Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Snickers: Du er litt på kjøret igjen! Du seier Rognlien er ein representant for" hovedproblemet her", og vidare "den evige latterliggjøringen" og så motsett veg "folk som ikke skjønner sitt beste". Eg trur du får problem når du vil prøve å underbygge dette!
    Eg er einig i at reklame og PR er eit gnagsår i samfunnet vårt, og einig i ein del av skildringane dine om reklamen for dum hi-fi. Men er det bedre elles i samfunnet? Eg bir forbanna kvar dag når PC-en min blir brukt for i det "skjulte" for å styre vanene mine, dei vil berre ha meg til å bruke pengar. Eg er dritt lei!
    Men er det verre i hi-fi-bransjen? Er ikkje dette ein flik av eir generelt problem i våre kapitaliserte samfunn? Kanskje skytset må rettast dit reklamestrategiane blir klekte ut?
    "Folk som ikke skjønner sitt eget beste" var et eksempel på retorikk brukt av nettopp "rørpolitiet".

    Det er forskjell på å ville selge noe, og å ville selge noe som man vet er lureri. Det kan selvsagt være at man ikke vet hva man holder på med, men når vi krever at rørleggere, elektrikere, snekkere osv skal ha peiling på det de driver med, burde vi kanskje kreve det samme av hifibransjen? Vi betaler ikke elektrikeren for å gjemme en magisk kabel i veggen, vi betaler ham for å legge riktig kabel som følger riktig standard på en fornuftig måte så det virker.

    Vi har sett utallige eksempler på billige ferdige produkter som bare er pakket inn i et annerledes utseende kabinett, og dette forsvares med nebb og klør av "ekte entusiaster" som må beskytte de stakkars produsentene med de aller høyeste prisene, selv etter at svindelen er avslørt med bildebevis. Hei, var det du som forsøkte å stjele lommeboka mi? Her har du en million, kan du investere dem for meg?

    Husk at jeg latterliggjør ikke. Jeg bare beskriver ting som allerede er beviselig latterlige.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Diskantdriveren i Kii three er helt ok, koster vel fort 500kr og er egentlig et godt kjøp. De andre driverne derimot, de kommer fra aller nederste hylle hos Tymphany, og i følge Tymphany selv måler de ikke særlig bra. Det er ingen aktiv korreksjon av driverne, så om den høyttaleren måler bra, ja da er det noe alvorlig galt med måleutstyret ditt. Men riktig god spredningskontroll har de. Man kan ikke si at "dette representerer lyden av klasse D" eller "dette representerer lyden av spredningskontroll", for her er det så mye mer som også er blitt skrevet mye om andre steder i denne tråde, men som du hopper lettvint over.
    Du er bare helt utrolig 😊 Disse høyttalerne er skrytt opp i skyene av både lyttere og skribenter verden over! dsp,klasse D osv, samne med Dutch. Kan også nevne Dynaudio XD60 som jeg har hatt! Greit førsteinntrykk men blir rett og slett for tamme, triste, mangel på fotrykk etc etc etc. Nei av de som virkelig bryr seg om lyd og har masser av lytter erfaring så lever klasse A,a/b,rør,transe i beste velgående. Er de der ute som liker klasse D også deriblandt meg ved riktig matching 😊
    Så har vi mister Rognlien som ikke bare er en av hovedgrunnene mine til gleden ved musikkavspilling men for mange andre også😊
    Det spesielle med ‘’ det eneste rette klasse D og dsp’’ gutta her inne er at man ikke kan like andre ting uten at det da er feilkonstruert😱
    Men det skal du ha! at Kii Three som fikk gudestatus når de kom ut skulle bli slaktet av deg overrasker meg🤪
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    om den høyttaleren måler bra, ja da er det noe alvorlig galt med måleutstyret ditt.
    Ser forsåvidt greit ut her:


    917Kii3fig3.jpg


    917Kii3fig5.jpg


    Her er det mer: https://www.soundandrecording.de/equipment/kii-three-midfield-monitor-im-test/

    Syntes også den låt veldig bra da jeg hørte den med BXT-modul for et par år siden, ville vært overraska om den målte spesielt dårlig. Men overraskelse er tegn på læring, så det er jeg ikke redd for.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hva får deg til å tenke ar det er en automatisk slutning? Er det ønskelig å desimere en annen tilnærming enn en selv har?
    Det er ikke en automatisk slutning, det er antitesen til en subjektivitet som tror det er en motsetning mellom musikalitet og målinger.

    Det spørs også hva du mener med ulike tilnærminger. Jeg stoler på hørselen til folk med sans for musikk og null interesse for hifi mer enn jeg stoler på hifi-entusiaster som snakker imot gode målinger. Når førstnevnte sier at det låter veldig klart eller får fot så betyr det noe. Når en audiofilianevrotiker savner for mye bredde, høyde, dybde i lydbildet, bass, varme, «musikalitet» - uten å reflektere over musikken det lyttes til .... synes det låter for sterilt eller whatnot, så tar jeg det med en klype salt.

    De som skjønner seg på lydkvalitet snakker om hvordan musikken formidles, imo. Stort sett kan jeg bedømme (innenfor mine egne musikalske begrensninger) om folk beskriver lydgjengivelse på en troverdig måte eller ei. Det er mange proffer som er opptatt av lydkvalitet - og jeg har fått både tyn og skryt fra den kanten ved flere anledninger... og treffsikkerheten er høy. Deres beskrivelse av hva som er riktig og galt er relativt teknisk, konkret, spot-on - og blottet for hifi-lyrikk. Og som regel kan vi se hva som går galt i målinger og simuleringer når vi skjønner hvor skoen trykker. Blomsterspråket kommer ikke fram før det tekniske er på stell og de glemmer formidlingsleddet. Men da er det musikken de beskriver, ikke anlegget.

    Et hi-fi anlegg er et (fortrinnsvis) presisjonsinstrument med svært målbar ytelse. Jeg tenker at de som vil ha noe annet enn presis gjengivelse ikke er spesielt gode musikklyttere, men mer på jakt etter spesielle lydeffekter, status-symboler, eierglede osv.

    Det er mange som har god lyd - og vet å verdsette det. Og noen har kommet dit uten målemikrofon og DSP. Hvis anlegget presenterer musikk på en bra måte, så måler det bra. Det har jeg både hørt og målt.

    Jeg vil at alle skal bli hørt, men jeg vil ikke at folk som ønsker et anlegg fordi de er glad i musikk skal bli villedet til å kjøpe imponatoreffekter og jåleri som ikke påvirker lydkvaliteten ... og noen ganger degraderer.

    Ønsker du en relativistisk toleranse der folk like gjerne hører på lyrikere som eksperter, og mange blir forledet til å bruke titusener på anlegg som ikke gir en god musikkformidling?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Når en audiofilianevrotiker savner for mye bredde, høyde, dybde i lydbildet, bass, varme, «musikalitet» - uten å reflektere over musikken det lyttes til .... synes det låter for sterilt eller whatnot, så tar jeg det med en klype salt.
    Hva er i veien med å ønske litt dimensjoner på lydbildet? Det tonale er jo peace of cake. Skal vel være en opplevelse ikke et studie?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ønsker du en relativistisk toleranse der folk like gjerne hører på lyrikere som eksperter, og mange blir forledet til å bruke titusener på anlegg som ikke gir en god musikkformidling?
    Denne tankegangen er foreldet, enkelt og greit. Den baserer seg på at en naivt gikk inn i en butikk , etter å ha lest år med reklame og tidvis svada om forbedringer som teknisk ikke var der, og brukte hauger på ting en egentlig ikke visste noe om.. Jeg velger å tro at de fleste forbrukere i dag har lest seg vel så mye opp på målinger og spes for de ting de ønsker å kjøpe , enn som baserer seg kun på antagelser og følelser alene. Det forundrer meg at du, som muligens vil være i front på enkelte områder, har en så bakstreversk tankegang ifht de kundene du kunne ha hatt. For disse kundene er mer informert enn noen gang og "belønner" de produktene som er gjennomarbeidet og gir god ytelse ifht pris, tilgjengelighet og brukervennlighet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hvis man søker tredimensjonal gjengivelse på alt så kan det gå ut over andre parametere*. Noen innspillinger har mye dybde, andre har mindre. Hvis man er glad i musikk så burde ambisjonen være å gjengi det som er på innspillingen - stort sett uten sminke. Kostnadene ved å pynte på lyden er at man mister mye informasjon av musikalsk verdi .... om ikke på favorittkuttet, så på annen musikk.

    *det går an å skape rom og dybde i tørre studio-opptak, omtrent som en mastering-ingeniør kan gjøre. Men det handler om multichannel og dsp og er bortenfor det vi diskuterer her.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det er ikke alltid en dårlig ide å tenke at de fleste som mener noe uten å flagge en egeninteresse har en eller annen grunn til å mene det. Straks man konkluderer med at en hel gruppe meningsytere tar feil om sine egne opplevelser utelater man en stor mengde data man vet relativt lite om.

    Det er selvsagt ikke det samme som at en eneste en av disse konkluderer rett når de forsøker seg på det, men man kan alltids finne frem til mer riktige konklusjoner bare man får samlet inn data og studert dem tilstrekkelig.

    Når man både fornekter at spredning som konsept har betydning, og samtidig avviser alle som snakker om romfølelse som kunnskapsløse særinger, da bør det ringe en bjelle en eller annen plass.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Den største jobben en musikkelsker gjør, er å finne ut hva en selv liker, hvordan en selv ønsker musikken presentert. Det finner en ikke ut uten å prøve, dessverre.

    Det er mye lettere og sikrere å gå mot et godt målende oppsett i et forhåpentligvis godt rom, men det garanteres ikke med det at det er den subjektiv optimale opplevelsen man har kjøpt av den grunn.

    Vanskelig å komme seg unna en del prøving og feiling uansett hvilken vei man velger.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Denne tankegangen er foreldet, enkelt og greit. Den baserer seg på at en naivt gikk inn i en butikk , etter å ha lest år med reklame og tidvis svada om forbedringer som teknisk ikke var der, og brukte hauger på ting en egentlig ikke visste noe om.. Jeg velger å tro at de fleste forbrukere i dag har lest seg vel så mye opp på målinger og spes for de ting de ønsker å kjøpe , enn som baserer seg kun på antagelser og følelser alene. Det forundrer meg at du, som muligens vil være i front på enkelte områder, har en så bakstreversk tankegang ifht de kundene du kunne ha hatt. For disse kundene er mer informert enn noen gang og "belønner" de produktene som er gjennomarbeidet og gir god ytelse ifht pris, tilgjengelighet og brukervennlighet.
    Jeg registrerer at du ikke svarte på mitt spørsmål etter at jeg svarte på ditt.

    Er du feig eller hva?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg registrerer at du ikke svarte på mitt spørsmål etter at jeg svarte på ditt.

    Er du feig eller hva?
    Nei. Du ble kanskje litt lei deg da du ikke har verdensherredømme med din løsning for presentasjon av lyd ? Hva vet nå jeg. Jeg innser bare at jeg har et mer positivistisk bilde av de som har denne hobbyen, at de kan treffe kvalifiserte valg uten "eksperter" eller "lyrikere", at kvalifiserte valg kan foretas helt fritt. Og alikevel lykkes med å ha en gjengivelse en selv trives med. Det er vel det det handler om, hva en selv mener .. Til syvende og sist.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis man søker tredimensjonal gjengivelse på alt så kan det gå ut over andre parametere*. Noen innspillinger har mye dybde, andre har mindre. Hvis man er glad i musikk så burde ambisjonen være å gjengi det som er på innspillingen - stort sett uten sminke. Kostnadene ved å pynte på lyden er at man mister mye informasjon av musikalsk verdi .... om ikke på favorittkuttet, så på annen musikk.

    *det går an å skape rom og dybde i tørre studio-opptak, omtrent som en mastering-ingeniør kan gjøre. Men det handler om multichannel og dsp og er bortenfor det vi diskuterer her.
    Tenker jeg bare siterer deg uten å kommentere dette våset.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    .....
    Når man både fornekter at spredning som konsept har betydning, og samtidig avviser alle som snakker om romfølelse som kunnskapsløse særinger, da bør det ringe en bjelle en eller annen plass.
    Du snakker om meg i siste avsnitt. Det er ekstremt overdrevet og unyansert og upresist og får stå for din egen regning.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Tenker jeg bare siterer deg uten å kommentere dette våset.
    Leste sitatet fra @Bx flere ganger, men skjønner ikke helt hva som er så kontroversielt?

    Skjønner at innlegget kan oppfattes litt normativt («burde ambisjonen være...»), men takhøyden på HFS tåler vel såpass?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hvis man er glad i musikk så burde ambisjonen være å gjengi det som er på innspillingen - stort sett uten sminke. Kostnadene ved å pynte på lyden er at man mister mye informasjon av musikalsk verdi .... om ikke på favorittkuttet, så på annen musikk.
    Man da vel for søren nyte musikk om bruker sminke eller ikke. Musikere flest har ingen problemer med å nyte musikk på dårlige anlegg engang.

    Dessuten så er alle innspillinger forskjellige så det er ingen fasitsvar på hva som er beste anlegg. Man taper noe uansett hvilken vei man går. Ingenting er perfekt, men det finnes gyldne middelveier som fungerer bra på det meste.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Man da vel for søren nyte musikk om bruker sminke eller ikke. Musikere flest har ingen problemer med å nyte musikk på dårlige anlegg engang.

    Dessuten så er alle innspillinger forskjellige så det er ingen fasitsvar på hva som er beste anlegg. Man taper noe uansett hvilken vei man går. Ingenting er perfekt, men det finnes gyldne middelveier som fungerer bra på det meste.
    Bx gjorde den feilen at han blandet det normative med det positive. Utilgivelig for en fagøkonom. Han fortjener virkelig en smekk for å blande de to😂🤣😂
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Nei. Du ble kanskje litt lei deg da du ikke har verdensherredømme med din løsning for presentasjon av lyd ? Hva vet nå jeg. Jeg innser bare at jeg har et mer positivistisk bilde av de som har denne hobbyen, at de kan treffe kvalifiserte valg uten "eksperter" eller "lyrikere", at kvalifiserte valg kan foretas helt fritt. Og alikevel lykkes med å ha en gjengivelse en selv trives med. Det er vel det det handler om, hva en selv mener .. Til syvende og sist.
    Det er veldig mange som har en lygjengivelse de ikke trives med og som leter i blinde mens pengene renner ut.

    Jeg forventet en rask utvilking både hos konsumenter og produsenter ettersom dsp var low hanging fruit allerede for 20 år siden. Jeg er overrasket over hvor sent det går og tenker at jakten på lydkvalitet viker for andre, sterkere krefter.

    Men du har fortsatt ikke svart:

    Hva var ditt drømmescenario? Utover å spre gift...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Bx gjorde den feilen at han blandet det normative med det positive. Utilgivelig for en fagøkonom. Han fortjener virkelig en smekk for å blande de to😂🤣😂
    Det stemmer nok. 👍

    Og jeg burde sikkert holdt kjeft.

    Noen ganger er det vanskelig å skille. Mange vil ha fordelene med en farget gjengivelse, samtidig som de prøver å bli kvitt ulempene. Det går ikke. Og der er det vanskelig å skille norm og fag.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det stemmer nok. 👍

    Og jeg burde sikkert holdt kjeft.

    Noen ganger er det vanskelig å skille. Mange vil ha fordelene med en farget gjengivelse, samtidig som de prøver å bli kvitt ulempene. Det går ikke. Og der er det vanskelig å skille norm og fag.
    I beskrivelsen av nøytralitet er det mange som tror at man mener nøytral, presis lyd er noe som alle vil like hver gang ved reproduksjon av ethvert opptak.

    Men en beskrivelse er bare en beskrivelse og har ingenting med preferanser å gjøre.

    Om smak, derimot, har vi som kjent uttrykket de gustibus non est disputandum.
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Snickers: Det du skriv om eigen argumentasjon gir ikkje meinng i det hele tatt! Les ein gong til svara dine til Rognlien #4528/#4531 og det du skriv i #4561.
    Det du skriv om markedsføring er eg til dels samd i, sjølv om du og her slår på "stortromma"! Som fleire har nemt: Det er synd du brukar så mykje tid på å irettesette andre. Bruk kunnskapen din til å skriv om hi-fi!
    Lyd er vanskeleg. Eg har tre ulike oppsett, og sjølvsagt let same innspilling ulikt i alle tre. Eg har prøvd å bytte komponenter frå eit oppsett ti eit anna, og det blir enda eit nytt lydbilete på same innseilinga. Eg har prøvd CD og LP av same opptaket, og nye varianter av lydbildet er tydeleg.
    Personleg likar eg nok best LP på eit godt røyroppsett med litt påkosta høgtalarar! Pris er trass alt nokså viktig!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Snickers: Det du skriv om eigen argumentasjon gir ikkje meinng i det hele tatt! Les ein gong til svara dine til Rognlien #4528/#4531 og det du skriv i #4561.
    Det du skriv om markedsføring er eg til dels samd i, sjølv om du og her slår på "stortromma"! Som fleire har nemt: Det er synd du brukar så mykje tid på å irettesette andre. Bruk kunnskapen din til å skriv om hi-fi!
    Lyd er vanskeleg. Eg har tre ulike oppsett, og sjølvsagt let same innspilling ulikt i alle tre. Eg har prøvd å bytte komponenter frå eit oppsett ti eit anna, og det blir enda eit nytt lydbilete på same innseilinga. Eg har prøvd CD og LP av same opptaket, og nye varianter av lydbildet er tydeleg.
    Personleg likar eg nok best LP på eit godt røyroppsett med litt påkosta høgtalarar! Pris er trass alt nokså viktig!
    Hadde vært gøy om du leste noen av de innleggene du kommenterer.
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Eg har lese dei grundig, og det du skriv er uforståeleg! Da er svaret klart: Du angrip andre for uredelege retoriske knep, mens du sjølv tillit deg usaklegheiter i nokså stor grad! Da opphører all diskusjon om dette på eit anstendig, akademisk nivå. Da blir det i mitt språk: "Skitkasting!"
    Beklagar det skarpe tonen, men kva meir er det å seie?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg kommer ikke på en eneste gang jeg har kranglet med noen lydteknikere om lydgjengivelse i all den tid jeg har jobbet med lyd og bilde siden 90-tallet. Definisjon av nøytralitet trengs ikke å diskutere engang så basis som det er. Det er ingen krangling når en sivilingeniør hører på anlegget mitt. Alle forstår at innspillingskvaliteten varierer veldig og dermed vil gjengivelsen variere mye, ens komponents fordel en annens komponents ulempe. Alle forstår at vi prioriterer ulikt og har ulike preferanser.
    Hvorfor all den kranglingen her som ikke skjer i bransjen? Jeg kjenner noen som er både musikere og lydteknikere også. Ingen krangling.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg kommer ikke på en eneste gang jeg har kranglet med noen lydteknikere om lydgjengivelse i all den tid jeg har jobbet med lyd og bilde siden 90-tallet. Definisjon av nøytralitet trengs ikke å diskutere engang så basis som det er. Det er ingen krangling når en sivilingeniør hører på anlegget mitt. Alle forstår at innspillingskvaliteten varierer veldig og dermed vil gjengivelsen variere mye, ens komponents fordel en annens komponents ulempe. Alle forstår at vi prioriterer ulikt og har ulike preferanser.
    Hvorfor all den kranglingen her som ikke skjer i bransjen? Jeg kjenner noen som er både musikere og lydteknikere også. Ingen krangling.
    Du har så rett i det du her skriver at jeg nesten kunne oppfordre til at det blir en fast del av toppteksten på hele forumet...

    Sagt på en annen måte; du har så rett i dette, Lyngen, at jeg i fullt allvor spør meg selv om jeg gidder bruke mer tid her. Et forum jeg egentlig ser på som en oase i min egen interesse for anlegg som gjengir musikk, når «opplakte ting» blir så dustete betraktet at mange av debattene havner i et nær sagt pinlig spor...

    Mener ikke å antyde at meddebattanter på forumet er dumme - forstå meg rett - men når det «opplakte» så lett blir kjerne for tvil og feil grunnlag for vurderinger, kan man lure på om det man blir vitne til å lese er verdt fokuset og tiden man vier på det...
     
    Sist redigert av en moderator:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er veldig mange som har en lygjengivelse de ikke trives med og som leter i blinde mens pengene renner ut.

    Jeg forventet en rask utvilking både hos konsumenter og produsenter ettersom dsp var low hanging fruit allerede for 20 år siden. Jeg er overrasket over hvor sent det går og tenker at jakten på lydkvalitet viker for andre, sterkere krefter.

    Men du har fortsatt ikke svart:

    Hva var ditt drømmescenario? Utover å spre gift...
    Tenker det vi stopper diskusjon her, vi snakker rett og slett forbi hverandre. Du har en vare du vil promotere, jeg har en hobby å kose meg med.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Nå for tiden ja, men det tror jeg gjelder oss alle, ikke?
    En ting jeg har lest mange ganger på sentralen:

    "Du burde komme deg ut og høre litt ekte instrumenter live."

    En ting jeg aldri har lest på sentralen:

    "Jeg burde komme meg ut og høre litt ekte instrumenter live."

    ... Bare nevner det...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva var vås her gode man? Synes det BX skrev ga mening jeg:)
    La oss ta det punktvis for jeg har til tider tungt for det?

    Hvilken informasjon mister man om forsøker å oppnå et bredere og mer omsluttende lydbilde?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    En ting jeg har lest mange ganger på sentralen:

    "Du burde komme deg ut og høre litt ekte instrumenter live."

    En ting jeg aldri har lest på sentralen:

    "Jeg burde komme meg ut og høre litt ekte instrumenter live."

    ... Bare nevner det...
    Jeg burde kommer meg ut og høre litt ekte instrumenter, live. Igjen.
    Det begynner å bli en stund siden, og jeg savner det virkelig. I en normal verden hører jeg live musikk minst en gang i uka, men nå husker jeg knapt når jeg hørte det sist, med unntak av at jeg har et par gitarspillende mennesker som er innom her av og til.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Absolutt, er helt enig Håkon. Tror den Sugdenforsterkeren koster ca. 60.000 kr ny (jeg kjøpte brukt). Er den verdt det? Det kan argumenteres at den er håndbygd i England og er klassisk osv. Men nei, dessverre, den er langt fra SOTA 2021, og slik jeg vurderer det står ikke ytelsen i forhold til prisen.

    Er så Sugden IA-4 er lurendreierprodukt som SPEC? Sugden er konstruert og bygd in-house hos Sugden. Det er heller ikke meg bekjent at de tekniske data som følger produktet er falske eller åpenbart missvisende. Prisen er heller ikke urealistisk i forhold til sammenlignbare produkter produsert utenfor Kina, som Luxman, Accuphase, McIntosh. Konklusjonen min er at Sugden objektivt sett er overpriset og ikke SOTA på objektiv ytelse, men ikke et lurendreieri produkt.
    Det er vanskeleg å finne ut kva som er "verdien" av ulike varer uansett. Då eg var guttunge, måtte eg hjelpe til å prise varer på foreldra mine sin butikk. Det var ulike kalkyler for matvarer, kjøkkenreiskap og "gåveartiklar". Kalkyla var mellom 1,4 og 1,7, men det var alltid basert på ein fast faktor. I dag har eg merka at til dømes klesbutikkar jobbar på ein heilt annan måte. Og eg mistenkjer spesielt kabelprodusentar for å ikkje bruke den gamle formelen der ein tek råvareprisen, legg til tara og forsiktig avanse + moms.... Kva er elles "realistisk" prising i bustadmarknad, på restaurantar, bilar og det meste? Når alt kjem til alt, er dette opp til kva kjøpar er villeg til å betale.
    Oppi dette må vi ha ei fagpresse som vurderer kvalitetane til produkta. Og det er av og til vanskeleg å forstå forventningar ein har til denne. Av og til er det vanskeleg.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg burde kommer meg ut og høre litt ekte instrumenter, live. Igjen.
    Det begynner å bli en stund siden, og jeg savner det virkelig. I en normal verden hører jeg live musikk minst en gang i uka, men nå husker jeg knapt når jeg hørte det sist, med unntak av at jeg har et par gitarspillende mennesker som er innom her av og til.
    Spelar du ikkje sjølv?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Spelar du ikkje sjølv?
    Munnspill. Og synger bluesrock i band on and off, nå for tiden off. Gidder ikke ta fram munnspillene heller, egentlig, så svaret på ditt spørsmål må nok bli nei. Tror musikerkarrieren min er over, jeg, gitt. :)
     

    ljudet

    Fersking
    Ble medlem
    16.03.2014
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Det kan virke som om mange hifi-produsenter har rørlyd som et ideale for utviklingen av sine produkter. F.eks. da PS Audio utviklet sine BHK forsterkere var dette i utgangspunktet tenkt som rene transistorforsterkere. Men da sjefsdesigner Paul McGovan satte seg ned og sammenlignet sine foreløpige kreasjoner med hifi-guru Bascom King sine rørforsterkere ble konklusjonen at transistor ikke nådde opp i sammenligning med rør. Responsen til den godeste Paul fra Bascom var "why don't you put some tubes in there". Og som sagt så gjort så ble det som var tenkt som transe-forsterkere til delvis rør-hybrider med Bascom King sine initialer.

    Jeg hadde BHK-forsterkerne i noen år før jeg nå byttet dem inn i en Boulder 866 integrert forsterker. Sistnevnte har hverken rør innebygget eller reklamerer med noen form for rørlyd. Etter noen ukers lytting er inntrykket mitt en forsterker med lite egenlyd som låter veldig stille. Dette relaterer jeg til lav forvrengning og høy oppløsning. I sammenligning vil jeg si at BHK-settet var mer orientert mot kropp, fylde og tekstur. Og kanskje også et lydbilde med større rom og mer tredimensjonalitet. Hva man foretrekker blir litt smak og behag.

    Likevel slår det meg at mange Hifi-produsenter profilerer seg på en slags house-sound. Et slags type lyd som man ønsker skal forbindes med ens egne produkter. Og som gjerne skal forsterkes gjennom den visuelle utformingen av produktene. Slik som f.eks. McIntosh sounden forsterkes gjennom sin særegne design.

    Det jeg lurer på er om rørlyd i denne sammenheng blir et uttrykk for det mytiske ved Hifi. Tanken om det forgangne der alt var mye bedre, og alt var mer musikalsk. Og at mange Hifi-produsenter spiller på denne myten og bevisst designer produktene sine i samsvar med denne myten, heller enn å fokusere på den rent tekniske ytelse. Eller som Paul McGovan også sier; vi designer apparatene våre på samme måte som en kokk designer sine matretter; ved å tilsette forskjellige ingredienser til retten har en smakfull blanding.

    Spørsmålet blir om fokuset på å designe produkter opp mot en spesiell type sound der rørlyd er det mytiske ideal, hindrer en teknologisk utvikling mot rent teknisk bedre produkter. Det var ihvertfall dette som slo meg etter å ha lyttet en stund på Boulder forsterkeren, da denne fremsto som et rent teknisk fremskritt i forhold til andre forsterkere jeg har hatt i forhold til egenskaper som lav forvrengning og høy oppløsning. Spørsmålet mitt ble da hvorfor man skal designe Hifi med en spesiell sound, hvis det kan gjøres bedre ved å fokusere kreftene mot å designe noe som er teknisk bedre? Eller hva tenker andre?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Noen har åpenbart mindre kontroll på blæra enn andre. Ingen nevnt, men dere kan jo lese tråden og gjøre opp deres egen mening om den saken .....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn