Få mest mulig ut av lite lytterom

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
GØYtral lyd! Folk må slutte la seg lure av bransjeaktørene som prøver å selge noe som ikke blir såkalt «nøytralt» i heimen uansett. «Akkurat slik det er ment å låte» okseskjiit.
Det har vær solgt altfor mye HT som er fullstendig uegnet i heimen i 3-4 ti-år -minst.
Kjøp det du liker, slutt å lese tester som ikke er relevant for deg uansett.
Kjøp etter ørene dine, pris er fullstendig underordnet. Dropp HiFi jåleriet. High-End er for løkhuer.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.403
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
GØYtral lyd! Folk må slutte la seg lure av bransjeaktørene som prøver å selge noe som ikke blir såkalt «nøytralt» i heimen uansett. «Akkurat slik det er ment å låte» okseskjiit.
Det har vær solgt altfor mye HT som er fullstendig uegnet i heimen i 3-4 ti-år -minst.
Kjøp det du liker, slutt å lese tester som ikke er relevant for deg uansett.
Kjøp etter ørene dine, pris er fullstendig underordnet. Dropp HiFi jåleriet. High-End er for løkhuer.
High-Ende er slike som oss som bygger selv det.
Så ikke sleng dritt om oss ;=)
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Trådstarter her. Skal gjøre de neste grep i stua nå. Et av dem er å montere en tv på veggen. Ikke ideelt å ha tv på veggen bak høyttalere, men må ta hensyn til de andre i leiligheten og..

Veggen består av et lag gips, spm er om det er hensiktsmessig gjøre noe med denne veggen før jeg henger opp tv? Feks, fjerne gips og fore med noe dempemateriale, eller andre tiltak? Høyttalere blir stående 50cm fra veggen (målt fra bakende av HT).
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.191
Antall liker
2.662
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
En gang ,,,,,Nyskilt og med belønnings gave til meg selv; fostex sk 100 og na2090 og minste dualen . Hybel på 4x4 m ish
Hele rommet med vellyd , blir alldri feil å i sitte i nærfelt
Ville hatt tv på side veggen heller
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.733
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå har ikke jeg TV på frontveggen. Til gjengjeld er frontveggen av glass.
Påstand: at TV på fronveggen er ille sitte mer i hodet på folk enn at det er et reelt problem. Det finnes selvfølgelig høyttalere som gjør det til et problem, men de trenger man vel ikke kjøpe?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.733
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
@Todd Sjekk med et speil hvor førsterefleksjonene er på frontveggen. Treffer de TVen i det hele tatt?
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
@Valentino og andre. Tv må på vegg uansett. Det jeg tenkte på var å gjøre noe med frontveggen, som idag består av et lag gips. Må være noe som funker estetisk, eks trespiler, isolering og et lag gips til etc.

Taket er også i betong. Framfor å kun legge demping i førstereflekson, vil det se bedre ut å dempe hele taket med noe. Ønsker at himlingen ser ut som gips/betong, men ønsker mer demping enn det er i dag, også pga av generelt støynivå.
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Takk for alle bidrag her. Etter innspill jeg har fått her samt fra andre hold, har jeg konkludert med følgende grep i min betongstue:

1) tiltak skal være i samsvar med ønske om å ha en stue som ikke ser ut som lydstudio. Godt nok får være godt nok..

2) demping av bakvegg. 50mm eller 100mm rockwool kledd i egnet stoff

3) dempning av tak. Litt usikker på hva jeg skal gjøre her, men tenker det er fornuftig å få gjort noe med denne store Flaten av betong. Hva med å lekte, legge noe dempemateriale og 1-2 lag gips? Ønsker at taket skal se ut som normal stuetak

4) førsterefleksjoner sidevegger.Dempe så langt det går med naturlig innredning. Bokhylle/lp hylle etc

5) teppe gulv

6) vegg bak høyttaler. Her er det i dag 1 lag gips. I utgangspunktet ikke tenkt gjøre noe med, men kan være aktuelt på sikt..

synspunkter?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.444
Antall liker
35.260
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
PSX_20220805_093638_copy_2937x2203.jpg

Her er det brukt lydbøyler og tre lag med gips, naborommet er også lydisolert mot kjellerstua. Jeg kan spille så høyt jeg vil (ikke det at jeg spiller høyt)
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Vis vedlegget 851615
Her er det brukt lydbøyler og tre lag med gips, naborommet er også lydisolert mot kjellerstua. Jeg kan spille så høyt jeg vil (ikke det at jeg spiller høyt)
Er det på frontvegg, tak? Ikke så avhengig av å isolere lyd, mest å få ned flutterekko, bedre generell romakustikk..
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Takk for alle bidrag her. Etter innspill jeg har fått her samt fra andre hold, har jeg konkludert med følgende grep i min betongstue:

1) tiltak skal være i samsvar med ønske om å ha en stue som ikke ser ut som lydstudio. Godt nok får være godt nok..

2) demping av bakvegg. 50mm eller 100mm rockwool kledd i egnet stoff

3) dempning av tak. Litt usikker på hva jeg skal gjøre her, men tenker det er fornuftig å få gjort noe med denne store Flaten av betong. Hva med å lekte, legge noe dempemateriale og 1-2 lag gips? Ønsker at taket skal se ut som normal stuetak

4) førsterefleksjoner sidevegger.Dempe så langt det går med naturlig innredning. Bokhylle/lp hylle etc

5) teppe gulv

6) vegg bak høyttaler. Her er det i dag 1 lag gips. I utgangspunktet ikke tenkt gjøre noe med, men kan være aktuelt på sikt..

synspunkter?
2) Bakvegg (altså vegg bak lytteposisjon) krever ikke nødvendigvis så mye for frekvensområdet over bassen. Et par bildeabsorbenter med størrelse 120x60 eller noen større vil ta unna det verste og ser også bra ut. En klar fordel at de fungerer relativt bredbåndet.

3) Å dempe hele taket helt opp til øverste frekvensområdet er ingen god idé IMO. Da dreper du for mye høyfrekvent energi. Så bør man finne en løsning hvor deler av taket reflekterer eller diffuserer høye frekvenser. Det er fult mulig og finnes flere alternativer.

4) Bokhyller er definitivt bedre enn ingenting. Hvis du fyller de med akustikkbøker, blir det enda bedre (spøk!)

5) Tykke ulltepper mellom høyttalerne og sitteposisjon er stort sett bedre enn ingenting, men avhenger av flere faktorer. Prøv gjerne med og uten når de andre tiltakene er på plass.

6) Frontvegg. Her vil det vært en stor fordel om man kunne fått en del bassdemping. Det trenger et mindre rom og her kan du gjøre det skjult også og kle det med f.eks lydtransparent stoff, diffusorer eller spiler. På sikt som du er inne på.
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.662
Antall liker
3.090
Din punktvise oppsummering høres nesten ut som en beskrivelse av mitt lytterom. Bortsett fra at jeg har 45 cm Rockwool bak lytteposisjon. Lykke til! 😉👍
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Trådstarter som maser igjen… jeg skal kjøpe ny tv som skal henge på veggen (frontveggen bak høyttalere). Utfordring i dag er det er et lag gips og stålstendere der, ikke optimalt å feste tv i. På andre siden av veggen er det kjøkken så tenker noen ganger det kunne være greit å lydisolere litt mellom stue og kjøkken.

Vurderer da som en kombo av lyddemping, isolering og feste til tv og gjøre noe med den veggen.Fått innspill fra en kompis om å fjerne gips og legge et lag mdf eller finer og så et lag gips utenpå. Er ikke ute etter perfekt løsning her, men noe som ikke koster av allverden og løser sånn rimelig godt utfordringen. Alternativet er å ta sjansen på å feste tv rett på gips/stålstendere…
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Trådstarter som maser igjen… jeg skal kjøpe ny tv som skal henge på veggen (frontveggen bak høyttalere). Utfordring i dag er det er et lag gips og stålstendere der, ikke optimalt å feste tv i. På andre siden av veggen er det kjøkken så tenker noen ganger det kunne være greit å lydisolere litt mellom stue og kjøkken.

Vurderer da som en kombo av lyddemping, isolering og feste til tv og gjøre noe med den veggen.Fått innspill fra en kompis om å fjerne gips og legge et lag mdf eller finer og så et lag gips utenpå. Er ikke ute etter perfekt løsning her, men noe som ikke koster av allverden og løser sånn rimelig godt utfordringen. Alternativet er å ta sjansen på å feste tv rett på gips/stålstendere…
Ikke noe problem og feste tv til gips vegg.Bruk 4 stk mollyplugg.
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Ikke noe problem og feste tv til gips vegg.Bruk 4 stk mollyplugg.
Ja, det er jo den enkleste løsningen og heller jobbe med de øvrige akustikk tiltak. Ble bare usikker på om det er trygt nok. Alt fra de som sier at det er for stor risiko til de som sier det går fint.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ja, det er jo den enkleste løsningen og heller jobbe med de øvrige akustikk tiltak. Ble bare usikker på om det er trygt nok. Alt fra de som sier at det er for stor risiko til de som sier det går fint.
Jeg har gjort det og det sitter trygt og godt.
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Da har jeg fått testet sånn smått anlegg i stua (slik ting er nå).

To ting som slår meg. 1) mangel på bass og 2) rommet må dempes. Vedr. det siste så har jeg kun teppe på gulv, samt møblert med sofa, trepersienner på vindu samt 1,5m med lp plater opp til taket. Ingen behandling av side refleksjoner enda. Brukte et par store sofaputer bak lytteposisjon, dette roet ned ting litt (så blir bra å få opp 2 stk 120x60cm rockwool på betongvegg bak lytteposisjon). Mistenker videre taket (betong) å være en stor synder. Vurderer her lydbøyler og 2 lag gips. (Kan også dempe refleksjonspunktene med rockwool eller annet her, men vil helst ha glatt himling). Finnes det alternativer til gips som roer ned rommet?

Så dette med bass, her er det merkbart mindre trykk sammenlignet med tidligere stue. Skyldes naturligvis at lyttesonen er større. De små Proac’ene blir rett og slett for små. Her må det noe større inn. Mulig det ene lage med gips bak høyttalere også forklarer noe av fraværet av bass?
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Spennende å følge tråden din Todd...

Har samme utfordring, mitt rom er 2,85 meter x 2,50 meter, takhøyde 205 meter. Jeg spiller på en liten rørforsterker, høyttalere er Monopulse Model S som står i hjørnene og spiller overraskende bra. Kilde er Flac på Roon server med Bluesound Node 2i.

Men jeg elsker å sitte å "lytte" til jazz, soul, blues, akustisk, vokal mm. og trenger ikke kjellerdyp bass. Det jeg liker er den flotte mellomtonen og toppen, samt et stort lydbilde der jeg "ser" musikerne på scenen. Så jeg ønsker meg noe i horn eller OB som kan passe i rommet.

Har også prøvd BK-20 frontladede horn men de blir litt for store og masete ved litt pådrag. Har lest mye om Audio Note AN-E som skal kunne stå kliss inntil vegg og hjørne.

Ikke for å kuppe tråden din her, men har jeg for store ønsker???
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.733
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har 180x120x10 cm innkasset Rockfon over lyttetrekanten. Den lager bortimot et akustisk hull i taket over Schroeder, og gjør også mye for trivselsakustikken i stuen. Optisk plager den ingen her. Har fått spørsmål om det er en lampe…


Snart jul igjen.
Tillegg: Skylder å gjøre oppmerksom på at lytterom-stuen ikke er spesielt liten.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Ja, det er jo den enkleste løsningen og heller jobbe med de øvrige akustikk tiltak. Ble bare usikker på om det er trygt nok. Alt fra de som sier at det er for stor risiko til de som sier det går fint.
Null problem med TV på gipsvegg. Disse f.eks tåler 30kg pr. stk.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.502
Antall liker
4.823
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Jeg har 180x120x10 cm innkasset Rockfon over lyttetrekanten. Den lager bortimot et akustisk hull i taket over Schroeder, og gjør også mye for trivselsakustikken i stuen. Optisk plager den ingen her. Har fått spørsmål om det er en lampe…


Snart jul igjen.
Tillegg: Skylder å gjøre oppmerksom på at lytterom-stuen ikke er spesielt liten.
Smart og fin løsning!
Jeg har gjort en lignende løsning i det som faktisk er et LITE rom. Pga. størrelsen, var det viktig for meg å ikke overdempe, så jeg laget en kombinert dempe/diffusere løsning med hullete fiberplater (tavle fra Ikea) og skumplast på baksiden. Funker veldig bra til å ta bort flutterekko uten å drepe all romfølelse..
Har for øvrig masse sånne plater liggende, om noen vil lage samme løsning, siden de er byttet ut med litt penere saker fra Eli acoustics.
 
Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.269
Antall liker
6.425
Sted
Under stjernene
Mange mener nok at det er et kott som brukes til musikkrom og Yoga.

Valget var for 37 år siden var nevnte rom eller ingen ting.
Har de siste årene jobbet mye med akustikk, særlig etter Focal Utopia hodetelefoner kom i hus.

4 absorbenter i taket, 2 på hver side og en bak.
2 bass absorbenter i hjørnet bak begge høyttalerne og 2 gamle sylindere bak på den ene siden.
Rommet er 2m bredt, 2,10 høyt og 4,70 langt.

Etter å ha hørt på det største anlegget hos Mala Audio, så er jeg ikke direkte misfornøyd med mitt.

20221011_232750.jpg
 
P

parafinoksen

Gjest
Mange mener nok at det er et kott som brukes til musikkrom og Yoga.

Valget var for 37 år siden var nevnte rom eller ingen ting.
Har de siste årene jobbet mye med akustikk, særlig etter Focal Utopia hodetelefoner kom i hus.

4 absorbenter i taket, 2 på hver side og en bak.
2 bass absorbenter i hjørnet bak begge høyttalerne og 2 gamle sylindere bak på den ene siden.
Rommet er 2m bredt, 2,10 høyt og 4,70 langt.

Etter å ha hørt på det største anlegget hos Mala Audio, så er jeg ikke direkte misfornøyd med mitt.

Vis vedlegget 858933
Smått og godt.

Har nevnt det andre steder her, men da jeg var hos Mala i fjor, hørte jeg først på det store anlegget med Børresen- og Aavik-utstyr. Det låt jo selvsagt supert. Så fikk jeg høre et oppsett med Falcon Acoustics skoesker og rørforsterker på et av de mindre rommene. Det gjorde aller størst inntrykk.

Har du forresten prøvd å sette opp anlegget langs langveggen?
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.269
Antall liker
6.425
Sted
Under stjernene
Smått og godt.

Har nevnt det andre steder her, men da jeg var hos Mala i fjor, hørte jeg først på det store anlegget med Børresen- og Aavik-utstyr. Det låt jo selvsagt supert. Så fikk jeg høre et oppsett med Falcon Acoustics skoesker og rørforsterker på et av de mindre rommene. Det gjorde aller størst inntrykk.

Har du forresten prøvd å sette opp anlegget langs langveggen?
Det var Martens høyttalere det ble spilt på trur jeg, i det som det er bilde på på Mala sitt bilde.
Veldig hyggelig de svenske herrene.
I det hele tatt et hyggelig sted.

Var også innom Anzus for å sjekke strøm produkter men kom fort ut igjen.

Bruker akkurat de skoeskene og elektronikken som ble brukt på Horten messa. Trur de blir stående oppe i gokk ;)

Har prøvd for veldig mange år siden å flytte de til langveggen, da det er flere som har kommentert det og høyttalerkablene er 6meter oh høyttalerne ikke veier så mye så hvorfor ikke;)
 
P

parafinoksen

Gjest
Har prøvd for veldig mange år siden å flytte de til langveggen, da det er flere som har kommentert det og høyttalerkablene er 6meter oh høyttalerne ikke veier så mye så hvorfor ikke;)
Tror du kan få mye moro ut av det. Ligger i alle fall an til et stort lydbilde.
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Mange mener nok at det er et kott som brukes til musikkrom og Yoga.

Valget var for 37 år siden var nevnte rom eller ingen ting.
Har de siste årene jobbet mye med akustikk, særlig etter Focal Utopia hodetelefoner kom i hus.

4 absorbenter i taket, 2 på hver side og en bak.
2 bass absorbenter i hjørnet bak begge høyttalerne og 2 gamle sylindere bak på den ene siden.
Rommet er 2m bredt, 2,10 høyt og 4,70 langt.

Etter å ha hørt på det største anlegget hos Mala Audio, så er jeg ikke direkte misfornøyd med mitt.

Vis vedlegget 858933
Er det noe sted i Norge som selger de Solidsteel stativene lenger?
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Små høytalere trenger sub,gjerne to stk.Det Gjør nesten alle høytalere.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Små høytalere trenger sub,gjerne to stk.Det Gjør nesten alle høytalere.
For ikke så lenge siden var dette som å banne i kirken(Sentralen).......:eek:
Nå skal det være 4 stk. subb....:unsure:
4 stk. SUBB på HVER side er den nye standarden (y)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.733
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
...og jeg har bare to, buhu. Hjelper det at det er to 12" i hver og at de er ekte suber, 20-40 Hz?
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.269
Antall liker
6.425
Sted
Under stjernene
Jeg følger det man kan lese på HFS.
Er det mange som mener at Respons Ratio Auream sammen med Mola Mola elektronikk hadde messas beste lyd. Inngen har påpekt at det manger sub, derimot har flere lurt på hvor subben står.

Kan ikke si at jeg savnet sub heller😊
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Jeg følger det man kan lese på HFS.
Er det mange som mener at Respons Ratio Auream sammen med Mola Mola elektronikk hadde messas beste lyd. Inngen har påpekt at det manger sub, derimot har flere lurt på hvor subben står.

Kan ikke si at jeg savnet sub heller😊
Det er ikke lett å savne noe man ikke har et forhold til...... :unsure:
Det fine med musikk......er at den inneholder så mye mer enn de fleste har opplevd (y)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.733
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Tjah. Jeg synes at trommene til Steve Jordan smekker så det holder på mitt sedvanlige testspor i alle fall. Har 2x12" per side i H-baffel 40-300 Hz.

Skjønner deg godt jeg, YesJens. Høyttalere som låter naturlig tilgir man gjerne dypbassfattighet.
 
Topp Bunn