erfaringer med mobilfoto kontra systemkamera?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    svk

    Gjest
    Skulle gjerne hatt en rx100. Men får ikke noe for det kamera jeg har,som egentlig er et ok kamera.
    nettop solgt meg ned.
    så for min del så blir det dslr + mobil.
    ser det er sony som har produsert de fleste mobilsensorer.
    største ser ut til og være 1.2/3" som står i sony sine mobiler.
    men sony sine mobiler får ikke noe skrøyt av den grunn
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Litt morsom den panorama funksjonen i Sony sin RX100, litt synd huset stifter det kun ihop i jpeg og ingen raw.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Fikk prøvd den nye Google Pixle telefonen som så vidt jeg vet ikke er tilgjengelig her til lands enda i jula og der har det skjedd ett kvantesprang hva bildekvalitet angår.
    Sammenlignet med Iphone 7 og S7 var den ett langt steg foran, men det reklameres vel med at den er ett "Smartphone camera" så det er tydelig hva de har prioritert.

    Det er den eneste telefonen jeg syns virkelig tar gode bilder i motsetning til vanlige kamera, til tross for dette er vel 90% av bildene som blir tatt med mobil.
    (Det beste kameraet er det du har for hånden ;) )
     
    S

    svk

    Gjest
    Fikk prøvd den nye Google Pixle telefonen som så vidt jeg vet ikke er tilgjengelig her til lands enda i jula og der har det skjedd ett kvantesprang hva bildekvalitet angår.
    Sammenlignet med Iphone 7 og S7 var den ett langt steg foran, men det reklameres vel med at den er ett "Smartphone camera" så det er tydelig hva de har prioritert.

    Det er den eneste telefonen jeg syns virkelig tar gode bilder i motsetning til vanlige kamera, til tross for dette er vel 90% av bildene som blir tatt med mobil.
    (Det beste kameraet er det du har for hånden ;) )
    ser pixel scorer høyest på dxo, om det har noen betydning.
    men pixel skal visstnok ha div kvalitetsproblemer.men det har vel alle.
    edit: pixel er på lager i norge
     
    Sist redigert av en moderator:

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Kjører på med begge deler, S7 gir gode nok snap bilder, men når ting går fort eller det begynner å bli mørkt hentes storkanon frem :)
    Dagens lille S7 bilde:
    Vis vedlegget 418602
    Rettet opp perspektivet litt på dette?
    Standard jpeg fra S7 Edge får mer tønneform...

    Vis vedlegget 418644
    Jeg kjører på 16/9 istedenfor 4/3, vet ikke om det har noe å si for at jeg hadde mindre "tønneform"
    Exifen :
    f/1.7 1/17 4.2mm ISO250 hdr on
    Ok, det kan være at 16:9 korrigeres mer i perspektivet ja... Litt underlig egentlig da det kun kuttes piksler i høyden, men jeg vet ikke. Har ikke utforsket dette på noen måte, da jeg alltid har med meg Leica'n bortsett fra de fleste dager på jobb, så S7 Edge brukes minimalt som kamera.

    Så ser jeg at du har HDR på. Det forklarer nok artifaktene i de jevne flatene endel.
     
    S

    svk

    Gjest
    Frister litt og bestille S7. Men da får jeg sikkert problemer med dragonfly'n
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Den forholdsvis lille sensoren på rx100 mk1-4 er fortsatt 4 ganger arealet til iphone7/s7/pixel. Jeg tipper dagens toppmodeller av mobiltelefoner er ganske nærme max bildekvalitet utifra størrelse på sensor og (manglende) optikk. Det er en grunn til at linsa stikker litt ut på iphone7. Men det blir spennende å se hva de får til om noen år. Tipper likevel at min førstegerasjons Rx100 forblir evig uoppnåelig mht bildekvalitet.
     
    S

    svk

    Gjest
    Den forholdsvis lille sensoren på rx100 mk1-4 er fortsatt 4 ganger arealet til iphone7/s7/pixel. Jeg tipper dagens toppmodeller av mobiltelefoner er ganske nærme max bildekvalitet utifra størrelse på sensor og (manglende) optikk. Det er en grunn til at linsa stikker litt ut på iphone7. Men det blir spennende å se hva de får til om noen år. Tipper likevel at min førstegerasjons Rx100 forblir evig uoppnåelig mht bildekvalitet.
    det må da være mulig og stappe i større brikke? Hadde en nokia for lenge siden. Der var optikken stemplet med carl zeis
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er begrenset hva fysikken ift optikk, brikkestørrelse og brennvidde på kameraet, når du skal stappe det hele inn i 6-7mm tykkelse, og du samtidig skal ha plass til elektronikk, antenner og masse batteri.

    Mindre sensor gir mindre lysfølsomhet og mere støy. Større sensor gir bedre lysfølsomhet og mindre støy.

    Det største aberet med mobilkameraet er bilder i mørket eller bilder med stor kontrast. Mobilen får gjerne for dårlig følsomhet i utgangspunktet, samtidig som at den ikke har stativmontering og mulighet for lang lukkertid.

    Johan-Kr
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
    S

    svk

    Gjest
    Det er begrenset hva fysikken ift optikk, brikkestørrelse og brennvidde på kameraet, når du skal stappe det hele inn i 6-7mm tykkelse, og du samtidig skal ha plass til elektronikk, antenner og masse batteri.

    Mindre sensor gir mindre lysfølsomhet og mere støy. Større sensor gir bedre lysfølsomhet og mindre støy.

    Det største aberet med mobilkameraet er bilder i mørket eller bilder med stor kontrast. Mobilen får gjerne for dårlig følsomhet i utgangspunktet, samtidig som at den ikke har stativmontering og mulighet for lang lukkertid.

    Johan-Kr
    Speilrefleksen min blir nok ikke pensjonert på lenge
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Mobilen...ikke har...mulighet for lang lukkertid.
    Johan-Kr
    Bare for å pirke litt så er vel ikke dette helt sant lenger.
    Opptil 30 sekunder mener jeg å ha sett nevnt i tester, om enn ikke særlig ofte hittil.
    Bra du lever opp til ditt gode navn, og innrømmer det. :)
    En innvending mot å bruke mobilen, er at den rett og slett er for lett og dermed vanskelig å holde stille. Problemer med å se på skjermen i sterkt sollys var mer relevant før enn i dag.

    Det avgjørende for meg er uansett resultatet. Så langt tar jeg bedre bilder med mitt Nikon D750 enn med mobiltelefon. Den dagen jeg ikke gjør det, kan jeg jo selge Nikonen.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    Misforstå meg rett, jeg har ingen hester i dette racet.
    Bare prøver å påpeke fakta, enten vi snakker om Sony RX100 eller mobiler.
    Resten har jeg vel ikke ment noe om?

    Dessuten er krangel og skrangel minst to forskjellige ting :p
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Mobilen...ikke har...mulighet for lang lukkertid.
    Johan-Kr
    Bare for å pirke litt så er vel ikke dette helt sant lenger.
    Opptil 30 sekunder mener jeg å ha sett nevnt i tester, om enn ikke særlig ofte hittil.
    Bra du lever opp til ditt gode navn, og innrømmer det. :)
    En innvending mot å bruke mobilen, er at den rett og slett er for lett og dermed vanskelig å holde stille. Problemer med å se på skjermen i sterkt sollys var mer relevant før enn i dag.

    Det avgjørende for meg er uansett resultatet. Så langt tar jeg bedre bilder med mitt Nikon D750 enn med mobiltelefon. Den dagen jeg ikke gjør det, kan jeg jo selge Nikonen.
    Sjekker du litt rundt så ser du storsatsningen som blir gjort av forskjellige mobilleverandører der alle hevder å ha gjort gjennombruddet som gjør at de sitter med beste mobilkameraet. Jeg ser og skjønner hvorfor dette blir gjort da "tungt utstyr" som både du, jeg og (S)kranglefant (smiletegn) sitter med er langt ned i brøkregningen av bilder som taes iløpet av dagen. Etter at denne tråden kom opp har jeg lest meg opp på endel av de nyeste hotte mobile kameraene og det helt klart store forbedringer på gang. Her en en jeg skulle likt å fått prøvd ut.

    https://www.joomag.com/magazine/fotomag-nr-3-2016/0457828001482274103?short




     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    Misforstå meg rett, del 2:
    Jeg har særs lite peil på foto* og det tyngste utstyret jeg besitter er dette:
    Test av Sony RX100 IV | Lyd & Bilde
    Kameraet er myyyye smartere enn eieren ;)

    * = Jeg har med årene dannet meg temmelige sterke synspunkter på hva som er en god (rock)produksjon og ikke, og ettersom jeg kjenner flere proffe fotografer så har jeg standhaftig nekta dem å lære meg noesomhelst siden jeg ikke vil bli like sær i øyet som i øret.
     
    S

    svk

    Gjest
    Man skal ikke le av huawei. Har hatt en selv. Ble solgt pga dårlig lyd og inkompatibilitet
     
    S

    svk

    Gjest
    Mobilen...ikke har...mulighet for lang lukkertid.
    Johan-Kr
    Bare for å pirke litt så er vel ikke dette helt sant lenger.
    Opptil 30 sekunder mener jeg å ha sett nevnt i tester, om enn ikke særlig ofte hittil.
    Bra du lever opp til ditt gode navn, og innrømmer det. :)
    En innvending mot å bruke mobilen, er at den rett og slett er for lett og dermed vanskelig å holde stille. Problemer med å se på skjermen i sterkt sollys var mer relevant før enn i dag.

    Det avgjørende for meg er uansett resultatet. Så langt tar jeg bedre bilder med mitt Nikon D750 enn med mobiltelefon. Den dagen jeg ikke gjør det, kan jeg jo selge Nikonen.
    D750 er jo i egen klasse.muligens et av verdens beste kamera
     
    S

    svk

    Gjest
    Drar du en rx100 opp av lomma,så er du mer opptatt av foto/bildekvalitet enn snittet her i landet.
     
    S

    svk

    Gjest
    Misforstå meg rett, del 2:
    Jeg har særs lite peil på foto* og det tyngste utstyret jeg besitter er dette:
    Test av Sony RX100 IV | Lyd & Bilde
    Kameraet er myyyye smartere enn eieren ;)

    * = Jeg har med årene dannet meg temmelige sterke synspunkter på hva som er en god (rock)produksjon og ikke, og ettersom jeg kjenner flere proffe fotografer så har jeg standhaftig nekta dem å lære meg noesomhelst siden jeg ikke vil bli like sær i øyet som i øret.
    nesten alle platene mine har dårlig lyd,ødelegger hele opplevelsen.har heldigvis 2 plater fra samme gruppe/produsent med god lyd.
    nyttårsforsettet iår er og få taki kvalitets musikk
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    nesten alle platene mine har dårlig lyd, ødelegger hele opplevelsen....nyttårsforsettet i år er og få tak i kvalitets musikk
    Mnjaaaa... så var det dette med snørr og barter, barn og badevann :p

    En av mine favorittskiver ever er Soul Asylums Hang Time.
    Låter ikke akkurat vemodig vakkert, men nettopp derfor er den (til tider også lydmessig) vemodig vakker - på sitt skeive vis.
    At lyden ikke faller i smak betyr ikke at musikken ikke er 'kvalitet'. (Rette ræva som fiser her nå, men man prøver da...)

    Nuvel, nok avsporinger fra min side - tilbake til brikker, manglende manuelle kontroller, elendig optikk og megapixels :cool:
     

    Jan M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2007
    Innlegg
    55
    Antall liker
    25
    Sted
    Bodø
    Absolutt mulig å bruke mobilen til alt. kona er fotograf av yrke og har nettopp fått publisert et bilde som er tatt med S7 i fotografare Fotografare | La prima rivista italiana di fotografia et italiensk fotomagasin. ( de vet nokk ikke at det er tatt med et mobilkamera)
    her er artikkelen og bildet Mila Ritz - MILARITZ

    vi har huset fult av svindyrt fotoutstyr, med verdens beste kamera er det kameraet du har med deg.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    En ting som ikke er nevnt så vidt jeg kan se, er at bilder tatt dslr har et tredimensjonalt uttrykk som ingen mobilkameraer eller de fleste kompaktkameraer kan hamle opp med. Et "mobilbilde" ser mest ut som om det er tatt av et annet bilde, det ser helt flatt ut og mangler dybdefølelse.
     

    Jan M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2007
    Innlegg
    55
    Antall liker
    25
    Sted
    Bodø
    En ting som ikke er nevnt så vidt jeg kan se, er at bilder tatt dslr har et tredimensjonalt uttrykk som ingen mobilkameraer eller de fleste kompaktkameraer kan hamle opp med. Et "mobilbilde" ser mest ut som om det er tatt av et annet bilde, det ser helt flatt ut og mangler dybdefølelse.
    Det der må du nesten komme med eksempel på , for meg høres det ut som ukvalifisert gjetting.
    Her er noe som jeg mener beviser tredimensjonalitet fra mobilkameraer http://iso.500px.com/landscape-iphone-photos/
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    En ting som ikke er nevnt så vidt jeg kan se, er at bilder tatt dslr har et tredimensjonalt uttrykk som ingen mobilkameraer eller de fleste kompaktkameraer kan hamle opp med. Et "mobilbilde" ser mest ut som om det er tatt av et annet bilde, det ser helt flatt ut og mangler dybdefølelse.
    Dette opplever jeg også og da spesielt i direkte sammenligning med en iPhone 6+ senest i sommer, da hadde jeg ett Nikon D300. Begge bildene "fremkalt" på en 15" retina skjerm erfarte jeg dette du beskriver her. Også min iPhone 5 gir meg dette inntrykket, jeg har ikke tenkt noe mer over det da jeg i hovedsak bruker mitt DSLR hus når jeg er ute på fotoshoot.

    Skal se om jeg finner igjen bildene, var min kones tlf :)
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    En ting som ikke er nevnt så vidt jeg kan se, er at bilder tatt dslr har et tredimensjonalt uttrykk som ingen mobilkameraer eller de fleste kompaktkameraer kan hamle opp med. Et "mobilbilde" ser mest ut som om det er tatt av et annet bilde, det ser helt flatt ut og mangler dybdefølelse.
    Det der må du nesten komme med eksempel på , for meg høres det ut som ukvalifisert gjetting.
    Her er noe som jeg mener beviser tredimensjonalitet fra mobilkameraer http://iso.500px.com/landscape-iphone-photos/
    Her er litt mer ukvalifisert, de bildene du viser gir meg nettopp denne følelsen. Skulle likt å se de samme bildene tatt med ett kvalitets DSLR hus og objektiv.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Er det forresten flere enn meg som gremmes over alle disse bildene som er mishandlet i Lightroom, med farger som overhodet ikke har samsvar med virkeligheta?

    Johan-Kr
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Er det forresten flere enn meg som gremmes over alle disse bildene som er mishandlet i Lightroom, med farger som overhodet ikke har samsvar med virkeligheta?

    Johan-Kr
    Bilder er litt som musikksmak og farget VS nøytral lyd, altså ingen fasit for hva som er best...
     
    S

    svk

    Gjest
    En ting som ikke er nevnt så vidt jeg kan se, er at bilder tatt dslr har et tredimensjonalt uttrykk som ingen mobilkameraer eller de fleste kompaktkameraer kan hamle opp med. Et "mobilbilde" ser mest ut som om det er tatt av et annet bilde, det ser helt flatt ut og mangler dybdefølelse.
    Dette opplever jeg også og da spesielt i direkte sammenligning med en iPhone 6+ senest i sommer, da hadde jeg ett Nikon D300. Begge bildene "fremkalt" på en 15" retina skjerm erfarte jeg dette du beskriver her. Også min iPhone 5 gir meg dette inntrykket, jeg har ikke tenkt noe mer over det da jeg i hovedsak bruker mitt DSLR hus når jeg er ute på fotoshoot.

    Skal se om jeg finner igjen bildene, var min kones tlf :)
    stor fast blender gir kanskje litt denne følelsen. Men synes nå bildene er ok med tanke på utstyret som er brukt.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Alt til sitt bruk, her duger ikke mobiltelefoner :)

    DSC_6116.jpg
     
    S

    svk

    Gjest
    Til sport så nytter det vel ikke med mobil eller speilløst
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Avkommet, som faktisk både har en smule over snittet interesse for og utdannelse i foto, har en "Hu-å-hei P9" ( Huawei P9 ) som faktisk er overaskende god å ta bilder med, virkelig overaskende god. Jeg så på da han tok bilder "midt på svarte natta" da vi var på jakt i Pasvik i høst og det var helt imponerende hvor bra resultatet ble.

    For egen del synes jeg det er besværlig å ta bilder med telefonen. Ingen "knapper" bare en "dum" glassplate, og formatet på "kameraet", tynn lefse, blir jeg heller ikke fortrolig med. Det har sikkert noe med alder å gjøre og dette inlegget kunne sikkert med hell vært postet i tråden om når man bilr gammel.......:rolleyes:

    Nei skal jeg fotografere bruker jeg min Panasonic DMC-TZ20 som trass sin lille størrelse dog er mere som et kamera å regne. Mobilen benyttes til å "dokumentere" ( samle bevis ! ) mens kamera benyttes til å "ta bilder" om dere ser forskjellen. Uansett så savner jeg mitt Miranda analoge speilrefleks, men før jeg får løst problemet med batterier til lysmåleren ligger den og samler støv! Nå er det mulig at det finnes en løsning på batteriproblemet så kanskje den kan hentes fram igjen i neste uke! Fant en fotobutik i Trondheim som "Kanskje" kan hjelpe. Skal til Bartehovedstaden på tirsdag så jeg "håper/bønnerog ber!" Vi får se!
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Til sport så nytter det vel ikke med mobil eller speilløst
    Du kan jo prøve Olympus OM-D E-M1 Mark II, den fungerer utmerket til sport. Men du har rett i at det har vært et problem.
     
    S

    svk

    Gjest
    Har kun prøvd fuji sine speiløse + nikon1 v2.
    har nå kun min gamle speilrefleks. Blir ikke innkjøp av noe ner utstyr med det første.
    Neste blir vel nytt mobilkamera :)
     
    S

    svk

    Gjest
    Har ikke P9 en egen mørkefunksjon?
    analogt er vel inn igjen. Både i fotoverden og musikk verden.
    vinyl og 135mm film er visst veldig populært for tiden.
    kunne faktisk selv tenkt meg og prøvd analogt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ja, hipsterne vil vel gjerne ha et Kodak instamatic i 126-format, kombinert med de fire-skudds engangsblitzene...

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Forresten - det siste skrik for hipsterne er vel Polaroid-kamera.

    Det er startet opp et selskap som lager nye kameraer og produserer film til både gamle og nye apparater...
    https://eu.impossible-project.com

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn