Er kabler egentlig et filter for lyden?

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Hei!
Den er grei!
Da kan det jo hende at det i stor grad snakkes mye forbi hverandre om mulige hørbare forskjeller på f.eks. høyttalerkabler.
Dette fordi det ofte ikke oppgis hva kvadratet på mange ht.kabler egentlig er (så langt jeg vet).
AU 24 ER tynn, jeg har sett den "naken"
Noen som vet hva det totale kvadratet på lederen i en Valhalla er?
Jeg vet ikke!
Noen som vet hva det totale kvadratet er på f.eks. div. Kimberkabler er , selv om de ser ut som hageslanger (noen av dem)?
Skulle vært morsomt og visst slikt opp mot om vi i det hele tatt snakker om eventuelle forskjeller på kabler og hvilke?
Forstått slik at de som hevder å høre forskjeller ikke snakker om andre kabler enn de som påstår det motsatte ::)
Mvh.KW
Kanskje inne på noe nå. Hvis man skal lage en kabel som har de samme parametrene og lyden som en Valhalla, må man kan lage en kabel som ser ut som Valhalla.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Kanskje inne på noe nå. Hvis man skal lage en kabel som har de samme parametrene og lyden som en Valhalla, må man kan lage en kabel som ser ut som Valhalla.
Dette er jo teoretisk riktig, borsett fra at du utelater å nevne materialvalg da. Hvis vi skal spikke fliser av flisespikkingen, så vil forskjellig konstruksjon alltid gi forskjellig forutsetninger for hvordan produktet oppfører seg. Det er imidlertid ufattelig små variasjoner lydmessig det er snakk om, nesten uansett konstruksjonsmåte.

Til sammenligning kan vi vel forvente hvor mye mer eller mindre nedbør det blir på vestlandet i vinter, avhengig av hvor mange som pisser i havet nå på høsten. Det er en forskjell i klimaets forutsetninger om man velger å pisse i havet eller ikke, uten at dette må bety at det blir en merkbar endring i nedbørsmengen på vestlandet. - Nok en tungvint parallell fra denne kanten ;D...

Vidar
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Til sammenligning kan vi vel forvente hvor mye mer eller mindre nedbør det blir på vestlandet i vinter, avhengig av hvor mange som pisser i havet nå på høsten. Det er en forskjell i klimaets forutsetninger om man velger å pisse i havet eller ikke, uten at dette må bety at det blir en merkbar endring i nedbørsmengen på vestlandet. - Nok en tungvint parallell fra denne kanten ;D...
Men hvis du kun drikker smeltevann fra isbreer, og pisser det samme ut i havet, så bidrar man vel netto ingenting...da tar vel bare vannet en liten omvei. ;D :p
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Men hvis du kun drikker smeltevann fra isbreer, og pisser det samme ut i havet, så bidrar man vel netto ingenting...da tar vel bare vannet en liten omvei. ;D :p
Likevel kan man risikere å få 0,5 liter mindre nedbør på østlandet, hvis man drikker brevann og pisser ved vestkysten i stedet for på østlandet. Nå må man jo ta med i beregningen at man underveis fra Strynefjellet til Maura, blir det et par pissepauser som kan få uante følger for de stakkars østlendingene - og vestlendinger for den saks skyld.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Dette er jo teoretisk riktig, borsett fra at du utelater å nevne materialvalg da. Hvis vi skal spikke fliser av flisespikkingen, så vil forskjellig konstruksjon alltid gi forskjellig forutsetninger for hvordan produktet oppfører seg. Det er imidlertid ufattelig små variasjoner lydmessig det er snakk om, nesten uansett konstruksjonsmåte.

Vidar
Betyr dette at du faktisk med enkle midler kan lage en kabel som jeg ikke kan skille fra feks en Valhalla? Jeg tror faktisk veldig mange vil være interessert i dette, og den kan gjerne være "fornuftig" konstruert.

Jeg tror selv at det er små muligheter for at du faktisk klarer dette, men send meg gjerne noen meter når de ferdige så skal jeg gi deg en ærlig tilbakemelding om hva jeg synes. Er de bedre enn dem jeg benytter i dag kommer jeg til å beholde dem.
 
S

slowmotion

Gjest
Du tenker logaritmisk, jeg tenker lineært. Uansett tankemåte utgjør frekvensene 2500 - 20 000 Hz 87,5% av hele registeret.
Hvor mange oktaver er det mellom 0 og 2500Hz? - Uendelig mange. Man kan ikke regne med oktaver for å finne det prosentvise frekvensomfanget i et gitt område ;-)

Vidar
Ser ingen grunn til å tenke på den måten,
men du må gjerne gjøre det.

For meg er 2500 til 20000Hz 3 oktaver,
altså ca 30% av området 20-20000Hz.

;)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Ser ingen grunn til å tenke på den måten,
men du må gjerne gjøre det.

For meg er 2500 til 20000Hz 3 oktaver,
altså ca 30% av området 20-20000Hz.

;)
En liten visualisering som ikke overbeviser noe som helst antar jeg :)

Her er hvit støy filtrert slik at øverste kanal har filtrert vekk alt under 2500Hz, og alt over 2500Hz er filtrert vekk på nederste kanal:


Her er logaritmisk frekvensplot:


Her er en lineær frekvensplot:


Vidar
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg nøyer meg med å si at jeg vet om (nå) to stykker her på HFS som IKKE hører til på "verste" subjektivist-øy har sagt og/eller vist meg at de hører forskjell på ht.kabler, så får du LowQ bare fortsette med ditt og dine målekurver og annet liknende som interesserer deg (noe som selvfølgelig er helt ok for meg)
Jeg for min del liker bedre å lytte til musikk (mange timer hver dag,som oftest).
Jeg går sikkert for ting som ikke alltid gir nevneverdig lydforbedring (om enn i det hele tatt) og kan hende har jeg kastet bort noen kroner på slikt, noen erfaringer rikere og lever i beste velgående videre.
I mellomtiden har jeg lyttet til masse musikk uten at nevnte mulige "duppeditter" har "ødelagt" musikkgleden for meg selv om de kanskje ikke virker (som trodd)
Skulle jeg derimot bruke (opp) tiden min på å finne ut av hvorvidt ting er lydforbedrende i tydelig til lite tydelige til mikroskopiske til ingen forskjell overhode ved hjelp av måleinstrumenter,kurver o.l. så kunne jeg kanskje ha fått meg en ny interesse, men ikke tale om at jeg vil bytte den med musikklytting ;)
Jeg synes veldig ofte at det er både kjedelig og "slitsomt" nok bare å prøve forskjellige ting (særlig tyngre komponenter) :-/
Skjønner jo at det er en nødvendighet ved hjemlån av dyrere komponenter for ikke å gjøre feilkjøp.
Noise Harvester f.eks. kjøper jeg og bruker jeg fordi jeg har troen på at det gjør noe positivt for lyden, etter den markedsføringen av den som jeg har lest samt andre tilbakemeldinger der jeg har funnet slikt.
Jeg velger her å ta sjansen på at et velrennomert firma som PS Audio
særlig på strømforbedringsiden ikke vil/ tør ta sjansen på å markedsføre
noe som bare er rein "snakeoil" (som de likevel ikke tjener all verden på sammenliknet med sine dyrere produkter (tror jeg da)
Jeg veit faktisk ikke om jeg for min egen del en gang vil gidde å bruke særlig mye tid på å tvangsfinlytte etter om hvorvidt denne støyhamsteren gjør noe med lyden som jeg eventuelt vil kunne hevde at jeg kan skille ut i en blindtest.
Dette gjorde jeg f.eks. heller ikke da jeg i sin tid kjøpte mine PS Audio netkabler.
Blinker den så vet jeg at det er støy der som den (forhåpentligvis :) ) fjerner, blinker den ikke (men virker) så vet jeg at det tyder på minimalt med støy (i følge markedsføringen) begge disse to tingene gir meg en god følelse, skulle jeg ha blitt lurt (for disse 800.-) så har jeg likevel lyttet til musikk mesteparten av tiden og det er vitsen for meg.
Andre får gjøre som de vil, vi er forskjellige og det bør vi vel bare respektere noe vi vel også gjør, men det er ikke alltid like lett å forstå ;)
Mvh.KW
 
K

kbwh

Gjest
Fint innlegg, KW.

Laget meg nye høyttalerkabler i går kveld, men A/B testing av lydmessige kvaliteter er ikke fruktbart for meg (og de nye er skrudd fast mens de gamle hadde bananplugger. Mye styr ville det vært). Jeg synes selvfølgelig at de nye låter bedre, men det gjør man nesten alltid når man tweaker. Det viktigste er at de nye kablene ser bedre ut. Det har jeg fra min kone.

For ordens skyld: Et tweak betyr for meg en endring som i audioområdet og til hifibruk ikke gir målbar forskjell, men som kanskje er hørbar.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
Dette er noe jeg har lurt litt på, og jeg skulle gjerne høre hva folk mener om dette:

Ideelt skulle kabler kanskje slippe strømmen rett gjennom fra forsterker til høyttaler på en slik måte at signalet fra forsterkeren ikke blir berørt eller farget noe som helst. Likevel gjør alle kabler alltid et eller annet med lyden, selv om det ikke alltid er så mye. Men på hvilken måte er det denne fargingen egentlig skjer?

Når vi beskriver lyden en kabel leverer, bruker vi gjerne uttrykk som "varm", "fyldig bass", "luftig diskant" o.l. Handler dette rett og slett om at kablene tar bort noe og slipper fram noe annet av det forsterkeren leverer og på denne måten gir et inntrykk av at kablene "produserer" f.eks. mer bass eller mer av visse frekvenser? Altså, kan det være slik at hvis noen kabler "filtrerer bort" litt av mellomtone og diskant, vil det oppfattes som om kablene leverer mer bass når man skrur opp volumet til ønsket nivå? For kablene kan vel ikke legge til noe? Eller..?

For litt siden byttet jeg ht-kabler, fra Isoda HA-20 til Audioquest Midnight+. Jeg ble overrasket over endringene i lydbildet: Først og fremst gikk bassen dypere og det var liksom mer informasjon i diskanten. Mer å lytte til, rett og slett. Samtidig virket det som om jeg ikke trengte å skru volumknotten like langt opp som før, men dette er jeg ikke helt sikker på.

Det hører også med til mine spørsmål om dette at da jeg nylig byttet forsterker fra Cayin 252b til Bladelius Thor Mk2(visstnok ferdig innspilt), ble det en frekvens i diskanten som stakk seg ut ganske ubehagelig hvis jeg spilte høyt. Dette var ikke noe problem med Cayin-forsterkeren. Problemet forsvant likevel nesten helt ved at jeg fjernet spadene som kobler kablene til høyttalerne, slik at jeg nå kjører avisolert kabel mellom kabel og ht. (Jeg vil fjerne spadene på forsterkeren også - bare jeg blir bedre i skuldra sånn at jeg kan flytte på dette droget av en forsterker.) Poenget her er at denne skrikinga i diskanten virker på meg som en slags "resonans" skapt av spadene. Er dette riktig forstått? Spadene var av kobber og var relativt dyre - visstnok fra Nordost.

Altså: Hvordan er det kabler farger lyden? Som et filter, som en resonanskasse eller må det forstås på andre måter?

:) :) :)
Kabler ændre lyden og det er faktisk ligemeget, om det er i signalvejen eller i strømforsyningen! Kabler er et filter der farver lyden i mere eller mindre grad. Mangel på kvadrat begrænser bassen f.eks. Kobber gør lyden mere bamset! Plastik sluger energi, men giver også en ekko effekt der gør at lyden bliver tykkere!
Små kabelstykker i strømforsytningen påvirker lyden. Jeg har i søndags skiftet kobber kabler på 1,5 kvt. i strømforsyningen i min hjemmebygget forforstærker med 2 x 44.000 uF/40 volt til 2,5 kvt. i sølv belagt med finguld (NLE). Disse kabler var uden isolering som kobberet også var.
Det resulterede i mere tryk på bassen og meget mere dynamisk lydbillede. Prismæssigt kostede det næsten ingen ting og derfor er det vejen at gå. Om det skyldes sølvet eller det større kvadrat ved jeg ikke. Der sidder også en del Duelund kabler på 0,75 kvt, med silke/lindolie der blev afkortet lidt.
Et højttalerkabel med større kvadrat giver mere hug i bassen, hvis det ellers er konstrueret ordentligt. Jeg har gjort forsøg med Duelund kabler i forskellige tykkelser og med antal. NLE kabler skal jeg have afprøvet 5 kvt. mod to på 1 alt 10 kvt.
Mvh.
Sven Palvig
(Der nu er tilbage igen efter en lang havesæson).
:)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Bra innlegg KW. Du har min fulle støtte til å gjøre det du syns er mest fruktbart for deg. Jeg velger å tro at det man investerer i, i god tro, og av ting som virkelig gjør lydforbedringer også, så er det som oftest en fornøyelse å sette seg ned og vite at man har pleiet anlegget med "kjærlighet og omsorg". Det å vite at du bryr deg om det du investerer i gir en egen god følelse. Slik er det i alle fall for meg.
Det jeg måtte foreta av målinger, er ingen fasit på all verdens dupeditters innvirkning, men kun ment som en veileder vekk i fra de tweak som ikke utgjør signalmessige forskjeller. Jeg skulle nok vært flinkere til å poste innlegg med en veileder for det jeg mener og tror utgjør virkelige forskjeller. Jeg har bare en sånn rar trang til å fragmentere alle påstander og bevise eller motbevise dem - folk som er litt skrudde i hode har gjerne en sånn trang ;D
Samtidig vil jeg si at alle tester og målinger har gitt meg mye mer innsikt i fysikkens hifi-verden enn jeg på forhånd hadde trodd. Det er mange tweak som faktisk funker:


Vidar
 
O

om.s

Gjest
Hei!
Jeg nøyer meg med å si at jeg vet om (nå) to stykker her på HFS som IKKE hører til på "verste" subjektivist-øy har sagt og/eller vist meg at de hører forskjell på ht.kabler, så får du LowQ bare fortsette med ditt og dine målekurver og annet liknende som interesserer deg (noe som selvfølgelig er helt ok for meg)
Jeg for min del liker bedre å lytte til musikk (mange timer hver dag,som oftest).
Jeg går sikkert for ting som ikke alltid gir nevneverdig lydforbedring (om enn i det hele tatt) og kan hende har jeg kastet bort noen kroner på slikt, noen erfaringer rikere og lever i beste velgående videre.
I mellomtiden har jeg lyttet til masse musikk uten at nevnte mulige "duppeditter" har "ødelagt" musikkgleden for meg selv om de kanskje ikke virker (som trodd)
Skulle jeg derimot bruke (opp) tiden min på å finne ut av hvorvidt ting er lydforbedrende i tydelig til lite tydelige til mikroskopiske til ingen forskjell overhode ved hjelp av måleinstrumenter,kurver o.l. så kunne jeg kanskje ha fått meg en ny interesse, men ikke tale om at jeg vil bytte den med musikklytting ;)
Jeg synes veldig ofte at det er både kjedelig og "slitsomt" nok bare å prøve forskjellige ting (særlig tyngre komponenter)  :-/
Skjønner jo at det er en nødvendighet ved hjemlån av dyrere komponenter for ikke å gjøre feilkjøp.
Noise Harvester f.eks. kjøper jeg og bruker jeg fordi jeg har troen på at det gjør noe positivt for lyden, etter den markedsføringen av den som jeg har lest samt andre tilbakemeldinger der jeg har funnet slikt.
Jeg velger her å ta sjansen på at et velrennomert firma som PS Audio
særlig på strømforbedringsiden ikke vil/ tør ta sjansen på å markedsføre
noe som bare er rein "snakeoil" (som de likevel ikke tjener all verden på sammenliknet med sine dyrere produkter (tror jeg da)
Jeg veit faktisk ikke om jeg for min egen del en gang vil gidde å bruke særlig mye tid på å tvangsfinlytte etter om hvorvidt denne støyhamsteren gjør noe med lyden som jeg eventuelt vil kunne hevde at jeg kan skille ut i en blindtest.
Dette gjorde jeg f.eks. heller ikke da jeg i sin tid kjøpte mine PS Audio netkabler.
Blinker den så vet jeg at det er støy der som den (forhåpentligvis :) ) fjerner, blinker den ikke (men virker) så vet jeg at det tyder på minimalt med støy (i følge markedsføringen) begge disse to tingene gir meg en god følelse, skulle jeg ha blitt lurt (for disse 800.-) så har jeg likevel lyttet til musikk mesteparten av tiden og det er vitsen for meg.
Andre får gjøre som de vil, vi er forskjellige og det bør vi vel bare respektere noe vi vel også gjør, men det er ikke alltid like lett å forstå ;)
Mvh.KW
Godt og reflektert innlegg KW, tangerer mye av mine egne tanker slår det meg når jeg leser meg ned gjennom.....

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Bra innlegg KW. Du har min fulle støtte til å gjøre det du syns er mest fruktbart for deg. Jeg velger å tro at det man investerer i, i god tro, og av ting som virkelig gjør lydforbedringer også, så er det som oftest en fornøyelse å sette seg ned og vite at man har pleiet anlegget med "kjærlighet og omsorg". Det å vite at du bryr deg om det du investerer i gir en egen god følelse. Slik er det i alle fall for meg.
Det jeg måtte foreta av målinger, er ingen fasit på all verdens dupeditters innvirkning, men kun ment som en veileder vekk i fra de tweak som ikke utgjør signalmessige forskjeller. Jeg skulle nok vært flinkere til å poste innlegg med en veileder for det jeg mener og tror utgjør virkelige forskjeller. Jeg har bare en sånn rar trang til å fragmentere alle påstander og bevise eller motbevise dem - folk som er litt skrudde i hode har gjerne en sånn trang ;D
Samtidig vil jeg si at alle tester og målinger har gitt meg mye mer innsikt i fysikkens hifi-verden enn jeg på forhånd hadde trodd. Det er mange tweak som faktisk funker:


Vidar
Hei LowQ!
Først vil jeg takke for at de syntes innleget var fint :D
Slik sett at vi kan tolerere hverandres meninger og ikke minst vinklinger til hva vi "skrudde" huer liker best å drive med i forhold til hifi.
Jeg vet jo at du er en person som liker å finne ut av mangt og meget, antagelig mye mer enn mange her på HFS er klar over ;)
Kanskje er din innfallsvinkel det som opptar deg mest, samt at du vel også driver med dine løsninger/konstruksjoner/bygge som medfører at du uansett er nødt til å drive mye med målinger etc.
Mange driver jo med så mye fintuning og oppgraderinger at jeg i hvert fall ville ha vært redd for at selve musikklyttingen kunne bli "lidende"
Selv om også jeg er litt bitt av dette, en blir jo påvirket av det en ser,hører og opplever på messer og hos andre.
Jeg prøver oftest å ikke tråkke noen (for hardt) på tærne, når jeg legger inn innlegg som f.eks. det forrige.
Dersom alle prøver å bestrebe seg på det, så vil en for det første få greiere svar og etter min mening mindre "krangling" som ofte dreier seg om følelser.
Som jeg sa vi er forskjellige også i måten vi reagerer på overfor f.eks. andres innlegg/uttalelser.
Det er en 4-5 her på HFS (skal ikke nevne navn for husfredens skyld ::) ) som jeg føler at jeg virkelig må veie mine ord for før jeg svarer dem med uenighet/andre synspunkter , "lettantennelige" er vel et brukbart ord ;D
Det er jo egentlig ingen grunn til bevisst og tenne dem.
Likevel er det også noen som jeg ser på som minst like stor amatør som jeg selv er, som går ut med kjempehøy fane, da er det ikke alltid jeg klarer å dy meg.
Uansett så er det ikke deg jeg har i tankene her nå.
Likevel må jeg få lov til å si, at jeg kanskje syntes du messet litt vel mye om hvor dårlig det måtte bli med bassrefleks ;D for en tid tilbake og så langt jeg nå veit har du nå laget det sjøl ;)
Jeg tar sjansen på at du takler den ;)
Jeg mener vel å si at det kan være lurt av både den ene og den andre å være litt ydmyk ovenfor det faktum at synet på ting ofte kan forandre seg over tid og med alder.

Mvh.KW
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Du kan godt tråkke meg litt på tærne KW, men bare ikke venste stortå. Der har jeg pr. i dag en inngrodd negl ;)

Vidar
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Du kan godt tråkke meg litt på tærne KW, men bare ikke venste stortå. Der har jeg pr. i dag en inngrodd negl ;)

Vidar
Hei!
Den neglen fikser du sjøl på et "fikst" vis, tipper jeg (du kan) ;)

Mvh.KW
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hei!
Den neglen fikser du sjøl på et "fikst" vis, tipper jeg (du kan) ;)

Mvh.KW
Ja, jeg har målt den til å være vondere en den andre stortåa. Rent subjektivt er den mye vondere enn det jeg har målt den til. Det kjennes som om den er hundre ganger så vond, men jeg målte den til å være bare 3dB vondere i mellomkjøttet og opp til roten. På tuppen, 1dB vondere, og ca 250dB vondere når jeg sparker butt i noe tungt og uflyttelig. Dessuten er det en fasedreining på ca 13O ved 30O off axis horisontalt.

Joda, med all denne viten skal jeg nok klare å fikse den :)

Vidar
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
En leder som overfører strøm danner et magnetfelt rundt seg. Er strømmen konstant vil magnetfeltet også være konstant. Magnetfelt som går motsatt vei vil frastøte hverandre, og tiltrekke hverandre når magnetfeltet går samme vei. Magnetfeltets retning bestemmes av strømretningen gjennom kabelen.

(...) osv. osv.
Dette er sikkert et bra svar, men det er jo litt over hodet på meg. Skal nok ta en kveld en gang og sette meg litt inn i det, men inntil da...
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Dette er sikkert et bra svar, men det er jo litt over hodet på meg. Skal nok ta en kveld en gang og sette meg litt inn i det, men inntil da...
Det er nåkså elemenær fysikk, men selv om fysikken av denne sort eksisterer betyr, det ikke at du trenger å gruble så mye over det egentlig. Det noen kaller mokrofoni i kabler bør være velkjent fysikk, men det har ingen betydning fra eller til rent signalmessig.
Lytt heller til musikken og vær glad for at anlegget virker :)

Vidar
 
Topp Bunn