Jeg har vært borte noen dager (Notodden sef.)
Jeg må bare få si at jeg tror det er mange som snakker om forskjellige ting her nå.
Noen snakker nok om det samme og noen har kommet med eksempler.
Ble det nevnt hvor (hvilken skive) en helt tydelig kunne høre en vokalist utenfor HT?
Jeg er helt på linje med Lyngen i denne diskusjonen, men holder åpent at det er fordi jeg aldri har hørt dette.
Bortsett da fra QSound o.l. og da er det jo tydelig som bare det, men fortsatt avhengig av en del momenter som er snakket om.
Forrige runde så etterlyste vi skiver som tydelig kan indikere at
en vokalist eller
et
instument står utenfor en av høyttalerne.
Jeg har blitt invitert til Thor 72, men regner med at han bor i Danmark, så det blir nok for drøy reise.
Hos Roald har jeg vært hos EHED har jeg vært, men mest sansynlig ikke fått demonstrert de skivene som kan dette da igjen for å vise dette fenomenet.
En ting jeg lurer på hvordan kan hver enkelt vite at det eventuelt ikke er manipulert med hjelp av fasedrei e.l. dersom det nå er slik gjengivelse.
Jo jeg lurer på en ting til, finnes eksempler på dette i flere /mange tilfeller
Jeg spurte forrige gang om noen kunne demonstrere dette for meg og spør igjen, jeg har ingen ting i mot å opppleve dette, så i nærheten av Oslo/Østlandet så tar jeg turen, kanskje Lyngen har lyst til å bli med :

Danmark eller maange mil blir for drøyt.
Men illusjonen av at lyden fyller ut i bredde utover ht. sider er jeg så absolutt med på.
Det vil vel kunne bli ganske vanskelig å gjøre et forsøk på å forklare at et lydbilde stopper dønn
kun få cm. utenfor ht. ;D
Jeg tror som sagt fortsatt at det snakkes litt forbi hverandre, særlig fra enkelte.
Grunnen til at jeg tror det er at om det nå
skulle vise seg at noen få innspillinger grunnet spesielle mikrofoner
og spesiell plassering av de ved opptaket og da sannsynligvis klassisk musikk, så tror jeg nok ikke det er så mange som deltar i denne tråden som akkurat har slike.
Jeg kan jo spørre Roald om han har hørt noe slikt hos meg, han har jo lyttet noen ganger?
Videre om han nå en har cd med slik gjengivelse kan ta med den ved neste besøk
Jeg kan jo legge til at jeg trodde jeg hadde slik type gjengivelse i flere år jeg, men det kom av at jeg nok
trodde det siden jeg vitterlig har effekten på mange cder, men de er tuklet med ved hjelp av de hjelpemidlene de har.
Når jeg så prøvde en del på å oppleve konsentrert enkelt lyder utenfor ht. med annen type musikk, lukket øynene så greide jeg aldri å oppleve noe spesifikt aleinestående utenfor ht, sider.
Det er jo ikke lett med øynene igjen å kunne peke på at der........akkurat der stopper all slik informasjon...........en kan sikkert om en legger godviljen til si (eller tro) at det er 5/10 og kanskje 15 cm utenfor...............men en meter uten (fase)manipulering det vil jeg gjerne ha demonstrert.
Mvh.KW