Extreeme high end

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Anonym skrev:
    Lyngen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Schumacher skrev:
    [...]
    Selv ville jeg nok valgt denne-til 1/3 av prisen og vakrere.Lydkvaliteten på denne hadde også vært arti å sammenlignet mot Bogdan.
    Dynaudio Confidence C1.
    Det er delte meninger om Dynaudio Confidence C1 har utseendet med seg. Jeg er skeptisk til denne nettopp p.g.a. platen elementene er montert på og det den gjør med utseendet. Jeg har jfr. min smak, sett penere høyttalere.
    Jeg ville heller aldri hatt denne serien grunnet den påklista plata.
    Jeg synes Confidence serien er stilig med den flytende plata i forkant.
    Alternativet fra Dynaudio uten flytende plate er den her:
    Den 1.3 se har jeg hatt i mitt eie i flere år, det er en mektig god HT.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Vekt er i seg selv ikke noe "bevis" for kvaliteten til en høyttaler.... en av de bedre høyttalerne noensinne er Celestion SL600, de veier bare 5 kg, men låter bra!
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    Ærlig talt ! Hva er det for noe fjolleri vi bedriver ?

    Den perfekte stativhøyttaleren ble laget for lenge siden og er tilgjengelig for små 30' NOK...og takknemmelig fri for high end viss vass.

    Bifaller den på det sterkeste. Vakrere blir det nok ikke, ingen av de andre i denne tråden kan måle seg utseendemessig iallefall synes jeg :)
    Og den Dynaudio C1 høytaleren synes jeg ikke er fin i det hele tatt med den plata forann.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    johnnygrandis skrev:
    Anonym skrev:
    Lyngen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Schumacher skrev:
    [...]
    Selv ville jeg nok valgt denne-til 1/3 av prisen og vakrere.Lydkvaliteten på denne hadde også vært arti å sammenlignet mot Bogdan.
    Dynaudio Confidence C1.
    Det er delte meninger om Dynaudio Confidence C1 har utseendet med seg. Jeg er skeptisk til denne nettopp p.g.a. platen elementene er montert på og det den gjør med utseendet. Jeg har jfr. min smak, sett penere høyttalere.
    Jeg ville heller aldri hatt denne serien grunnet den påklista plata.
    Jeg synes Confidence serien er stilig med den flytende plata i forkant.
    Alternativet fra Dynaudio uten flytende plate er den her:
    Den 1.3 se har jeg hatt i mitt eie i flere år, det er en mektig god HT.
    Nå er det Dynaudio Special Twenty-Five jeg postet bilde av og ikke Contour 1.3SE men jeg ser at de ser veldig like ut så det er lett å ta feil.

    Dynaudio Special Twenty-Five er fortsatt å få kjøpt og plasserer seg prismessig mellom Confidence og Contour.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Mr-T skrev:
    Vekt er i seg selv ikke noe "bevis" for kvaliteten til en høyttaler.... en av de bedre høyttalerne noensinne er Celestion SL600, de veier bare 5 kg, men låter bra!
    Det er riktig at masse ikke er noe bevis for kvalitet. Men inntil nå har det vist seg at det har vært nødvendig med en tildels betydelig masse for å kunne holde kabinettresonanser i sjakk. Noe som er uhyre viktig dersom det skal lages en høyttaler som ikke farger lyden.
    Et eksempel: Magico Mini II som er en av de absolutt beste, ligger på ca 31 kg + stativ på ca 50 kg.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Akkurat dette var poenget med Celestion SL600 også. Den har et veldig dødt kabinett, men veier kun 5 kg.

    Min erfaring er at det er mye lettere å få en konstruksjon "død" når den veier lite. Jeg har selv prøvd sandfylte og ekstremt avstivede kasser i 300 kg klassen. Det ble aldri helt bra, kassa farget fortsatt lyden. Å bare henge opp elementet i en strikk uten noen kasse var betraktelig mye bedre, siden det ikke er noen kasse å sette i resonans.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Mr-T skrev:
    Min erfaring er at det er mye lettere å få en konstruksjon "død" når den veier lite. Jeg har selv prøvd sandfylte og ekstremt avstivede kasser i 300 kg klassen. Det ble aldri helt bra, kassa farget fortsatt lyden. Å bare henge opp elementet i en strikk uten noen kasse var betraktelig mye bedre, siden det ikke er noen kasse å sette i resonans.
    Problemet er vel å finne et materiale som både er stivt og samtidig ikke lagrer energi. Vi kan vel si at produsentene ikke er helt enige om hvilket materiale dette er ;D
    Men jeg personlig er ikke i tvil om det dødeste jeg har vært i nærheten av er aluminiumskabinettene til Magico. De fungerer særdeles bra i praksis også.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Er mange veier til Rom, er ikke en gps der ute som er uenig... Ei heller en audiofil... ;D

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Ikke nødvendigvis feil, men dum..
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    594
    Omtrent like klokt som om alle scootere måtte kjøre rundt med en bilramme rundt seg, eller kanskje en bussramme.

    Plassen går bort like vel, og stativene er like dyre som mange gulvstående høyttalere. Og så jobber de på spreng for å tyne noe som likner på bass ut av seg.....
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Mr-T skrev:
    Det beste kabinettet er ikkeno' kabinett. ;)
    Er du sikker ?




    Edit: Resonanser som oppstår fra dette kabinettet ligger langt utenfor det hørbare området..
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Anonym skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Anonym skrev:
    Lyngen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Schumacher skrev:
    [...]
    Selv ville jeg nok valgt denne-til 1/3 av prisen og vakrere.Lydkvaliteten på denne hadde også vært arti å sammenlignet mot Bogdan.
    Dynaudio Confidence C1.
    Det er delte meninger om Dynaudio Confidence C1 har utseendet med seg. Jeg er skeptisk til denne nettopp p.g.a. platen elementene er montert på og det den gjør med utseendet. Jeg har jfr. min smak, sett penere høyttalere.
    Jeg ville heller aldri hatt denne serien grunnet den påklista plata.
    Jeg synes Confidence serien er stilig med den flytende plata i forkant.
    Alternativet fra Dynaudio uten flytende plate er den her:
    Den 1.3 se har jeg hatt i mitt eie i flere år, det er en mektig god HT.
    Nå er det Dynaudio Special Twenty-Five jeg postet bilde av og ikke Contour 1.3SE men jeg ser at de ser veldig like ut så det er lett å ta feil.

    Dynaudio Special Twenty-Five er fortsatt å få kjøpt og plasserer seg prismessig mellom Confidence og Contour.
    Veldig like de der, vel det var en 1.3se jeg hadde.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.857
    Torget vurderinger
    4
    CDWMcInSpots skrev:
    Mr-T skrev:
    Vekt er i seg selv ikke noe "bevis" for kvaliteten til en høyttaler.... en av de bedre høyttalerne noensinne er Celestion SL600, de veier bare 5 kg, men låter bra!
    Den mye roste og lille Spendor SA1 veier 5,4 kg.

    Siden jeg var den som rakket ned på tørkestativene er det vel på sin plass å bemerke at jeg på ingen måte disser lette hifi-dingser. Tvert i mot irriterer det meg hver gang hifi-journalister skriver "vekten på XX-kilo borger for kvalitet i alle ledd" og lignende fjollete fraser. Derimot har jeg store problemer med å forstå hvordan tørkestativene kan være stive i tillegg til lette. Konstruksjonen ser alt annet enn tillitsvekkende ut....og en smule teite...rett og slett.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Trane skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Mr-T skrev:
    Vekt er i seg selv ikke noe "bevis" for kvaliteten til en høyttaler.... en av de bedre høyttalerne noensinne er Celestion SL600, de veier bare 5 kg, men låter bra!
    Den mye roste og lille Spendor SA1 veier 5,4 kg.
    Siden jeg var den som rakket ned på tørkestativene er det vel på sin plass å bemerke at jeg på ingen måte disser lette hifi-dingser. Tvert i mot irriterer det meg hver gang hifi-journalister skriver "vekten på XX-kilo borger for kvalitet i alle ledd" og lignende fjollete fraser. Derimot har jeg store problemer med å forstå hvordan tørkestativene kan være stive i tillegg til lette. Konstruksjonen ser alt annet enn tillitsvekkende ut....og en smule teite...rett og slett.
    Jeg er helt enig med deg når det gjelder stativene. De er i hvert fall ingen pryd i mine øyne.

    Derimot har jeg store problemer med å forstå hvordan tørkestativene kan være stive i tillegg til lette.
    Avanserte, høyteknologiske materialer? ;)
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    johnnygrandis skrev:
    Mr-T skrev:
    Det beste kabinettet er ikkeno' kabinett. ;)
    Er du sikker ?




    Edit: Resonanser som oppstår fra dette kabinettet ligger langt utenfor det hørbare området..
    Mener jeg leste omtale av Magnepan 3.7 (uten kabinett) hvor de sammenlignet med denne svindyre tungdrevne høyttalern til 10 ganger prisen
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    val skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Mr-T skrev:
    Det beste kabinettet er ikkeno' kabinett. ;)
    Er du sikker ?




    Edit: Resonanser som oppstår fra dette kabinettet ligger langt utenfor det hørbare området..
    Mener jeg leste omtale av Magnepan 3.7 (uten kabinett) hvor de sammenlignet med denne svindyre tungdrevne høyttalern til 10 ganger prisen
    Spennende, hva ble konklusjonen da ?
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    johnnygrandis skrev:
    val skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Mr-T skrev:
    Det beste kabinettet er ikkeno' kabinett. ;)
    Er du sikker ?




    Edit: Resonanser som oppstår fra dette kabinettet ligger langt utenfor det hørbare området..
    Mener jeg leste omtale av Magnepan 3.7 (uten kabinett) hvor de sammenlignet med denne svindyre tungdrevne høyttalern til 10 ganger prisen
    Spennende, hva ble konklusjonen da ?
    Husker ikke helt, skal se om jeg finner igjen dette. Mener å huske at MG hadde kvaliteter som var så bra det kan bli uansett pris inkl Magico, men det blir selvfølgelig ikke den samme bassen, selv om heller ikke Magico imponerte når det gjalt engasjement i midbassen slik som Wilson sine største
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Stereophile hadde vel og noen bemerkinger når det gjaldt bassen til Q5.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Her er målinga...



    http://www.stereophile.com/stephenmejias/lets_get_physical_the_magico_q5/ Her er hele artikkelen..

    Jeg tror ikke det manglet trøkk.
    Jeg tror bare att Q5 er så bra att man ikke er vant å høre fraværet av resonans eller hva man kaller det...
    Alon Wolf sa tørt etterpå: "We build flat speakers..." Hinta til att Mike liker nyansert festkul og att rommet han ikke er 100%...
    Alon har seffern rett.
    Fremers rom er 25' by 16' with an 8' ceiling. Atkinson kommenterte tørt tilbake: "His rom is perfect for Q5"

    Aktinson kommenterer under målinger i Fremers rom att:
    "While the Magico speakers don't excite the low-frequency modes in Michael's room quite as much as the Wilsons do, they do have a slight lack of energy between 200 and 400Hz, which is where the Wilsons have an excess." '

    Acha... ;D

    Like'm big or like'm slim? ;)

    Litt mindre dempefaktor, det tror jeg er lurt med Q5
    (Og seffern jeg gjetter, i vildens sky, men tipper jeg er inne på noget..) Svær røramp? Sikkert ikke dumt.
    Igjen, ren gjetting... !!! Og tenkt tilfelle i Fremers rom.





    mvh
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Imperial skrev:
    Her er målinga...



    http://www.stereophile.com/stephenmejias/lets_get_physical_the_magico_q5/ Her er hele artikkelen..

    Jeg tror ikke det manglet trøkk.
    Jeg tror bare att Q5 er så bra att man ikke er vant å høre fraværet av resonans eller hva man kaller det...
    Alon Wolf sa tørt etterpå: "We build flat speakers..." Hinta til att Mike liker nyansert festkul og att rommet han ikke er 100%...
    Alon har seffern rett.
    Fremers rom er 25' by 16' with an 8' ceiling. Atkinson kommenterte tørt tilbake: "His rom is perfect for Q5"

    Aktinson kommenterer under målinger i Fremers rom att:
    "While the Magico speakers don't excite the low-frequency modes in Michael's room quite as much as the Wilsons do, they do have a slight lack of energy between 200 and 400Hz, which is where the Wilsons have an excess." '

    Acha... ;D

    Like'm big or like'm slim? ;)

    Litt mindre dempefaktor, det tror jeg er lurt med Q5
    (Og seffern jeg gjetter, i vildens sky, men tipper jeg er inne på noget..) Svær røramp? Sikkert ikke dumt.
    Igjen, ren gjetting... !!! Og tenkt tilfelle i Fremers rom.





    mvh

    Da kjøper jeg ett par av disse!
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Kjøp to par, du er gavmild er du ikke? Hint hint.. ;D

    mvh
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Mr-T skrev:
    Det beste kabinettet er ikkeno' kabinett. ;)
    Er du sikker ?




    Edit: Resonanser som oppstår fra dette kabinettet ligger langt utenfor det hørbare området..
    Hvordan er det mulig da? Det finnes så vidt jeg vet ingen materialer som fullstendig kveler stående bølger og refleksjoner INNI kabinettet. Uansett er det ikke fysisk mulig å lage et kabinett som ikke svinger med til en viss grad. Absolutt stivhet eller demping finnes ikke.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Mr-T skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Mr-T skrev:
    Det beste kabinettet er ikkeno' kabinett. ;)
    Er du sikker ?




    Edit: Resonanser som oppstår fra dette kabinettet ligger langt utenfor det hørbare området..
    Hvordan er det mulig da? Det finnes så vidt jeg vet ingen materialer som fullstendig kveler stående bølger og refleksjoner INNI kabinettet. Uansett er det ikke fysisk mulig å lage et kabinett som ikke svinger med til en viss grad. Absolutt stivhet eller demping finnes ikke.

    Det er da bare å lage kabinettet av tykt stål med masse stål-avstivere inni. Det bør være helt stivt selv for de tøffeste høyttalerelementer. Litt tungt kansje
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Et sånt kabinett er ikke dødt.... no way.

    Og jeg gjentar: hva med refleksjoner og stående bølger INNI kassa?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Kasser er feigt. OB eller horn eller begge deler.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    Og jeg gjentar: hva med refleksjoner og stående bølger INNI kassa?
    Forsvinner som dugg for solen med høy nok prislapp.

    Men seriøst. Kasseresonanser kan minimeres. Så må da se på fordelene med kasse og veie det opp i mot de resterende resonansene man får. Og så tror det er fornuftig å spørre seg følgende spørsmål. Er det kasseresonanse man hører eller er det dårlig spredningskontroll?
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Mr-T skrev:
    Et sånt kabinett er ikke dødt.... no way.

    Og jeg gjentar: hva med refleksjoner og stående bølger INNI kassa?
    Tenkte kun på et kabinett som ikke blir satt i bevegelse. Må være veldig kraftige elementer som klarer å bevege f.eks 50mm med avstivet stål
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    orso skrev:
    Mr-T skrev:
    Og jeg gjentar: hva med refleksjoner og stående bølger INNI kassa?
    Forsvinner som dugg for solen med høy nok prislapp.

    Men seriøst. Kasseresonanser kan minimeres. Så må da se på fordelene med kasse og veie det opp i mot de resterende resonansene man får. Og så tror det er fornuftig å spørre seg følgende spørsmål. Er det kasseresonanse man hører eller er det dårlig spredningskontroll?
    Enkelte produsenter har jo en høy prislapp delvis grunnet kabinetter som er kostbare å produsere og gir mindre innvendige refleksjoner enn mange andre merker, som f.eks toppmodellene til Karma
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Men uansett hvor bra man kan gjøre det vil man sitte igjen med vibrasjoner i kassa, og innvendig resonans og refleksjon. Dette kan ikke fullstendig elimineres, faktisk meget langt derifra også. Det *er* en grunn til at mange foretrekker åpne høyttalere - elektrostater, magnetostater, dipoler. Jeg er en av dem, og jeg går aldri milevis tilbake i lydkvalitet ved å velge noe annet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Har allerede laget en slik en, mens jeg gikk og ventet på noen deler jeg manglet til partikkelakseleratoren min 8) 8)


    Edit; Fra spøk til litt alvor; er vi nå så sikre på at plasmaløsningen nødvendigvis er "the End" eller Endlösung som det het i en periode....
    Det jeg har hørt av plasma har ikke nødvendigvis overbevist. Hva med det fysiske aspektet ved "slam" og lading av rommet med energi?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Akkurat det med lading av rommet vil jeg for min del helst unngå. Smak og behag dette her antagelig....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn