Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.424
    Antall liker
    1.979
    Torget vurderinger
    8
    Hei jeg får vist ikke svar eller råd fra klasse D ekspertene her!
    ? nr 1
    Forslag til klasse D integrert til Klipsch La Scala og hORNS Mummy ?
    Gato er testet, en flott forsterker men matchet ikke på disse.
    ?nr 2
    Hvorfor synes jeg og de som pleier og høre musikk hos meg at La Scala og hORNS spiller bedre enn Kii Three, Dynaudio XD60 samt flere andre par som har hvert innom her bl.andre med Anthem romkalibrering ?

    Til sist! Hvorfor mener min bror som forøvrig ikke er opptatt av hifi at det nærmeste han har hørt en ekte saxofon var hos meg. Han er proff saxofonist og musiker med flere tiårs erfaring i studio etc ?

    Håper jeg kan få noen fornuftige svar/meninger uten snakk om feilkonstruerte høyttalere 😊
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.545
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg er såpass heldig at jeg hører Norges fremste blandede ungdomskor øve en gang i uka eller så. Klart, de har ikke et symfoniorkester i bunn, men menneskestemmen er den beste mellomtonereferansen man kan ha.
    Jeg er ærlig talt ikke så interessert i forsterket musikk som referanse. Den er prosessert i utgangspunktet, selvfølgelig ok for å finne feil i bassregisteret f.eks, men for meg stopper det omtrent der.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.669
    Torget vurderinger
    1
    Personleg likar eg nok best LP på eit godt røyroppsett med litt påkosta høgtalarar! Pris er trass alt nokså viktig!
    Greit nok at du personlig liker LP best.
    Men hvorfor i all verden er prisen nokså viktig!??
    Pris har ingenting med kvalitet å gjøre lengre nødvendigvis, man kunne før si at man får det man betaler for men det synes jeg ikke lengre.
    Om man er opptatt av status så er vel prisen viktig, er man opptatt av lyden så er prisen egentlig uvesentlig. Lyd har vel aldri vært så dyrt som nå, men samtidig så har det vel aldri vært så billig for et ordentlig bra oppsett heller.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Greit nok at du personlig liker LP best.
    Men hvorfor i all verden er prisen nokså viktig!??
    Pris har ingenting med kvalitet å gjøre lengre nødvendigvis, man kunne før si at man får det man betaler for men det synes jeg ikke lengre.
    Om man er opptatt av status så er vel prisen viktig, er man opptatt av lyden så er prisen egentlig uvesentlig. Lyd har vel aldri vært så dyrt som nå, men samtidig så har det vel aldri vært så billig for et ordentlig bra oppsett heller.
    Er man opptatt av best mulig lyd er prisen ikke uvesentlig. Man kan ikke lage gull av gråstein, ei heller innen hifi. Dette sagt, det finnes selvsagt mye overpriset utstyr og man kan få utmerket lyd uten å bruke en formue.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.336
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Priser på haifai har forlatt virkeligheten fullstendig i de siste par tiår. Om vi tar en svært god forsterker fra slutten av 80-tallet, som da kostet 15-20.000, så tilsvarer dette rundt 30-40.000 i dag, - ikke 3-400.000. Om man skryter på seg utvikling og innovasjon i lange baner, så er faktisk dette for det aller meste tullprat. Legg så til at produksjonskost i generell sammenheng relativt sett har gått betydelig ned pga økt automatisering og moderne produksjonsmetoder. Audio er faktisk intent unntak fra dette.Digitale systemer har aldri vært så billige som nå, hvilket helt tydelig avspeiles i prisene på alt annet enn HiEnd. Humbugfaktoren har derimot økt med flere hundre prosent, - og da har vi enda ikke snakket om kabler og "luftrensere"......
    Rett nok finnes det noen unntak, men også der logikk og fornuft nokså fjernt fra den øvrige verden...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det eneste betydelige som har skjedd av utvikling innen audio de siste 40 åra er at DSP har blitt tilgjengelig i helt vanlige produkter. Selv kompaktanlegg til 3000 kr har DSP. Ja, klasse D har kommet og blitt bra, men ingen revolusjon akkurat.

    Selv så spiller jeg på 20 år gamle høyttalere som fortsatt er vanskelig i overgå synes jeg.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Priser på haifai har forlatt virkeligheten fullstendig i de siste par tiår. Om vi tar en svært god forsterker fra slutten av 80-tallet, som da kostet 15-20.000, så tilsvarer dette rundt 30-40.000 i dag, - ikke 3-400.000. Om man skryter på seg utvikling og innovasjon i lange baner, så er faktisk dette for det aller meste tullprat. Legg så til at produksjonskost i generell sammenheng relativt sett har gått betydelig ned pga økt automatisering og moderne produksjonsmetoder. Audio er faktisk intent unntak fra dette.Digitale systemer har aldri vært så billige som nå, hvilket helt tydelig avspeiles i prisene på alt annet enn HiEnd. Humbugfaktoren har derimot økt med flere hundre prosent, - og da har vi enda ikke snakket om kabler og "luftrensere"......
    Rett nok finnes det noen unntak, men også der logikk og fornuft nokså fjernt fra den øvrige verden...
    Jeg kjøpte et par Rogers LS35/A rund 78 for 3,5k, og nå vil de ha 45k for det samme
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Snart 5000 innlegg her. Dette må da være tidenes lengste pissekonkurranse!
    Det eneste betydelige som har skjedd av utvikling innen audio de siste 40 åra er at DSP har blitt tilgjengelig i helt vanlige produkter. Selv kompaktanlegg til 3000 kr har DSP. Ja, klasse D har kommet og blitt bra, men ingen revolusjon akkurat.

    Selv så spiller jeg på 20 år gamle høyttalere som fortsatt er vanskelig i overgå synes jeg.
    Skjønner godt du synes tråden er blitt lang når du selv sitter på fasiten. Det er sørgelig at vi alle ikke kan bade i samme fortreffelighet 😎😊

    Selv synes jeg tråden har et utall sidespor, men for min egen del finner jeg en del gull innimellom gråsteinen.
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    na_X: Eg meiner ikkje generelt at pris=kvalitet. Oppgjennom tida har eg lytta til mykje utstyr, og det slår meg ofte at det er samanhengar mellom pris og kvalitet. Men nokre gongar har også sk "budsjettutstyr" imponert, både når det gjeld høgtalarar og elektronikk. Likevel, leiter ein medviten nok, trur eg vi i dag kan finne utstyr som er svært rimeleg i forhold til kvalitet. Men som eg skreiv, har eg kome til at eg måtte finne meg i å betale litt for dei høgtalarane som eg fann ut at eg likte! Også her: Personlege val og subjektive vurderingar, som er det viktigaste for meg!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg burde kommer meg ut og høre litt ekte instrumenter, live. Igjen.
    Det begynner å bli en stund siden, og jeg savner det virkelig. I en normal verden hører jeg live musikk minst en gang i uka, men nå husker jeg knapt når jeg hørte det sist, med unntak av at jeg har et par gitarspillende mennesker som er innom her av og til.
    Jeg kan ikke garantere at du får tårevåte øyne, men dersom du er rå til å koke kaffe og samtidig har vaffelpresse av støpejern og med mye rømme i røra...
    ...Så har jeg noe av det beste den italienske trekkspill produsenten Zero Sette har laget, opp gjennom historien, samt en Fender Precision bassgitar.

    På den annen side, spiller du med rørforsterkere og over Klipsch så blir det vel uansett forvrengt & hardt å hør på :oops: :rolleyes: :cool: :giggle: 😃 :) :p

    (Herre min Skaper, hvor jeg nå tar det fra...)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.669
    Torget vurderinger
    1
    Er man opptatt av best mulig lyd er prisen ikke uvesentlig. Man kan ikke lage gull av gråstein, ei heller innen hifi. Dette sagt, det finnes selvsagt mye overpriset utstyr og man kan få utmerket lyd uten å bruke en formue.
    Har hørt høyttalere og forsterkere til 10-20K som spiller bedre enn mye i 100K klassen, men har fortsatt ikke hørt noe til 2-3K spille bedre enn 10-20K så det har jeg til gode senere. Kommer man opp på et visst nivå så er det hovedsakelig direkte hardware man betaler for så lenge det er masseprodusert og slipper unna med mye humbug utviklingskostnader som det har blitt så utrolig populært å ta seg overbetalt for (såpass overpriset at selger de bare kun et produkt så har de dekt inn hele utviklingskostnaden + litt til tipper jeg). Dårlig utviklede produkter som er overpriset er ikke nødvendigvis bedre enn rimelige og gode masseproduserte greier er min erfaring. Klart, man må opp på et visst nivå i pris men prisen er ikke lengre veldig styrende på om noe er bra eller dårlig lengre så derfor sier jeg at prisen er uvesentlig og noe jeg personlig ikke tenker alt for mye på når jeg handler hifi (dama mi er mer opptatt av prisen på ting jeg kjøper enn det jeg er). Design og finish er jo såklart noe som ofte drar prisen endel opp for å få opp WAF.

    Men igjen, hvor er skillet på billig og dyrt utstyr? Er det 10K, 20K, 50K, 100K, 200K, 500K, 2 mill? Det er vel også ganske subjektivt..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.669
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke garantere at du får tårevåte øyne, men dersom du er rå til å koke kaffe og samtidig har vaffelpresse av støpejern og med mye rømme i røra...
    ...Så har jeg noe av det beste den italienske trekkspill produsenten Zero Sette har laget, opp gjennom historien, samt en Fender Precision bassgitar.

    På den annen side, spiller du med rørforsterkere og over Klipsch så blir det vel uansett forvrengt & hardt å hør på :oops: :rolleyes: :cool: :giggle: 😃 :) :p

    (Herre min Skaper, hvor jeg nå tar det fra...)
    Høres veldig ut som et hardt innslag av svensk-toppar? :cry:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.474
    Antall liker
    102.668
    Torget vurderinger
    23
    Skjønner godt du synes tråden er blitt lang når du selv sitter på fasiten. Det er sørgelig at vi alle ikke kan bade i samme fortreffelighet 😎😊

    Selv synes jeg tråden har et utall sidespor, men for min egen del finner jeg en del gull innimellom gråsteinen.

    Slike tråder er fine til bl.a. å "weed out the Suckers" - og når en kryssmatcher denne med enkelte andre tråder så er mønsteret ganske klart!
    Brennevin til jul lista blir kortere og kortere - mens "ATA" registeret øker i omfang!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Skjønner godt du synes tråden er blitt lang når du selv sitter på fasiten. Det er sørgelig at vi alle ikke kan bade i samme fortreffelighet 😎😊

    Selv synes jeg tråden har et utall sidespor, men for min egen del finner jeg en del gull innimellom gråsteinen.
    Ja det er en håpløs tråd egentlig.
    Hvis man stikker fingern i bakken litt og ser hva som har skjedd de siste 40 år så er det veldig nær ingen ting.
    For 40 år sida: (jeg tar 40 år, for det er så langt tilbake min egen erfaring går)

    Dynamiske høyttalere? Check
    Planar magnetiske høyttalere? Check
    Elektrostatiske høyttalere? Check
    Hornhøyttalere? Check
    Dipol høyttalere? Check
    Lukkede høyttalere? Check
    Bassrefleks høyttalere? Check
    Transmisjonslinje høyttalere? Check
    Passive høyttalere? Check
    Aktive høyttalere? Check

    Rørforsterkere? Check
    Transistorforsterkere? Check
    Klasse A? Check
    Klasse AB? Check
    Klasse D? Check

    Vinyl? Check
    Digital audio? Check
    Tape? Check

    DSP ? Nope

    Det har kanskje, bare kanskje, skjedd en evolusjon på noen av områdene. Men ingen revolusjoner.

    Det som jo også har skjedd er noe som heter Internet, som visstnok er en flopp, men har ført til at man kan høre på mye mer møl enn tidligere. Men noe bedre lyd har det neppe ført til....?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.669
    Torget vurderinger
    1
    Åja jeg trodde "vaffelpresse av støpejern med mye rømme i røra" var snakk i om tube rolling;)
    Varme med tykk konsistens:)
    Var litt det med bass-gitar og trekkspill jeg fikk noen dårlige assosiasjoner til.. Rømme-vafler har ikke så mye med musikk å gjøre heldigvis. ;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    11.182
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke garantere at du får tårevåte øyne, men dersom du er rå til å koke kaffe og samtidig har vaffelpresse av støpejern og med mye rømme i røra...
    ...Så har jeg noe av det beste den italienske trekkspill produsenten Zero Sette har laget, opp gjennom historien, samt en Fender Precision bassgitar.

    På den annen side, spiller du med rørforsterkere og over Klipsch så blir det vel uansett forvrengt & hardt å hør på :oops: :rolleyes: :cool: :giggle: 😃 :) :p

    (Herre min Skaper, hvor jeg nå tar det fra...)
    :D
    Min forrige svigerfar var et petimeter med absolutt gehør, han hadde spesialisert seg på overhaling av trekkspill, hans absolutte favorittprodusent var Stradella, og han demonstrerte gjentatte ganger årsaken for meg; den korte beskrivelsen er dynamikk.
    Dessuten hadde han Fender Jazzbass og et par flotte halvakustiske gitarer. :D
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Var litt det med bass-gitar og trekkspill jeg fikk noen dårlige assosiasjoner til.. Rømme-vafler har ikke så mye med musikk å gjøre heldigvis. ;)
    Skjønte at du ikke mente det, fikk bare en (i mitt hode) morsom assosiasjon til matching...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.474
    Antall liker
    102.668
    Torget vurderinger
    23
    Var litt det med bass-gitar og trekkspill jeg fikk noen dårlige assosiasjoner til.. Rømme-vafler har ikke så mye med musikk å gjøre heldigvis. ;)
    WTF??? Begge instrumenter er da - som nesten alle instrumenter - utmerkede musikkformidlere i hendene på kyndige utøvere....
    Makan til forutinntatthet og stigmatisering finner jeg bare i..... :unsure: eh.. fanken.... :oops: veldig mange tråder på HFS
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.336
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke mobb trekkspillet!! Som Sluket sier - glimrende instrument i hendene på de som kan noe mer enn Øystein Backe.... :cool:
    Asmund Bjørken med sin trekkspilljazz er et glimrende eksempel...... Som vi, har alle generasjoner en forkjærlighet for populærmusikken fra egen ungdomstid, og har trekkspillet definitivt en plass..... Trekkspillmusikk er uendelig mye mer enn Calle Scheven...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.669
    Torget vurderinger
    1
    WTF??? Begge instrumenter er da - som nesten alle instrumenter - utmerkede musikkformidlere i hendene på kyndige utøvere....
    Makan til forutinntatthet og stigmatisering finner jeg bare i..... :unsure: eh.. fanken.... :oops: veldig mange tråder på HFS
    Det var bare et lite forsøk på humor fra min side i en ellers så stigmatiserende tråd det er blitt. :devilish: Svensktoppar har jo ødelagt endel instrumenter (eller kombinasjoner av de) for min del, men instrumenter i seg selv er jo ikke det som lager musikken heldigvis og dyktige musikere klarer jo å lirke ut bra greier uansett hva de spiller på heldigvis. :)
    fb_img_1506888845173617645599.jpg
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.119
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Hvorfor synes jeg og de som pleier og høre musikk hos meg at La Scala og hORNS spiller bedre enn Kii Three, Dynaudio XD60 samt flere andre par som har hvert innom her bl.andre med Anthem romkalibrering ?

    Til sist! Hvorfor mener min bror som forøvrig ikke er opptatt av hifi at det nærmeste han har hørt en ekte saxofon var hos meg. Han er proff saxofonist og musiker med flere tiårs erfaring i studio etc ?
    Er dette retoriske spørsmål?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Ikke mobb trekkspillet!! Som Sluket sier - glimrende instrument i hendene på de som kan noe mer enn Øystein Backe.... :cool:
    Asmund Bjørken med sin trekkspilljazz er et glimrende eksempel...... Som vi, har alle generasjoner en forkjærlighet for populærmusikken fra egen ungdomstid, og har trekkspillet definitivt en plass..... Trekkspillmusikk er uendelig mye mer enn Calle Scheven...
    Mange som dømmer trekkspillet som instrument, men når en fikk høre og se Art Van Damme spille på dette instrumentet, så var det flere som fikk et annet inntrykk av instrumentets egenskaper på en som mestret instrumentet til det fulle:)
    Rørforsterker var ikke noe som passet så godt for trekkspill. Det var Polytone Minibrute transistor de ville ha, og det var det også Art Van Damme brukte. Joe Pass og Jim Hall brukte også denne forsterkeren på Jazzgitar.
    Dette er noe audio rørhuer ikke kan uttale som om, da de ikke har prøvet det selv:) Klasse D er etter hvert blitt mere brukt av akkustiske gitarister... Kan bare nevne Kirk Sand guitars...
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.119
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Ja det er en håpløs tråd egentlig.
    Hvis man stikker fingern i bakken litt og ser hva som har skjedd de siste 40 år så er det veldig nær ingen ting.
    For 40 år sida: (jeg tar 40 år, for det er så langt tilbake min egen erfaring går)

    Dynamiske høyttalere? Check
    Planar magnetiske høyttalere? Check
    Elektrostatiske høyttalere? Check
    Hornhøyttalere? Check
    Dipol høyttalere? Check
    Lukkede høyttalere? Check
    Bassrefleks høyttalere? Check
    Transmisjonslinje høyttalere? Check
    Passive høyttalere? Check
    Aktive høyttalere? Check

    Rørforsterkere? Check
    Transistorforsterkere? Check
    Klasse A? Check
    Klasse AB? Check
    Klasse D? Check

    Vinyl? Check
    Digital audio? Check
    Tape? Check

    DSP ? Nope

    Det har kanskje, bare kanskje, skjedd en evolusjon på noen av områdene. Men ingen revolusjoner.

    Det som jo også har skjedd er noe som heter Internet, som visstnok er en flopp, men har ført til at man kan høre på mye mer møl enn tidligere. Men noe bedre lyd har det neppe ført til....?
    Det som er interessant og synd er hvor kort man har kommet med dsp innen hifi.
    Hvis man ser til foto så er ikke forskjellen i ren bildekvalitet revolusjonerende stor mellom 1980 SLR og 2021 DSLR, men forskjellen mellom 1980 instamatic og 2021 mobilkamera er enorm. Man har altså klart å trykke ganske nær DSLR kvalitet inn i et mobilkamera ved hjelp av avansert teknologi. Hadde man hatt samme utviklingen innen hifi så ville man hatt Soundbars til 5k som var nesten like gode som et high-end stereoanlegg.
    Problemet er selvfølgelig at ingen vil betale for denne utviklingen. Et godt mobilkamera solgte telefonen og markedet var/er enormt. God lyd selger ikke til det brede lag dessverre.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Det går ann å være litt off topic hvis det også omhandler rørets fremtid. Det går noe tregere med audio-rør's fremtid. Det går mere fremover på den instrumentale siden :) Også i henhold til den mere praktiske siden.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Ikke det jeg vet, men leste en artikkel om at det ble brukt klasse D forsterkeer på en messe, og de hadde en effekt på rundt 400 watt🙂 Jeg bruker Henriksen amp på gitar som er transistor på 160w. Vet ikke hvilken klasse, for da må en spørre Peter Henriksen. Jeg kjøpte forterkeren direkte! Skal ikke se bort ifra at klasse D blir mere brukt!
     
    Sist redigert:

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Leser du en krimbok på hytten med vind/kaldt ute. Du har d varmt og godt med vin foran peisen, boken sitter i hånden som en deilig fjenkontroll så blir boka ganske mye bedre enn om jeg jegb sitter på t-banen
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er mye som spiller inn på totalopplevelsen. Noen trenger glødende rør å se på, jeg for min del vil helst ha det totalt mørkt... Hver sin smak ;)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er mye som spiller inn på totalopplevelsen. Noen trenger glødende rør å se på, jeg for min del vil helst ha det totalt mørkt... Hver sin smak ;)
    Nå er det vel lyden med rør folk først og fremst syns er attraktivt.
    Det pga lyden det består...og vil bestå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn