Erks skriblerier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er klar for dommedag!
    Med så mye ressurser og mange tanker som er lagt ned i dette blir det ikke dommedag vettu. Det finnes noen referanse anlegg rundt om som man vet yter over gjennomsnittet. Slike anlegg blir analysert opp i mente og detaljer man ellers lar passere blir kritisert. Det må du ta som et kompliment.

    Du tilhører gruppen jeg anser for å drive med hifi, mao det er åpenbart at du tenker helhet, men fordyper deg i detaljer samtidig som du lener deg på etablert viten.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Takk takk, og ja, jeg må jo si at hvis det ikke er feelgood det vi driver med, hva er poenget da?

    Jeg er veldig klar over at det finnes andre tråder hvor akkurat den nyansen glemmes litt, og det er helt greit; det bør være rom for faglige (eller ufaglige) uenigheter som kan bikke litt over og det kan være spennende nok det så lenge det ikke går for langt. Litt sånn passe diplomatisk formulert....

    Men ja jeg synes nok at i en mer personlig tråd som dette så kan det med fordel være mest positiv energi. Setter pris på at du merket det!
    Når det er sagt, hvis folk som kommer på besøk om en ukes tid synes anleggene her låter sheit så må det fram i lyset! uten å holde tilbake på glosene!! :love:
    Jeg er klar for dommedag! Men kommer til å gjøre mitt ytterste til å påvirke den i positiv retning ved å spe på med både mat og spesielt godt med lystbetont drikke, så får vi se hvordan det går :ROFLMAO: :eek:
    :) At Feel Good glemmes tror jeg har med det maskuline konkurranse instinktet vi er utstyrt med. Når man er på besøk hos andre er positiv innstilling og lytting etter hva som er bra mest lærerikt IMO. Å måle opp mot eget oppsett som referanse kan føre galt avsted. Audiofile med slaskebass hjemme, som hører en bass som er tight hos andre og klager på lite bass er klassisk. For den stolte eier er det uansett bare å senke skuldrene, lytte til de råd som faktisk er velmente og godt begrunnet og tweake videre mot sitt personlige lydnirvana.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.019
    Antall liker
    4.364
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Så sant, Feel good må vi ta med oss.:)
    Finnes det noe verre og drepende kjedelig enn folk som gjesper og kikker på klokka og begynner å messe om sitt eget anlegg?
    Da er det bedre med engasjement og åpne tilbakemeldinger om hva som er bra og hva som man mener (eller tror) hva som kan justeres på , aller helst i konstruktive (og positive) ladde innvendinger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    :) At Feel Good glemmes tror jeg har med det maskuline konkurranse instinktet vi er utstyrt med. Når man er på besøk hos andre er positiv innstilling og lytting etter hva som er bra mest lærerikt IMO. Å måle opp mot eget oppsett som referanse kan føre galt avsted. Audiofile med slaskebass hjemme, som hører en bass som er tight hos andre og klager på lite bass er klassisk. For den stolte eier er det uansett bare å senke skuldrene, lytte til de råd som faktisk er velmente og godt begrunnet og tweake videre mot sitt personlige lydnirvana.
    Ja den basskommentaren har jeg faktisk fått tidligere! Ikke slaskebass her nei :) Men spesielt med servobassene i stua har jeg kunnet justere den opp i volum et par hakk mer enn jeg har pleid å like uten at det går utover definisjon. Bare litt mer tyngde. Men med en gang man gjør det risikerer man selvsagt at det blir i overkant mye på noen låter. Blir spennende å høre hva folk foretrekker!

    I stua har jeg et par forskjellige profiler med Trinnov, både med og uten subber og med lite og litt mer korreksjon så der er det mange muligheter ved et enkelt tastetrykk.

    Litt mindre fleksibilitet på loftet men der kan jeg også kjøre med og uten subber, med og uten romkorreksjon, og med mitt lille "aktiv kardoide" eksperiment når jeg deler subbene v/100Hz og "Snickers"-oppsettet når jeg deler subbene ved 40Hz (eller uten subber). Da må det skrus litt som krever litt mer fikling med både høyttaler DSP profil og oppsettet i Lyngdorf (kanskje et par minutter hver gang) men jeg tror i hvert fall at vi kan mekke litt slikt på fredagskvelden når vi ikke er så mange.

    Jeg har masse DSP-muligheter i begge oppsettene men generelt er jeg LITT forsiktig der og foretrekker litt humpete frekvensrespons framfor snorrette kurver. Det gjelder forsåvidt også bassen selv om litt mer korreksjon funker bra der. Men dype dipper lar jeg være i fred for eksempel.
     
    Sist redigert:

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    692
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Gilja
    Ja den basskommentaren har jeg faktisk fått tidligere! Ikke slaskebass her nei :) Men spesielt med servobassene i stua har jeg kunnet justere den opp i volum et par hakk mer enn jeg har pleid å like uten at det går utover definisjon. Bare litt mer tyngde. Men med en gang man gjør det risikerer man selvsagt at det blir i overkant mye på noen låter. Blir spennende å høre hva folk foretrekker!

    I stua har jeg et par forskjellige profiler med Trinnov, både med og uten subber og med lite og litt mer korreksjon så der er det mange muligheter ved et enkelt tastetrykk.

    Litt mindre fleksibilitet på loftet men der kan jeg også kjøre med og uten subber, med og uten romkorreksjon, og med mitt lille "aktiv kardoide" eksperiment når jeg deler subbene v/100Hz og "Snickers"-oppsettet når jeg deler subbene ved 40Hz (eller uten subber). Da må det skrus litt som krever litt mer fikling med både høyttaler DSP profil og oppsettet i Lyngdorf (kanskje et par minutter hver gang) men jeg tror i hvert fall at vi kan mekke litt slikt på fredagskvelden når vi ikke er så mange.

    Jeg har masse DSP-muligheter i begge oppsettene men generelt er jeg LITT forsiktig der og foretrekker litt humpete frekvensrespons framfor snorrette kurver.
    Har også fått en liknende kommentar på bassen. Sitat " Et så stort anlegg burde vel ristet mer i gulv og vegger.." ???? Jaha, den er grei🤣 Say no more...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Med så mye ressurser og mange tanker som er lagt ned i dette blir det ikke dommedag vettu. Det finnes noen referanse anlegg rundt om som man vet yter over gjennomsnittet. Slike anlegg blir analysert opp i mente og detaljer man ellers lar passere blir kritisert. Det må du ta som et kompliment.

    Du tilhører gruppen jeg anser for å drive med hifi, mao det er åpenbart at du tenker helhet, men fordyper deg i detaljer samtidig som du lener deg på etablert viten.
    Takk for det! Ja jeg kan i hvert fall si at jeg legger ned mye tid og krefter og har gjort det LENGE :) Preferansene til folk varierer selvsagt men det er jo noen her som har hørt stueanlegget omtrent slik det står nå og der var det utelukkende store glis å spore :ROFLMAO:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Helgens sysler og forberedelser til neste helg:
    (1) Etter mye tenking fram og tilbake har jeg tenkt å prøve de to gamle Adam monitorene mine som centerhøyttaler(e) på kinoen. DET blir centern sin det, 2x12, 2x7, 4x ribbon mellomtone og diskant med 8x Purifi effekttrinn som motor! Korrigeres som EN høyttaler vha en miniDSP boks som også er delefilter. Blir nok fryktelig morsomt og fullstendig overkill, slik det skal være!!! Da har jeg dessuten en Paradigm Persona C som jeg ikke lenger trenger og som kan finansiere annen moro.
    (2) Prøve å sette subbene på loftet ved siden av Moelva framfor hjørner, for litt ekstra taktil moro. Vi får se hva resultatet blir.
    (3) Romkorreksjon på loftet med subber i ønsket posisjon og ny "center".
    (4) Et par nye korreksjonsprofiler i stua med litt mindre trøkk under 200Hz.

    Måke våt snø sier du?? Nei fasken heller de 20 cm med snø får smelte av seg sjæl! Har ikke tid til sånt vås! Hvis det ikke smelter innen neste helg og legger seg som et fint lag med speilblank is får dere ta med kjetting på bilen da... :) MØKKAVÆR! To uker til jeg tar en cocktail på Tenerife😂
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.592
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Har åpen helg likevel, men det er kanskje for sent i forhold til påmelding?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hvis det er flere etterslengere nå så tror jeg nesten dere må vente til det blir ny hjemme-alene-helg! Ellers blir vi litt for mange tror jeg.
    Neste gang blir det nok enda litt heftigere med 6x21" ekstra subber på kinoen og en dCS APEX i stua og kanskje enda mer heftige klokkegreier for sarte digitalsjeler men akkurat den klokka merkes nok ikke like godt som subbene nei ;-) Men det håper jeg kan bli interessant for flere. Og innen da rekker jeg kanskje å få litt "stil" der oppe også @MakkinTosken med litt skikkelige møbler, kabelskjulere og slikt... Det har ikke akkurat hatt høy prioritet så langt noe alle som har vært på besøk vil være særdeles enige i. Men like vakkert som "Grotta" blir det nok aldri :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men like vakkert som "Grotta" blir det nok aldri :ROFLMAO:
    Nå har jo du aldri vært i denne grotta, bare sett bilder som er tatt med riktige vinkler. Har jo blitt beskyldt for leke interiørmagasin. De tøffe gutta som kommer til deg driter i slikt fjas.
     
    • Haha
    Reaksjoner: erk

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.592
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Takk for det! Ja jeg kan i hvert fall si at jeg legger ned mye tid og krefter og har gjort det LENGE :) Preferansene til folk varierer selvsagt men det er jo noen her som har hørt stueanlegget omtrent slik det står nå og der var det utelukkende store glis å spore :ROFLMAO:
    For å være ærlig er det stueanlegget jeg er mest spent på. Punktkilde framfor linje for min del - har i hvert fall vært sånn ;)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    For å være ærlig er det stueanlegget jeg er mest spent på. Punktkilde framfor linje for min del - har i hvert fall vært sånn ;)
    Punktkilde horn med 99dB følsomhet er noe spesielt ja... det tar omtrent 2 sekunder før du merker det.. og blir sittende en stund :love:
    Westminster forsvinner aldri ut av den stua :)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Kommer noen gang subben som ble knust i transport?
    Ja jeg fikk ny kasse og skrudde sammen ny sub. Lenge siden det nå :)
    PS: Klarte først å koble driverne i motsatt polaritet ift inngangssignalet, slik at inngangssignal og feedbacksignal som servokretsen bruker for korreksjon ble 180 grader ut av fase. Da fikk jeg testet X-max! Øvelsen anbefales ikke!
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.019
    Antall liker
    4.364
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    I går var det duket for "konstruktøraften" og eksamen hos erk.
    Tusen takk til verten for en utrolig flott velkomst og bevertning.
    Godt selskap med en dose intern hifi-humor var heller ikke å forakte:)
    Snickers var dyktig i sin nye rolle som disc-jockey.
    Lyden ? Ja lyden..... eller lyd-atmosfæren...hva skal man si?
    Jeg er ekstremt inhabil og ikke u-Hildet (kona heter Hilde).
    Sier bare at dette overlater vi til kommende livsnytere (og hifipolitiet) :) Velbekomme !
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Lyden ? Ja lyden..... eller lyd-atmosfæren...hva skal man si?
    Jeg er ekstremt inhabil og ikke u-Hildet (kona heter Hilde).
    Sier bare at dette overlater vi til kommende livsnytere (og hifipolitiet) :) Velbekomme !
    Fikk du ikke lytte på kjøleskapene i stua? Det er jo såpass annen tilnærming enn du for det meste sysler med at noen inntrykk burde du i så tilfelle kunne komme med?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.019
    Antall liker
    4.364
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kjøleskapet stod til disposisjon ja :)
    Westminsters er vel mer i peis-str. enn kjøleskap.
    Erk spilte med forskjellige presets som viste systemets enorme kapasitet. Her snakker vi øverste hylle.
    Når det gjelder epler og pærer, så vil jeg ikke lade noen hoder med inntrykk idet det vil komme flere som skal bedømme dette.
    Dette må du våge selv :)
     
    Sist redigert:

    Makro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    217
    Antall liker
    168
    Sted
    Vollen Asker
    Må få takke så mye for en fin opplevelse i går! Makan til gjestfrihet og vellyd er det ikke ofte
    en får være med på. Her var det lyd i toppklasse både i stua og i toppetasjen ! Uanstrengt og presist i sweetspot nede.
    Oppe spilte Moelva med et lydbilde som jeg vil sette som referanse anytime.
    Gled dere !!

    Lykken står de kjekke bi !
    A7E5D044-71F5-4F9F-AE00-AEA1A79CD4C3.jpeg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det blir veldig spennende å høre flere inntrykk etterhvert her 😃
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Veldig hyggelig i går! Litt sliten i dag (@Snickers-is lurte meg med litt cask-strength single malt)!
    Men vi holder koken i dag og :love: Fikk futt i kroppen igjen med litt chilli ginger beer:coffee:

    PS: Tror vi kan påstå at Moelva bestod eksamen med konstruktørgjengen!!
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Dårlig med bilder her, men det kommer vel…;). Hvem er han helt til til venstre på det eneste bildet dere har lagt ut?🤪
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takk for hyggelig seanse i dag. Fantastisk flotte og vellydende oppsett.

    Størrelsen på lydbildet og det flotte trøkket fra anlegget i stua skulle jeg veldig, veldig gjerne hatt. Milde himmel.

    Anlegget på loftet låt også aldeles storveis. Når dette får nytt bassystem kan man jo bare lure på hva det vil levere.

    Rent subjektivt, på musikken jeg kjente (i dette tilfelle Sultans of Swing), så foretrakk nok jeg slik det nå stod, Westminster pga trøkk nedover og «rasp», i fravær av et bedre ord, i gitaren til Mark.

    Dette var lærerikt og morsomt! Takk for at jeg fikk komme.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.592
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Dette var kult, og ikke så jeg noe til hifi- politiet heller. Bare hyggelige entusiaster.
    To meget kule anlegg var det også, med kanskje noe uforløst potensialet, og det må jo bare være en fryd å styre dette inn til egne preferanser

    Jeg hadde det meget hyggelig og takker for hyggelig selskap

    Erk, du er en mann med stort hjerte:)

    Mvh-
    Tor
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Takk til alle sammen som kom!

    Nå er det litt antiklimaks her der jeg sitter plutselig helt for meg selv og hvor jeg kjenner at adrenalin-nivået daler for hvert minutt!
    Men det var rett og slett så utrolig gøy med besøk!
    En ting jeg må påpeke nå alt for sent, som jeg IKKE hadde oppdaget før fintfolket kom, var at ungene hadde flyttet sofaen ca 50 cm ift det jeg hadde kalibrert med Trinnov. Det gjorde at sweetspot ble ekstremt smal. Jeg skjønte ingenting av komentarene i den retning før @avelon kom, som har vært her før og påpekte det samme. Så da så jeg at vi satt 50cm i feil retning. Noen få hørte stueoppsettet etter at vi flyttet sofaen tilbake til der den var ment å stå og det ble adskillig bedre. Selvsagt. Der er også litt av problemet med litt for aktiv romkorreksjon... du kan ikke flytte deg 50cm da uten at det har litt konsekvenser. Men bevares, folk gjenkjente at dette var kul lyd ;-)

    Uansett, jeg fikk klare innspill på å flytte Westminster litt nærmere hverandre og med subbene rett bak, helt klint inn i hjørnene. Det tror jeg veldig på at vil gjøre ting der ENDA bedre. Det skal prøves!!

    Kinoen/Moelva: Vel, der var de fleste egentlig overentusiastiske vil jeg si! Der mangler jeg litt i bassen mellom 40-80Hz men det fikser vi med 6x21" som kommer snart. Ellers var folket ganske betatt av størrelsen og dybden på lydbildet vil jeg påstå. Hva kan jeg si? Jo, jeg har vært så heldig at jeg fikk lov til å kjøpe noen suverene, nydelige og veldig innovative høyttalerkonstruksjoner som er konstruert av banden @W.Sand og @inselwind og med god støtte fra @Snickers-is, som også har vært her og tunet. Sluttresultatet etter litt iherdig innsats også for min del skal sies, er rett og slett fantastisk! Mitt råd hvis du vil ha nye høyttalere: Send en PM til disse tre konstruktørene og si "please, please" så kanskje dere blir like heldige som jeg er!!!

    Igjen takk til alle som kom! Det var en stor opplevelse for meg å få både litt bekreftelse på at jeg er på rett spor og litt konstruktive innspill til hvordan det kan bli enda bedre!!!!

    Takk med gledestårer!!
    Erik
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det allerede noen år siden jeg var hos deg sist og hørte Westminster med sylindersubber. Da syntes jeg det var stort, krystallklart, men kanskje litt mye energi i toppen – men lysår forbi alt annet jeg hadde hørt. Så at det skulle ha blitt mye bedre siden sist var vanskelig å tenke seg. Men dæven, at så mye synlig membran skal kunne høres så enhetlig ut, at så mange triangel-, tamburin-, ståbass- og barytonsaxnyanser kan lokkes frem er jo helt spektakulært.

    Veldig morsomt å høre kjente låter så kapabelt presentert, både i stua og på kinoen. For meg ble nok manglene rundt 40-80 Hz litt for fremtredende i kinoen, men når subbene kommer må det da bli helt mega. Jeg lærte masse og koste meg med musikken. Takk for stor gjestfrihet og kaffe, jeg syntes den var skikkelig god, jeg! :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    • Haha
    Reaksjoner: erk
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn