erfaringer med mobilfoto kontra systemkamera?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    svk

    Gjest
    Forresten - det siste skrik for hipsterne er vel Polaroid-kamera.

    Det er startet opp et selskap som lager nye kameraer og produserer film til både gamle og nye apparater...
    https://eu.impossible-project.com

    Johan-Kr
    Til jul fikk dattera mi på snart 5 en fuji mini instax. Må tidlig krøkes.
    ser det selges en wide versjon også.
    kanskje jeg skulle gått for instax jeg også. :)
    så de brukte polaroid i en eller aen hageserie på tv nylig.
     
    S

    svk

    Gjest
    Tilfeldigvis så kom det et bilde tatt med S7 edge i inboxen på jobbmailen.
    synes kvaliteten er veldig bra til og være mobilfoto. Merkbart bedre enn min gamle iphone 6.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.111
    Antall liker
    3.228
    Torget vurderinger
    1
    En ting som ikke er nevnt så vidt jeg kan se, er at bilder tatt dslr har et tredimensjonalt uttrykk som ingen mobilkameraer eller de fleste kompaktkameraer kan hamle opp med. Et "mobilbilde" ser mest ut som om det er tatt av et annet bilde, det ser helt flatt ut og mangler dybdefølelse.
    Det der må du nesten komme med eksempel på , for meg høres det ut som ukvalifisert gjetting.
    Her er noe som jeg mener beviser tredimensjonalitet fra mobilkameraer http://iso.500px.com/landscape-iphone-photos/
    Selvsagt vil du få en tredimensjonal følelse i et bilde hvor dybden kan måles i kilometer, jeg tenkte mer på bilder hvor det bare er noen få meter fra det nærmeste til det lengst borte selv når alt er i god fokus.

    Forøvrig er horribel nettside hvor det er snøhvitt rundt bildet, neste sveiseblind av å se på. :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg er ikke noe mobiltelefonmenneske når det kommer til stykket, selv om jeg tar noe bilder dann og vann også med det. Men kona har et sånt Casio Exilim. Det tar like stor plass som en mobiltelefon, men er etter min mening med brukbart - enn så lenge.
     
    S

    svk

    Gjest
    Om en går inn på vg.no og begynner på toppen ,så ser det ut som det meste er tatt med mobil.
    stiller ikke avisene større krav?
     
    S

    svk

    Gjest
    Jeg er ikke noe mobiltelefonmenneske når det kommer til stykket, selv om jeg tar noe bilder dann og vann også med det. Men kona har et sånt Casio Exilim. Det tar like stor plass som en mobiltelefon, men er etter min mening med brukbart - enn så lenge.
    er vel kun nyere mobiler som kan konkurere med kompaktkamera.
    men er komt en del veldig gode kompakter di siste åra
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, og med Sony Rx100 mk5 snakker vi om 24fps i raw, og og totalt 120 i serie, med både AF (verdens første i størrelsesklassen med fasedeteksjon?) og autoeksponering for hvert bilde. Så da er bare å holde inne knappen i 5 sekunder og plukke ut det beste bildet i etterkant.. Men det i seg selv er neppe verdt 11 frognertiere.

    Og forresten: https://petapixel.com/2016/10/05/iphone-7-vs-leica-m9-p-side-side-photo-comparison/
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Om jeg skulle ha noe lite og kompakt som tar fine bilder ville jeg også satset på f.eks. RX100 fra Sony. Veier rundt 300 gram og har en imponerende bildekvalitet!

    Har ikke en slik selv, men har sett en god del bilder tatt med slike.
     
    Sist redigert av en moderator:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.565
    Antall liker
    3.116
    Sted
    Oslo
    Jeg gikk motsatt vei, og fikk meg en Ricoh GR. Samme størrelse som en iPhone 4 (litt tjukkere) og samme brikkestørrelse som en speilrefleks. Mobilen er helt grei i dagslys, men etter arbeidstid om vinteren er den ikke brukbar.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.254
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker Samsung S6 pluss Sony RX100 mk1 og henter frem speilreflekskamera ved fotogene anledninger. Det vil si på ferier til utlandet så knipses det for det meste med Sony RX100, speilreflekskamera blir igjen hjemme.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Bilder tar jeg med kamera, Olympus og Panasonic mft. Jeg har bare brukt mobilen til dette en gang og det var da jeg skulle ha med et bilde av dassen i butikken for å få tak i riktig dassring. ;)
     
    S

    svk

    Gjest
    Bør kunne få ok bilder med en s6 på søndagstur, om solen skinner
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.111
    Antall liker
    3.228
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk er solskinn en av de største utfordringene til et kamera, siden de har betydelig mindre dynamisk omfang enn våre øyne. Dvs kontrasten mellom det mørkeste og det lyseste blir alt for stort, lett overskyet er en drøm for kameraer, og da spesielt de med mindre sensor som f.eks en telefon.
     
    S

    svk

    Gjest
    Faktisk er solskinn en av de største utfordringene til et kamera, siden de har betydelig mindre dynamisk omfang enn våre øyne. Dvs kontrasten mellom det mørkeste og det lyseste blir alt for stort, lett overskyet er en drøm for kameraer, og da spesielt de med mindre sensor som f.eks en telefon.

    Hvor stor sensor må man ha for og bli fornøyd? 1"? 1/2.3"? aps-c? Mft? FF? 645? 1/3"?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Faktisk er solskinn en av de største utfordringene til et kamera, siden de har betydelig mindre dynamisk omfang enn våre øyne. Dvs kontrasten mellom det mørkeste og det lyseste blir alt for stort, lett overskyet er en drøm for kameraer, og da spesielt de med mindre sensor som f.eks en telefon.

    Hvor stor sensor må man ha for og bli fornøyd? 1"? 1/2.3"? aps-c? Mft? FF? 645? 1/3"?
    Størst mulig er best, men det viktigste er vel å lære seg begrensningene i det kameraet en bruker. Fordelen med en telefon er jo at den som regel er der mens kameraet ofte ligger hjemme.
     
    S

    svk

    Gjest
    Mobilen er jo alltid med. Har prøvd med mindre systemer. Men blir ikke så ofte med for det! Er helst for at jeg glemmer og ta utstyret med. Er alltid litt kaos når 3 små skal stelles og kles. Vurderer sterkt en I7 plus
     
    S

    svk

    Gjest
    Er lansert veldig mange bra fotomobiler i år. Lurer på hvordan nye iphone og kommende pixel2 yter
     
    S

    svk

    Gjest
    Ser huawei p10 får god omtale på fotodelen. Koster bare 5000kr:rolleyes:
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er lansert veldig mange bra fotomobiler i år. Lurer på hvordan nye iphone og kommende pixel2 yter
    Koster i alle fall skjorta - og mer til.
    Det kommer jo an på hvordan man regner.

    En ny iPhone 8 til 7790 vil koste 21 kroner om dagen i ett år. Varer den 2 år ca 10 kroner om dagen. En smarttelefon bruker man snart til alt mulig så det er jo en relativt beskjeden kostnad.

    En iPhone SE har samme kamera som 6s til under 3000 kroner. Den tar helt kurante bilder. De er ikke så gode som et systemkamera på sitt beste, men: Det er et kamera du faktisk har med deg og det tar nesten ikke dårlige bilder. Du får bare ikke den helt rå kvaliteten.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Og så finnes det andre smarttelefoner enn iPhone med bedre kameraer, til bedre pris.......
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Hadde jeg vært i modus for å kjøpe et godt, men kompakt kamera og kresen på bildekvaliteten, så hadde jeg aldri kjøpt en überdyr iPhone.
    Da hadde jeg mye heller kjøpt dette, lille snertne kameraet som er omtalt tidligere i tråden:
    https://www.dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx100-m2/12

    Får vel denne nå for rundt kr 4500,- (det er jo kommet nyere versjoner, men ditto nyere priser.....)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    S

    svk

    Gjest
    Har hatt systemkamera i flere størrelser, men blir alltid glemt hjemme uansett.
    U11 har best score på dxo. Men huawei leica dual, apple sitt 12 mp ,samsung s7 /s8, lg og sony
    Ligger tett opp under. Sitter litt på gjerde til nykomlingene er testet. Iphone8 ser ut til å gi gode bilder. Se test tek.no
    Men hadde egentligt tenkt å svikte apple etter 5års ekteskap
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Og så finnes det andre smarttelefoner enn iPhone med bedre kameraer, til bedre pris.......
    Ja, jeg har prøvd flere av disse andre telefonene, men mitt inntrykk er at software/hardware i Apple fungerer bedre. Det flere bomskudd med andre merker.

    Sikkert meg det er noe galt med... :)
     
    S

    svk

    Gjest
    Er fornøyd med apple sin funsjonalitet,er vel andre ting som jeg ikke liker med apple.
    Har prøvd litt android den siste tiden med bra hell. Har reservert iphone8 på telenor
    Kanskje biter jeg i det sure eplet igjen
     
    Sist redigert av en moderator:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Er lansert veldig mange bra fotomobiler i år. Lurer på hvordan nye iphone og kommende pixel2 yter
    Koster i alle fall skjorta - og mer til.
    Det kommer jo an på hvordan man regner.

    En ny iPhone 8 til 7790 vil koste 21 kroner om dagen i ett år. Varer den 2 år ca 10 kroner om dagen. En smarttelefon bruker man snart til alt mulig så det er jo en relativt beskjeden kostnad.

    En iPhone SE har samme kamera som 6s til under 3000 kroner. Den tar helt kurante bilder. De er ikke så gode som et systemkamera på sitt beste, men: Det er et kamera du faktisk har med deg og det tar nesten ikke dårlige bilder. Du får bare ikke den helt rå kvaliteten.
    Nå var det vel "nye" iphone det var snakk om?

    Ellers er min erfaring fortsatt at bildene blir bedre - men langt færre - med "eksternt" kamera. Men stort sett da med fullformat som jeg dessverre alt for ofte ikke har med meg når jeg skulle. Og hvis jeg har det med, er situasjonen over før jeg finner det frem.
    Den dagen mobilen får innebygd optisk telezoom og stativ, dropper jeg alle andre kameraer.....:cool:
     
    S

    svk

    Gjest
    Har jo optisk zoom på note 8 og iphone 7/8 plus, ois er jo nesten det samme som stativ
     
    S

    svk

    Gjest
    Kanskje litt oppskrapa, synes totalt sett det ser bra ut. Litt lite bilder tatt med dårlig belysning eneste. Hvordan blir kvaliteten da?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Kanskje litt oppskrapa, synes totalt sett det ser bra ut. Litt lite bilder tatt med dårlig belysning eneste. Hvordan blir kvaliteten da?
    Gsmarena.com har vel testet telefonen og kamera og der kan du sammenligne med andre mobiler, feks Sony xz premium, Moto G5 plus, LG , osv
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Jo, men mulig det er utsatt litt? Og det er vel ikke sikkert den kommer til Norge i det hele tatt.... Synd, for her snakker vi mobil med fokus på god lyd og godt kamera
     
    S

    svk

    Gjest
    Er stort sett sony som bruker 1/2.3 sensor ser det ut som.
    Sony ser også ut til å være beste alternativet til de som liker musikk. Selv om jeg tror v30 også er veldig god.
    Sony ser også ut til å fungere med eksternt utstyr. Som dragonfly ol
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn