Erland's horn prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Har sett den løsningen på BD-design sine sider. Mener det var en nordmann som hadde gjort dette. Sikkert en veldig god løsning!

    Jeg hadde lyst til å prøve en løsning med mellomtone trehorn i stedet for kompositt eller stål. Overgangen til driveren er en adapter, slik at forskjellige typer kan benyttes. Dette er helt klart et område det går an å eksperimentere etterhvert.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Dette har skjedd i garasjen i dag.
    Som dere ser av blidet er det en del vinkler som skal danne tetning mot en felles plate. Like mange på motstående side.
    Som nevnt før, ikke vanskelig, krever bare fokus og nøyaktighet.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hei Erland
    Mitt innlegg var myntet på han som ikke var fornøyd med 45 grader ut ifra hjørnet. Med Oris på toppen kan man bestemme retningen selv, ikke sant?
    Oris leveres forøvrig nå også for kompr. driver,skal visst låte svært bra. Er imponert over prosjektet ditt, blir sikkert kjempebra!
    Mvh Morten
     
    O

    OivindJ

    Gjest
    Som noen kanskje vet, tilhører jeg Klipsch-menigheten (om noe slik finnes).

    Med stor respekt for avdøde Paul W Klipsch, har jeg besluttet å bygge en utgave av høytaleren som resulterte i hans æresmedlemsskap i engineers society.



    Jeg har aldri bygget noen høytaler før, og å begynne med denne typen kan sikkert virke meget ambesiøst.  Men uten ambisjoner, hvor hadde vi vel vært?  Jeg har ingen interesse av å bygge en høytaler som jeg egentlig ikke trenger....

    "So this is my story....... "
    engineers society?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Helt engig med deg madman.
    Jeg har faktisk tenkt tanken i forbindelse med planleggingen.  Så fant jeg dette trehornet.  
    Jeg har ikke plass til å jobbe med "innpakningen" ennå, men det blir en frittstående løsning som tillater vinkling uavhengig av basshornets 45 grader uten at det ser rart ut.  PLanen er noe som er mer avrundet og mer interiørvennlig enn "boxen" som leveres std.

    uhhhh...nå forstår jeg hvorfor disse greiene er oppgitt til å veie 75Kg stk. Det er jo et h.....å håndtere allerede.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Om noen skulle ha lurt på hvordan et K-horn ser ut inni, så er det slik:

    Elementet kan kanskje se lite ut inni der, men det er faktisk en 15-tommer:)

    Nå går det rette veien....
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser meget bra ut!

    Frode
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Pilene markerer en "upgrade" som jeg har fått anbefalt på Klipsch forumet. Her møter originalt lydbølgene en rett vegg før de går videre opp i hornet. Her er det satt inn en buet list, for å unngå nettopp dette med rette flater mot hverandre. Dette står ikke på noen tegninger, men et tips til andre som går med lignende planer.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fyller du hulrommene mellom topp og bunn platene inn mot den vinklede svingen i hornet(utenfor de grønne pilene)?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Ja, tenkte å bruke slik fyllstoff som brukes inne i høytalere. Har ikke sett andre som har gjort det, men det kan ikke skade.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Så skal vi lukke hornet, men det må fortsatt være mulig å komme til basselementet, så en luke må lages.
    Det er ingen grunn til å gjøre noe mer ut av dette enn et trekantet hull, men siden dette skal være noe som jeg skal ha i mange år fremover, tar jeg meg tid til å gjøre alle detaljer skikkelig, også de usynlige.
     
    T

    timc

    Gjest
    Hvordan har du tenkt å få luken tett, og helt plan med resten? Dersom jeg har forstått riktig så er det viktig at platene er helt jevne i et horn.

    Absolutt ikke kritikk, bare nysgjerrig. Forøvrig et meget spennende prosjekt.

    Mvh
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Du har helt rett i at en absolutt ideell løsning vil nok være å ikke ha noen luke, men alle Khorn ( i alle fall de fra Klipsch, Brociner, Speakerlab, Altec og J.B.Lancing) har en luke på den ene siden.


    Det ville i motsatt fall være meget naivt å bygge en høytaler slik at fullstendig demontering kreves for evt. raparasjon eller modifiseringer.

    Det finnes forskjellige løsninger på luken; firkantet plate, trekantet plate osv....
    Jeg skjærer ut en plate som er 3-4 cm større enn hullet, freser kantene til en fin avrundet overgang og limer/skrur den platen jeg skar ut på innsiden av den. Deretter dekker jeg den delen av luken som danner tetning med 2mm pakningsgummi, og skrur det fast. Det blir stivt og tett.

    Jeg vet ikke om jeg forklarer meg godt nok, men du får se til uka når jeg lager luken....
     
    T

    timc

    Gjest
    Høres ut som en fornuftig løsning det der. Gleder meg til flere bilder ;D

    Mvh
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Og nå luka;

    Flere eiere av Khorn har observert at den originale luka som er laget i 1/2" finér ofte "pumper" litt når en spiller mye bass, og at den rett og slett blir litt for tynn.

    Derfor har jeg valgt en litt foersterket og forseggjort løsning.
    Delen jeg skar ut blir en indre plate som også gjør at inner-veggen i hornet blir helt jevn med unnak av det 2mm brede sporet etter sagbladet.
    Deretter skar jeg ut en ny plate som er 40mm større enn den første, og laget en tilsvarende plate av 2mm pakningsgummi.
    Gummiplaten ble lagt i mellom, og alle delene ble påført kontaktlim, og skrudd sammen. Deretter avrundet jeg alle kantene på den ytre platen med overfres for å få en fin avrunding mot kanten.
    Resultatet ble slik:

     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    BÆRE LÆKKKERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    I mine prosjekter synes jeg alltid det er dumt å ha gjengde hull i treverk når jeg vet skruene skal inn og ut endel ganger, noe som jo er tilfelle i de aller fleste dIY prosjekter som må mekkes endel med også etter at de er "ferdige". Derfor gjenger jeg opp hull i et alu - plate el.lign som er tykk nok og limer den inn i et spor (fres). Hvordan gjør du det med denne platen?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Godt poeng Andreas.
    Nå har jeg imidlertid ikke planer om å ta av denne platen så ofte, siden alle delefiltre etc står på toppen. Eneste grunn til å åpne kabinettet vil være dersom basselementet blir skadet eller ødelagt.
    Når kablene er loddet fast til terminalene og tredd gjennom på toppen, kommer jeg nok til å skru igjen med treskruer.

    På platen som basselementet står på, har jeg satt 5mm islagsmuttere på undersiden, og skudd en bolt med låseskiver gjennom. Da fikk jeg en 5mm maskingjenget bolt stikkende opp, som garantert ikke roterer, og slik at jeg kan bruke vingemutter på oppsiden. Denne løsningen fungerer utmerket, og kan også brukes på luken, men her ser jeg ikke behovet. Skulle det derimot bli nødvendig, har jeg slike skruer og muttere liggende.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Du vet selvsagt best selv, men hva med om du får internkabling "på hjernen" eller en på klipschforum kommer med et genialt tweak av basselementet som du bare MÅ prøve ut. De mekaniske løsingene i et DIY prosjekt må tilpasses oss ivrige mekanikere som sjelden lar utsstyret i fred, og ikke bare konstruksjonene de inngår i. Islag-, bolt og vingmutter høres meget bra ut i mine ører.
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Nå Erland, hvordan går fremgangen i prosjektet ditt ? Håper du blir fornøyd når du er ferdig :)
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Har vært borte noen dager og status er som du ser det på siste bilde.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Og nå har dere sett hvordan et Khorn blir til :)


    Begynn nå ikke å skrike om hvordan dette spiller.
    Det er fortsatt et godt stykke igjen dit.
    -Delefiltre
    -Mellomtone og Diskant seksjonen
    -Griller på sidene
    -Internkabling
    -Finnish av treverket

    ....en mnd til så kanskje ;)
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags finish skal du ha?

    Frode
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Tenkte på noe slik treksjæring fra Valdres og rosemalt etterpå:)

    Neida, legger et nytt lag med "ubesudlet" bjerkefinèr eller maritim teak (har ikke helt bestemt meg ennå, og så avhenger det litt av nysansen jeg får til på toppdelen).  Deretter lakkes en 6-7 lag.

    Tenkte å prøve å få til noe slikt
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Ser meget lekkert ut!

    Frode
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    La opp internkabel og lukket bassene i går kveld. Kunne ikke la være og koble til garasje-radioen (bare sånn for å sjekke at det var kontakt;D ) . Ikke noe delefiter eller annet, men de første vibbene fra 15-tommeren er hørt.....
     
    E

    espenj2005

    Gjest
    Tenkte på noe slik treksjæring fra Valdres og rosemalt etterpå:)

    Neida, legger et nytt lag med "ubesudlet" bjerkefinèr eller maritim teak (har ikke helt bestemt meg ennå, og så avhenger det litt av nysansen jeg får til på toppdelen).  Deretter lakkes en 6-7 lag.

    Tenkte å prøve å få til noe slikt
    Hei Erlend,
    har du noen kilder for store finèr flak?
    Mvh Espen
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Jeg har ikke tenkt å starte noe kabeldiskusjon her. For å slippe å tenke på om jeg kunne gjort noe mer med internkablingen, var jeg så heldig å få de siste lengder med "The Whistler cable". Av alle kabler jeg og mange andre har vært borti, er dette "THE CABLE".
    Om dere vil vite mer om den, så stikk innom Whistler Audio på Hortensmessa, så kanskje Tommy forteller dere mer om denne "hesjetråden" som funker så bra.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei Erland, helt rått det Khorn prosjektet ditt. Legger du ut noen bilder av delefilter når dem er ferdige eller? Syns sånne dele-dingser er interesant se...;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Spennende å se fortsettelsen på dette prosjektet.
    Hyggelig å hilse på deg foresten (Horten messa)
    Mulig jeg ikke presenterte meg godt nok, men vi pratet endel i etasjen under der upgradeaudio holdt til. Det var Olof som presenterte.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Spennende å se fortsettelsen på dette prosjektet.
    Hyggelig å hilse på deg foresten (Horten messa)
    Mulig jeg ikke presenterte meg godt nok, men vi pratet endel i etasjen under der upgradeaudio holdt til. Det var Olof som presenterte.
    Takk i like måte. Veldig hyggelig. Synd jeg ikke hadde mer tid. Man møter endelig mange av dem man ellers bare treffer på nett.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Hei Erland, helt rått det Khorn prosjektet ditt. Legger du ut noen bilder av delefilter når dem er ferdige eller? Syns sånne dele-dingser er interesant se...;)
    Ja det er klart du skal få se delefiter:)
    Fortsatt venter jeg på spolene, som jeg fikk sendt sjøveien for 5 uker siden. De bør komme denne uken. Da er det bare å sette sammen greiene. Har fire stk. brunbeisede trebrett som står tomme og venter på deler.
    Jeg har bilder og skjema av tilsvarende filter, men har ikke så veldig sansen for å vise bilder av andres produkter i forbidelse med eget prosjekt.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Så ble det en tur i garasjen igjen da:)
    Alle delene til toppen ble kuttet og klargjort for beis/finèr.
    Her er de bare satt i mot hverandre for at jeg skulle se hvordan det ble

    Nå er alle delene pusset glatte og beiset et lag.  
    Mer bilder og forklaring vedr. innsiden av toppdelen kommer..


    Slik blir hornet i oppreist tillstand
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Spolene kom med posten i dag:)
    Nå skal det bygges filter...
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Prioriteringer den ene eller andre veien....
    Jeg klarte ikke å la være og ta et par timer med bassfiltrene.
    Og godt var det at jeg begynte på nettopp dem, for i et anfall av demens hadde jeg utelatt og bestille 47uF kondiser, som jeg trenger en av i hvert filter. Heldigvis har Eltek de jeg trenger, så de bør jeg ha om få dager.

    Så langt kom jeg i kveld.

    mrk, dette er bare bassfilter....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn