Eurofighter eller JSF?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Ja den Gripen det er snakk om for oss er en forbedret versjon som inkluderer nettverkssytemet Link16.

Etter min mening er det Eurofighter som er det beste alternativet, kanskje mest pga. at JSF mer og mer fremstår som et bombefly som må ha F-22 til å beskytte seg selv mot siste generasjon russere...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
SV har talt. De vil ha tog.

Jeg ser i den forbindelse for meg broforbindelse til Svalbard. Da kan vi avskjære fremmede makters jagere og bombefly ved hjelp av NSB og statens reiseregulativ.

::)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
SV har talt. De vil ha tog.

Jeg ser i den forbindelse for meg broforbindelse til Svalbard. Da kan vi avskjære fremmede makters jagere og bombefly ved hjelp av NSB og statens reiseregulativ.

::)
Ja, hva skulle vi gjort uten SV, nå når Wesenlund og Heide Steen har lagt opp. ;D
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
SV har jo lagt på bordet en plan så genial at det er til å danse can-can av! Kamptog! Lynhurtige troppeforflytninger i geriljalandet Norge! Avskjæringstog, bombetog, luftstøttetog.... Med den farten vi her opererer kan de være en utfordring for de fleste krigsmakter. Og i sannhetens navn, mine herrer; hvem i alle dager har våpen å stille opp mot dette? Vi baner vei for et forsvarssystem så kreativt og egenartet at Fi ender opp med å rote rundt i blinde! De nye ABB-togene fra Sveits Med "stealth" teknologi er jo geniale! Med en stopp / snu-strekning som hittil har vært fullstendig ukjent i togkretser. Dessuten vil dette bety arbeidsplasser i gamle hedersbedrifter på Strømmen og i Lodalen.
SV ruler. Ja til fighter-trains!

Honkey
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Hehe. Ja det er til å le av.

Forslaget er jo interessant i seg selv. Men dette er ikke penger Forsvaret "får" til å kjøpe jagerbombere for av staten, men investeringer ut fra de budsjettrammer Forsvaret har.

De 20 milliardene det er snakk om, hadde dersom vi hadde investert i et 3. rangs geriljaforsvar sannsynligvis forsvunnet i trygdeutgifter og helse- og sosialbudsjettet. Hvis SV hadde tenkt seg litt om, så hadde opera pengene vært vel så gode til å investere i samferdsel med, men slikt må man kanskje ikke nevne høyt. Opera er litt som Stereo, relativt mye penger investert i Heimen, på noe som muligens et mindretall er interessert i og i forhold til døgnets 24 timer, brukes relativt lite, hehe...


Mvh.
 
K

kbwh

Gjest
Kamptog eller ikke, jeg gleder meg veldig til de åpner i Bjørvika. Man burde gå i Operaen ofte. Det er vel to kroner i subsidier per krone man betaler for billetten. Kjekk måte å få tilbake skattepenger på. Jagerfly er det vanskeligere å bli med på tur i.

SV har alltid at den artigste forsvarspolitikken. Nå som de er i posisjon blir den nifst artig.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Ryggsekkforsvaret til SV hadde vel dugd mer til en borgerkrig, enn til de behov vi til en hver tid har hatt i dette landet.

I like to Party. Everybody does. Som de sang i Room 5. Og slik er det vel også med operaen. Litt dyrt, men det blir sikkert flotte greier som jeg må ta turen innom noen ganger før jeg blir slengt ned i ei grav (enten i kiste eller massegrav, hehe) -men der må det bli bra opera-opplevelser. Jeg stod på den andre siden, som mente operaen burde vært bygd på vestbanen. Billigere og mer sentralt, og ville ikke medføre de samme de samme utfordringene for veinettet som dagens løsning...

Uansett, bør vi skaffe oss nye jagerfly, som kan holde luftforvaret tilstede både internasjonalt i NATO, snart på Island, og som suverenitetshevdere over norsk territorium.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Det norske luftforsvaret har hatt en jevn nedgang i antallet operative fly helt siden "storhetstiden" på 50-tallet. Da var det intet mindre enn 150 fly bare på Gardermoen(!). Selvsagt var dette grunnet Marshall-hjelpen, men dog.
Hvor mange operative F-16 har vi nå tilbake? Ca 50? Og planen er å investere i ca 30 nye fly? 2 skvadroner blli alt, m.a.o. Hva med transportfly og 335? Også disse flyene er jo relativt utdaterte nå.
Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne være enig med SV i denne saken. Men verden er full av faen, dessverre. Og en del av faenskapen gjør at jagerfly sprekker av elde, vibrasjoner og G-krefter. Så må man kjøpe nye. Like it or not. Alternativet er å be Uncle Sam flytte inn. Den dagen SV ønsker det, er det en jævla snøstorm i Hælvete!

Honkey
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Kjøper vi 40-48 fly inn, så vil nok noen F-16 driftes et stykke frem, og parkeres i påvente til neste krig, og/eller selges til en eller annen flyskole i USA...

Kvalitet er ikke nødvendigvis det samme som kvantitet, men der er nok en sammenheng likevel, og det er det absolutte minimum. Etter min mening er det mellom 80 og 120 fly, men det koster litt cash-kontanter det da...
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Svenske jagerfly er selvsagt utenkelig så lenge svenskene er såkalt nøytrale og utenfor NATO. Amerikansk hardware er nok det eneste som duger.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Er nok redd for at JSF inngår i et temmelig amerikansk konsept, med en mer sekundær luftforvars rolle, dvs, at F-22 Raptor er beregnet for primært luftkamp...
 

finn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
61
Antall liker
0
hvorfor skulle JFS være utenkelig bare fordi Sverige
ikke er et Natoland?
Gripen er allerede levert til Natoland så vidt jeg vet.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har ingen problemer med å overlate valget til luftforsvaret. Der er det mange som vet mer om fly enn jeg.

Hallgeir Langelands kompetanse derimot, strekker seg neppe lenger enn til sykler med ett gir og kurv på styret. Han kan godt holde kjeft.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
USAs ambassadør Benson K. Whitney ba norske myndigheter øke forsvarsbudsjettet mandag kveld da han talte i Oslo Militære Samfund.

Er det bare for at vi skal ha ressurser (les på det militære fagspråket: kapasiteter) til å delta i utenlandsoppdrag og/eller i en retorikk innad i NATO? -eller for at vi skal ha penger til overs til JSF?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1548387.ece
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Hvordan står det for tiden til med JSF? -ifølge Dagbladet.no
blir flyet forsinket, og ca. 12% dyrere. Hele prosjektet endrer rammer og forutsetninger, igjen, etter at det har blitt kjent at JSF ikke kom å bli "fullt så suverent" som det opprinnelig ble gitt uttrykk for hos produsenten.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/16/495161.html
 

lux

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
49
Antall liker
0
Finnes det noe råere og vakrere enn russiske fly?
Må si meg enig i det, bare se på Su-47 (a.k.a. Firkin):



Sent i 2007 kommer vel Sukhoi T-50, mer info. her.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jeg synes vi burde bruke penga på flere slike....

Lockheed C-130 "hercules" :-* :-*

Ei real kjærre det går ann å bruke til annet enn å drepe folk med!!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Russiske fly med motorer fra Volvo Flygmotor AB. Vestlig navigasjon og våpenkontrollteknologi byggd på russiske komponenter ( rør ) ville bli det ultimate flyet !

Dessuten burde vi kjøpe dedikerte jagerfly for avskjæring / luftkamp samt dedikerte air-ground angrepsfly med "anti shipping" som spesiale.

Til slutt må vi ikke glemme å kjøpe mange nok av disse flyene. Den dagen vi trenger dem på alvor vil situasjonen være slik at vi kommer til å miste noen. Hvis vi mister 24 av 240 stk blir det 10% tap. Hvis vi mister 24 av 24 blir det 100% tap, og vi har liksom ikke fler fly å sende mot FI ! Men dette koster penger både i innkjøp og drift slik at det nok ikke blir aktuellt. :p Dessverre !!

De som følger med burde vite at analytikere allerede nå vurderer at Russland igjen er en militær trussel mot Norge og at man må forvente at vi kommer til å bli utsatt for militært press fra Russland ved politisk uenighet med naboen i nær framtid. Russerne er et fornuftig folk og hvis vi har militære muskler vil de nok ta det piano på dette feltet, men står vi der ribbet vil de benytte sjansen. Dumme er de ikke !

Når det gjelder SVs forslag om høyhastighetstog istedet for jagerfly er det bare å si at forslaget er totalt forkastelig på et miljømessig grunnlag. Høyhastighetstog bruker ca dobbelt så mye energi pr setekilometer som vanlige rutefly ! :-[ Utslippene av CO2 er med andre ord dobblet så store fra høyhastighetstog som fra SAS ! :-[ :-/ Noen følger IKKE med i timen ! ;D ;D ;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Jeg synes vi burde bruke penga på flere slike....

Lockheed C-130 "hercules"  :-* :-*

Ei real kjærre det går ann å bruke til annet enn å drepe folk med!!
De 6 gamle Herc'ene våre er utslitte, og vi har egentlig behov for 6 nye oppdaterte med ny motorteknologi. Pga. av våre internasjonale operasjoner, burde vi hatt like mange C17 Globemaster, et betydelig større og dyrere fly, men, med en ganske god lastekapasitet i forhold til Hercules.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Russiske fly med motorer fra Volvo Flygmotor AB. Vestlig navigasjon og våpenkontrollteknologi byggd på russiske komponenter ( rør ) ville bli det ultimate flyet !

Dessuten burde vi kjøpe dedikerte jagerfly for avskjæring / luftkamp samt dedikerte air-ground angrepsfly med "anti shipping" som spesiale.

Til slutt må vi ikke glemme å kjøpe mange nok av disse flyene. Den dagen vi trenger dem på alvor vil situasjonen være slik at vi kommer til å miste noen. Hvis vi mister 24 av 240 stk blir det 10% tap. Hvis vi mister 24 av 24 blir det 100% tap, og vi har liksom ikke fler fly å sende mot FI ! Men dette koster penger både i innkjøp og drift slik at det nok ikke blir aktuellt.  :p Dessverre !!  

De som følger med burde vite at analytikere allerede nå vurderer at Russland igjen er en militær trussel mot Norge og at man må forvente at vi kommer til å bli utsatt for militært press fra Russland ved politisk uenighet med naboen i nær framtid. Russerne er et fornuftig folk og hvis vi har militære muskler vil de nok ta det piano på dette feltet, men står vi der ribbet vil de benytte sjansen. Dumme er de ikke !

Når det gjelder SVs forslag om høyhastighetstog istedet for jagerfly er det bare å si at forslaget er totalt forkastelig på et miljømessig grunnlag. Høyhastighetstog bruker ca dobbelt så mye energi pr setekilometer som vanlige rutefly ! :-[ Utslippene av CO2 er med andre ord dobblet så store fra høyhastighetstog som fra SAS !  :-[ :-/  Noen følger IKKE med i timen ! ;D ;D ;D
Det er snakk om 48 fly, som er det absolutte minimumstallet som ble anbefalt i sin tid. Disse vil fordeles over 3 skvadroner. egentlig burde det dobbelte antallet vært anbefalt. Men så er det dette med penger.

Forsvaret har pr. dags dato gode kapasiteter innen spesialområder, men vi er ikke rustet i det hele tatt til en situasjon som innebærer høy intensitet innen en region. Til det trenger vi våre allierte. I litt for stor grad.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Da skulle vel løpet være kjørt, Eurofighter har trukket seg, JSF oversitter tidsfristen, da er det vel duket for JAS Gripen da?, til halv pris også!
 

Dr_Online

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2002
Innlegg
107
Antall liker
2
Det ser jo nesten utenkelig ut at det skulle bli noe annet enn JSF. Skal bli spennende å se hvordan det går til slutt.

Kan forøvrig nevne at du får prøvd deg med våpensystemer fra en C-130 i Call of Duty 4, som har fått strålende kritikk..
video fra oppdraget (spoilers selvsagt) : http://www.youtube.com/watch?v=xAscuD4loh8&feature=related
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
niels skrev:
Enig. Jeg har en typisk hærmanns kunnskap om fly, og blander meg ikke inn i hva som er best.

Men. Har vi råd til mer enn Gripen?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Vi får prise oss lykkelige over at SV besitter den nødvendige kompetansen til å vurdere dette på et faglig uhildet nivå.


Dette er sentralstyremedlem ingrid fiskaa sine tanker om dette:
- SVs syn er at vi godt kan ha dagens jagerfly i noen år til. Men når en skal kjøpe nye, så er det klar at det amerikanske alternativet er det absolutt dårligste.

- Hvorfor?

- Prislappen er viktig. Det ser ut som om det er et ekstremt kostbare fly. Men enda viktigere er egenskapene. De amerikanske flyene er særlig gode på er bombing fra luft til bakke. Det er egenskaper som vi bør ha mindre bruk for med våre jagerfly. Vi skal ha jagerfly først og fremst for å håndheve suverenitet over norsk territorium. Da teller andre egenskaper mye mer, sier Fiskaa.
Jeg bøyer meg i støvet.


http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article2375898.ece
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette er ikke akkurat noen revolusjonerende nytenking. Våre nåværende fly ble vel i stor grad valgt etter lignende prioriteringer.

F16 er et lite enmotors fly med ganske begrenset nyttelastkapasitet. De virker best til avskjæring og luft til sjø. Ironisk nok vil en slik prioritering gjøre oss mer avhengige av allianse med USA i en territoriell forsvarsrolle. Vi får et fly som ikke fyller alle roller, og dermed må kompletteres ved hjelp av støtte utenfra. Som sagt, sett med en hærmanns tykke briller....

Generelt kan man si at jo mer ensidige våre egne kapasiteter er, jo mer avhengige blir vi av alliansepartnere.

SV har neppe tenkt tanken helt ut....
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Nettopp.

Dessuten, skal vi være med på internasjonale operasjoner, gjennom vårt medlemskap i FN, trenger vi fly som kan bekle alle roller, også offensive.

For SV er det naturligvis viktigst å unngå amerikanske fly. Alt annet er underordnet det.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er ikke sikker på om det er å 'kjøpe amerikansk' som plager SV mest her. De er nok først og fremst ute etter et militærvesen uten offensive kapasiteter. Problemet er at vår tilgang til støtte fra allierte betinger deltagelse i offensive operasjoner. Ville SV helst se at dette skjedde i form av jagerfly eller føtter på bakken? De kommer ingen vei med nei til alt. Der er de dessverre/heldigvis i mindretall.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Hvis det er noen som har råd til det beste som finnes av Mil. HW så er det vel oss...og enkelte Gulf stater.

F-22 Raptor eller Eurofighter er nok det beste for oss, å lage ett fly som skal klare allt har jeg liten tro på, da blir det fort middels bra på allt!
Primært bør flyet være tilpasset vårt bruk i Norge, å bombe fattige bønder/taliban i fjerne land er ikke det viktigste.

Skal vi kjøpe Jas er nok siste variant av F-16 like bra kjøp, litt utdatert begge 2.

http://en.wikipedia.org/wiki/F-22_Raptor
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva staten har råd til, og hva forsvaret har råd til, er to forskjellige ting.  ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kanskje like greit å ousoruce hele militæret. Kjøper vi en forvarspakke fra USA eller EU så slipper vi å bry oss med detaljene. Ingen grunn til at bombing av afghanere, ubåtjakt eller fordriving av trålere i nordområdene skal være en statsdrevet oppgave.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.712
Antall liker
3.850
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Klart det; en infbn+ med leiesoldater fra f eks Bosnia, Albanania, Ukraina, Nord-Korea elns i Finnmark og en i Nordland og én "innsatsbn" fra f eks Sør-Afrika til utenlandsk innsats, det vil gjøre susen. 8) Så kan de ta med seg T-72, BMP, MiG 25 og annet ræl de er vant med å bruke.
Vi har vel for pokker intet å hente på å lære opp helstøpt norsk ungdom i slikt som våpenbruk (fysj), disiplin (huff), eller til å dræpe andre lands sunne, normale, helstøpte ungdom (å fyttikatta). Hvorfor kan vi ikke alle være venner?
[/satire]

Forøvrig er ikke valget av jagerfly kun basert på hva vi har bruk for, men kanskje i minst like stor grad hvilket fly som lettest kan inngå som en integrert del av større utenlandske operasjoner. Hvis vi velger JSF (eller Eurofighter) kan vi i stor grad basere utenlandstjenesten på infrastruktur oppsatt av våre naturlige samarbeidspartnere (NATO) framfor å sette opp delelager, ammo, vedlikeholdscrew selv. I tillegg vil en norsk pilot kunne skli rett ned i setet på omkringstående fly uten tilvenning ved behov. Det siste betinger selvsagt at vi ikke kjøper en billig "eksportversjon", men full pakke.

Bernt K
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
SilverSurfer skrev:
Hvis det er noen som har råd til det beste som finnes av Mil. HW så er det vel oss...og enkelte Gulf stater.

F-22 Raptor eller Eurofighter er nok det beste for oss, å lage ett fly som skal klare allt har jeg liten tro på, da blir det fort middels bra på allt!
Primært bør flyet være tilpasset vårt bruk i Norge, å bombe fattige bønder/taliban i fjerne land er ikke det viktigste.

Skal vi kjøpe Jas er nok siste variant av F-16 like bra kjøp, litt utdatert begge 2.

http://en.wikipedia.org/wiki/F-22_Raptor
Her er det mange meninger, men ikke nødvendigvis så mange som har greie på fly. De fleste kampfly som har blitt tatt i bruk de siste 40-årene er eller har utviklet seg til multirolle-fly som takler de fleste oppgaver, dog avhengig av hva man kjøper med som "ekstrautstyr". Både F16 og F15 ble i utgangspunktet laget som rene jagerfly, men begge er utviklet til multirolle-kampfly med stort potensiale som "bombefly". Grunnen til at Norge må bytte ut sine kampfly, er ikke nødvendigvis at F16 er et "dårlig" fly, faktisk er F16 fremdeles i produksjon og et svært potent våpensystem.

Flyene Norge har er blant verdens eldste F16 som fremdeles er i bruk, de fleste er eldre enn 25 år og ble levert på begynnelsen av 80-tallet. I løpet av 5 år er flyene nærmest utslitt og det vil være svært krevende og dyrt å drifte disse videre etter den tid. I tillegg vil det være betenkelig i forhold til beredskap. Skal man gå for en "økonomiløsning", er det beste å kjøpe noen pent brukte F16 fly produsert på 90-tallet fra USA, disse vil ha en levetid på ca 20-25 år.

F22 Raptor er overhode ikke aktuelt for Norge uansett hva man måtte mene om det flyet, amerikanerne vil ikke selge det for eksport, selv ikke til Norge. Hadde flyet vært tilgjengelig, ville det vært så dyrt at Norge ikke kunne ha kjøpt mer enn 10-20 fly. I dag har vi til sammenligning ca 50 operative F16 fly, under halvparten av flyparken under den kalde krigen (F16 og F5).

I praksis er det nå tre alternativer for Norge når det gjelder nye fly:
Saab JAS Gripen - et svensk enmotors multirollefly, er allerede i drift i Sverige, Ungarn og Tsjekkia, solgt til Sør-Afrika. Rimelig i innkjøp og vedlikehold, men med noe begrenset rekkevidde i forhold til konkurrentene. Kan lande og ta av fra korte rullebaner.

Eurofighter Typhoon - et felleseuropeisk tomotors fly, er i ferd med å fases inn i Spania, Italia, Tyskland, UK og Østerike, solgt til Saudi-Arabia. I første omgang et jagerfly som etterhvert vil bli utviklet til et multirolle kampfly. Et meget kompetent kampfly som vil bli brukt av mange av våre Natopartnere. Relativt kostbart.

Joint Strike Fighter (JSF) F35 - et amerikansk og til dels britisk multirollefly som vil komme i flere versjoner, primært et angrepsfly, men sannsynligvis også med bra luft-til-luft kapasitet. Bra "stealth"-egenskaper, noe som for så vidt ikke er så viktig til det primære norske bruksområdet som jagerfly. Prisen er ukjent, men dette flyet vil utvilsomt bli dyrt og er allerede kraftig forsinket. Sannsynligvis må Norge låne/leie nyere F16 fly før det kan leveres tidligst i 2020. Markedsførses som erstatning for F16 mot Norge, Danmark, Nederland, Belgia Tyrkia og Israel, en STOL-versjon utvikles også for å erstatte britiske og amerikanske Harrier-kampfly (kjent fra Falklandskrigen).

Dessverre er valg av nytt kampflysystem en beslutning som også innebærer sterke politiske og industrimessige føringer tillegg til de rent militære vurderingene. Vi får nok fleste fly og rimeligst vedlikehold med JAS, i tillegg til et fly som passer meget godt til forsvaret av Norge. Eurofighter kan det meste og vil bli benyttet av mange av våre allierte, et bra fly med lang levetid. JSF vil sikre et samarbeid med forsvars- og sikkerhetspolitisk samarbeide med USA i mange tiår fremover, i den grad det er ønskelig og hensiktsmessig, men til en høy pris. Place your bets!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Mye fornuftig her fra mange hold etterhvert. Problemet er nok ikke at vi "ikke har råd". Vi har ikke betalingsvilje! Det er der skoen trykker. Vi burde nok hatt både JSF OG en passende avskjæringsjager. Men hvis vi skal kjøpe JSF må vi kjøpe den samme versjonen som USAF skal ha og ikke en "light"versjon beregnet på eksport. Hvis Amerikanrene ikke vil selge det beste de har bør vi finne oss en annen leverandør. Når den amerikanske versjonen skal kunne "gå utapå" den norske betyr det at USA ønsker å ha overlegnhet om vi møtes i lufta som fiender! Det at USA planlegger for en slik mulighet finner jeg SVÆRT foruroligende!! Det alene gjør at jeg ville ha shoppet i noe større butikker enn det vi gjør i dag. Russerne har mye fint isenkram i sine hyller, og som tidligere sagt ville nok et russisk skrog med vestlig ( Europeisk ) våpenkontrollsystem og Franske motorer ha noe for seg. Det ville nok gi USA noe å tenke på! Samtidig som det kunne blitt et ofseleg bra kampfly!

Edit: Et slik byggesettfly vill ikke bli billig!! Men det kan bli jævlig bra!
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Det er flere land som vil kjøpe Raptor (Australia etc) men det blir nok en eksportversjon det også (slik som JSF) , jeg tror nok vi får kjøpt den varianten
hvis alternativet er intet kjøp i det hele tatt.... og det er vel bare ett tidsspørsmål før Israel har F-22??
Eurofighter er nok det beste alternativet totalt sett, men så var det politikken da.


Forøvrig hyggelig med kommentarer fra eksperter på fly....
 
Topp Bunn