Et "ekte" tredimensjonalt lydbilde, har vi det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 8

8x12_TOM

Gjest
    Lyngen skrev:
    Så hva gjør Roald som ingen andre får til? Har tross alt hørt veldig mange demoer.

Er det Crystal Cable?

jeg tror egentlig at dere lar dere lure, kremt..
    Skulle du være på tur rundt på østlandsområdet er det bare å ta turen innom enten Roald, EHED, eller meg (8x12_TOM). Dette er tre oppsett jeg med egne ører har hørt bredere lydbilde enn høyttalerplassering uten at det skal være noen form for QS
    Men som du skriver med liten skrift ........ vi er sikkert lettlurte :)

L

larkus

Gjest
    Kan en innspilling inneholde "naturlige" faseforskjeller mellom kanalene? Dvs. at faseforskjellene stammer fra opptakssituasjonen og ikke fra manipulering i ettertid?

U

utgatt60135

Gjest
    8x12_TOM skrev:
    Lyngen skrev:
    Så hva gjør Roald som ingen andre får til? Har tross alt hørt veldig mange demoer.

Er det Crystal Cable?

jeg tror egentlig at dere lar dere lure, kremt..
    Skulle du være på tur rundt på østlandsområdet er det bare å ta turen innom enten Roald, EHED, eller meg (8x12_TOM). Dette er tre oppsett jeg med egne ører har hørt bredere lydbilde enn høyttalerplassering uten at det skal være noen form for QS
    Men som du skriver med liten skrift ........ vi er sikkert lettlurte :)
    Ja tror opptaket lurer dere til å tro at det er bredere enn det faktisk er. Selv om vi opptatter en stor konserthall med lukkede øyne så er det ikke bredere enn det teknisk lar seg gjøre. Det er nok psykoakustikk det handler om.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    larkus skrev:
    Kan en innspilling inneholde "naturlige" faseforskjeller mellom kanalene? Dvs. at faseforskjellene stammer fra opptakssituasjonen og ikke fra manipulering i ettertid?
    Skal da ikke se bort ifra at fasen er motsatt hvis opptaket er gjort med en stereomikrofon - men nå har jeg ingen kunnskap innenfor dette feltet!

Y

ymir

Gjest
    larkus skrev:
    Lyngen skrev:
    thor72 skrev:
    Hvis du kender nogle skudsikre forklaringen så må du meget gerne linke til dem. Jeg har intet fundet i denne tråd, og faktisk intet fundet nogen steder på hverken net eller bøger.
    Jeg har i allefall forklart hvor jeg opplever et stort lydbilde hvor man fornemmer at tak og vegger forsvinner, men å kunne peke ut lydkilder bortenfor høyttalerelementene blir vanskelig å forholde seg til ettersom jeg som sagt aldri har hørt det i noen anlegg. Hverken i millionanlegg, billiganlegg, stort rom som lite, paneler som småhøyttalere eller horn, vendt hit eller dit og uansett innspillinger (vanlige).

Men hører du dette i andres anlegg og demoer eller bare ditt eget? Hva slags høyttalere har du?
    Det som er det store ubesvarte spørsmål her, er hvordan man kan lytte til én høyttaler og få opplevelsen av at lyden kommer fra et sted utenfor høyttaleren. Ren trolldom og magi etter min oppfatning :) At lydbildet derimot kan være bredere enn høyttaleroppsettet i stereosammenheng er på ingen måte uvanlig.

Edit: Kan fenomenet skyldes fasefeil rundt delefrekvensen mellom noen av elementene? Det kan sikkert vredensgnag gi et kvalifisert svar på :)

Kanskje thor72 kan prøve å snu fasen på høyttaleren og kontrollere om lyden fremdeles synes å komme fra et punkt på utsiden av den.
    mvh
    larkus
    Fase feil ved delefrekvens?

Mine høytalere har vert/er Reference 3a og Gallo Solo. Begge kjører bass/mellomtone fulltone. Reference 3a, 1`st ordens filter på diskant,kondensatoren på Gallo er kun til nivå regulering av diskant.

Flyttes høytaler 1-2 cm lenger ut eller inn mister jeg både bredde og høyde og MUSIKALITET. Dette gjelder for både Reference 3a og Gallo Solo.

Resultatet er oppnådd med forskjellig elektronikk og kabler.Bredden og klarhet/fokus (i bredden) øker med bruk av subwoofer.

L

larkus

Gjest
    Lyngen skrev:
    Ja tror opptaket lurer dere til å tro at det er bredere enn det faktisk er. Selv om vi opptatter en stor konserthall med lukkede øyne så er det ikke bredere enn det teknisk lar seg gjøre. Det er nok psykoakustikk det handler om.
    Det er akkurat det hifi og stero dreier seg om. Selv om det er bare to lydkilder, så lures hjernene våre til å tro at det kommer lyder fra andre plasseringer enn disse lydkildene har. Hifi handler mye om å skape illusjoner, og noen anlegg er bedre på det enn andre ;) ;)

mvh
    larkus

L

larkus

Gjest
    ymir skrev:
    Fase feil ved delefrekvens?

Mine høytalere har vert/er Reference 3a og Gallo Solo. Begge kjører bass/mellomtone fulltone. Reference 3a, 1`st ordens filter på diskant,kondensatoren på Gallo er kun til nivå regulering av diskant.

Flyttes høytaler 1-2 cm lenger ut eller inn mister jeg både bredde og høyde og MUSIKALITET. Dette gjelder for både Reference 3a og Gallo Solo.

Resultatet er oppnådd med forskjellig elektronikk og kabler.Bredden og klarhet/fokus (i bredden) øker med bruk av subwoofer.
    Du misforstår ;D
    Jeg sikter til thor72 sine erfaringer med en enkelt høyttaler. Ikke til et normalt stereo-oppsett.

U

utgatt60135

Gjest
    larkus skrev:
    Lyngen skrev:
    Det er akkurat det hifi og stero dreier seg om. Selv om det er bare to lydkilder, så lures hjernene våre til å tro at det kommer lyder fra andre plasseringer enn disse lydkildene har. Hifi handler mye om å skape illusjoner, og noen anlegg er bedre på det enn andre ;) ;)

mvh
    larkus
    Ja :)

Det bredeste lydbildet vi kan ha er monosignal, f.eks to gitarister fra hver sin høyttaler. Det finnes jo på endel gamle innspillinger som f.eks We get no request eller hva det nå heter.

L

larkus

Gjest
    Det kan virke som om det er en del forvirring ute og går når det gjelder begrepet "mono". Et monosignal i et stereo-oppsett betyr at begge kanaler inneholder nøyaktig samme signal. Da vil det høres ut som om all lyd kommer fra midtpunktet mellom høyttalerene. Et to-kanals opptak der f. gitaren er bare i venstre kanal, og pianoet bare i høyre kanal er etter min oppfatning ikke mono. Men det kan godt hende at jeg tar feil ;)

U

utgatt60135

Gjest
    larkus skrev:
    Det kan virke som om det er en del forvirring ute og går når det gjelder begrepet "mono". Et monosignal i et stereo-oppsett betyr at begge kanaler inneholder nøyaktig samme signal. Da vil det høres ut som om all lyd kommer fra midtpunktet mellom høyttalerene. Et to-kanals opptak der f. gitaren er bare i venstre kanal, og pianoet bare i høyre kanal er etter min oppfatning ikke mono. Men det kan godt hende at jeg tar feil ;)
    Nei du tar ikke feil, bare jeg som forklarte meg dårlig ;).

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Er vi kommet nærmere fasiten her.

Etter en grovsortering i hjernebarken er jeg kommet frem til følgende.

- Refleksjoner fra vegger og tak er svaret på 3D gåten for de som har livlig akustikk.
    - "Ambience" av opptaksrommet i kombinasjon med psykoakustikk kan være et annet svar. Spesiellt for de som hører 3D og har et dempet rom.(Ehed f.eks)
    - Q sound og andre opptaksteknikker i horisontalplanet, men hvordan får man høydedimensjonen her?

Tror nå jeg ;D

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    larkus skrev:
    Der er ikke andet hvis mikrofoner har været på afstand, et ekstremt tilfælde er fra eksembelvis en "live" optagelser i en kirke, pludselig høre du en bil kører forbi, en bus der starter langt væk, det høres på næsten samme måde som hundene på CD'en fra Roger Waters. At signalet er lavt og har et bestemt frekvensindhold på grund af afstanden forstærker kun effekten. Det kan vist endda høres på indtil flere nummerer på den sampler jeg har lagt op. Sådanne fænomener mener jeg kan optages i mono

Larkus det med at sno fasen, mener du jeg skal bytte om på plus og minus på den ene højtaler som jeg spiller på?.
    Hvis det er det du mener, er jeg ikke meget for det, fordi jeg så skal have fat i mega-mega-loddekolben og risikere at lave kolde lodninger lige nu er alt OK, måske vi kunne får nogen der har banan stik til at prøve dette.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.529
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    mutz skrev:
    [...]men hvordan får man høydedimensjonen her?
    En illusjon av høyde i lydbildet kan legges inn i lydbildet med equalizing. Vi er ikke spesielt gode på å oppfatte høyde, ettersom ørene sitter i et horisontalt plan, men refleksjonene i ørebrusken vil farge lyden ulikt om den kommer inn horisontalt eller i en vinkel ovenfra. Riktignok er ører ganske ulike, men det er mulig å etterape transferfunksjonen i et "generisk øre" med noen velfunderte eq boost og cuts i bestemte bånd, og vips, der har du "høyde".
    http://www.sfu.ca/sonic-studio/handbook/Pinna.html

Avstand kan også skapes med eq. I prinsippet etteraper man diskantavrullingen som skjer når lyden beveger seg gjennom luft, sånn at et signal med lavt nivå og avrullet diskant vil låte "langt unna".

U

utgatt60135

Gjest
    mutz skrev:
    * Mest mulig realistisk 3D oppnås med kunsthodeopptak.
    * For god realistisk 3D gjengivesle trengs mer enn to høyttalere og hvor opptaket er tilpasset systemet.
    * God høydeinformasjon er vanskelig å videreformidle med høyttalere bare i horisontalplanet.
    * Bredden på lydbildet bestemmes av avstanden mellom høyttalerne.
    * God illusjon av stort og presist lydbilde oppnås med presise høyttalerplasseringer, ideel lytteposisjon og gode avstander til vegger.

::)

U

utgatt60135

Gjest
    thor72 skrev:
    Larkus det med at sno fasen, mener du jeg skal bytte om på plus og minus på den ene højtaler som jeg spiller på?.
    Hvis det er det du mener, er jeg ikke meget for det, fordi jeg så skal have fat i mega-mega-loddekolben og risikere at lave kolde lodninger lige nu er alt OK, måske vi kunne får nogen der har banan stik til at prøve dette.
    Lodder du fast kablene dine? Har du ikke bananplugger?

L

larkus

Gjest
    thor72 skrev:
    Larkus det med at sno fasen, mener du jeg skal bytte om på plus og minus på den ene højtaler som jeg spiller på?
    Det er det jeg mener, ja. Det hadde vært interessant å se om det ble noen forandring. Men jeg har forståelse for problemet med din hel-loddete signalvei ;D

U

utgatt60135

Gjest
    Asbjørn skrev:
    mutz skrev:
    En illusjon av høyde i lydbildet kan legges inn i lydbildet med equalizing. Vi er ikke spesielt gode på å oppfatte høyde, ettersom ørene sitter i et horisontalt plan, men refleksjonene i ørebrusken vil farge lyden ulikt om den kommer inn horisontalt eller i en vinkel ovenfra. Riktignok er ører ganske ulike, men det er mulig å etterape transferfunksjonen i et "generisk øre" med noen velfunderte eq boost og cuts i bestemte bånd, og vips, der har du "høyde".

Avstand kan også skapes med eq. I prinsippet etteraper man diskantavrullingen som skjer når lyden beveger seg gjennom luft, sånn at et signal med lavt nivå og avrullet diskant vil låte "langt unna".
    Snakket nettopp med en lydteknikker som sa at vi ikke klarer å oppfatte høydeforskjeller bak oss. Så det er kanskje ørenes utforming som gjør at vi oppfatter høyde ved hjelp av ulike reflesjoner fra ulike høyder.

V

vredensgnag

Gjest
    Noen ganger lønner det seg å sette seg ned og tenke etter hva et stereo-opptak er, tror jeg.

Aller enklest sagt - i fjor var jeg i San Sebastian, kikket opp under konserten jeg befant meg på, og så disse mikrofonene hengende i taket.

Slik satt orkesteret - i San Sebastian har de skikkelig klangrom rundt orkesteret, med tykke paneler i epletre.

I et slikt oppsett vil mikrofonen til venstre ha fokus på det som er på venstre side, og omvendt for høyre mikrofon.

Enkelt sagt, kan vi si at mikrofonene plukker opp lydinformasjon fordelt slik.

L - 75 - 50 - 25
    H - 25 - 50 - 75

Når disse to perspektivene settes sammen, får vi en stereo-oppfatning av hele lydbildet.

Men om vi lytter til kun én kanal, f.eks. L, hører vi det som skjer til venstre forholdsvis sterkt, det som skjer i midt svakere, og det som skjer helt til høyre svakest - MEN vi hører alt på ett sted.
    Det er først når vi kombinerer disse to kanalene, med korrekt oppsatte høyttalere, at vi får et stereo-perspektiv. (Setter vi L og R høyttaler oppå hverandre, får vi ikke stereo - de må være separerte).

Og det som bestemmer graden av separasjon, er faktisk hva som skjer i midt - dersom vi trekker høyttalerne for langt fra hverandre, så kollapser lydbildet, fordi høyttalerne ikke klarer å summere til 100 i midt - vi får et hull i lyden.

Men se på mikrofonene - det er da opplagt at det er mye som befinner seg til både høyre og venstre for disse.
    Høyttalerne representerer mikrofonene -- hvorfor skal det være underlig at det er ting ute til venstre og ute til høyre for dem?

Avhengig av hvordan opptaket er gjennomført, vil de to høyttalerne som gjengir lyden også kunne skape et lydrom som er langt større enn det snevre som er definert av mikrofonenes plassering over meg på denne konserten.
    Mikrofonene hører hva jeg hørte - instrumenter langt til venstre og langt til høyre for meg.
    Se på harpene til høyre. Hva får jeg og mikrofonene høre fra disse:

1. Direktelyden.
    2. Refleksjon fra høyre sidevegg
    3. Refleksjon fra venstre sidevegg (langt svakere, men til stede)
    4. Refleksjon fra bakvegg
    5. Refleksjon fra tak (samme paneler i taket i denne salen, de gjør ting ordentlig der.)

Disse refleksjonene skaper fylde rundt punkt-tonen, og hjelper meg også å plassere denne i forhold til alt det andre som skjer i orkesteret, samtidig.

Men akkurat som et enøyd menneske har meget vanskelig for å se dybde, vil et enøret menneske ha vanskeligere for å bestemme breddeplassering i en lydkilde.

Crossfeed i en head-phone amp forsøker å simulere hva som skjer i lytterommet: der krysser nemlig venstre og høyre høyttaler ved at det kastes refleksjoner fra disse til motsatt vegg, og uten crossfeed i en headphone-amp oppstår ikke den fylden i gjengivelsen av tonen som man får når høyttalere samvirker med et rom. Lyden blir for samlet til venstre og til høyre -- crossfeed gjenskaper mer av den opprinnelige fremføringen.

Akkurat nå lytter jeg til Blindebukk på P2. De går gjennom seks forskjellige innspillinger av Carl Orffs Carmina Burana. Tre av innspillingene er blitt kritisert for å være tørre, for å bruke nærmikrofoner, for å kaste lytteren fra et sted til neste på scenen -- en av de som vurderer sa at han ble uvél av å lytte til versjon nummer 2, "den var så unaturlig." Med det mente han at den overhodet ikke samsvarte med lytteopplevelsen fra en ekte fremføring - fordi den manglet refleksjonsgjengivelsen fra et ekte fremføringssted, der lyden går som til disse to mikrofonene der oppe over meg i San Sebastian.
    (Nå sier jeg ikke at to slike mikrofoner er det ideelle, men jeg er overbevist om at mange lydteknikere synder mot den naturlige fremføringsklangen, av uvitenhet eller fordi de har andre mål - men dårlig blir det.)

Lytter jeg til kun venstre kanal, så hører jeg ulike instrumenter gjengitt med ulik styrke, om jeg legger godviljen til, kan jeg tolke lav styrke som et tegn på at instrumentet er ute til siden for høyttaleren, men det blir en overfortolkning.
    Det er først når de to kanalenes ulike lydstyrker for samme punktkilde kombineres at man oppnår breddeplasseringen.

Å påstå noe annet blir meget underlig, syns jeg, thor72.

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    Asbjørn skrev:
    mutz skrev:

Snakket nettopp med en lydteknikker som sa at vi ikke klarer å oppfatte høydeforskjeller bak oss. Så det er kanskje ørenes utforming som gjør at vi oppfatter høyde ved hjelp av ulike reflesjoner fra ulike høyder.
    Der har vi været Lyngen, der var endda en der viste et link til et testsignal som var filtreret på en måde der ligner det vores ydre øre gør, og det signal virkede overbevisende jeg kom op i ca 2 meters højde

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    nej det gør det ikke, jeg kender dine højtaler, er resten af anlægget i samme klasse, så passer det fint at du kan ane fænomenet og jeg kan hører det tydeligt.
    Og du har iøvrigt ret i alt det med hvad der på ydersiden af mikrofonen det er der jeg mener at signalet overgår mere og mere til mono information, da det kun er den aktuelle mikrofon der ser det der er på dens yderside.

V

vredensgnag

Gjest
    thor72 skrev:
    vredensgnag skrev:
    nej det gør det ikke, jeg kender dine højtaler, er resten af anlægget i samme klasse, så passer det fint at du kan ane fænomenet og jeg kan hører det tydeligt.
    Jeg har nok mer enn et anlegg, thor72 - og jeg har erfaringer med mange andre.

Det er på grensen til vanvidd å mene at man hører breddeinformasjon fra én kanal. Det øret har lyst til å gjøre, er å plassere det den lytter til i dybden, alt etter relativt svakere lyd, samt tilstedeværelse eller fravær av klang (det som er tett på har mindre klang, det som er langt borte har mye klang.)

Det er først når vi hører kildene fra to steder, gjengitt med to høyttalere, at det vi trodde var ordnet i dybden lar seg ordne i bredden.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    mutz skrev:

Blir denne teknikken brukt i innspillinger?

Lyngen skrev:
    mutz skrev:
    * Mest mulig realistisk 3D oppnås med kunsthodeopptak.
    Hvorfor? Om mikrofonene sitter der ørene er, forstår jeg fortsatt ikke hvordan høydedimensjonen kommer inn når vi snakker stereogjengivelse.
    * For god realistisk 3D gjengivesle trengs mer enn to høyttalere og hvor opptaket er tilpasset systemet.
    Den er jeg absolutt med på.
    * God høydeinformasjon er vanskelig å videreformidle med høyttalere bare i horisontalplanet.
    Og den også ;D
    * Bredden på lydbildet bestemmes av avstanden mellom høyttalerne.
    Ja, i alle fall om man har dempet refleksjonspunktene og ikke spiller Q-sound opptak.
    * God illusjon av stort og presist lydbilde oppnås med presise høyttalerplasseringer, ideel lytteposisjon og gode avstander til vegger.
    Også på linje med denne. Men omni eller dipolare høytalere i livlig akustikk kan "forsvinne" i lydbildet nettopp grunnet refleksjoner. Og det trenger ikke å høres stygt ut:)

Edit: Crap! Får ikke til quotingen

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    thor72 skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg har nok mer enn et anlegg, thor72 - og jeg har erfaringer med mange andre.

Det er på grensen til vanvidd å mene at man hører breddeinformasjon fra én kanal.
    Så siger vi det det jeg gider simpelthen ikke diskutere det, men på eksempelvis de naturlige kor CD'er er det netop ca den meter lyd der er uden for højtaleren som bliver stående eksakt med højde dybde info når jeg slukker den ene højtaler, og så kan du tror det eller lade være.

Men jeg søger en forklaring og det kan jeg se der også er andre der gør.

Kan også se at du er ved at fange at det der er på ydersiden af mikrofonen eksempelvis længst til venstre , faktisk begynde at blive mono infomation/signal fordi den anden mikrofon ikke mere kan fange dette signal.

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Høyttalerne representerer mikrofonene -- hvorfor skal det være underlig at det er ting ute til venstre og ute til høyre for dem?
    At mikrofonene representerer høyttalere er helt feil. Jeg kan nesten garantere deg at enhver lydtekniker rister på hodet over en slik slutning. Totalt feil.

V

vredensgnag

Gjest
    Joda - mikrofonene skal representere våre "ører" i forhold til det som gjengis.

Men tenk gjennom kjeden - hva er høyttalernes funksjon? Å gjengi det vi skal høre, slik at ørene skal kunne dekode dette.
    Jeg syns det blir semantikk å skille mellom de to.

Tenk på hva som skjer når du "tar på deg" høyttalerne, med et headset. Hvor er mikrofonene og høyttalerne da?

L

larkus

Gjest
    Jeg synes vi skal se på thor72 sine observasjoner som interessante og prøve å finne ut hvorfor fenomenet oppstår, samme hvor vanvittig det høres ut :)

V

vredensgnag

Gjest
    larkus skrev:
    Jeg synes vi skal se på thor72 sine observasjoner som interessante og prøve å finne ut hvorfor fenomenet oppstår, samme hvor vanvittig det høres ut :)
    Det er jeg med på - men da må han forsøke å forklare hva det er han mener han hører fra en kanal, som angir breddeplassering.

Det er forskjell på breddeplassering og breddeinformasjon. At noe lyder svakere, betyr ikke at jeg hører det ut til siden for noe som lyder høyere - før det er "motkombinert" med motsatt kanal.

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Tankegangen din om at siden mikrofonene "ser" instrumenter til begge sider så vil høyttalere gjøre det samme er helt på jordet. Sorry, men jeg må si det klinkende klart ;). Men det hadde vært flott om det hadde vært slik da.

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    vredensgnag skrev:
    Tankegangen din om at siden mikrofonene "ser" instrumenter til begge sider så vil høyttalere gjøre det samme er helt på jordet. Sorry, men jeg må si det klinkende klart ;). Men det hadde vært flott om det hadde vært slik da.
    Kan også se at du er ved at fange at det der er på ydersiden af mikrofonen eksempelvis længst til venstre , faktisk begynde at blive mono infomation/signal fordi den anden mikrofon ikke mere kan fange se dette signal.
    Men kan sige der hvor mikrofonen peger hen vil der blive maksimum signal, det vil så stå lige i eller lige bag vores venstre højtaler. Hvad sker så når vi kommer længere ud til venstre
    Kan du godkende det ovenstående Lyngen

Ps. Sakset fra et svar til vredensgnag

V

vredensgnag

Gjest
    Lyngen skrev:
    vredensgnag skrev:
    HT gir ørene det de trenger for å kunne være hjernens mikrofoner, men hvordan fikk HT den informasjonen? Ved å illudere ørenes plassering i forhold til fremførelsen.
    Mulig vi snakker forbi hverandre. HT og mic er to forskjellige ting, men tenk over hva som skjer når du tar på deg et jeadset.

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    HT og mic er to forskjellige ting, men tenk over hva som skjer når du tar på deg et jeadset.
    Headset blir noe helt annet. Hva vil du frem til?

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    HT gir ørene det de trenger for å kunne være hjernens mikrofoner, men hvordan fikk HT den informasjonen? Ved å illudere ørenes plassering i forhold til fremførelsen.
    Hjemme i stua hører du lyden fra høyttalermembrander, mikrofonene hører fra alle ulike retninger innenfor sitt felt. Det er en himla stor forskjell.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.402
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder bredde informasjon fra en høyttaler som thor72 mener han får, kan det ha sammenheng med refleksjonene Lyngen mener lurer oss andre? Jeg får det ikke til her hos meg, selv om jeg kan peke på lyder fra utsiden av høyttalerne når begge kanaler er aktiv.

En høyttaler kan uten tvil formidle rom og dybde, vil da en eller flere refleksjoner kombinert med tidsforskjellene forflytte bestemte frekvenser sideveis?

Asbjørn mener du at eq triksingen vil styre plasseringen i retningene lyst mot diskant mørkt mot bass?

Jeg synes høyde perspektivet er diffust i virkeligheten og selvsagt på stereoen, men det er ikke låst til lyst alltid plassert over mørkt

V

vredensgnag

Gjest
    Det jeg vil frem til, Lyngen, er at headset ikke "er noe helt annet."

En akustiker som arbeider med høyttalerkonstruksjon vil si at det å lytte til et headset potensielt er den ideelle situasjonen, fordi man har minimalt med rominteraksjoner mellom element og lytter. Ulempen er at det er vanskelig å skape en fullfrekvent opplevelse.

Men med et headset er man "inne i den opprinnelige fremførelsen" uten ekstra bidrag. I en viss utstrekning opplever man det samme med nærfeltslytting, selv om man da bør gjennomføre ekstrem demping av lytterommet, eller ha god avstand til reflekterende flater.

Tenk på et Neumann-hode med mikrofoner i øreåpningene - tenk på et headsett tett inntil et hode som lytter. Overgangene mellom lytter-høyttaler-mikrofon-fremførelse er et kontinuum, og ikke fullstendig adskilte fenomener.

Men akkurat denne diskusjonen egner seg best til et symposium rundt et bord der det står noen gode flasker vin.

U

utgatt60135

Gjest
    Roald skrev:
    Når det gjelder bredde informasjon fra en høyttaler som thor72 mener han får, kan det ha sammenheng med refleksjonene Lyngen mener lurer oss andre?
    Det mener jeg slettes ikke ;).

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.402
    Torget vurderinger
    1
    Men akkurat denne diskusjonen egner seg best til et symposium rundt et bord der det står noen gode flasker vin.
    Det er vel egentlig slik de fleste hifi diskusjoner burde foregå, med et brukbart oppsett i rommet så man kan avklare begreper og kalibrere hvordan deltakerne oppfatter gjengivelsen

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    Roald skrev:
    Når det gjelder bredde informasjon fra en høyttaler som thor72 mener han får, kan det ha sammenheng med refleksjonene Lyngen mener lurer oss andre? Jeg får det ikke til her hos meg, selv om jeg kan peke på lyder fra utsiden av høyttalerne når begge kanaler er aktiv.
    Er det studio optagelser, eller to mikrofonoptagelser live du har prøvet med.

U

utgatt60135

Gjest
    Roald skrev:
    .....selv om jeg kan peke på lyder fra utsiden av høyttalerne når begge kanaler er aktiv.
    Jeg må spørre deg også. Hører du dette bare i ditt eget anlegg eller også andres anlegg og under demoer?

Da fikk jeg litt å holde på med på jobb :). Ferdig! I morgen blir det ny jakt på nytt lytterom.

Roald ... Hvorfor tror du ikke jeg opplever det samme som deg med mitt anlegg (og andres)?

L

larkus

Gjest
    thor72, prøv å sette en høyttaler rett foran deg og se om du fremdeles har lyd ved siden av høyttaleren.

mvh
    larkus

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn