Førstegangs vintagekjøp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    baluba: Hadde tenkt å sette hele anlegget på et bord fra samme tid (sånn ca) og nyte musikk mens jeg selv sitter, så de kommer nok sånn ca i ørehøyde, men av erfaring vet jeg at et par stativ er å foretrekke, så det blir garantert det bare jeg finner et par.
    Det "tøffeste" stedet å sette anlegget var på benk laget av Lecablokker og mørkbeisede hobbyplanker. Jeg personlig har aldri likt at et stereoanlegg står på et bord.
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Det "tøffeste" stedet å sette anlegget var på benk laget av Lecablokker og mørkbeisede hobbyplanker. Jeg personlig har aldri likt at et stereoanlegg står på et bord.
    Tja, jeg vet ikke helt. Jeg synes det kommer veldig an på bordet. :) Det skal ikke være et hvilket som helst bord som du får kjøpt på IKEA, men noe tidsriktig-ish. Uansett bra at du foreslår noe for meg og får meg til å tenke meg om.

    Soooooo, jeg sa jo at jeg hadde kjøpt en Philips 212, og det har jeg. Den er nemlig på vei, men jeg kom tilfeldigvis over denne Philips 877'en her. Gjorde en rask googling av produktet og tenkte at den også får seg et nytt hjem, men på jobbkontoret. Skal ta bilde når tiden kommer og forklare. :cool:

    IMG_0231.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.462
    Sted
    Holmestrand
    Om du vurderer Tandberg så velg alt annet enn Sølvsuper 12. Visuelt og designmessig en flott sak, men mht lyd og ytelse kanskje det "dårligste" produktet de produserte.
    Sølvsuper er jo en klassiker, men helt enig.
    Selv hadde jeg gått for en TR-200.
     

    Fredag

    Medlem
    Ble medlem
    08.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    7
    Sted
    Tjøme
    Det "tøffeste" stedet å sette anlegget var på benk laget av Lecablokker og mørkbeisede hobbyplanker. Jeg personlig har aldri likt at et stereoanlegg står på et bord.
    Tja, jeg vet ikke helt. Jeg synes det kommer veldig an på bordet. :) Det skal ikke være et hvilket som helst bord som du får kjøpt på IKEA, men noe tidsriktig-ish. Uansett bra at du foreslår noe for meg og får meg til å tenke meg om.

    Soooooo, jeg sa jo at jeg hadde kjøpt en Philips 212, og det har jeg. Den er nemlig på vei, men jeg kom tilfeldigvis over denne Philips 877'en her. Gjorde en rask googling av produktet og tenkte at den også får seg et nytt hjem, men på jobbkontoret. Skal ta bilde når tiden kommer og forklare. :cool:

    Vis vedlegget 489261
    Cool tråd cool spiller ! Er den helautomatisk?:confused::confused:
    Mvh Geir H
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Philips22GA202.jpg


    En ofte glemt juvel i Phillips sin portefølje er 202 Electronic, forløperen til 212. Litt mer solid bygget og litt enklere motor i tillegg til fravær av touchknapper. Jeg liker best utseende på 212, men liker kvaliteten på 202 bedre,
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.439
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Her er jeg helt enig. Har en perle av en 202 stående i boden.
    Men denne har samme problem som 212 ofte har. Det er flere reimer på disse og disse smelter til en unormalt seig guffe som er ett mareritt å fjerne. Men det går :)
    Jeg har hatt min i tusen biter og satt den sammen igjen. Spiller som en drøm. Flott spiller!
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Da er det på tide med n00b-spørsmål. Har kjøpt en RIAA-forsterker og en DIN5 til Phono-kabler, med jording. Da jeg skrur på platespilleren, får jeg brumming i anlegget, noe jeg mistenker er jordingsfeil. Vet ikke helt hvorfor jeg får det i og med at jordingsledningen er koblet til forsterkeren. Any ideas?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du kan prøve å legge en ekstern jordingskabel til RIAA eller forsterker som du har koblet til noe av metall i 202.
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Hm, får prøve på det. Tviler på at jeg har noe ledning liggende, så da får det bli på mandag.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet for noen er at jordingen i DIN-pluggen ikke er nok når man bruker overgang. Noen får et støyfritt signal, andre ender opp med jordingsbrum. Dette er også typisk for eldre Rega, som ikke hadde jordingskabel fordi master Roy ikke hadde troen på det av en eller annen grunn. Jeg har vært med på å ekstrajorde gamle Rega Planar 3 på den måten. Finn noe bart metall inne i spilleren og legg en enkel skytestreng eller lignende fra den og til jordingskruen på enten RIAA eller forsterker.
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Finn noe bart metall inne i spilleren og legg en enkel skytestreng eller lignende fra den og til jordingskruen på enten RIAA eller forsterker.
    Herlig. Og jeg som er sååååååå teknisk! ??? Men tusen takk for tipset. Skal gjøre mitt beste. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Finn noe bart metall inne i spilleren og legg en enkel skytestreng eller lignende fra den og til jordingskruen på enten RIAA eller forsterker.
    Herlig. Og jeg som er sååååååå teknisk! ??? Men tusen takk for tipset. Skal gjøre mitt beste. :)
    Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Skru av bunnlokket og finn noe metall, tre kabelen ut gjennom et hull og vips, du har en jordingskabel.
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Skru av bunnlokket og finn noe metall, tre kabelen ut gjennom et hull og vips, du har en jordingskabel.
    Det skal jeg vel kunne fixe. :) Men jeg har et annet problem med spilleren. Skulle bare sjekke at den fungerte uten at den var koblet til forsterkeren, og da jeg la nåla på plata, skippet den bare helt av plata. Det kan vel ikke være helt normalt? leste bruksanvisningen, og det stod ikke noe om det. :-/
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.387
    Antall liker
    3.410
    Torget vurderinger
    0
    Inställningen till antiskatingen behöver kanske justeras. Det ska finnas en ratt eller liknande, med siffror på.
    Eller så är nåltrycket för lågt.
    Eller en kombination av dessa två.
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Inställningen till antiskatingen behöver kanske justeras. Det ska finnas en ratt eller liknande, med siffror på.
    Eller så är nåltrycket för lågt.
    Eller en kombination av dessa två.
    Right. Skal prøve å fixe på det uten å ødelegge den. haha. Takker.
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Siden jeg ikke fikk rikket på anti-skating-hjulet, bestemte jeg meg for å åpne spilleren for å se om det lot seg løsne fra innsiden. Det var ikke noe problem, og virker nå som det skal. :) Da jeg skulle skru bunne på igjen, så jeg denne lille blå ledningen som hang og slang. Den var festet til en metallholder som var skrudd fast i den øverste av de to halvdelene som danner "kroppen" av platespilleren. Noe sier meg at dette er jordingen som skulle ha fulgt signalkabelen ut av spilleren, så da får jeg vel lage jording av denne.
    IMG_0249.jpg
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.387
    Antall liker
    3.410
    Torget vurderinger
    0
    Det är jordledningen, ja.
    Audiokabeln ut från platgespilleren; sitter det DIN-kontakt på den? Och du använder en adapter DIN till phono?
    Sådana adapters brukar kunna ställa till problem i form av brum.
    Det brukar kunna lösas genom att ta bort DIN-kontakten och löda phono-kontakter direkt på kabeln.
    På DIN-kontakten är stift nr 2 jord; nr 3 vänster och nr 5 höger
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Det är jordledningen, ja.
    Audiokabeln ut från platgespilleren; sitter det DIN-kontakt på den? Och du använder en adapter DIN till phono?
    Sådana adapters brukar kunna ställa till problem i form av brum.
    Det brukar kunna lösas genom att ta bort DIN-kontakten och löda phono-kontakter direkt på kabeln.
    På DIN-kontakten är stift nr 2 jord; nr 3 vänster och nr 5 höger
    Helt riktig. Jeg bruker en DIN-phono-overgang. :) Visste ikke at de kunne stelle til så mye tull, men da vet jeg det. ::)
    Den blå jordingsledningen, mistenker jeg har sittet i signalkabelen, og lurer på om det er lurt å prøve å finne hvor den eventuelt har røket, samt få den loddet på der igjen? Hva tror dere?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det är jordledningen, ja.
    Audiokabeln ut från platgespilleren; sitter det DIN-kontakt på den? Och du använder en adapter DIN till phono?
    Sådana adapters brukar kunna ställa till problem i form av brum.
    Det brukar kunna lösas genom att ta bort DIN-kontakten och löda phono-kontakter direkt på kabeln.
    På DIN-kontakten är stift nr 2 jord; nr 3 vänster och nr 5 höger
    Helt riktig. Jeg bruker en DIN-phono-overgang. :) Visste ikke at de kunne stelle til så mye tull, men da vet jeg det. ::)
    Den blå jordingsledningen, mistenker jeg har sittet i signalkabelen, og lurer på om det er lurt å prøve å finne hvor den eventuelt har røket, samt få den loddet på der igjen? Hva tror dere?
    Du må gjerne bruke den.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Det är jordledningen, ja.
    Audiokabeln ut från platgespilleren; sitter det DIN-kontakt på den? Och du använder en adapter DIN till phono?
    Sådana adapters brukar kunna ställa till problem i form av brum.
    Det brukar kunna lösas genom att ta bort DIN-kontakten och löda phono-kontakter direkt på kabeln.
    På DIN-kontakten är stift nr 2 jord; nr 3 vänster och nr 5 höger
    Helt riktig. Jeg bruker en DIN-phono-overgang. :) Visste ikke at de kunne stelle til så mye tull, men da vet jeg det. ::)
    Den blå jordingsledningen, mistenker jeg har sittet i signalkabelen, og lurer på om det er lurt å prøve å finne hvor den eventuelt har røket, samt få den loddet på der igjen? Hva tror dere?
    Er det en løs ledning på overgangen din? DIN har jording i skjermen. Den løse ledningen du har funnet er nok "ekstrautstyr" På en original 212 er det kun en DIN.-kabel.
    En annen mulighet er at den løse ledningen har vært koblet til skjermen på kabelen på innsiden av kabinettet.
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    En annen mulighet er at den løse ledningen har vært koblet til skjermen på kabelen på innsiden av kabinettet.
    Ok, hva er en skjerm? Jeg har absolutt ingen elektroinnsikt eller utdannelse. :p Jeg kan bare et par språk og litt sånn flygreier. :p
     

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    193
    Antall liker
    47
    En annen mulighet er at den løse ledningen har vært koblet til skjermen på kabelen på innsiden av kabinettet.
    Ok, hva er en skjerm? Jeg har absolutt ingen elektroinnsikt eller utdannelse. :p Jeg kan bare et par språk og litt sånn flygreier. :p
    En skjerm er bare et jordet dekke rundt en signalkabel, så den ikke tar inn støy fra annen elektronikk.
    Du har kanskje sett på antenneledninger at det er flettet en kabel rundt en annen, det er for at det ikke skal komme noe forstyrrelser.
    På lydutstyr kan du fort få brum eller annen støy som kommer inn hvis du har en uskjermet kabel.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    725
    Sted
    Bodø
    Om du vurderer Tandberg så velg alt annet enn Sølvsuper 12. Visuelt og designmessig en flott sak, men mht lyd og ytelse kanskje det "dårligste" produktet de produserte.
    Sølvsuper er jo en klassiker, men helt enig.
    Selv hadde jeg gått for en TR-200.
    Mulig det går å høre forskjell på disse, og at TR200 høres bedre ut enn SS12,
    men faktum er nå at innmaten i disse to er helt identiske.
    Det eneste som skiller TR200 fra SS12 er at den har en noe "simplere" Phono trinn med
    TBA231 Op.amp, mens SS12 sin er oppbygd med diskrete transistorer.
    Jeg har begge modellene i bruk hos meg nå, og jeg ser (hører) ingenting som skulle
    favorisere den ene over den andre.
    Begge høres helt like ut, som de burde...

    Mvh: Geir
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Da er det på tide med n00b-spørsmål. Har kjøpt en RIAA-forsterker og en DIN5 til Phono-kabler, med jording. Da jeg skrur på platespilleren, får jeg brumming i anlegget, noe jeg mistenker er jordingsfeil. Vet ikke helt hvorfor jeg får det i og med at jordingsledningen er koblet til forsterkeren. Any ideas?
    Hvorfor RIAA-forsterker? Sony'en har god RIAA innebygd... bruk phono-inngangen, rett fra platespiller.
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Hvorfor RIAA-forsterker? Sony'en har god RIAA innebygd... bruk phono-inngangen, rett fra platespiller.
    Ah, det var bare for å kunne koble den til hovedanlegget ved behov. Plutselig dro dama frem noen gamle plater hun ville høre på, nemlig. :)
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    193
    Antall liker
    47
    Det er en side jeg allerede har funnet og kost meg med. Artig å lese og se bilder. :)

    Forsterkeren (Sony TA-3650) kom i posten i dag, og nesten kommet på plass i vintagekroken. Nei, platespilleren skal ikke stå oppå forsterkeren sånn. Det er kun gjort for bildets skyld. :p


    Ser jo noe "rar" ut den stikkontakta nede ved lista di... (veldig mange kabler i en enkel stikkontakt....og en løs ?) :cool:
     

    keiserkosti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2018
    Innlegg
    57
    Antall liker
    41
    Sted
    Bodø
    Ser jo noe "rar" ut den stikkontakta nede ved lista di... (veldig mange kabler i en enkel stikkontakt....og en løs ?) :cool:
    Ah, det er bare rot som jeg ikke tenkte helt på å rydde da jeg tok bildet. Ok, den stikkontakta er fixa av elektriker, og den kan ikke jeg uttale meg om. Husk; jeg er ubrukelig til alt annet enn jobben min som IKKE på NOEN MÅTE er praktisk. haha.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn