Min foreløbige konklusion ligner den Larkus har, på nær at jeg mener også der ligger en hel del i indspilningen, anlæggets evne til at aflevere den lyd er en del af dette spørgsmål.
Jeg selv har været inde på det, Roald har været inde på det og flere andre:
Jeg mener det er anlæggets evne til at behandle alle disse meget små nuancer, som der er rigtig mange af når der er optaget på afstand og stort set ingen af når der er optaget tæt på, andet end smaske lyde, læbe lyde synke lyde osv og hvad fanden skal bruge dem til.
Muligt at alt det nævnte plus præsens ved 5-6 kHz giver nogen en form for nærvær med artisten, jeg synes det virker latterligt, og jeg mener jo bedre anlægget er jo mere latterligt er det.
Jeg har tit stået meget tæt på instrumenter og det lyder aldrig som de næroptagelser jeg hører. Årsagen er sikkert også at optager man på den måde er man typisk også interesseret i "fed sound" som kan imponere lytteren, og derfor er der tilsat en masse sminke
At kunne gengive alle disse gangske små nuancer fra mikrofoner på afstand, mener jeg også hænger sammen med hvor godt lyden slipper højtaleren også i mono.
Jeg mener typisk man høre disse tre perspektiver rundt omkring og en masse forskellige variationer der ligger mellem de viste. Hifi entuiasten går som regel fra noget der står og "prutter" mellem de to højtaler, så for han pludselig dybde i perspektivet og er så overgået til rundbue perspektiv, måske bliver man hængene lidt der og imponeres af at man kan få mere mere dybdeperspektiv i midten inden man forsætter jagten mod det perfekte sidst viste perspektiv, hvor rundbuen er helt rettet ud og der er det samme dybdeperspektiv over det hele.
Kun det sidst viste perspektiv mener jeg er nær det optimale, det er når anlægget har dette perspektiv, man kan slukke den ene højtaler og stadigvæk høre både dybde højde og brede information fra naturligt indspillede CD'er.
Perspektiv midt i (rundbue perspektiv, dybt i midten) her vil lyden fra en " mono" højtaleren være meget centreret i selve højtaleren.
Det "perfekte perspektiv" er vil rundbue perspektivet som er blevet rettet ud så lyden opfører sig ens uanset om det er i midten eller ude ved højtaleren.
Efter min erfaring har det ekstremt meget med opløsning at gøre og at der ingen betoninger er, også fra den tilsluttede elektronik plus anlæggets samlede klangbalance, plus opstilling af højtalerne som bør være symmetrisk på alle måder.
Jeg mener det er det sidste perspektiv og anlæggets kvaliteter for netop at skabe dette helt ensartede perspektiv som danner grundlag for på en naturlig og stabil måde at få lyd udover højtalerens placering også i højden.
Højtaleren kan være væk/usynlig på flere forskellige niveauer, højtaleren kan være væk, den kan være meget meget væk, næsten totalt væk, og absolut helt helt væk, og det mener jeg forløber langs linjen mellem rundbue perspektiv og frem til den ideale situation angivet på det sidste billed.
Er det så naturligt nej, der er ingen tvivl om at informationen ligger både i anlæggets evner og hvordan det behander signalet, højtalerens udstråling når den tilføres et mono signal, og i selve indspilningen, men det kan blive til en rigtig god illusion efter min mening som slå en hovedtelefon med flere længder.
Til dem der ikke har umanipuleret og simpelt optaget musik har jeg oploadet en sampler, hvor der er både helt nøgne indspilninger (Pro records) og indspilninger der er lidt mere sminkede, men dog på et niveau der er acceptabelt, bl.a. andet indeholder sampleren Skara Cathedral Choirs hf ref 19 som jeg selv har refereret til i et tidligere indlæg og jeg mener at huske at der også er brugt Calrec mikrofon her.
Advarsel, det er en meget langsom forbindelse.
http://www.myotherdrive.com/dyn/file/612.164515.06082010.90514.6a64fi/Thor_sampler.rar
For ikke at få vrøvl med rettigheder sletter jeg den inden så længe.
Det var så mit foreløbige bud på årsagen til at nogle anlæg kan det der med perspektivet og andre ikke kan, det skal nok også vise sig ikke at være korrekt, så må vi på den igen.