Et oppgjør med high-end kabelskeptisisme.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    L

    larsmartin

    Gjest
    Men det du sier om folie vs kobber er feil. Jeg har 3.6 også, som har kobbertråd. Den er ikke bedre for å si det sånn. Høyere forvrengning.
    20.7 er bedre på målinger. Men igjen mener jeg opplevelsen er ganske mye viktigere enn å vise til et flott dokument.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nok om det. Spør gjerne i Syncrolux sin egen anleggstråd.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Du klarer nesten ikke skille mellom noe som helst og nå skal du plutselig ta helt av med prosjekt til millioner pga jord. Har du drekki mye?

    Trenger du ikke jord på sekundærsiden av trafoen i din teoretisk verden er det helt greit.
    Nu du ved så meget om jord har jeg lige et spørgsmål. Hvordan kan et fly navigere efter et localizer signal, der ved fuld udslag er 150µA , som ca er 105 meter fra centerlinje vel at mærke uden jord? Hvorfor drukner dette signal ikke i støj? Du skal også huske på, at et jordspyd skal være i den korrekte dybde. På mit arbejde mener jeg, den er banket mere end 20 meter ned for at overholde specs.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Interessant. Spesielt siden filteret sitter inni høyttaleren. Bak stofftrekk.

    I rest my case.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva er vitsen med å diskutere på et forum som dette, hvis man aldri tar til seg kunnskap fra andre? :unsure:
    Takk, bambi, ditt resonnement er i seg selv grunnlag for en egen ny tråd - du er inne på noe vesentlig!

    Samtidig som jeg tenker noen år tilbake, den gangen det kostet litt å surfe her via trege og dyre ISDN linjer, men hvor man med tydelighet merket seg den store gleden folk hadde med å dele erfaringer - motsatt ta til seg andres erfaringer. Mens det i dag er alt for mange som poster (les; erklærer) noen egne bastante konklusjoner de like gjerne kunne skrevet på en post-it lapp og klistret opp på veggen i garasjen. Blitt for mye påstander - noen av dem nærmest av religiøst slag.

    Har selv i egen tråd etterlyst den guttaktige entusiasmen som var her "før i verden" - nysgjerrigheten på hva andre har funnet ut og erfart og gjort. På den annen side, nivået er høyt hos mange, både av anlegg og kunnskap, men enten man er "belært & klok" eller bare guttaktig nysgjerrig, men man burde da kunne dele & debattere med hverandre så lenge det verken dreier seg om livsviktig medisin eller rakettforskning. Så får man selv vurdere om man skal sanse danskenes konklusjon om at en høyttalerkabel skal være 258 cm, eller nysgjerrig på hvem som sier det og hva som ligger bak - tør innrømme jeg kan holde igjen fliret til jeg har hørt årsaken bak de 258 cm (guttaktig nysgjerrig som jeg er)
    :ROFLMAO:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For min egen del går det i bølger. Bruker sentralen til å finne kunnskap og forhåpentlig også dele kunnskap (med de som gidder) om hifi, musikk og musisering. Temaene kommer og går, de siste månedene har det gått mye i vinyl og slikt.
    Kabler er specs. Dønn kjedelig.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Jeg har ikke tatt av trekket, men den er ribbet til bunn..jeg og kompis plugget alt mulig filter på bass. Selger plukket helt fra hverandre ved retur.
    Slike magnestat konsrtruksjoner har ofte en liten elektromotorisk effekt og virker mer som en ren ohmsk last, er det samme ohm motstand mellom panelene som ble testet med delefilterne?

    Skjønner heller ikke at slike maggies går for å være usynlige rent visuelt i lytterommet, de trenger ofte å flyttes langt ut fra veggen for å spille ordentlig.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    +/- 30 grader, da havner høyttalerne i sidesynet sett fra lytteposisjonen.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Interessant. Spesielt siden filteret sitter inni høyttaleren. Bak stofftrekk.

    I rest my case.
    Model .1 bassen til Magnepan har en helt annet bass, sånn er set bare. Får du noe volum og dynamikk på de 3.7?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Slike magnestat konsrtruksjoner har ofte en liten elektromotorisk effekt og virker mer som en ren ohmsk last, er det samme ohm motstand mellom panelene som ble testet med delefilterne?

    Skjønner heller ikke at slike maggies går for å være usynlige rent visuelt i lytterommet, de trenger ofte å flyttes langt ut fra veggen for å spille ordentlig.
    Hadde 20.1 en stund, de som synes dette er vakkert har vel ikke helt smaksløkene i øyeeple i orden.
    DEFF26E2-AFA4-4BA8-9FDD-882D3E132007.jpeg
    970333A8-B2B1-4598-BBEF-2589C17004B8.jpeg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Model .1 bassen til Magnepan har en helt annet bass, sånn er set bare. Får du noe volum og dynamikk på de 3.7?
    Du ville nok ikke synes det er nok smell i det anlegget. Du spiller generelt veldig høyt og koste deg på volumer her hjemme som luxen synes er totalt galskap+++
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du ville nok ikke synes det er nok smell i det anlegget. Du spiller generelt veldig høyt og koste deg på volumer her hjemme som luxen synes er totalt galskap+++
    Må kunne dra det til konsert modus innimellom ellers blir det fort kjedelig. MG spiller livløst på lavt volum også. De yter bare 100% på et bestemt volum. Det blir altfor mange begrensning og blir fort kjedelig.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå som vi alle er forskjellige…
    Ørene mine har aldri tålt rockekonsertvolum. Lavere smerteterskel enn alle mine kompiser.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nå dreier det som ikke bare om larsmartin sine nåværende investeringer men jaggu hans tidligere også.
    "Noen" får snart skriveforbud her. larsmartin har sin egen hifi anlegg tråd. Der kan alt dette diskuteres.
     
    Sist redigert:

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Hadde vært interessant å se flere slike høyttaler kabel tester mellom forskjellig forsterker og høyttaler utstyr.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men ikke på video.
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.764
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Takk, bambi, ditt resonnement er i seg selv grunnlag for en egen ny tråd - du er inne på noe vesentlig!

    Samtidig som jeg tenker noen år tilbake, den gangen det kostet litt å surfe her via trege og dyre ISDN linjer, men hvor man med tydelighet merket seg den store gleden folk hadde med å dele erfaringer - motsatt ta til seg andres erfaringer. Mens det i dag er alt for mange som poster (les; erklærer) noen egne bastante konklusjoner de like gjerne kunne skrevet på en post-it lapp og klistret opp på veggen i garasjen. Blitt for mye påstander - noen av dem nærmest av religiøst slag.

    Har selv i egen tråd etterlyst den guttaktige entusiasmen som var her "før i verden" - nysgjerrigheten på hva andre har funnet ut og erfart og gjort. På den annen side, nivået er høyt hos mange, både av anlegg og kunnskap, men enten man er "belært & klok" eller bare guttaktig nysgjerrig, men man burde da kunne dele & debattere med hverandre så lenge det verken dreier seg om livsviktig medisin eller rakettforskning. Så får man selv vurdere om man skal sanse danskenes konklusjon om at en høyttalerkabel skal være 258 cm, eller nysgjerrig på hvem som sier det og hva som ligger bak - tør innrømme jeg kan holde igjen fliret til jeg har hørt årsaken bak de 258 cm (guttaktig nysgjerrig som jeg er)
    :ROFLMAO:
    Godt poeng. Men nå er tråden så lang at det begynner å bli kaotisk
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Men ikke på video.
    Ikke på video I seg selv kanskje, men hvis det finnes dårlig kontruerte høyttaler kabler der ute at det vil komme frem avvik ved slike differanse målinger i hørbar størrelsesorden, da ville det jo være gode kandidater med bruk i blind testing?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg tenker vel som så at det er enkelt å unngå dårlig konstruerte kabler og at det har lite for seg å bruke særlig tid på kabeltesting i eget anlegg.
    Jeg har prøvd. Oblivion signalkabler. Nullresultat i mitt oppsett.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Jeg ser ikke helt bort fra at en kan høre forskjeller på enkelte kabler, men argumentene virker useriøs og uten substans:

    * Ingen målinger, hverken steady-state sinussveip eller i tidsdomenet viser forskjeller i f.eks. frekvensbalanse, forvrengning, impulsresponser eller firkantkurver. Likevel rapporteres det om store forskjeller?
    * Ingen vitenskapelig holdbare forklaringer presenteres. I stadet argumenteres det ut fra kvasivitenskap som, lyshastighet, Teslacoil, innbrenningstid og edle metaller (alkymi).

    Jeg har stor forståelse for et behov for å tro på noe. Jeg anbefaler heller å møte opp på nærmeste bedehus da det er god mulighet for å treffe likesinnede. Her settes det også stor priz på at en lopper seg for kronazje uten virkning når det samles kollektz.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg ser ikke helt bort fra at en kan høre forskjeller på enkelte kabler, men argumentene virker useriøs og uten substans:

    * Ingen målinger, hverken steady-state sinussveip eller i tidsdomenet viser forskjeller i f.eks. frekvensbalanse, forvrengning, impulsresponser eller firkantkurver. Likevel rapporteres det om store forskjeller?
    * Ingen vitenskapelig holdbare forklaringer presenteres. I stadet argumenteres det ut fra kvasivitenskap som, lyshastighet, Teslacoil, innbrenningstid og edle metaller (alkymi).

    Jeg har stor forståelse for r behov for å tro på noe. Jeg anbefaler heller å møte opp på nærmeste bedehus da det er god mulighet for å treffe likesinnede. Her settes det også stor priz på at en lopper seg for kronazje uten virkning når det samles kollektz.
    Har fått med meg teoretikerne er enig høyfrekvent støy som ferdes i elektronikken ikke er bra. Kommer det frem på noen lydmålinger?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.764
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Godt poeng. For det var jo fett umulig å forutse med den tittelen på tråden? 🤣
    Ja, tittelen er litt på kanten. Men jeg tror skeptisme ikke er helt bra fordi da er man skeptisk til personer som kjøper dyre kabler. Bare det irriterer. Det er da bedre å rette skytset mot bransjen som selger kabler med innlagt eq effekt og høyttalere som ikke fungerer normalt uten.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Beklager, det var visst 153 cm.

    Efter mange eksperimenter i løbet af de seneste måneder, har jeg måttet revidere lidt på bedste mål. Nu har jeg nået frem til 153,3456789 cm. Prøv evt. selv.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn