Er kabler egentlig et filter for lyden?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Det som nå har skjedd er at jeg orker ikke spille musikk på "go anlegget".
Det er ikke til å kjenne igjen. Lyden har ett slags filter over seg, eller for å si det på en annen måte virker det som anlegget er dopa. Det låter flatt og uengasjerende og mikrodynamikken sprudler ikke som før.

Gleder meg til nykablene kommer.
Bare av nyskjerrighet, er du i stand til å kvantifisere disse forskjellene? Altså hvor mye flatere og hvor mye mindre engasjerende og sprudlende? Kan man rangere ulike kabler etter disse parametrene, og f.eks. si at kabel X er så og så mye mer engasjerende enn kabel Y?
 
O

om.s

Gjest
Bare av nyskjerrighet, er du i stand til å kvantifisere disse forskjellene? Altså hvor mye flatere og hvor mye mindre engasjerende og sprudlende? Kan man rangere ulike kabler etter disse parametrene, og f.eks. si at kabel X er så og så mye mer engasjerende enn kabel Y?
Øyyh..dette er ikke tech hjørnet, her behøver man ikke "kvantifisere" noe som helst, det finnes alikevel de som skjønner hva som menes ;) .....

mvh
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Kabler er definitivt ett slags filter om vi skal bruke den betegnelsen.

Har nettopp fått meg monoblokker og mine vanlige sølvkabler ble da for korte i mitt nåverende oppsett.

I påvente av min nye og lengre sølvkabel bruker jeg nå en mikrofonkabel av meget god kvalitet ( i følge de som solgte den). Det er snakk om balansert kabel (xlr).

Det som nå har skjedd er at jeg orker ikke spille musikk på "go anlegget".
Det er ikke til å kjenne igjen. Lyden har ett slags filter over seg, eller for å si det på en annen måte virker det som anlegget er dopa. Det låter flatt og uengasjerende og mikrodynamikken sprudler ikke som før.

Gleder meg til nykablene kommer.
Snakker du om at du faktisk har byttet forsterkere og kabler samtidig? Mener du da at kablene alene utgjør den forskjellen du opplever?
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Snakker du om at du faktisk har byttet forsterkere og kabler samtidig? Mener du da at kablene alene utgjør den forskjellen du opplever?
Regnet med at det spørsmølet der ville komme.

Jeg plasserte monoblokkene ved siden av hverandre, der mitt gamle effekttrinn sto. Brukte samme kablene.

Dette ble gjort for å høre hva som ble forandret i lydbildet med mine nye "babyer" på plass. For de som lurer er dette Parasound JC 1 blokkene. Min gamle var hca 3500 fra samme produsent.

Hva ble bedre ? Jo, ALT, med det mener jeg fra den dypeste bass og hele veien opp. Men vil legge til at jeg har vært godt fornøyd med min gamle forsterker også.l

Da jeg hadde funnet ut av den lydmessige forskjellen ble blokkene plassert nær høytt. og de 3.5 m lange såkalt gode kablene koblet til.

Fy f,,,, for en nedtur,,,,,,,,,som nevnt tidligere i tråden falt alt sammen og det ble totalt uinspirerende å spille musikk.

I ren desperasjon har jeg i dag loddet sammen 2x coax kabel som jeg hadde liggende. Det lille jeg har hørt hittil virker meget lovende, faktisk så lovende at jeg begynner å lure på om ikke de skal få bli en stund.

Nei, kabler er det definitivt forskjell på lydmessig.


mvh
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Hyggelig med flere subjektivister på denne tråden! Helt utrolig at man ikke klarer å måle forskjeller når lyden blir så forskjellig, alt etter hva slags kabler man bruker!

Hva slags sølvkabler er det du har brukt da? Noen sier at sølvkabler har lett for å bli litt "spisse" i toppen. Du er sikkert ikke enig?
Hei !

Jeg har brukt kablene som Geir Molid har laget.

Kjøpte de av en kompis som hadde det problemet som du nevner, nemlig spisse i toppen.

Etter å ha brukt disse en stund nå, er jeg ganske så overbevist om at du må ha komponenter med meget høy oppløsning for at dette problemet ikke skal melde seg.
Matching må jo også nevnes

Har selv en meget god spiller der dette er på plass ( Audio aero capitole reference), og med jc 1 blokkene låter det nå i mine ører bare deilig.

Hifi er en deilig hobby når ting faller på plass og du bare kan nyte musikken i fulle drag.

mvh
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Var det skjerming på mikrofonkablene du brukte som du var misfornøyd med?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hyggelig med flere subjektivister på denne tråden! Helt utrolig at man ikke klarer å måle forskjeller når lyden blir så forskjellig, alt etter hva slags kabler man bruker!

Hva slags sølvkabler er det du har brukt da? Noen sier at sølvkabler har lett for å bli litt "spisse" i toppen. Du er sikkert ikke enig?
Jeg forstår det slik at en lydmessig forskjell på kabler i stor grad er sprikende, helt avhengig av hvem som lytter. Hvor er det forskjellen ligger da?
Man kan godt utføre en helt åpen test med kabler på samme anlegg og la f.eks 10 deltagere beskrive den ene kablen etter den andre uten å vite noe om kablene på forhånd. Jeg vil nok tippe (Og med god grunn) at lytteopplevelsene som blir beskrevet er høyst forskjellig av samme kabel. At sølvkabelen er spiss i toppen er høyst subjektivt, og stemmer ikke for alle som bruker slike kabler - men når ryktet først har begynt å rulle, hører plutselig alle at sølv låter spisst.

Mvh.

Vidar
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Var det skjerming på mikrofonkablene du brukte som du var misfornøyd med?
Ja, dobbel..... Kanskje det var det som var galt ?

Uansett, jeg lar øra bestemme.

mvh
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Fordi sansesystemet vårt ikke er konstant, men påvirkes av mange andre faktorer enn bare lydbølgene. Forventninger, dagsform, humør, konsentrasjon og et utall andre elementer kan forstyrre og påvirke en sanseopplevelse, selv om vi ikke er bevisst på det.
Dette er selvsagt helt riktig, men det blir feil når du AB-tester to kabler i løpet av 5 min. Det eneste jeg kan være med på er forventning. De andre parametrene dine er like.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Man kan godt utføre en helt åpen test med kabler på samme anlegg og la f.eks 10 deltagere beskrive den ene kablen etter den andre uten å vite noe om kablene på forhånd. Jeg vil nok tippe (Og med god grunn) at lytteopplevelsene som blir beskrevet er høyst forskjellig av samme kabel.
Mvh.
Vidar
Er det et problem?
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.336
Antall liker
3.529
Torget vurderinger
4
Det som betyr noe er jo at man selv er fornøyd :) Hele poenget med denne interessen er jo å dyrke våres egne subjektive meninger om lyd/musikk. Jeg setter opp anlegget etter min smak og mine sanseintrykk, ikke naboens :D
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Er det et problem?
Hvorfor skulle det være et problem? Jeg mener at det ikke er et problem isolert sett. Hvis det er et problem at en bruker betaler hønnmye penger for kabel som likevel ikke gir andre forutsetninger for lyd, enn det lampettledning gjør, men velger å betale hønnmye penger for kabel fordi denne gir en lydmessig positiv placebo effekt, så bør svaret være "ja".

Problemet er vel da egentlig at man få relativt lav valuta for pengene ved valg av en hønndyr kabel.

Vidar
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Problemet er at hifi-interreserte flest i for liten grad har lært seg å ha et grunnleggende gehør. Man styres i for stor grad av tvilsomme omtaler og hjernedøde selgere, hva som er inn/ut og gir kred i miljøet, forfengelighet osv. Og selvfølgelig egne evner som evt. musikalitet og evne til logisk tenkning.

Da jeg var fersk i faget brukte jeg gamle hifi-ørner og deres referanseanlegg til å hjelpe meg med alle viktige oppgraderinger. Først når jeg hadde hørt produktet opp mot noe som var ultimat visste jeg hva det sto for, og dermed at jeg var på riktig vei med oppgraderingene.


Mvh. RS
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Da jeg var fersk i faget brukte jeg gamle hifi-ørner og deres referanseanlegg til å hjelpe meg med alle viktige oppgraderinger. Først når jeg hadde hørt produktet opp mot noe som var ultimat visste jeg hva det sto for, og dermed at jeg var på riktig vei med oppgraderingene.


Mvh. RS
Og dette tror du at du er alene om? Hørt om Gudskompleks?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Hvorfor skulle det være et problem? Jeg mener at det ikke er et problem isolert sett. Hvis det er et problem at en bruker betaler hønnmye penger for kabel som likevel ikke gir andre forutsetninger for lyd, enn det lampettledning gjør, men velger å betale hønnmye penger for kabel fordi denne gir en lydmessig positiv placebo effekt, så bør svaret være "ja".

Problemet er vel da egentlig at man få relativt lav valuta for pengene ved valg av en hønndyr kabel.

Vidar
Spørsmålet var om det er et problem at forskjellige mennesker oppfatter lyd på forskjellig måte. Det var dette jeg kommenterte. Man streber jo etter en lydsignatur man selv liker.

Kabler behøver vel heller ikke være dyre for at man skal høre forskjell på dem. Dette er også et argument som trekkes frem til stadighet, og har egentlig ingen ting med hvorvidt det er hørbare forskjeller på kabler. Det er nok heller slik at det irriterer deg at noen bruker så mye penger på dette.

Og så er det dette med placebo da. Det ser ut som om dette er blitt standardforklaringen på alle påståtte hørbare forskjeller, og begynner nå også å dukke opp i forbindelse med andre "såkalte" tivilsomme tweaks og forbedringer. Jeg nekter ikke for at dette fenomenet eksisterer, men det blir temmelig redusert når man selv er klar over det.

Det eneste som gjenstår i argumentasjonen din er forventninger. Her kan jeg i grunnen ikke svare for andre enn meg selv, og jeg har helt klart forventninger når jeg drasser med meg en dyr kabel hjem for test, men hadde argumentasjonen din holdt vann ville jeg endt opp med å kjøpe disse så sant jeg hadde råd til det.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
ayaboh:  Jeg er nok uenig om det du sier om at placebo-effekten blir mindre når man kjenner til at placebo-effekten finnes.  Forventninger kan være både bevisste og underbevisste, og det er mulig man kanskje kan ignorere de bevisste forventningene, men da kan det plutselig oppstå en underbevisst forventning om at man skal høre noe annet enn de bevisste forventningene fordi man forsøker å unngå placebo-effekten.

Jeg mener å høre forskjell på kabler av og til.  Utfordringen er at forskjellene er små.  I kontrast til dette vil jeg gjerne dele følgende opplevelse med dere:
Jeg og en kamerat tunet et høyttalerfilter, og han hadde koblet opp to ulike kondensatorer på diskantfilteret, som vi kunne bytte raskt mellom med en fjernkontroll (modifisert relestyring for fjernstyring av lys).  Jeg syntes forskjellene var små, men hørbare, og jeg syntes selvfølgelig det ble mer diskant når den største kondensatoren var koblet inn (lavere tunet høypassfilter).  Så gikk kameraten min ut av rommet for å ordne noe, og jeg byttet litt CD og slikt.  Når jeg så satt meg tilbake i sofaen hadde jeg glemt hvilken knapp som hadde hhv. største og minste kondensatorverdi.  Ikke noe problem, det er vel fortsatt mulig å finne ut i etterkant, nå skal jeg bare finne ut hvilket alternativ som lyder best.  Vel, til min store overraskelse var det nå svært vanskelig å høre forskjell, og vi snakker her om målbare forskjeller som overgår kabelparametre mangfoldige ganger.  Jeg kan ha vært offer for lyttetretthet, musikk som ikke var så avslørende etc.  Men faktum var at når jeg ikke visste hva som spilte, så ble det mye vanskeligere å høre forskjell i det hele tatt, selv når jeg visste hvilke forskjeller jeg akkurat hadde ment å høre. Jeg fikk ihvertfall en aha-opplevelse i forhold til placebo-effekten, eller forventningseffekten om du vil.  Jeg vet nå at jeg overhodet ikke er immun mot den.  Likevel har jeg fortsatt å "høre" forskjell på kabler, spesielt signalkabler.  Om det er placebo eller reelle forskjeller vet jeg ikke.  Det er ikke SÅ viktig for meg.  Men det er viktig nok til at jeg vet at jeg aldri kommer til å bruke sinnsykt mye penger på kabler.

Epilog: Jeg har etter denne opplevelsen laget nye DIY-signalkabler som jeg hadde store forventninger til, men som ble forkastet på grunn av at de i mine ører låt dårlig.  De er nå erstattet av en skjermet mikrofonkabel fra Supra som igjen i mine ører låter bedre, selv om den koster en brøkdel av prisen.  DIY-kablene låt nettopp som om de hadde lavpassfilter øverst i diskanten, uten at jeg har noen grunn til å si at de påvirker signalet slik reelt sett. De var lekre å se på, men er altså forkastet i forhold til mine egne lyttetester og preferanser.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Da kan du jo spørre deg hvordan teknikerne som lager kablene klarer å implementere disse egenskapene, hvis de ikke lar seg fange av noen av instrumentene de bruker.
Ja, ja. Ingen ting oppdages ved tilfeldigheter. Alt skjer med lovmessighet......  :'(
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
roffe, - hvis placeboeffekten er underbevisst virker den hele tiden, ikke bare når du prøver et par nye kabler. Den er derfor i høyeste grad tilstede hele tiden når du sitter å hører på de komponentene du allerede har. Det kan jo da være interessant å høre hva dette medfører for alle som hører på musikk. Det har feks ingen hensikt å kjøpe ny forsterker, cd-spiller, høyttalere osv, ettersom det du hører ikke er reelt. Riktig?

Hvis forskjellen mellom to kabler er så liten at du ikke kan skille dem er det vel meningsløst å bytte. Ikke sant?

Et annet alternativ kan jo være at anlegget ditt ikke har god nok oppløsning og detaljeringsevne, og at du derfor har vanskelig for å skille dem. Jeg har selv to forskjellige par høyttalere med forskjellig bruksområde. Det ene paret skiller voldsomt mellom kabler, mens det andre er langt mindre kritisk.

Det er forøvrig ingen feil med DIY-kabler. Disse kan i mange tilfeller spille like bra som relativt dyre kjøpekabler.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Man sier ofte at det er mer mellom himmel og jord enn det vi vet. Jeg tror imidlertid at vi ikke trenger å tenke så stort, men å begrense seg til å si at; Det er mer mellom ørene enn det vi tror.

En oppfattelse av lyd er ikke absolutt og konstant hver gang lyden presenteres i sin samme form - som når man hører på samme lyd over samme uendrede anlegg flere ganger. Vi tillegger lyd egenskaper i kraft av å tolke den. Derfor tror jeg at forskjellen på kabler hovedsakelig foregår mellom ørene og ikke i kabelen - jeg kan ikke tenke meg andre steder forskjellene ligger enn akkurat mellom ørene. Målinger og direkte-sammenligninger viser jo gang på gang at det er uhyggelig små forskjeller mellom kabler - når det kan detekteres i det heletatt.

Mvh.

Vidar
Kanskje det kan være mer fruktbart å snakke om en gjenstands kvantifiserbare størrelse (objektivt målbart) og kvaliteter som ikke er målbare?

Men selv det som er målbart kan vekke strid i forhold til hvor mye de betyr i forhold til subjektiv opplevelse. Eksempel kan f.eks. være aksellasjonsevne og toppfart på biler. Objektivt skulle det ikke være noen målbar forskjell på å kjøre en boble i 200 km/t og en porsche i samme fart. Det samme om en akset fra 0-100 km/t på 10 sekunder med hhv. en semitrailer og en personbil.

Har lyst til å dra fram Søren Kierkegård. Han ville etter min oppfatning, kunne sagt noe sånt om at de målbare størrelsene er totalt uinteressant og at kun de subjektive opplevelsene er vesentlige og dermed "sanne". For meg er det egentlig totalt uinteressant om opplevde forskjeller er målbart eller ikke. Har selv opplevd forskjeller på kabler på samme måte som forskjellen mellom et album på CD og vinyl, selv om mastertapen var objektivt målbart den samme.

"Placebo" er et begrep som ofte blir trukket fram når det mangler målbare forklaringer på et fenomen.  En artig effekt av "placebo" ville ha vært om en subjektivt hadde opplevt strammere bass ved å bytte kabel en gang og opplevd 10 ganger strammere bass etter å byttet kabel 10 ganger, selv om kablene målte likt. Men slik er det naturligvis ikke. Og hvorfor: - Jo fordi det i bunn og grunn ikke finnes røyk uten ild.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det er en forutsetning for placeboeffekten at man vet hva man lytter til. Klarer man å skille uten at man vet det, så er forskjellene reelle. Og synes jeg at noe låter bedre enn noe annet, så vurderer jeg selvfølgelig en oppgradering.

Jeg for min del synes ikke nødvendigvis placebo-effekten er noe man skal unngå for enhver pris. Hvis den høyner opplevelsen, så synes jeg den har en misjon. Ulempen med den er at hvis man underbevisst alltid tror at det finnes noe bedre, så blir man lett offer for et evig oppgraderingsløp. Det verste med placebo-effekten er at den er såpass uforutsigbar.

Jeg vil si at dersom man ikke opplever forskjell mellom to kabler, så er det for alle praktiske formål ikke forskjell mellom dem, og følgelig ingen grunn til å bytte.

Jeg har for øvrig til gode å høre at noe anlegg skiller "voldsomt" mellom kabler. Og ja, jeg holder øregangene rene. ;)
 
K

knutinh

Gjest
Objektivt skulle det ikke være noen målbar forskjell på å kjøre en boble i 200 km/t og en porsche i samme fart. Det samme om en akset fra 0-100 km/t på 10 sekunder med hhv. en semitrailer og en personbil.
Hvis hhv fart og akselerasjon var eneste relevante parameter, ja. For de fleste av oss er også svingeegenskaper og bremseegenskaper av betydning, og der mistenker jeg at bobla villa ha en ganske så objektivt målbar forskjell.
Har lyst til å dra fram Søren Kierkegård. Han ville etter min oppfatning, kunne sagt noe sånt om at de målbare størrelsene er totalt uinteressant og at kun de subjektive opplevelsene er vesentlige og dermed "sanne". For meg er det egentlig totalt uinteressant om opplevde forskjeller er målbart eller ikke.
Her er du inne på en kjerne hva gjelder subjektivisme kontra rasjonalisme innen hifi. Noe av problemet oppstår når man diskuterer personlige sanseopplevelser fordi disse i utgangspunktet er individuell. Dessuten vil mange subjektivister bevisst eller ubevisst trekke inn argumenter fra den objektivistiske sfæren ("disse kablene låter best for meg fordi skin-effekten gjør at multitråd-kabler gir bedre diskant"). Altså en sammenblanding av subjektive personlige opplevelser, og argumenter hentet fra vitenskapen (ofte ved bruk av misforstått vitenskap).
Har selv opplevd forskjeller på kabler på samme måte som forskjellen mellom et album på CD og vinyl, selv om mastertapen var objektivt målbart den samme.
Målte du eller noen andre denne mastertapen? Jeg har forstått det slik at gravering av vinyl er en høyst subjektiv håndverk som medfører ganske store kreative inngrep i masteren. Det er slett ikke umulig at master-studioet laget separate mikser for de to bærerne heller, på samme måte som SACD og DVD-A blir tilgodesett mer dynamiske og velskrudde masterer for å tilfredsstille det fargede utvalget av kjøpere. Som igjen tror at den gode lyden utelukkende skyldes kvaliteter ved formatene =)
"Placebo" er et begrep som ofte blir trukket fram når det mangler målbare forklaringer på et fenomen.  En artig effekt av "placebo" ville ha vært om en subjektivt hadde opplevt strammere bass ved å bytte kabel en gang og opplevd 10 ganger strammere bass etter å byttet kabel 10 ganger, selv om kablene målte likt. Men slik er det naturligvis ikke. Og hvorfor: - Jo fordi det i bunn og grunn ikke finnes røyk uten ild.
Jeg synes at "forventning" er et mer nøytralt og passende begrep enn "placebo". Det finnes i høyeste grad andre veien også. Jeg forventer at jeg som teknolog vil være tilbøyelig til å tro at lytteeksempel A er likelydende med lytteeksempel B hvis jeg får opplyst at det er CD-spillere som bare skiller seg ved at den ene er velsignet av en Indisk guru, selv om det jeg faktisk får høre har forskjeller som jeg normalt ville høre.

Hvis så er tilfelle: Har du en forklaring på hvorfor du evt ikke kan skille en strømkabel til 2000,- fra den som fulgte med apparatet i en blindtest?

-k
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
[...] Det verste med placebo-effekten er at den er såpass uforutsigbar. [...]
Jeg vet ikke hvor godt kjent psykofysikk er blant hifi-folk, men dette fagområdet kan kanskje være med på å bringe debatten videre mht. forskjeller i musikkopplevelse. Roffe påpeker det uforutsigbare ved placeboeffekten. En faktor som kan påvise regelmessige forskjeller i lytteopplevelse (hvis undersøkelsene gjøres vitenskapelig), kan være er de psykofysiske egenskapene til kabelen.
Psykofysikk defineres gjerne som studiet av kvantitative relasjoner mellom subjektive (psykologiske) sanseopplevelser og de objektive (fysiske) stimuli som utløser dem. Psykofysikk er en del av persepsjonspsykologien.
M.a.o. kan det foreligge objektive fysiske forhold ved kabler som kan gi systematisk forskjellige opplevelseskvaliteter, innen hvert enkelt individ, dvs. forskjellene gjelder ikke nødvendigvis for alle mennesker. Psykofysikk studerer også fenomener som gjelder alle mennesker, f.eks. terskler for smerte, kulde, varme osv osv., og fagfolk innen dette bruker ofte et begrep som kalles jnd, eller "just noticeable difference", eller "såvidt merkbar forskjell".
Dette er som sagt noe annet enn placebo, som er et samlebegrep mht. bestemte forventninger, oppfatninger, meninger som den enkelte går inn i (lytte-) situasjonen med.
Hvis man altså anerkjenner at hifikabler har visse psykofysiske egenskaper, så er altså lydopplevelsen fra disse noe annet (og noe mer) enn bare "innbildning" (placebo).

Mvh.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Og dette tror du at du er alene om? Hørt om Gudskompleks?

Jeg nevnte ikke deg, du behøver ikke føle deg fornærma :-*

Og igjen; mangel på grunnleggende gehør og referanser er hovedproblemet, det skinner klart igjennom i flertallet av inlegg.


Mvh. RS
 
K

knutinh

Gjest
Jeg vet ikke hvor godt kjent psykofysikk er blant hifi-folk, men dette fagområdet kan kanskje være med på å bringe debatten videre mht. forskjeller i musikkopplevelse. Roffe påpeker det uforutsigbare ved placeboeffekten. En faktor som kan påvise regelmessige forskjeller i lytteopplevelse (hvis undersøkelsene gjøres vitenskapelig), kan være er de psykofysiske egenskapene til kabelen.
Psykofysikk defineres gjerne som studiet av kvantitative relasjoner mellom subjektive (psykologiske) sanseopplevelser og de objektive (fysiske) stimuli som utløser dem. Psykofysikk er en del av persepsjonspsykologien.
M.a.o. kan det foreligge objektive fysiske forhold ved kabler som kan gi systematisk forskjellige opplevelseskvaliteter, innen hvert enkelt individ, dvs. forskjellene gjelder ikke nødvendigvis for alle mennesker. Psykofysikk studerer også fenomener som gjelder alle mennesker, f.eks. terskler for smerte, kulde, varme osv osv., og fagfolk innen dette bruker ofte et begrep som kalles jnd, eller "just noticeable difference", eller "såvidt merkbar forskjell".
Dette er som sagt noe annet enn placebo, som er et samlebegrep mht.  bestemte forventninger, oppfatninger, meninger som den enkelte går inn i (lytte-) situasjonen med.
Hvis man altså anerkjenner at hifikabler har visse psykofysiske egenskaper, så er altså lydopplevelsen fra disse noe annet (og noe mer) enn bare "innbildning" (placebo).

Mvh.
Som jeg forstår deg så er det to helt forskjellige forklaringer på empiriske data av varierende troverdighet.

Hvis vi hadde hatt en repeterbar test-situasjon hvor en og samme person kunne høre forskjell på to "fornuftige" kabler (altså kabler som mange fysikere og elektro-mennesker påstår skal låte likt) så ville det ha vært relevant å snakke om jnd etc.

Når problemstillingen er den at _ingen_ greier å si hva som er A og hva som er B i det øyeblikk et forheng trekkes for, har man bare to muligheter i mine øyne:
1) Noe ved slike testoppsett reduserer følsomheten for å høre forskjell
2) Det vi mennesker mener er en hørbar forskjell er egentlig noe annet. Kall det gjerne forventning.

Hvis noen her faktisk greier å høre forskjell på f.eks strømkabler eller høyttalerkabler med noenlunde samme elektriske egenskaper så er jeg veldig interessert i å komme i kontakt. Jeg er hverken interessert i å henge ut noen eller å bevise min egen fortreffelighet, men å kunne dokumentere at noen kan plukke ut Supra fra Biltema 9 av 10 ganger ville f.eks være ganske revolusjonerende.

-k
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Som jeg forstår deg så er det to helt forskjellige forklaringer på empiriske data av varierende troverdighet.

Hvis vi hadde hatt en repeterbar test-situasjon hvor en og samme person kunne høre forskjell på to "fornuftige" kabler (altså kabler som mange fysikere og elektro-mennesker påstår skal låte likt) så ville det ha vært relevant å snakke om jnd etc.

Når problemstillingen er den at _ingen_ greier å si hva som er A og hva som er B i det øyeblikk et forheng trekkes for, har man bare to muligheter i mine øyne:
1) Noe ved slike testoppsett reduserer følsomheten for å høre forskjell
2) Det vi mennesker mener er en hørbar forskjell er egentlig noe annet. Kall det gjerne forventning.

Hvis noen her faktisk greier å høre forskjell på f.eks strømkabler eller høyttalerkabler med noenlunde samme elektriske egenskaper så er jeg veldig interessert i å komme i kontakt. Jeg er hverken interessert i å henge ut noen eller å bevise min egen fortreffelighet, men å kunne dokumentere at noen kan plukke ut Supra fra Biltema 9 av 10 ganger ville f.eks være ganske revolusjonerende.

-k
Jeg er ingen kabel-feinscmecker, men synes problemstillingen er interessant. Hvorvidt det finnes hørbare forskjeller, eller jnd, bør kunne testes ut i et fornuftig eksperimentaldesign. Problemstillingen er etter mitt skjønn empirisk/testbar, ikke bare teoretisk. Jeg har ikke selv lest slike tester eller gått inn og studert testdesignen, men jeg tar sjansen på en åpen tilnærming til feltet.

Jeg synes premissene dine virker rimelige ved første øyekast.
Ang. ditt punkt 1: jeg har ikke sett på slike testoppsett, men testoppsett kan i enkelte tilfeller frembringe systematiske feilkilder i resultatene. Jeg vil f.eks. tippe at det vil være et poeng å designe en eksperimentalsituasjon i sitt hjem der man er godt kjent med lyden og akustikken, slik at den økologiske validiteten blir best mulig. En mulig jnd synes rimeligere å oppdage når persepsjonsmessige "cues" i lyttekonteksten er innarbeidet hos personen.

Ang. punkt 2: det kan godt tenkes at dette er riktig. Imidlertid tror jeg ikke at 1) og 2) er logisk gjensidig utelukkende kategorier mht. forskjeller vedr. kabler.

Jeg er som sagt ikke bevandret i kabler, men er åpen for at det kan foreligge både forventninger og jnd når det kommer til stykket.
Hvis det derimot er slik at kabler er blitt testet i eksperimentelle situasjoner med høy økologisk validitet, og det ikke er funnet noen forskjeller, synes konklusjonen grei :)
 
B

Back_Door

Gjest
 Og igjen; mangel på grunnleggende gehør og referanser er hovedproblemet, det skinner klart igjennom i flertallet av inlegg.


 Mvh.  RS
Da har vel du tegnet en skyhøy verdiforsikring på ørene dine ?
 
L

Lydtekniker

Gjest
Og igjen; mangel på grunnleggende gehør og referanser er hovedproblemet, det skinner klart igjennom i flertallet av inlegg.
Din skøyer.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Jeg vil f.eks. tippe at det vil være et poeng å designe en eksperimentalsituasjon i sitt hjem der man er godt kjent med lyden og akustikken, slik at den økologiske validiteten blir best mulig. En mulig jnd synes rimeligere å oppdage når persepsjonsmessige "cues" i lyttekonteksten er innarbeidet hos personen.
Det er jo sevfølgelig dette vi alle gjør. Vi må bare ikke fortelle hvilke resultater vi kommer frem til her på forumet. Jeg kan godt skjønne at noen finner disse problemstillingene interessante, men har store problemer med å forstå hvorfor det skal ha en avgjørende betydning for hvilke kabler jeg foretrekker i et spesifikt oppsett. Hvis en eller annen psykologisk årsak får meg til å velge kabel A fremfor kabel B, vil også denne psykologiske årsaken medvirke til at jeg liker lyden fra kabel A hver gang jeg hører musikk etter dette, gitt at alle andre parametre er identiske.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
2) Det vi mennesker mener er en hørbar forskjell er egentlig noe annet. Kall det gjerne forventning.
-k
Hvis man ender opp med en kabel som man egentlig valgte basert på forventninger (iflg deg), vil disse kablene forandre karakter når forventningene ikke lenger eksisterer, altså etter at de er kjøpt og betalt? Vil de plutselig begynne å spille andeledes?
 
K

knutinh

Gjest
Hvis man ender opp med en kabel som man egentlig valgte basert på forventninger (iflg deg), vil disse kablene forandre karakter når forventningene ikke lenger eksisterer, altså etter at de er kjøpt og betalt? Vil de plutselig begynne å spille andeledes?
Hvis mitt alternativ 2) stemmer så vil kabelen fortsette å spille akkurat som før - som igjen er akkurat som en biltemakabel til 29.90. Hvis de bakenforliggende årsakene som fører til at din forventning gir deg en best opplevelse med "sperkabelen" ikke endrer seg, så går jeg ut ifra at du vil leve lykkelig med valget.

Jeg tar forbehold om at psykologi ikke er min sterke side.

Har du lest om "huleligningen"? Jeg respekterer fullt og helt din pragmatisme. Hvis det gir deg en bedre opplevelse i stua, hvem er jeg til å påstå at opplevelsen er "falsk"?

Men nå sier du at din opplevelse er sann, men at grunnen til den gjerne må være lyd, forventning eller en kombinasjon (det er irrelevant for din opplevelse). Er det da så kjettersk å lufte muligheten for at det kan være primært forventning?

Men jeg ser at jeg bryter mitt løfte om å ha meg ut av tråden (enda så bestemt jeg var på å holde det). Hvis temaet er klart for gjenopptagelse kan du kanskje starte en tråd på generelt, tech-hjørnet ellr o.t. alt ettersom i hvilken retning du vil dra diskksjonen?

mvh
Knut
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Kontaktpunkter er filter. Ikke kabelen i seg selv. Sørg for å ha rene kontakter, og så få som mulig. Og de som er loddet, er gjort med godt loddetinn og korrekt utført. Kontaktpunkter er målbare, ikke kablene i seg selv.

Mvh
Bjørn
 

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
kablene ikke målbare???

induktans, kapasitans, motstand....?
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
kablene ikke målbare???

induktans, kapasitans, motstand....?
Målbare m.t.p. innvirkning i det hørbare området+++.

Bjørn
 
O

om.s

Gjest
Det som betyr noe er jo at man selv er fornøyd :) Hele poenget med denne interessen er jo å dyrke våres egne subjektive meninger om lyd/musikk. Jeg setter opp anlegget etter min smak og mine sanseintrykk, ikke naboens :D
Amen!! :D.....

mvh
 
K

kbwh

Gjest
Joa, det kjekke med det er at vi alle også kan mene at det låter dritt hos naboen, selv om det egentlig er slik at det er hjemme hos oss at det virkelig låter rævva.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Det eksisterer tydeligvis en rekke ulike ideologiske grupperinger innen hifi-hobbyen. Foruten at vi har dem som hører forskjell på kabler kontra de som ikke gjør det har vi flere andre markante grupperinger.

Ikke bare har vi "subjektivister kontra objektivister"(teoriskaller) i forholdet teoretiske beregninger/"forklaringer" kontra lytteopplevelse, et tilsvarende ideologisk skille går tydeligvis mellom dem som tar hensyn til mer anerkjente referanser ved valg av utstyr og dem som primært tilstreber sin personlige, subjektivt foretrukne lyd.
At det så er opp til hver enkelt å forholde seg til disse ideologiene gjør ikke bildet mer oversiktlig.

Nå er det ikke nødvendigvis så store motsetninger mellom de ulike holdningene, men det at folk har såpass ulikt ideologisk ståsted kan tydeligvis gjøre en felles konstruktiv debatt, f.ex om kabling, ganske utfordrende.


Mvh. RS
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Kontaktpunkter er filter. Ikke kabelen i seg selv. Sørg for å ha rene kontakter, og så få som mulig. Og de som er loddet, er gjort med godt loddetinn og korrekt utført. Kontaktpunkter er målbare, ikke kablene i seg selv.

Mvh
Bjørn
Merkelig. Har du prøvd å telle antall loddepunkter før og etter kablene? 1000 kanskje? Et par fra eller til har vel neppe noen innvirkning totalt sett.
 
S

slowmotion

Gjest
Merkelig. Har du prøvd å telle antall loddepunkter før og etter kablene? 1000 kanskje? Et par fra eller til har vel neppe noen innvirkning totalt sett.
Så lenge alle loddingene er gode er jeg enig.
Men en dårlig lodding ødelegger hele sjokoladekaka......
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Merkelig. Har du prøvd å telle antall loddepunkter før og etter kablene? 1000 kanskje? Et par fra eller til har vel neppe noen innvirkning totalt sett.
Med dette som utgangspunkt ville du også hevde at "en kabel fra eller til" ikke har noe innvirkning totalt sett.

Tenk deg at det er minst like mange printbaner på elektronikkortene som det er loddepunkter. Du har printbaner og internkabler i CD-spiller, kabel fra spiller til forforsterker, nye printbaner, internkabler i forforsterker + volumkontroller av ymse kvalitet, kabler fra forforsterker til effektforsterker, nye printbaner, internkabler i effektforsterker, høyttalerkabler, internkabling til høyttalerens delefilter, metervis 0,5 kvadrat i delefilterspoler, videre internkabler til elementene, koblingslisser mellom elementterminaler og talespole, talespole på 0,001 - 0,01 kvadrat, med 3-6 ohm indre motstand, høy induktans, og en mekanisk transduser med forvrengning på 100 - 1000 ganger av elektronikken - og kanskje 1 million ganger mer forvrengning enn alle kabler i signalkjeden tilsammen, og så hele veien tilbake igjen. Hva gjør 1,5 - 2 meter høyttalerkabel fra eller til?

Vidar
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
Et helt greit premiss for diskusjonen, og da trekker jeg meg stille og rolig ut av tråden siden det er uinteressant for meg =)

-k
He-he... Men du argumenterer godt, det skal du ha ;)
 
Topp Bunn