Første målinger med UMIK-1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Begynner å se bra ut dette, Vidar!
    Du MÅ jo ikke leve med refleksjoner i taket? En ramme med 100mm hobbyplater og LED spotlights for stilig belysning og noen akustikkplater trekt med hvitt stoff inni rammene :)
    Sikker på at fiskene ville satt pris på litt demping.....
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det:) Det er jo allerede spotlights i taket og det er ikke mer enn 220cm opp. Kanskje jeg heller skal kutte hull i taket for det er steinull under mjøspanelet;) Jeg ser ingen løsning akkurat nå. Det eneste jeg kan se er at vi skal bygge ut oppe og utvide stuen med tv krok og da kanskje det blir friere nede:) De stakkars fiskene lever i masse bråk fra pumpene som sirkulerer mange tusen liter vann i timen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du får lage til et stativ på begge sider av HT som du kan ta ned og sette opp raskt. Der du så kan sette på plass plater når du skal lytte til musikk.

    En lang lekt, med et kryss med på gulvet på begge sider, på toppen av den lekta sp setter du fats en list eller noe tynt/lett som går i fluk me taket vandrett. På ytter endene er setter du fast mand eller gaffatape. slik at du får 2 remeser som går over over gulvet i takhøyde. Der kan du legge paroc isolasjoen din. Fy jeg er dårlig til å forklare, men kan lage en tengning om du ikke forstår hva jeg mener. Det hele vil ta deg 20min å lage. Og du kan sette det opp på 1min og ta det ned igen like raskt.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips, jeg tror jeg forstår hva du tenker:) Jeg skal vurdere noe i den retningen, men et annet problem er lagring av akustikk-remedier til daglig. Det tok ikke mange sekundene før sjefen fant akustikkrammene jeg hadde forsøkt gjemt i garderoben;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ahh... Merka hun at det klødde av den nye genseren sin.. ;D
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    En akustikkramme fra sida, med masse hull.....?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Bingo:) AtleT mente det var forskjell med og uten ramme, så da måtte jeg frem med bormaskinen. Har ikke fått testet skikkelig, men jeg tror det virker lengre ned i frekvens nå.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Forska litt på det her hjemme også, det som jeg la merke til var at på de platene som ligger på gulvet, så fungerte de veldig mye bedre uten ramme enn med ramme. Så da ble det slik...

    Prøvde å måle og se på forskjeller med å uten ramme på sideveggen. og fant ut at om jeg satt rammen 3.4cm fra veggen så tok den dypere og jevnere. Inntil veggen med ramme tok dypt, men relativt smalt. Uten ramme, men med luft så tok den relativt jevnt. Uten ramme, og med 10cm rockwool akustikkplater og ca 5cm pipeisolasjon rett på vegg uten luft, refleketerte nesten like mye som naken vegg ( på etc kurven ) og på frekvenskurven så skjedde det noe, men ikke veldig mye.

    Så jeg enda opp med ramma hel. 3-4cm fra veggen. Med 2lag pipeisolasjon rockwool og 5cm rockwool akustikkplate. Som tok jevnest og nesten dypest i frekvens. ETC grafen sank med ca 12db.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.307
    Antall liker
    8.343
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mener du att Vidar har gjort denne jobben med hullene forgjevest?
    Stakars Vidar;)
    Men Vidar er denne helt til taket, 120 cm bred?
    Jobber jo for å få montert dette fast hos meg også, nå er det kunn stablet opp etter veggene.
    Ikke veldig pent akkurat.
    Er lite tid til dette for tiden da min langt bedre halvdel jobber fra 08,00 til ca 2100 frem til midtsommer.
    Slik er det i den bransjen hun driver for tiden.
    Alle i hele Norges land skal jo plante en eller annen buske for tiden:)

    Steinar.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nope! Det vil virke etter hensikten, men det beste er uten rammer. Men det ser ikke like pent ut.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke jobben er forgjeves. Jeg synes det dempet best med doble "nakne" 5cm plater på første refleksjon i front, men det er veldig upraktisk siden jeg må flytte dem før og etter lytting :p Det beste kompromisset var derfor å perforere rammene, en bieffekt var at de ble lettere. Bak hodet var det veldig stor forskjell på ETC med min gamle lille ramme (ca 40x50) med ca 5cm luft og 5cm plate og doble 5cm hele plater (60x120). Jeg skal lage en ny perforert ramme på 50x100 med doble plater og ca 4cm luft til å ha bak hodet. Jeg har trukket rammene med stretchlaken for barnesenger, men skal bytte ut med høyttalerstoff så snart de får inn på Biltema. Mulig jeg også skal bestille noen trykk fra spoonflower med noen bilder som Ane har tatt for å pynte rammene (bilde av Marco vil øke WAF veldig;)).
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Steinar jeg skal bare handle på Plantasjen så din mye bedre halvdel ikke blir unødig heftet;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Vakkert Vidarje! :)

    Slik jeg forstår det er konseptet med full ramme er at man sperrer for lyden som går inn fra siden og toppen. Sett fra siden og toppen er platen 60 cm dyp, mens fra toppen er den 120. Dette utgjør mer enn man tror.
    Nå vil sannsynligvis ikke en vanlig akustikkplate ha effekt på 60 eller 120cm fordi den er for hard, men vil likevel har mer effekt enn dybden på platen likevel. Dermed demper mer dype frekvenser.
    Plasserer platen utifra veggen øker man dempearealet til platen (i tillegg til at det som slipper gjennom dybden returnerer inn igjen fra plata).

    Det er noen som hevder at dempeimpedansen skal være lik gjennom hele platen, men jeg tror jeg kommer til å bruke 10cm flexi A bak mine fremtidige akustikkplater.
    Tror 8x12 gjør det samme? Så kan man leke seg med en plate med ulik perforering i mellom lagene og en helmholtzresonatorkasse bak der igjen. :)

    Edit: Jeg er i tenkeboksen på om flexi A platen burde være foran eller bak akustikkplaten? Her er "hodebryet": Jeg er fortsatt ikke sikker på om de dype lydbølgene går gjennom akustikkplaten eller hvor mye som spretter unna. Hvis en del spretter unna burde man kanskje hatt flexi A platen foran så vil man få mer effekt på de dype frekvensene?

    Hva tror dere?
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    I byggingen av mine absorbenter på sideveggen så måte jeg og styrte an hel del. Slik ser veggen ut:

    CIMG1807.jpg

    CIMG1814 (1).jpg


    Ramma er 20cm dyp. 120cm høy på det høyeste punktet og 120cm bred.

    Her har jeg prøvd med veldig mange fyll i ramma. Og enda opp med
    5cm rockwool plate ( aner ikke hva den het) som hadde et hvitt lag på den ene sida. ( målte og prøvde både med og uten det hvite laget/vindvperre kanskje og med det hvite laget både ut og inn)

    Jeg prøvde med 2 lag Rockwool plate, 1 lag ut mot rommet med 10cm pipeisolasjon (Rockwool Isola med hønsenetting rundt) mot kneveggen. Og omvendt.

    Prøvde med 2 lag pipeisolanson uten rockwool plata. Og enda opp med 5cm rockwool plate og et lag med Isola. Det fungerte best uten ramme, men det såg ikke fint ut. Ingen merkbar forskjell med perforert ramme i forhold til hel ramme.

    Det gav den jevneste og bredeste dempingen.

    to lag Isola gav den kraftigeste dempingen, men der ble mye av energen ( ETC målingen ) reflektert tilbake. og den tok/fjerna formye rundt 130hz slik at jeg fikk en relativt dyp, men smal, dipp.

    2 lag med rockwool plate, gav best måling med ETC men med det så fikk jeg en større topp ved 160hz. Så jeg gikk for kombinasjon med Isola og Rockwool plate og luft bak. Altså mellom Isola og Rockwool platen. Jeg prøvde også å ha luftrom mellom rockwool plata og med Isola helt inntil kneveggen, men fikk altså best resultat med all dempingen sammen og med luftrom bak. Jeg har også 3cm luftspalte mellom kneveggen og ramma. Som målte bedre, spes frekvensrespons, enn å ha ramma helt inntil kneveggen.

    Prøvde det samme med ramme på gulvet i refleksjonspunktet der, men der var ramme håpløst.

    Der enda jeg opp med 5cm luft, 3cm Glava trinnlydsplate og 5cm rockwool plate. Den trinnlydsplata, hadde faktisk en del å si. Og den mixsen fungerte bedre enn 2x5cm rockwool, eller 5cm rockwool og 5cm Auralex plate, eller Glava trinnlydsplate og Auralex plate. Ramma om jeg laga står nå i garasjen....


    Teorien bak har jeg ingen formening om, jeg har kun gått utifra hva REW og ørene mine forteller meg.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    For en jobb du har gjort Retep. Kult!
    Når du skriver "det gav den jevneste dempingen", hvilken måling bruker du får å se det?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For en jobb du har gjort Retep. Kult!
    Når du skriver "det gav den jevneste dempingen", hvilken måling bruker du får å se det?
    Hei. Brukte frekvensgang, vannfall og ETC/Impulse.

    Klare desverre ikke å lagre alla målingene underveis, men har målinger fra før jeg startet og ved slutt. har noen målinger underveis, men ikke mange. kan lete de opp om du er intr.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk, du trenger ikke lete frem. Lurte bare på om det var noen triks å hente. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.. SOm sagt. Teorien bak hvorfor det måler ulikt får andre ta seg av. Men at det er forskjeller er relativt greit å oppfatte. Både med målinger og med øret.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.307
    Antall liker
    8.343
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Steinar jeg skal bare handle på Plantasjen så din mye bedre halvdel ikke blir unødig heftet;)
    Snedig måte å vinkle det Vidar.
    Veit ikke helt om jeg er enig, skal ringe hene å spørre om det er greit att du hefter henne jeg.
    Tror et er helt greit når jeg tenker meg om;)

    Steinar.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Vi har en lei tendens til å "snakke oss fast" hvis vi dropper innom butikken, som igjen betyr at hun kommer senere hjem til dere og det vil vi jo ikke;) På Pantasjen kjenner jeg ingen hyggelige mennesker, så der går det fort:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.307
    Antall liker
    8.343
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kan dere ikke komme i buttiken sånn 3 min før stengetid, da får jeg enda litt mer tid til å rydde hjemme.
    Mange måter å se dette på Vidar:)
    Hun elsker menesker som kommer rett før hun skal stenge som ikke veit hva de skal ha.
    Spesielt hvis de klager på dårlig/pent vær.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Skal ha det i bakhodet (egenlig i prefrontalkorteks og muligens hippocampus):) Du får bare sende meg en SMS hvis du har huset fult av HiFi-prosjekter og trenger litt ekstra tid på å rydde;)

    Kan dere ikke komme i buttiken sånn 3 min før stengetid, da får jeg enda litt mer tid til å rydde hjemme.
    Mange måter å se dette på Vidar:)
    Hun elsker menesker som kommer rett før hun skal stenge som ikke veit hva de skal ha.
    Spesielt hvis de klager på dårlig/pent vær.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har slitt litt med å få lyden til å sitte skikkelig etter at jeg koblet in en sub i anlegget, i dag tror jeg at jeg fant løsningen. Har følt at det manglet oppløsning og attakk i lyden, men har tenkt at det sikkert er dagsformen som spiller meg ett puss. Det er SPDIF fra Squeezebox Touch til AES/EBU inn på sub og videre AES/EBU inn på AIR20 virker ikke helt som det burde. Jeg tror det må være AES/EBU inngangen på PWR-ICE 125 som ikke klarer SPDIF. Tror jeg skal prøve med en slik http://evenstadmusikk.no/index.php?...oclick&utm_term=Hosa%20Coax%20SPDIF/AES%20EBU kanskje det hjelper. Jeg vil helst slippe å bruke den analoge inngangen på suben fra SBT siden jeg hadde tenkt den til TV og film.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg funnet en alternativ løsning. Jeg bruker begge de digitale utgangene på Squeezeboxen, men kjøper en slik:
    $(KGrHqN,!rkFBCW69I9hBQdwi!cQig~~60_12.jpg

    Dette gjør at jeg kan sende SPDIF til både sub og høyttalere samtidig. Denne koster ca 200,- og er derfor et billigere alternativ enn SPDIF til AES/EBU omformeren.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har du kjøpt en slik Vidar? Hvis ikke har jeg en sånn HOSA aes/ebu omformer liggende fortsatt i plastikken som du kan teste om du vil. Kom tilfeldigvis over den på finn for 300 spenn ny, så da tenkte jeg at kanskje den kommer godt med en eller annen gang.

    EDIT: den jeg har er med strømforsyning også.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har fått den i hus og den virker, se her: http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/74100-tilfluktsrommet-2.html

    Det hadde vært artig å prøve om det er noe å hente på helt riktig format, så hvis anledningen byr seg sier jeg ja takk:)


    Har du kjøpt en slik Vidar? Hvis ikke har jeg en sånn HOSA aes/ebu omformer liggende fortsatt i plastikken som du kan teste om du vil. Kom tilfeldigvis over den på finn for 300 spenn ny, så da tenkte jeg at kanskje den kommer godt med en eller annen gang.

    EDIT: den jeg har er med strømforsyning også.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Bare å komme innom å hente en dag, ellers kan jeg alltids møte deg en plass. Jobber på oslo s, så er relativt fleksibel der, ellers bor jeg jo 15 min i bil unna bare. Den ligger bare å samler støv uansett nå for øyeblikket. Tenkte egentlig å bruke den sammen med PA-anlegget, men endte opp med å kjøpe en USB-AES/EBU til det istedet.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Har vært og hentet meg en UMIK-1 og driver og setter meg inn i REW og lære å tolke grafene som kommer ut. Jeg rapper tråden til Vidar og håper han eller andre kan komme inn med noen gode tips etterhvert som det trengs.

    Er oppe og går med alt og har lagt inn Kalibreringsfilen for mitt serienummer i REW og kjører målinger. Mitt første spørsmål er vel hvordan plasseres micen på beste mulig måte, det er i lytteposisjon i ørehøyde går jeg utifra,.. Ser dette greit ut ?

    Måling.jpg



    Og hvilke parametre setter dere opp når dere generer impulresponsen, bilde jeg for opp er ikke slik jeg ser dere viser fram. Er det noen spesielle Axis Limits som skal settes?

    Skjermbilde 2014-06-26 kl. 16.36.17.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Kjørte vannfall også men jeg burde nok skru av server(ere) og få støygulvet lavere da jeg tror muligens det gir utslag her, er vel ikke så aller verst. Dette er med eq og DSpeaker, begge høytalere samtidig. Jeg har ett betydelig dempet rom og det viser vel vannfallet i og med at etterklangstiden ligger innenfor 3ms innenfor ett større område om jeg har forstått det rett ? Den dippen på 72 prøvde jeg å heve med eq og på målingene så det bedre ut men når jeg lyttet var det helt jævlig så den hevingen ble raskt fjernet. Har også to bassfeller i hjørner fra Gik som ned til 50hz sånn ca.

    Tar gjerne imot kommentarer til vannfallet og forslag til forbedringer!

    Har flyttet endel rundt på HT og sitteposisjon og er rimelig sikker på at dette er den optimale posisjon for rommet, håper dog å klare utifra målinger og se om det enda finnes refleksjoner jeg trenger å ta livet av. :)



    waterfall.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Grattis med måleutstyr Johnny, og velkommen til et helvete.... ;) Men et spennende og som du vet, et utrolig godt verktøy for å sette opp rommet.

    Nå du ser på impulse/ETC grafen så er det de første 20ms som er de aller viktigste. Sett det opp slik feks: Trykk på LIMITS fanen og skriv inn følgende tall:
    Left -0,002
    Top: 0,0
    Right 0,020 ( denne styrer hvor langt ut i tid du vil se)
    bottom: 40,0
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei JohnnyGrandis

    Synes mikkplasseringen din ser ok ut. Pass på at teppene også kan reflektere og husk å dekke til armlenene.
    Det er ETC måling du er ute etter tror jeg. Den finner du i "overlays" mappen. Tror defaultvisningen fungerer fint. Soom enten inn slik at du ser fra 0-50ms eller 0-300ms.
    Edit: Retep kom meg i forkjøpet.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Takker gutter !! Skal testes, er det ett helvete altså,- du har jo fått det til å se så lett ut Peter ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    På vannfallet så kan du godt ta hele veien opp til 500hz feks. Ser grafen din er på 300ms som er veldig strengt. ( er bare vi i klubben som liker den vannvittige tørre bassen dette gir. De fleste jobber vel mot 500ms.

    Den lille dippen din på 74hz er egentlig ikke spes å tenke på, men den vil irritere, som AtleT er inne på, så er det nok mest sannsynlig en kansellering mot frontveggen din.

    Den andre rundt 140-150hz er nok imot gulvet ditt. Desverre så vil ikke teppet ditt gjøre det helt store her, siden det er så lavt i frekvens.

    Etter det jeg leser grafene, så burde du kanskje jobbe med Impulse/ETC for å finne ut på du har plassert akustikk tiltakene på riktig plass. Desverre så er speilmetoden ikke helt til å stole på.

    Når det gjelder plassering av mikrofon, så skal den stå i SW ja i ørehøyde. En metode som du kan bruke for å finne nøyaktig plass er å kjøre pinknoise og kjøre den ene høyttaleren i motfase ( koble + og - omvent på den ene høyttaleren) når du da finner hvor de kansellerer hverandre så er det midt imellom det akustiske senterene for høyttalerene. Naturligvis så kobler du tilbake før målingene. Jeg har bare lest om dette, og ikke gjort det selv. Jeg plassere mik i ørehøyde, med samme avstand fra sidevegger og fra mik til høyttaler. 1-2cm her gjør store utslag, spes når du kommer oppover i frekvens....

    Når du måler og skal jobbe med Impulse/ETC så bør du måle i mono da det blir lettere å finne refleksjonene. Og når du måler og ser på frekvensgang, oppe mot 8-10khz så er det veldig lite som skal til før du får en dalende kurve siden bølgelengden der oppe er så liten.

    Noe som er morsomt og som vil illustrere hva jeg mener er å kjøre på med pinknoise, Trykke på fanen RTA ov velge deg ut et område, la oss si 2khz til 5khz. ( det setter du opp på Axis limits) beveg da mikrofonen 5cm av gangen sideveis, opp om ned og se hva som skjer. her vil det skille mange DB fra plass til plass sannsynligvis.

    Noe annet du kan se på er spectogramet, da den viser hvilke frekvenser som gir dine stående bølger og hvor lang tid de er "aktive" Du ser også hvilke frekvenser du får roomgain i, som kan være greit å se på feks i bassen....

    Dette med spectogrammet er noe jeg leser meg opp på fortiden, så det må du ta med en klype salt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og med tanke på støygulvet ditt så finner du ut hva det ligger på om du ser på db nivået mik fanger opp før du justerer volumet på forsterker. ( når du setter det til 75db vettu) skru helt ned volumet, hold pusten og se hva støygulvet ditt ligger på.

    Når du etterhvert ser på ETC/Imlulse grafen, det meste som skjer før 1ms er stort sett alltid refleksjoner fra sofa/stol. Det bryr dey deg ikke om.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker gutter !! Skal testes, er det ett helvete altså,- du har jo fått det til å se så lett ut Peter ;)

    Er helvetes mange timer som ligger bak ;)
    Men det er fantastisk intr, og enda er jeg ikke halveis til å forstå alt jeg måler og ser på...... Men dette er jo en hobby!
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Har du lastet ned kalibreringsfien for akkurat din UMIK-1? Den kan hentes ned fra nettsidene deres ved å putten in serienummeret.

    UMIK-1 må peke direkte mot høyttalerne dine for å måle korrekt med kalibreringsfilen. Det vil si at du du må måle hver høyttaler enkeltvis og rette mikrofonen direkte mot den enkelte høyttaler for å få riktige målinger i høyere frekvenser (som i direkte, ikke på skrå oppover). Dersom du kun ser på bassen vil det holde greit å bare ha den fremoverpekende midt mellom høyttalerne i sweetspot.

    Den skal _ikke_ stå oppover mot taket slik f.eks Audyssey-micen gjør. Pek den alltid rett fremover mot høyttalerne. Det finnes visstnok en 90 graders kalibreringsfil for mikrofonen som er laget for den når den peker oppover mot taket, men det er ikke den du kan laste ned på nettsidene.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Lykke til JohnnyG! Ikke la Retep skremme deg. :D
    Mitt viktigste tips er å aldri koble ut den logiske sansen når du holder på med dette. Akustikk og målinger kan være veldig innviklet å forstå teoretisk, men er ganske logisk i bunn og grunn.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    En anbefaling når det gjelder å måle enkeltkanaler er å bruke HDMI mot receiver og ASIO4ALL. Da kan du velge enkeltkanaler fra alle de 8 surroundkanalene og slipper også å kalibrere lydkortoutputen siden alt går digitalt mot receiver. Dette er ekstremt nyttig om du vil måle f.eks høyre, venstre, center eller subkanalene hver for seg uten å måtte koble noe, skru av noe, eller lette på rumpa. Alt kan gjøres direkte i REW.

    Using the UMIK-1 and REW with HDMI output - Windows | MiniDSP
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nyttig Marsboer, den skal jeg også se næremer på. Og som AtleT sier, ikke la deg skremme....:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn