SilverSurfer skrev:
Hvis det er noen som har råd til det beste som finnes av Mil. HW så er det vel oss...og enkelte Gulf stater.
F-22 Raptor eller Eurofighter er nok det beste for oss, å lage ett fly som skal klare allt har jeg liten tro på, da blir det fort middels bra på allt!
Primært bør flyet være tilpasset vårt bruk i Norge, å bombe fattige bønder/taliban i fjerne land er ikke det viktigste.
Skal vi kjøpe Jas er nok siste variant av F-16 like bra kjøp, litt utdatert begge 2.
http://en.wikipedia.org/wiki/F-22_Raptor
Her er det mange meninger, men ikke nødvendigvis så mange som har greie på fly. De fleste kampfly som har blitt tatt i bruk de siste 40-årene er eller har utviklet seg til multirolle-fly som takler de fleste oppgaver, dog avhengig av hva man kjøper med som "ekstrautstyr". Både F16 og F15 ble i utgangspunktet laget som rene jagerfly, men begge er utviklet til multirolle-kampfly med stort potensiale som "bombefly". Grunnen til at Norge må bytte ut sine kampfly, er ikke nødvendigvis at F16 er et "dårlig" fly, faktisk er F16 fremdeles i produksjon og et svært potent våpensystem.
Flyene Norge har er blant verdens eldste F16 som fremdeles er i bruk, de fleste er eldre enn 25 år og ble levert på begynnelsen av 80-tallet. I løpet av 5 år er flyene nærmest utslitt og det vil være svært krevende og dyrt å drifte disse videre etter den tid. I tillegg vil det være betenkelig i forhold til beredskap. Skal man gå for en "økonomiløsning", er det beste å kjøpe noen pent brukte F16 fly produsert på 90-tallet fra USA, disse vil ha en levetid på ca 20-25 år.
F22 Raptor er overhode ikke aktuelt for Norge uansett hva man måtte mene om det flyet, amerikanerne vil ikke selge det for eksport, selv ikke til Norge. Hadde flyet vært tilgjengelig, ville det vært så dyrt at Norge ikke kunne ha kjøpt mer enn 10-20 fly. I dag har vi til sammenligning ca 50 operative F16 fly, under halvparten av flyparken under den kalde krigen (F16 og F5).
I praksis er det nå tre alternativer for Norge når det gjelder nye fly:
Saab JAS Gripen - et svensk enmotors multirollefly, er allerede i drift i Sverige, Ungarn og Tsjekkia, solgt til Sør-Afrika. Rimelig i innkjøp og vedlikehold, men med noe begrenset rekkevidde i forhold til konkurrentene. Kan lande og ta av fra korte rullebaner.
Eurofighter Typhoon - et felleseuropeisk tomotors fly, er i ferd med å fases inn i Spania, Italia, Tyskland, UK og Østerike, solgt til Saudi-Arabia. I første omgang et jagerfly som etterhvert vil bli utviklet til et multirolle kampfly. Et meget kompetent kampfly som vil bli brukt av mange av våre Natopartnere. Relativt kostbart.
Joint Strike Fighter (JSF) F35 - et amerikansk og til dels britisk multirollefly som vil komme i flere versjoner, primært et angrepsfly, men sannsynligvis også med bra luft-til-luft kapasitet. Bra "stealth"-egenskaper, noe som for så vidt ikke er så viktig til det primære norske bruksområdet som jagerfly. Prisen er ukjent, men dette flyet vil utvilsomt bli dyrt og er allerede kraftig forsinket. Sannsynligvis må Norge låne/leie nyere F16 fly før det kan leveres tidligst i 2020. Markedsførses som erstatning for F16 mot Norge, Danmark, Nederland, Belgia Tyrkia og Israel, en STOL-versjon utvikles også for å erstatte britiske og amerikanske Harrier-kampfly (kjent fra Falklandskrigen).
Dessverre er valg av nytt kampflysystem en beslutning som også innebærer sterke politiske og industrimessige føringer tillegg til de rent militære vurderingene. Vi får nok fleste fly og rimeligst vedlikehold med JAS, i tillegg til et fly som passer meget godt til forsvaret av Norge. Eurofighter kan det meste og vil bli benyttet av mange av våre allierte, et bra fly med lang levetid. JSF vil sikre et samarbeid med forsvars- og sikkerhetspolitisk samarbeide med USA i mange tiår fremover, i den grad det er ønskelig og hensiktsmessig, men til en høy pris. Place your bets!