Første målinger med UMIK-1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har endelig fått meg en kalibrert målemikrofon, så nå er det bare å lære seg å måle:cool:
    Etter å ha lest og surfet på nettet ganske mye, endte jeg på en miniDSP UMIK-1. Den har innebygd lydkort med USB tilkobling og mikrofonene er individuelt kalibrert. Siste versjon av REW støtter den og installerer den direkte. Det var en del tull med de første mikrofonene, men det skal være i orden nå. Her er en av mine første målinger med individuel eq i bassen for hver høyttaler:
    begge med air eq 2ute i rommet 2 umik1.jpg

    Det er en del dipper som jeg må prøve å få orden på ellers ser det vel ikke så halvgalt ut?
    Noen som har kommentarer?
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen andre på forumet som har erfaring med denne mikrofonen?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med nytt leketøy :)
    Har ikke testet denne, men ser jo veldig enkel ut i bruk!

    Vi kunne jo tatt en sammenligning en gang med mitt utstyr for å se om den måler nogenlunde linjært, jeg tror den er helt OK.

    Tror du må få opp litt nivå i bassen, ifølge målingene dine, hvis du ikke har satt C-vekting feil i REW da?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    De skryter av "20Hz-20kHz +/-0.5dB with calibration file loaded" Har også sett at i siste utgave av REW kan man enkelt lage en bass heving og mellomtone/diskant senking med valgfri slope og tilpasse EQ til dette. Jeg har laget flere EQ instillinger med bass heving, men har ikke fått testet dem enda. Den første grafen jeg viste var med flat bassrespons. Det hadde vært artig med en sammellikning en gang. Vi målte jo veldig forskjellig hos Johnny, men da var det jo helt klart noe galt med mine målinger/utstyr;)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    En ny måling med litt heving i bassen. Bedre?
    begge ute i rommet nr5.jpg
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det er også en fordel å bruke en logaritmisk inndeling av frekvensområdet. Synes det blir mye enklere å tolke kurvene da.
    Det du viser her er en lineær inndeling.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er også en fordel å bruke en logaritmisk inndeling av frekvensområdet. Synes det blir mye enklere å tolke kurvene da.
    Det du viser her er en lineær inndeling.
    Helt enig, jeg hadde blinkset litt på instillingene da jeg genererte vannfallet
    :confused:
    begge ute i rommet nr5.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    En ting jeg har lurt på en del: skal jeg fokusere på samlet respons i den siste oktaven eller er det best å optimalisere hver side for seg selv om totalen blir dårligere? Jeg er mer eller mindre låst når det gjelder høyttalerplassering, det derfor ikke er mulig å oppnå symmetri i rommet. Jeg må flytte den venstre HT mye hvis jeg skal unngå det kraftige fallet rundt 40Hz. Jeg har "lekt" en del med REW sin romsimulering og funnet at kraftig demping av høyre vegg vil hjelpe en del, men det er urealistisk, siden det nødvendigvis vil bli veldig voluminøst. Rommet er 2,2 x 3,2 x 7m. Jeg spiller på langsiden og lytteposisjon er i en skinnsofa med bakveggen rett bak hode (dempet med 5cm dempeplate og 5cm luft). HT er ca 1.6m fra hodet (nærfelt?), dette er et kompromiss for å unngå for stort bidrag fra rommet.
    Lekte litt med alternative rom og fant at drømmerommet må være noe nær 5 x 6,25 x 8m med god demping på frontvegg, sidevegger og tak. Det må nok bli et fremtidig anneks;)
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke du et anneks i hagen?

    Jeg tror det kan være greit å i første omgang fokusere på samlet respons i bassen, da det meste av innspillinger stort sett har mono i bassen.
    Det beste er selvfølgelig å få kontroll på begge sidene, men tror det er det beste av to onder....
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men det er ganske lite og ikke med 5m takhøyde:( Mulig det kan bli bedre hvis jeg dropper kryploftet og lekter ned for utlufting. Kanskje jeg kan klare å få forholdene 1:1,25:1,6, det skal jo være god spredning av ressonanser samt at de danner en akkord:)
    Det er det med mono i bassen jeg også har lest flere steder. Da er det bare å jobbe videre, med en svak og glatt heving i bunn. Har satt maks 6dB gain på EQ for at ikke forsterkerene skal gå tom for effekt.
    Forsøkte å bare dempe romressonanser i går kveld, men det ble ikke særlig bra.
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hele huset er på ca 35kvm, men det aktuelle rommet er et sted mellom 15-20kvm (husker ikke de nøyaktige målene).
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket målene nå, 3,7 x 5 x 2,3m
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    +/- 5db fra 28-120 Hz må sies å være over gjennomsnittlig bra:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger litt frem i tid, må bli ferdig med et par andre prosjekter først. Hytta ser fin ut på utsiden, men inni må alt rives ut og bygges på nytt.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke helt galt, men det kan sikkert bli litt bedre:) Skal bli spennende å prøve E-traps, mulig jeg kan få bukt med et par romressonanser.
    En eller to strategisk plasserte subwoofere vil nok også gjøre susen.
    +/- 5db fra 28-120 Hz må sies å være over gjennomsnittlig bra:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg eksperimentert en del med målinger og konklusjonen er: dette er ikke lett;)
    Bare for å være sikker gjorde jeg en nærmåling av den ene høyttaleren:

    nærmåling air20.jpg


    Det var jo rimelig flatt. Stoppet ved 300Hz, under det ble det for stort rombidrag. Jeg eksperimenterte med forskjellige underlag rundt mikrofonen og kom frem til at et fleece pledd var bedre enn en dyne, ullpledd eller skinnsofa. Jeg eksperimenterte og så en del med vinkling av mikrofonen og fant at ca 45 grader ga jevnest respons oppover i frekvens, det hadde liten betydning i under ca 150Hz. Jeg testet også litt akustisk dempning med to 10cm tykke 120x60 i front ca 40 cm fra bakveggen og en 5cm 120x60 på stuebordet. Her er resultatet:
    vannfall begge med eq og demping.jpg

    begge air20 med eq og demping.jpg

    Det jeg har lært nå er at hvis man skal gjøre DSP oppover i frekvens skal man være veldig nøye med målingene for å ikke korrigere målefeil istede.
    I bassen er det helt anderledes, mye lettere å gjøre greie målinger.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    rombidraget er en viktig del av hvordan en høyttaler låter, så å maskere den virkelige målingen med fleecepledd og vinkling av mikrofonen høres ikke ut som verdens beste ide.
    hvis du kun er ute etter å måle direktelyden fra høyttalerene kan du se på impulsresponsen hvor første refleksjon treffer mikrofonen og få REW til å kutte ut all lydinformasjon etter dette.

    Can someone explain GATING in response measurements? - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

    hvis målet er tilføre EQ eller dempe rommet bør du måle fra lytteposisjon med mikrofonen der hodet ditt vanligvis er, uten gating.

    mener nå jeg iallefall... :cool:
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for lenken, den skal jeg sjekke ut:)
    Rombidraget er selvfølgelig helt avgjørende for hvordan det låter, men å plassere mikrofonen i lytteposisjon i feks en tom skinnsofa er ganske forskjellig fra hva du hører når kroppen din sitter der. Hvilken mikrofonvinkel representerer lytting? Det jeg vil frem til er at det ikke er enkelt å gjøre målinger som skal ligge tilgrunn for DSP oppover i mellomtone og diskant. Hvis målingen er feil vil også korreksjonen bli feil.
    Hos meg var det et fleecepledd i lytteposisjon som ga minst topper. For basskorigering hadde underlaget og mikrofonvinkel minimalt å si. Der var det rommet og høyttalerplassering som var avgjørende. Dette er vel egentlig gammelt nytt, men artig å se noe man har lest om:)
    rombidraget er en viktig del av hvordan en høyttaler låter, så å maskere den virkelige målingen med fleecepledd og vinkling av mikrofonen høres ikke ut som verdens beste ide.
    hvis du kun er ute etter å måle direktelyden fra høyttalerene kan du se på impulsresponsen hvor første refleksjon treffer mikrofonen og få REW til å kutte ut all lydinformasjon etter dette.

    Can someone explain GATING in response measurements? - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

    hvis målet er tilføre EQ eller dempe rommet bør du måle fra lytteposisjon med mikrofonen der hodet ditt vanligvis er, uten gating.

    mener nå jeg iallefall... :cool:
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Skal vi ta en liten måletest på onsdag kveld?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    rombidraget er en viktig del av hvordan en høyttaler låter, så å maskere den virkelige målingen med fleecepledd og vinkling av mikrofonen høres ikke ut som verdens beste ide.
    hvis du kun er ute etter å måle direktelyden fra høyttalerene kan du se på impulsresponsen hvor første refleksjon treffer mikrofonen og få REW til å kutte ut all lydinformasjon etter dette.

    Can someone explain GATING in response measurements? - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

    hvis målet er tilføre EQ eller dempe rommet bør du måle fra lytteposisjon med mikrofonen der hodet ditt vanligvis er, uten gating.

    mener nå jeg iallefall... :cool:
    Det er lurt å være litt obs på at stolryggen skaper uønskede refleksjoner og store avvik på frekvensresponsen, som ikke er der når du sitter i stolen. Dette er verst ved høy stolrygg. Lav stolrygg er å foretrekke. Mange pleier å legge mikrofonen oppe på stolryggen, det er heller ingen god løsning.
    Ellers er jeg enig at resten av rombidraget bør være med.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Stillhet kan være herlig. Vindstille utefor i dag? Har prøvet her hjemme, med litt vind og sjøen som ruller blir det ikke like pent nedover i frekvens, grunnet vinduer som må stå på gløtt.

    Litt rar den hevningen i toppen hos deg. Har du riktig kalibreringsfil til mikrofonen din?

    Kos deg på hytta:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Var ganske vindstille. Jeg lurte også litt på toppen, det skal være min kalibreringsfil?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Første sub måling Dayton 12" med miniDSP PWR-ICE 125 amp ca 5cm fra membran. HP10Hz 48dB/oktav og LP 60Hz 48/dB/oktav. Ser ut som at det kan være mulig å få til noe brukbart.
    nærmåling sub.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Første forsøk på å integrere sub og fronter:
    første sub forsøk.jpg

    Med eq:
    med sub og eq.jpg

    Har dratt ned suben noen dB etter dette, liker ikke at den stikker seg ut. Det er ganske mye EQ som skal til for å få det brukbart:
    bass eq.jpg

    Fremdeles en del å jobbe med, men det kommer seg:)
    Litt usikker på hvor "treg" plateampen er, siden min Denonforsterker påstår at suben står over 6meter unna sweetspot, mens avstanden virkelig er ca 3,5meter?
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Når suben ruller av såpass tidlig så trenger den litt tid på å lage lyd. Det kan være grunnen til at receiveren din tror den står 6 meter unna.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tenker du da på at jeg har 48 dB/okt ved 75Hz, eller er det ved ca 25Hz? Dessverre er plasseringen låst til et hjørne, så det er ikke mulig å plassere den mer optimalt.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Har omtrent samme avstandsforholdet til frontene mine når det er tatt hensyn til prosesseringen i DEQX i forhold til senter f.eks.
    3.3m ca avstand og 6.11m for å regne ut Delay, så det stemmer nok med denne avstanden gjennom filteret i miniDSP.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Litt usikker på hvordan jeg skal få de i fase rundt deling. Det er en ganske stor dip rundt 75Hz som er litt problematisk. Hvis jeg inverterer fasen på suben blir det bare tull. Jeg har forsinket frontene med ca 5ms som er maks (1.75m), suben kan forsinkes med opptil 10ms, men det gjør det vel bare værre.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tror dette er noe av det nærmeste jeg kommer med de begrensningene jeg har ang plassering og antall suber:
    begge med sub.jpg
     

    ChrisHesby

    Medlem
    Ble medlem
    18.12.2012
    Innlegg
    17
    Antall liker
    14
    Sted
    Sandefjord
    Hei

    Lurer på å kjøpe UMIK-1 selv, er du fornøyd med den? Eller ville du gått for noe annet om du skulle valgt igjen?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville nok kjøpt den igjen. Jeg tror det blir vesentlig dyrere hvis du skal kjøpe noe som også er vesentlig bedre.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Fordelen med Umik-1 vil jeg si er at den kan plugges direkte til en USB port slik at man kan hoppe over innkjøp av et eksternt lydkort i tillegg. At det medfølger kalibrerings fil gjør denne etter min mening til et godt kjøp.

    Kjøpte først Behringer EMC8000, men må si at Umik-1 totalt sett var et langt bedre kjøp.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her er noen kurver fra helgens lek med akustikkplater:

    spl 230314 1_6.jpg
    vannfall med demping og sub 230314.jpg
    impuls med demping 230314.jpg


    Det kommer seg, men det er et par romnoder jeg nok må leve med siden dette er en tvstue for flere enn meg. Jeg regner med at grumset i mikrosekund området skyldes refleksjoner rett i nærheten av mikrofonen og ikke er representativt for når jeg sitter i sweetspot. Den neste klynga av refleksjoner rundt 3.4ms er fra taket og de må jeg også bare leve med:(
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn