Digitale avspillere Erfaringer RME ADI-2 DAC & Hodetlf amp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Da denne DACen var ny for meg og jeg ikke fant noe om den her på sentralen lager jeg like gjerne en liten tråd. Er det noen andre som har den så del gjerne noen erfaringer.

    Satte nettopp en bestilling på denne selv i dag. Har lest litt om den i romjula og den virker spennende. Har frem til nå brukt en Hegel HD25 i hodetelefonoppsettet i lang tid sammen med en Bryston BHA-1. Jeg er ikke så kjent med RME men skjønner at de har lang fartstid i pro markedet. DSP og EQ delen i denne DACen virker også lovende.

    Link til produsent
    RME: ADI-2 DAC


    adi-2-dac-remote.jpg


    adi-2-dac-iem.jpg


    adi-2-dac-screen.jpg



    Fra Hedfonics.com

    Our Verdict
    I can’t think of any other desktop DAC/amp combo that would be easier to recommend in 2018. There is no magic involved in the RME ADI-2 DAC: no proprietary filters, no patented exclusive circuits, no unordinary connections and most importantly no voodoo buzz words. This is an extremely down-to-earth device that has just been given extreme thought, massive experience and great attention to detail. It’s not the supplier’s chip that makes a great device, it is how you use the tools.

    The ADI-2 DAC is technically marvelous, regardless of whether you want to dive into the long feature list or not. I do recommend you do, though, because the equalizer with its many save slots, the customizable loudness function, the tight crossfeed, various DA filters and many controls to test your whole audio chain just keep on giving and giving. Despite the huge amount of functions, the software is extremely stable and hasn’t failed me once.

    While the Phones output provides clean and linear amplification for even power hungry headphones, the new IEM output might just have reached a new reference level. Of course, the device will work just as well as a standalone DAC in case you want to connect some warm tubes with the line-out. The channel-specific dual EQ or quick bass/treble adjustments can work wonders for a speaker setup.

    RME ADI-2 DAC Specifications
    Digital Inputs

    General

    Lock Range: 28 kHz – 200 kHz
    Jitter suppression: > 50 dB (2.4 kHz)
    Accepts Consumer and Professional format
    SPDIF coaxial

    1 x RCA, according to IEC 60958
    High-sensitivity input stage (< 0.3 Vpp)
    AES/EBU compatible (AES3-1992)
    SPDIF optical

    1 x optical, according to IEC 60958
    ADAT compatible
    Analog Outputs

    XLR

    Output level switchable +19 dBu, +13 dBu, +7 dBu, +1 dBu @ 0 dBFS
    Signal to Noise ratio (SNR) @ +7/+13/+19 dBu: 117 dB RMS unweighted, 120 dBA
    Signal to Noise ratio (SNR) @ +1 dBu: 115,4 dB RMS unweighted, 118,9 dBA
    Frequency response @ 44.1 kHz, -0.1 dB: 0 Hz – 20.2 kHz
    Frequency response @ 96 kHz, -0.5 dB: 0 Hz – 44.9 kHz
    Frequency response @ 192 kHz, -1 dB: 0 Hz – 88 kHz
    Frequency response @ 384 kHz, -1 dB: 0 Hz – 115 kHz
    Frequency response @ 768 kHz, -3 dB: 0 Hz – 109 kHz
    THD @ -1 dBFS: -112 dB, 0.00025 %
    THD+N @ -1 dBFS: -110 dB, 0.00032 %
    THD @ -3 dBFS: -116 dB, 0.00016 %
    Channel separation: > 120 dB
    Output impedance: 200 Ohm balanced, 100 Ohm unbalanced
    Chinch

    As output XLR, but:

    Output: 6.3 mm TS jack, unbalanced
    Output level 6 dB lower than XLR (-5 dBu to +13 dBu @ 0 dBFS)
    Signal to Noise ratio (SNR) @ +13 dBu: 117 dB RMS unweighted, 120 dBA
    Signal to Noise ratio (SNR) @ +1/+7 dBu: 114/116 dB RMS unweighted, 117/119 dBA
    Signal to Noise ratio (SNR) @ -5 dBu: 109 dB RMS unweighted, 113 dBA
    Phones

    As Cinch but:

    Output: 6.3 mm TRS jack, unbalanced, stereo
    Output impedance: 0.1 Ohm
    Signal to Noise ratio (SNR) @ +22 dBu: 117 dB RMS unweighted, 120 dBA
    Signal to Noise ratio (SNR) @ +7 dBu: 116 dB RMS unweighted, 119 dBA
    Output level at 0 dBFS, High Power, load 100 Ohm or up: +22 dBu (10 V)
    Output level at 0 dBFS, Low Power, load 8 Ohm or up: +7 dBu (1.73 V)
    THD @ +18 dBu, 32 Ohm load, 1.2 Watt: -110 dB, 0.0003 %
    THD+N @ + 18 dBu, 32 Ohm load: -107 dB, 0.00045 %
    THD @ +14 dBu, 16 Ohm load, 0.94 Watt: -110 dB, 0.0003 %
    Max power @ 0.001% THD: 1.5 W per channel
    IEM

    As Phones, but:

    Output level at 0 dBFS: -3 dBu, 0.55 V
    Signal to Noise ratio (SNR) @ -3 dBu: 115 dB RMS unweighted, 118 dBA
    Max power, 8 Ohm, 0.001% THD: 40 mW per channel
    Digital

    Clocks: Internal, SPDIF In
    Low Jitter Design: < 1 ns in PLL mode, all inputs
    Internal clock: < 800 ps Jitter, Random Spread Spectrum
    Jitter suppression of external clocks: > 50 dB (2.4 kHz)
    Effective clock jitter influence on DA conversion: near zero
    PLL ensures zero dropout, even at more than 100 ns jitter
    Additional Digital Bitclock PLL for trouble-free varispeed ADAT operation
    Supported sample rates for external clocks: 28 kHz up to 200 kHz
    Internally supported sample rates: 44.1 kHz up to 768 kHz
    General

    Included power supply: external switching PSU, 100 – 240 V AC, 2 A, 24 Watts
    Standby power consumption: 120 mW (10 mA)
    Idle power consumption: 7 Watts, Max. power consumption: 18 Watts
    Idle current at 12 V: 570 mA (6.8 Watts)
    Dimensions (WxHxD): 215 x 52 x 150 mm (8.5″ x 2.05″ x 5.9″)
    Weight: 1.0 kg ( 2.2 lbs)
    Temperature range: +5° up to +50° Celsius (41° F up to 122°F)
    Relative humidity: < 75%, non condensing
     
    Sist redigert:

    Klaze

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2018
    Innlegg
    9
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Jag köpte en RME ADI-2 DAC precis innan jul och är totalt blown away hur bra den presterar i jämförelse med min gamla Yamaha receiver. Jag är rätt ny till high end audio och manualen känns tjock som en bibel, så jag har inte hunnit helt sätta mig in i allt som är möjligt att göra med den ännu. :)

    20181231_095908.jpg


    Har dock lekt lite med EQ funktionerna och blev förvånad hur snabbt och enkelt det var att få såpass liv i mina gamla budget infinity reference 51i, så att jag valt att vänta med uppgraderingen av dem ett tag till.

    På hörlursfronten så har jag "bara" ett par Grado 225e, så jag kan inte bedömma hur bra RME är på att driva tunga hörlurar, men även här så märker jag en tydlig uppgradering jämfört med Yamahan. Det är en svärta och stillhet i RME'n som jag tidigare inte upplevt, basen känns stramare och mer kontrollerad också.

    Det enda negativa är att fjärrkontrollen kanske känns lite väl plastig, men den verkar ändå stabil, och det är uppskattat att 1-4 knapparna går att ställa in funktionen på.

    Allt i allt så är kunde jag inte varit mer nöjd. Den är ett litet monster, helt enkelt.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Infinity reference 51i var det første paret med ordentlige høyttalere jeg kjøpte meg for omtrent 20år siden, mine står på loftet men godt å se at du har dine i bruk.

    Spesielt nysgjerrig på EQ delen selv. Har et par HD800 som jeg er veldig glad i men de er uspiselige sammen med enkelte typer musikk, skal bli spennende å se hva litt EQ her kan gjøre med lyden. Har tidligere brukt EQ via PC på hodetelefoner men med blandet resultat.

    Ser også de har en pro modell med analog inn og med utgang til to hodetelefonforsterkere, fint hvis man skal AB teste hodetelefoner men gadd ikke bla opp 5k ekstra for det.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Finnes denne i utgave uten hodetelefonutganger?
     

    Klaze

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2018
    Innlegg
    9
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Infinity reference 51i var det første paret med ordentlige høyttalere jeg kjøpte meg for omtrent 20år siden, mine står på loftet men godt å se at du har dine i bruk.
    Körde tidigare med ett Monitor Audio Silver 5.1 system, men efter en plötslig separation och konsekvent flytt till temporär 1:a så var det dåligt med plats. Men det går inte att leva helt utan ljud i vardagsrummet, så jag bestämde mig snabbt att skaffa något billigt fram tills vi fick sålt radhuset.

    Hade ett par Infinity 61 Mk2 för runt 15 år sedan. Det var faktiskt första paret riktiga högtalare jag köpte för egna pengar, tiden går fort. Så det passade sig extra fint med en återblick när man helt plötsligt blev både singel och fyllde 40. Ren nostalgitripp :)

    Du verkar ha mycket erfarenhet med olika Hifi komponenter genom åren, så det vore intressant att höra vad du tänker om RME när du väl fått testa den ett tag!
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Infinity 61 Mk2 har jeg ikke hørt men mye av det gamle infinity låter bra.

    Da har jeg fått mitt eksemplar på plass. Førsteinntrykket er at det er ekstremt mye funksjonalitet pakket inn i denne lille boksen. Her kan det meste tweekes etter hjertens lyst, evt. la alt bare stå urørt og nyte en god DAC :) Bruksanvisningen her er virkelig en fryd å lese. Uten tvil den beste manualen jeg har sett uansett produkt, her er det mange som bør ta en titt på hva RME gjør og lære litt.

    Noe kjekk funksjonalitet som ikke har med lyd og gjøre
    - Skrur automatisk ned volum for så og øke gradvis hvis du plugger hodetelefoner rett inn
    - Line out, phones, iem kan separat justeres
    - Alle lys kan dimmes evt. skrus av etter x sec.
    - Knappene kan programmeres til det du vil de skal gjøre, f.eks mute, lights off, loudness, preset osv osv
    - Samme gjelder knapper på fjernkontroll

    Hodetelefonforsterkeren er bra men når ikke opp til en dedikert high-end hodetelefonforsterker. Den drar allikevel hd800 helt uproblematisk.

    DAC delen er meget bra. Har for moroskyld sammenlignet litt med HD25 så er det vanskelig å skille de fra hverandre men vil si at HD25 har marginalt bedre oppløsning i lydbildet men har bare gjort litt kjapp A/B testing. Nå har jeg gjort svært lite justering på ADI-1 så videre testing er påkrevd, uansett så blir denne stående i riggen.

    Rimelig sikker på at til 10k så er det vanskelig å oppdrive bedre amp+dac kombo i skrivende stund.

    DSC04975.jpg
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Klaze

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2018
    Innlegg
    9
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Väldigt spännande läsning, tack för att du delar med mig dina erfarningar.

    Jag hade ingen aning om den här Oratory1990, eller att han hade såpass detaljerade guides till EQ anpassning. Synd att det inte fanns några för just mina Grado, får leta efter ett bar bättre begagnade Sennheiser på finn helt enkelt:)

    Btw, har du testat de olika filterinställningarna ännu, vilken valde du att använda du isof? Jag känner mig väldigt osäker på dom faktiskt gör, trots att jag läst manualen som snabbast på området.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Kjipt Oratory ikke har noe preset for Grado, mulig man kan finne noe hvis man googler litt. Ser ut som det ligger mye til Sennheiser sine klokker. Synd jeg ikke har mine HD650 lenger, hadde vært spennende å teste de med EQ. Har riktignok HD700 liggende men de ser jeg det ikke ligger noe EQ preset til men mener jeg har sett dette et sted på nett tidligere.

    Har ikke kommet så langt at jeg har testet noen filter enda. Så langt har jeg kun kjørt på default SD Sharp. Har testet litt Crossfeed men er deaktivert nå som jeg tester EQ. Har aldri hatt DAC/amp med crossfeed før så spennende å teste det. Angående filter så er denne informativ. Den beskriver egenskapene til de ulike filterene for AKM/Teac AK4490 DAC chippen som sitter i ADI-2.

    10055850.jpg
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Står en seksjon i manualen også på filtrene ser jeg

    Capture2.jpg
     

    Klaze

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2018
    Innlegg
    9
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Jag testade precis för första gången att använda IEM output:en med ett par pluggar jag hade liggandes. Vet inte om det är att jag lurar mig själv, men jag tycker det låter snäppet vassare / bättre än när jag använder converter och vanliga phones output:en.

    Testade också Grado lurarna där, har tidigare använt konverter och stora utgången, och även där tycker jag mig höra en skillnad mellan utgångarna.

    edit: Det blev ett otroligt kliv upp i dynamik när jag kör dom här små IEM igenom RME:n. Har tidigare bara kört dem via telefon eller laptop. Dom fick ett helt nytt liv och tryck. Nice!
     
    Sist redigert:

    Klaze

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2018
    Innlegg
    9
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Står en seksjon i manualen også på filtrene ser jeg
    jag såg detta i manualen, men jag är inte säker på att jag har förkunskapen för att helt förstå vad som står där :)
     
    Sist redigert:

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kjipt Oratory ikke har noe preset for Grado, mulig man kan finne noe hvis man googler litt. Ser ut som det ligger mye til Sennheiser sine klokker. Synd jeg ikke har mine HD650 lenger, hadde vært spennende å teste de med EQ. Har riktignok HD700 liggende men de ser jeg det ikke ligger noe EQ preset til men mener jeg har sett dette et sted på nett tidligere.

    Har ikke kommet så langt at jeg har testet noen filter enda. Så langt har jeg kun kjørt på default SD Sharp. Har testet litt Crossfeed men er deaktivert nå som jeg tester EQ. Har aldri hatt DAC/amp med crossfeed før så spennende å teste det. Angående filter så er denne informativ. Den beskriver egenskapene til de ulike filterene for AKM/Teac AK4490 DAC chippen som sitter i ADI-2.

    Vis vedlegget 524211
    Du kan jo sjekke ut denne linken: https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq/tree/master/results
    Det er justeringsfiler til flere grado-modeller, burde vel være en smal sak å få over disse på et format som RME'n liker?
     

    Klaze

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2018
    Innlegg
    9
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Kjipt Oratory ikke har noe preset for Grado, mulig man kan finne noe hvis man googler litt. Ser ut som det ligger mye til Sennheiser sine klokker. Synd jeg ikke har mine HD650 lenger, hadde vært spennende å teste de med EQ. Har riktignok HD700 liggende men de ser jeg det ikke ligger noe EQ preset til men mener jeg har sett dette et sted på nett tidligere.

    Har ikke kommet så langt at jeg har testet noen filter enda. Så langt har jeg kun kjørt på default SD Sharp. Har testet litt Crossfeed men er deaktivert nå som jeg tester EQ. Har aldri hatt DAC/amp med crossfeed før så spennende å teste det. Angående filter så er denne informativ. Den beskriver egenskapene til de ulike filterene for AKM/Teac AK4490 DAC chippen som sitter i ADI-2.
    Du kan jo sjekke ut denne linken: https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq/tree/master/results
    Det er justeringsfiler til flere grado-modeller, burde vel være en smal sak å få over disse på et format som RME'n liker?
    Tackar, ser ut att vara väldigt matnyttigt. Blir kul att leka lite när jag är tillbaka från jobbresa nästa två veckorna.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har selv brukt de målingene på et par forskjellige hodetelefoner med APO eq, ganske bra utgangspunkt.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Takk for github link ugn, ser det ligger EQ kurver til det meste av hodetelefoner der. Ser også det ligger en kurve for HD800 som ikke er like voldsom under 100Hz som den første jeg prøvde. 10db gain under 100Hz låter fett men kan bli for mye av det gode også.

    Er det noen av dere som vet hvordan man tar en 10 bånd EQ kurve og "konverterer" denne på best mulig vis? Skjønner at man mister noe ved å gjøre dette men finnes det en måte for oss som ikke er lydteknikkere og gjøre dette?
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    IEM porten har jeg ikke testet i det heletatt. Det er vel noe forskjell på de to utgangene i forhold til støygulv mener jeg å ha lest ett sted men siter meg ikke på det. Ville jo trodd man rent impedansmessing må gjøre disse to litt forskjellige men nå er jeg på tynn is. Skal finne frem mine IEM og høre litt her nå.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Da var IEM funnet frem og en øl jekkes for litt finlytting inn i de små timer :)

    2019-01-05 23.23.00.jpg
     

    Klaze

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2018
    Innlegg
    9
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Äntligen hemma igen, har saknat min RME :)

    Snubblade på den här review:n idag. Lite speciell kille, men mycket av vad han säger återspeglar min egen upplevelse.

     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.563
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde RME ADI-2 AD/DA Konverter ni år - det sier vel sitt... Utrolig bra dac som jeg solgte til en i familien som også er hifi/musikkinteressert. Der har den fått ett godt liv - heldigvis.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Spennende sak dette ja.
    Er det noen som har testet å bruke denne også som pre med bra resultat ?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Den der står på lista mi etter havari av 40 000kroners CD-spiller som ikke kan repareres. Sammen med en billig blu ray spiller.....
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Veldig spennende!
    Er det noen som har erfaringer med å bruke EQ-funksjonen og forskjellige filter?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Jeg har også handlet denne fantastiske lille dingsen



    Linker også til testen av V2 versjonen av denne hos Audio Science Review:


    Venter på Focal Elear til denne, som jeg har bestilt, har foreløpig testet som pre på noen rimelige aktive høytalere (Yamaha HS5) og et enkelt kina headset (Takstar HI 2050), låter bra.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Tester nå ut RME dacen som et lydkort for digitalisering av vinyl til pcen - og det fungerer glimrende. Har en Puffin RIAA med coax ut som kjører 96/24 til RME og videre USB til pc. Får god kvalitet med capturing til Audacity lydprogrammet.

    Veldig fornøyd med denne dacen (y)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg bruker også DSPen i den til å ta ut en romnode på den ene høyttaleren. Denne boksen er fantastisk som hjertet i stereoanlegget mitt!
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Loudness funksjonen er også veldig god - kan skreddersy med gain osv (y)
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har den samme, veldig fornøyd, genialt å kunne justere bass og/eller diskant avhengig av resten av anlegget. Justerer dere gain avhengig av forsterkeren?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg har den samme, veldig fornøyd, genialt å kunne justere bass og/eller diskant avhengig av resten av anlegget. Justerer dere gain avhengig av forsterkeren?
    Jepp. Så mye utnivå fra RMEen som mulig og minst mulig gain på forsterker (om dette er justerbart), men selvsagt ikke mer enn inngangstrinnet på forsterkeren kan håndtere uten å klippe.
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Så mye utnivå fra RMEen som mulig og minst mulig gain på forsterker (om dette er justerbart), men selvsagt ikke mer enn inngangstrinnet på forsterkeren kan håndtere uten å klippe.
    Jeg har RME på 0 dB, da er volumet på forsterker mellom kl kl 9 og 10 med moderat lydnivå. En annen ting, noen som har prøvd Sbooster strømforsyning? En kar skrev at det gav et løft lydmessig men de er dyre. Takker for svar.
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Hei. Dere som har hatt denne en stund nå. Del gjerne flere erfaringer dere har. Blir det sånn å forstå at denne kan rette opp problemer med rom som kommer frem med målinger i REW med justeringer med DSP i menyene ?
    Har ikke startet med måling i REW enda, så ønsker deres erfaringer blant annet på dette feltet med RME ADI-2 FS
    Gjerne alle andre triks denne har som dere setter pris på.

    Knut. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn