Diverse Et oppgjør med virkeligheten!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X

    X186841

    Gjest
    Noen som kan anbefale en grei motorsag som er stødig og ikke for tung ? Min gamle Jonsered er helt utslitt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.784
    Antall liker
    15.153
    Sted
    Langesund
    En bra omtale som er ærlig og følelsesfylt. Omtrent som forventet egentlig.
    Og, for mange, vel så nyttig som hvilken som helst graf eller måling. Musikk er følelser, kjenner en ikke på dette når en hører på det en liker, kan en like gjerne kjøpe seg motorsag.
    Har lenge lurt på å kjøpe motorsag;)
    Tviler på at du har behov for det ifht musikk.. ;)
    Liker det jeg hører om dagen ja, men likevel helt sikke på at det er folk som neste spyr av lyden her hjemme. Den "kampen" som enkelte har tilført sentralene her om at alle vil like det bare det "perfekte" settes sammen med det "perfekte" er jo bare tull. Vi liker veldig forskjellig lyd rundt om og jeg har mer enn en gang blitt fasinert over hva som bergtar andre.
    Har overhode ingen problemer med det lengre - bare moro:)

    Motorsagen er bare for lettere arbeide rund hytta. Strøm eller batteridreven kanskje?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.601
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Noen som kan anbefale en grei motorsag som er stødig og ikke for tung ? Min gamle Jonsered er helt utslitt.
    Selger du flere Audio quest kabler får du sikkert råd til en fin lett en som passer for deg..:)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    9.749
    Torget vurderinger
    2
    Håkon, Jeg bruker filtmøbelknotter under Sorbothane føttene mine, da går det bra med underlaget.

    Etter den anmeldelsen må man jo bare høre Vera med egne ører...
    Med en så ujevn frekvensgang som fra en slik AN rørforsterker vil det jo kunne påvirke tonaliteten betydelig, så at det blir forskjell i lytteinntrykk overrasker ikke. Det kan jo bli et sjokk i både den ene og andre retningen når man plutselig får høre høyttalernes virkelige frekvensgang...? eller? Men det har jo vært en andre "rettlinjede" forsterker innom Casa Rognlien før også..så effekten bør ikke være så ukjent..

    Hvordan Vera står seg mot et mer tradisjonelt anlegg/forsterker får vi vel vite når Stereopluss kommer, venter i spenning.

    Jeg har desverre for gamle ører til å drive med finlytting, plaget nettopp familien med et lite 11025KHz +/- 229Hz signal fra PC jeg sjøl hørte fint lite av...men det gjorde alle barna!!
     
    Sist redigert:

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    445
    Antall liker
    576
    Sted
    Bærum
    Da har jeg publisert den vanskeligste omtalen jeg har skrevet til dags dato...:

    https://rognlien.wordpress.com/2020/01/05/v-for-vera/
    Herlig, takk for at du deler dine ærlige synspunkt!
    Ikke spesielt overraskende for hverken meg eller deg, vil jeg tro. ;)

    Skulle ønske du tok deg bryet med å blindteste for å fjerne eventuelt bias når du først brukte konemor til noe fornuftig, slik at løkruller som meg hadde blitt fornøyd ;)
    Det var faktisk oppe til vurdering. Var for lat, beklager det. Men hennes respons var faktisk enda tydeligere enn beskrevet i artikkelen. Hun har niks og nada interesse av hele greia, og hadde ingen aning om mine opplevelser med dette, så på mange måter var dette blindt, uansett hvor mye hun så.

    Og faktum er at det var overraskende for meg. Jeg trodde seriøst at det ikke var så mye forskjell, egentlig. Jeg kjente det litt som en bombe da jeg satt på AN-forsterkeren, jeg ble faktisk temmelig satt ut.
    Takk for god artikkel om en spennende forsterker !
    Konklusjonen din er vel at en god klasse D forsterker fortsatt er en klasse D forsterker, hverken mer eller mindre.
    Så får det være opp til den enkelte om det er godt nok. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.268
    Antall liker
    10.863
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Finnes det noen målinger av doxa HT dine samt dacen? Mulig disse også måler dårlig (men ørevennlig) og at det sammen med en tredje komponent som måler dårlig (AN) faktisk er en combo som funker?

    fint beskrevet uansett
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.305
    Antall liker
    3.407
    Torget vurderinger
    49
    Da har jeg publisert den vanskeligste omtalen jeg har skrevet til dags dato...:

    https://rognlien.wordpress.com/2020/01/05/v-for-vera/
    Veldig ærlig og godt skrevet, og forstår hvorfor det var vanskelig.

    Har selv(når jeg drev aktivt med hifi) vært i samme dilemma.
    Hadde forsterkere som låt veldig riktig på alle hifiparameter, men som ikke ga meg en «opplevelse», annet enn at jeg kunne nikke anerkjennende til alt det tekniske ved lyden. Andre forsterkere hadde tydelige hifi skavanker, men låt mer som kjøtt og blod og ga mer av det jeg var ute etter. En fremførelse, og som din kone så godt sa, anlegget ble som musikere som sang Til meg. Går det an å få i pose og sekk, sikkert, men det krever masse prøving og feiling, og mer penger og tid enn jeg gidder bruke.
    Diskusjonen går videre, skal det være teknisk perfekt eller låte så nærme virkeligheten som mulig og gjerne ikke måle perfekt. Håper på en grundig og dyptgående diskusjon, føler motargumentene fra begge ståsteder i dag er litt forenklet, kanskje siden begge leire er for skråsikre på at kun de har rett?.

    All respekt til de som aldri gir opp:cool:
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.817
    Antall liker
    6.075
    Hva med å bruke rørpre koblet opp mot Vera, kunne det ha tilført en dose magi?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Da har jeg publisert den vanskeligste omtalen jeg har skrevet til dags dato...:

    https://rognlien.wordpress.com/2020/01/05/v-for-vera/
    Takk skal du ha - igjen - for nok en tillitsfull omtale av et lydprodukt. Takk også, til konemor, som gjør at jeg skulle ønske du skrev hva denne AN rør-saken koster. Fordi jeg selv begynner å vende tilbake i tankene mine til den gangen jeg hadde det største Cayin rør-settet - pre med monoblokker. Ja, det at man trolig må tilbake til rør for å få det siste - uansett om Armand tydeligvis er i desiderte verdensklasse med både huet, ørene og loddebolten :)

    OK; nå vet jeg hvor jeg får mest for pengene der kl. D utmerket godt kan benyttes, samtidig som jeg vet Cayin leverer magi i verdensklasse til bare noen få tusenlapper mer, der rør bør brukes.

    Allikevel, selv om jeg som vanlig stoler på deg, Håkon, jeg må allikevel låne ørene mine til Vera en dag. På langt bedre høyttalere enn det du har, for kan (allikevel) være en slik kombinasjon henter ut mer av Vera'n. For Doxa'ene dine, når dette er sagt, langt på vei "mangler" øvre mellomtone - sett de bare opp mot et par av Reidar Perssons pyramider så hører du trolig hva jeg mener. Nei; "erklærer" :)

    En annen ting. Disse nye kl. D ampene med så lav forvrengning at man leser seg skakk på antall nuller før selve måletallet. Hva hjelper det - den lave forvrengningen? ...Dersom radiorør fra gamle dager må til for å føle artisten selv hjemme hos seg... Nei, jeg mener JA - Vera må lyttes til av en selv - før historiebøkene eventuelt skrives om.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg publisert den vanskeligste omtalen jeg har skrevet til dags dato...:

    https://rognlien.wordpress.com/2020/01/05/v-for-vera/
    Takk skal du ha - igjen - for nok en tillitsfull omtale av et lydprodukt. Takk også, til konemor, som gjør at jeg skulle ønske du skrev hva denne AN rør-saken koster. Fordi jeg selv begynner å vende tilbake i tankene mine til den gangen jeg hadde det største Cayin rør-settet - pre med monoblokker. Ja, det at man trolig må tilbake til rør for å få det siste - uansett om Armand tydeligvis er i desiderte verdensklasse med både huet, ørene og loddebolten :)

    OK; nå vet jeg hvor jeg får mest for pengene der kl. D utmerket godt kan benyttes, samtidig som jeg vet Cayin leverer magi i verdensklasse til bare noen få tusenlapper mer, der rør bør brukes.

    Allikevel, selv om jeg som vanlig stoler på deg, Håkon, jeg må allikevel låne ørene mine til Vera en dag. På langt bedre høyttalere enn det du har, for kan (allikevel) være en slik kombinasjon henter ut mer av Vera'n. For Doxa'ene dine, når dette er sagt, langt på vei "mangler" øvre mellomtone - sett de bare opp mot et par av Reidar Perssons pyramider så hører du trolig hva jeg mener. Nei; "erklærer" :)

    En annen ting. Disse nye kl. D ampene med så lav forvrengning at man leser seg skakk på antall nuller før selve måletallet. Hva hjelper det - den lave forvrengningen? ...Dersom radiorør fra gamle dager må til for å føle artisten selv hjemme hos seg... Nei, jeg mener JA - Vera må lyttes til av en selv - før historiebøkene eventuelt skrives om.
    Takker :)

    Har hørt mine Doxa-høyttalere side om side med Perssons toppmodeller flere ganger i Fidelitys storstue; jeg foretrekker Doxa fremfor Response av flere årsaker. Mest fordi jeg er såpass glad i rock. Dessuten har ikke min AN-forsterker særlig mye moro å tilføre, om du ber den drive Response...

    Ettersom Audio Note har fått ny importør og pund-kursen har gått litt feil vei, vet jeg ikke helt hva den koster nå, men et sted over 50 000,- ligger det vel.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Interessant, men ikke helt uventet.
    Også interessant at lytteinntrykk kommer fra 2 personer.
    Måleleiren blir sikkert begeistret for denne (for prisen) og jeg hadde faktisk håpet på et enda bedre skussmål, bla. siden den er norskutviklet.
    Send den til Amir så går den sikkert helt til topps, så får vi andre med rørforsterkere leve videre i vår villfarelse etter at ASR har uttalt seg.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Noen som kan anbefale en grei motorsag som er stødig og ikke for tung ? Min gamle Jonsered er helt utslitt.
    Selger du flere Audio quest kabler får du sikkert råd til en fin lett en som passer for deg..:)
    Har kjørt resten av Audioquest og mye annet ræl på dynga, så får leita i veirenna og søppelkasser etter tomflasker å pante.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.286
    Antall liker
    2.856
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg publisert den vanskeligste omtalen jeg har skrevet til dags dato...:

    https://rognlien.wordpress.com/2020/01/05/v-for-vera/
    Håkon ,en ærlig test ,,,men har du gjort noen tests med såkallt impedanse tilpassede kabler ?PBN sverget jo til det på spesiellt powerampene . Selv har jeg laget 75 ohm termineringen inni xlr stikkene ,Noen nøytrale "amper med høyt detaljerings nivå i toppen " kan profitere med bedre ro i lydbildet og delvis bedre
    detaljering som følge bedret fase . Men i tillegg har jeg tro på at den dempede
    " kablen gjør en bedre jobb m henhold til under trykking av EMI fordi kabelen best drives med en klA Forutsettningen er en pre som er designet for å jobbe med load på 75 ohm . Eneste ulempen er 6dB gain tap om du har lite gain fra før .Kan hende Vera hadde profitert litt på en dempet kabel " selv om den heller ikke kan trylle , og by all means " jeg tror du gav en rettferdig dom og overaskelsen var stor
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for beskrivelsene.
    Opplevde ikke noe problem med Sorbothane føttene her, men tydelig det er avhengig av underlag. Så enten får vi levere med noen løse filtknotter eller lime noe under.
    Selv foretrekker jeg hvitt LED lys framfor rødt og blått, men intensiteten og type kelvin vil ha innvirkning. Det fungerte godt her, men kan slå annerledes ut i et annet rom med annen lyssetting. Det er uansett noe vi enkelt kan endre på og noe vi skal se mer på.

    Flere snakker om matching til annen elektronikk og høyttalere og det har betydning. Men jeg vil si at "matching" til rom og plassering er det som betyr aller mest og enda mer med høyttalere som ikke har kontrollert spredning i et ubehandlet rom. Vi har f.eks helt forskjellige tilbakemeldinger i tester på diskanten. Hos Rognlien var det noe hardhet mens hos Stereopluss+ ble den beskrevet som silkemyk. Jeg tror ikke det har så mye mer forskjellige ører eller preferanser å gjøre, men er relatert aller mest til høyttalere og hvordan de integreres til rommet.

    Har selv hørt Ncore forsterker som låter i det ene oppsettet noe skarpt og ubehagelig og i andre ekstremt mykt og behagelig og noen ganger nesten overmykt. Har også erfart det med helt like høyttalere og lik elektronikk, men hvor bare rommet var annerledes.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    679
    Antall liker
    758
    Da har jeg publisert den vanskeligste omtalen jeg har skrevet til dags dato...:

    https://rognlien.wordpress.com/2020/01/05/v-for-vera/
    Takk skal du ha - igjen - for nok en tillitsfull omtale av et lydprodukt. Takk også, til konemor, som gjør at jeg skulle ønske du skrev hva denne AN rør-saken koster. Fordi jeg selv begynner å vende tilbake i tankene mine til den gangen jeg hadde det største Cayin rør-settet - pre med monoblokker. Ja, det at man trolig må tilbake til rør for å få det siste - uansett om Armand tydeligvis er i desiderte verdensklasse med både huet, ørene og loddebolten :)

    OK; nå vet jeg hvor jeg får mest for pengene der kl. D utmerket godt kan benyttes, samtidig som jeg vet Cayin leverer magi i verdensklasse til bare noen få tusenlapper mer, der rør bør brukes.

    Allikevel, selv om jeg som vanlig stoler på deg, Håkon, jeg må allikevel låne ørene mine til Vera en dag. På langt bedre høyttalere enn det du har, for kan (allikevel) være en slik kombinasjon henter ut mer av Vera'n. For Doxa'ene dine, når dette er sagt, langt på vei "mangler" øvre mellomtone - sett de bare opp mot et par av Reidar Perssons pyramider så hører du trolig hva jeg mener. Nei; "erklærer" :)

    En annen ting. Disse nye kl. D ampene med så lav forvrengning at man leser seg skakk på antall nuller før selve måletallet. Hva hjelper det - den lave forvrengningen? ...Dersom radiorør fra gamle dager må til for å føle artisten selv hjemme hos seg... Nei, jeg mener JA - Vera må lyttes til av en selv - før historiebøkene eventuelt skrives om.
    Takker :)

    Har hørt mine Doxa-høyttalere side om side med Perssons toppmodeller flere ganger i Fidelitys storstue; jeg foretrekker Doxa fremfor Response av flere årsaker. Mest fordi jeg er såpass glad i rock. Dessuten har ikke min AN-forsterker særlig mye moro å tilføre, om du ber den drive Response...

    Ettersom Audio Note har fått ny importør og pund-kursen har gått litt feil vei, vet jeg ikke helt hva den koster nå, men et sted over 50 000,- ligger det vel.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Veldig fint å lese en dønn ærlig test av ett produkt, all mulig kudos Håkon. Hadde alle vært like ærlige innen hifi-pressen. Du har utstrakt erfaring med Spec som også er klasse D, om enn gjort på "sin egen" måte. Nå er Vera rimeligere enn Spec, selv om du vel også har testet de rimeligere variantene. Kan du si noe om Vera vs Spec, hvis det er mulig? Har selv hatt Spec M99 i en kortere periode og likte godt lyden, men hos meg var den ikke kraftig nok.

    Mvh
    JP
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg publisert den vanskeligste omtalen jeg har skrevet til dags dato...:

    https://rognlien.wordpress.com/2020/01/05/v-for-vera/
    Håkon ,en ærlig test ,,,men har du gjort noen tests med såkallt impedanse tilpassede kabler ?PBN sverget jo til det på spesiellt powerampene . Selv har jeg laget 75 ohm termineringen inni xlr stikkene ,Noen nøytrale "amper med høyt detaljerings nivå i toppen " kan profitere med bedre ro i lydbildet og delvis bedre
    detaljering som følge bedret fase . Men i tillegg har jeg tro på at den dempede
    " kablen gjør en bedre jobb m henhold til under trykking av EMI fordi kabelen best drives med en klA Forutsettningen er en pre som er designet for å jobbe med load på 75 ohm . Eneste ulempen er 6dB gain tap om du har lite gain fra før .Kan hende Vera hadde profitert litt på en dempet kabel " selv om den heller ikke kan trylle , og by all means " jeg tror du gav en rettferdig dom og overaskelsen var stor
    Dette foreslår jeg at du tar med produsent. Dersom en forsterker oppfører seg vesentlig annerledes med en annen kabel inn eller ut, da er den ekstremt følsom. Noe av poenget med Vera er nettopp at den ikke skal være følsom, den skal være seg selv, no matter what.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Finnes det noen målinger av doxa HT dine samt dacen? Mulig disse også måler dårlig (men ørevennlig) og at det sammen med en tredje komponent som måler dårlig (AN) faktisk er en combo som funker?

    fint beskrevet uansett
    Det er det jeg har hatt mistanke om bestandig. Skal du få til en bra musikkgjengivelse må absolutt alle komponentene måle dårlig! Hvordan kommer du på alt dette tullet?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Takk for beskrivelsene.
    Opplevde ikke noe problem med Sorbothane føttene her, men tydelig det er avhengig av underlag. Så enten får vi levere med noen løse filtknotter eller lime noe under.
    Selv foretrekker jeg hvitt LED lys framfor rødt og blått, men intensiteten og type kelvin vil ha innvirkning. Det fungerte godt her, men kan slå annerledes ut i et annet rom med annen lyssetting. Det er uansett noe vi enkelt kan endre på og noe vi skal se mer på.

    Flere snakker om matching til annen elektronikk og høyttalere og det har betydning. Men jeg vil si at "matching" til rom og plassering er det som betyr aller mest og enda mer med høyttalere som ikke har kontrollert spredning i et ubehandlet rom. Vi har f.eks helt forskjellige tilbakemeldinger i tester på diskanten. Hos Rognlien var det noe hardhet mens hos Stereopluss+ ble den beskrevet som silkemyk. Jeg tror ikke det har så mye mer forskjellige ører eller preferanser å gjøre, men er relatert aller mest til høyttalere og hvordan de integreres til rommet.

    Har selv hørt Ncore forsterker som låter i det ene oppsettet noe skarpt og ubehagelig og i andre ekstremt mykt og behagelig og noen ganger nesten overmykt. Har også erfart det med helt like høyttalere og lik elektronikk, men hvor bare rommet var annerledes.
    Takk Bjørn. Føler meg på mange måter litt slem i forbindelse med denne omtalen, har gått mange runder med meg selv, og filt en god del på teksten, men har kommet til at jeg kan ikke bare late som ikkeno', når mine observasjoner blir såpass tydelige. Vi kan alltid diskutere premissene (dvs. kun lettdrevet last, 3 forskjellige høyttalerpar), ettersom resultatet ville blitt diametralt motsatt om jeg hadde brukt kompleks, fulltone høyttalerlast i stedet. Men nå har allerede Stereo+ skrevet om et helt annet oppsett, og så vidt jeg forstår skal også Audiophile gjøre sine egne observasjoner. Jeg kan tenke meg at det kan bli meget interessant med Arve Åheims høyttalere.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg publisert den vanskeligste omtalen jeg har skrevet til dags dato...:

    https://rognlien.wordpress.com/2020/01/05/v-for-vera/
    Takk skal du ha - igjen - for nok en tillitsfull omtale av et lydprodukt. Takk også, til konemor, som gjør at jeg skulle ønske du skrev hva denne AN rør-saken koster. Fordi jeg selv begynner å vende tilbake i tankene mine til den gangen jeg hadde det største Cayin rør-settet - pre med monoblokker. Ja, det at man trolig må tilbake til rør for å få det siste - uansett om Armand tydeligvis er i desiderte verdensklasse med både huet, ørene og loddebolten :)

    OK; nå vet jeg hvor jeg får mest for pengene der kl. D utmerket godt kan benyttes, samtidig som jeg vet Cayin leverer magi i verdensklasse til bare noen få tusenlapper mer, der rør bør brukes.

    Allikevel, selv om jeg som vanlig stoler på deg, Håkon, jeg må allikevel låne ørene mine til Vera en dag. På langt bedre høyttalere enn det du har, for kan (allikevel) være en slik kombinasjon henter ut mer av Vera'n. For Doxa'ene dine, når dette er sagt, langt på vei "mangler" øvre mellomtone - sett de bare opp mot et par av Reidar Perssons pyramider så hører du trolig hva jeg mener. Nei; "erklærer" :)

    En annen ting. Disse nye kl. D ampene med så lav forvrengning at man leser seg skakk på antall nuller før selve måletallet. Hva hjelper det - den lave forvrengningen? ...Dersom radiorør fra gamle dager må til for å føle artisten selv hjemme hos seg... Nei, jeg mener JA - Vera må lyttes til av en selv - før historiebøkene eventuelt skrives om.
    Takker :)

    Har hørt mine Doxa-høyttalere side om side med Perssons toppmodeller flere ganger i Fidelitys storstue; jeg foretrekker Doxa fremfor Response av flere årsaker. Mest fordi jeg er såpass glad i rock. Dessuten har ikke min AN-forsterker særlig mye moro å tilføre, om du ber den drive Response...

    Ettersom Audio Note har fått ny importør og pund-kursen har gått litt feil vei, vet jeg ikke helt hva den koster nå, men et sted over 50 000,- ligger det vel.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Veldig fint å lese en dønn ærlig test av ett produkt, all mulig kudos Håkon. Hadde alle vært like ærlige innen hifi-pressen. Du har utstrakt erfaring med Spec som også er klasse D, om enn gjort på "sin egen" måte. Nå er Vera rimeligere enn Spec, selv om du vel også har testet de rimeligere variantene. Kan du si noe om Vera vs Spec, hvis det er mulig? Har selv hatt Spec M99 i en kortere periode og likte godt lyden, men hos meg var den ikke kraftig nok.

    Mvh
    JP
    Janpe, Spec M99 spiller ganske mye i retning av AN P2 SE, bare ikke like bra. Implisitt i dette ligger at med lett last, spiller også Spec i mine ører betydelig mer levende og virkelighetsnært en konvensjonell klasse D.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes tester skal være "slemme", så det er bare bra Håkon.
    Forøvrig er jeg ikke i tvil om at rør eller Spec låter best hos deg og ser ingen grunn til å etterlyse blindtesting. Tross alt, disse måler og er konstruert til å låte helt forskjellig.

    Noe som hadde vært interessant og som jeg nevnt for Armand tidligere er å bygge en forsterker med mulighet til å tilføre annen harmonisk forvrengning i ulik grad med en vridbar bryter. Det er nok ikke eneste grunn til at de låter så ulikt, men tilføring av andre harmoniske er IMO det viktigste dersom man ønsker å legge til forvrengning.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.286
    Antall liker
    2.856
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg publisert den vanskeligste omtalen jeg har skrevet til dags dato...:

    https://rognlien.wordpress.com/2020/01/05/v-for-vera/
    Håkon ,en ærlig test ,,,men har du gjort noen tests med såkallt impedanse tilpassede kabler ?PBN sverget jo til det på spesiellt powerampene . Selv har jeg laget 75 ohm termineringen inni xlr stikkene ,Noen nøytrale "amper med høyt detaljerings nivå i toppen " kan profitere med bedre ro i lydbildet og delvis bedre
    detaljering som følge bedret fase . Men i tillegg har jeg tro på at den dempede
    " kablen gjør en bedre jobb m henhold til under trykking av EMI fordi kabelen best drives med en klA Forutsettningen er en pre som er designet for å jobbe med load på 75 ohm . Eneste ulempen er 6dB gain tap om du har lite gain fra før .Kan hende Vera hadde profitert litt på en dempet kabel " selv om den heller ikke kan trylle , og by all means " jeg tror du gav en rettferdig dom og overaskelsen var stor
    Dette foreslår jeg at du tar med produsent. Dersom en forsterker oppfører seg vesentlig annerledes med en annen kabel inn eller ut, da er den ekstremt følsom. Noe av poenget med Vera er nettopp at den ikke skal være følsom, den skal være seg selv, no matter what.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Spørsmlet er om du har hørt hva en balansert signal kabel kan gjøre `?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    679
    Antall liker
    758
    Takker :)

    Har hørt mine Doxa-høyttalere side om side med Perssons toppmodeller flere ganger i Fidelitys storstue; jeg foretrekker Doxa fremfor Response av flere årsaker. Mest fordi jeg er såpass glad i rock. Dessuten har ikke min AN-forsterker særlig mye moro å tilføre, om du ber den drive Response...

    Ettersom Audio Note har fått ny importør og pund-kursen har gått litt feil vei, vet jeg ikke helt hva den koster nå, men et sted over 50 000,- ligger det vel.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Veldig fint å lese en dønn ærlig test av ett produkt, all mulig kudos Håkon. Hadde alle vært like ærlige innen hifi-pressen. Du har utstrakt erfaring med Spec som også er klasse D, om enn gjort på "sin egen" måte. Nå er Vera rimeligere enn Spec, selv om du vel også har testet de rimeligere variantene. Kan du si noe om Vera vs Spec, hvis det er mulig? Har selv hatt Spec M99 i en kortere periode og likte godt lyden, men hos meg var den ikke kraftig nok.

    Mvh
    JP
    Janpe, Spec M99 spiller ganske mye i retning av AN P2 SE, bare ikke like bra. Implisitt i dette ligger at med lett last, spiller også Spec i mine ører betydelig mer levende og virkelighetsnært en konvensjonell klasse D.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Takk for svar. Dette viser vel med all mulig tydelighet at gode måledata ikke nødvendigvis er synonymt med god lydgjengivelse. Jeg har aldri latt måledata styre mine valg av hifi-produkter, men det er nå meg. Andre vil ha det annerledes.

    JP
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    726
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Takker :)

    Har hørt mine Doxa-høyttalere side om side med Perssons toppmodeller flere ganger i Fidelitys storstue; jeg foretrekker Doxa fremfor Response av flere årsaker. Mest fordi jeg er såpass glad i rock. Dessuten har ikke min AN-forsterker særlig mye moro å tilføre, om du ber den drive Response...

    Ettersom Audio Note har fått ny importør og pund-kursen har gått litt feil vei, vet jeg ikke helt hva den koster nå, men et sted over 50 000,- ligger det vel.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Veldig fint å lese en dønn ærlig test av ett produkt, all mulig kudos Håkon. Hadde alle vært like ærlige innen hifi-pressen. Du har utstrakt erfaring med Spec som også er klasse D, om enn gjort på "sin egen" måte. Nå er Vera rimeligere enn Spec, selv om du vel også har testet de rimeligere variantene. Kan du si noe om Vera vs Spec, hvis det er mulig? Har selv hatt Spec M99 i en kortere periode og likte godt lyden, men hos meg var den ikke kraftig nok.

    Mvh
    JP
    Janpe, Spec M99 spiller ganske mye i retning av AN P2 SE, bare ikke like bra. Implisitt i dette ligger at med lett last, spiller også Spec i mine ører betydelig mer levende og virkelighetsnært en konvensjonell klasse D.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    PS!!
    Jeg har fulgt med og lest testene dine. Er Argento Audio referansekabler og har du brukt noe annet en Argento i denne Vera Amp testen??? Jeg har selv prøvd og eid Organic Audio Reference som er billigversjon av Argento. Organic strømkabel tok fullstendig rotta på lyden på Simaudio forsterkeren jeg hadde. (integrert streaming dac forsterker) Jeg misstenker at Organic Audio sine egenskaper er også å finne i Argento Audio sine kabler. Argento Audio og Vera forsterker kan, jeg sier kan være totalt feil. Jeg prøvde organic strømkabel forran ps audio regenerator og det var også helt borti natta galt.

    Det er mange hi-fi intresserte som undervurderer potensialet i at noen High-end kabler kan åpne opp lyden i noen anlegg og fullstendig ta rotta på lyden i et annet. Her er det ingen fasit, ingen forsøk på å forklare hvor bommullen befinner seg, bare en observasjon.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Som forventet.

    Stoler helt på vurderingene. især Grevinnen om det skulle være tvil :) Blindtest no object.

    Ville forsøkt andre høyttalerkabler, ie: noe helt annet, gjerne en del forskjellig, + HF Trap type...
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    7.072
    Sted
    Kongsberg
    Vera prøvde bare å klamre seg fast Håkon. Hun følte seg ikke ferdig med deg...
    Nei, beklager dette. Jeg har merket at føttene klistrer litt, men at det var så ille var jeg ikke klar over. Vi kommer til å gjøre noe med dette. Filt på undersiden er en løsning vi skal se på.

    Takk for fin omtale Håkon. Et datablad kan ha så mange nuller det bare vil, men når musikk skal nytes hjemme i godstolen så skal det høres bra ut. Det er nok en ting vi kan enes om alle sammen :)
    Hvordan man kommer dit er det derimot delte meninger om, og er nok en grunn til at diskusjonene kommer til å vedvare. :)

    Vi legger ikke skjul på at vår filosofi er mer vitenskapsorientert. Lav forvrengning på alle parametere er noe vi søker på det vi lager, og riktig implementert på et helt system inkludert rommet mener vi er veien å gå for at det skal bli riktig (og dermed bra).
    Vera P400/1000 er laget som en ampli"wire". Altså en forsterker som ikke gjør noe annet enn å forsterke et signal og levere det brutalt på utgangen uten å legge til eller trekke i fra noe og uten å la seg affisere av hvilken høyttaler som er tilkoblet. At det var en fare for at dette ikke kom til å passe deg i ditt oppsett var vi inne på da jeg var innom deg med forsterkerne også.
    Igjen, kudos til Håkon for å skrive det han ærlig opplever selv om det ikke gikk ubetinget i vår favør denne gangen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Takker :)

    Har hørt mine Doxa-høyttalere side om side med Perssons toppmodeller flere ganger i Fidelitys storstue; jeg foretrekker Doxa fremfor Response av flere årsaker. Mest fordi jeg er såpass glad i rock. Dessuten har ikke min AN-forsterker særlig mye moro å tilføre, om du ber den drive Response...

    Ettersom Audio Note har fått ny importør og pund-kursen har gått litt feil vei, vet jeg ikke helt hva den koster nå, men et sted over 50 000,- ligger det vel.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Veldig fint å lese en dønn ærlig test av ett produkt, all mulig kudos Håkon. Hadde alle vært like ærlige innen hifi-pressen. Du har utstrakt erfaring med Spec som også er klasse D, om enn gjort på "sin egen" måte. Nå er Vera rimeligere enn Spec, selv om du vel også har testet de rimeligere variantene. Kan du si noe om Vera vs Spec, hvis det er mulig? Har selv hatt Spec M99 i en kortere periode og likte godt lyden, men hos meg var den ikke kraftig nok.

    Mvh
    JP
    Janpe, Spec M99 spiller ganske mye i retning av AN P2 SE, bare ikke like bra. Implisitt i dette ligger at med lett last, spiller også Spec i mine ører betydelig mer levende og virkelighetsnært en konvensjonell klasse D.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    PS!!
    Jeg har fulgt med og lest testene dine. Er Argento Audio referansekabler og har du brukt noe annet en Argento i denne Vera Amp testen??? Jeg har selv prøvd og eid Organic Audio Reference som er billigversjon av Argento. Organic strømkabel tok fullstendig rotta på lyden på Simaudio forsterkeren jeg hadde. (integrert streaming dac forsterker) Jeg misstenker at Organic Audio sine egenskaper er også å finne i Argento Audio sine kabler. Argento Audio og Vera forsterker kan, jeg sier kan være totalt feil. Jeg prøvde organic strømkabel forran ps audio regenerator og det var også helt borti natta galt.

    Det er mange hi-fi intresserte som undervurderer potensialet i at noen High-end kabler kan åpne opp lyden i noen anlegg og fullstendig ta rotta på lyden i et annet. Her er det ingen fasit, ingen forsøk på å forklare hvor bommullen befinner seg, bare en observasjon.
    Jeg ønsker ikke gjøre dette til en kabeldiskusjon; selv er jeg agnostisk i spørsmålet. Jeg har brukt mer enn en signalkabel, men mindre enn 5, ingen av dem het Argento. Jeg var ikke kar om å høre noen signifikante forskjeller mellom dem. Jeg har også benyttet 2 forskjellige strømkabler (tilfeldigvis), men samme høyttalerkabler i alle kombinasjoner. Bortsett fra dette henvises til produsent for å ta dette temaet videre.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    9.749
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg publisert den vanskeligste omtalen jeg har skrevet til dags dato...:

    https://rognlien.wordpress.com/2020/01/05/v-for-vera/
    Håkon ,en ærlig test ,,,men har du gjort noen tests med såkallt impedanse tilpassede kabler ?PBN sverget jo til det på spesiellt powerampene . Selv har jeg laget 75 ohm termineringen inni xlr stikkene ,Noen nøytrale "amper med høyt detaljerings nivå i toppen " kan profitere med bedre ro i lydbildet og delvis bedre
    detaljering som følge bedret fase . Men i tillegg har jeg tro på at den dempede
    " kablen gjør en bedre jobb m henhold til under trykking av EMI fordi kabelen best drives med en klA Forutsettningen er en pre som er designet for å jobbe med load på 75 ohm . Eneste ulempen er 6dB gain tap om du har lite gain fra før .Kan hende Vera hadde profitert litt på en dempet kabel " selv om den heller ikke kan trylle , og by all means " jeg tror du gav en rettferdig dom og overaskelsen var stor
    Harepus, vennligst spar oss for dette sludderet!! Slike villfarelser får du holde for deg selv
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    7.072
    Sted
    Kongsberg
    Da har jeg publisert den vanskeligste omtalen jeg har skrevet til dags dato...:

    https://rognlien.wordpress.com/2020/01/05/v-for-vera/
    Håkon ,en ærlig test ,,,men har du gjort noen tests med såkallt impedanse tilpassede kabler ?PBN sverget jo til det på spesiellt powerampene . Selv har jeg laget 75 ohm termineringen inni xlr stikkene ,Noen nøytrale "amper med høyt detaljerings nivå i toppen " kan profitere med bedre ro i lydbildet og delvis bedre
    detaljering som følge bedret fase . Men i tillegg har jeg tro på at den dempede
    " kablen gjør en bedre jobb m henhold til under trykking av EMI fordi kabelen best drives med en klA Forutsettningen er en pre som er designet for å jobbe med load på 75 ohm . Eneste ulempen er 6dB gain tap om du har lite gain fra før .Kan hende Vera hadde profitert litt på en dempet kabel " selv om den heller ikke kan trylle , og by all means " jeg tror du gav en rettferdig dom og overaskelsen var stor
    Det der er risikosport. De aller fleste forforsterkere vil slite med å levere et uforvrengt signal i en 75 ohms last. Helt avhengig av hvordan denne er konstruert vil det dukke opp et forvrengningsmønster som vil påvirke lyden. Om det låter bedre eller verre blir ganske uvisst og uforutsigbart.
    Undertrykking av EMI og ESD beskyttelse blir gjort på inngangstrinnet på Vera
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Vera P400/1000 er laget som en ampli"wire". Altså en forsterker som ikke gjør noe annet enn å forsterke et signal og levere det brutalt på utgangen uten å legge til eller trekke i fra noe og uten å la seg affisere av hvilken høyttaler som er tilkoblet.
    Jeg lurer på om denne effekten kan sidestilles med å kjøre en DAC m/volumkontroll rett i et sluttrinn, i forhold til å kjøre en preamp i mellom.
    Min erfaring med de overnevnte alternativer minner veldig om de forskjellene som Rognlien beskriver mellom to sluttrinn (rør/kl. D).
    Jeg kan ikke tenke meg at sistnevnte kommer best ut, målemessig, men det lyder rett og slett ’bedre’ med en skikkelig preamp i kjeden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.898
    Antall liker
    36.100
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Håkon ,en ærlig test ,,,men har du gjort noen tests med såkallt impedanse tilpassede kabler ?PBN sverget jo til det på spesiellt powerampene . Selv har jeg laget 75 ohm termineringen inni xlr stikkene ,Noen nøytrale "amper med høyt detaljerings nivå i toppen " kan profitere med bedre ro i lydbildet og delvis bedre
    detaljering som følge bedret fase . Men i tillegg har jeg tro på at den dempede
    " kablen gjør en bedre jobb m henhold til under trykking av EMI fordi kabelen best drives med en klA Forutsettningen er en pre som er designet for å jobbe med load på 75 ohm . Eneste ulempen er 6dB gain tap om du har lite gain fra før .Kan hende Vera hadde profitert litt på en dempet kabel " selv om den heller ikke kan trylle , og by all means " jeg tror du gav en rettferdig dom og overaskelsen var stor
    75 ohm last for en pre er veldig, veldig lite. Det kan hende at den har 75 ohm utgangsimpedans, men det er ikke meningen at en pre skal se så lav lastimpedans. Je gvet ikke om noen pre som er bygget for det. Det normale er 47 eller 100 kiloohm.

    Å terminere en signalkabel i 75 ohm vil nokså garantert dra mer strøm enn utgangen i preamp/signalkilde er designet for å gi (værsågod, der er forvrengningen man tydeligvis vil ha) og vil skape et førsteordens lavpassfilter sammen med kapasitansen i signalkabelen (værsågod, der "demper" man nok detaljeringgraden også). Vil man ha en tonekontroll for å dempe diskanten vil jeg heller foreslå at man kjøper en preamp med tonekontroller.

    Impedansematch vil man ha hvis det enten er et spørsmål om å overføre så høyfrekvente radiosignaler at man må begynne å tenke på transmisjonslinjeteori, eller hvis grensesnittet skal overføre effekt med minst mulig tap. Ingen av delene er tilfelle mellom en forforsterker og en effektforsterker. Dette er ikke et impedansmatchet grensesnitt, men et spenningssignal. Her vil man ha lavest mulig utgangsimpedans og høyest mulig inngangsimpedans, minst 10x forskjell, gjerne 100x eller 1000x om man kan.
     
    Sist redigert:

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Vera P400/1000 er laget som en ampli"wire". Altså en forsterker som ikke gjør noe annet enn å forsterke et signal og levere det brutalt på utgangen uten å legge til eller trekke i fra noe og uten å la seg affisere av hvilken høyttaler som er tilkoblet.
    Jeg lurer på om denne effekten kan sidestilles med å kjøre en DAC m/volumkontroll rett i et sluttrinn, i forhold til å kjøre en preamp i mellom.
    Min erfaring med de overnevnte alternativer minner veldig om de forskjellene som Rognlien beskriver mellom to sluttrinn (rør/kl. D).
    Jeg kan ikke tenke meg at sistnevnte kommer best ut, målemessig, men det lyder rett og slett ’bedre’ med en skikkelig preamp i kjeden.
    Har også prøvd begge deler og er enig med deg. Det er vanskelig å komme utenom en god forforsterker.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Vera P400/1000 er laget som en ampli"wire". Altså en forsterker som ikke gjør noe annet enn å forsterke et signal og levere det brutalt på utgangen uten å legge til eller trekke i fra noe og uten å la seg affisere av hvilken høyttaler som er tilkoblet.
    Jeg lurer på om denne effekten kan sidestilles med å kjøre en DAC m/volumkontroll rett i et sluttrinn, i forhold til å kjøre en preamp i mellom.
    Min erfaring med de overnevnte alternativer minner veldig om de forskjellene som Rognlien beskriver mellom to sluttrinn (rør/kl. D).
    Jeg kan ikke tenke meg at sistnevnte kommer best ut, målemessig, men det lyder rett og slett ’bedre’ med en skikkelig preamp i kjeden.
    Har også prøvd begge deler og er enig med deg. Det er vanskelig å komme utenom en god forforsterker.
    Jeg var av eksakt samme oppfatning, inntil jeg hørte en del DAC'er som endret den oppfatningen. I dag er jeg ambivalent. Min APL gjør stort sett jobben bedre enn majoriteten av forforsterkere.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    8.651
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kan anbefale en grei motorsag som er stødig og ikke for tung ? Min gamle Jonsered er helt utslitt.
    Er veldig fornøyd med Sthil.
    Jeg hugger en del ved.
    Har også vedkløyver jeg kan huske på hengerfestet:=)
    Saga har jeg å brukt i over 10 år, går som ei klokke.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    941
    Antall liker
    1.319
    Sted
    Østfold
    Interessant sammenligning klasse D med Audio Note Håkon

    Men når det oppleves så store forskjeller i lydgjengivelse, så er min påstand at det også er målbart. Det er mye snakk om forvrengning, har AN mer hørbar harmonisk forvrengning, andre hinter til at AN ikke har jevn frekvensgang? På DIYAudio går det interessant tråd som viser at klasse D (også Hypex) har relativt store faseavvik oppover i frekvensområdet. AN har det jo som sitt mantra å unngå filtre også i DAC, dette vil kunne gi forbedret fasegang i hele frekvensområdet.

    Jeg betviler altså ikke at det er forskjeller, men ønsker å forstå hvor forskjellene oppstår, og hva de betyr. Og da mener jeg at målinger er veien å gå, og det bør omfatte mer enn den typiske frekvensgangen og forvrengning.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    8.651
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har lenge lurt på å kjøpe motorsag;)
    Tviler på at du har behov for det ifht musikk.. ;)
    Liker det jeg hører om dagen ja, men likevel helt sikke på at det er folk som neste spyr av lyden her hjemme. Den "kampen" som enkelte har tilført sentralene her om at alle vil like det bare det "perfekte" settes sammen med det "perfekte" er jo bare tull. Vi liker veldig forskjellig lyd rundt om og jeg har mer enn en gang blitt fasinert over hva som bergtar andre.
    Har overhode ingen problemer med det lengre - bare moro:)

    Motorsagen er bare for lettere arbeide rund hytta. Strøm eller batteridreven kanskje?
    Ei motorsag skal brumme;=)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bruker APL en ombord-pre eller har den bare en digital volumkontroll?
    Lurer på det samme som deg.

    Og jeg lurer på om rør forforsterker er godt nok for å få den magien (eller hva det nå er) som rør (tilsynelatende) gir?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn