Erfaring med Illux.no / akustikkplater med print

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Innlegg
263
Antall liker
118
Sted
Bodø
Klarte ikke å finne noen her inne som har skrevet om Illux før, så har noen erfaring med bestilling av akustikkplater med print på derifra?

Ønsker å få opp en større print på akustikkplate i stua, og de leverer iflg nettsiden akustikkplater i ønsket print i ganske store størrelser.

Har tidligere sett på Akuart, men ser ikke ut som de leverer til Norge.

Finns det andre som leverer slike produkter?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Mulig MAKE!Graphics i Norge har slikt i sortemanget? De ser ut til å kunne printe på det meste.
 

cfuttrup

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2019
Innlegg
92
Antall liker
60
Hei gorg

Da jeg leste opp på det tekniske var det mitt inntrykk at Rockfon platene er akustisk de beste.
Der er alternativer, som f.eks. Ecophon, men jeg kjenner dem ikke. (https://fotophono.no/akustikkdemping/)
Rockfon platene er ikke helt glatte, og det kan se ut som noe mitt imellom et bilde og et maleri. For meg ser dette veldig bra ut.
Ja, jeg er fornøyd med Rockfon og Illux.dk og legger ann til å bestille fire nye plater innen så lenge.

Vennlig hilsen,
Claus
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.490
Antall liker
35.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Noen som har prøvd Illux?
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.635
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Norsk Akustikksenter A/S leverer med trykk etter ønske mener jeg
 

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Innlegg
263
Antall liker
118
Sted
Bodø
Noen som har prøvd Illux?
Ja det hadde vært veldig greit å få høre om flere erfaringer derifra :)

De har tilgang til veldig mye fint å trykke på, blant annet kunst som jeg gjerne kunne ha hengt opp i stua.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.490
Antall liker
35.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det er egene bilder jeg ønsker å trykke opp.
 

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Innlegg
263
Antall liker
118
Sted
Bodø
Har nå bestilt kunsttrykk på akustikkplate så får vi se hvordan det både ser ut og hvor mye effekt det har.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.490
Antall liker
35.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har nå bestilt kunsttrykk på akustikkplate så får vi se hvordan det både ser ut og hvor mye effekt det har.
Stilig, vurderer det samme selv, men med egene fotobilder.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Det finnes to metoder for print på absorbenter. Ene er vanlig trykk. Det kan reflektere ganske mye og noe man bør unngå. Det andre er dye sublemation metoden, som er mye bedre.

Selve stoffet som fungerer godt til print, er noe reflekterende oppover i frekvens. Det kommer man ikke utenom.

Til.musikkbruk bør man ha høy effektivitet ned til 500 Hz for et bra resultat og gjerne lavere. Men i nøden spiser fansen fluer osv. NRC målinger er bare tull og ikke til å stole på.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Her er en graf som viser mer reel demping man får med tradisjonelle absorbenter i et lite akustisk rom (mindre enn 250 kvm). Fra 25mm til 75mm tykkelse. Når lyden inntreffer fra siden, så går det noe lavere.

Absorbenter 25mm til 75mm.jpg


25mm og 40mm absorbenter duger egentlig bare virkelig bra til generell støydemping til tale og opphold i rommet. Selv 50mm tykkelse blir et klart kompromiss til musikkbruk og man bør egentlig ikke bruke for mange slike absorbenter. Noen er derimot greit.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg brukte GIK Accusics når jeg bestilte akustikkplater med print på. Av egne unger så ja, egne bilder :)

60cm x 120cm x 12cm så ganske store.

 

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Innlegg
263
Antall liker
118
Sted
Bodø
Jeg brukte GIK Accusics når jeg bestilte akustikkplater med print på. Av egne unger så ja, egne bilder :)

60cm x 120cm x 12cm så ganske store.


Hva kostet det fra de? Det er vel sendt fra utlandet, så moms++?

Nå ville jeg ha noe kunst på veggen samtidig :)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva kostet det fra de? Det er vel sendt fra utlandet, så moms++?

Nå ville jeg ha noe kunst på veggen samtidig :)
De er med i VOEC så moms er ikke noe å bekymre seg for.

Ta det med en klype salt så betalte jeg ca 10.000Kr alt inkludert, og det var 4stk av samme størrelse.
 
Topp Bunn