vredensgnag skrev:
Although many audiophiles would insist that their systems do reproduce a sense of height, when I have experienced image height, it has nearly always turned out to be spurious, due to system flaws. The fundamental problem is, you see, that nearly all the microphone techniques recording engineers use to record music are incapable of capturing any height information.
Nå kan vi se frem til thor72 som sabler ned Atkinsons ulike påstander som fullstendig avviser hva thor72 mener å ha hørt.
Jeg vil naturligvis ikke skuffe dig, men først vil jeg sige tak for link'et det er nok det bedste jeg har set om dette emne selvom det mest går ud på at forklarer at det ikke kan lade sig gøre at få lyd udover højtalernes placering.
Artiklen gå slet ikke ind i hvad der kræves af det anlæg som evt skulle kunne gøre dette, jeg observere at de lade en dør står åben for at det muligvis kan lade sig gøre ved specielle optagelsestekniker.
Citat fra Atkinson artiklen:
A single microphone may pick up sounds from many directions, but when a single-channel recording of its output is played back, all the soundsources will appear to come from the speaker position. Soundsources that were further away from the mike will have a larger proportion of reverberation captured, thus their images will appear to be further awayit has been known since the dawn of recording that monaural recordings can still reproduce the depth dimension. Lateral imaging, by definition, is a function of the relationships between the signals in two or more reproduction channels, and conventional multi- and widely-spacedmike techniques produce images that must by definition fall at or between the speaker positions.
Citat slut.
De erkende at et mono signal kan indeholde dybde information, men glemmer følgende:
Citat fra eget indlæg på side 7
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48556.msg910363.html#msg910363:
og fra
http://www.soundonsound.com/sos/1997_articles/feb97/stereomiking.html
[citat start]
(despite hi-fi magazines' claims to the contrary, conventional stereo recording does not encode meaningful height information!). Amplitude differences between the two channels are created through the microphone's own polar patterns, making them more or less sensitive to sounds from various directions. The choice of polar pattern is the main tool we have for governing the nature of the recorded sound stage.
[citat slut]
Højde info ligger tilsyneladende i polar patterns og de vinkler fra den direkte lyd og fra de refleksioner med delay som rammer mikrofonen, (højde information burde så også være tilstede i en mono optagelse).
Ps dette er tilføjet som en naturlig konklusion af det ovenstående:
Her vil jeg tilføje at en mikrofon er rund og har også et polar patterns i det horisontale plan, og må derfor også indeholde nogen brede information.
Citat slut
Det vil sige at Atkinson og co erkender at der kan være dybde information i en mono optagelse, jeg påstår, og det angivende link påstår at der sandsynligvis kan være information i alle 3 dimissioner i et mono signal på grund af mikrofonens polar patterns følsomhed, men der er ingen tvivl om at denne information sikkert vil blive gengivet forskelligt fra højtaler til højtaler og mere eller mindre info vil slippe igennem afhængig af kvaliteten af anlæg og opstilling af højtalere.
Citat fra Atkinson atiklen:
here is one possible exception to this blanket dismissal: the tiny fraction of recordings where the engineer has used a single-point stereo technique. As implied in the addendum to Professor Peter Fellgett's letter, if early reflections of the direct sounds of instruments are captured by a stereo mike technique without any lateral spatial distortionie, all the components of the reverberant field come from the correct lateral positions between the loudspeakersthis "ambience-labeling" will contribute to a feeling of solidity and depth to the reproduced soundstage. And as the reflections of the direct sounds from the floor and ceiling of the recording venue will also come from their correct lateral positions, it can and has been argued that this will lead to an accurate reproduction of image height.
Citat slut
Det er hovedsagligt den slags indspilninger jeg mener kan virke overbevisende med hensyn til stabil lyd uden for højtalernes placering, hvilket jeg og andre har nævnt flere gange i denne tråd, jeg har endda uploadet en sampler med eksempler på meget simple optagelser.
Modsætningen er de optagelser der er lavet i et studio med nærmikrofonering , skal der laves et bredt lydbilled så benyttes der teknik, eksempelvis shift fase pan pot.
Jeg synes det hele virker mere som en effekt, og ikke særlig naturligt.
Citat fra Atkinson atiklen:
Consider a spaced-mike technique, that used for Mercury "Living Presence" and Telarc recordings. All sources to the sides of the mike positions will be captured with a somewhat different ratio of amplitudes between the two recording channels, but with a constant time delay. When that recording is played back over two loudspeakers, those side images can't help but be localized in the speaker positions owing to that time delay. The soundstage thus remains bounded by the speakers.
Citat slut.
Her mener jeg han tager meget fejl fordi alt hvad der er på siden af mikrofonen vil overgår mere og mere til at være et rent mono signal, pan pot tekniken i mellem højtalerne, som er en interaktion mellem de to mikrofoner, pan pot effekten blive glidende sat ud af spillet da den ene mikrofon ikke vil kunne se/fange signalet mere jo længere man kommer ud på ydersiden af mikrofonen, forsøgt ilustreret her af mig
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48556.msg924029.html#msg924029
Man kan også se på mikrofonernes polaritet -L+ +R- ---> bliver så i yderste konsekvens uden for pan pot området til -L og -R to "mono signaler" med samme struktur men med forskelligt indhold. det vil være en glidende process
Ydermere er alle fase forskelle/som er lig med tidsforskelle lagret i signalet og ved gengivelse ska der bare være konstant delay.
De to mikrofoner modtager signaler, på afspille siden skal der bare gøres det modsatte, smide signalet ud i rummet med de rummelige informationer der er lagret i signalet, og det skal gøres ens for alle frekvenser og alle lydtryk, det ideale ville være at højtaleren var et punkt (punktkilde). Det er det bare langt fra.
jeg mener at der er forskel fra anlæg til anlæg på hvordan denne mono information, som jeg mener det er, bliver gengivet, og om den overhovedet blive gengivet, eller bare bliver inde i selve højtaleren, eller lydeneventuelt kommer fri af selve højtaleren. det har helt sikkert en betydning hvor godt lyden slipper højtaleren, og det vil være bestemt af anlæggets kvaliteter.
Jo bedre vores stereoanlæg bliver jo mindre høres højtaleren, og det forløber som regel som jeg prøvede at beskrive omkring hifi entusiastens vej igennem perspektiverne,
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48556.msg925073.html#msg925073 hvor det går fra rundbue perspektiv (dybde i midten) til at blive mere og mere lige når det er helt lige (et kor står stabilt på en linje også ude bag højtaleren og videre udover over højtalerens placering, så er anlægget optimeret i henhold til at lyden slippe højtaleren.
Det er sandsynligvis bestemt af: opløsning i anlæg, der må ingen betoninger være, balance i klangen skal være rigtig, højtaler opsætningen skal være symetrisk, vinkling og evt. tilt af højtaleren har sikkert også betydning, akustisk bør de første refleksioner fjernes så godt som muligt, filt beklædte højtaler osv og dead-end.
Der er nok ingen tvivl om at højtalerens "polar patterns" måden den smider det omtalte mono signal ud på, plus evt. vinkling og tilt af højtaleren, vil have en betydning for resultatet.
Igen jeg siger ikke at det ovenstående er rigtigt på nogen måde, jeg er i en process, og er stadigvæk ikke 100% sikker på noget som helst, men jeg vil holde fast i at der er ting Atkinson artiklen ikke tager højde for, eller regner med, der er også enkelte ting som er direkte forkert efter min mening.
Jeg mener vi må holde fast i at flere og flere melder sig og siger at de faktisk reelt hører noget ud over højtalernes placering, og holder fast i at det ikke bare er indbildning.
Det var et langt og kompliceret indlæg, så det er fuldt forstårligt at man springer dette indlæg over.
Jeg må også nævne at efter at have læst Atkinson artiklen er jeg endnu mere overbevist om at jeg har ret.
jeg ved hvad jeg oplever, og som flere andre også siger det er ikke bare refleksioner eller en fornemmelser.