Sluket
Sivilaudiofil og Master Baiter
Spørs hvordan du definerer lading av rommet. Det JEG mener med det er at når jeg f.eks. spiller på en kontrabass (akustisk) hjemme i stua, så gjr lyden noe fysisk i rommet i tillegg til det du hører. Denne "fysiske" opplevelsen finner jeg på mer eller mindre alle instrumenter, i en eller annen form. Den oppfører seg også forskjellig i rommet avhengig av instrument, bl.a. i det horisontale plan er det store forskjeller. Mye av dette opplever jeg nå også når jeg spiller på hovedanlegget, og denne effekten øker "Live" og nærhetsfølelsen på en helt vesentlig måte som er vanedannende. Særlig når dette kan skilles ut og separeres for nesten hvert instrument selv i en kompleks passasje.
Et annet eksempel; når noen trår takten (pent og forsiktig) på et scenegulv, og du ikke bare hører dette men kjenner på kroppen at de sitter på en oppbygd scene som er som en stor lavfrekvent lydgenerator når noen tramper...
Nok et eksempel; jeg har en Kenny Barron Live-CD (tror det er Barron, mulig en annen) fra en intim trio-setting åpenbart på en klubb, med kassa-apparater etc. og der hører jeg en som åpner døra på et typisk stort kjøleskap, og KJENNER at døra smelles igjen før flaska åpnes. KJENNER som i at trykkforandringen i lufta når denne komprimeres under hurtig lukking av kjøleskapsdøra innvirker på mikrofonen som oppfatter dette lavfrekvente signalet. Akkurat som hjemme når jeg sitter på stua og sjefen hiver igjen kjøleskapsdøra på kjøkkenet.
Denne "ladingen" av energi er det jeg snakker om. Jeg vil i hvertfall ALDRI unnvære denne "nerven" i det vi sitter å høre på - minner for mye om virkeligheten!
Et annet eksempel; når noen trår takten (pent og forsiktig) på et scenegulv, og du ikke bare hører dette men kjenner på kroppen at de sitter på en oppbygd scene som er som en stor lavfrekvent lydgenerator når noen tramper...
Nok et eksempel; jeg har en Kenny Barron Live-CD (tror det er Barron, mulig en annen) fra en intim trio-setting åpenbart på en klubb, med kassa-apparater etc. og der hører jeg en som åpner døra på et typisk stort kjøleskap, og KJENNER at døra smelles igjen før flaska åpnes. KJENNER som i at trykkforandringen i lufta når denne komprimeres under hurtig lukking av kjøleskapsdøra innvirker på mikrofonen som oppfatter dette lavfrekvente signalet. Akkurat som hjemme når jeg sitter på stua og sjefen hiver igjen kjøleskapsdøra på kjøkkenet.
Denne "ladingen" av energi er det jeg snakker om. Jeg vil i hvertfall ALDRI unnvære denne "nerven" i det vi sitter å høre på - minner for mye om virkeligheten!