Et "ekte" tredimensjonalt lydbilde, har vi det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Lyngen skrev:
    EHED skrev:
    larkus skrev:
    Minstekravet til et godt stereoanlegg er at anlegget klarer å holde lydbildet innenfor høyttalerene på "normale" innspillinger :)
    mvh
    larkus
    Det er vel det de fleste vil kalle et normalt stereoanlegg?

    Min definisjon:
    Minstekravet til et godt stereoanlegg er at høyttalerne "slipper" lyden, være seg den er mikset innenfor eller utenfor høyttalerens posisjon, foran eller bak, over eller under?
    Altså 3D?
    Jeg holder med Larkus ;). Jeg vil ha en normalt anlegg med et stødig soundstage.

    Du mener et som kan gjengi stødig mono :D

    EHED; det du beskriver er hensikten med et stereoanlegg, det er minstekrav.



    Mvh. RS
     

    thor72

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Innlegg
    260
    Antall liker
    0
    Mon ikke vi kan slå fast at et anlæg hvor lyden slipper højtaleren så meget at du ALDRIG hører en lyd fra selve højtaleren må være målet for at få en illusion af at lydbilledet ikke er lavet af to højtalerkasser.
    Jeg kan simpelthen ikke forstå at det er noget man skal diskutere.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    thor72 skrev:
    Jeg synes at dette vidnesbyrd er interesant, EHED har så vidt jeg har forstået Dead-end, og det er en rigtig dead-end, i modsætning til min egen, EHED sagde selv på et tidspunkt her i tråden at det faktisk var ubehageligt at tale i rummet, det er sikkert meget lig et kontrolrum. Og på mange punkter sikkert lig fri luft/udendørs. men så aligevel ikke helt, da Ymir har observeret at alt falde ind i højtaleren når der spilles udendørs, intet er uden for højtalerens placering.

    En Forskel er at EHED stadigvæk har vægge (som godt nok ikke reflektere) men tilsyneladende holder på lyden på en anden måde end hvis der spilles i fri luft/udendørs.

    Jeg mener det må dreje sig om noget grundlæggende akustik teori som jeg ikke helt forstå og som andre i denne tråd heller ikke forstå til helt til bunds, eller er der måske en der kan forklarer hvad det drejer sig om.

    Faktum er at iøjeblikket ifølge Ymir skal der være en form for vægge (det kan så være reflekterene eller ikke reflekterende vægge, EHED påstand) der holder på lyden for at få de omtalte effekter uden for højtalernes placering
    Jeg må bare bære ut høyttalerne mine en tur ut på plenen og forsøke dette selv. Er litt sånn at jeg må høre ting før jeg tror det jeg også.
    Kanskje ikke DeadEnd har noe for seg, hvis det ikke er for å gjenskape et ekkofritt rom? Altså noe likt utendørs.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.359
    Antall liker
    16.506
    Sted
    Østfold
    Forskjellen inne og ute ligger nok først og fremst i hvor dødt rommet er i toppen i forhold til nedover i frekvens. Det skal ekstremt mye til for å dempe et rom nedover i frekvens. La meg ta et par eksempler:

    Seas ekkofritt rom: Fundamental resonans = 65Hz
    Et mindre ekkofritt rom: Fundamental resonans = 120Hz
    Mitt ekkofrie rom: Fundamental resonans 200Hz

    Seas' rom har 800mm steinullkiler på alle flater, bortsett fra døra som er ca samme tykkelse men har paneldemping.

    Mitt rom har ca 30cm demping i tak og på gulv. På veggene varierer det mellom ca 60 og 100cm med lagvis dempemateriale med luftlommer i mellom, altså, maksimalt effektiv demping. Døra er ca 200mm.

    Se nå på hva du har i ditt rom EHED, hvor langt ned tror du dempingen er opp mot 100% effektiv?
     

    thor72

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Innlegg
    260
    Antall liker
    0
    Dæmpningen er naturligvis aldrig 100% det siger sig selv, men EHED påstår at perspektivet er blevet meget bedre med Dead-end, og det er også delvis min erfaring, jeg ville nok selv udtrykke det som et mere præcist perspektiv.
    Kan vi ikke bare prøve at holde en smule forkus.

    Danmarks tekniske Universitet (DTU) har et stort lyddødt rum som jeg selv har været i, det er tæt på at være perfekt, virkelig ubehageligt at være i og tale i (dette er jo også en klar forskel fra det at være i friluft).

    Den medarbejder fra DTU jeg talte med forleden sagde at de netop eksperimenter med de effekter som vi taler om her i tråden, i dette lyddøde rum for at får de mest nøjagtige resultater, det stemmer jo gangske godt med mine egne erfaringer og sikkert også med EHED's.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Snickers-is skrev:
    Forskjellen inne og ute ligger nok først og fremst i hvor dødt rommet er i toppen i forhold til nedover i frekvens. Det skal ekstremt mye til for å dempe et rom nedover i frekvens. La meg ta et par eksempler:

    Seas ekkofritt rom: Fundamental resonans = 65Hz
    Et mindre ekkofritt rom: Fundamental resonans = 120Hz
    Mitt ekkofrie rom: Fundamental resonans 200Hz

    Seas' rom har 800mm steinullkiler på alle flater, bortsett fra døra som er ca samme tykkelse men har paneldemping.

    Mitt rom har ca 30cm demping i tak og på gulv. På veggene varierer det mellom ca 60 og 100cm med lagvis dempemateriale med luftlommer i mellom, altså, maksimalt effektiv demping. Døra er ca 200mm.

    Se nå på hva du har i ditt rom EHED, hvor langt ned tror du dempingen er opp mot 100% effektiv?
    Helt klart ikke dempet på linje med dette, da det er noe etterklang igjen selvfølgelig i bassen.

    Spørsmålet til deg er da om det spiller utenfor høyttalerne i et ekkofritt rom?
    I og med at det ikke går utendørs, så burde det heller ikke gå i et ekkofritt rom?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    thor72 skrev:
    Den medarbejder fra DTU jeg talte med forleden sagde at de netop eksperimenter med de effekter som vi taler om her i tråden, i dette lyddøde rum for at får de mest nøjagtige resultater, det stemmer jo gangske godt med mine egne erfaringer og sikkert også med EHED's.
    Min mening er at man med god absorbsjon skaper et større lydbilde, da lyden "ser" et større rom når den ikke får forstyrrende refleksjoner. Dette gjelder både sideveis og bakover i lydbildet, samt høyden. Illusjonen blir større, men også mer detaljert og klarere.
    Med gode tiltak som bassfeller og Helmholtz får man også kontroll på stående bølger i bassen, samt at etterklangen i bass går ned og man unngår romling og utfasinger.

    Skal ikke påstå at jeg har et perfekt rom, men målinger og lytting tilsier at jeg begynner å nærme meg virkeligheten, altså det som ligger på skiva :)

    DeadEnd er etter min mening å foretrekke, så lenge forsterkeri og høyttalere klarer å gjengi det de skal. Det stilles litt ekstra krav til utstyret, da dempingen også stjeler en del dB fram til lytteposisjon.
     

    thor72

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Innlegg
    260
    Antall liker
    0
    Vi er enige, bortset fra at mit lydbilledet nok ikke generelt blev større, men kontrasten mellen de CD'er der har et lille lydbilled og dem der har et stort lydbillede blev meget klarer, fuuup... så det stort, svaaap... så det lille.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.359
    Antall liker
    16.506
    Sted
    Østfold
    EHED skrev:
    Snickers-is skrev:
    Forskjellen inne og ute ligger nok først og fremst i hvor dødt rommet er i toppen i forhold til nedover i frekvens. Det skal ekstremt mye til for å dempe et rom nedover i frekvens. La meg ta et par eksempler:

    Seas ekkofritt rom: Fundamental resonans = 65Hz
    Et mindre ekkofritt rom: Fundamental resonans = 120Hz
    Mitt ekkofrie rom: Fundamental resonans 200Hz

    Seas' rom har 800mm steinullkiler på alle flater, bortsett fra døra som er ca samme tykkelse men har paneldemping.

    Mitt rom har ca 30cm demping i tak og på gulv. På veggene varierer det mellom ca 60 og 100cm med lagvis dempemateriale med luftlommer i mellom, altså, maksimalt effektiv demping. Døra er ca 200mm.

    Se nå på hva du har i ditt rom EHED, hvor langt ned tror du dempingen er opp mot 100% effektiv?
    Helt klart ikke dempet på linje med dette, da det er noe etterklang igjen selvfølgelig i bassen.

    Spørsmålet til deg er da om det spiller utenfor høyttalerne i et ekkofritt rom?
    I og med at det ikke går utendørs, så burde det heller ikke gå i et ekkofritt rom?
    I ekkofritt rom lokaliserer vi en enkelt høyttaler ekstremt lett. Stereo med kun panorering gir i ekkofritt rom ingen informasjon utenfor høyttalerne annet enn "følelsen av rom" osv.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Snickers-is skrev:
    I ekkofritt rom lokaliserer vi en enkelt høyttaler ekstremt lett. Stereo med kun panorering gir i ekkofritt rom ingen informasjon utenfor høyttalerne annet enn "følelsen av rom" osv.
    Hva med Qsound, fasedreining, etc?
    Fungerer det i et slikt rom?

    Hvorfor fungerer det da eventuelt ikke utendørs?

    Bare nysgjerrig, da det strider litt mot mine egne teorier :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.359
    Antall liker
    16.506
    Sted
    Østfold
    Jeg mener bestemt det skal fungere. Det fungerer jo på hodetelefoner. Om det ikke fungerer utendørs vil jeg tro det kan ha sammenheng med høyttalerplasseringen. Det er jo svært viktig å ha eksakt lik avstand til høyttalerne for eksempel.
     

    thor72

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Innlegg
    260
    Antall liker
    0
    Snickers-is skrev:
    Jeg mener bestemt det skal fungere. Det fungerer jo på hodetelefoner. Om det ikke fungerer utendørs vil jeg tro det kan ha sammenheng med høyttalerplasseringen. Det er jo svært viktig å ha eksakt lik avstand til høyttalerne for eksempel.
    Ja det skal helst udmåles med en skydelære således at det er inden for 1/10 mm, ellers virker det overhovedet ikke.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    thor72 skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg mener bestemt det skal fungere. Det fungerer jo på hodetelefoner. Om det ikke fungerer utendørs vil jeg tro det kan ha sammenheng med høyttalerplasseringen. Det er jo svært viktig å ha eksakt lik avstand til høyttalerne for eksempel.
    Ja det skal helst udmåles med en skydelære således at det er inden for 1/10 mmm, ellers virker det overhovedet ikke.
    Hallo!
    Mener du virkelig at lyd utenfor ht. overhodet ikke fungerer dersom det er 3/10 mm lengre avstand fra den ene til den andre ht.?
    Dette da med fasedreining (som vi alle sammen nå vel? er enige om må til) og innendørs?

    Mvh.KW
     

    thor72

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Innlegg
    260
    Antall liker
    0
    KW skrev:
    thor72 skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg mener bestemt det skal fungere. Det fungerer jo på hodetelefoner. Om det ikke fungerer utendørs vil jeg tro det kan ha sammenheng med høyttalerplasseringen. Det er jo svært viktig å ha eksakt lik avstand til høyttalerne for eksempel.
    Ja det skal helst udmåles med en skydelære således at det er inden for 1/10 mmm, ellers virker det overhovedet ikke.
    Hallo!
    Mener du virkelig at lyd utenfor ht. overhodet ikke fungerer dersom det er 3/10 mm lengre avstand fra den ene til den andre ht.?
    Dette da med fasedreining (som vi alle sammen nå vel? er enige om må til) og innendørs?

    Mvh.KW
    Naturligvis ikke!, det var en ironisk kommentar til Snickers-is evindelige flueknepperi
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    thor72 skrev:
    KW skrev:
    thor72 skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg mener bestemt det skal fungere. Det fungerer jo på hodetelefoner. Om det ikke fungerer utendørs vil jeg tro det kan ha sammenheng med høyttalerplasseringen. Det er jo svært viktig å ha eksakt lik avstand til høyttalerne for eksempel.
    Ja det skal helst udmåles med en skydelære således at det er inden for 1/10 mmm, ellers virker det overhovedet ikke.
    Hallo!
    Mener du virkelig at lyd utenfor ht. overhodet ikke fungerer dersom det er 3/10 mm lengre avstand fra den ene til den andre ht.?
    Dette da med fasedreining (som vi alle sammen nå vel? er enige om må til) og innendørs?

    Mvh.KW
    Naturligvis ikke!, det var en ironisk kommentar til Snickers-is evindelige flueknepperi
    Ok.

    @Snickers-is

    30 cm demping på gulv ???
    Kan du forklare det nærmere.

    Mvh.KW
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Snickers-is skrev:
    Stereo med kun panorering gir i ekkofritt rom ingen informasjon utenfor høyttalerne annet enn "følelsen av rom" osv.

    Duverden hva du vet. Hvordan fikk du dokumentert dette og med hvilken etterettelighet?



    Mvh. RS
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    R.S. skrev:
    Snickers-is skrev:
    Stereo med kun panorering gir i ekkofritt rom ingen informasjon utenfor høyttalerne annet enn "følelsen av rom" osv.
    Duverden hva du vet. Hvordan fikk du dokumentert dette og med hvilken etterettelighet?
    Ærlig talt så trodde jeg at alle med greie på lyd visste det.
     
    T

    timc

    Gjest
    R.S. skrev:
    Snickers-is skrev:
    Stereo med kun panorering gir i ekkofritt rom ingen informasjon utenfor høyttalerne annet enn "følelsen av rom" osv.

    Duverden hva du vet. Hvordan fikk du dokumentert dette og med hvilken etterettelighet?



    Mvh. RS
    Tror du leser det han skriver helt feil. Han har 100% rett. Dokumentasjon er det så mye av at man kan bli svimmel. Han sier ingenting om opptaksteknikk i det hele. KUN panorering.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Jeg mener bestemt det skal fungere. Det fungerer jo på hodetelefoner. Om det ikke fungerer utendørs vil jeg tro det kan ha sammenheng med høyttalerplasseringen. Det er jo svært viktig å ha eksakt lik avstand til høyttalerne for eksempel.
    DERSOM det refereres til min "utendørs konsert",så ble høytalere vatret av og det ble brukt en lekt for at høytalere skulle stå på rett linje,samt målbånd til lytteposisjon.

    Tror ikke jeg har noen innspillinger med Q-sound,så det ble ikke avprøvd,men dersom jeg får lånt en CD er det mitt ønske å prøve med en "utendørs konsert" til, fordi jeg ønsker å se om min teori ,om at det er høytalers avstand til bakvegg som avgjør høyde/bredde problematikken.

    Er vi heldige blir målingene lagt ut i kveld.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.359
    Antall liker
    16.506
    Sted
    Østfold
    thor72 skrev:
    KW skrev:
    thor72 skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg mener bestemt det skal fungere. Det fungerer jo på hodetelefoner. Om det ikke fungerer utendørs vil jeg tro det kan ha sammenheng med høyttalerplasseringen. Det er jo svært viktig å ha eksakt lik avstand til høyttalerne for eksempel.
    Ja det skal helst udmåles med en skydelære således at det er inden for 1/10 mmm, ellers virker det overhovedet ikke.
    Hallo!
    Mener du virkelig at lyd utenfor ht. overhodet ikke fungerer dersom det er 3/10 mm lengre avstand fra den ene til den andre ht.?
    Dette da med fasedreining (som vi alle sammen nå vel? er enige om må til) og innendørs?

    Mvh.KW
    Naturligvis ikke!, det var en ironisk kommentar til Snickers-is evindelige flueknepperi
    10mm-30mm avstandsforskjell til høyttalerne kan forårsake betydelige avvik i systemets evne til å plassere ting i stereoperspektivet. 34mm er en halv bølgelengde ved 5kHz og kan føre til at vi oppfatter ting å komme fra langt ute på siden som egentlig befinner seg i senter av lydbildet.

    Forøvrig klarer vi oss uten slike "så teit du er vs så smart jeg er"-kommentarer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.359
    Antall liker
    16.506
    Sted
    Østfold
    KW skrev:
    @Snickers-is

    30 cm demping på gulv ???
    Kan du forklare det nærmere.

    Mvh.KW
    Javisst

    Gulvet er lektet opp med ca 30cm høye bord på høykant. Det er laget en solid ramme, og i den sitter det 6 stålrør som står ned i isolasjonsmaterialet. Jeg har så diverse stativer og fester som passer i disse rørene. Jeg har også to gulvmoduler l strekkmetall med ramme som passer oppå slike gulvfester i ulike konfigurasjoner. I tillegg har jeg mikrofonstativer som passer i disse rørene.

    En seksjon av gulvet kan trekkes ut av rommet slik at man får fast gulv under. Det er beregnet til måling av ekstremt tunge konstruksjoner. Man får en viss feilkilde med dette, men det er bedre enn å ikke få målt alt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.359
    Antall liker
    16.506
    Sted
    Østfold
    ymir skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg mener bestemt det skal fungere. Det fungerer jo på hodetelefoner. Om det ikke fungerer utendørs vil jeg tro det kan ha sammenheng med høyttalerplasseringen. Det er jo svært viktig å ha eksakt lik avstand til høyttalerne for eksempel.
    DERSOM det refereres til min "utendørs konsert",så ble høytalere vatret av og det ble brukt en lekt for at høytalere skulle stå på rett linje,samt målbånd til lytteposisjon.

    Tror ikke jeg har noen innspillinger med Q-sound,så det ble ikke avprøvd,men dersom jeg får lånt en CD er det mitt ønske å prøve med en "utendørs konsert" til, fordi jeg ønsker å se om min teori ,om at det er høytalers avstand til bakvegg som avgjør høyde/bredde problematikken.

    Er vi heldige blir målingene lagt ut i kveld.
    Det må bety at innlegget jeg kommenterte ikke refererte til din test?
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    timc skrev:
    R.S. skrev:
    Snickers-is skrev:
    Stereo med kun panorering gir i ekkofritt rom ingen informasjon utenfor høyttalerne annet enn "følelsen av rom" osv.

    Duverden hva du vet. Hvordan fikk du dokumentert dette og med hvilken etterettelighet?



    Mvh. RS
    Tror du leser det han skriver helt feil. Han har 100% rett. Dokumentasjon er det så mye av at man kan bli svimmel. Han sier ingenting om opptaksteknikk i det hele. KUN panorering.

    Jepp, her gikk det for fort. Kun panorering. Beklager.


    Mvh. RS
     
    T

    timc

    Gjest
    Er målingene relativt kalibrert?

    Dersom de er, så har du målt med ett veldig lavt S/N nivå. Noen spesiell grunn?
     

    thor72

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Innlegg
    260
    Antall liker
    0
    Fandt lidt dokumentation for den teori jeg luftede her http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48556.msg924029.html#msg924029 på side 18 og også før side 18.

    Det hele drejer sig om en såkaldt optage vinkel. alt hvad der er inden for optage-vinkelen vil virker som normalt pan pot potmeter, forskellen på indputtene på de mikrofoner vil bestemme det enkelte objekts placering.

    Er man ude over optage-vinklen vil det blive til en form for mono som enten gengives af den ene eller den anden højtaler eller begge hvis optagelsen er symetrisk som eks.v. et kor.

    Det er beskrevet i dette dokument http://www.rycote.com/images/uploads/The_Stereophonic_Zoom.pdf på side 4 og 5 og man bør specielt lægge mærke til denne tekst:

    All sound sources within this angular sector will be
    reproduced as virtual sound sources BETWEEN the
    left and right loudspeakers. Any sound source outside
    this sector will be reproduced ON either one or
    the other loudspeaker. The operational procedure
    for setting up the system consists basically of measuring
    the sector occupied by the sound source and
    using this as the required SRA of the microphone
    system. The combination distance/angle can then
    be read from the SRA diagram.


    Der står nu tilbage kan der være en slags brede højde dybde information "stereo" indlejret i dette "mono signal" som har været uden for optage vinklen, det mener jeg, da det er det jeg oplever.

    Men en realitet må det være at der kan dannes et ekstra "mono signal" der enten gengives af den ene højtaler eller den anden eller begge afhængig af hvordan begivenheden der optages overskrider optagelses vinklen. Der står ikke rigtigt noget om overgangen er flydende, det mener jeg den må være.

    Som RS siger det er klart som hvidt-øl at sådan må det være, og jeg har som sagt også selv beskrevet det for længe siden i denne tråd, men et er at RS eller jeg siger det, dokumentation skal der til, og nu er der et dokument der siger det samme såvidt jeg kan forstår.
     

    thor72

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Innlegg
    260
    Antall liker
    0
    @Ymir er der ikke noget galt med den højtaler er det virkelig normalt at det skal se sådan ud, og så i fri luft?
     
    T

    timc

    Gjest
    Er det ca 3.5m avstand fra lytteposisjon til veggen på venstre side?
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei

    Det er 3.5m MELLOM høytalerene på måling 3 og 1.9m på måling 4.Målingene er foretatt i friluft.

    Volum potmeter er der hvor jeg "normalt" har det,når det spilles inne,ser at på måling 4 er det nok skrudd ned litt,men for meg er lyttenivået mere enn høyt nok,merkelig nok.Har jeg besøk så skrues det nesten alltid ned,ikke opp.

    Dippen på 300Hz måling 3 og 250Hz måling 4 måles også inne,men flyttes da nedover.Ikke spør meg hvorfor :)

    Har ingen forklaring eller svar på målingene,men kan muligens få noen INNSPILL her.Planlegger som sagt flere forsøk dersom været og anledning tillater det.

    Kom gjerne med konstruktive forslag.
     
    T

    timc

    Gjest
    Da kan det være at det er interferrens pga tidsforskjellen i førsterefleksjonen fra høyre og venstre høyttaler. Du målte begge samtidig ikke sant? I så fall er det rart at dippen flytter seg nedover og ikke oppover innendørs.

    Du bør gjøre en nærfeltsmåling av høyttaleren, eller ta den med lengre fra bygninger og sette tidsvinduet ganske kort. Dersom det er høyttaleren i seg selv som forårsaker den dippen er det rett og slett ett elendig design.




    -Tim

    Edit: Måler du steady state RTA eller impuls?
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Alle målingene er vel fra utendørskonserten, altså ingen refleksjoner på de målingene så langt jeg har skjønt.

    Mvh.KW
     
    L

    larkus

    Gjest
    Jeg mener og tror at all "på utsiden av høyttaler lyd" bortsett fra Q-sound og andre fiksfakserier, er et resultat av samspill mellom direktelyd og lyd reflektert fra omgivelsene. Det er nærliggende å anta at dette gjelder også lyd over og under høyttalerene. Lyd som synes å komme fra punkt ved siden av høyttaleren kan lett demonstreres med én høyttaler i drift tett ved vegg. Hvilke frekvensområder som beveger seg utenfor høyttaleren synes å være avhengig av avstand til veggen. Min kunnskap om akustikk og opptaks/mikrofonteknikk er veldig begrenset i forhold til mange andre som skriver i denne tråden, så disse antagelsene er gjort ut fra egne erfaringer og esksperimenter med fenomenet :)

    mvh
    larkus
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    thor72 skrev:
    Som RS siger det er klart som hvidt-øl at sådan må det være, og jeg har som sagt også selv beskrevet det for længe siden i denne tråd, men et er at RS eller jeg siger det, dokumentation skal der til, og nu er der et dokument der siger det samme såvidt jeg kan forstår.
    Dokument på hva? Teksten du refererer er ikke noe uvanlig, bortsett fra at de tydeligvis ikke medregner refleksjoner.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    larkus skrev:
    .... og lyd reflektert fra omgivelsene.
    Å få en fløyte til å synes å komme utenfor høyttalerne ved hjelp av refleksjoner tror jeg er særdeles vanskelig å få til, men skal ikke påstå at det er umulig.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.649
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    0
    I løpet av HiFimessen 2010 i Horten vil det sikkert bli anledning til å oppleve et "ekte" tredimensjonalt lydbilde fra flere av utstillerne ;)
     

    thor72

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Innlegg
    260
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    thor72 skrev:
    Som RS siger det er klart som hvidt-øl at sådan må det være, og jeg har som sagt også selv beskrevet det for længe siden i denne tråd, men et er at RS eller jeg siger det, dokumentation skal der til, og nu er der et dokument der siger det samme såvidt jeg kan forstår.
    Dokument på hva? Teksten du refererer er ikke noe uvanlig, bortsett fra at de tydeligvis ikke medregner refleksjoner.
    At der kan opstå et ekstra eller to "mono signaler" når optage-vinklen overskrides, ud over det kendte som er mellem højtalerne og som styres ved hjælp af pan pot effekten, læs dog hvad der står, også i linkene inden du puster dig op.
     

    thor72

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Innlegg
    260
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    larkus skrev:
    .... og lyd reflektert fra omgivelsene.
    Å få en fløyte til å synes å komme utenfor høyttalerne ved hjelp av refleksjoner tror jeg er særdeles vanskelig å få til, men skal ikke påstå at det er umulig.
    Det er jo faktisk fløjter og sangere og alt muligt jeg oplever uden for højtalernes placering, og jeg har lavet nøjagtig samme eksperimenter som Larkus med at flytte højtalen tæt på væggen, der kommer noget mere bas og det hele bliver mere udtværet der opstår absolut ikke lige pludselig nye objekter, hvis Larkus påstår det så taler han ikke sandt, men akustiken og usymetri kan flytte allerede opståede objekter der er jeg fuldstændig enig i.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.359
    Antall liker
    16.506
    Sted
    Østfold
    Det later til at det hender så mye utenfor høyttalerne hos Thor72 at jeg begynner å lure på om det over hodet er noe igjen mellom høyttalerne. Forklaringen kan jo ganske enkelt være at han har glemt hvor han har satt den andre høyttaleren...?
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    KW skrev:
    @Snickers-is

    30 cm demping på gulv ???
    Kan du forklare det nærmere.

    Mvh.KW
    Javisst

    Gulvet er lektet opp med ca 30cm høye bord på høykant. Det er laget en solid ramme, og i den sitter det 6 stålrør som står ned i isolasjonsmaterialet. Jeg har så diverse stativer og fester som passer i disse rørene. Jeg har også to gulvmoduler l strekkmetall med ramme som passer oppå slike gulvfester i ulike konfigurasjoner. I tillegg har jeg mikrofonstativer som passer i disse rørene.

    En seksjon av gulvet kan trekkes ut av rommet slik at man får fast gulv under. Det er beregnet til måling av ekstremt tunge konstruksjoner. Man får en viss feilkilde med dette, men det er bedre enn å ikke få målt alt.
    Takk for svar, men jeg må bare ærlig innrømme at jeg ikke skjønte bæra ;D
    Mvh.KW
     
    L

    larkus

    Gjest
    thor72 skrev:
    Det er jo faktisk fløjter og sangere og alt muligt jeg oplever uden for højtalernes placering, og jeg har lavet nøjagtig samme eksperimenter som Larkus med at flytte højtalen tæt på væggen, der kommer noget mere bas og det hele bliver mere udtværet der opstår absolut ikke lige pludselig nye objekter, hvis Larkus påstår det så taler han ikke sandt, men akustiken og usymetri kan flytte allerede opståede objekter der er jeg fuldstændig enig i.
    Jeg siterer meg selv fra mitt innlegg #746

    "Når venstre høyttaler slukkes og høyre kanal avspilles gjennom høyre høyttaler, kommer alle instrumenter rett fra høyttaleren. Ingen utstrekning av lydbildet sideveis. Denne høyttaleren står langt fra sidevegg.

    Det som derimot skjer når høyre høyttaler slukkes, og høyre kanal avspilles gjennom venstre høyttaler som står nær sidevegg er interessant. Fagotten kommer fra høyttaleren, men fløytespilleren sitter en meter til høyre (innenfor høyttaleren). Mystiske greier! Men skyldes garantert refleksjoner fra veggen.


    mvh
    larkus
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn