Erfaring med å bytte ut høyttalere med hodetelefoner.

Isoprokrapyl

Medlem
Ble medlem
06.06.2022
Innlegg
19
Antall liker
5
Sted
Mo i Rana
Vil man ha høyttaleropplevelse på hodetelefonene går det fint an å bruke plugins lydteknikere bruker til å emulere studiomonitorer på hodetelefonene sine når de mikser musikk for høyttalere med hodetelefoner. For meg fungerer det best å bruke en noenlunde nøytal EQ-innstilling og legge til CanOpener og Midside.
 

torf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
175
Antall liker
185
Gikk i sin tid fra Sandstrøm oppgradert EC 25-watter med Quad ELS57 + sub til samme EC med Stax Zigma + sub.
Kjøpte i tillegg et partyanlegg med Cervin Vega AL1000 til partyformålet :)

Det tok mange år, og hadde kostet forferdelig mye penger, for å få noe som låt bedre enn Stax/sub-kombinasjonen som også ga "fysisk" musikk som mangler med bare hodeteledoner.

Meldte meg dengang også på i NM bilstereo med Stax'en drevet av en Pioneer GM120 forsterker og ekstern sub.
Ble kåret til "best lyd" i bil og ble øyeblikkelig diskvalifisert selv om Stax'en teknisk sett var lovlig å kjøre med fordi de ikke dempet ekstern lyd.
Ca 30 år senere fortalte jeg denne historien til Thor i Lyric-butikken. Han holdt på å le seg i hjel fordi det var han som hadde fått meg disket :LOL:
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.183
Antall liker
2.648
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Mange timer med stax sr44 og andre har det vært :love: ,,,men etter å har hørt lambda sr pro mk 2 ble min verden en annen



Det skulle vise seg at ett industriellt oppdrag fra mercedes om å utvikle en hode telefon for " in car noise evaluation " var det som skulle til , pro serien "

Jeg har til dags dato ikke hørt annen telefon med samme live feel og space i mellom instrumenter ,,,, speed , transparanse og bass i sær klasse
Min 701 er helt ok
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.466
Antall liker
4.671
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
For meg er hodetelefoner "metadonlyd" :)
Både på hi-fi og gitar, er en stor del av opplevelsen at kroppen kjenner vibrasjonene, uansett om det ikke er kjempehøyt.
Valgte derfor Focal Bathys fremfor andre modeller når jeg kjøpte nye hodetelefoner denne uken, fordi jeg vet at jeg alltid ender opp med høyttalere til hjemmebruk. Ikke helt sikker på at jeg følte det på samme måte, da jeg ikke hadde dedikert lytterom.
 
Topp Bunn