Erland's horn prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Som noen kanskje vet, tilhører jeg Klipsch-menigheten (om noe slik finnes).

    Med stor respekt for avdøde Paul W Klipsch, har jeg besluttet å bygge en utgave av høytaleren som resulterte i hans æresmedlemsskap i engineers society.



    Jeg har aldri bygget noen høytaler før, og å begynne med denne typen kan sikkert virke meget ambesiøst. Men uten ambisjoner, hvor hadde vi vel vært? Jeg har ingen interesse av å bygge en høytaler som jeg egentlig ikke trenger....

    "So this is my story....... "
     

    Vedlegg

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Prosessen har nettopp startet, og i utgangspunktet hadde jeg tenkt gjøre alt ferdig før jeg la det ut. Men for å legge ytterligere press på meg selv, kan de som måtte finne interesse, følge prosessen etterhvert som den går fremover.

    Om noen har erfaringer som de ønsker å dele med meg, så "speak now - or be forever silent".

    Man begynner som de fleste andre høytalerbygg, med et par treplater.
    Forskjellen her, er at de er "premium grade" 18mm bjerkefinèr og ikke MDF.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Dag tre:

    Alle deler limes sammen med dette gummiaktige limet som heter Tech7.  Deretter skrus det fast fra framsiden.

    Fronten skal fineres senere, så skruene vil ikke bli synlig likevel.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Det vil ikke gå like jevnt fremover siden jeg bare periodevis er hjemme, men det vil fortsette utover uken som kommer med mere basshorn bilder.

    Her her en del av komponentene som skal benyttes:

    Diskanthornet, en sak som Khorn guruen Bob Crites lager som en oppgradering som erstatter den std. K77M



    Mellomtonen fikk jeg tak i som et sett:


    Men vil vi ha de kipe skrikende stålhorna? Neida-neida-neida


    Men vi vil ha K55V AlNiCo driverne som sitter på:


    På vei over "dammen" med skibsfrakt er disse "Trachorn'a fra Al Klappenberger.  Kassen er så stor at at det ble uforskammet dyrt å sende med fly.  Dessuten blir jeg ikke ferdig med resten før de kommer likevel:

    Dette er trehorn som skal erstatte de stålhorna som gikk i søpla:),

    Bass må vi også ha, og til å pumpe liv i det berømte hjørnehornet bruker vi den kjente 15 tommeren K33E fra Klipsch i original forfatning:



    Litt delefilter komponenter har også begynt å komme:




    To be continued........
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjempeprosjekt. Gleder meg til fortsettelsen.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Detta blir spennende! Ser jo ut som du har vært borti snekker arbeid på en eller annen måte før ;)
    Kommer helt sikkert til å låte himmelsk når de blir ferdige.

    Lars
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Hehe
    Jeg har laget mye rart, og er ikke redd for en utfordring.

    Vinklene på disse greiene er jo helt "ville", men med bra verktøy, nøyaktighet og tålmodighet så faller bitene på plass.  Jeg pleier å kutte litt "raust" og tilpasse de siste gradene med båndsliper. F.eks 78,5 grader er ikke så lett å få nøyaktig med vanlig snakkerverktøy som hobbysnekkeren har i garasjen.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Flotte greier Erland, detta fikser du. ;)
    Og når det gjelder lyden du får når det hele er ferdig, så har du jo noe å glede deg til.
    Dynamikk av første klasse, og livet blir aldri helt det samme......garantert.... ;D

    Endelig en som tar problemet ved roten og bygger seriøse høyttalere. 8)

    Fyll på med bilder.

    Beundrer forøvrig din grundighet, lykke til videre. ;)
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Utrolig bra prosjekt. Blir helt forlegen når jeg ser disse prosjekten skride fremover, mens jeg mer eller mindre har parkert med mitt. Stå på, og inspirer oss andre. ;)

    Mvh Johan
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Ok, mener du at mitt og andres bygge prosjekter ikke er seriøse høyttalere?
    ;)
    Jepp  ;D ;D,
    Nei da ikke ta det så ille opp ( det er med en tanke ironi 8) ), men for meg så må jeg si at det er noe ved de store hornkonstruksjonene til Klipsch som jeg ikke har fått med meg i andre konstruksjoner. ;)
    Nei, jeg har heller ikke hørt alt som finnes av div. andre konstruksjoner. ;)
     

    Vedlegg

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Nei da ikke ta det så ille opp ( det er med en tanke ironi 8) ),

    Det var fleip fra min side, ellers hadde jeg mest sannsynlig brukt denne :mad: i stedet! ;D

    Lars
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Ser spennende ut dette prosjektet. Stå på, Erland!

    Frode
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Vannvittig tøft prosjekt detta!! Stå på og husk bildene ;D ;D
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Here we go again;

    Colseup av noen detaljer som blir innerst i basshornet nærmest elementet.


    Dette er nok litt mer omfattende enn at vi kan kalle det "klaske sammen", men her er neste skritt:

     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    For å holde liv i tråden og vise en viss fremdrift.

    Her er noe i ferd med å "stige" opp....kan det bli et horn..


    Nå skal jeg på jobb i Danmark et par uker, så det framdriften vil nok stoppe opp, men jeg kommer sterkt tilbake.
     

    CinqueAudio

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    71
    Antall liker
    0
    Man begynner som de fleste andre høytalerbygg, med et par treplater.
    Forskjellen her, er at de er "premium grade" 18mm bjerkefinèr og ikke MDF.
    Du må ha hatt en god grunn eller to for å velge bjerkefinér i stedt for MDF.
    Imponerende å ha kommet så godt i gang. På så kort tid. Og ditt første HT prosjekt? Du må være en modig maur!
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Det er sikkert bare pirking fra min side, men jeg tar meg bryet med å pusse alle platene glatte med 180 sandpapir, og sparkle en hver ujenvnhet med oljeparkel.  Når man ser (og kjenner) på finnishen på originalen, så er det sannsynligvis ikke nødvendig, men det er sikkert ikke skadelig heller, og så er det noe med følelsen av å lage noe på en 100% gjennomført måte.
    Dersom jeg ønsket meg en slavete kopi av originalen så kunne jeg heller gått på bruktmarkedet.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Du må ha hatt en god grunn eller to for å velge bjerkefinér i stedt for MDF.
    Imponerende å ha kommet så godt i gang. På så kort tid. Og ditt første HT prosjekt? Du må være en modig maur!
    Khorn SKAL lages i bjerkefinèr, og "premium grade" er anbefalt.
    MDF er langt mer porøst enn bjerkefinèr. Sistnevnte gir også bedre spenn i lengderetning. Til slike prosjekt søker man materialer som har høy tetthet.  Ei heller HDF kan måle seg med denne typen finèr.
    Med bakgrunn i tilgang, og at MDF plater koster under halvparten av Bjerkefinèr, er er det forsøkt å lage slike horn i nevnte materialer, uten godt resultat.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.916
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Spennende prosjekt, jeg lagde selv noen frontladede folda basshorn en gang, og kjenner igjen en masse vriene vinkler.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Det har gått litt i stampe. Trengte en plate til med 18mm finèr, og leverandøren var tom. I dag fikk jeg mer plate, så nå kom jeg i gang igjen. Mens jeg bar platen inn i garasjen, kom det en postbil med denne:

    Hva kan det være?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Dette har jeg gledet meg til, for jeg har kun sett disse på nett...
    Al Klappenbergers Trachorn!
    Laget av tre tynne lag med tre, limt sammen med et vibrasjonsdempende materiale i mellom.
    Designet for å passe mellomtonefrekvensområdet til K55V driveren...

    Absolutt ikke for pingler.  Relativt store:)



    Beklager litt lurvete bilder, jeg har tatt dem med mobilen siden kameraet ligger et annet sted i dag.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Dette er første direkte avvik i forhold til originalen.
    Iflg. tegningene til Klipsch, skrur de festeplaten til basselementet  rett mot platen under.  Speakerlab, som også bygget K-horn en del år, la en pakning rundt kanten.
    Jeg har valgt å legge en 2mm pakningsgummi under hele overplaten for å få en helt tett og vibrasjonsfri sammenføyning.


    Så sto valget mellom diverse løsninger på "ducktailen" som blir senterfestet for platen som står mot hjørnet.  Både klipsch og Speakerlab la platene direkte mot hverandre i 45 graders vinkel, og skrudde to motsatte fester mot hverandre utenpå.  Dette er relativt lettvint, men gir ikke så mye stabilitet og er vanskeligere å få helt tett.  Dette er den vanligste måten å DIY'e K-horn.  Klipsch har i den senere tid begynt å bygge "ducktailen" inn i toppen av vinkelen slik som jeg har gjort her.  Det var litt knot å kutte og tilpasse denne, men resultatet ble en veldig stabil og fullstendig tett sammenføyning.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Kjempeprosjekt Erland :)
    Dette kan du ja
    Har noen spørsmål om dette :
    1. Hva blir fysiske mål når du er ferdig?
    2. Hvor mange plater bruker du og er alle i 18mm
    3. Finnes det brukbare tegninger på nett?
    4. Hva blir prisen for et komplett sett spillende høyttalere?
    Mvh Jan I
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    1. Hva blir fysiske mål når du er ferdig?
    Basshorna blir 97,5 x 79,4 cm.
    Toppen med mellomtone og diskant blir noe høyere enn originalen siden jeg må få plass til Trachorna. Ca en halvmeter tenker jeg....

    2. Hvor mange plater bruker du og er alle i 18mm
    Det er en kombinasjon av 18mm og 12mm ifjg tegninger.
    Det går med ca 2 stk 244x122cm 18 mm og 2 (kanskje tre) stk 12mm til basshorna.
    I Speakerlab sine byggeplaner ligger det også en veiledning på hvordan du merker opp og kutter for å få mest mulig ut av platene.

    3. Finnes det brukbare tegninger på nett?
    Det finnes litt tegninger på nett, men ingen komplette.
    Jeg kjøpte byggeplanene i pdf format fra Speakerlab med tips og veiledninger for $15. Dessuten lastet jeg ned noen andre fra en hjemmeside. Jeg har gått og tenkt på dette lenge, og har samlet en mengde bilder fra tilsvarende bygg. De har vært til stor hjelp.
    Skulle du ha lignende planer, kan du gjerne få kopier av meg.
    Std. delefilter ligger også der.

    4. Hva blir prisen for et komplett sett spillende høyttalere?

    Busjett for en helt plain versjon:
    Finèr 4,000.-
    Basselementer K33E runt 3.500,-
    Mellomtoner K55V rundt 3.500,-
    Mellomtone horn K77M 2.000,-
    Diskanter rundt 2.000,-
    Delefilter kanskje i underkant av en tusenlapp?
    + lim, skurer, høytalertrekk etc...
    Sånn ca 16-17K tenker jeg.
    Med andre ord....om det ikke var for gleden ved å bygge selv, kan det være lurt å følge med på bruktmarkedet...

    Horna jeg bygger, finner du nok ikke på noe bruktmarket!
    -Som du ser, bygger jeg mye rundt andres erfaringer, samt legger mer presisjon i pussing og tilpassing enn det som er kommersielt sannsynlig.
    Ingenting av det jeg gjør er noe hokus pokus, men perfeksjonering av arbeidet, gjør forhåpendligvis disse horna bedre, og delevalgene nevnt nedenfor gjør dem en god del dyrere.
    -Trachorna, og Crites-diskantene leveres ikke i noe std. horn.
    -Jeg skal som nevnt bruke Al Klappenberger sine ES 400/5800 delefiltre. Filtrene består av mange store spoler og kondensatorer, og det drar fort på seg.


    Håper dette svarer på dine spm.

    Hilsen Erland
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    I forhold til veiledende nypris på 133 000,- blir det vel uansett rimelig! Dessuten antar jeg at eiergleden blir ubetalelig!
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    I forhold til veiledende nypris på 133 000,- blir det vel uansett rimelig! Dessuten antar jeg at eiergleden blir ubetalelig!
    I forhold til veil.pris så gjør det jo det. Men det har nå blitt slik at store og omfangsrike høytalere uten WAF og andre faktorer som interiørmafiaen applauderer, de har ganske lav annenhåndsverdi.  Med is i magen og 20-25K lomma, så er det mulig å skaffe seg at par K-horn fra Klipsch.  Evt. kjøpe dem på ebay, og få dem sendt sjøveien.

    For meg var det ikke noe alternativ.  Dette skal bli høytalerne som blir ståene for alltid (hmm det var et sterkt ord, men det er nå intensjonen).  For å få K-hornets sterke sider, og minimalisere svakheter som "jalling" fra mellomtonen, fase som flyr frem og tilbake med tilhørende problematisk sweetspot, måtte det bli DIY.  Både Trehornet og delefilteret kan bestilles fra www.alkeng.com, men de delene alene kommer på rundt 15K.  Fortsatt sitter man med en "kasse" på toppen av basshornet, som pga utfoming er vanskelig å vinkle slik at man kan optimalisere i forhold til lytteposisjon.

    Jeg har virkelig tro på at dette kommer til å gi mangeårig eierglede.  Når dette er i havn, og et par tilhørende slutt-tinn blir skrudd sammen, vil gleden bli ennå større!

    Dessuten håper jeg at byggetråden kan inspirere andre som går med tilsvarende tanker.  I budsjettet jeg estimerte i forrige innlegg, så ser man hva man betaler 133K for! Klipsch har i de siste årene eksperimentert med kompositt drivere til mellomtonen, men K-horn fantastene verden rundt, hevdet at K55V er den beste driveren som er laget. Dette er en Altec driver! Iflg. Crites, har nå Klipsch gått tilbake til denne driveren, men har gitt den en ny "K-betegnelse"  Delene (med typebetegnelse) som jeg nevner, er original-komponenter som kan bestilles bra Bob Crites.  
    Jobben med å bygge er slett ikke vanskelig.  Den krever en god sag som kan kutte lange rette flater med vinkel, litt tålmodighet, og lysten på nye høytalere.  
    +en kone som ikke går bananas av og få to store hjørneskap med permanent residens i stua......
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Det er en stor fornøyelse å følge prosjektene dine Erland. Konseptet med en lettdreven høytaler i hjørneplassering er genialt. Hørte JBl-monitorer på monoblokker med AD1 trioder hos en kar her i Tromsø, så jeg skjønner også litt av hvor du vil hen med lyden. Det er jo lydkvalitet i en helt egen kategori. Lykke til videre.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Takker for svarene Erland :)
    Skal jeg bygge noe slikt,så må jeg nok bygge ut først ;D
    MEN, jeg må jo si at det frister å bygge større horn enn det jeg har bygget nå. Når jeg hører hvilke kvaliteter dette har. Fikk bort siste rest av "boomy bass" på mitt eget horn og DA.. Jaggu MORO :D :D
    Lykke til videre med byggingen
    Mvh Jan I
     
    E

    espenj2005

    Gjest
    "Fortsatt sitter man med en "kasse" på toppen av basshornet, som pga utfoming er vanskelig å vinkle slik at man kan optimalisere i forhold til lytteposisjon."

    Bra poeng! Gikk lenge med planer om hjørnehorn(Tannoy) men backet ut grunnet dette. Konstruksjonen jeg så på gir et offset på 45grader ut fra hjørnet og passet derfor ikke inn med hensyn til lytteposisjonen jeg må ha. Konstruksjonen var nærmest avhengig av at ht var plassert "dead on" i hjørnet for å optimalt øke virkningsgraden. K-hornene ser ut til å ha et mer fornuftig design anng dette.
    Flott prosjekt og interessant å følge med!
    Mvh Espen
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Hvorfor ikke bygge bassdelen til K-horn og bruke et Oris-horn på toppen. Problemet med vinkling er løst og enda bedre lyd !
    Mvh Morten
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    doble k-hjørnebasser med oris i mellom?
    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn