Et oppgjør med high-end kabelskeptisisme.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Har fått med meg teoretikerne er enig høyfrekvent støy som ferdes i elektronikken ikke er bra. Kommer det frem på noen lydmålinger?
    Absolutt ja. Det er årsak til at f.eks. det er et lavpassfilter på dac for å i størst mulig grad fjerne støy over 22Khz. Denne høyfrekvente støyen gir modulasjonsforvrengning nedover i det hørbare frekvensområdet. Dette er lett målbart og presenteres gjennom tilgjengelige kanaler som Stereophile og ASR.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det er ganske eiendommelig at folk kan berette om forbedret lyd med "superkabel" til jord, og at de samtidig drar ned et eget jordspyd noen meter ned i bakken, som har uendelig mye høyere impedans enn primærjordingen, og som samtidig bringer et nytt jordpunkt inn i strømnettet som gjør at man får stor induktans mellom jordpunktene og dertil høy impedans i denne tildels interessante gigantiske jordsløyfa man nå har laget seg.

    Og med dertil forbedring i lyden... Ja, riktig, ved å bruke metoden som frarådes på det sterkeste fordi den gir godt dokumenterte store problemer...

    Kort sagt: Det at man i det heletatt kan høre lyden i anlegget forbi denne støysløyfa tyder på at jording har rimelig lite å si i et oppsett. Når man i tillegg hører forbedringer ved å jorde wifi (som er helt uavhengig av jord med galvanisk skille i alle knutepunkter), da er man inne på ganske høytsvevende eventyrfortellinger.

    Interessant nok er jording selve definisjonen på common mode støy. Fjerner vi jording fjerner vi også common mode støy. Anbefaler en hver med ambisjoner om å få maks ut av oppsettet å lese denne tråden: https://www.hifisentralen.no/forume...angstrinn-en-bittepitteliten-nerdetråd.93376/

    Still gjerne spørsmål i tråden, jeg er helt sikker på at inngående og høyst forståelige forklaringer vil komme.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Har fått med meg teoretikerne er enig høyfrekvent støy som ferdes i elektronikken ikke er bra.
    Sensitiviteten til en krets ved høye frekvenser (langt utenfor audioområdet) er avgjørende for kretsens ytelse. Derfor designes det restriksjoner ut fra båndbredden i hvert ledd. Når dette er gjort er ikke høyfrekvent støy noe tema. Dersom det ikke er gjort på riktig måte trenger man ikke støy utenfra for å få problemer.

    Kommer det frem på noen lydmålinger?
    Selvsagt. Mitt enkle billige skop går til 10MHz.

    Jeg har til gode å se utslag over 100kHz (1/100) av båndbredden til utstyret), selv uten at kablene er skikkelig tilkoblet. Det er tre ting som går igjen når det kommer til støy. Det er potensial på signaljord (utstyr som avviker fra standard), dårlig kontakt (utstyr som avviker fra standard) og problemer med gainstruktur (utstyr som avviker fra standard). Vet ikke om du ser en rød tråd her?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    @larsmartin

    Hvordan har det seg at om det blir litt for stille i en tråd så kommer du med noe som bare er enda drøyere for å få fart i tråden igjen?
     

    TM7

    Medlem
    Ble medlem
    01.04.2022
    Innlegg
    12
    Antall liker
    5
    Sted
    Oslo
    Vanskelig å si. Feks når jeg liker Mozart og Bach er det jo fordi det høres så sabla bra ut. Og det jo fordi det er innmari bra komponert i utgangspunktet. Man kan sikkert si at framførelsen av musikk involverer mye «følelser», men man kommer ingen vei uten god teknikk i bunn.
    Er "innmari bra" en vitenskapelig beskrivelse av "sabla bra" ?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Kabelfornekterne har konstruert en smart påstand: "Alle kabler låter likt, med mindre de måler forskjellig, noe de ikke gjør. Ergo er det ingen forskjell". [Blabla placebo ABX Asbjørn målinger Amir].

    Man glemmer da at utviklingen innenfor flere kategorier HiFi, er fremdyrket (primært) av lyttetester. Vitenskapen er tilstede, men bare indirekte, gjennom målbare toleranser og valg av råvarer. Feks pickuper. Du kjøper ikke en Koetsu fordi den måler bedre enn en rimelig MC pickup. Likeledes; Kvaliteten på tonearmer, chassis og PSU kan vanskelig måles på utgangssignalet. Allikevel vet vi at disse kan låte vilt forskjellige. Man kan måle indirekte, at et magnesium tonearmsrør har bedre egenskaper enn aluminum, men lykke til med å identifisere disse nyansene på ut-signalet. Et av problemene her er at man ikke klarer lage test-LPer med avslørende (nok) målesignaler. Mediets grunnstøy er for høyt. Ergo må man klare seg med ørene. Pussig da at LP-avspilling bare blir bedre og bedre.

    Gangkonstans kan oppnås med relativt rimelige quartzstyrte platespillere. Men en highend spiller med 40kg tallerken låter bedre, selv om den målbare gangkonstansen er samme. Lista er lang (rør, kondensatorer, spoler, etc).

    Du skal være bra ignorant for å benekte lydmessige (analog)kabelforskjeller. Og det handler ikke nødvendigvis om billig kontra dyr. Det er også forskjeller forårsaket av råvarer/geometri, utover hva du kan lese på en frekvensmåling.

    Men jeg skal være enig i at kabelbransjen har et skjemmende innslag av humbug og ville priser.
    Skjønner godt at mange ikke gidder å jage disse marginale forskjellene.
    Det er strengt tatt ingen kabler som låter likt, og heller ingen kabler som måler likt. Det gjelder sågar en meter av en kabel, og den neste meteren fra samme rull.

    Når det er sagt, jeg og @BeetleBug, @Balle Clorin og et par til testet jo nettopp signalkabler for en tid tilbake. Ambisjonen var jo først å gjøre dette som en blindtest, men vi konkluderte raskt med at dette ble altfor enkelt, fordi vi alle hørte svært lett forskjell. Vi hadde koblet 2 stk identiske Henry Audio-DAC-er til hvert sitt sett signalkabler. Det ene var en veldig dyr Nordost (tror den kostet 180k). Den andre var en pro-kabel som jeg mener hadde en prislapp på 700kr. Fint om noen kan korrigere meg om jeg tar feil.

    Men forskjellen vi hørte var en liten dreining mot den ene siden i lydbildet. Dette skyldtes eksemplaravvikene i DAC-ene og på inngangene til preampen. Det virket å være bred enighet om at forskjellene mellom kablene var så små at vi ikke kunne høre dem forbi eksemplaravvikene i komponentene de var koblet til. Alle virket å være enige om at man måtte frem med et "pistol mot hodet"-scenario om man skulle velge en favoritt blant kablene.

    Men @Balle Clorin målte enkelt forskjell på kablene med ganske simpelt utstyr han hadde tatt med seg for anledningen.

    Så med andre ord, om man skal "jage marginale forskjeller" vil det altså gi langt mer mening å få med seg 20 identiske komponenter og returnere 19 av dem, da det var større forskjell på disse enn det var på kablene. I praksis konkluderer gjerne folk med at eksemplaravvikene ikke er er et problem, men at det er "godt nok". Det fremstår da fort som en misforståelse når de allikevel bruker masse tid på selve kablene. Hvis de anser de regulære eksemplaravvikene som et ikke-tema burde også i svært stor utstrekning kablene være det.

    Det er selvsagt opp til en hver å vurdere kablene som et faktisk tema, men da blir jo spørsmålet hva annet de samtidig bør vurdere. For når man begynner å tweake kabler, spesielt av det kostbare slaget, bør det helst være fordi man virkelig har makset både akustikken og høyttalerne, og dernest effektforsterkeren.

    Når vi allikevel ser at man i høyttalere til mange hundre tusen kroner har gjort grove feil eller brukt utpreget svake løsninger som virkelig betyr noe for lyden blir kabler til sammenlikning svært uinteressant. Det sies ofte at "når man har høyttalere i denne klassen må man ha både ditt og datt for at det skal stå i stil". Men under "panseret" oppdager man ofte allikevel at disse høyttalerne som kanskje koster 1 mill har nøyaktig samme motorer som høyttalere til 10 000kr på 90-tallet. Det skyldes ikke at det ikke låter bedre når man gjør ting bedre. Det skyldes heller ikke at det ikke er bedre komponenter tilgjengelig. Det skyldes ene og alene at man kunne slippe unna med det, og atpåtil fikk man mersalg på noen tulledyre kabler fordi "utstyr i denne klassen krever jo det". Og akustikken? Jo, den overlot man selvsagt til tilfeldighetene, for kabler, som altså betyr mindre enn eksemplaravvikene i elektronikken, de var jo tross alt en viktigere investering.

    Så kjære deg @pedal, dette handler ikke om hvorvidt det er forskjeller, hvorvidt det er målbare forskjeller, og hvorvidt det er hørbare forskjeller. Det handler om proporsjonalitet og hensiktsmessighet på den ene siden. På den andre siden handler det om en fryktelig grov opportunisme, og takket være enkelte yppersteprester som er høyst tilstedeværende på dette forumet er det nesten ikke grenser for hva man kan slippe unna med i dag.

    Dette er det mange som ikke ønsker å være en del av, og for det fortjener de respekt.

    Forøvrig er jeg enig i at med platespillere er det noe helt annet, men det er også helt i tråd med fysikken og elektronikkfaget.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er ganske eiendommelig at folk kan berette om forbedret lyd med "superkabel" til jord, og at de samtidig drar ned et eget jordspyd noen meter ned i bakken, som har uendelig mye høyere impedans enn primærjordingen, og som samtidig bringer et nytt jordpunkt inn i strømnettet som gjør at man får stor induktans mellom jordpunktene og dertil høy impedans i denne tildels interessante gigantiske jordsløyfa man nå har laget seg.

    Og med dertil forbedring i lyden... Ja, riktig, ved å bruke metoden som frarådes på det sterkeste fordi den gir godt dokumenterte store problemer...

    Kort sagt: Det at man i det heletatt kan høre lyden i anlegget forbi denne støysløyfa tyder på at jording har rimelig lite å si i et oppsett. Når man i tillegg hører forbedringer ved å jorde wifi (som er helt uavhengig av jord med galvanisk skille i alle knutepunkter), da er man inne på ganske høytsvevende eventyrfortellinger.

    Interessant nok er jording selve definisjonen på common mode støy. Fjerner vi jording fjerner vi også common mode støy. Anbefaler en hver med ambisjoner om å få maks ut av oppsettet å lese denne tråden: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/differensielle-inngangstrinn-en-bittepitteliten-nerdetråd.93376/

    Still gjerne spørsmål i tråden, jeg er helt sikker på at inngående og høyst forståelige forklaringer vil komme.
    Har ikke jordsløyfer, bruker for all del ikke wifi, nett jord er skjev og full av støy. Ny jord uten andre påvirkninger er best.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Skilletrafo på strømmen med egen jord på sekundær, blir ikke sløyfe av det..
    Jo det blir det. Hvis ikke har du av en eller annen grunn en magisk trafo uten kapasistans. Men siden du, etter eget utsagn, forsøker å bekjempe høyfrekvent støy vil selv ikke en bitteliten trafo med ekstreme høyfrekvensegenskaper ha lav nok kapasistans.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    @larsmartin kan du være så vennlig å holde egne problemer i egen tråd? Blir rett og slett drit lei av å høre om dine lokale problem. Snickers-is og co er jo engler som gidder svare på høyttalere, strøm, plassering, aluminums foile plassert på dine tideligere Magnepan...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er jo mildt fascinerende at det ikke er noen som jakter på «the golden sample», selv ikke for høyttalere.

    mvh
    KJ
    Husker fra yngre dager at batch nr var vesentlig for oss som lekte med overklokking av mikroprosessorer. Gullørene blandt oss later ikke til å bry seg om slike bagateller. 😂
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jo det blir det. Hvis ikke har du av en eller annen grunn en magisk trafo uten kapasistans. Men siden du, etter eget utsagn, forsøker å bekjempe høyfrekvent støy vil selv ikke en bitteliten trafo med ekstreme høyfrekvensegenskaper ha lav nok kapasistans.
    Orker ikke diskutere dette med deg, det er bare rør du kommer med. Uansett hva som er løsning så er det feil i ditt hodet. Har støydempertrafo med dc filter og renser med høyfrekvent filter.
    Om du mener det er feil er det helt greit.
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ
    L

    larsmartin

    Gjest
    @larsmartin kan du være så vennlig å holde egne problemer i egen tråd? Blir rett og slett drit lei av å høre om dine lokale problem. Snickers-is og co er jo engler som gidder svare på høyttalere, strøm, plassering, aluminums foile plassert på dine tideligere Magnepan...
    Har skrevet endel utenom tråden, men 80% er svar..Men glad du er interessert i å diskutere kabler, viktig det og.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har skrevet endel utenom tråden, men 80% er svar..
    En trenger ikke svare på alt, eller involvere seg for å forsvare egne valg. Det er å faktisk helt greit å la være. Og iallfall når utgangspunktet for måten å drive hobby på er så vidt forskjellige. Vil du virkelig bidra til endel av den tåpelige besserwisser mentaliteten som visse viser kan du fortsette å svare.. Your choice
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    En trenger ikke svare på alt, eller involvere seg for å forsvare egne valg. Det er å faktisk helt greit å la være. Og iallfall når utgangspunktet for måten å drive hobby på er så vidt forskjellige. Vil du virkelig bidra til endel av den tåpelige besserwisser mentaliteten som visse viser kan du fortsette å svare.. Your choice
    Han her jeg koser meg med.😍 Forumet er bare litt egentid i kosen.
    B59728C2-FCB6-490F-9D59-E2CF6EABF209.jpeg
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Orker ikke diskutere dette med deg, det er bare rør du kommer med. Uansett hva som er løsning så er det feil i ditt hodet. Har støydempertrafo med dc filter og renser med høyfrekvent filter.
    Om du mener det er feil er det helt greit.
    Du har ikke kompetanse til og rekke opp til lilletåa til Snickersen engang.. og så kommer du med at det er bare rør med det han kommer med....

    Jeg og er uenig med snickersen til tider.. men det hjelper jævla lite, for det betyr kun at jeg har feil :oops: :rolleyes:;)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du har ikke kompetanse til og rekke opp til lilletåa til Snickersen engang.. og så kommer du med at det er bare rør med det han kommer med....

    Jeg og er uenig med snickersen til tider.. men det hjelper jævla lite, for det betyr kun at jeg har feil :oops: :rolleyes:;)
    Er det deilig å være fri for meninger å heller sleike ræv?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    På tide å moderere denne tråden snart, kanskje? ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Da er det bare å vente på neste tråd som dreies mot jordspyd, Vanta-kabler og wifi-støy. Er vi skikkelig heldige så kommer det insane lange «klipp og lim» fra en eller artikkel av Rønnberg og hvor kul John Curl er.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Så å gutter på tide å roe ned litt…,
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Da er det bare å vente på neste tråd som dreies mot jordspyd, Vanta-kabler og wifi-støy. Er vi skikkelig heldige så kommer det insane lange «klipp og lim» fra en eller artikkel av Rønnberg og hvor kul John Curl er.
    Ja, garantert! Og en haug med hodeløse høns som har egne jordiske guder som fasit og livredde for å teste og ta egne avgjørelser pga de ikke stoler på egne vurderinger og sanser.
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.151
    Antall liker
    7.788
    Sted
    Oslo
    Om alt var så enkelt at man bare kunne måle seg fram til svaret......
    Da ville vi ikke hatt sånne diskusjoner, og jeg hadde drukket mindre og sovet mere!
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Nå er det vel litt forskjell på å angi virkelig fagmessig elektronikk kunnskap og fakta vs egne meninger.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    .... og masse blank løgn fra deg ....
    Tror du virkelig jeg juger? Omf har de 20.7 nå, be han studere de så kanskje han ser noen arr fra testingen.
    Han var ikke så opptatt av bassen pga han skulle ha bass utenom likevel.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    HiFi, altså det vi holder på med som HOBBY... Skal enkelt kunne forklares teknisk på hva og hvorfor... jeg og mange andre trenger ikke lyrikk for blomsterprosaen herinne for og ha glede av produkter som skulle ha som mening og frembringe "golyd".
    Har holdt på med dette i over 30, første 10-15 åra var kjøpe hifi og har gjort en hel del feil basert på nevnte lektyre---
    Gikk over til DIY på høytalere og noe annet, og ser meg ikke tilbake.

    Man kommer lengre med fakta og gode venner, en glossy magz.....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tror du virkelig jeg juger? Omf har de 20.7 nå, be han studere de så kanskje han ser noen arr fra testingen.
    Han var ikke så opptatt av bassen pga han skulle ha bass utenom likevel.
    Selvsagt gjør du det. Når du sa at filteret ble byttet ut med det fra 20.1 blant annet. Det lar seg ikke gjøre uten å sprette opp høyttaleren siden filteret sitter inni. Det er heller ikke mulig å bruke noe eksternt aktivt filter heller uten å gjøre en komplett bypass av det interne filteret, siden det er et seriefilter.

    20.7 har derfor bare en felles input.

    418maggie.bac.jpg
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn