Første målinger med UMIK-1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Første forsøk på å integrere sub og fronter:
    første sub forsøk.jpg

Med eq:
    med sub og eq.jpg

Har dratt ned suben noen dB etter dette, liker ikke at den stikker seg ut. Det er ganske mye EQ som skal til for å få det brukbart:
    bass eq.jpg

Fremdeles en del å jobbe med, men det kommer seg:)
    Litt usikker på hvor "treg" plateampen er, siden min Denonforsterker påstår at suben står over 6meter unna sweetspot, mens avstanden virkelig er ca 3,5meter?

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.472
    Når suben ruller av såpass tidlig så trenger den litt tid på å lage lyd. Det kan være grunnen til at receiveren din tror den står 6 meter unna.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tenker du da på at jeg har 48 dB/okt ved 75Hz, eller er det ved ca 25Hz? Dessverre er plasseringen låst til et hjørne, så det er ikke mulig å plassere den mer optimalt.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Har omtrent samme avstandsforholdet til frontene mine når det er tatt hensyn til prosesseringen i DEQX i forhold til senter f.eks.
    3.3m ca avstand og 6.11m for å regne ut Delay, så det stemmer nok med denne avstanden gjennom filteret i miniDSP.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Litt usikker på hvordan jeg skal få de i fase rundt deling. Det er en ganske stor dip rundt 75Hz som er litt problematisk. Hvis jeg inverterer fasen på suben blir det bare tull. Jeg har forsinket frontene med ca 5ms som er maks (1.75m), suben kan forsinkes med opptil 10ms, men det gjør det vel bare værre.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tror dette er noe av det nærmeste jeg kommer med de begrensningene jeg har ang plassering og antall suber:
    begge med sub.jpg

ChrisHesby

Medlem
    Ble medlem
    18.12.2012
    Antall liker
    14
    Sted
    Sandefjord
    Hei

Lurer på å kjøpe UMIK-1 selv, er du fornøyd med den? Eller ville du gått for noe annet om du skulle valgt igjen?

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville nok kjøpt den igjen. Jeg tror det blir vesentlig dyrere hvis du skal kjøpe noe som også er vesentlig bedre.

N

Nyttbrukernavn555

Guest
    Fordelen med Umik-1 vil jeg si er at den kan plugges direkte til en USB port slik at man kan hoppe over innkjøp av et eksternt lydkort i tillegg. At det medfølger kalibrerings fil gjør denne etter min mening til et godt kjøp.

Kjøpte først Behringer EMC8000, men må si at Umik-1 totalt sett var et langt bedre kjøp.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her er noen kurver fra helgens lek med akustikkplater:

spl 230314 1_6.jpg
    vannfall med demping og sub 230314.jpg
    impuls med demping 230314.jpg

Det kommer seg, men det er et par romnoder jeg nok må leve med siden dette er en tvstue for flere enn meg. Jeg regner med at grumset i mikrosekund området skyldes refleksjoner rett i nærheten av mikrofonen og ikke er representativt for når jeg sitter i sweetspot. Den neste klynga av refleksjoner rundt 3.4ms er fra taket og de må jeg også bare leve med:(

Sist redigert:

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Begynner å se bra ut dette, Vidar!
    Du MÅ jo ikke leve med refleksjoner i taket? En ramme med 100mm hobbyplater og LED spotlights for stilig belysning og noen akustikkplater trekt med hvitt stoff inni rammene :)
    Sikker på at fiskene ville satt pris på litt demping.....

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det:) Det er jo allerede spotlights i taket og det er ikke mer enn 220cm opp. Kanskje jeg heller skal kutte hull i taket for det er steinull under mjøspanelet;) Jeg ser ingen løsning akkurat nå. Det eneste jeg kan se er at vi skal bygge ut oppe og utvide stuen med tv krok og da kanskje det blir friere nede:) De stakkars fiskene lever i masse bråk fra pumpene som sirkulerer mange tusen liter vann i timen.

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.676
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Du får lage til et stativ på begge sider av HT som du kan ta ned og sette opp raskt. Der du så kan sette på plass plater når du skal lytte til musikk.

En lang lekt, med et kryss med på gulvet på begge sider, på toppen av den lekta sp setter du fats en list eller noe tynt/lett som går i fluk me taket vandrett. På ytter endene er setter du fast mand eller gaffatape. slik at du får 2 remeser som går over over gulvet i takhøyde. Der kan du legge paroc isolasjoen din. Fy jeg er dårlig til å forklare, men kan lage en tengning om du ikke forstår hva jeg mener. Det hele vil ta deg 20min å lage. Og du kan sette det opp på 1min og ta det ned igen like raskt.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips, jeg tror jeg forstår hva du tenker:) Jeg skal vurdere noe i den retningen, men et annet problem er lagring av akustikk-remedier til daglig. Det tok ikke mange sekundene før sjefen fant akustikkrammene jeg hadde forsøkt gjemt i garderoben;)

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.676
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    En akustikkramme fra sida, med masse hull.....?

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Bingo:) AtleT mente det var forskjell med og uten ramme, så da måtte jeg frem med bormaskinen. Har ikke fått testet skikkelig, men jeg tror det virker lengre ned i frekvens nå.

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.676
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Forska litt på det her hjemme også, det som jeg la merke til var at på de platene som ligger på gulvet, så fungerte de veldig mye bedre uten ramme enn med ramme. Så da ble det slik...

Prøvde å måle og se på forskjeller med å uten ramme på sideveggen. og fant ut at om jeg satt rammen 3.4cm fra veggen så tok den dypere og jevnere. Inntil veggen med ramme tok dypt, men relativt smalt. Uten ramme, men med luft så tok den relativt jevnt. Uten ramme, og med 10cm rockwool akustikkplater og ca 5cm pipeisolasjon rett på vegg uten luft, refleketerte nesten like mye som naken vegg ( på etc kurven ) og på frekvenskurven så skjedde det noe, men ikke veldig mye.

Så jeg enda opp med ramma hel. 3-4cm fra veggen. Med 2lag pipeisolasjon rockwool og 5cm rockwool akustikkplate. Som tok jevnest og nesten dypest i frekvens. ETC grafen sank med ca 12db.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mener du att Vidar har gjort denne jobben med hullene forgjevest?
    Stakars Vidar;)
    Men Vidar er denne helt til taket, 120 cm bred?
    Jobber jo for å få montert dette fast hos meg også, nå er det kunn stablet opp etter veggene.
    Ikke veldig pent akkurat.
    Er lite tid til dette for tiden da min langt bedre halvdel jobber fra 08,00 til ca 2100 frem til midtsommer.
    Slik er det i den bransjen hun driver for tiden.
    Alle i hele Norges land skal jo plante en eller annen buske for tiden:)

Steinar.

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.676
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Nope! Det vil virke etter hensikten, men det beste er uten rammer. Men det ser ikke like pent ut.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke jobben er forgjeves. Jeg synes det dempet best med doble "nakne" 5cm plater på første refleksjon i front, men det er veldig upraktisk siden jeg må flytte dem før og etter lytting :p Det beste kompromisset var derfor å perforere rammene, en bieffekt var at de ble lettere. Bak hodet var det veldig stor forskjell på ETC med min gamle lille ramme (ca 40x50) med ca 5cm luft og 5cm plate og doble 5cm hele plater (60x120). Jeg skal lage en ny perforert ramme på 50x100 med doble plater og ca 4cm luft til å ha bak hodet. Jeg har trukket rammene med stretchlaken for barnesenger, men skal bytte ut med høyttalerstoff så snart de får inn på Biltema. Mulig jeg også skal bestille noen trykk fra spoonflower med noen bilder som Ane har tatt for å pynte rammene (bilde av Marco vil øke WAF veldig;)).

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Steinar jeg skal bare handle på Plantasjen så din mye bedre halvdel ikke blir unødig heftet;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    6.999
    Vakkert Vidarje! :)

Slik jeg forstår det er konseptet med full ramme er at man sperrer for lyden som går inn fra siden og toppen. Sett fra siden og toppen er platen 60 cm dyp, mens fra toppen er den 120. Dette utgjør mer enn man tror.
    Nå vil sannsynligvis ikke en vanlig akustikkplate ha effekt på 60 eller 120cm fordi den er for hard, men vil likevel har mer effekt enn dybden på platen likevel. Dermed demper mer dype frekvenser.
    Plasserer platen utifra veggen øker man dempearealet til platen (i tillegg til at det som slipper gjennom dybden returnerer inn igjen fra plata).

Det er noen som hevder at dempeimpedansen skal være lik gjennom hele platen, men jeg tror jeg kommer til å bruke 10cm flexi A bak mine fremtidige akustikkplater.
    Tror 8x12 gjør det samme? Så kan man leke seg med en plate med ulik perforering i mellom lagene og en helmholtzresonatorkasse bak der igjen. :)

Edit: Jeg er i tenkeboksen på om flexi A platen burde være foran eller bak akustikkplaten? Her er "hodebryet": Jeg er fortsatt ikke sikker på om de dype lydbølgene går gjennom akustikkplaten eller hvor mye som spretter unna. Hvis en del spretter unna burde man kanskje hatt flexi A platen foran så vil man få mer effekt på de dype frekvensene?

Hva tror dere?

Sist redigert:

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.676
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    I byggingen av mine absorbenter på sideveggen så måte jeg og styrte an hel del. Slik ser veggen ut:

CIMG1807.jpg

CIMG1814 (1).jpg

Ramma er 20cm dyp. 120cm høy på det høyeste punktet og 120cm bred.

Her har jeg prøvd med veldig mange fyll i ramma. Og enda opp med
    5cm rockwool plate ( aner ikke hva den het) som hadde et hvitt lag på den ene sida. ( målte og prøvde både med og uten det hvite laget/vindvperre kanskje og med det hvite laget både ut og inn)

Jeg prøvde med 2 lag Rockwool plate, 1 lag ut mot rommet med 10cm pipeisolasjon (Rockwool Isola med hønsenetting rundt) mot kneveggen. Og omvendt.

Prøvde med 2 lag pipeisolanson uten rockwool plata. Og enda opp med 5cm rockwool plate og et lag med Isola. Det fungerte best uten ramme, men det såg ikke fint ut. Ingen merkbar forskjell med perforert ramme i forhold til hel ramme.

Det gav den jevneste og bredeste dempingen.

to lag Isola gav den kraftigeste dempingen, men der ble mye av energen ( ETC målingen ) reflektert tilbake. og den tok/fjerna formye rundt 130hz slik at jeg fikk en relativt dyp, men smal, dipp.

2 lag med rockwool plate, gav best måling med ETC men med det så fikk jeg en større topp ved 160hz. Så jeg gikk for kombinasjon med Isola og Rockwool plate og luft bak. Altså mellom Isola og Rockwool platen. Jeg prøvde også å ha luftrom mellom rockwool plata og med Isola helt inntil kneveggen, men fikk altså best resultat med all dempingen sammen og med luftrom bak. Jeg har også 3cm luftspalte mellom kneveggen og ramma. Som målte bedre, spes frekvensrespons, enn å ha ramma helt inntil kneveggen.

Prøvde det samme med ramme på gulvet i refleksjonspunktet der, men der var ramme håpløst.

Der enda jeg opp med 5cm luft, 3cm Glava trinnlydsplate og 5cm rockwool plate. Den trinnlydsplata, hadde faktisk en del å si. Og den mixsen fungerte bedre enn 2x5cm rockwool, eller 5cm rockwool og 5cm Auralex plate, eller Glava trinnlydsplate og Auralex plate. Ramma om jeg laga står nå i garasjen....

Teorien bak har jeg ingen formening om, jeg har kun gått utifra hva REW og ørene mine forteller meg.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    6.999
    For en jobb du har gjort Retep. Kult!
    Når du skriver "det gav den jevneste dempingen", hvilken måling bruker du får å se det?

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.676
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    For en jobb du har gjort Retep. Kult!
    Når du skriver "det gav den jevneste dempingen", hvilken måling bruker du får å se det?
    Hei. Brukte frekvensgang, vannfall og ETC/Impulse.

Klare desverre ikke å lagre alla målingene underveis, men har målinger fra før jeg startet og ved slutt. har noen målinger underveis, men ikke mange. kan lete de opp om du er intr.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    6.999
    Takk, du trenger ikke lete frem. Lurte bare på om det var noen triks å hente. :)

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.676
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Hehe.. SOm sagt. Teorien bak hvorfor det måler ulikt får andre ta seg av. Men at det er forskjeller er relativt greit å oppfatte. Både med målinger og med øret.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Steinar jeg skal bare handle på Plantasjen så din mye bedre halvdel ikke blir unødig heftet;)
    Snedig måte å vinkle det Vidar.
    Veit ikke helt om jeg er enig, skal ringe hene å spørre om det er greit att du hefter henne jeg.
    Tror et er helt greit når jeg tenker meg om;)

Steinar.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn