Samme mann som eier Muse altså? Gløgging han, var med å skrev kildekode til et lydformat som nå er dødt, men som sikkert kunne vært en bidragsyter om det fikk sjansen...nistad skrev:Så vidt jeg vet står han bak hele greia!
|
Samme mann som eier Muse altså? Gløgging han, var med å skrev kildekode til et lydformat som nå er dødt, men som sikkert kunne vært en bidragsyter om det fikk sjansen...nistad skrev:Så vidt jeg vet står han bak hele greia!
Som flere har gjentatt en del ganger, så skyldes det etter all sansynlighet overstyring i måleapparatet grunnet 4,5V ut. Målinger gjort riktig (justert for utgangsignal) viser ikke disse forvrengningene, - som igjen, neppe er jitter målt i riktig forstand, og uansett gir liten mening når de tolkes isolert (ref. Halverson sin utredning over).marsboer skrev:En del av det som ble sagt var over mitt hode, men bortsett fra at all forvrengningen som dukker opp i jittermålingene på analog side ikke nødvendigvis skyldes jitter på digital side (som vel var ca det samme som ble sagt noen poster lengre opp), forklares det egentlig hva all denne forvrengingen hos HRT da skyldes?nistad skrev:Jitter measurement can only be made when looking at a clock, and that looking at an analogue signal is clearly not measuring jitter- at best it is measuring an artifact which 'might' be caused by clock jitter.
Jeg har ikke sett at noen utenom du og Nistad har sagt noe om dette. De som har foretatt målingene og de som produserer måleapparatene mener at dette ikke har vært et problem. Jeg vet hvem jeg stoler mest på for å si det slik, og det er ikke "etter all sannsynlighet-uten-sannynlighet"-mannen.Per_Olsen skrev:Som flere har gjentatt en del ganger, så skyldes det etter all sansynlighet overstyring i måleapparatet grunnet 4,5V ut. Målinger gjort riktig (justert for utgangsignal) viser ikke disse forvrengningene, - som igjen, neppe er jitter målt i riktig forstand, og uansett gir liten mening når de tolkes isolert (ref. Halverson sin utredning over).
nistad skrev:Detet ligger på Audiofreaks.no sin forside nå. Tydligvis skrevet av HRT Kevin Halverson:
Jitter:
This is a complex subject; specifically that the measurement of jitter, via analysis of an analogue output, is not a trivial task and one that is frequently done incorrectly in many, if not most, audio publications.
In order to declare an artifact that is present in an analogue output from a converter as having been caused by clock jitter, is difficult, as there are many potential contributors, only some of which might be the result of jitter, and many of which can not be reliably correlated.
The often used and wholly wrong approach of using a bi-phase excitation signal for non bi-phase interfaces, leads to clear errors of distinction. The bi-phase excitation approach toggles the LSB, and since the bi-phase interface uses a two's complement data stream, the result is a large change in the resulting data. Bi-phase clock recovery circuits are severely affected by this type of event and exhibit markers of considerable magnitude, which can be used to quantify their ability to reject jitter (correctly expressed as jitter rejection often in units of dB's).
When one considers interface jitter in, for example, a USB connected device, there are other mechanism in play, and depending upon the interface type, will have different spectra. Consider the adaptive interface as an example. In this approach, only the SOF (Start of Frame) events can be used by the device (as opposed to the host) to extract an upstream clock. In the case of a FS (Full Speed) USB interface, these are 1 ms events. In the case of a HS (High Speed) USB interface these are 125 us (microsecond) events. Since the data packet which is delineated by the SOF (and EOF as well) event can occur anywhere within the slot, one can see that there is a clear mechanism for interface jitter which is centered around either 1 or 8 kHz, and has a bandwidth bounded by the delta t (which can be calculated, but is beyond what one has time to explain in this brief document). If one knew what interface methodology was employed, one could then speculate that certain analog audio components were contributed by clock jitter which resulted from interface jitter. However, the appropriate excitation would not be one which is designed to excite bi-phase interfaces and the analysis parameters would be different as the resulting spectra would also be different. This is equally true of say for example, single box players where no bi-phase interface is present.
There are numerous mechanisms which can generate output artifacts; their analysis is not a trivial task, and one that can not be performed properly on a 'closed box or DUT' (Device Under Test) approach, without some very specific knowledge of the characteristics of the device. One could list an almost infinite number of sources, so let's just illustrate a few.
Consider that a digital gate is essentially a high gain analog comparator (either open loop or with de or regenerative feedback depending upon the desired characteristics, an example of which would be a schmitt trigger logic family device) and that any noise conducted will have an effect on its logic threshold and since all applied signals have finite bandwidth (greater than zero rise/fall times) the change in threshold will shift in time the point when a logic state changes. The mechanism for noise to be coupled can be via either the power or ground bus and can be directly conducted into or induced into either the logic or power/ground terminals). This source of this timing error is correctly described as jitter but its contributors are most certainly outside of the characteristics of the interface. All sources of noise can and will almost certainly contribute to a modulation of the event threshold.
In the case of a locally clocked device (an example of which would be an asynchronous transfer protocol USB interface) can be effected by the phase noise of the local clock, noise induced from any number of sources (including local processing) and numerous other events.Another area worthy of consideration, is the effect different forms of clock jitter have on different conversion topologies. In the case of so called 'ladder DACs' they are somewhat easier to understand, but in noise shaped delta sigma types, the complexity quickly becomes considerable.
One could go on for pages describing potential contributors and approaches which either exacerbate or mitigate their effect, but this is again beyond the scope of this missive. The point is that attribution of a spectral plot has to be carefully considered, and to have any hope of accuracy, the excitation should be designed to provide a marker (such as the what the bi-phase test does with a bi-phase interface).
Presuming that one understands these points, the next logical step is to call into question most of what has been published over the years. Certainly some of what has been measured can be described accurately as jitter, but much can only be speculation. If you look at some of the work done in this area, an example of which is Paul Miller's analysis solution, did attempt to label some markers with their likely causes, and many others which were of an undefined origin.
The proper measurement of jitter is made when looking at a clock directly. Only then can one accurately declare the characteristics of the delta t via either a peak to peak measurement or via a more elaborate binning and spectral distribution model.
Jitter measurement can only be made when looking at a clock, and that looking at an analogue signal is clearly not measuring jitter- at best it is measuring an artifact which 'might' be caused by clock jitter.
Audiophiles often have the desire to latch upon a bit of knowledge and a desire to have a numeric value that they can use to make a pseudo objective comparison. The general misunderstanding of jitter in general, and the contribution that it can have to mode conversion (ADC or DAC) device has not been helped by the poor quality of information disseminated over the years.
Disse testene er da like gyldige som før. Det eneste han sier er at jitter fra det digitale signalet ikke nødvendigvis kan korreleres med jitter målt i det analoge signalet. Dette regner jeg med at er helt kjent stoff for alle som måler for magasinene. Selv JEG skjønner jo det helt av meg selv og jeg har ingen bakgrunn fra dette fagområdet utover et par høgskolefag.Endre Askeland skrev:Kevin har her paa en fin maate forklart hvorfor det er feil aa maale jitter paa en analog utgang.
Som Kevin selv sier saa setter dette store spoersmaalstegn paa alle tester av DAC'er utfoert av hifi-blader opp gjennom aarene der jitter har blitt maalt paa den analog utgangen fra DAC'en.
marsboer skrev:Disse testene er da like gyldige som før. Det eneste han sier er at jitter fra det digitale signalet ikke nødvendigvis kan korreleres med jitter målt i det analoge signalet. Dette regner jeg med at er helt kjent stoff for alle som måler for magasinene. Selv JEG skjønner jo det helt av meg selv og jeg har ingen bakgrunn fra dette fagområdet utover et par høgskolefag.Endre Askeland skrev:Kevin har her paa en fin maate forklart hvorfor det er feil aa maale jitter paa en analog utgang.
Som Kevin selv sier saa setter dette store spoersmaalstegn paa alle tester av DAC'er utfoert av hifi-blader opp gjennom aarene der jitter har blitt maalt paa den analog utgangen fra DAC'en.
Testene viser at det dukker opp ting som ikke skal være der ved påført signal innefor audiobåndet. Så enkelt er det.
Jeg gjentar:marsboer skrev:Jo, testene er akkurat like gyldige som før. Man kan bare ikke si at det er et mål på digitaljitter. Her kveruleres det utelukkende om betydningen av ordet jitter slik det vanligvis benyttes ved overføring av digital audio, mens man ser bort fra det gapende faktum at det er en haug med forvrengning i den analoge outputen uansett hva man velger å kalle det.
Mr. HRT uttrykker jo klart helt til slutt at det er tolkningen av hva som er jitter, og da spesielt når det blandes inn i jittermålinger på analog side, han er misfornøyd med. La oss da kalle "fenomenet" i de analoge jitter-målingene for bananer i stedet.
Med andre ord kan vi da ikke si noe særlig om HRT's jitteregenskaper basert på de analoge målingene, men den måler meget dårlig når det gjelder bananer.
Javel. Da må vi finne forklaringen på hvorfor det er slik. Det skal nemlig ikke være spor av bananer i den analoge outputen.
Du kan da ikke bare dikte opp din egen virkelighet når det ligger klare fakta på bordet. Siden du er overbevist om at det er feil ved måleoppsettet så forventer vi jo også at du fremlegger dokumentasjon på dette. Akkurat nå peker nemlig all fremvist dokumentasjon til og med fra flere hold i motsatt retning av det du påstår.Per_Olsen skrev:Jeg gjentar:
Feil oppsett ved forsøk på måling av jitter. "Forvrengning" som du viser til skyldes forhold ved det aktuelle måleopsettet.
prbgeir skrev:Jeg har nå tatt en ny kikk på målefilene i Audio Precision. De viser at inngangen sto i auto scale. Dermed er det INGEN mulighet for at inngangen har klippet, så nivået har ikke hatt noe noe å si.
Hadde signalet klippet, hadde ikke forvrengningsmålingen sett slik ut. Da ville 3. harmonisk vært på mye høyere kanskje på -20 dB eller noe sånt. Men den ligger på ca -80 dB.
Videre påpeker jeg at vi kun har målt med fullt lydsignal, altså 0dB. At Streamer Pro har relativt høy forvrengning med et 0dB inn, betyr ikke at forvrengningsbildet ikke ser annerledes ut med lavere lydnivå. Men mesteparten av dagens musikk er mastret opp mot 0dB, slik at dette ikke vil frata målingen relevans.
Angående jittermålingene til Stereophile, er disse gjort med 24-bit. For at vi skulle kunne sammenlikne alle DAC-ene i testen på likt grunnlag, brukte vi utelukkende 16-bit jittersignal. Streamer Pro kommer litt bedre ut av det jittermessig med et 24-bit signal. Etter min mening er det likevel veldig relevant hvordan en DAC oppfører seg med 16-bit, som tross alt er hva det aller meste av musikk er lagret i. De færreste av oss har tross alt mesteparten av samlinga si i 24-bit.
Det skal også nevnes at Stereophile-målingene også viser en god del jitter, i tillegg til en dårlig linearitet med high-level output.
http://www.stereophile.com/content/hrt-music-streamer-pro-usb-da-converter-measurements
Fig.9 HRT Music Streamer Pro, high-resolution jitter spectrum of analog output signal, 11.025kHz at 6dBFS, sampled at 44.1kHz with LSB toggled at 229Hz, 16-bit data via USB from MacBook (left channel blue, right red). Center frequency of trace, 11.025kHz; frequency range, ±3.5kHz.
Feil. Les tråden om igjen.Per_Olsen skrev:Til Orso:
Alle som har uttalt seg om HRT i denne tråden er positive til produktene, med et unntak; - deg!
orso skrev:Jeg må si nistad har mistet mye troverdighet som skribent for min del. Ikke først og fremst fordi han i mine øyne konkludert feil av kvaliteten til produktet. Men fordi behovet for å forsvare er så enormt i ettertid. Og disse kommentarene om at "jeg er lobotomert" og "kan vel ikke nyte musikken med et slikt produkt" er barnslig og tullete.
Flott at du kommer på banen med målinger. Fint om du også tar med litt kontekst rundt hva som er målt av hvem og med hva slags utstyr (for oss som ikke er kjent med løsnigene) slik at det blir litt enklere å sammenligne.Per_Olsen skrev:Til Orso:
Alle som har uttalt seg om HRT i denne tråden er positive til produktene, med et unntak; - deg!
(jeg ser fullstendig bort fra alle synserne her inne som ikke kjenner produktene).
Nistad sin påstand står således ikke alene, men backes fra de aller fleste hold (fikk du med deg resultatet i Vadseth sitt anlegg..?). Å forsøke å "snu" dette blidet er i beste fall et forsøk på å omskrive virkeligheten, i verste fall et utslag av en meget tvilsom aganda...
Til Marsober:
A little knowledge is a dangerous thing.
- hvem er det som kverrulerer..?
Nedenfor en korrekt måling (justert for utgangsnivå) av det som samme fenomenet som både Sterephile og Lyd & Bilde utførte. Da skulle vel saken være klar...?
Der er vi enige. Men målingen du la frem som et eksempel på en korrekt måling (uten nærmere beskrivelse på hvorfor riktignok) er i hvertfall en fin pekepinn på at målingene som er gjort, i hvertfall i Stereophile hvor direkte sammenligning er mulig, definitivt er nøyaktige.Per_Olsen skrev:Men igjen; - det er ikke nødvendigvis jitter som måles...
Kan du utdype?65finger skrev:Audiofreaks er importør av disse produktene det bør forklare Per_Olsens engasjement i denne tråden
HRT + vs. HRT Pro er et unntak i testen til Lyd&Bilde. Faktum er at ser man alle produktene under ett, så kom de som målte best ut og også best ut på lyttedelen. Det skriver jo Lyd&Bilde på svart og hvitt selv. Jeg har ikke noe god forklaring på unntakene. At lav forvrengning er utelukkende positivt i forhold til potensielt god lyd ser jeg ingen grunn til å lure på. Prøv en billig PA forsterker mot en god forsterker, og du skjønner at forvrengning ikke er bra. Derimot så kan det være forskjell på hvilke forvrengning vi er mest følsomme for. Kanskje det kan være en forklaring på at HRT Pro kommer bedre ut, at den er bedre på områder som betyr mer og dårligere på området som har mindre betydning? Det hadde nok vært oppklarende med nye målinger av begge HRTene og med en forklaring fra noen som har god kompetanse på hvordan det relateres til det hørbare.nistad skrev:Hvorfor måler noe bedre enn noe som spiller mye bedre?
Halversons redegjørelse kan vel gi noen svar på disse unntaken kan den ikke...? En pekepinn kan være at de asynkrone dac`ene kommer "dårlig" ut. Hva som faktisk er målt er langt fra sikkert, og hvordan dette gir seg utslag lydmessig enda mer usikkert.orso skrev:HRT + vs. HRT Pro er et unntak i testen til Lyd&Bilde. Faktum er at ser man alle produktene under ett, så kom de som målte best ut og også best ut på lyttedelen. Det skriver jo Lyd&Bilde på svart og hvitt selv. Jeg har ikke noe god forklaring på unntakene. At lav forvrengning er utelukkende positivt i forhold til potensielt god lyd ser jeg ingen grunn til å lure på. Prøv en billig PA forsterker mot en god forsterker, og du skjønner at forvrengning ikke er bra. Derimot så kan det være forskjell på hvilke forvrengning vi er mest følsomme for. Kanskje det kan være en forklaring på at HRT Pro kommer bedre ut, at den er bedre på områder som betyr mer og dårligere på området som har mindre betydning? Det hadde nok vært oppklarende med nye målinger av begge HRTene og med en forklaring fra noen som har god kompetanse på hvordan det relateres til det hørbare.nistad skrev:Hvorfor måler noe bedre enn noe som spiller mye bedre?
Halverson er ikke en nøytral aktør. Jeg har ikke kompetanse til å kommentere det han skriver. Men jeg er sikker i min sak at HRT Pro ikke er high-end klassen. I sammenligning med Lynx i de to ulike anlegg var det helt åpenbart. Det holder for min del. For meg er det uforståelig at noen kan hevde at HRT Pro er i toppsjiktet. Men når referansen er en billig DVD spiller (Edge), så er det kanskje ikke så rart.Per_Olsen skrev:Halversons redegjørelse kan vel gi noen svar på disse unntaken kan den ikke...? En pekepinn kan være at de asynkrone dac`ene kommer "dårlig" ut. Hva som faktisk er målt er langt fra sikkert, og hvordan dette gir seg utslag lydmessig enda mer usikkert.
Da er det underlig at du fremdeles viser til Lyd & Bilde testen som en "fasit" på hva som er bra og hva som er mindre bra. For eksempel er støygulvet på de forskjellige dac`ene ikke drøftet så vidt jeg kan se.
Ps! I stedet for å støtte deg til høyst usikre målinger, kunne du kanskje "testet" noen av testvinnerne fra Lyd & Bilde. Det kunne vært interessant...
Takk for at du er så pass oppriktig, at du inrømmer at ditt inntrykk av PRO står og faller på din egen subjetive mening, og ikke backes av målinger du etter eget utsagn (over) ikke har kompetanse til å kommentere.orso skrev:Halverson er ikke en nøytral aktør. Jeg har ikke kompetanse til å kommentere det han skriver. Men jeg er sikker i min sak at HRT Pro ikke er high-end klassen. I sammenligning med Lynx i de to ulike anlegg var det helt åpenbart. Det holder for min del. For meg er det uforståelig at noen kan hevde at HRT Pro er i toppsjiktet. Men når referansen er en billig DVD spiller (Edge), så er det kanskje ikke så rart.Per_Olsen skrev:Halversons redegjørelse kan vel gi noen svar på disse unntaken kan den ikke...? En pekepinn kan være at de asynkrone dac`ene kommer "dårlig" ut. Hva som faktisk er målt er langt fra sikkert, og hvordan dette gir seg utslag lydmessig enda mer usikkert.
Da er det underlig at du fremdeles viser til Lyd & Bilde testen som en "fasit" på hva som er bra og hva som er mindre bra. For eksempel er støygulvet på de forskjellige dac`ene ikke drøftet så vidt jeg kan se.
Ps! I stedet for å støtte deg til høyst usikre målinger, kunne du kanskje "testet" noen av testvinnerne fra Lyd & Bilde. Det kunne vært interessant...
Lyd&Bilde sin test er vel mer en støtte enn fasit til både testen i Stereophile og min erfaring. Regner med du mener Stereophile sine målinger heller ikke er relevante?
Tester gjerne noen flere jeg, men det vanskelig når man ikke vurderer å kjøpe. Regner nemlig ikke med noen av de er bedre Lynx kortet mitt. Da er det mer interessant å teste produkter med høyere ytelse. Som tidligere skrevet er planen å få prøvd en Lavry DA10. Har tidligere fått beskjed at jeg kunne få prøve Ayre sin USB DAC, noe jeg har lyst til. Regner med Ayre sin asynkrone DAC er i en annen klasse.
Begynner å bli skyttergravskrig dette og det har lite for seg. Men jeg vil kommentere noe.Per_Olsen skrev:Kære Orso.
Dette må begynne å bli pinlig!
Du har gjentatt til det kjedsommelige at testene du refererer til (L&B + Sterephile) underbygger din konklusjon. Når du så møter litt intellektuell motstand mht "jitter", så forsøker du ro deg i land med at du mener dette ikke har invirkning. Hvorfor all denne henvisningen til testene da...?? Hva er det du egentlig prøver å få frem ...? Kan det være noe muggent...?
Nå forsøker du desperat å løpe etter en annen ball; "de andre parametrene, - ikke "jitter".
Dette gjør du til tross for å ha "snublet" mht "jitter" og til tross for at du ikke forstår noe som helst av disse "andre parametrene".
Du snakker om agenda; - hva med din egen....????
Dersom du har lest Halverson (gjør det gjerne et par ganger til), så må enten Halverson ha rett og Atkinson ha feil, eller omvendt. Tygg litt på det....
Testingen er gjort på helt feil premisser, og da blir (som kjent) resultatet feil.
Folk som deg (som uttaler seg om "high-end" lyd og ikke har et high end system selv), tror at KUN dine egne opplevelser gjelder. Du ignorerer fakta, rakker ned på og avviser de som har opplevd noe annet.
Det finnes faktisk et navn for slikt.....
Jeg synes det er verken pinligt eller muggent.Comparing my graph with yours, it looks similar. What source did you use? I use my MacBook running on battery power.
Like you, I did find the distortion at 0dBFS higher than I liked, and backed off the level by 10dB to get what I felt respectably low THD (figs.5 and 6 in my review). I don't think the AP's autoscaling was a factor. But I can check this tonight. I average 32 measurements, BTW.
Det har ingen hensikt å dra dette videre med deg Marsboer. Du innehar en (tvilsom) egenskap som tilsier at du er uimottakelig for fakta som går i mot din egen overbevisning. Men du er nok drevet av andre mekanismer enn Orso.marsboer skrev:At Per_Olsen ukritisk tilpasser og ser bort fra fakta og utsagn som ikke passer med hans syn på saken, gjennomsyrer hele denne tråden, orso. I tillegg konstrueres det sannheter over en lav sko.
Den usaklige diskusjon- og argumentasjonsoppførselen han fremviser er IMO over grensen til forumtrolling, men alle forum har jo noen slike.
Jeg foreslår at du leter opp disse "faktaene" og samler dem i en post slik at jeg kan få øye på dem. Jeg har nemlig ikke sett noen tidligere i tråden.Per_Olsen skrev:Det har ingen hensikt å dra dette videre med deg Marsboer. Du innehar en (tvilsom) egenskap som tilsier at du er uimottakelig for fakta som går i mot din egen overbevisning.
Du nekter å se det åpenbare i denne tråden. Ethvert forsøk på å forklare deg ting, har du galant glidd unna. Selv når du blir konfrontert med egne (skriftlige) uttalelser så stritter du imot (gå bakover og LES).marsboer skrev:Jeg foreslår at du leter opp disse "faktaene" og samler dem i en post slik at jeg kan få øye på dem. Jeg har nemlig ikke sett noen tidligere i tråden.Per_Olsen skrev:Det har ingen hensikt å dra dette videre med deg Marsboer. Du innehar en (tvilsom) egenskap som tilsier at du er uimottakelig for fakta som går i mot din egen overbevisning.
Siden du åpenbart har en vag forståelse av hva fakta er for noe, foreslår jeg en grundig gjennomgang av følgende link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fact
"The word fact can refer to verified information about past or present circumstances or events which are presented as objective reality. In science, it means a provable concept."
Nok en gang evner du ikke å komme med et eneste konkret eksempel og prøver å forumtrolle deg bort fra ditt eget tøvprat ved å be meg lese noe som ikke eksisterer et eneste sted i hele tråden. Jeg har lest og lest og enda ikke funnet et eneste eksempel på dokumentasjon eller noenlunde begrunnet fakta fra din side. Til og med den såkalt "riktige" målingen du selv kom med viste seg å faktisk å støtte påstanden om at målingene som har blitt tatt tidligere er korrekte.Per_Olsen skrev:Selv når du blir konfrontert med egne (skriftlige) uttalelser så stritter du imot (gå bakover og LES).
Fysj og fy! ALLE burde se hvor dustete den tilnærmingen er når man diskuterer et produkts ytelser på et forum.Per_Olsen skrev:Du har kun et mantra; "dokumentsajon og atter dokumentsasjon"
sa jeg ikke at du skulle lese hva fakta er for noe????Per_Olsen skrev:men selv når slikt blir forelagt og forklart (av bla Halverson) preller det av som vann på gåsa.
Du har faktisk nesten helt rett her. Mitt eneste poeng er faktisk at man ikke kan fremstille et produkt som high-end når det i følge objektive målinger ikke er det. Det har jeg også gjort klart fra første stund.Per_Olsen skrev:Det kan virke som om du ikke har noe noe poeng du ønsker å fremme, utover å være uening.
Jeg mente å huske fra tidligere lesning (spesifikasjoner?) andre steder at HRT Music Streamer II, Music Streamer II+ og Music Streamer Pro krever mere energi etterhvert som man går oppover i modellhierarkiet. Det gjør forøvrig også produktenes fysiske størrelse og dermed formodentlig kretskortenes størrelse. Dette kan tyde på at det henger sammen.marsboer skrev:[...]
Jeg klarer ikke helt å la være å spekulere i om dette da kan skyldes manglende strømressurser fra USB, noe det faktum at den nye HD-versjonen kommer med egen veggvorte for å få nok strøm ser ut til å underbygge, selv om dette selvfølgelig kan skyldes mer strømkrevende oppbygning generelt.
Jeg har II+ og den fungerer utmerket på min 5 år gamle Dell bærbare uten Hub.james skrev:Dere andre som har Streamer II+ eller Pro. Bruker dere Hub? ....
USB-DACer bør ikke dele båndbredde med andre enheter på den samme USB HUB-bussen, dvs DACen bør helst ha en egen reservert USB-buss uten andre enheter. Jeg tviler på at dette evt er årsak til det du beskriver men uansett som generell regel - egen reservert USB-buss til DAC. En evt USB-HUB i kjeden til DAC bør med andre ord ikke brukes som HUB men kun som signalforsterker (ved behov for lengre USB-kabel) og evt. strømforsyning. (bruk evt et par USB-disker e.l. for å undersøke hvilke kontakter som deler USB-buss/båndbredde)james skrev:Dere andre som har Streamer II+ eller Pro. Bruker dere Hub? Jeg fikk problemer med ene laptopen min. Under spilling fikk jeg plutselig en høy intens radiostøylyd. Dette skjedde spesielt hvis maskinen var logget av og ble logget på igjen. Kom når jeg spilte musikk uavhengig av program/CD rom. Virket som et eller annet autoprogram slo inn og skapte problemer. Mulig at dette hadde sammenheng med tålebelastningen på USB utgangen?
Den andre maskinen har jeg aldri hatt tull med.
james skrev:Dere andre som har Streamer II+ eller Pro. Bruker dere Hub? Jeg fikk problemer med ene laptopen min. Under spilling fikk jeg plutselig en høy intens radiostøylyd. Dette skjedde spesielt hvis maskinen var logget av og ble logget på igjen. Kom når jeg spilte musikk uavhengig av program/CD rom. Virket som et eller annet autoprogram slo inn og skapte problemer. Mulig at dette hadde sammenheng med tålebelastningen på USB utgangen?
Den andre maskinen har jeg aldri hatt tull med.