Forsterkere Er suverene måledata ensbetydende med tørrere lyd?

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
142
Sted
Sørnorge
Torget vurderinger
1
Suverene måledata danner et grunnlag for at her er det en mulighet til å få original (kilde lyd) rett i øret. Ikke alltid at dette blir likt, men personlig foretrekker jeg det, på godt og vondt. HiFi som slipper alt gjennom og ikke tilsetter egenlyd. Med kilde lyd mener jeg at hva medium som avspilles må jo gjerne være nær perfekt. Hvor finner jeg slikt? :unsure:

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.893
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Husk at ganske mange diskanter har kun beryllium coating... på aluminium..

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
939
Tenker at dette med dårlig innspillinger er en liten myte det også. Min erfaring er at får man høyttalere med lav nok forvrengning og nok kapasitet nedover i bassområdet, samt forsterkere med kapasitet til å drive dem, kan såkalt dårlige innspillinger låte helt fint.

I tidligere tider var det vanlig å plassere høyttalere inntil vegg, og drahjelpen bassen fikk fra veggen kunne kompensere for manglende kapasitet nedover. Med moderne høyttalere beregnet for fri plassering, men samtidig ikke godt nok dimensjonert nedover, kunne problemet med tynn lyd bli en realitet.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.687
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Tenker at dette med dårlig innspillinger er en liten myte det også. Min erfaring er at får man høyttalere med lav nok forvrengning og nok kapasitet nedover i bassområdet, samt forsterkere med kapasitet til å drive dem, kan såkalt dårlige innspillinger låte helt fint.

I tidligere tider var det vanlig å plassere høyttalere inntil vegg, og drahjelpen bassen fikk fra veggen kunne kompensere for manglende kapasitet nedover. Med moderne høyttalere beregnet for fri plassering, men samtidig ikke godt nok dimensjonert nedover, kunne problemet med tynn lyd bli en realitet.
En kan nesten ikke flytte på høyttalerne for å kompensere for dårlig ballanse og "harsk" lyd.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
939
En kan nesten ikke flytte på høyttalerne for å kompensere for dårlig ballanse og "harsk" lyd.
En del stativ høyttalere beregnet for fri plassering vil i mine øyne i utgangspunktet ha et handikap i forhold til å gjengi alle typer musikk. Kanskje det er derfor man har fått begrepet Hifi- høyttalere? De er i utgangspunktet ikke nok dimensjonert til å gjengi alle typer musikk, men man gjemmer seg bak myten om dårlig innspillinger og at ekte Hifi-høyttalere uansett ikke er beregnet på slike innspillinger?

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.893
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
En del stativ høyttalere beregnet for fri plassering vil i mine øyne i utgangspunktet ha et handikap i forhold til å gjengi alle typer musikk. Kanskje det er derfor man har fått begrepet Hifi- høyttalere? De er i utgangspunktet ikke nok dimensjonert til å gjengi alle typer musikk, men man gjemmer seg bak myten om dårlig innspillinger og at ekte Hifi-høyttalere uansett ikke er beregnet på slike innspillinger?
La oss si apekister ;)

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.687
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
haha...
Stativhøyttalere yter fremragende over Schroeder-frekvensen, der romets akustikk blir mindre dominerende. Legg til et par dedikerte subwoofere, og du får et høyttalersystem som blir både mer presist, tilpasningsdyktig og fleksibelt totalt sett.

Store gulvhøyttalere krever ofte mer kompromissfri plassering i rommet og kan lettere påvirkes av uønskede rommoduser, som ikke alltid lar seg unngå helt. Subwoofere gir derimot større frihet til å optimalisere plasseringen og minimere slike utfordringer.

Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
939
Jeg ser ofte at påstanden om en høyttaler er for avslørende i forhold til dårlig innspillinger dras frem. Dette for å begrunne at en Hifi-høyttalere ikke låter like bra med alle innspillinger.

Jeg er slett ikke sikker på om denne påstanden er korrekt. Det kan like gjerne være høyttaleren som avslører sine egne mangler i forhold til å gjengi en innspilling korrekt. Og sånn sett kan det bli en sovepute for en del fabrikanter. Skyld på innspillingen hvis høyttaleren ikke låter bra.

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
142
Sted
Sørnorge
Torget vurderinger
1

Dårlige innspillinger finnes alltid om vi vil det eller ikke. Solid god lyd starter med en god innspilling og ikke i forsterkeren eller høyttaleren. Og det er ikke en myte men en sannhet ingen kan snakke seg ut av. Så er det opp til oss da, hvor mye dårlighet eller herlighet vi får ut av all denne elendigheten :p

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.030
Sted
Østfold
Det skal ikke låte diskant eller bass. Det skal bare låte mellomtone, som strekker seg grenseløst i alle tenkelige retninger.

Det er ikke anlegget som avslører dårlige innspillinger. Det er innspillinger som avslører dårlige anlegg.

Når en innspilling er dårlig låter den allikevel bedre på et bedre anlegg. For eksempel bruker man ikke monitoring for at ting som ikke er optimalt skal låte ekstra jævlig. Man bruker det for at man skal ha marginer nok til at man får full oversikt over hva og hvor mye som bør justeres. Det blir vanskelig å tune lyden på en innspilling riktig om monitorene får det til å låte mye verre enn det egentlig er.

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
142
Sted
Sørnorge
Torget vurderinger
1
Joo litt bass eller diskant etter eget valg. Gode innspillinger avslører dårlige anlegg. Problemet er at mitt dårlige anlegg er bra nok. Hva fanden skal jeg gjjøre med det?

Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
939
Dårlige innspillinger finnes alltid om vi vil det eller ikke. Solid god lyd starter med en god innspilling og ikke i forsterkeren eller høyttaleren. Og det er ikke en myte men en sannhet ingen kan snakke seg ut av. Så er det opp til oss da, hvor mye dårlighet eller herlighet vi får ut av all denne elendigheten :p
Jeg mener at man like gjerne kan si at dårlige høyttalere finnes det alltid, som å si at dårlige innspillinger finnes det alltid.

Jo mer vi som forbrukere godtar påstanden om at høyttaleren er for avslørende for innspillinger, jo mer bidrar vi til å opprettholde status quo. Hvis oppfatningen som dannes er at man ikke kan forvente at en Hifi høyttaler nødvendigvis spiller all musikk like bra, er det vel ikke så rart at ikke flere er interessert i Hifi?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.687
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Har lyst til å teste et par subwoofere. Hva med et par Klipsch R-101SW Reference? Er disse for dårlige? Disse har ikke suverene måledata, men kanskje musikalske og dynamiske.

Sist redigert:
Topp Bunn