Erstatte bøyd nål på Ortofon pickup?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    "Noen" i husholdningen har klart å bøye nålen på min Ortofon FF15 E mk II ganske kraftig. Oppdaget dette da lyden plutselig var fæl og skurrete. Sitter på en gammel Thorens TD104 mk II som jeg kjøpte for 50 spenn på loppemarked for 25 år siden, så ingen hi-ender akkurat, men gjør sin nytte likevel til bakgrunnsmusikk i stuen.

    Jeg er ganske grønn på platespiller og tilbehør. På bildet har jeg forsøkt å bøye nålen forsiktig tilbake uten at det hjalp særlig på lyden.

    Noen forslag til hva jeg burde gjøre? Helt ny pickup, bytte bare nålen? Evt hvilken pickup?

    Takknemlig for gode svar!
    20240525_092337.jpg
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.782
    Torget vurderinger
    6
    "Noen" i husholdningen har klart å bøye nålen på min Ortofon FF15 E mk II ganske kraftig. Oppdaget dette da lyden plutselig var fæl og skurrete. Sitter på en gammel Thorens TD104 mk II som jeg kjøpte for 50 spenn på loppemarked for 25 år siden, så ingen hi-ender akkurat, men gjør sin nytte likevel til bakgrunnsmusikk i stuen.

    Jeg er ganske grønn på platespiller og tilbehør. På bildet har jeg forsøkt å bøye nålen forsiktig tilbake uten at det hjalp særlig på lyden.

    Noen forslag til hva jeg burde gjøre? Helt ny pickup, bytte bare nålen? Evt hvilken pickup?

    Takknemlig for gode svar!
    Vis vedlegget 1026925
    Dessverre så må du bytte stiften, eller ny pickup.
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Anbefalinger til en rimelig pickup til denne spilleren? Burde være godt under tusenlappen.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Me ville prøvd få tak på ny Nos nål hvis den gamle ikke lar seg rette opp . https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=90231

     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.013
    Antall liker
    8.324
    Torget vurderinger
    1

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Mange gode forslag! Så ny nål til 400, AT VM95E til 600 eller Ortofon OM5E til 700.

    Får man det man betaler for med disse alternativene, altså dyrest er best? Eller hovedsaklig ulik lydsignatur?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.862
    Antall liker
    641
    Det er en smakssak. Jeg prøvde noen Ortofon i sin tid. F-15 mk I må du styre unna, det var som å ha en ulldott på stiften. F-15 Mk-II var et stort løft, og den jeg liker best. Prøvde vms 20 mk II og OM 20 og OM 30 også.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.013
    Antall liker
    8.324
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har de to dyreste/beste i serien:
    Begge er gode på hver sin måte. Den med Shiabata er mer analytisk i lyden men noen vil nok foretrekke den framfor Ortofon 2M Black som mange vil oppfatte som kjølig i lydsignaturen. Den andre har en varm lydsignatur med sin Microlinear stift og vil typisk kle anlegg der man kanskje savner litt fyldigere bass.
     
    Sist redigert:

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Takker for mange gode og konkrete forslag!

    Madammen ville spille plater til søndagsmorgenkaffen, så igår ettermiddag dro hun ned til Storgata og plukket opp en AT-VM 95E:
    https://www.platekompaniet.no/lyd-h...ing-magnet-elliptical-stereo-cartridge-pickup

    Men det var brutalt fiklete å få den til å passe til Thorens headshellet. Dvs den gjorde egentlig ikke det. Headshellet så ut til å kreve skruene fra undersiden, mens AT-VM 95E krevde skruene fra oversiden. Og selvsagt hadde gamle og nye skruer ulik dimensjon. Skruene til headshellet skal skrus inn i løftearmen (eller hva det heter) nedenfra for å holde det hele fast, så da måtte jeg bruke de gamle selv om de var for tynne for gjengene i den nye pickupen. Litt round pegs in square holes. Med litt vilje, vold og vaselin og et egendesignet avstandsstykke gikk det til slutt. Regner ikke med stilpoeng på dette.

    Men det spilte veldig fint til morgenkaffen.

    1000042702.jpg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.270
    Antall liker
    22.721
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alltid greit å ha M2-skruer i ulike lengder liggende til gamle Thorens-hodeskall (M2 går fint igjennom M2,6-gjengede hullene i VM95-huset). Men bra hack da!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    9.750
    Torget vurderinger
    2
    Ikke gi mannen nevroser! Ser ikke ut som armhodetv tillater å justere PU frem eller tilbake heller…
    I manualen på eldre spillere står det gjerne hvor langt frem nålespissen skal være i forhold til enden på armrøret eller noe ( Tecnics metoden) . Med PU parallellt med hodet gir det samme resultat som en protraktor
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke justert den med noe som helst annet enn gangsynet. Det virket å være fint lite spillerom i innfestingen, spesielt ettersom jeg måtte gjøre egen tilpasning. Skruene til headshellet har mindre diameter enn hullet til pickupen, så de går jo gjennom. Men problemet her var at pga ulike skrueavstander i headshell og pickup så ble skruene skrånende innover opp mot headshellet. Måtte nesten tvinge det hele på plass. Likevel ser det ut som alt liner opp ganske brukbart.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.358
    Antall liker
    21.213
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke justert den med noe som helst annet enn gangsynet.
    Om du ikke har mangeårig erfaring i slikt, er dette LANGT fra nokk.
    Egen erfaring: Selv etter mere enn 50 år siden første platespiller, feiler dette hver
    eneste gang, når det etterpå sammenliknes med protractor. ;)
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner. Du har sikkert rett, Hassebasse. Spørsmålet er vel om jeg vil merke forskjell på et lavbudsjett system som mitt, og om det er verdt tiden og innsatsen. Hva koster forresten en brukbar protraktor som matcher ytelsen på mitt system?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    9.750
    Torget vurderinger
    2
    200kr fra Kina Aliexpress, men hva er vitsen om det ikke er noe rom å justere på….
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.993
    Antall liker
    1.329
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hmm, den koster ikke noe egentlig men det spørs hvor mye du liker fikling, gjerne i en halv evighet.
    Du kan se over disse https://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml, disse printes ut men er du usikker kan kanskje en kompis hjelpe med å printe. Viktigt at printers innstilling er korrekt i bredde og høyde, det må være helt perfekt når den printes ut.
    Der er også denne, som jeg har brukt, her må du fylde inn noen data først. https://alignmentprotractor.com/arc-protractor-generator. Der er også en to punkt protractor om du klikker på menyen oppe til høyre.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.358
    Antall liker
    21.213
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner. Du har sikkert rett, Hassebasse. Spørsmålet er vel om jeg vil merke forskjell på et lavbudsjett system som mitt, og om det er verdt tiden og innsatsen. Hva koster forresten en brukbar protraktor som matcher ytelsen på mitt system?
    Vet ikke (har oversett) hvilken arm du har. Finnes en selger på Ebay som lager individuelle protactorer til
    specifikke armer. Betalte runnt 175/180 DKr pr. stykk........ absolutt verdt pengene.

    L1010210.JPG

    L1010211.JPG


    Følger med en veldig detaljert bruksanvisning til hver av de.

    L1010212.JPG


    Søk på "Custom Protractor" eller "Tracking Wizard" på Ebay..... Da finner du han "easy" ;)
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke (har oversett) hvilken arm du har. Finnes en selger på Ebay som lager individuelle protactorer til
    specifikke armer. Betalte runnt 175/180 DKr pr. stykk........ absolutt verdt pengene.

    Følger med en veldig detaljert bruksanvisning til hver av de.

    Søk på "Custom Protractor" eller "Tracking Wizard" på Ebay..... Da finner du han "easy" ;)
    Takk for tips. Jeg aner ikke hva armen heter. Er nok den som ble levert med spilleren, så gjetter på en Thorens-sak. Spilleren er bygget i pingle-plast, så enkel og rimelig man kunne få det, så armen er nok deretter.

    Men hey, vi får spilt platene våre med hyggelig lyd, i alle fall :D
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.358
    Antall liker
    21.213
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips. Jeg aner ikke hva armen heter. Er nok den som ble levert med spilleren, så gjetter på en Thorens-sak. Spilleren er bygget i pingle-plast, så enkel og rimelig man kunne få det, så armen er nok deretter.

    Men hey, vi får spilt platene våre med hyggelig lyd, i alle fall :D
    Original armen på en Thorens TD-104 heter Isotrack TP-22.
    Vet ikke, om den er imellem de, han lager ;)

    https://www.ebay.com/str/legendaryaudio?_trksid=p4429486.m3561.l170197
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn