Det er en noget hurtig konklusion Larkus.larkus skrev:Da er det herved opplest og vedtatt en gang for alle at lyd utenfor/over/under ht på "normale" innspillinger,ikke (som enkelte liker å påstå) har noe å gjøre medSnickers-is skrev:Det går med Q-sound, delay eller liknende. Med vanlig panorering kan man få til sleggefast perspektiv mellom høyttalerne, men ingen ting utenfor høyttalerne.larkus skrev:Det hadde vært interessant å finne ut om det i det hele tatt er mulig å få til lyd utenfor høyttalerene i lydkammeret ditt Snickers-is
mvh
larkus
kvaliteten på anlegget
mvh
larkus
Hvad er det for noget udstyr Snickers-is har haft inde i rummet, såvidt jeg kan se er der kun plads til et meget lille mini-anlæg, i hans lyddøde rum, og det vil ikke være muligt at lave en normal opstilling og få en normal lytte position i det rum.
Snickers-is må have hørt det i andet lyddødt rum og der er ikke mange af dem i den størrelse hvor dette kan lade sig gøre, og i sådanne lyddøde rum slæber man normalt ikke et helt stereoanlæg ind, normalt testet man en højtaler af gangen hvis det er det man er i gang med.
Der er som regel også en fast installation af kabler og forstærker udstyr, af absolut middelmådig kvalitet med hensyn til lydkvalitet, fordi det ikke er nødvendig med andet, da der kun skal laves målinger.
Så der må have været tale om en helt special situation hvor man man har slæbt en topklasse anlæg ind i et lyddødt rum.
Det kan kun være hos Seas hvor Snickers-is har fået den special aftale, der er vist lige plads nok i deres rum til sådan et experiment.
Alt dette vi diskutere her er relativt nemt at efterviser men det kræver at der optages forskellige situationer, håber inden for relativ kort tid at jeg selv kan gøre det.
At denne teori har hold i virkeligheden kan man forvisse sig om ved at læse dette indlæg:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48556.msg931430.html#msg931430
følg linkene i indlægget.
Også John Atkinson har været inde på det samme, han påstår så bare at dette mono signal vil side direkte i højtaleren, som sagt det gør det også, hvis det der uden for højtaleren er lavet ved hjælp shift fase pan potmeter eller Qsound eller andet fuskeri.
http://www.stereophile.com/asweseeit/390awsi/
Citat:
Consider a spaced-mike technique, that used for Mercury "Living Presence" and Telarc recordings. All sources to the sides of the mike positions will be captured with a
somewhat different ratio of amplitudes between the two recording channels, but with a constant time delay. When that recording is played back over two loudspeakers, those
side images can't help but be localized in the speaker positions owing to that time delay. The soundstage thus remains bounded by the speakers.
citat slut.
Vedrørende hans konklusion omkring time delay mener jeg han tager fejl, og laver en tanke-bøf.
Men inden jeg 100% siger at han har uret skal jeg lige selv have tænkt det helt igennem.
Det drejer sig hovedsagligt om hvad der sker når man er uden for tilsigtede optage-vinklen i det område hvor jeg påstår at signalet overgår mere og mere til at være et mono signal.
Hvis vi vender til bage til min tegning så ved jeg at når mikrofonen peger direkte på den udøvende så vil de udøvende står ca. bag ved den ene højtaler altså ikke uden for højtalernes placering.
Så det der skal afprøves er at hvis kunstneren bevæger sig længere og længere ud eks.v. til venstre ud af optage-vinklen og langt ud i det jeg kalder mono-området på min tegning hvad sker der så ved afspilningen. Og hvordan er det afhængigt af udstyret der spilles på.
Jeg er rimelig sikker på hvad der sker hos mig selv.
Fordi det kan jeg hører på en af de optagelser som jeg selv har været med til.
Til den optagelse var der to kunstener og to mikrofoner som var rettet direkte mod dem (ikke udover optage-vinklen), og ved afspilningen står de som sagt begge i nærheden af hver sin højtaler, faktisk er alt som det var ved optagelsen, brede, højde, dybde.
Som sagt var der publikum til den her omtalte begivenhed og jeg var selv en af dem. publikum rækkete lidt længe ud til begge sider end de to kunstener (publikum var ude i mono zonen og ved afspilning er publikum lidt uden for højtalernes placering hos mig.)
jeg ved også at mit computeranlæg ikke er i stand til at spille uden for højtalerenes placering, med de samme eksempler, hvor mit hi-fi anlæg uden problemer kan placere noget udenfor højtalerens placering.
Så har man naturligvis lov at sige at mit computeranlæg er nok meget bedre og mere rigtigt end mit hi-fi anlæg, Det er jo bl.a. den argumentation Lyngen køre hårdt på med, fordi han ikke selvkan høre noget udover højtalenes placering, ja, så kan andre heller ikke, det må man da kunne forstå.
Men som sagt der skal laves en optagelse hvor objekterne bevæger sig mere og mere ud i "mono-zonen" , så man kan få et helt klart billeded af hvad der sker i denne situation ved afspilningen.
Og jeg vil på ingen måde afvise at det kræver en form for indkredsning rum/vægge for at gengive dette, det har jeg simpelthen ikke styr på endnu, og jeg er også helt enig i at akustik kan flytte objekter, men ikke i at akustik kan danne objekter. Jeg er også sikker på at symmetri, akustik, og højtalerplacering har betydning for hvordan perspektivet opleves.
Vi ved at effekterne som kun var elektroniske forsvandt da Ymir spillede udendørs. Det kunne have været interesant hvis han havde prøvet at stille højtalerne ved huset så de ligesom kunne have fået en rampe at sætte af fra.
Regner naturligvis ikke med nogen respons på dette indlæg hvilket der jo heller ikke har været på andre indlæg som har sandsynlig-gjort at det lille mindretal som mener at der godt kan være noget uden for højtalerens placering, måske godt kan have ret.
Man kan så bare kævle videre om lyddøde rum (MLS er opfundet) og at det er bare akustiken der gør det hele, og hvad man iøvrigt ellers kan finde på, i stedet for at seriøst at forsøge at løse dette problem.
Vedlegg
-
4.6 KB Visninger: 401