erfaringer med mobilfoto kontra systemkamera?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    svk

    Gjest
    Har prøvd å lest litt ang den nye sensoren til huawei. Ser ut som den er på 10mp. Og at de bruker samme teknikk som olympus. Tror nok kansje jeg lar kamera være kamera og mobil være mobil. Må lese litt før jeg handler p20pro foran mate 10 pro
     
    S

    svk

    Gjest
    Litt mer overbevist over p20 pro, etter å ha lest testen på itavisen.
    Men synes bildene har litt i overkant av blått og lilla
     
    S

    svk

    Gjest
    Htc 11 lå jo lenge på topp når det gjaldt mobilkamera. Mulig de slår til igjen.....
     
    S

    svk

    Gjest
    Rart at ingen sony ingeniører har klart å stappe en 1"sensor inni en mobil ennå. Burde absolutt vært mulig i en xperia. Nye xz2 er jo over 10mm på det tykkeste
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ikke rart i det hele tatt. Det er optikken som er begrensningen, og det er ikke noe marked for mobiler med store objektiver som stikker ut. Sony RX100 er vel omtrent så kompakt det blir med dette sensorformatet. Flere objektiver og prosessering under the hood er fremtiden. Huawei er oppe i tre kameraenheter, utenom plassen er det ikke noe hinder for for å bruke flere, L16 har jo 16 i et relativt kompakt hus.
     
    S

    svk

    Gjest
    1/2.3 har lenge vært det største. Men nå har huawei Fått en 1/1,7. Ikke mulig med større?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    1/2.3 har lenge vært det største. Men nå har huawei Fått en 1/1,7. Ikke mulig med større?
    Jeg vil i likhet med Bachman hevde at optikken setter allerede så store begrensninger at en større sensor ikke vil være en god idé. Når det kommer til forholdet mellom sensor/bilderute og optikk så er det fysikkens lover som gjelder, og da begrenser det seg mht størrelse. En annen ting er at rimelige lyssterk optikk ikke bare trenger størrelse, men også at optikk på en så stor sensor trenger blender for å ikke ha for begrenset DOF.
     
    S

    svk

    Gjest
    Fast blender kan være noe drit. Sikkert best å la kamera være kamera og mobil være mobil. En rx100 ved siden av en ok mobil er nok en bedre løsning.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er overhodet ikke interessert i smarttelefoner, men jeg har hatt et par stykker. I godt lys vil selv eldre telefoner som iPhone 5 og Samsung S4 levere fine og skarpe bilder, men ikke bilder som lar seg blåse noe særlig opp på grunn av at den optiske skarpheten ikke lever opp til megapikslene. Bildet av vindmølletårnet fra mars-tråden er tatt med S4.

    Når jeg er ute og reiser eller går rundt med skulderveske hjemme har jeg med meg en Sigma DP2 Merrill i bag-en. Ultraslow, nesten som å jobbe med analogt mellomformat, men bedre bildekvalitet i ei lita skulderveske finnes ikke for de som kan leve med kompromissene.
     
    S

    svk

    Gjest
    Innen foto har jeg holdt meg til nikon, canon og fuji.
    Merrill har vel alltid vært litt sært
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har en Canon dSLR liggende også, men den er ikke i bruk. DP2 Merrill er kanskje sær, men for en som har fotografert i mellomformat i over 30 år er det ikke noe stress. På en måte et kamera for vinylfreaks, og resultatene er flotte. Ellers tror jeg kanskje jeg vekker liv i mitt gamle Nikon FM igjen, tenkte å bruke noen av de slidesfilmene jeg har i kjøleskapet til kryssprosessering. Men dette er veldig OT i denne tråden.

    Må bare nevne at nå har de klart å lage APS-H Foveon-sensorer. Merker at det rykker i vil-ha-fingeren når jeg leser om det kameraet. Merrill var forresten bare en generasjon Foveon, den som endelig brakte Foveon opp i samme oppløsningsklasse som konkurrentene uten å gå på kompromiss med teknologien. Navnet fikk den som en hyllest til oppfinneren Richard Merrill, som gikk bort før den generasjonen ble utviklet. Foveon er sært, men for en gjengivelse når forholdene legges til rette.
     
    S

    svk

    Gjest
    Bruker min dslr innimellom. Men blir nesten alltid glemt. Prøvde også med speilløst. Men det ble også glemt. Derfor jeg håpet det kom en mobil, som kunne gi meg fotoglede. Men er vel bare å gi opp. Kanskje jeg skulle prøvd en merrill
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En Merrill (som er utgått og går for fra 2500 og oppover på bukta) eller en DP2 Quad (etterkommeren med et noget snodig design) er flotte småkameraer hvis man ønsker noe opp i mot mellomformat-kvaliteter på tredimensjonalitet, pikselskarphet og fargeekthet. Samt at optikken er top notch, for å si det enkelt. Men noen lett krabat å leke med er den ikke. Fryktelig AF som kun treffer riktig når lyset ikke er for svakt, og ubrukelig til fargeutskrifter i stort format over iso 400. Nesten som å fotografere med film igjen. Quad-gen skal ha bedre støydata. ;)

    Men Gud for noen egenskaper når du kan fotografere og drar opp monopod eller stativ noen ganger. Selv kunne jeg tenkt meg en Sony med 1"-sensor som avlaster for hurtige stemningsrapporter og zoom-kamera i bag-en. Plass til begge to, så det er en mulig løsning jeg går for når jeg skal på en interessant ferie igjen. DP2 opp og RAW når motiver er virkelig gode, Sony når jeg skal ta et bilde av lillebror foran ei statue. Eventuelt mobiltelefonen. ;)
     
    S

    svk

    Gjest
    Prøvde nikon 1 med 1"sensor.
    Ble for mye støy ved iso 1600 og oppover. Og elektronisk søker sluker strøm. Gikk tom etter 2 dager på ferie. Laderen var hjemme
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Du kan vel være ganske sikker på at mobilkameraet også er tomt for strøm etter to dager uten lader.

    Opplever ellers at jeg sjelden har bruk for veldig høy ISO, få av bildene i min samling er tatt på over 1600: stativ, stabilisering av sensor eller optikk, blitz eller stor blender er gode alternativer som man bruker etter hva forholdene krever. For en proff som er nødt til å komme tilbake med bilder uansett er det et nyttig verktøy å kunne skru opp ISO, men problemet med lysforhold som krever høy ISO er også at svakt lys ofte er stygt lys som ikke er verdt et bilde i utgangspunktet.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde nikon 1 med 1"sensor.
    Ble for mye støy ved iso 1600 og oppover. Og elektronisk søker sluker strøm. Gikk tom etter 2 dager på ferie. Laderen var hjemme
    Og der kom du til det siste store ankepunktet med DP2 Merrill. Det er et kompaktkamera i størrelse med batterier som passer inn i et slikt kamerahus. Når rawfilene (som tross alt lages til alle bilder, uansett hva de lagres som) er på over 50 mb så betyr det et enormt strømtrekk fra både den spesielle sensoren og ikke minst prosessoren som jobber overtid hver gang knappen trykkes ned, så kamera ble levert med to batterier for at du skal kunne ta nærmere 200 bilder uten lading. Men med et slikt kamera blir man kritisk på hvilke bilder som er verdt å ta, og med så ekstrem pikselskarphet må du uansett ty til stativ for å få de siste kvalitetene skvist ut av pakken.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Ser ut som dennye xz2 premium kan bli bra
    Absolutt:
    "
    The main camera has a large 19 MP 1/2.3” Exmor RS sensor, f/1.8 lens, and 1.22μm pixel size. The secondary snapper is a 12 MP 1/2.3” monochrome unit to boost low-light performance. The lens is f/1.6, while the pixel size is 1.55μm. The secondary camera works together with the main camera to improve image quality. Sony will release an update in Q3 2018 that will allow you to shoot exclusively in monochrome using the secondary camera and also use it to take pictures with background blur."
     
    S

    svk

    Gjest
    Mangler pc modus eneste. Det kunne jeg tenkt meg å
    Hatt på neste mobil
     
    S

    svk

    Gjest

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Og det ser man vel ganske tydelig i denne sammenligningen. Litt urettferdig kanskje, men mobilprodusentene går jo høyt ut i markedsføringen.
    Takke seg til en rimeligere mobil + separat kamera :)

    gsmarena comparison good light 12MP.jpg

    gsmarena comparison 2.jpg
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Man skal jo også være glad i vidvinkel for å basere seg på mobilkamera. Apple kaller det ene objektivet sitt for tele, men det er i virkeligheten nærmere et normalobjektiv, og kvaliteten faller raskt ved ytterligere digital zooming. Vidvinkel er kanskje mest allsidig om man bare skal ha en brennvidde, men ofte passer det bedre med et lengre objektiv, og det får man som regel med et dedikert kamera.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Og for å ha sagt det - P20 Pro imponerer meg ikke i GSMarena sin comparison, ikke på good light eller på low light.
    Jeg har sammenlignet mye på den nettsiden med G6, V30, Galaxy S9+, Sony XZ2 og min egen Moto Z Play.
    Totalt sett finner jeg ikke at kameradelen forsvarer den høye prisen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg kjøpte nettopp en meget lett brukt Nikon 7100... Det mobilkamera som matcher dette er enda ikke bygd - og da har jeg ikke sagt ett ord om fleksibilitet og muligheter..
    Men selvsagt - alt har sin pris, både i kroner, størrelse og vekt...
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Løsningen er nok RX100 II + en grei smarttelefon med godt batteri (hørte jeg noen si Moto Z play.... hehe).
    Bruke smarttelefonen som nettdeling/trådløs sone på 4G/3G og da laste opp bildene til en skytjeneste on-the-fly, om man har behov for det.
     
    S

    svk

    Gjest
    Høres fornuftig det dere sier. Savner wifi på dsln'n.
    Hadde gjort det enklere. Leste nettopp testen av p20pro på dinside.No
    Ikke imponert. Går i blått og lilla der også
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Wifi på systemkameraer er ofte halvt tilbakestående løsninger. På Lumix-kameraet mitt får den tilhørende appen forsåvidt gjort jobben som fjernkontroll og bildesynkronisator på sitt egen kronglete vis, men grafikken hadde passet rett inn i iOS 6 og appen kan ikke overføre raw-filer selv om man lett kan redigere dem på en moderne mobil. Dette er samme app som skal betjene alle Panasonic sine kameraer frem til 2018. Japans fotoindustri var sent ute med å omfavne smarttelefonen, og det virker som de fremdeles ikke helt fortstår den.

    Det finnes en betalingsapp som heter Cascable som er litt mer i nåtiden.
     
    S

    svk

    Gjest
    Prøvd fuji sin løsning. Fungerte greit. Prøvde aldr med raw.
    Redigerer sjelden. Da jpeg utav fuji og nikon stortsett er perfekt
     
    S

    svk

    Gjest
    Lest p20pro testen en gang til på dinside. Må innrømme jeg har endret mening etter å ha sett bildene i albumet.

    Om en passer litt på, slik at den ikke kjører på med farger. Så vil jeg si at den er et ok supplement til orntelig kamera
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Wifi på systemkameraer er ofte halvt tilbakestående løsninger. På Lumix-kameraet mitt får den tilhørende appen forsåvidt gjort jobben som fjernkontroll og bildesynkronisator på sitt egen kronglete vis, men grafikken hadde passet rett inn i iOS 6 og appen kan ikke overføre raw-filer selv om man lett kan redigere dem på en moderne mobil. Dette er samme app som skal betjene alle Panasonic sine kameraer frem til 2018. Japans fotoindustri var sent ute med å omfavne smarttelefonen, og det virker som de fremdeles ikke helt fortstår den.

    Det finnes en betalingsapp som heter Cascable som er litt mer i nåtiden.
    Sony har jo sin egen app/wifi-integrasjon, "Play memories mobile", hvor man også kan velge å overføre bildene i original størrelse.
    Jeg har aldri testet det men forstått på noen brukere at det fungerer fint.
     
    S

    svk

    Gjest
    hvordan er det nå i 2019? stortsett fornøyd med min oneplus 6.
    men kunne tenke meg noe enda kvassere.
    kjøpte en brukt nikon 1 j1. tenkte dette kunne være en grei mellomting mellom mobil og dslr. men er redd mobilen knuser denne.
    hva nå? sony rx100 eller huawei p30 pro? eller oneplus 7?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn