke helt riktig. I begrepet vintage er det tilknyttet et kvalitetsaspekt. Bare å google:)
    Men at det feilaktig brukes generelt for tilårskomne greier - ja, det stemmer.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    PTB: Det er ikke feil. Fordi det lønner seg å tenke nyklassisk om man er fersk. Hvis man gjør det vil blant annet et ellers nødvendig service step være ute av ligningen. LP er et vintageformat, RP1 er såpass plentiful i markedet i Norge at du kan få den til under tusenlappen. Hvorfor skal man da legge fem hundre kroner på bordet for et førti år gammelt Akai objekt som trenger fem ganger så mye i deler og gjennomgang. Når den nevnte Rega spiller fletta av Akaien uansett??? De nye med integrert RIAA-kort sparer brukeren for en ekstra boks, da de kan kobles direkte på. Det er og blir lyden som er hovedsaken.

    Terje-A: Den aldersgrensen står fast, intet flytende ved den. Som en bil blir veteran ved fylte 30...
    På bil er den absolutt flytende, i år kan vi importere veteranbiler fra 1988. Og neste år fra 1989 osv.
    Men nå snakker vi veteranbiler og ikke stereo.
    Tilbake til topic; Min vintage grense er alt eldre enn år 2000. Punktum.:cool:
    Så mine Sonyprodukter regner jeg som vintage. Og det er godt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vintage = gamle kvalitetsgjenstander. Ikke all mulig drit bare fordi det tilfeldigvis er gammelt. ������
    Det finnes god vintage og meningsløst dårlig vintage, men vintage er det nok. Vintage i seg selv er ikke et kvalitetsbegrep, det forteller oss bare noe om alder. Men hvis vi trekker parallell til rødvin så blir det rart å diskutere drittutstyr som vintage.
    Vintage som begrep mister all mening og innhold om det ikke er knyttet opp mot et visst minimum av kvalitet også. Da kunne vi jo bare sagt "gammelt" isteden, og det ville betydd det samme.

    Forøvrig, det er plenty av kilder som bekrefter at det har noe med kvalitet å gjøre, som ptb også hevdet. :)

    Vintage er et engelsk uttrykk som betyr «av fin (gammel) årgang». Ordet er opprinnelig latinsk for «vinhøst», men brukes i dag som positiv karakteristikk om gamle, edle produkter, spesielt viner som er ekstra notable, men også om annet som lar seg årsfeste, for eksempel klær og designprodukter som følger en særpreget, gammel mote.
    https://no.wikipedia.org/wiki/Vintage

    vintage adjective (HIGH QUALITY)

    of high quality and lasting value, or showing the best and most typical characteristics of a particular type of thing, especially from the past:
    a vintage plane
    a vintage comic book
    This film is vintage (= has the best characteristics typical of films made by) Disney.
    She loves buying vintage clothing.

    https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/vintage

    The time that something of quality was produced.
    https://en.oxforddictionaries.com/definition/vintage

    Og sist, men ikke minst:
    (Adj.) An excuse to jack up the prices of old crap by 500%.
    https://www.urbandictionary.com/define.php?term=vintage
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.417
    Torget vurderinger
    0
    Nu är vi verkligen off topic.
    Keiserkosti vill ha goda råd ang vintage hifi utstyr; vi behöver inte diskutera vare sig veteranbilar eller var (vilket år) gränsen för vintage hifi går.
    M v h
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn