Et "ekte" tredimensjonalt lydbilde, har vi det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    ...rundt et bord der det står noen gode flasker vin.
    Apropos det (usikkert om du mener noen gode flasker vin eller noen flasker god vin, men antar det siste :) )
    så er auditoriet her ikke fullbooket, ei heller er min reiseplan fylt opp med slikt, så denslags symposium (der meister doziert von..) hører jeg gjerne om i fortsettelsen!

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.405
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen

Opplever det i flere anlegg, men selvsagt avhengi av innspillingene.

Ikke noe annet enn at jeg tror deg på ditt ord når du sier du aldri har opplevd det

U

utgatt60135

Gjest
    Roald skrev:
    Ikke noe annet enn at jeg tror deg på ditt ord når du sier du aldri har opplevd det
    Men hvorfor tror du Focal Utopia ikke klarer dette? Hvorfor er de ikke gode nok til det? Hvorfor klarer ikke Sonus Faber Stradivari dette heller? Eller Martin Logan Summit, eller Revel Ultima og en drøss andre?

Alle mine klassiske innspillinger er like på det området, men opplevd størrelse på salen og ikke mist dybde varierer godt.

V

vredensgnag

Gjest
    Suomela skrev:
    "What we have here is dimensional confusion".

John Atkinson avhandlar observationer runt temat i sin artikel A View Into the Soundstage publicerad i Stereophile March 1990.

/Suomela
    Klok mann, Atkinson, men altfor mye av en realist for high-end hifi. ;D

Although many audiophiles would insist that their systems do reproduce a sense of height, when I have experienced image height, it has nearly always turned out to be spurious, due to system flaws. The fundamental problem is, you see, that nearly all the microphone techniques recording engineers use to record music are incapable of capturing any height information.
    Nå kan vi se frem til thor72 som sabler ned Atkinsons ulike påstander som fullstendig avviser hva thor72 mener å ha hørt.

U

utgatt60135

Gjest
    Suomela skrev:

John Atkinson avhandlar observationer runt temat i sin artikel A View Into the Soundstage publicerad i Stereophile March 1990.

/Suomela
    Takk for linken :).

Når de ikke vil tro på meg og lydteknikere så kanskje det hjelper litt at anerkjente Stereophile sier det klinkende klart:

This general philosophical confusion also applies to the width of the soundstage, a topic examined in three letters from Singapore reader Yip Mang Meng. Some writers have naÏvely expounded that if the live orchestral image extends from wall to wall, then so should that experienced from a hi-fi system. As with image height, however, the ability to throw a soundstage that extends beyond the speaker positions is not primarily a system characteristic but one that is fundamentally dependent on the information encoded in the recording. It is misleading, therefore, to imply that a perfect system will inherently reproduce images beyond the speaker edges, as nearly all stereo microphone techniques again completely fail to encode the information necessary to reproduce such a soundstage.

V

vredensgnag

Gjest
    Men som du også vil se, Lyngen, så nevner han bruk av Blumleins opprinnelige mikrofonoppsett, som Atkinson selv har eksperimentert med, og som skapte gjengivelser utenfor høyttalerne.

Slike mikrofonoppsett er ikke unike, og når de anvendes i rom med god interaksjon med musikken, så får man den "auren" sm er nødvendig for å skape illusjonen.

Det var derfor jeg forestilte meg at det var brukt 2L 2M 2R plus to "room capture" mikrofoner på det utrolige opptaket av Mørks cello i Bach suitene han spilte inn.

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nå kan vi se frem til thor72 som sabler ned Atkinsons ulike påstander som fullstendig avviser hva thor72 mener å ha hørt.
    Din teori og påstand står også for fall om du tror på han ;).

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Men som du også vil se, Lyngen, så nevner han bruk av Blumleins opprinnelige mikrofonoppsett, som Atkinson selv har eksperimentert med, og som skapte gjengivelser utenfor høyttalerne.
    Jeg har aldri påstått at det ikke er mulig med bestemte teknikker. Jeg har bare alltid hevdet at det ikke er mulig på normale opptak.

L

larkus

Gjest
    I morgen skal jeg plassere høyttalerene vertikalt. En liggende nede på golvet og en oppe under taket. Lyttingen foregår da liggende på sofaen. Det blir en ny og revolusjonerende måte å lytte til musikk på. Tradisjonell horisontal stereo blir for innviklet ;D

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.405
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har da ikke nevnt en gang at utstyret du har, eller har lånt øret til ikke er godt nok, bare konstantere at jeg med flere opplever det annerledes enn det du uttaler.

Får lese denne i morgen A View Into the Soundstage

U

utgatt60135

Gjest

Dette bildet illusterer også et annet tema som stadig dukker opp. Påstanden at pinpointing ikke er naturlig og at såkalte naturlige høyttalere låter mest korrekt. De vi hører på i stua er fra en slik plassering hvor du ser mikrofonene på dette bildet (en normal plassering). Det er vel ikke så vanskelig å skjønne at det ikke høres likt ut derfra og midt ute blant publikum? Jeg mener korrekte høyttalere er de som formidler opptakssituasjonen mest mulig likt. Og ovenfra relativt nært kan et orkester høres litt lyst ut og nesten "gnellende" når de tar i for fullt.

V

vredensgnag

Gjest
    larkus skrev:
    I morgen skal jeg plassere høyttalerene vertikalt. En liggende nede på golvet og en oppe under taket. Lyttingen foregår da liggende på sofaen. Det blir en ny og revolusjonerende måte å lytte til musikk på. Tradisjonell horisontal stereo blir for innviklet ;D
    ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Lyngen skrev:
    Suomela skrev:

/Suomela

Når de ikke vil tro på meg og lydteknikere så kanskje det hjelper litt at anerkjente Stereophile sier det klinkende klart:

This general philosophical confusion also applies to the width of the soundstage, a topic examined in three letters from Singapore reader Yip Mang Meng. Some writers have naÏvely expounded that if the live orchestral image extends from wall to wall, then so should that experienced from a hi-fi system. As with image height, however, the ability to throw a soundstage that extends beyond the speaker positions is not primarily a system characteristic but one that is fundamentally dependent on the information encoded in the recording. It is misleading, therefore, to imply that a perfect system will inherently reproduce images beyond the speaker edges, as nearly all stereo microphone techniques again completely fail to encode the information necessary to reproduce such a soundstage.
    Du må lese det du har sitert fra Atkinson en gang til. Han referer til HØYDE. Og fortsetter med å beskrive hvorfor slik informasjon ikke skal forefinnes, med få unntak.

U

utgatt60135

Gjest
    Roald skrev:
    Jeg har da ikke nevnt en gang at utstyret du har, eller har lånt øret til ikke er godt nok, bare konstantere at jeg med flere opplever det annerledes enn det du uttaler.

Du unnviker spørsmålet ;).

Jeg tror alså at du enten lar deg lure (psykoakustikk), har noe mulig fasefeil(?) i ditt anlegg (prøvde å fasevende nå, men lydbildet kom ikke utenfor av den grunn) eller har noen spesielle innspillinger jeg ikke har.

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Lyngen skrev:
    Suomela skrev:

/Suomela

Du må lese det du har sitert fra Atkinson en gang til. Han referer til HØYDE. Og fortsetter med å beskrive hvorfor slik informasjon ikke skal forefinnes, med få unntak.
    Begynte med høyde og gikk over til bredde ;).

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Lyngen skrev:
    vredensgnag skrev:
    Lyngen skrev:
    Suomela skrev:

/Suomela

Begynte med høyde og gikk over til bredde ;).
    Riktig.
    Han skriver at som med høyde, gjelder det også bredde.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Lyngen skrev:
    Roald skrev:

Jeg tror alså at du enten lar deg lure (psykoakustikk), har noe mulig fasefeil(?) i ditt anlegg (prøvde å fasevende nå, men lydbildet kom ikke utenfor av den grunn) eller har noen spesielle innspillinger jeg ikke har.
    Kan fenomenet skyldes ulike lytterom med ulike refleksjoner?

U

utgatt60135

Gjest
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Roald skrev:

Kan fenomenet skyldes ulike lytterom med ulike refleksjoner?
    Det vil jeg svare bastant nei på. Refleksjoner vil ikke kunne plassere et instrument et bestemt sted utenfor høyttalerne.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Er enig om man snakker om kun et instrument.
    Hos meg er det langt mellom tilfellene der jeg klart hører lyd utenfor høyttaler, men når det skjer kan det være svært tydelig. Er ikke i tvil om at det jeg da hører, har med spesiell opptaksteknikk å gjøre.

V

vredensgnag

Gjest
    Og - som mange her har forsøkt å si, Lyngen - så avhenger det av informasjonen som er lagt ned i opptaket. Som Atkinson sier det:

... is not primarily a system characteristic but one that is fundamentally dependent on the information encoded in the recording.

Det er altså ikke anlegget som åpner opp, de er avhengig av at informasjonen allerede ligger i opptaket. (Nå ser vi bort fra fake løsninger der man gjentar midt/topp med svakere volum fra bakhøyttalere.)

Altså - dersom informasjonen som skal til ligger i opptaket, så vil denne gjengivelsen kunne skje.

Det er da virkelig det som står. (Eller vitterlig, om du vil.)

U

utgatt60135

Gjest
    Du påsto følgende ;

Høyttalerne representerer mikrofonene -- hvorfor skal det være underlig at det er ting ute til venstre og ute til høyre for dem?

Atkinson;
    as nearly all stereo microphone techniques again completely fail to encode the information necessary to reproduce such a soundstage.
    Da kan du vel innrømme at du tar feil om du har tiltro til mannen? Mikrofonene på bildet er nok vanlige.

Synes dette er presist formulert;
    ... is not primarily a system characteristic but one that is fundamentally dependent on the information encoded in the recording.
    Akkurat som jeg selv har ment. Den opplevde store konsertsalen hvor tak og vegger synes å forsvinne ligger i opptaket og kun der ved normale innspillinger.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Lyngen:

Det har sikkert vært tatt opp før, men jeg spør likevel: Hvor hører du bikkja til Waters i ditt anlegg?

Får ellers inntrykk av at mange mener å høre et lydbilde mye bredere enn sin høyttalerplassering, også på "normale" opptak. Er ikke det noe rart, dersom anleggets målsetting er å gjengi opptaket slik det er innspilt?

U

utgatt60135

Gjest
    Karma skrev:
    Lyngen:
    Det har sikkert vært tatt opp før, men jeg spør likevel: Hvor hører du bikkja til Waters i ditt anlegg?
    Det er det lenge siden jeg har prøvd, men husker at det ikke satt helt. Mulig det var med forrige anlegg. Mener også å huske at noen med faglig tyngde mente at det hadde lite å si for hvor bra normale opptak blir gjengitt.

Hvordan er det hos deg?

Får ellers inntrykk av at mange mener å høre et lydbilde mye bredere enn sin høyttalerplassering, også på "normale" opptak. Er ikke det noe rart, dersom anleggets målsetting er å gjengi opptaket slik det er innspilt?
    Jeg tror alså årsaken er som tidligere skrevet;

Man får inntrykk av å sitte mye lengre unna enn avstanden mellom mikrofoner og musikere egentlig er. Da får man gjerne en fornemmelse at at tak og vegger forsvinner fordi hjernen tolker det som at vi hører det dypt i lytterommet. En rett strek fra sweetspot, gjennom elementene og til dybden gjør at det kan virke veldig bredt selv om informasjonen ikke er bredere enn avstanden mellom høyttalerne.

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Although many audiophiles would insist that their systems do reproduce a sense of height, when I have experienced image height, it has nearly always turned out to be spurious, due to system flaws. The fundamental problem is, you see, that nearly all the microphone techniques recording engineers use to record music are incapable of capturing any height information.
    Jeg vil naturligvis ikke skuffe dig, men først vil jeg sige tak for link'et det er nok det bedste jeg har set om dette emne selvom det mest går ud på at forklarer at det ikke kan lade sig gøre at få lyd udover højtalernes placering.

Artiklen gå slet ikke ind i hvad der kræves af det anlæg som evt skulle kunne gøre dette, jeg observere at de lade en dør står åben for at det muligvis kan lade sig gøre ved specielle optagelsestekniker.

Citat fra Atkinson artiklen: A single microphone may pick up sounds from many directions, but when a single-channel recording of its output is played back, all the soundsources will appear to come from the speaker position. Soundsources that were further away from the mike will have a larger proportion of reverberation captured, thus their images will appear to be further away—it has been known since the dawn of recording that monaural recordings can still reproduce the depth dimension. Lateral imaging, by definition, is a function of the relationships between the signals in two or more reproduction channels, and conventional multi- and widely-spaced–mike techniques produce images that must by definition fall at or between the speaker positions.
    Citat slut.

De erkende at et mono signal kan indeholde dybde information, men glemmer følgende:
    Citat fra eget indlæg på side 7 http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48556.msg910363.html#msg910363:
    og fra http://www.soundonsound.com/sos/1997_articles/feb97/stereomiking.html

[citat start] (despite hi-fi magazines' claims to the contrary, conventional stereo recording does not encode meaningful height information!). Amplitude differences between the two channels are created through the microphone's own polar patterns, making them more or less sensitive to sounds from various directions. The choice of polar pattern is the main tool we have for governing the nature of the recorded sound stage.
    [citat slut]

Højde info ligger tilsyneladende i polar patterns og de vinkler fra den direkte lyd og fra de refleksioner med delay som rammer mikrofonen, (højde information burde så også være tilstede i en mono optagelse).

Ps dette er tilføjet som en naturlig konklusion af det ovenstående:
    Her vil jeg tilføje at en mikrofon er rund og har også et polar patterns i det horisontale plan, og må derfor også indeholde nogen brede information.
    Citat slut

Det vil sige at Atkinson og co erkender at der kan være dybde information i en mono optagelse, jeg påstår, og det angivende link påstår at der sandsynligvis kan være information i alle 3 dimissioner i et mono signal på grund af mikrofonens polar patterns følsomhed, men der er ingen tvivl om at denne information sikkert vil blive gengivet forskelligt fra højtaler til højtaler og mere eller mindre info vil slippe igennem afhængig af kvaliteten af anlæg og opstilling af højtalere.

Citat fra Atkinson atiklen:
    here is one possible exception to this blanket dismissal: the tiny fraction of recordings where the engineer has used a single-point stereo technique. As implied in the addendum to Professor Peter Fellgett's letter, if early reflections of the direct sounds of instruments are captured by a stereo mike technique without any lateral spatial distortion—ie, all the components of the reverberant field come from the correct lateral positions between the loudspeakers—this "ambience-labeling" will contribute to a feeling of solidity and depth to the reproduced soundstage. And as the reflections of the direct sounds from the floor and ceiling of the recording venue will also come from their correct lateral positions, it can and has been argued that this will lead to an accurate reproduction of image height.
    Citat slut

Det er hovedsagligt den slags indspilninger jeg mener kan virke overbevisende med hensyn til stabil lyd uden for højtalernes placering, hvilket jeg og andre har nævnt flere gange i denne tråd, jeg har endda uploadet en sampler med eksempler på meget simple optagelser.

Modsætningen er de optagelser der er lavet i et studio med nærmikrofonering , skal der laves et bredt lydbilled så benyttes der teknik, eksempelvis shift fase pan pot.
    Jeg synes det hele virker mere som en effekt, og ikke særlig naturligt.

Consider a spaced-mike technique, that used for Mercury "Living Presence" and Telarc recordings. All sources to the sides of the mike positions will be captured with a somewhat different ratio of amplitudes between the two recording channels, but with a constant time delay. When that recording is played back over two loudspeakers, those side images can't help but be localized in the speaker positions owing to that time delay. The soundstage thus remains bounded by the speakers.
    Citat slut.

Her mener jeg han tager meget fejl fordi alt hvad der er på siden af mikrofonen vil overgår mere og mere til at være et rent mono signal, pan pot tekniken i mellem højtalerne, som er en interaktion mellem de to mikrofoner, pan pot effekten blive glidende sat ud af spillet da den ene mikrofon ikke vil kunne se/fange signalet mere jo længere man kommer ud på ydersiden af mikrofonen, forsøgt ilustreret her af mig http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48556.msg924029.html#msg924029

Man kan også se på mikrofonernes polaritet -L+ +R- ---> bliver så i yderste konsekvens uden for pan pot området til -L og -R to "mono signaler" med samme struktur men med forskelligt indhold. det vil være en glidende process

Ydermere er alle fase forskelle/som er lig med tidsforskelle lagret i signalet og ved gengivelse ska der bare være konstant delay.
    De to mikrofoner modtager signaler, på afspille siden skal der bare gøres det modsatte, smide signalet ud i rummet med de rummelige informationer der er lagret i signalet, og det skal gøres ens for alle frekvenser og alle lydtryk, det ideale ville være at højtaleren var et punkt (punktkilde). Det er det bare langt fra.

jeg mener at der er forskel fra anlæg til anlæg på hvordan denne mono information, som jeg mener det er, bliver gengivet, og om den overhovedet blive gengivet, eller bare bliver inde i selve højtaleren, eller lydeneventuelt kommer fri af selve højtaleren. det har helt sikkert en betydning hvor godt lyden slipper højtaleren, og det vil være bestemt af anlæggets kvaliteter.

Jo bedre vores stereoanlæg bliver jo mindre høres højtaleren, og det forløber som regel som jeg prøvede at beskrive omkring hifi entusiastens vej igennem perspektiverne,http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48556.msg925073.html#msg925073 hvor det går fra rundbue perspektiv (dybde i midten) til at blive mere og mere lige når det er helt lige (et kor står stabilt på en linje også ude bag højtaleren og videre udover over højtalerens placering, så er anlægget optimeret i henhold til at lyden slippe højtaleren.

Det er sandsynligvis bestemt af: opløsning i anlæg, der må ingen betoninger være, balance i klangen skal være rigtig, højtaler opsætningen skal være symetrisk, vinkling og evt. tilt af højtaleren har sikkert også betydning, akustisk bør de første refleksioner fjernes så godt som muligt, filt beklædte højtaler osv og dead-end.
    Der er nok ingen tvivl om at højtalerens "polar patterns" måden den smider det omtalte mono signal ud på, plus evt. vinkling og tilt af højtaleren, vil have en betydning for resultatet.

Igen jeg siger ikke at det ovenstående er rigtigt på nogen måde, jeg er i en process, og er stadigvæk ikke 100% sikker på noget som helst, men jeg vil holde fast i at der er ting Atkinson artiklen ikke tager højde for, eller regner med, der er også enkelte ting som er direkte forkert efter min mening.

Jeg mener vi må holde fast i at flere og flere melder sig og siger at de faktisk reelt hører noget ud over højtalernes placering, og holder fast i at det ikke bare er indbildning.

Det var et langt og kompliceret indlæg, så det er fuldt forstårligt at man springer dette indlæg over.

Jeg må også nævne at efter at have læst Atkinson artiklen er jeg endnu mere overbevist om at jeg har ret.
    jeg ved hvad jeg oplever, og som flere andre også siger det er ikke bare refleksioner eller en fornemmelser.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.405
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Roald skrev:

Ligger stort sett og hører musikk når jeg skriver her, så mulig jeg har oversett spørsmålet, har du spurt om noe mer enn dette?

1.Jeg må spørre deg også. Hører du dette bare i ditt eget anlegg eller også andres anlegg og under demoer?

2. Roald ... Hvorfor tror du ikke jeg opplever det samme som deg med mitt anlegg (og andres)?

Mener du jeg unngår spørsmålet når jeg tar ditt ord på opplevelsen om bredde?

Å diskutere lyd på nett er vanskelig nok, skal jeg i tillegg stille spørsmål ved alt som bryter med hvordan jeg oppfatter lyd kan det bli mye frem og tilbake om småting, det er jo ikke som du påstår at bytte av kabel gir deg en oktav ekstra i bunn ;)

Du kan utelukke feil i oppsettet ;D

Jeg håper virkelig jeg lar meg lure, alt som ikke er plassert i høyttalerne er jo en del av illusjonen ;)

Om jeg har innspillinger du ikke har er mulig, jeg har tidligere sagt at bredden varierer fra en kladd i midten til ett stort lydbilde i høyde og bredde.

Nå skinner sola og den lokker mer enn sentralen 8)

U

utgatt60135

Gjest
    Roald skrev:
    Mener du jeg unngår spørsmålet når jeg tar ditt ord på opplevelsen om bredde?
    Du unngår spørsmålet om hvorfor dine høyttalere klarer det mens anerkjente høyttalere ikke klarer det. Men logikken min er at det er noe feil hos deg i såfall, og selvsagt så er det ikke noe feil med alle andre høyttalere for å svare selv. Eller tror du ikke på Stereophile heller?

L

larkus

Gjest
    Akkurat nå spilles Dave Brubeck Quartet "Live At Carnegie Hall" her. På denne på alle måter fantastiske plata er musikerene klart begrenset av avstanden mellom høyttalerene, mens applausen fra publikum synes å strekke seg utenfor høyttalerene på begge sider. Det er godt mulig at slike illusjoner er et begynnende tegn på galskap, men det får så være ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Roald skrev:
    Jeg håper virkelig jeg lar meg lure, alt som ikke er plassert i høyttalerne er jo en del av illusjonen ;)
    Enig, nå skinner solen, jeg skal sette meg på en strandrestaurant og gjøre mitt for å skru meg fast i stolen.

I mens er det verdt å reflektere over denne setningen fra Roald. Den illusjonen er ikke begrenset til "mellom høyttalerne."

U

utgatt60135

Gjest
    larkus skrev:
    Akkurat nå spilles Dave Brubeck Quartet "Live At Carnegie Hall" her. På denne på alle måter fantastiske plata er musikerene klart begrenset av avstanden mellom høyttalerene, mens applausen fra publikum synes å strekke seg utenfor høyttalerene på begge sider. Det er godt mulig at slike illusjoner er et begynnende tegn på galskap, men det får så være ;D
    Det er helt sikkert bare opptaket som har denne akustikkinformasjonen, godt plantet mellom høyttalerne. Men at hjernen din tolker det anderledes.

L

larkus

Gjest
    Feil, Lyngen. All informasjon på ALLE innspillinger i stereo er godt plantet i høyre og/eller venstre høyttaler. All annen plassering av lyd er illusjoner som skapes i hjernene våre. Det er det som er poenget med hifi og stereo ;D
    Selv om vi hører vokalisten midt mellom ht, så kommer det egentlig ikke antydning av lyd derfra i det hele tatt!

Er det forresten flere enn meg som synes at det "prates" en god del forbi hverandre i denne diskusjonen?

mvh
    larkus

U

utgatt60135

Gjest
    thor72 skrev:
    Consider a spaced-mike technique, that used for Mercury "Living Presence" and Telarc recordings. All sources to the sides of the mike positions will be captured with a somewhat different ratio of amplitudes between the two recording channels, but with a constant time delay. When that recording is played back over two loudspeakers, those side images can't help but be localized in the speaker positions owing to that time delay. The soundstage thus remains bounded by the speakers.
    Citat slut.

Her mener jeg han tager meget fejl ...
    Nei, han har helt rett.

jeg mener er at der er forskel fra anlæg til anlæg på hvordan denne mono information som jeg mener det er bliver gengivet, og om den overhovedet blive gengivet, eller bare bliver inde i selve højtaleren, eller lydeneventuelt kommer fri af selve højtaleren. det har helt sikkert en betydning hvor godt lyden slipper højtaleren, og det vil være bestemt af anlæggets kvaliteter.
    Dette med at lydbildet slipper ut fra høyttalere har ingenting med at lydbildet begrenses av høyttalernes avstand. Hør nå hva lydteknikere sier meg; det er ikke teknsik mulig med vanlig opptak. Atkinsons artikkel fra 1990 er helt riktig og det er ikke noe anderledes i dag. Opptaket inneholdet informasjon om plasseringer og akustikk men forblir plantet mellom høyttalere, ikke utenpå. Dette er fakta! Sånn er det bare.

U

utgatt60135

Gjest
    larkus skrev:
    Feil, Lyngen. All informasjon på ALLE innspillinger i stereo er godt plantet i høyre og/eller venstre høyttaler. All annen plassering av lyd er illusjoner som skapes i hjernene våre. Det er det som er poenget med hifi og stereo ;D
    Selv om vi hører vokalisten midt mellom ht, så kommer det egentlig ikke antydning av lyd derfra i det hele tatt!
    Svært så pirkete du er på meg da :-*.

L

larkus

Gjest
    Lyngen skrev:
    larkus skrev:
    Svært så pirkete du er på meg da :-*.
    Beklager, Lyngen :)

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    larkus skrev:
    Det er helt sikkert bare opptaket som har denne akustikkinformasjonen, godt plantet mellom høyttalerne. Men at hjernen din tolker det anderledes.
    Nej det kan meget vel være den situation som jeg omtaler, der kommer publikum på hver side af mikrofonernes yderside -L+ +R- --> signal på ydersiden -L og -R i yderste konsekvens da det vil være uden for pan pot effekt området, altså to mono signaler. Samlet vil der så være -L+ +R- i pan pot effekt området mellem højtalerne plus
    -L og -H som vil ligge uden for højtalerens placering.
    Mikrofoner til publikum er altid placeret med god afstand, som regel længere væk end dem til musikerne, mange gange på grund af rent praktiske årsager.
    Så det er meget sandsynligt publikum kommer på ydersiden af de evt to eller tre publikums mikrofoner og pan pot effekten ophører på grund af de to mikrofonerikke længere kan se hinanden. og der blive dannet to "mono" signaler.

U

utgatt60135

Gjest
    thor72 skrev:
    Lyngen skrev:
    larkus skrev:
    Nej det kan meget vel være den situation som jeg omtaler, der kommer publikum på hver side af mikrofonernes yderside -L+ +R- --> signal på ydersiden -L og -R i yderste konsekvens da det vil være uden for pan pot effekt området, altså to mono signaler. Samlet vil der så være -L+ +R- i pan pot effekt området mellem højtalerne plus
    Mikrofoner til publikum er altid placeret med god afstand, som regel længere væk en dem til musikerne mange gange på grund af rent praktiske årsager. Så det er meget sandsynligt publikum kommer på ydersiden af de evt to eller tre publikums mikrofoner og pan pot effekten ophører de to mikrofoner kan ikke længere se hianden.
    Jeg har aldri noensinne hørt klapping bortenfor høyttalere. Du prøver å motbevise noe alle lydteknikkere har visst i 50 år ett eller annet. Det er et forsøk som du er dømt til å tape. Sorry, thor.

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    thor72 skrev:
    Lyngen skrev:
    larkus skrev:
    Mikrofoner til publikum er altid placeret med god afstand, som regel længere væk en dem til musikerne mange gange på grund af rent praktiske årsager. Så det er meget sandsynligt publikum kommer på ydersiden af de evt to eller tre publikums mikrofoner og pan pot effekten ophører de to mikrofoner kan ikke længere se hianden.
    Jeg har aldri noensinne hørt klapping bortenfor høyttalere. Du prøver å motbevise noe alle lydteknikkere har visst i 50 år ett eller annet. Det er et forsøk som du er dømt til å tape. Sorry, thor.
    Ja Ja men en forklaring må der være Lyngen, jeg har hverken drukket for heftigt, eller taget underlige piller, eller røget stærke cigarater. men aligevel oplever jeg lyd uden for højtalernes placering konstant

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kan denne diskusjonene ha noe med hvilke høytalere vi bruker og forskejllene de imellom samt at faktoren for lytteavstand er lik x, dvs forskjellig ifra person til person ? Vil nærfelt feks gjøre at lyden er mer "i" høytaleren mens "fjernfelt" får med mer rombidrag og derav lager lyder utenfor høytaleren ?

8

8x12_TOM

Gjest
    Lyngen skrev:
    thor72 skrev:
    Ja Ja men en forklaring må der være Lyngen ..
    Ja, da blir du lurt til å tro det av din hjernes tolkning.
    Tror ikke vi kommer noe lenger i denne diskusjonen når vi har så forskjellige opplevelser av dette, men det er vel egentlig det samme så lenge en tror på det en hører og nyter musikken som den er.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn