Erfaring med å bytte ut høyttalere med hodetelefoner.

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Er det noen som har erfaring med å gå kvitte seg med høyttalere å gå for hodetelefoner? Det er snakk om High End.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.223
Antall liker
9.461
Torget vurderinger
2
Min erfaring er at det ikke finnes god nok hodetelefoner til at jeg gidder å bruke mye penger på det. Å betale mye for en hodetelefon betyr ikke at den låter bra, En passe billig en kan låte helt OK, spesielt om man bruker eq funksjonen i Roon
Testet "alle" tilgjengelig lukkede fra 500 til 50 000 uten å finne en eneste jeg syns var verdt pengene, og bruker nå ørpropper til 50kr, men litt eq ,låter helt greit
De åpne låter generelt bedre men da forsvinner jo litt av poenget med å ikke fortstyrre kona i andre enden av sofaen

MVH
Frustert ex-hodetelefonkjøper
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Min erfaring er at det ikke finnes god nok hodetelefoner til at jeg gidder å bruke mye penger på det. Å betale mye for en hodetelefon betyr ikke at den låter bra, En passe billig en kan låte helt OK, spesielt om man bruker eq funksjonen i Roon
Testet "alle" tilgjengelig lukkede fra 500 til 50 000 uten å finne en eneste jeg syns var verdt pengene, og bruker nå ørpropper til 50kr, men litt eq ,låter helt greit
De åpne låter generelt bedre men da forsvinner jo litt av poenget med å ikke fortstyrre kona i andre enden av sofaen

MVH
Frustert ex-hodetelefonkjøper
Takk for svar.
Du misforstår, har nok vært utydelig.

Det jeg tenker på er om det er noen som har erfaring med å kutte ut Høyttalere med hodetelefoner.
ER høyttalere et savn i ettertid eller ikke.

Er godt fornøyd med Focal Utopia og Ferrum/Hypsos hodetelefonforsterker.

Jens
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Jeg har vel samme erfaring som Balle over her. Hadde headset jeg kunne leve med lydmessig, men det var tungt og veldig ubehagelig over lengre tids lytting (Grado PS-1000) også må man ha power, DAC og litt til.. Det var en grei løsning i noen mnd. da jeg bodde slik at jeg ikke hadde plass til stereon. Når jeg flyttet og høyttalerne kom opp, så ble headset brukt lite og heller solgt til slutt. Liker friheten av å ikke ha noe på hodet eller i ørene når jeg er hjemme. Når man reiser så faller de gode valgene bort da de uansett er avhengige av amp, men da velger man komfort fremfor lyd og da er Bose "helt ok" å sovne på flyet med.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.223
Antall liker
9.461
Torget vurderinger
2
Takk for svar.
Du misforstår, har nok vært utydelig.

Det jeg tenker på er om det er noen som har erfaring med å kutte ut Høyttalere med hodetelefoner.
ER høyttalere et savn i ettertid eller ikke.

Er godt fornøyd med Focal Utopia og Ferrum/Hypsos hodetelefonforsterker.

Jens
La være å bruke høyttaler i 6mnd og se hva du syns, Jeg kunne forøvrig aldri sluttet med høyttaler
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.694
Antall liker
5.874
Jeg har tenkt samme tanken som deg Yes Man, og jeg vet svaret. Jeg bruker stereo og hodetelefoner ca. 50 - 50%
og jeg klarer ikke å leve med bare hodetelefoner, til det savner jeg det fysiske fra høyttalerene og som hodetelefoner ikke kan gi deg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har vurdert hodetelefoner litt, men får litt noia av å sitte med dem noe særlig lenge siden det "stenger" resten av verden ute. Vil gjerne høre om det skjer noe rundt meg, selv om det som regel ikke gjør det. Men film med et par gode øreklokker burde jo egentlig være optimalt med tanke på ambience, selv om man ikke får noe fysisk trykk man kjenner i kroppen.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

Ender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2012
Innlegg
373
Antall liker
146
Torget vurderinger
2
Ligger selv på et 80/20 forhold mellom hodetelefoner og høyttalere. Kunne klart meg uten høyttalere men ikke uten hodetelefoner.

Når det er sagt er det ikke helt det samme. Høyttalere er bedre på lydbildet og "manifestere" f.eks vokalisten i rommet foran deg. Fysisk trøkk uteblir også med hodetelefoner.

Der hodetelefoner skinner for meg er på detaljer i musikken samt at du kan høre hvor høyt du vil når du vil. Du har heller ikke noe rom som forstyrrer musikken. Hodetelefoner er svært lite sosialt, om det er pluss eller minus blir opp til deg :) Et par gode åpne klokker er det første jeg ville kjøpt med en ok hodetelefonforsterker. Legg minst 2/3 i klokkene og resten i forsterkeren. Vil påstå at du kan få et utmerket high-end par inkl forsterker for 15-20k. Tilsvarende hifi kan vel knapt kalles mid-fi.

Alltid kjekt med et lukket par men det er få gode lukkede klokker dessverre.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En liten periode var jeg uten stereoanlegg og satt med PCen og headsett for å høre på musikk. Dette var riktignok relativt dårlig oppsett (Dt990 pro og en Hegel dac/power), men det tok bare noen dager før jeg helt ga opp musikk.
Ikke pga lydkvalitet, men fordi det ble varmt, ukomfortabelt, usosialt og slitsomt.

Siden har jeg hørt mange gode headsett som har langt bedre lydkvalitet enn stereoanlegget, bla det der halvmillion kroners greiene til Sennheiser, men jeg savner umiddelbart den frie, luftige 3D opplevelsen man får fra stereo, det taktile trykket og rett og slett muligheten til å sitte bakoverlendt med hodet på hvilepute uten dytte rundt på headsettet.

Ikke minst synes jeg det er mer slitsomt med så mye direktelyd i lengden.

Jeg forstår at det er fristende å droppe de ekstreme kostnadene med high-end stereo, plassen det tar og problemer med å få det til å spille bra, men jeg ville i 10 av 10 tilfeller valgt et sett med gode små Genelec og satt meg på en sakkosekk 1 meter fra dem fremfor å bruke samme sum på et godt headsett. Man oppnår mer eller mindre det samme uten de frustrerende baksidene.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Ja, blitt en del lytting med hodetelefoner når ikke andre skal forstyrres. Men også en del lytting når jeg er ute etter litt mer presisjon enn stueanlegget tilbyr.

Men etter jeg skaffet et par Genelecer for nærfeltslytting har hodetelefonene nesten ikke blitt brukt.
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
537
Antall liker
789
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Er det noen som har erfaring med å gå kvitte seg med høyttalere å gå for hodetelefoner? Det er snakk om High End.
Vil bare si at du ikke er alene om å lure på dette. Hensynet til naboer begynner å begrense mulige utvidelser av anlegget og jeg vurderer å heller investere 50k i headfi.

Håper vi får flere gode svar :)
 

Raindog

Medlem
Ble medlem
09.10.2018
Innlegg
10
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja, blitt en del lytting med hodetelefoner når ikke andre skal forstyrres. Men også en del lytting når jeg er ute etter litt mer presisjon enn stueanlegget tilbyr.

Men etter jeg skaffet et par Genelecer for nærfeltslytting har hodetelefonene nesten ikke blitt brukt.
Har vurdert dette selv. Har du en modell du kan anbefale?
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
For meg blir øretelefoner slitsomme i lengden, lyden er inne i hodet. Med HT er lyden i rommet, jeg liker det best.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er det noen som har erfaring med å gå kvitte seg med høyttalere å gå for hodetelefoner? Det er snakk om High End.
Like vemodig kvar gong.
På skulen jobbar eg med høyrelurar. Det gjer elevane og, når dei får lov. Men dei likar mykje betre å fyre opp storeanlegget vi brukar til kabaret og disco.
Privat kan eg ikkje tenkje meg å bruke høyrelurar til anna enn unntakstilfelle, reiser og denslags. Høgtalarane mine er klart betre enn alt eg har høyrt av ting å hekte på hovudet, iallfall til alt anna enn detaljoppløysing.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.223
Antall liker
9.461
Torget vurderinger
2
Hørt det derre 500 000 kr hodetelefon oppsetter på Hørttensmessen for noen år siden, for en skuffelse.?Det var sjokkerende dårlig uansett pris. Jeg får bedre lyd fra IPhone og Sony ørepropper til 50 kroner. Har forøvrig noen 20 år gamle åpne Grado SR125, de har altfor overdreven diskant og mangler bass, men med kraftig EQ i Roon går det an å bruke dem om jeg er alene i stuen .. Men da kan jeg jo like godt spille på høyttalere…
 

Arne_M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2002
Innlegg
171
Antall liker
41
Sted
Oslo 0983
Torget vurderinger
9
Var begrenset med når jeg kunne bruke høytalerne pga naboer. Kjøpte hodetelefon . Det har vokst til 3 hodetelefonforsterker og 8 hodetelefoner, Etter 10 år uten å bruke høytalerne solgte jeg dem. Spesielt Hifimann He-k v2 gjør at savnet er borte.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Angrer veldig på jeg solgte mitt Stax Signature II sett! Helt utrolig lyd som bare må oppleves, kan ikke beskrives. Kanskje dumt men jeg syntes det var et problem at ikke andre enn jeg kunne oppleve lyden samtidig (kunne jo ha kjøpt et sett telefoner til) og desuten ville jeg kjøpe kamera!
 

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
511
Antall liker
42
Kjøpte nettopp et stax sett. Har knapt brukt anlegget siden.
 

Alfy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
180
Antall liker
124
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
12
ha ha - litt som de som skal slutte å røyke og begynner med snus , så får de plutselig enda en ting de liker og ikke kan slutte med ;-) Har gleden av å ha flere og hatt mange oppsett med både gode høyttalere og hodetelefonoppsett og det har jo definitivt sine store forskjeller og sin egen sjarm begge deler! Dog kunne jeg aldri ha klart meg med bare hodetelefoner da dette er veldig snevert og satt i og med at jeg ikke kan bygge selv og kose meg med valg av komponenter, byggeprosjektet, delefilteroppsett, tuning og jobbe med rom og plassering osv. hotetelefoner er enkelt og deilig å kose seg med om man vil ha en privat sfære inni og rundt hue for et kortere tidsrom! så får man ikke samme dynamikk og fysiske opplevelse av hodetelefoner. Vil også si at min opplevelse av dette er at man får bedre lyd med høyttalere, dog billigere og mye enklere å få ok lyd fra et godt hodetelefonoppsett - ingen romproblemer og ikke så mange komplekse valg og ting å ta hensyn til! liker også godt den 3d og måten å høre lyd på fra et hodetelefonoppsett - så ja takk begge deler og begge deler gir lytteglede og lytteerfaring! lykke til med begge deler og nyt musikken :)
 
Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Jeg har vel samme erfaring som Balle over her. Hadde headset jeg kunne leve med lydmessig, men det var tungt og veldig ubehagelig over lengre tids lytting (Grado PS-1000) også må man ha power, DAC og litt til.. Det var en grei løsning i noen mnd. da jeg bodde slik at jeg ikke hadde plass til stereon. Når jeg flyttet og høyttalerne kom opp, så ble headset brukt lite og heller solgt til slutt. Liker friheten av å ikke ha noe på hodet eller i ørene når jeg er hjemme. Når man reiser så faller de gode valgene bort da de uansett er avhengige av amp, men da velger man komfort fremfor lyd og da er Bose "helt ok" å sovne på flyet med.
Ja, tanken er å bytte ut effektforsterker og høyttalere med hodetelefonforsterker og hodetelefoner. Platespiller, RIAA, forsterker og streaming blir som før.
Utopia er utrolig behagelig å ha på ikke noe ubehag.
På hytta brukes Sony WH-H900N som er Bluetooth, overraskende mye å hente på å bruke kablet til Fiio BTR5K, regner med at den brukes på neste reise:)
Frister egentlig ikke å kutte ut høyttalerne før jeg må.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Med høytalere lytter man også med kroppen - er bestandig noe som mangler med hodetelefoner.
Fikk hodetelefonene mine for ganske nøyaktig 3 år siden brukte ikke høyttalerne på noen måneder, byttet preamp dessverre manglet Makua hodetelefonutgang.
Solgte derfor hodetelefonene. Savnet har vært stort har derfor kjøpt nye hodetelefoner og hodetelefonforsterker. Spørsmålet er om jeg kommer til å savne høyttalerne.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Jeg har tenkt samme tanken som deg Yes Man, og jeg vet svaret. Jeg bruker stereo og hodetelefoner ca. 50 - 50%
og jeg klarer ikke å leve med bare hodetelefoner, til det savner jeg det fysiske fra høyttalerene og som hodetelefoner ikke kan gi deg.
Ja, har ikke lyst til å koble fra høyttalerne før jeg må:)
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Jeg har vurdert hodetelefoner litt, men får litt noia av å sitte med dem noe særlig lenge siden det "stenger" resten av verden ute. Vil gjerne høre om det skjer noe rundt meg, selv om det som regel ikke gjør det. Men film med et par gode øreklokker burde jo egentlig være optimalt med tanke på ambience, selv om man ikke får noe fysisk trykk man kjenner i kroppen.
Sånn jeg ser det er litt av poenget med hodetelefoner å stenge verden ut og ikke forstyrre andre for mye. Selv om jeg har sjekket et par ganger om noen banker på døra (hodetelefonene går lenger nede i bassområde)
I alle fall er Utopia behagelig å ha på seg.
 
M

MarkusH

Gjest
"Ble tvunget" til å bruke hodetelefoner en periode pga jobb/bosituasjon, savna høyttalera som bare rakkern hver uke og dro tilbake dit høyttalerne stod hver helg og hørte på de hele helga. Flyttet inn i hus mai 2020, har bare utvidet siden da på høyttaler fronten og hodetelefonene jeg før brukte 3-4 timer daglig er byttet ut med mine øyenstener, XTZ Divine 100.33/49. Aldri mer primær lydkilde over ørene her altså. ;) Må i så fall bli høreapparat når jeg blir gammal :p
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Ligger selv på et 80/20 forhold mellom hodetelefoner og høyttalere. Kunne klart meg uten høyttalere men ikke uten hodetelefoner.

Når det er sagt er det ikke helt det samme. Høyttalere er bedre på lydbildet og "manifestere" f.eks vokalisten i rommet foran deg. Fysisk trøkk uteblir også med hodetelefoner.

Der hodetelefoner skinner for meg er på detaljer i musikken samt at du kan høre hvor høyt du vil når du vil. Du har heller ikke noe rom som forstyrrer musikken. Hodetelefoner er svært lite sosialt, om det er pluss eller minus blir opp til deg :) Et par gode åpne klokker er det første jeg ville kjøpt med en ok hodetelefonforsterker. Legg minst 2/3 i klokkene og resten i forsterkeren. Vil påstå at du kan få et utmerket high-end par inkl forsterker for 15-20k. Tilsvarende hifi kan vel knapt kalles mid-fi.

Alltid kjekt med et lukket par men det er få gode lukkede klokker dessverre.
Takk for svar.
Driver å tester ut hodetelefoner mot høyttalere i ledige stunder. Bruker åpne klokker
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
En liten periode var jeg uten stereoanlegg og satt med PCen og headsett for å høre på musikk. Dette var riktignok relativt dårlig oppsett (Dt990 pro og en Hegel dac/power), men det tok bare noen dager før jeg helt ga opp musikk.
Ikke pga lydkvalitet, men fordi det ble varmt, ukomfortabelt, usosialt og slitsomt.

Siden har jeg hørt mange gode headsett som har langt bedre lydkvalitet enn stereoanlegget, bla det der halvmillion kroners greiene til Sennheiser, men jeg savner umiddelbart den frie, luftige 3D opplevelsen man får fra stereo, det taktile trykket og rett og slett muligheten til å sitte bakoverlendt med hodet på hvilepute uten dytte rundt på headsettet.

Ikke minst synes jeg det er mer slitsomt med så mye direktelyd i lengden.

Jeg forstår at det er fristende å droppe de ekstreme kostnadene med high-end stereo, plassen det tar og problemer med å få det til å spille bra, men jeg ville i 10 av 10 tilfeller valgt et sett med gode små Genelec og satt meg på en sakkosekk 1 meter fra dem fremfor å bruke samme sum på et godt headsett. Man oppnår mer eller mindre det samme uten de frustrerende baksidene.
Takk for fyldig svar:)

Har aldri brukt pc som stereoanlegg, bortsett fra noen år med streaming via SOtM sMS-200 Ultra NEO (bruker fremdeles streameren mellom Nucleus+ og DAC)

Det hele startet med TR2075 og EC 25W modifisert av Terje Sandstrøm, ML-1 og Quad ELS (57).
Er i mål med Mola Mola elektronikk, TWT Classic (35år) med Ortofon Windfeld Ti og ikke minst Respons Artist med Beryllium diskanter. Har et rom som kanskje noen vil hevde er et kott, akustikkbehandlet med 9 absorbenter og 4 bassabsorbenter. Synes det låter nydelig, opplever å høre på musikk ikke stereoanlegg.

Spørsmålet er om jeg bare kan leve med kun hodetelefoner. Å bygge ned høyttalersystemet er ikke aktuelt.
Trur nok at jeg beholder høyttalerne så lenge jeg kan.

(Husker du nevnte her på HFS at du var glad for å få av deg dritten etter du hadde hørt Utopia) :rolleyes:
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Driver å tester ut hodetelefoner mot høyttalere i ledige stunder. Bruker åpne klokker
Er kun åpne klokker jeg har hørt bra lyd av, hører man på tekno og er et basshue kanskje lukkede funker bra nok da man får mer bass enn i åpne. Veldig mye kompromiss med headset, bra lyd eller noe som ikke sjenerer andre i samme rom (ihvertfall for den musikken jeg hører på).
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Vil bare si at du ikke er alene om å lure på dette. Hensynet til naboer begynner å begrense mulige utvidelser av anlegget og jeg vurderer å heller investere 50k i headfi.

Håper vi får flere gode svar :)
Er i mål platespiller, elektronikk og høyttalere. Spørsmålet er om jeg på sikt savner høyttalerne.
Har kjøpt Focal Utopia hodetelefoner og Ferrum OOR hodetelefonforsterker.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Like vemodig kvar gong.
På skulen jobbar eg med høyrelurar. Det gjer elevane og, når dei får lov. Men dei likar mykje betre å fyre opp storeanlegget vi brukar til kabaret og disco.
Privat kan eg ikkje tenkje meg å bruke høyrelurar til anna enn unntakstilfelle, reiser og denslags. Høgtalarane mine er klart betre enn alt eg har høyrt av ting å hekte på hovudet, iallfall til alt anna enn detaljoppløysing.
Takk Arve
Hva har du hørt av det bedre hodetelefoner og forst.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Har brukt litt forskjellig, Sony og Sennheizer er det jeg kommer på, fin lyd bevares men mer avslappet med HT for meg
 
Topp Bunn