Erland's horn prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Ludo

    Gjest
    Jeg satt sammen med fruen å spillte musikk. Helt uprovosert uttalte hun "at disse høytalerne var veldig fine, og passet veldig fint inn i stuen - og dessuten hørte hun jo hvor bra lyd de hadde også...."
    Du må ALDRI si opp den dama!!!! ;D
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Disse høyttalerne må jo være en dames drøm, de ser pene ut (ja nesten som et par skap - ikke negativt ment), er plasser inntil vegg i hjørnene og hun kan sette pyntegjenstander oppå dem ;D
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    He-he
    Et unntak;
    Kvinner har en iboende tendens til å ville ommøbelere til stadighet.

    Her kommer en del fakta om khorn som ikke vil tilfredsstille kvinner;

    Problem 1:
    Disse høytalerne får hun ikke lenger inn i hjørnet!

    Problem 2:
    Disse høytalerne greier hun ikke flytte!

    Problem 3:
    Det er ikke plass annen drit mellom dem og anlegget med mindre du har j......lig stor stue!

    Jeg er litt konservativ og liker at ting var der jeg forlot dem. Derfor er khorn mitt perfekte høytalervalg!

    De fleste av oss som har bodd noen år med disse mystiske skapningene som kvinner er, har vel ved gjentatte anlendinger opplevd å komme hjem uten å kjenne seg igjen?
     

    Rokko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    248
    Antall liker
    5
    Gratulerer med noen sinnsykt fete høgtalarar:) Blir smått misunnelig:)
    Har lekt med tanken på La Scala, men det holder en stund til med mine Proac kloner.

    Hvor mye har det kostet deg hele prosjektet?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Har ikke holdt regnskap.

    Et sted mellom 30 og 40 K tenker jeg.
    Kunne blitt mye verre om jeg hadde gått for "top-of-the-range" kondensatorer i delefiltrene. Men ikke mange andre en Solen har over 30uF som standard, så da hadde det blitt custom!
    Det får komme etterhvert!

    Skulle noen ha anbefalinger vedr. oppgraderinger av store kondiser (91-68-56-47-2 ganger 22- 2 ganger 20uF) så hører jeg gjerne.
    (Duelund er åpenbart, men to sett av disse størrelsene vil vil koste uhyggelig mye!
     
    T

    timc

    Gjest
    Jeg vet ikke hvordan det vil bli i delefilter, men kan Black Gate elektrolytter brukes her?

    Mvh
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Jeg vet ikke hvordan det vil bli i delefilter, men kan Black Gate elektrolytter brukes her?

    Mvh
    Har lest at BG AC-type er blitt benyttet i delefiltre. Er skeptisk siden elektrolytter generelt går for å være "tregere". Dessuten går jo også disse bare til 47uF.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Kan man ikke bruke f.eks N og NX serien. Eventuelt bruke to der man trenger/vil ha en bipolar.

    Regner med du kjenner til denne : http://www.partsconnexion.com/catalog/CapacitorsElectrolytic.html

    Edit: N og NX er bipolare....men du skjønner hva jeg mener. :)

    Mvh
    Du kan-
    Du vil få lyd-
    Det er iflg. de jeg har snakket med som har peileing på delefilter, ikke å anbefale å rote elektrolytter bort i delefiltrene.
     
    T

    timc

    Gjest
    Jeg har vært borti enkelte delefilter som bruker elektrolytter. Har ikke kunnet klage på lyden.

    Ja det er synsing jeg driver med. Håper det var helt åpenbart. Du spurte om forslag. Da slenger jeg ut av meg det jeg kommer på, og som jeg mener er verdt å sjekke ut. Dersom du ikke liker det skal jeg holde kjeft.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Jeg har vært borti enkelte delefilter som bruker elektrolytter. Har ikke kunnet klage på lyden.

    Ja det er synsing jeg driver med. Håper det var helt åpenbart. Du spurte om forslag. Da slenger jeg ut av meg det jeg kommer på, og som jeg mener er verdt å sjekke ut. Dersom du ikke liker det skal jeg holde kjeft.
    Så-så, ikke så hårsår nå. Det var da ikke ment å fornærme deg.
    Når jeg leser mitt svar, kan jeg ikke se hva som får deg til å reagere heller?

    Men alvor, kom gjerne med flere forslag. Jeg sjekket ut det du skrev om elektrolytter også. De svarene jeg fikk, var at BlackGate AC er blitt brukt med brukbart hell, og det blir av enkelte hevdet at disse kan være bedre enn plastfolie kondiser. Ingen av de jeg korresponderte med, kunne si noe om N eller NX.
    Uansett, var de enige om at kobber- eller sølvfolie i olje er det beste. Det er bare det at de blir veldig dyre med store verdier, så det får bli noe jeg tar litt etter litt.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    På lørdag kveld hadde vi noen venner på middag.
    Det tok litt av etterhvert, og man skal ikke se bort fra at Khorna har sin del av skylden.

    Når voksne menn feller tårer og danser med fjernkontrollen til Cd-spilleren, og en av byens interiørpushere uttaler "slike høytalere er kule og ser helt riktig ut"

    Da er de KLIPSCH'd
    ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    eller PÆRA ....eller begge deler
    IMO
    Mvh
    Leif "med Hørning OPT liggende klare" Christensen
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    eller PÆRA ....eller begge deler
    IMO
    Mvh
    Leif "med Hørning OPT liggende klare" Christensen
    Hehe begge deler tenker jeg.

    ps: Hørning opt's er ikke noe å ha,send de hit asap ;D

    /jan
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    eller PÆRA ....eller begge deler
    IMO
    Mvh
    Leif "med Hørning OPT liggende klare" Christensen
    ;D Hvilken menneskekjenner........

    Det er utrolig hva man kan få folk til å si/gjøre ved hjelp av gode forberedelser på kjøkkenet sammkjørt med godt valgt "druedrikk".

    I kveld fikk jeg endelig "quote" fra Gary's "transformer winder" på trafoene og chokene. De ble umiddelbart bestilt, med forventet levering om 5-6 uker.
    Endelig går det mot bygging.......
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    I kveld fikk jeg endelig "quote" fra Gary's "transformer winder" på trafoene og chokene.  De ble umiddelbart bestilt, med forventet levering om 5-6 uker.
    Endelig går det mot bygging.......
    Spennende prosjekt, dette her. Hva snakker man om i budsjett (utenom OPT'ene)?
    Har et par OPT liggende hjemme selv, og har lyst til å gjøre det samme, når tiden og økonomien strekker til.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Dette er et custom prosjekt som Gary har sagt seg villig til å hjelpe meg med, til tross for at han ikke lenger selger DIY.

    Hva jeg betaler for de 8 trafoene og 8 chokene vil forbli mellom ham og meg!

    Dette er ikke for å være sær eller vanskelig, men tillit går begge veier......
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Sv: Erland's horn prosjekt

    Kort tilbakemelding etter et par hundre timer.

    Dette lover godt!

    Men...som nevnt tidligere, disse høytalerne"forteller" også umiddelbart om det er noe annet som ikke "henger helt på greip".

    Skulle ut å grave i hagen i formiddag, men fant ut at en time med lytting på formiddagen, var en mye bedre start ;D

    Fikk på følelsen av at det var en skjevhet nedover i frekvensområdet..... Så var det slutt på den "kosetimen".....

    Etter masse sjekking og etterhvert krysskobling av kabler, har jeg funnet ut at venstre utgang på effekt forsterkeren ikke har helt lik frekvensrespons nedover i bassområdet, og gir en noe hardere og mer "stump" bass. Forsterkeren har nye rør, og bias er justert og måler identisk i begge kanaler.

    Er det noen som har noe fornuftig forklaring på hvorfor den oppfører seg slik?

    Kanskje det bare er horna som sier at jeg må se å få fortgang i Borderpatrol/Hørning blokkene slik at de får noe skikkelig fòr ;)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Sv: Erland's horn prosjekt

    Har vel ikke så mye fornuftig å komme med egentlig, men en slik "ubalanse" i lyden - kan den komme av ulik feedback? Kanskje du kunne Ohme feedback-resistorene å se om de er like?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Sv: Erland's horn prosjekt

    Erland skrev:
    Etter masse sjekking og etterhvert krysskobling av kabler, har jeg funnet ut at venstre utgang på effekt forsterkeren ikke har helt lik frekvensrespons nedover i bassområdet, og gir en noe hardere og mer "stump" bass. Forsterkeren har nye rør, og bias er justert og måler identisk i begge kanaler.

    Er det noen som har noe fornuftig forklaring på hvorfor den oppfører seg slik?
    Kjøpte ikke du litt forskjellig måleutstyr? Nok til å måle frekvensrespons på forsterkeren? En slik måling vil temmelig raskt fortelle deg om det er noe galt eller om det er andre ting som spiller deg et puss ;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Spiller horna like bra?
    Har fått et lite ultimatum hjemme. Trompethorna må bort. Spiller ingen rolle hvor godt jeg liker dem. Lurer på om hjørnehorn kan være et glimrende alternativ?
    Om det gjøres rett kan det rett og slett bli ganske pent.
    Lettdrevne høyttalere liker vi uansett ;)

    Kanskje fått tak i noen gamle Tannoy grf kabinetter hadde vært morsomt :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tupp ut kjerringa og vis en gang for alle at ultimatum besvares med stor besluttsomhet
    eller som jeg pleier å si: da tar jeg heller kvalitetstid med ungene ;D
    mvh
    Leif
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Spiller horna like bra?
    Har fått et lite ultimatum hjemme. Trompethorna må bort. Spiller ingen rolle hvor godt jeg liker dem. Lurer på om hjørnehorn kan være et glimrende alternativ?
    Om det gjøres rett kan det rett og slett bli ganske pent.
    Lettdrevne høyttalere liker vi uansett ;)

    Kanskje fått tak i noen gamle Tannoy grf kabinetter hadde vært morsomt :)
    Eller kanskje du har et rom som kan gjøres om til lekerom?
    Der kan du ha alle lekene dine i fred?

    ;)
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    bambadoo skrev:
    Spiller horna like bra?
    Har fått et lite ultimatum hjemme. Trompethorna må bort. Spiller ingen rolle hvor godt jeg liker dem. Lurer på om hjørnehorn kan være et glimrende alternativ?
    Om det gjøres rett kan det rett og slett bli ganske pent.
    Lettdrevne høyttalere liker vi uansett ;)

    Kanskje fått tak i noen gamle Tannoy grf kabinetter hadde vært morsomt :)
    Ja, jeg er stadig like fornøyd og tilbakemeldingene fra de som har hørt dem tyder på at det er fler enn mine ører som har glede av det som kommer ut.

    Likevel må jeg erkjenne at følelsen av å få oppgraderings-spøkelset på besøk, av og til er der.
    Å bytte ut Khorna er uaktuelt, men med tiden å oppgradere, JA.

    I forhold til mitt konsept, er diskanten det jeg først kommer til å bytte ut. Både K77 og Crites sin modifiserte C125 er og blir av "ymse" kvalitet. Ja, den spiller bra, men den er litt mer "plæstic" i utførelsen enn jeg setter pris på. Kostnadsmessig er det en tilsvarende Beyma-variant som Klapperberger anbefalte (jeg hadde allerede kjøpt diskanter fra Crites) som virer bedre.
    Stig Tangen selger slike.
    Skal jeg bytte nå, blir det skikkelig oppgradering til GOTO, men de så dyre at jeg ikke har råd til med det aller første.
    Ellers er det jo litt å hente på komponentsiden i delefiltrene også, men med den mengde og størrelse som sitter i ES filtrene til Klapenberger, så betyr også det særiøse inngrep på bankkontoen.

    Alt i alt er jeg mer fornøyd med Khorna enn jeg er i stand til å sette ord på. De er rett og slett den perfekte høytaler for meg!
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    bambadoo skrev:
    Spiller horna like bra?
    Har fått et lite ultimatum hjemme. Trompethorna må bort. Spiller ingen rolle hvor godt jeg liker dem. Lurer på om hjørnehorn kan være et glimrende alternativ?
    Om det gjøres rett kan det rett og slett bli ganske pent.
    Lettdrevne høyttalere liker vi uansett ;)

    Kanskje fått tak i noen gamle Tannoy grf kabinetter hadde vært morsomt :)
    Den dama må være fryktelig fin, stinn av gryn og one of a kind dersom du skal la henne bestemme vel, - og la deg sitte horn-løs? Eller er du blitt en myk man ::)
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    bambadoo skrev:
    Har fått et lite ultimatum hjemme. Trompethorna må bort. Spiller ingen rolle hvor godt jeg liker dem.

    Men.....les og "smak" på det du skriver her mann;

    Min kone forsøkte seg en gang med lignende uttalelse ifb størrelsen på hele oppsettet.

    Jeg gjorde det helt klart hvor hun kunne ryke å reise!

    Ikke fordi jeg setter anlegget over henne. Men fordi et slikt ultimatum ville illustrert en fundamental mangel på respekt for mine interesser, og hva jeg setter pris på.

    At en kvinne som tilsynligjør en slik holdning(eller for all del kan det vel også være en han?), betyr at hun bare vil fortsette. Hva blir det neste hun truer/trasser seg til å innføre/fjerne?

    Med mindre hun besitter mørke hemmeligheter som vil bevilge deg lengre fengselsstraff, fortell henne med et stort smil at;
    "elskede, høytalerne står godt der de er ;) )
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kort fortalt. Vi har vært fra hverandre nå i 1 år og nylig flyttet sammen igjen. Så nå i starten er det litt "gi og ta".
    Dessuten liker jeg å prøve nye ting :)
    Stua forstår jeg. Den skal også pusses opp så jeg skal ikke ha noe anlegg der på en stund. Jeg har imidlertid en kjellerstue som jeg satte anlegget ned i igår. Fikk lyd også.
    Men vi har en annen utfordring. Hun har fått MS og vi trenger å lage et lite "treningsrom" i huset. Ikke stort, men litt. Derfor er den samme kjellerstuen tiltenkt dette formålet. Det blir ikke så mye plass til overs, men jeg skal finne meg en "krok".

    Derfor føler jeg kanskje hjørnehorn er veien å gå. Liker også å prøve nye ting så kanskje det kan funke?

    Til formålet har jeg et par av disse liggende:


    Hemp acoustics CO15V. 15" coax driver med hempmembran.

    Visstnok veldig bra ..
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bambadoo skrev:
    Dessuten liker jeg å prøve nye ting :)

    akkurat det skjønner jeg... ;D

    ellers er jeg rørende enig med lmc og erland.

    når det er sagt, khorn er ikke det dummeste du kan finne på når trompetene først skal ut!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hadde jeg fått MS hadde jeg ligget litt lavere i terrenget for en jeg vil bli veldig avhengig av i årene fremover
    imo
    mvh
    Leif
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Det er nå hyggelig å høre at det order seg på damefronten for B. Synes han skal kaste trompetene og lage en en herlig byggetråd til oss, a la denne her som Erlands. Veldig moro som å se på andres slit og suksess med hifiprosjekter og slike hjørnehorntråder kommer nå langt opp på tøffest-skalaen. Vel så tøft som ferdige eller halvferdige trompeter.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Uffda, MS kan være en utfordrende sykdom, men heldigvis har det kommet mye bra medisiner som bremser utviklingen av sykdommen. Skjønner at du vil være forståelsesfull overfor henne da. Så sett igang med byggingen. Kanskje de nye lettdrevne byggesettene til TangenAVDesign kunne vært noe?

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=30890.0
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Og så.....

    fortsetter tråden om mine hjemme-mekka Khorn;

    Det begynte i vinter med besøk av Gary Dews, BHO og LMC.

    Gary's gullører identifiserte en, "ikke optimal" diskantgjengivelse som vi etterpå hørte alle sammen.

    Som en konsekvens av dette, har jeg justert litt frem og tilbake på delefilteret osv, men uten at jeg føler at jeg får fram den klare luftigheten som jeg ønsker.

    Derfor begynte jeg å tenke på nye diskanter!

    Min første tanke var GOTO sine horn diskanter med AlNiCo drivere, men prislappen gjorde at jeg holdt litt tilbake. Å kjøpe noe til over 40k uhørt, fristet lite selv om andre skriver bra om dem på nettet.
    I våres nevnte LMC for meg at Fostex hadde utviklet en ny og meget god horndiskant som var verd å se nærmere på. Så ble gjort;
    Det jeg leste meg til, var at Fostex hadde bestemt seg for å utvikle en "supertweeter" på høyt nivå for krevende brukere både studio og hjemmemarkedet. Når store Fostex "starter sitt store apparat" mtp innkjøp og utstyr til maskinering og produksjon, blir nødvendigvis prisene en del lavere enn når ting skal produseres enkeltvis eller i svært små serier av en "highend pridusent" med tilsvarende navn i makedet.
    Fostex lanserte T500AMkII for noen mnd siden. Den har spec. som følger:
    -Følsommhet 110 db 1W/1m
    -Doble AlNiCo magneter på 480g hver.
    -Magnesium driver
    -Horn dreiet av en solid blokk messing
    -frekvensområde fra 4-45khz

    Jeg bestilte et par fra Benum AS i Drammensveien 130 (www.benum.no) for 6 uker siden, og hentet dem i dag.

    Jeg må skifte frontplaten over mellomtonehornet for å få installert dem pent, men kommer til å skrive en liten "testrapport" etterhvert som jeg får spilt inn og fått litt lytteerfaring.
     

    Vedlegg

    Rokko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    248
    Antall liker
    5
    Dette blir spennende Erland. Gleder meg til å se fortsettelsen. Du har jo en ganske så fleksibel konstruksjon med tanke på "driver-rolling". Og det finnes jo utrolig mye spennende der ute.

    Har du sett disse forresten? http://www.greatplainsaudio.com/two_way.html
    Det må da være mulig å lage noe stilig og vellydene av disse:)

    Uansett, lykke til. Flere bilder!!
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    thorgir666 skrev:
    Har du sett disse forresten? http://www.greatplainsaudio.com/two_way.html
    Det må da være mulig å lage noe stilig og vellydene av disse:)
    Som jeg skrev litt om i en annen tråd, er det svært få som har fått til 2-veis hornkonstruksjoner som som spiller ned mot 30hz og oppover. Rett og slett fordi det er forbanna vanskelig mtp driverløsning og horn. Et eller annet sted i frekvensområdet blir det gjerne ufullstendig.
    Mrk:Jeg sier ikke at det er umulig, men vanskelig. (noen har sikkert løst det, uten at jeg har noen eksempler for hånden).
    JBL gjorde jo er helhjertet forsøk med den vakre "Hartsfield" som på mange måter var tenkt som en konkurrent til Klipsch sitt Khorn. Om du laster ned "review av nevnte ht. som du finner ved å google, vil du finne at det konkluderes med at til tross for en betydlig mer påkostet høytaler med dertil høyere pris, lykkes de bare nesten med lyden.

    For oss "hjemme-mekkere" mener jeg det er svært naivt å starte med en F&U for å bygge en fullverdig 2-veis hornløsning. Det vil meget fort koste uforsvarlig mye uten at resultatet vil komme opp mot hva man oppnår ved å kjøre litt mer "safe" med en treveis løsning hvor drivere og horn spiller innenfor sitt dedikerte område!
     

    Rokko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    248
    Antall liker
    5
    For oss "hjemme-mekkere" mener jeg det er svært naivt å starte med en F&U for å bygge en fullverdig 2-veis hornløsning. Det vil meget fort koste uforsvarlig mye uten at resultatet vil komme opp mot hva man oppnår ved å kjøre litt mer "safe" med en treveis løsning hvor drivere og horn spiller innenfor sitt dedikerte område!
    Jo du har nok rett i dette, men spennende er det uansett. Og disse elementene må jo inneha noen gode egenskaper. Nærfeltslytting? Kanskje som annlegg #2:)

    Noen nye prosjekt på gang ellers? Ampene spiller fortreffelig?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn