Erland's oppsett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    På omsdag forrige uke fikk jeg hyggelig besøk av BHO, LMC og Gary Dews.
    LMC hadde med seg en AD-labs DAC som han har bygget, og som han var så snill å la meg låne for en periode.
    Digital-avspillingen fikk et betydlig løft med den dac'en tilkoblet.
    (den er forøvrig til salgs, og kan høres i mitt system på forespørsel)

Faktisk så spilte det hd-baserte systemet med AD-labs dac'en, nå klart bedre enn vinylriggen. Etter litt studering, konkluderte LMC med at vinyriggen min rett og slett var fullstendig feiljustert (jeg har lenge erkjent at jeg kan for lite om dette tema, og har derfor spurt kyndige om de har anledning til å avlegge et besøk).
    Nå er vinylriggen justert, og det gjorde at den nok overtok "tronen" som det bestlydende avspillings-systemet i huset......

LMC og Gary mente og at systemet kunne ha godt av å enten dempe nivå i bassen en anelse, eller å øke diskant og mellomtone tilsvarende;

Nå er Khorn ganske så praktisk konstruert i dette henseende, for autotrafoen på mellomtonen gjør at man kan lodde om på tappene og dermed endre gain/dempingsforholdet mellom bass og mellomtone/diskant. Med Alkeng filteret får man også muligheten til å regulere forholdet mellom diskant og mellomtone gjennom attenuatoren.

I kveld har jeg loddet og justert. Til slutt endte jeg opp med en heving av mellomtonen på 1.6db og heving av diskanten på 3db.
    Nå rakk jeg å spille kun en times tid før det ble for sent, men førsteinntrykket er en luftigere presentasjon hvor solister står klarere fram i rommet, eller frem på scenekanten om man vil.
    Har ikke rukket å spille konsertmusikk ennå. Det blir spennende å høre om oppsettet har beholdt evnen til å spille like stort som tidligere.....

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    blir jævlig spennende å høre disse justeringene, erland.

jeg tror det er fornuftige justeringer, slik jeg kjenner systemet ditt.

btw, jeg er ennå litt sjokkskadd etter møtet med metallica og ricky lee jones hos deg på lørdag... :eek: ;D

det var fete greier! kan nesten ikke vente til jeg får min egen vinylrigg oppe og stå.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Gago skrev:
    det var fete greier! kan nesten ikke vente til jeg får min egen vinylrigg oppe og stå.
    Vil nok en gang understreke hvor viktig det er at parametrene på en vinylrigg er riktig innstilt.

Forskjellen på min - før/etter var nokså stor....

D

Dilla

Gjest
    Erland skrev:
    Etter litt studering, konkluderte LMC med at vinyriggen min rett og slett var fullstendig feiljustert (jeg har lenge erkjent at jeg kan for lite om dette tema, og har derfor spurt kyndige om de har anledning til å avlegge et besøk).
    Nå er vinylriggen justert, og det gjorde at den nok overtok "tronen" som det bestlydende avspillings-systemet i huset......
    Hei, kunne vært interessant om du Erland, eller LMC, fortalte hva som var fullstendig feiljustert på vinylriggen din? For læringens del, og for å få en forståelse av hvor nøye vinylfolket er med innstillingsparameterne.

Flott oppsett, forresten! :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    det foreslår jeg at E kommenterer selv ::)
    men la oss formulere det slik:
    forbedringspotensialet var nærmest UENDELIG ;)
    imo
    mvh
    Leif

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg syntes vinylavspillingen hadde flott klang og flyt da jeg var hos erland ifjor høst også, men denne gangen var dynamikken blitt adskillig forbedret.

bl.a.

ps!
    dette er ikke ment som forsøk på å svare på det du sør om, ti kei.

bare en sidekommentar.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Ti Kei skrev:
    Hei, kunne vært interessant om du Erland, eller LMC, fortalte hva som var fullstendig feiljustert på vinylriggen din? For læringens del, og for å få en forståelse av hvor nøye vinylfolket er med innstillingsparameterne.
    Flott oppsett, forresten! :)
    Har ikke all vinyl-teminologi inne, så jeg forklarer med egne ord - håper du forstår...

Det som var mest feil, var vel overhenget -
    Har beregnet det til 16,6 mm en gang, men pga slurv fra min side, var det nærmest 0!

Videre var armbasens plassering feil, slik at vinkelen til armen i forhold til rillene ble tilsvarende feil.
    Jeg hadde korrigert litt for dette med å plassere pickup for langt frem i headshell med det resultat at den fikk feil sideveis vinkel mot rillene.

Resultatet av dette ble først og fremst at musikken ble presentert med veldig sssssssskrape ssssssser og med mindre dynamikk enn potensialet tilsier.

Det jeg gjorde, var å flytte pickup bakover i headshell til en "anntatt" riktig posisjon.
    Flyttet deretter armbasen til et punkt der jeg fikk riktig overheng. (Micro Seiki RX er fin sånn - bare å løsne-dreie armbasen dit du vil)
    Skrudde så fast armbasen.

Deretter brukte jeg en protractor og justerte vinkelen på pickup i headshell slik at den på de to gitte målepunktene står paralellt med rillene.

Verifiserte deretter at jeg ikke hadde "kludret til" overhang igjen. Tror jeg er veldig nære noe godt nå - det høres i alle fall slik ut ;)

Resultatet av justeringene ble at jeg hører "s"er i stedet for "sssssss"er uten at det gikk ut over oppløsningen, og at jeg fikk tightere og kraftigere bass.

Dessuten ble systemet mindre følsomt for små ujevnheter og støv i rillene som tidligere resulterte i "peisbål".

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Gago skrev:
    jeg syntes vinylavspillingen hadde flott klang og flyt da jeg var hos erland ifjor høst også, men denne gangen var dynamikken blitt adskillig forbedret.

bl.a.

ps!
    dette er ikke ment som forsøk på å svare på det du sør om, ti kei.

bare en sidekommentar.
    Skudde på disse greiene på søndag Le. Det du hørte var de justeringene LMC utførte, men vi tok oss ikke tid til å flytte pickupen i headshell mens han var der.

;DGliset ditt når du hørte Congas'en til Don Henley illustrerte vel at du likte det du hørte.........

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    det lille jeg fikk rettet bekreftet egentlig bare hvor på vidda det hele var
    konklusjonene ble at pu MÅTTE flyttes i shellet før det var noe mening i å justere noe som helst
    pga tidsbrist ble dette overlatt til Erland å fixe selv på et senere tidspkt.
    følte dessuten at den interne justeringen mellom driverne i ht måtte på plass først,før det ga noen mening å "småjustere" kilden
    mellomtonen ble altfor dominert av bassen og som følge av behovet for å dra på for å få frem klarheten,ble rommet "bass-loadet" for tidlig.
    imidlertid føler jeg at systemet har potensiale:
    E har gjort en FANTASTISK jobb med ht
    BP kjenner jeg som en nedskalert versjon av mine og vet hva de kan prestere
    preampen kjenner jeg i detalj
    microseiki kjenner jeg signaturen på,likeså Rohmann
    eneste ukjente var armen og sonos systemet
    litt tid og konstruktive innspill fra kjente(og ukjente) så er han på plass
    imo
    mvh
    Leif

D

Dilla

Gjest
    Takk for flott redegjørelse Erland. Rett plassering av armbase og overheng er et godt utgangspunkt for å fortsette fiklingen videre!

Har justert en del selv, og det jeg føler gjenstår er Azimuth, at nålen treffer vinkelrett ned på plata. Så langt har jeg justert etter øye/forstørrelsesglass. Kunne tenke meg å fått gjort dette vha oscilloskop, noen her som har gjort det? Vet at det som et alternativ går an å måle spenning på høyttalerterminalene på forsterker ved avspilling av testplate, jamfør M. Fremer's prosedyre på DVD'n hans. Har ikke kommet meg opp av stolen og fått testet ut dette ennå... Oscilloskop hadde vært noe...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    monoplate og koble kanalene i motfase så skal kanalene utkansellere hverandre ved korrekt az(forutsatt noenlunde korrekt skating)
    mvh

D

Dilla

Gjest
    Har lest at dette ikke er en fullgod måte å justere Azimuth på LMC, skal se om jeg finner referansen, tror kanskje det var Fremer på messa i Trondheim sist høst. MEN, det kan vel godt tenkes at metoden du skisserer er mer enn god nok...

Edit: beklager off topic i tråden din Erland :-\

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    er ikke tilhenger av å måle slike parametre i frykt for å ende opp som "scope-jockey" ;D
    dette kan fint instilles etter hørsel :p
    eller som Gary på BP sier:
    "if it sounds right,it probably is!" 8)
    mvh
    Leif

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Ti Kei skrev:
    Oscilloskop hadde vært noe...
    Kjøpte et brukt Oscilloskop for et par år siden. Har ennå ikke tatt det i bruk, eller forsøkt å finne ut hvordan det virker ???
    Det er testet, verifisert i orden og har de nødvendige prober.

Bor du innen en avstand du gidder å kjøre, kan du få låne det (og kanskje kjøpe om du ønsker).

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.184
    Torget vurderinger
    6
    For petimetere mht azimuth justering har man ellers Dr. Feicherts Adjust+... Litt jobb, men fungerer helt utmerket :)

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    På toppen - til V -
    Micro Seiki RX/RY 1500
    Til H-
    DIY BorderPatrol XXL+ linestage -
    I midten
    ASR Basis Exlusive
    I bunn senter
    BorderPatrol DIY 2 x XL PSU
    I bunn på sidene
    BordetPatrol DIY 300B IT m Tommy Hørning OPT (det er Western Electric som lyser så vakkert blått)

O.J.B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Antall liker
    2
    For et nydelig bilde Erland!!

MVH

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Etter siste justering av mellomtonen +3,2 db fra std setting, skjedde det noe bra og jævlig tøfft!

Spillte Dire Staits igjen i går kveld. Det som før var en kool club-feeling er der fortsatt, men nå er du MYE nærmere scenekanten og stemmene er råere, krispere og mer ekte en noengang.

Om mellom-bassen kommer mer i bakgrunn?

På Khorn kommer ALDRI mellombassen i bakgunn ;D

God påske....

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Så kan man melde at Twisted Pear Buffalo 9018/32S er installert i anlegget.

Min Buffalo er "moddet" litt, med seks BG NX 1000uF pr PSU i stedet for de opprinnelige seks 470uF av ukjent merke som satt der.

Som dere ser, er den lite forseggjort. Dette med tanke på at den blir stående opp etter veggen bak anlegget.
    Siden den ble koblet opp for å sjekke at alt virker, er ikke lokket satt på, men det er laget.

Spiller riktig fint. Den største forskjellen er oppløsning og detaljer. Har barn som sover nå, så jeg vil ikke spille for mye basstung musikk.

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gratulerer, erland.
    blir moro å høre den!

hvordan går det med høyttalermoddingen?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    grattis etter " trang fødsel" på krisetelefonen for mishandlede audioholikere! :eek:
    min 9008 står og spiller hi-rez direkte fra hovedkortets spdif utgang på musiikkserveren i kjellern
    lovende! ;D
    PD´s 9032 er til lakkering! min bygges til uken
    god natt
    mvh
    Leif

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Gago skrev:
    gratulerer, erland.
    blir moro å høre den!

hvordan går det med høyttalermoddingen?
    Har faktisk ingen anelse hvor de nye diskantene er for øyeblikket. De leveres av norsk importør, så jeg har overlatt admin til dem.

De sender meg en mail når jeg kan hente...

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    grattis etter " trang fødsel" på krisetelefonen for mishandlede audioholikere! :eek:
    min 9008 står og spiller hi-rez direkte fra hovedkortets spdif utgang på musiikkserveren i kjellern
    lovende! ;D
    PD´s 9032 er til lakkering! min bygges til uken
    god natt
    mvh
    Leif
    Ja, nok en gang måtte LMC være "støttekontakt".

Hvordan kunne jeg vite at Sonos'en måtte restartes for at den og Buffalo skulle konfigurere seg mot hverandre ???

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Kom nettopp hjem, og var veldig spent på om dac (som nå har stått å spillt i snart 48t har begynt å løsne nedover i frekvensene.
    Det hadde den........dette lover virkelig godt!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    da må du bare vente en 5-600 timer til på BG
    en god grunn til ikke å ha power-bryter
    sitter og hører på hirez via spdif kabel fra pc hovedkort til Buffalo 9008
    låter overraskende bra! 8)
    PDs 9032 er til puss på siste finish sammen med mitt chassis
    bygger min neste uke
    mvh
    Leif

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Byttet diskanter fra Crites C125 til Fostex T500AmkII i dag:

Førsteinntrykket er :eek: men tror jeg skal la dette spille seg inn, og la det komme litt under huden før jeg sier noe mer om lyden.

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Du verden, går unna når du setter i gang Erland :)

Så pokker'n ikke galt ut heller.

/jan

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Pokker, sitter her i varmen med gåsehud å hører på MD Flamenco sketches.

Denne diskanten tilfører luftighet på en nesten "magisk" måte jeg ikke har hatt her hjemme før.

Gleder meg til mørke timer.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Tror vi tåler et par litt nærmere bilder av mine Khorn med runde diskanter.
    Har noe jeg skulle gjort, men klarer ikke å komme meg vekk fra anlegget.
    Dette svarer absolutt til forventningene

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Syns det ble knalltøft :)
    At det lever opp til forventningene er jo kjempemorro.

Ser fram til lytteinntrykk og gjerne flere bilder. Blir nok aldri lei av å se på K-horn og resten av hardwaren din :)

/jan

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Du må komme å høre!

Ble jo mest prat og mekk sist. Neste gang skal vi spelle musikk! Det er jo det hele greia handler om ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Erland skrev:
    Du må komme å høre!

Ble jo mest prat og mekk sist. Neste gang skal vi spelle musikk! Det er jo det hele greia handler om ;)
    Høres ut som en plan :)
    Se hva vi kan få til utover.

/jan

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.915
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer Erland!!
    Det så jo unektelig skikkelig flott ut.... rett ut litt "kult" ;)
    Gleder meg til litt mer utfyldende lytterapport etterhvert!

Edit:

Siden du tydeligvis er begeistret for Miles Davis (akkurat som jeg), så vil jeg (full av begeistring) anbefale deg å lytte til "Miles in Tokyo, Miles Davis Live in concert".

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    FallenA skrev:
    Gratulerer Erland!!
    Det så jo unektelig skikkelig flott ut.... rett ut litt "kult" ;)
    Gleder meg til litt mer utfyldende lytterapport etterhvert!
    Takk.
    Synd det ikke var på plass når du var her. Disse diskantene bør høres, da tekst blir veldig beskjedent for å beskrive hva de gjør. Men litt kort;
    De spiller mer Klipsch'd enn Klipsch selv :eek:
    Må nok ta ned nivå ett hakk etterhvert, men akkurat nå er det bare dritgøy. Villt rått og raffinert på en gang.

Takk for musikktips!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.915
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det høres utrolig morro ut!
    Du høres jo ut som du er fornøyd ;)
    Jeg sniker meg nok innom deg for å lytte neste gang jeg er på de kanter.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Et tankekors!

Khorn, (og spesielt de som har Alkeng xo)har masser justeringsmuligheter. Dette gjir fleksibillitet og rom for individuel tilpasning. Men med det følger også muligheten til å gå seg vill;

I vinter justerte jeg opp mellomtonen 2,8 db i forhold til bass. Mye av justeringen ble gjort for kunne spille høyere uten å få for mye bass i rommet.

Var veldig fornøyd med det slik en stund (som man oftes er etter forandring), men har etterhvert sittet med følelsen av at noen av "go'foten" er borte og at anlegget er blitt litt analytisk.

Det var den gode Khorn- og BP-klans bror BHO som ved siste besøk satte meg på de rette tanker;
    "hvor ofte spiller men egentlig så forbanna høyt?"

Det slo meg umiddelbart:

"Her har jeg holdt på å justere anlegget for at det skal fungere optimalt på et volum jeg nesten aldri spiler" ::)

Dagen etter justerte jeg ned igjen mellomtonen til std. nivå iflg Klappenberger, og tilpasset de nye diskantene i forhold til dette. Og.....

"It's back" ;D

Selv på minste volum ligger den herlige hornbassen som vi liker å kalle "Khorn-slammet" i bunn. Ikke mer jaging etter volumkontrollen - bare go'fot fra step 1!

Greit nok, jeg kan ikke spille for naboen uten at rommet går "i metning", viktigst for meg er det at ting fungerer på vanlig lyttevolum.

Og Fostex T500mkII.....ja de er nokså dyre, men luftigheten og detaljene de tilførere kan ikke betales med penger.
    Love it! ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn