Erfaringer med Dirac Live 2nd. Gen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Denne tråden er dedikert til prosessorer som har innebygget Dirac romkorreksjon (eksempelvis Storm og Bryston SP4) samt frittstående Dirac Live (PC/Mac) applikasjon for bruk i multikanal/kino sammenheng. Formålet er å utveksle erfaringer, problemstillinger og tips for en best mulig brukeropplevelse.

    Jeg begynner med følgende spørsmål:
    Ref. vedlagte bilde;
    Jeg justerte nivåer før jeg kjørte Dirac til rundt 80dB SPL (pink noise), men allikevel synes jeg at Dirac justerte gruppene temmelig mye. Noen som har kommentarer til verdiene for delay og level?
    Når jeg justerte subben, så la jeg denne på 70dB for å ta høyde for LFE boost på 10dB.
    Eneste speaker satt som Large er FL & FR. Target XO er 80Hz.

    37ECC333-23D6-4AEB-9A89-2775CD9F5916.jpg


    Her er oppsettet (7.1.0.2):

    7F1754D6-2E6D-4909-B04F-7E0A09556413.jpg
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Der var tråden ja.

    Jeg ville stolt blindt på delay til Dirac. Dette er inkludert korreksjon og siden signalet bruker tid på å bli invertert må Dirac sette lengre delay.

    Å sette nivåer synes jeg alltid er vanskelig fordi hver høyttaler har ulik respons i rommet. Blant annet Audessy gjorde rare valg her. Jeg bruker å inngå et kompromiss. Hvis plasseringen er symmetrisk setter jeg høyttalerene som spiller i par til samme nivå før korreksjonen. Det er mye kvalitet i korreksjonen å hente på å sette nivåene så likt som mulig før korreksjon, så dette ville jeg investert tid. Jeg bruker å sette nivåene etter den jevne responsen i mellomtonen mellom 400-1000hz.

    Jeg ville ikke kompensert for LFE.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    TrompeteN
    OK, fint.
    Ville du altså kjørt sinus i området 400-1000Hz istedenfor pink noise?
    Da måtte jeg nok gått en del under eller over 400Hz for her ligger XO mellom ribbon og woofere.

    Flageborg
    Ja, jeg er vel klar over dette og problemet vil være ikke-eksisterende ved null-korreksjon eller attenuering -10dB.
    Men kan man oppleve at når man stiller inn sub til 80dB, kan da LFE fra mediet justere denne opp +10dB?
    Da må man være obs isåfall.
    Er det hevet over tvil at Dirac overhodet ikke tar hensyn til dette (for subben) under auto-kalibrering av nivået?
    Dirac setter vel nivået til samme verdi som resten av gruppene ut fra målt respons og deretter styres LFE-nivå av informasjon i mediet?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg kunne ellers ønske at Dirac fant den direkte line-of-sight distansen til hver høyttaler istedenfor mine circa-angivelser (lasermåleren streiket) men det er vel det Dirac indirekte viser som millisekund-delay (ex førsterefleksjons decay?) og overrider min setting.
    Kan Dirac finne XO-punktet på to-veis konstruksjoner som settes som Small?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ikke gjort selve målingsprosedyren med Storm så derfor er jeg ikke sikker, men blir det ikke smør på flesk å stille inn før Dirac? Grovjustering av nivå kan man gjøre i forkant i prosessoren, men da vil det være det samme om du bruker sveip eller pink noise.

    Dirac overprøver din avstandsjustering ja.

    Forstår ikke helt spørsmålet om XO punkt. Det er prosessoren (du) som bestemmer XO punktet, Dirac gjør kun målinger, tidsjustering og korreksjon.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    En liten ting om LFE. LFE er 10db gain som legges på i prosesseringen i prosessoren fordi man ellers ikke får styrt høyt nok digitalt nivå for bassen i miksen. Det er derfor de har laget en standard med analog gain i avspillingskjeden. Hvis du ikke lar mediet øke LFE så vil bassen være 10db lavere enn intensjonen fra miksen. Fra medier uten LFE vil ikke dette slå inn.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har ikke gjort selve målingsprosedyren med Storm så derfor er jeg ikke sikker, men blir det ikke smør på flesk å stille inn før Dirac? Grovjustering av nivå kan man gjøre i forkant i prosessoren, men da vil det være det samme om du bruker sveip eller pink noise.

    Dirac overprøver din avstandsjustering ja.

    Forstår ikke helt spørsmålet om XO punkt. Det er prosessoren (du) som bestemmer XO punktet, Dirac gjør kun målinger, tidsjustering og korreksjon.
    Grunnen er at det er kun når du setter speakers som Large at du får redigert XO. Som Small blir settinger ‘washed out’ (non editable).
    Edit: Jeg tror jeg fant ut av dette nettopp - Tror jeg må sette Bass Management til ‘Expert’ for å få tilgang til manuell setting i meny.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ikke gjort selve målingsprosedyren med Storm så derfor er jeg ikke sikker, men blir det ikke smør på flesk å stille inn før Dirac? Grovjustering av nivå kan man gjøre i forkant i prosessoren, men da vil det være det samme om du bruker sveip eller pink noise.

    Dirac overprøver din avstandsjustering ja.

    Forstår ikke helt spørsmålet om XO punkt. Det er prosessoren (du) som bestemmer XO punktet, Dirac gjør kun målinger, tidsjustering og korreksjon.
    Grunnen er at det er kun når du setter speakers som Large at du får redigert XO. Som Small blir settinger ‘washed out’ (non editable).
    Ja, men dette har ikke noe med Dirac å gjøre. :)
    Jeg mener at i Storm kan du endre XO på høyttalere satt til small i prosessoren i expert menyen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ja.
    Selv om jeg ikke har editert dette er det vel i grunnen bare FL & FR jeg vil ha som Large (full frekvent gjengivelse, hvor egen sub jobber parallelt i LFE området). Rommets beskaffenhet gjør at dipol woofere ruller kraftig av rundt 32Hz, men de blir ledsaget ytterligere nedover fra 2stk. 12’’ lukkede subber. Hvis speaker er satt til Small og LPF/HPF er satt til 80Hz før Dirac kalibrering, antar jeg at frontene tar over informasjon under 80Hz (med filter slope 12dB/Oktav). Surround høyttalerene mine går glatt ned til 60Hz (noen oppgis sågar til 45-50Hz).
    Summa summarum, så vil vel frekvenssveipet i Dirac per speaker ta over kontrollen her, for dette avslører jo kapabiliteten til den enkelte speaker.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Ja.
    Selv om jeg ikke har editert dette er det vel i grunnen bare FL & FR jeg vil ha som Large (full frekvent gjengivelse, hvor egen sub jobber parallelt i LFE området). Rommets beskaffenhet gjør at dipol woofere ruller kraftig av rundt 32Hz, men de blir ledsaget ytterligere nedover fra 2stk. 12’’ lukkede subber. Hvis speaker er satt til Small og LPF/HPF er satt til 80Hz før Dirac kalibrering, antar jeg at frontene tar over informasjon under 80Hz (med filter slope 12dB/Oktav). Surround høyttalerene mine går glatt ned til 60Hz (noen oppgis sågar til 45-50Hz).
    Summa summarum, så vil vel frekvenssveipet i Dirac per speaker ta over kontrollen her, for dette avslører jo kapabiliteten til den enkelte speaker.
    Ja det riktig konklusjon. Det er nesten like greit å måle og korrigere alle kanalene fullrange så har du fleksibiliteten til å tweake delefiltre i prosessoren senere.

    Jeg vil anbefale at du ruter bassen fra ekstrakanalene til suben og spar hovedkanalene for dette. I de aller fleste tilfeller vil det lyde renest. Prøv det.

    Pass på at Dirac ikke forsøker å løfte avrullingen på både hovedhøyttalere og sub. La begge rulle naturlig av. Det er både en kapasitetssluker og kan introdusere ringing i korreksjonsfilteret. På frontene kan du evt legge et XO punkt helt nederst.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er nesten like greit å måle og korrigere alle kanalene fullrange så har du fleksibiliteten til å tweake delefiltre i prosessoren senere.
    Men hvis frekvenssveipet foregår rundt 80dB SPL (mine fronter gir mer enn 107dB under 40Hz, men de andre kanalene klarer selvsagt ikke dette), hvordan vet Dirac at man har høyttalere som egentlig mangler kapasitet når man setter alle til Large? Kan Dirac overvurdere kapasiteten? Det er jo mulig at senteren kan gjengi 80Hz ved 80dB men vil ikke klare dette ved feks. 105dB. Når det er sagt, så er det jo kapasitet under 40Hz som er utfordringen.

    Jeg vil anbefale at du ruter bassen fra ekstrakanalene til suben og spar hovedkanalene for dette. I de aller fleste tilfeller vil det lyde renest. Prøv det.
    OK.
    Pass på at Dirac ikke forsøker å løfte avrullingen på både hovedhøyttalere og sub. La begge rulle naturlig av. Det er både en kapasitetssluker og kan introdusere ringing i korreksjonsfilteret. På frontene kan du evt legge et XO punkt helt nederst.
    OK. Da er vel første orden Butterworth 6dB / oct, det beste valget (gentle roll-off).

    - Ville jeg måtte kalibrere på nytt mhp. dette?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Det er nesten like greit å måle og korrigere alle kanalene fullrange så har du fleksibiliteten til å tweake delefiltre i prosessoren senere.
    1.
    Men hvis frekvenssveipet foregår rundt 80dB SPL (mine fronter gir mer enn 107dB under 40Hz, men de andre kanalene klarer selvsagt ikke dette), hvordan vet Dirac at man har høyttalere som egentlig mangler kapasitet når man setter alle til Large? Kan Dirac overvurdere kapasiteten? Det er jo mulig at senteren kan gjengi 80Hz ved 80dB men vil ikke klare dette ved feks. 105dB. Når det er sagt, så er det jo kapasitet under 40Hz som er utfordringen.

    Jeg vil anbefale at du ruter bassen fra ekstrakanalene til suben og spar hovedkanalene for dette. I de aller fleste tilfeller vil det lyde renest. Prøv det.
    OK.
    Pass på at Dirac ikke forsøker å løfte avrullingen på både hovedhøyttalere og sub. La begge rulle naturlig av. Det er både en kapasitetssluker og kan introdusere ringing i korreksjonsfilteret. På frontene kan du evt legge et XO punkt helt nederst.
    2.
    OK. Da er vel første orden Butterworth 6dB / oct, det beste valget (gentle roll-off).

    3.
    - Ville jeg måtte kalibrere på nytt mhp. dette?
    1. Det er lett å blande Dirac og Storm/Bryston og akkurat hvor skillet går, men det er litt viktig å ha i bakhodet. Dirac har kun noen få funksjoner: måling, korreksjon, lage target, sette nivå og delay. Resten er prosessoren sin oppgave. Det vil si at Dirac ikke nødvendigvis vet noe om kapasiteten på høyttalerene eller hvor du skal sette XO etter korreksjonen. Man kan nok sette småhøyttalerene til small i måleprosedyren slik at Dirac går utifra en deling på 80hz for en plug and play løsning, men det vil begrense fleksibiliteten din senere ved å finpusse i prosessoren.
    Jo mindre du stresser høyttalerene og spiller på lag jo bedre lyd får du etter min erfaring. Suben er arbeidshesten vi legger de tunge oppgavene til.
    Hvis senter spiller bra ned til 40 Hz ville jeg prøvd å utnytte dette og forsøke ulike XO.

    2. Jeg ville rullet av så bratt som mulig. 24db.

    3. Hvis du ikke har målt fullrange på alle (ikke suben) så ville jeg gjort en ny måling.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Her er noen data på mine høyttalere:

    FL & FR:
    SoulSonic Impact Limited Edition

    B1C29E52-273E-48D3-BC9F-6DC6C20E2F92.png


    Merk at for den smoothed kurven er subbene (venstre) overlagret mains (høyre).
    XO: 400Hz
    FR: Ikke oppgitt
    Følsomhet: <87dB

    Her er stereo-subbene (A370PEQ3)
    Rythmik Audio 12" servo subwoofer • Specifications
    http://www.rythmikaudio.com/download/F12_PEQ3_Installation_Guide.pdf
    http://www.rythmikaudio.com/download/PEQ3_sealed_quickguide.pdf
    XO: 25Hz-100Hz
    FR: 14Hz-200Hz
    Følsomhet: Ikke oppgitt (Aktiv plate amp)

    Senter HT:
    https://pmc-speakers.com/products/consumer/twenty5/twenty5c
    XO: 1.8kHz
    FR: 45Hz-25kHz
    Følsomhet: 90dB

    LFE Sub:
    https://www.goldenear.com/products/forcefield-subwoofers?gktab=2
    XO: Direktekoblet
    FR: 12Hz-250Hz
    Følsomhet: Ikke oppgitt (Aktiv)

    SR/SL/SBR/SBL:
    https://www.mono.no/sonus-faber-spa...auditor-graphite-høyttaler-for-vegg-hylle-par
    XO: 2.5kHz
    FR: 55Hz-30kHz
    Følsomhet: 89dB

    LMT & RMT:
    https://duet.no/produkt/piega-ap-1-2/
    XO: Ikke oppgitt
    FR: 50Hz-50kHz
    Følsomhet: 89dB

    Multikanal Amp (ATI AT527):
    https://www.ati-amp.com/AT52XNC.php
    NB! Driver ikke FR, FL og Stereo subber.

    Spørsmål for Bryston SP4 prosessor:
    - Hva bør utgangspunkt (baseline) for XO være?
    - Hvilke speakers bør settes til Large?
    - Hvor bratt bør XO settes?
    - Hvor bør LFE sub ta over?
     
    Sist redigert:

    sveineb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    Denne tråden er dedikert til prosessorer som har innebygget Dirac romkorreksjon (eksempelvis Storm og Bryston SP4) samt frittstående Dirac Live (PC/Mac) applikasjon for bruk i multikanal/kino sammenheng. Formålet er å utveksle erfaringer, problemstillinger og tips for en best mulig brukeropplevelse.

    Jeg begynner med følgende spørsmål:
    Ref. vedlagte bilde;
    Jeg justerte nivåer før jeg kjørte Dirac til rundt 80dB SPL (pink noise), men allikevel synes jeg at Dirac justerte gruppene temmelig mye. Noen som har kommentarer til verdiene for delay og level?
    Når jeg justerte subben, så la jeg denne på 70dB for å ta høyde for LFE boost på 10dB.
    Eneste speaker satt som Large er FL & FR. Target XO er 80Hz.

    Vis vedlegget 548749

    Her er oppsettet (7.1.0.2):

    Vis vedlegget 548751
    Det er ikke slik den ser ut på de fleste andre prosessorer og enheter.
    https://live.dirac.com/overview/
    Der vises den slik som avbildet og slik som på min Nad M17.
    Dere som har Storm og Bryston har nok litt flere muligheter. :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Hvis ditt oppsett/plassering ikke er endret.....så vil du få utfordringer med målinger pga lytteposisjon(hodet) med skrånende tak bak/over lytteposisjonen.....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvis ditt oppsett/plassering ikke er endret.....så vil du få utfordringer med målinger pga lytteposisjon(hodet) med skrånende tak bak/over lytteposisjonen.....
    Ja, men det er kun SRB & SLB som står montert i selve skråen.
    Når det gjelder plassering av mic så er dette gjort iht. Dirac sine anvisninger.
    Sweetspot kan vanskelig flyttes utover at jeg kan endre fra stol til sofa i Dirac mhp. posisjoner.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er ikke slik den ser ut på de fleste andre prosessorer og enheter.
    https://live.dirac.com/overview/
    Der vises den slik som avbildet og slik som på min Nad M17.
    Dere som har Storm og Bryston har nok litt flere muligheter. :)
    Det ser stort sett slik ut hos meg også.
    Den første kurven i post #14 er en gammel måling for FL, FR og subber som ikke har noe med Dirac å gjøre.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En liten ting om LFE. LFE er 10db gain som legges på i prosesseringen i prosessoren fordi man ellers ikke får styrt høyt nok digitalt nivå for bassen i miksen. Det er derfor de har laget en standard med analog gain i avspillingskjeden. Hvis du ikke lar mediet øke LFE så vil bassen være 10db lavere enn intensjonen fra miksen. Fra medier uten LFE vil ikke dette slå inn.
    LFE signalet skal være +10dB; dette gjelder ikke sub'ene generelt - men kun LFE.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Og hvor plasserer dette oss mhp. kalibrering?
    Hvis man justerer master volum til 80dB i forkant av pink noise frekvenssveip for alle kanaler, så gjøres også dette for LFE kanalen?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Og dette var min post no. 10k ser jeg, og sikkert den mest informative jeg har gjort på HFS i følge enkelte ;)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    En liten ting om LFE. LFE er 10db gain som legges på i prosesseringen i prosessoren fordi man ellers ikke får styrt høyt nok digitalt nivå for bassen i miksen. Det er derfor de har laget en standard med analog gain i avspillingskjeden. Hvis du ikke lar mediet øke LFE så vil bassen være 10db lavere enn intensjonen fra miksen. Fra medier uten LFE vil ikke dette slå inn.
    LFE signalet skal være +10dB; dette gjelder ikke sub'ene generelt - men kun LFE.
    Er det noe av det som ikke harmonerer med det jeg skrev?:)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En liten ting om LFE. LFE er 10db gain som legges på i prosesseringen i prosessoren fordi man ellers ikke får styrt høyt nok digitalt nivå for bassen i miksen. Det er derfor de har laget en standard med analog gain i avspillingskjeden. Hvis du ikke lar mediet øke LFE så vil bassen være 10db lavere enn intensjonen fra miksen. Fra medier uten LFE vil ikke dette slå inn.
    LFE signalet skal være +10dB; dette gjelder ikke sub'ene generelt - men kun LFE.
    Er det noe av det som ikke harmonerer med det jeg skrev?:)
    Nei, mer en bekreftelse om noen skulle være uenig :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Utgangspunktet kan godt være 80hz som er anbefalingen
    - Måler du med rew kan det fort bli der frontene kobler best med subbene om du har skavanker i responsen
    - Eller noe over punktet der ht ikke henger med lenger og lager ugang i output og bryter opp ved høye pådrag.

    Alle bør settes som small uansett så lenge du har subber som tar seg av lavfrekvent lyd, det er derfor de er der.

    Crossover:
    Her kan du prøve deg frem, jeg bruker en 24db/LR nå, men når jeg setter i gang igjen er det mye mulig det blir noe annet.

    LFE= 120 hz
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Utgangspunktet kan godt være 80hz som er anbefalingen
    - Måler du med rew kan det fort bli der frontene kobler best med subbene om du har skavanker i responsen
    - Eller noe over punktet der ht ikke henger med lenger og lager ugang i output og bryter opp ved høye pådrag.

    Alle bør settes som small uansett så lenge du har subber som tar seg av lavfrekvent lyd, det er derfor de er der.
    Crossover:
    Her kan du prøve deg frem, jeg bruker en 24db/LR nå, men når jeg setter i gang igjen er det mye mulig det blir noe annet.

    LFE= 120 hz
    Dette var litt annet enn jeg anbefalte så derfor hadde det vært fint med en kort forklaring. :)
    Hvorfor mener du at han ikke skal måle fullfrekvent når han har muligheten til det?
    Hvorfor skal bakhøyttalerne kutte av bass hvis de har kapasitet til det?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er viktig å forstå hvordan komposisjonen i mitt anlegg er gjort.
    Hvis du ser topologien under så vil du se at mine subber får et fullfrekvens signal sammen med FL & FR utgangen fra SP4. Hvis jeg skal bringe et dedikert signal til disse må jeg generere to nye utganger fra SP4, men da blir jeg avhengig av SP4 for 2-kanals lyd.
    LFE signalet kommer dog til egen LFE sub direkte fra SP4 (LFE sub er ikke vist på topologi).
    Stereosubbene er kun tilstede pga. at mains woofere ikke kan angi lavere frekvens enn ca. 30Hz, da disse er dipol og bruker rommet som ‘kasse’. Et 16m2 rom gir teoretisk bass ned til 42Hz, men jeg har en korridor og trappeoppgang som senker denne grensen.
    Stereosubber hjelper altså woofer-avrulling fra 50Hz til 20Hz og må ses på som extension til mains og ikke subber som sådan. Innstillinger gjøres på plateamp. Jeg regner med at Dirac kompenserer både subber og woofere, da disse spiller samtidig under et frekvenssveip i de lavere regioner.

    Merk at i denne plansjen er Classe Sigma SSP byttet ut med Bryston SP4.

    338E0A83-D9BE-4E1D-85A8-C02F3ABFA25B.jpeg
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Utgangspunktet kan godt være 80hz som er anbefalingen
    - Måler du med rew kan det fort bli der frontene kobler best med subbene om du har skavanker i responsen
    - Eller noe over punktet der ht ikke henger med lenger og lager ugang i output og bryter opp ved høye pådrag.

    Alle bør settes som small uansett så lenge du har subber som tar seg av lavfrekvent lyd, det er derfor de er der.
    Crossover:
    Her kan du prøve deg frem, jeg bruker en 24db/LR nå, men når jeg setter i gang igjen er det mye mulig det blir noe annet.

    LFE= 120 hz
    Dette var litt annet enn jeg anbefalte så derfor hadde det vært fint med en kort forklaring. :)
    Hvorfor mener du at han ikke skal måle fullfrekvent når han har muligheten til det?
    Hvorfor skal bakhøyttalerne kutte av bass hvis de har kapasitet til det?
    He he!
    Mulig jeg ikke leste godt nok men:
    Klart han kan måle ht kapasitet for å finne ut av det jeg nevnte ovenfor, og det anbefaler jeg å gjøre også.
    Jeg anbefaler egentlig som jeg skrev å kutte ht på et punkt før de skaper trøbbel for lyden, og ikke yter optimalt lengre.
    At man setter x på 80 betyr ikke at det ikke kommer lyd under angitt punkt. en kan styre avrullingen med filtervalget.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Men blir ikke settingen på 80Hz overtyrt av FR resultatene fra Dirac sitt frekvenssveip?

    Å sette mains til small - det strider mot min rettsoppfatning :rolleyes:
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er viktig å forstå hvordan komposisjonen i mitt anlegg er gjort.
    Hvis du ser topologien under så vil du se at mine subber får et fullfrekvens signal sammen med FL & FR utgangen fra SP4. Hvis jeg skal bringe et dedikert signal til disse må jeg generere to nye utganger fra SP4, men da blir jeg avhengig av SP4 for 2-kanals lyd.
    LFE signalet kommer dog til egen LFE sub direkte fra SP4 (LFE sub er ikke vist på topologi).
    Stereosubbene er kun tilstede pga. at mains woofere ikke kan angi lavere frekvens enn ca. 30Hz, da disse er dipol og bruker rommet som ‘kasse’. Et 16m2 rom gir teoretisk bass ned til 42Hz, men jeg har en korridor og trappeoppgang som senker denne grensen.
    Stereosubber hjelper altså woofer-avrulling fra 50Hz til 20Hz og må ses på som extension til mains og ikke subber som sådan. Innstillinger gjøres på plateamp. Jeg regner med at Dirac kompenserer både subber og woofere, da disse spiller samtidig under et frekvenssveip i de lavere regioner.

    Merk at i denne plansjen er Classe Sigma SSP byttet ut med Bryston SP4.

    Vis vedlegget 549016
    Ahhh!
    Så du kjører fronter og subber sammen som en enhet altså L+R med en sub til L og en til R og lar subbene ta seg av LFE i tillegg?
    Jeg ser ikke noen bedre løsning enn å måle hver kanal for å se trenden for så å sette kompromisser eller ta bort avvikene i lyd/rom ut fra det.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Men blir ikke settingen på 80Hz overtyrt av FR resultatene fra Dirac sitt frekvenssveip?

    Å sette mains til small - det strider mot min rettsoppfatning :rolleyes:

    Jeg kjenner ikke bassmanagment på Bryston/Storm.
    Jeg har ikke noe som ligner denne standaren som man vanligvis møter i reciver/prosessor verden. Jeg kan sette flanker hvor jeg vil på alle kanaler, jeg kan også velge hvor sub-lyd skal distribueres. Til nærmeste ht, nærmeste sub, alle subber feks.
    Jeg kan også "ta ut" deler av signalet hvis jeg må det.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Utgangspunktet kan godt være 80hz som er anbefalingen
    - Måler du med rew kan det fort bli der frontene kobler best med subbene om du har skavanker i responsen
    - Eller noe over punktet der ht ikke henger med lenger og lager ugang i output og bryter opp ved høye pådrag.

    Alle bør settes som small uansett så lenge du har subber som tar seg av lavfrekvent lyd, det er derfor de er der.

    Crossover:
    Her kan du prøve deg frem, jeg bruker en 24db/LR nå, men når jeg setter i gang igjen er det mye mulig det blir noe annet.

    LFE= 120 hz
    Dette var litt annet enn jeg anbefalte så derfor hadde det vært fint med en kort forklaring. :)
    Hvorfor mener du at han ikke skal måle fullfrekvent når han har muligheten til det?
    Hvorfor skal bakhøyttalerne kutte av bass hvis de har kapasitet til det?
    He he!
    Mulig jeg ikke leste godt nok men:
    Klart han kan måle ht kapasitet for å finne ut av det jeg nevnte ovenfor, og det anbefaler jeg å gjøre også.
    Jeg anbefaler egentlig som jeg skrev å kutte ht på et punkt før de skaper trøbbel for lyden, og ikke yter optimalt lengre.
    At man setter x på 80 betyr ikke at det ikke kommer lyd under angitt punkt. en kan styre avrullingen med filtervalget.
    Ikke noe problem. Er sikkert enig når det kommer til stykket uannsett.

    Jeg mener at en fullfrekvent måling vil gi gode svar på hvor deling egner seg best. Ideelt sett bør satelittkanalene spille fullfrekvent på grunn av all lavfrekvent informasjon som ligger der. Når dette routes til subene kommer all denne informasjonen fra samme sted samtidig som det akustisk kan være heldig å ha flere kilder i rommet som spiller helt ned.

    Dessverre er det de færreste som har «satelitter» med kapasitet til dette så det må routes før dette, men jo lavere jo bedre.

    Det kan være at Distinctive finner ut at det ideelle blir å route det ved 100Hz i hans rom, så dette er jo bare tanker for utgangspunktet. :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    SMTPE standaren for mix splitter ikke sub signalet i høyre eller venstre kanal meg bekjent, det er vel de færreste stereo mixer som har dette også, så hvor relevant det er kan sikkert diskuteres.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Men blir ikke settingen på 80Hz overtyrt av FR resultatene fra Dirac sitt frekvenssveip?

    Å sette mains til small - det strider mot min rettsoppfatning :rolleyes:

    Jeg kjenner ikke bassmanagment på Bryston/Storm.
    Jeg har ikke noe som ligner denne standaren som man vanligvis møter i reciver/prosessor verden. Jeg kan sette flanker hvor jeg vil på alle kanaler, jeg kan også velge hvor sub-lyd skal distribueres. Til nærmeste ht, nærmeste sub, alle subber feks.
    Jeg kan også "ta ut" deler av signalet hvis jeg må det.
    Det samme kan Storm/Bryston, men da må den selvsagt stå aktiv i loopen.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Utgangspunktet kan godt være 80hz som er anbefalingen
    - Måler du med rew kan det fort bli der frontene kobler best med subbene om du har skavanker i responsen
    - Eller noe over punktet der ht ikke henger med lenger og lager ugang i output og bryter opp ved høye pådrag.

    Alle bør settes som small uansett så lenge du har subber som tar seg av lavfrekvent lyd, det er derfor de er der.

    Crossover:
    Her kan du prøve deg frem, jeg bruker en 24db/LR nå, men når jeg setter i gang igjen er det mye mulig det blir noe annet.

    LFE= 120 hz
    Dette var litt annet enn jeg anbefalte så derfor hadde det vært fint med en kort forklaring. :)
    Hvorfor mener du at han ikke skal måle fullfrekvent når han har muligheten til det?
    Hvorfor skal bakhøyttalerne kutte av bass hvis de har kapasitet til det?
    He he!
    Mulig jeg ikke leste godt nok men:
    Klart han kan måle ht kapasitet for å finne ut av det jeg nevnte ovenfor, og det anbefaler jeg å gjøre også.
    Jeg anbefaler egentlig som jeg skrev å kutte ht på et punkt før de skaper trøbbel for lyden, og ikke yter optimalt lengre.
    At man setter x på 80 betyr ikke at det ikke kommer lyd under angitt punkt. en kan styre avrullingen med filtervalget.
    Ikke noe problem. Er sikkert enig når det kommer til stykket uannsett.

    Jeg mener at en fullfrekvent måling vil gi gode svar på hvor deling egner seg best. Ideelt sett bør satelittkanalene spille fullfrekvent på grunn av all lavfrekvent informasjon som ligger der. Når dette routes til subene kommer all denne informasjonen fra samme sted samtidig som det akustisk kan være heldig å ha flere kilder i rommet som spiller helt ned.

    Dessverre er det de færreste som har «satelitter» med kapasitet til dette så det må routes før dette, men jo lavere jo bedre.

    Det kan være at Distinctive finner ut at det ideelle blir å route det ved 100Hz i hans rom, så dette er jo bare tanker for utgangspunktet. :)
    Helt enig med deg TrompeteN, og det var egentlig det som var budskapet mitt over, men jeg var nok ikke tydelig nok da jeg blandet inn xo og ordet small dukket opp. men jeg skrev det sånn pga. dårlig tid og ikke kjenner oppsett og grafikken i Bryston ( Var et marsvin som rømte her i stad;) )

    Men vi er totalt på samme streng her.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Det er viktig å forstå hvordan komposisjonen i mitt anlegg er gjort.
    Hvis du ser topologien under så vil du se at mine subber får et fullfrekvens signal sammen med FL & FR utgangen fra SP4. Hvis jeg skal bringe et dedikert signal til disse må jeg generere to nye utganger fra SP4, men da blir jeg avhengig av SP4 for 2-kanals lyd.
    LFE signalet kommer dog til egen LFE sub direkte fra SP4 (LFE sub er ikke vist på topologi).
    Stereosubbene er kun tilstede pga. at mains woofere ikke kan angi lavere frekvens enn ca. 30Hz, da disse er dipol og bruker rommet som ‘kasse’. Et 16m2 rom gir teoretisk bass ned til 42Hz, men jeg har en korridor og trappeoppgang som senker denne grensen.
    Stereosubber hjelper altså woofer-avrulling fra 50Hz til 20Hz og må ses på som extension til mains og ikke subber som sådan. Innstillinger gjøres på plateamp. Jeg regner med at Dirac kompenserer både subber og woofere, da disse spiller samtidig under et frekvenssveip i de lavere regioner.

    Merk at i denne plansjen er Classe Sigma SSP byttet ut med Bryston SP4.

    Vis vedlegget 549016
    Forstår jeg det rett at Bryston/Storm mottar et samlet stereosignal fra Rouge preampen (altså fronter pluss sub i et signal)?

    Det med en teoretisk bassgrense på 42hz ville jeg tatt med en klype eller to. Det er nok gammel overtro. Hvis ikke er jeg veldig interessert i mekanismene som gjør dette. :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Men blir ikke settingen på 80Hz overtyrt av FR resultatene fra Dirac sitt frekvenssveip?

    Å sette mains til small - det strider mot min rettsoppfatning :rolleyes:

    Jeg kjenner ikke bassmanagment på Bryston/Storm.
    Jeg har ikke noe som ligner denne standaren som man vanligvis møter i reciver/prosessor verden. Jeg kan sette flanker hvor jeg vil på alle kanaler, jeg kan også velge hvor sub-lyd skal distribueres. Til nærmeste ht, nærmeste sub, alle subber feks.
    Jeg kan også "ta ut" deler av signalet hvis jeg må det.
    Det samme kan Storm/Bryston, men da må den selvsagt stå aktiv i loopen.
    Da er jo dette en lek, bare å måle, og skreddersy hele sulamitten. Bass managment Må du vel aktivere for å få gjort noe som helst ut av det vi her diskuterer?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Forstår jeg det rett at Bryston/Storm mottar et samlet stereosignal fra Rouge preampen (altså fronter pluss sub i et signal)?
    Motsatt - Det er Rogue preampen som mottar signal fra SP4.
    Dvs. Stereo subber og mains Left & Right får FL & FR (large) signaler fra SP4. Subbene står på egen Rogue utgang parallell med mains utgang.
    LFE utgang fra SP4 går rett til LFE sub. Det er ingen ruting av LFE bass til mains.

    Det med en teoretisk bassgrense på 42hz ville jeg tatt med en klype eller to. Det er nok gammel overtro. Hvis ikke er jeg veldig interessert i mekanismene som gjør dette. :)
    Dette er bestemt av en formel knyttet til rommets størrelse og beskaffenhet. Skal finne denne.
    Husk at dette er knyttet til open baffle prinsippet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Da er jo dette en lek, bare å måle, og skreddersy hele sulamitten. Bass managment Må du vel aktivere for å få gjort noe som helst ut av det vi her diskuterer?
    Som sagt, oppsettet er intrikat. Jeg er skeptisk til å sette SP4 inn i loopen for 2-kanals gjengivelse, noe jeg isåfall må gjøre. For kino er det null problem å gjøre dette.
    Jeg skal kjøre en ny måling hvor jeg også aktiverer bass management utover default verdier.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Forstår jeg det rett at Bryston/Storm mottar et samlet stereosignal fra Rouge preampen (altså fronter pluss sub i et signal)?
    Motsatt - Det er Rogue preampen som mottar signal fra SP4.
    Dvs. Stereo subber og mains Left & Right får FL & FR (large) signaler fra SP4. Subbene står på egen Rogue utgang parallell med mains utgang.
    LFE utgang fra SP4 går rett til LFE sub. Det er ingen ruting av LFE bass til mains.

    Det med en teoretisk bassgrense på 42hz ville jeg tatt med en klype eller to. Det er nok gammel overtro. Hvis ikke er jeg veldig interessert i mekanismene som gjør dette. :)
    Dette er bestemt av en formel knyttet til rommets størrelse og beskaffenhet. Skal finne denne.
    Husk at dette er knyttet til open baffle prinsippet.
    Ja, omvendt selvfølgelig. Så bra.

    Skjønner, vil gjerne se formelen om du finner. Da har jeg lært noe i dag også. Dette gjelder da selvsagt ikke subene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn