Første målinger med UMIK-1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det er veldig ålreit. Bare plugge HDMIen fra laptopen i fronten på receivern og UMIK-1 i laptopen og du er klar for individuell måling av hele surroundanlegget uten noe mer fysisk arbeid. To kabler og en målemik. Det er alt, og man trenger ikke en gang å slå av noe utstyr når man plugger!

    Dette er noe helt annet enn det jeg drev med før med flere analogkabler, omkobling, eksterne lydkort med phantom spenning og riktige utganger, kalibrering av lydkort, slå av og på utstyr hver gang jeg må nappe ut en kabel osv..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Masse nyttig info her ser jeg, takk gutter! Kommer mer fra meg etterhvert må bare gjøre unna noen uker ferie nå...:)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Har du lastet ned kalibreringsfien for akkurat din UMIK-1? Den kan hentes ned fra nettsidene deres ved å putten in serienummeret.

    UMIK-1 må peke direkte mot høyttalerne dine for å måle korrekt med kalibreringsfilen. Det vil si at du du må måle hver høyttaler enkeltvis og rette mikrofonen direkte mot den enkelte høyttaler for å få riktige målinger i høyere frekvenser (som i direkte, ikke på skrå oppover). Dersom du kun ser på bassen vil det holde greit å bare ha den fremoverpekende midt mellom høyttalerne i sweetspot.

    Den skal _ikke_ stå oppover mot taket slik f.eks Audyssey-micen gjør. Pek den alltid rett fremover mot høyttalerne. Det finnes visstnok en 90 graders kalibreringsfil for mikrofonen som er laget for den når den peker oppover mot taket, men det er ikke den du kan laste ned på nettsidene.
    Jepp er lastet ned og lagt inn i REW.

    Ok, mikrofon pekende rett mot HT og måle enkeltvis, dette er fra SS i ørehøyde går jeg utifra.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Det er veldig ålreit. Bare plugge HDMIen fra laptopen i fronten på receivern og UMIK-1 i laptopen og du er klar for individuell måling av hele surroundanlegget uten noe mer fysisk arbeid. To kabler og en målemik. Det er alt, og man trenger ikke en gang å slå av noe utstyr når man plugger!

    Dette er noe helt annet enn det jeg drev med før med flere analogkabler, omkobling, eksterne lydkort med phantom spenning og riktige utganger, kalibrering av lydkort, slå av og på utstyr hver gang jeg må nappe ut en kabel osv..
    Smart må bare rappe pc`en til sjefen da hun har HDMI overføring...
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å rappe i vei Johnny. Jeg opprettet tåden med tanke på umik-1, siden den på den tiden var rimelig ukjent for de fleste.
    Jeg har vel egentlig ikke mye å tilføye, men som gutta sier er plassering og underlag veldig viktig oppover i frekvens.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    En liten ting jeg gjerne vil tilføye er at du gjerne kan bytte til "db fs" istedefor "%fs" når du ser på impulsresponsen. Det vil gjøre det lettere for deg å lese av grafen.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ok da er ferie over og på tide å gjøre viktige ting sånn å måle subwoofere :), hva er beste graf av bilde under vil dere si. Grønn kurve er med begge subbere inntil vegg og brun kurve er begge subbere trukket 60cm ut på gulvet. Når jeg har funnet beste punkt på golvet skal jeg bruke eq og den drar ned peakene betraktelig, den rører forøvrig ikke dippene noe nevneverdig, tips ?

    Edit, når jeg tenker etter vil vel grønn kruve fungere best da jeg kommer nok til å dele på 80hz...(?) De toppene på grønn kurve forsvinner mesteparten når jeg kjører antimoden altså eq.


    grønn inntil vegg brun 60cm.jpg
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Vil vel si at den grønne er best ja.
    Men når du kun måler opp til 200 hz , så er det jo greit at x-aksen kun går opp til 200 hz også - da blir det litt lettere og lese , og mer detaljert.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig i dette, resten ordner du vel med DSpeaker?

    Steinar.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Siste måling for idag (begge subbene) etter å ha justert noen timer, dette er vel den beste hittil - begge subbere uten eq 28cm fra frontvegg og 76cm fra sidevegger, imorgen skal jeg justere inn og ut fra sideveggene. Ser mange har toe-in på subbene, SVS mente dette at dette kun var for det visuelle men hadde lite for seg når det komme til frekvensresponsen..?
    Mrk. jeg måler utenom receiver direkte koplet igjennom Antimoden og styrer volum direkte i SW-ampen.




    Subbene kjører utenom alle justeringer, jeg vil dele på rundt 80hz så det er under dette som gjelder. Denne siste målingen har vel mest mer output enn de andre da jeg tror den for drahjelp av frontveggen. Beste hittil :) ?
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har 3 eq bånd på subwoofer ampene så jeg kan heve dippene noe vil jeg tro, har rimelige kraftig forsterkere disse SB-13 så tror det går greit.
    Men hva skjer egentlig rundt 30 peaken ? Trodde først jeg hadde glemt en eq`en på med en heving på 35 men det kjører helt flatt, hmm.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Helt enig i dette, resten ordner du vel med DSpeaker?

    Steinar.
    Ja er tanken å teste med DSpeakeren og Daliene, hittil har jeg kjørt uten da jeg syntes jeg fikk kanselleringer når jeg prøvde dette tidligere. Har jo en Antimode 8033 også som brukes til kinobiten også - mye bokser her...;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Vil vel si at den grønne er best ja.
    Men når du kun måler opp til 200 hz , så er det jo greit at x-aksen kun går opp til 200 hz også - da blir det litt lettere og lese , og mer detaljert.
    Takker, tar det til etteretning ved neste måling, dette er med 1/6 glatting :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    vannfall.jpg


    2 subber


    wann fall med 4 subber.jpg


    4subber

    Innlegget her var for å vise frem hvordan det såg ut hos en jeg kjenner før vi satte igang med REW og justeringer....
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Sub stacking er tingen, eller distribuerte subber. Her kan du se en måling fra en jeg kjenner. Nederste måling er med 2 subber og øverste er med 8 subber.dette er stablet fra gulv til tak. Dette er uglattet.

    spl alle.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Rimelige pene linjer på de kurvene der thohaug, kan du si litt om rommet de spiller i og eq som er brukt ? Har vel ganske godt trykk og nivå i den kinoen der...:)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Denne kurven er uten eq og glatting. Det er brukt 8stk dynabel pa1880 elementer i lukkede kasser på rundt 30liter. Rommer er veldig lite, ca. 10m2. Han har brukt fulltoner i resten av kanalene og delt subbene ved 200hz. Det er brukt 30cm glava på hele frontveggen og 5cm rockwool plater i førsterefleksjoner. Han har +-1db i bassen med 2 eq punkter.

    Her er et par bilder:

    imag0002l (1).jpg


    imag0597a.jpg


    imag0602c.jpg


    imag0605d.jpg


    imag0610.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jobbet noen timer mer med plassering og justeringer.

    Grønn kurve er beste plassering utifra hva jeg har mulighet til i rommet. Rød kurve er etter Antimoden 8033 kjørt i flat modus

    med og uten eq.jpg


    Med 1/6 smoothing


    med 1.6.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Lilla kurve, her har jeg trekt i 2 bånd lokalt på PEQ`en i subbene...

    lill beste.jpg


    Beste kurve uten smoothing:

    beste.jpg


    Jeg vet ikke hva som skjer på 76 men jeg tror kanskje ikke den er hørbar, prøvde med eq men det ble bare dumt..:)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Lift på 35 tatt over Antimoden, morro på film :) Dette er uten smoothing.

    lift.jpg


    Fornøyd med resultatet, må teste med film ikveld. Neste er å intergrere subbene i stereoen og der er nok utfordringen større vil jeg tro. Nå må jeg kjøre Audyssey å få tidskorrigert for resten av frontene.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir bra Johnny:) Du får sette på en skikkelig Sci-fi film for eksempel Tron, den rister rimelig godt:) Kan det være at kanselleringen rundt 70Hz skyldes at absorbentene dine ikke er særlig effektive så langt ned?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Vanlige akustikkplater har ikke sjans på den frekvensen. Man må opp i mye større dimensjoner, typ 50cm dybde i hvert hjørne eller en hel vegg.

    Men kurven ser jo veldig bra ut den nå. Du får komme tilbake med inntrykk etter du har sett en film :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Nja, jeg har jo Gik sine Tri-traps bassfeller og de skryter på seg testet virkningsgrad ned til 50 og noe under.. - Blir bare små noen inntrykk for jeg fikk noen rare målinger med Audyssey så jeg måtte innom kalibreringkarusellen 4X før jeg ble fornøyd (tar tid). Da var det blitt for seint for en hel film så fikk bare kjørt noen kjente testspor. Det første jeg legger merke til er at bassen er mere tilstede oppover, dvs det virker som jeg har mer detaljering og virkning rundt 50hz og oppover - så på slåsscener med små dunk og fall er det som om bassen er mere med enn tidligere. Nede i dypet med siste Audyssey kalibrering virker være enda mer kontant og frigjort, Alley scenen med Batman blåste meg nesten over ende, det som er morsomt er at selv om det er grisehøyt er bassen fri i rommet uten at alt spiller med. Eq`en ilag med de små justeringene med PEQ på subbene og flyttingen virker å ha hatt en meget positiv effekt fra det lille jeg har hørt, uansett er det lett å høre at dette ble bedre. Nå er det bare noen små justeringer ifht Audyssey sine settinger før jeg kan si meg ferdig med kinojusteringene. Så er det stereo biten som står for tur..:)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    ah, fikk ikke med meg at du hadde gik sine traps. De fungerer relativt bra. Den er nok ikke så veldig hørbar den dippen din uansett. Hyggelig å høre at det var forbedring ihvertfall :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    ah, fikk ikke med meg at du hadde gik sine traps. De fungerer relativt bra. Den er nok ikke så veldig hørbar den dippen din uansett. Hyggelig å høre at det var forbedring ihvertfall :)
    Ja er litt usikker på hva den dippen er for noe, må vel sende råfila til Peter så han kan analysere kankje :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Her er vannfallet for beste målingen:

    vannfall.jpg


    Velger å tro at bassfellen er med og hjelper nedtil rundt 50hz, skulle jo tatt målinger med og uten men var så fokusert på oppgaven igår at det gikk i glemmeboka - ser da vel ikke så allerverst ut eller..?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den dippen din der er en kansellering fra en eller annen plass. Hvordan ser ETC og eller Impulse grafen ut?

    Det ser ut som om den dippen rundt 70hz er no ikke hørbar og du ser at den "kommer" litt etterhvert. så de frekvansene må bygge seg opp i rommet før den treffer deg/mikrofonen.

    Om du finner en relativt høy topp i ETC/Impulse grafen din, så kan du jakte på hvor den er. Om du finner den og behandler den, så kan det godt hende at du får den dippen redusert, eller helt bort. Du kan også se på GD grafen og se hvor du har dine utslag.

    Har du noen målinger for venstre og høyre side seperat? Om ikke ta det og send det sammen med stereo filen. Sender deg epostadr på pm.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Litt usikker på hvordan jeg skal lese denne..

    gd.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Svært enkelt forklart. 0 er direktelyd. og kurven bør være så flat som mulig. i bassen så ser du at den øker en del, det betyr at subbene dine ladder rommet ( tidsforsinkelse ) før den treffer øret.

    Der kommer den dippen din inn, og den før du ikke gjørt noe med. Foruten å flytte på sweetspot eller subber. Kurven ser veldig bra ut.

    Regner med at den vil se helt annerledes ut når du måler fullfrekvent......
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Begynt å måle stereo biten med Cary rørampen, her er en måling opptil 10k begge ht samtidig, Rød kurve uten DSpeaker grønn med. Den dippen på 3k er fordi jeg har tatt dette området ned noe pga at Daliene kan være litt pågående der, dette er med 1/6 smoothing.

    dali full begge.jpg


    Impulse høyre 10k
    høyre full.jpg



    Impulse venstre 10k
    venstre dali full.jpg


    Tar gjerne imot kommentarer hvordan jeg skal lese impuls målingen..!
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    ser ut som du har en relativt stor refleksjon rundt 5,5ms. fra begge høyttalere. Det blir mye lettere for deg å lese impulsmålingen om du bytter til DB istedefor %. du skal ha et valg øverst til venstre i måleområdet der du kan velge :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    ser ut som du har en relativt stor refleksjon rundt 5,5ms. fra begge høyttalere. Det blir mye lettere for deg å lese impulsmålingen om du bytter til DB istedefor %. du skal ha et valg øverst til venstre i måleområdet der du kan velge :)
    Jepp fant ut av det etter expert hjelp fra Retep, ser ut som det er noen impulser å presse ned til under -20db.


    venstre.jpg



    høyre.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp du har noen topper som vi skal finne. Det er spes de som ligger fra ca12ms vi skal finne. Tipper at du har plassert tiltakene dine på litt feil plass siden du har brukt speilmetoden. Både jeg og SteinOst har måttet sett opp rommet på nytt.

    Koker du noen keler med kaffi neste helg så kommer jeg og ser hva vi kan få til.

    Men bare så det er sagt, dette er slett ikke galt i det hele tatt!

    Slik der det ut hos meg. så kan du sammenligne, noe tyngre dempet her akkurat i førsterefleksjonspunktene, men ellers så har jeg nesten ingenting på frontveggen. På bakveggen er det en blanding av absorsjon og diffusjon.

    impulse.jpg

    Toppen ved ca 2ms er gulvrefleksjon.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Begynte på nytt og fjernet alle innstillinger på DSpeaker tok også vekk GIK bassfellene. Blå måling er med GIK og grønn er uten. I tillegg til at de retter ut responsen er lydbildet ytterligere fjernet for støy og detaljer og basslinjer er mye enklere å følge, dette er kun 2 stk (1.2meter høye) på frontveggen Planen er å fylle alle hjørnene i rommet, altså 6 stykker til.

    gik.jpg


    Virkningen begynner faktisk på under 50hz!
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Lilla kurve er med DSpeakeren med rk og GIK bassfellene. Grønn kurve er uten disse.


    dspeaker.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Grønn kurve er med 3-bånd eq på DSpeakeren, så for vi se hvordan det låter ikveld :)

    eq.jpg



    Beste kurve:

    beste.jpg
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei, hadde vært interessant og sett vannfall med og uten GIK trap fra 20-200hz.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan i huleste for jeg overlay på vannfallet Atle ?


    Uten GIK

    u.jpg



    Med GIK

    m.jpg


    Måtte legge ut bildene på nytt da de ikke ville vises på det forrige.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Atle fint om du kan gi en kommentar på hva som skjer slik at jeg kan lære mer :) Jeg skjønner og ser at toppene peakene bli mindre men hvordan påvirkes etterklangen, såvidt jeg ser er det gunstig effekt her også..?

    Det er noe rart som skjer med bildene her av og til..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn