Eurofighter eller JSF?

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
461
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Diskuterte dette med en oppegående svenske her forleden, og han var ikke i tvil: De svenske jagerflyene er ikke bra nok! Når en svenske sier det bør man kanskje tro litt på det. Forøvrig er jeg helt enig i konklusjonen. Hvordan skal det bli med kvalitet på oppgradering av disse flya i 40 år framover hvis de i utgangspunktet ikke er bra nok ?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.015
Torget vurderinger
1
Min personlige mening er at EuroFighter burde vært med, og er trolig det beste flyet vi kunne valgt!

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Jeg mener at det ikke til dags dato finnes noen fly som vil passe Norges situasjon og også holde så lenge som ønskelig.

Det beste hadde vært en Eurofighter bygd etter fjerde generasjon teknologi!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Ja, får håpe det holder like høy kvalitet som Chrysler Voyager......

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det var overraskende at de klarte å gjøre et fornuftig valg.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Et fly som er tregere enn en 4.5 generasjons russisk jager og som skal være leveringsklar i 2011.

Blir det samme som om jeg skal starte opp igjen produksjonen av Ford Sierra og markedsføre den som en revulosjonerende ny bil.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.715
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Zomby_Woof skrev:
Et jagerfly låter, og lukter, som en diger Primus.
;D ;D ;D

(Helikopter gir meg Wagner-assosiasjoner. Svigerslektassosiasjoner implisitt.)
Flash-back til første gangen jeg koblet PCen til stereoanlegget og lot ungene fly utrykningshelikopter akkopagnert av Valkyrierittet så det ristet i veggene!

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Cowboyene best på lobby igjen - jaja.
Men det var det beste flyet av de 2 - men det finnes andre fly som er milevis bedre da - synd, når man skal svi av så mye spenn 8)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hadde vært katostrofalt om man hadde valgt det svenske alternativet. Da hadde ideologi og antiamerikanske holdninger overstyrt sikkerhet. Sier litt om SV dette som ikke har bestemt seg.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Hvorfor hadde det vært katastrofalt med svenske fly?

Hadde vi blitt kastet ut av NATO?
Hvordan ser trusselbildet til Norge ut?

I det store og hele er kjøp av jagerfly idioti.

C

Cyber

Gjest
Idioti? Hvordan skal vi forsvare oss i fremtiden da?

Jeg synes det er rart mange mener flyene aldri vil bli produsert - dette må da Jensemann og Co. har sjekket oppi først... ??? ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.015
Torget vurderinger
1
Thank God for the weapons industry!

-vel jeg tror at det gode grunner for å velge JSF aka F-35.

-særlig fordi det skal produseres og utvikles i større grad enn JAS 39.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
cybervision_ skrev:

Jeg synes det er rart mange mener flyene aldri vil bli produsert - dette må da Jensemann og Co. har sjekket oppi først... ??? ;D
På samme måte som nå, vi har ikke behov for noe forsvar, evt kunne et skandinavis samarbeid være en god ide.

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Fløy forrige modell fra kåbbåi-land (F16) i over 8 år og den var meget, meget god. Ingen som helst tvil om at dette er flyet jeg ville sittet i hvis "the shit hits the fan". Alt annet er babbel fra folk med politiske motiver eller null peiling på luftkrig.
Godt å se de klarer ta noen rette avgjørelser ;D

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
5
Sted
Oslo
På samme måte som nå, vi har ikke behov for noe forsvar, evt kunne et skandinavis samarbeid være en god ide.

Jaaa. Vi kan jo sette oss ned i en studiesirkel og tenne noen stearinlys mens vi synger Vømmøl-viser med et briskt, stemningsfullt tempo. Det skulle fjerne alt det vonde her i verden. ::)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Norge har jo uansett ikke noe å stille opp med i en evt krig så forsvarets misjon er strengt tatt å bistå våre allierte i utenlandsoperasjoner.

Hadde vært enklere om vi kunne kjøpt oss ut.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Anonym skrev:
Norge har jo uansett ikke noe å stille opp med i en evt krig så forsvarets misjon er strengt tatt å bistå våre allierte i utenlandsoperasjoner.
Det kommer vel an på hvem som angriper oss?

C

Cyber

Gjest
Anonym skrev:

Let me guess: SV'er?

Vårt scenario er vel å kunne forsvare våre grenser og et land med state-of-the-art luftvåpen skal det mer til at noen angriper enn om vi skremte dem med en gjeng halvrøde kommunister som tøffer mellom Bjørvika og Stortinget i Elbiler og damper hasj!

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
5
Sted
Oslo
Anonym skrev:

Selvsagt har det noe å si om vi forsvarer oss eller ikke. For å bruke en enkel analogi: Hvis du ikke låser leiligheten din eller reagerer når noen flytter inn og tar eiendelene dine, kan du være sikker på at noen vil gjøre det. Det at du forsvarer det som er ditt er selve bærebjelken i samfunnet.

I vurderingene til både britene og tyskerne i tiden før april 1940, var Norges ikke-eksisterende forsvar og manglende evne til å markere suverenitet en viktig argument for besettelse/invasjon.

Norges geografi gjør en total okkupasjon svært vanskelig og tidkrevende. Med et invasjonsforsvar vil offensive militære operasjoner mot Norge være kostbare. Det vil også gi våre allierte tid til å reagere både politisk og militært.

Så jeg mener et invasjonsforsvar er en god forsikring for Norge, men det krever at vi stanser sulteforingen av forsvaret.

S

Slubbert

Gjest
cybervision_ skrev:
Frihandel. Invasjoner har alltid økonomiske motiver, all den tid man er en rasjonell og åpen handelspartner vil opprettholdte relasjoner være langt å foretrekke for enhver stormakt, over det å skulle kue en befolkning med militær makt. Nasjonalstatene blir mindre og mindre relevante uansett.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
cybervision_ skrev:
Anonym skrev:

Vårt scenario er vel å kunne forsvare våre grenser og et land med state-of-the-art luftvåpen skal det mer til at noen angriper enn om vi skremte dem med en gjeng halvrøde kommunister som tøffer mellom Bjørvika og Stortinget i Elbiler og damper hasj!
Har ikke noe ønske om å synke ned til ditt nivå så jeg lar spørsmålet ditt forbli ubesvart.

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
5
Sted
Oslo
Frihandel. Invasjoner har alltid økonomiske motiver, all den tid man er en rasjonell og åpen handelspartner vil opprettholdte relasjoner være langt å foretrekke for enhver stormakt, over det å skulle kue en befolkning med militær makt. Nasjonalstatene blir mindre og mindre relevante uansett.

De mest samkjørte og sammenvevde handelspartnerne i Europa i 1914 og 1939 var Tyskland og Frankrike. På tross av handelsavtaler røk de i tootene på hverandre ganske grundig. Frihandel er ikke et endelig vern mot en stat som er villig til å bruke de midlene de har til rådighet.

Invasjoner kan ha en mengde grunner. Økonomiske motiver er bare en av dem. En invasjon kan ha et militærstrategisk mål. Det kan ha et ideologisk formål og det kan skje ut fra et opplevd moralsk høyverdig formål.
USAs deltakelse i både Koreakrigen og krigen i Vietnam hadde ikke direkte økonomiske begrunnelser. Soviets invasjon i Ungarn og Tsjekkoslovakia kan begrunnes både ideologisk og økonomisk. USAs invasjon av Afganistan kan da vanskelig sies å ha økonomiske motivasjoner. Med mindre det er et marked for ruiner som jeg ikke kjenner til? Moralske og ideologiske grunner var iallefall svært sterkt fremme.

Hva en annen stat regner som den beste fremgangsmåten i en gitt situasjon og tidsramme er det svært vanskelig å si noe om med noen sikkerhet. Det er bare på Blindern og på politiske møter det er mulig å være skråsikker om dette.

Angående nasjonalstatene så synes jeg det ser ut som om de er ganske seiglivet. Selv i EU tviholder alle på nasjonalstaten. Den gjeldende tendensen er vel at stater i Europa brekker opp i mindre og mer "rene" nasjonalstater. Eksempler her er vel Soviet, Tsjekkoslovakia, Yougoslavia, Belgia og Spania.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Svensk eller amerikansk?

Nå har jeg ikke noe særlig peiling på hva som er det beste flyet, men det virker jo mest fornuftig å kjøpe fly fra en alliert! Vi bør passe på at vi også i fremtiden har sterkere bånd til USA enn det Tsjekoslovakia hadde i 1968 og Georgia i 2008! Husk at det fins flere scenarioer enn direkte krig! Hvem skal støtte oss om det i fremtiden skulle bli en tilspisset situasjon om økonomiske interesser i nord-områdene (fisk, olje, Svalbard)? Det er ingenting som tilsier at USA alltid vil være like interessert i oss som det de var under den kalde krigen i fremtiden, i alle fall om ikke også vi bidrar til å pleie forholdet. Hvis det amerikanske flyet i tillegg er best, så skulle valget være meget enkelt i mine øyne...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Svensk eller amerikansk?

Gimsegutten skrev:
Nå har jeg ikke noe særlig peiling på hva som er det beste flyet, men det virker jo mest fornuftig å kjøpe fly fra en alliert! Vi bør passe på at vi også i fremtiden har sterkere bånd til USA enn det Tsjekoslovakia hadde i 1968 og Georgia i 2008! Husk at det fins flere scenarioer enn direkte krig! Hvem skal støtte oss om det i fremtiden skulle bli en tilspisset situasjon om økonomiske interesser i nord-områdene (fisk, olje, Svalbard)? Det er ingenting som tilsier at USA alltid vil være like interessert i oss som det de var under den kalde krigen i fremtiden, i alle fall om ikke også vi bidrar til å pleie forholdet. Hvis det amerikanske flyet i tillegg er best, så skulle valget være meget enkelt i mine øyne...
Nå var krigen i Georgia ledet av USA, på tidspunktet angrepene av de russiske fredsbevarende styrkene startet var det 130 amerikanske militærspesialister i Georgia.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Anonym skrev:
cybervision_ skrev:
Anonym skrev:

Har ikke noe ønske om å synke ned til ditt nivå så jeg lar spørsmålet ditt forbli ubesvart.
BULLSEYE! ;D

Ukuns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1
Zomby_Woof skrev:

Mer enn bra nok!
Helt enig.

Dette flyet passer nok bedre til forsvarsbudsjettet.
Det vil ta seg fint ut på bakken, og så kan det ta noen oppvisningsturer med betalt publikum tilstede. Da vil jo forsvaret få inn noen kroner sånn at de kan vedlikeholde flyene også.

;D ;D ;D ;D

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
gripen eller JSF?

Forsvaret har testet de aktuelle kandidatene opp mot fremtidige russiske fly. Det viser realisme i vurderingen. AtJSF var overlegent var ingen overraskelse. Dessuten, hvordan skulle vi kunne stole på leveranser fra nøytrale svensker i en krigssituasjon? Svenskene er ganskenbkelt upålitelige. Det viser også historien. SVs drøm om svenske donald duck fly forblir heldigvis en våt drøm i buksa på fru Halvorsen.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
gripen eller JSF?

BBking skrev:
Forsvaret har testet de aktuelle kandidatene opp mot fremtidige russiske fly. Det viser realisme i vurderingen. AtJSF var overlegent var ingen overraskelse. Dessuten, hvordan skulle vi kunne stole på leveranser fra nøytrale svensker i en krigssituasjon? Svenskene er ganskenbkelt upålitelige. Det viser også historien. SVs drøm om svenske donald duck fly forblir heldigvis en våt drøm i buksa på fru Halvorsen.
Nå fikk jo JSF juling i møte med dagens russiske fly i en fersk simulasjon. Mye sannsynlig at russerene kommer til å lage dårligere fly i fremtiden.....

Med svenskene hadde vi store industrielle muligheter og jeg synes det er synd at de ble kastet bort til fordel for å tilfredsstille Uncle Sam.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Zomby_Woof skrev:
BT skrev:
Det var overraskende at de klarte å gjøre et fornuftig valg.
Ble du overrasket over at de valgte JSF?
Ja, politiker har jo så mange edle motiver for sine beslutninger at jeg var redd de skulle finne på noe annet enn å kjøpe det beste og billigste flyet. Vi har jo et regjeringsparti som ikke er veldig glad i våre venner i vest.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
gripen eller JSF?

Anonym skrev:
BBking skrev:
Nå fikk jo JSF juling i møte med dagens russiske fly i en fersk simulasjon. Mye sannsynlig at russerene kommer til å lage dårligere fly i fremtiden.....

Med svenskene hadde vi store industrielle muligheter og jeg synes det er synd at de ble kastet bort til fordel for å tilfredsstille Uncle Sam.
Klart det er et dilemma om vi skal ha fly som løser utfordringene eller om vi skal drive sysselsettingstiltak.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
gripen eller JSF?

Anonym skrev:
Dette varnok en vediløs simulasjon på bakrommet i SV. Kan den dokumenteres og kvalitetssikres?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
gripen eller JSF?

BBking skrev:
Anonym skrev:
Dette varnok en vediløs simulasjon på bakrommet i SV. Kan den dokumenteres og kvalitetssikres?
Nå er ikke amerikanerene så veldig åpne når det er snakk om annet enn propaganda men her er en nyttig film for deg:
http://www.mefeedia.com/entry/f35-inferior-to-russian-and-chinese-planes/12216266/

Topp Bunn