Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Rør er vakkert dersom designet rundt er bra. Besnærende saker. Kunne godt tenkt meg e ok integrert rørsak i stua oppe.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den siste der havner i Skjønner ikke vitsen-land. Lectron JH50 er vakker fff om man tilgir doblingen av modellnavnet.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    vorfor synes jeg og de som pleier og høre musikk hos meg at La Scala og hORNS spiller bedre enn Kii Three, Dynaudio XD60
    Dette synes jeg er skikkelig interessant, slik jeg forsto det har du også hørt mye på Dutch & Dutch 8C, og du likte ikke de heller. Dutch bruker topp komponenter i alle fall, Wavecor & Seas.

    Jeg hørte Kii & BXT på en demo og ble imponert ved første "ørekast". Artig om du forklare litt mer hva det er med disse SOTA & klasse D løsningene som ikke helt faller i smak?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Artig om du forklare litt mer hva det er med disse SOTA & klasse D løsningene som ikke helt faller i smak?
    Altså, det er jo uangripelig bra, det styrer alt, kontrollerer alt, det er i utgangspunktet ingenting å klage på, ikke sant? Det er ingen feil!
    Men for min del koker det ned til at "it just doesn't moooove me, man!!"


    🕺💃🕺💃
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Er gamle gubber til hinder for "nyere" teknologi ?


    Har et sitat som gir svar på det... Det nytter ikke å lære gamle bikkjer og sitte....
    Vi er definitivt til hinder, vi er butifiers. Ingen store oppdagelser er gjort av mennesker over 30 år.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Men for min del koker det ned til at "it just doesn't moooove me, man!!"
    Ja jeg aksepterer det, og har ingen tvil om at dere som har hørt dette utstyret har denne opplevelsen. Jeg synes dette er interessant for her har produsentene (Kii & Dutch) kontroll på hele kjeden, fra: DSP - DAC-klasse D forsterkere og høyttalerdriverne, det er liksom ikke noe å skylde på, om du/dere forstår?

    Hva synes dere som har hørt Kii & Dutch som er SOTA 2021, hva er positivt og hva er negativt?
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.980
    Torget vurderinger
    8
    Altså, det er jo uangripelig bra, det styrer alt, kontrollerer alt, det er i utgangspunktet ingenting å klage på, ikke sant? Det er ingen feil!
    Men for min del koker det ned til at "it just doesn't moooove me, man!!"


    🕺💃🕺💃
    Du forklarte det bra 😊 kan legge til at jeg personlig savnet mellombass og litt ‘’kropp’’ i mellomtonen. Liker og sitte på første rad men det meste annet jeg har hatt setter meg litt for langt bak i salen🙈
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.348
    Antall liker
    63.225
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja jeg aksepterer det, og har ingen tvil om at dere som har hørt dette utstyret har denne opplevelsen. Jeg synes dette er interessant for her har produsentene (Kii & Dutch) kontroll på hele kjeden, fra: DSP - DAC-klasse D forsterkere og høyttalerdriverne, det er liksom ikke noe å skylde på, om du/dere forstår?

    Hva synes dere som har hørt Kii & Dutch som er SOTA 2021, hva er positivt og hva er negativt?
    Jeg har hørt Kii en god del ganger. Om de er SOTA 2021 kan sikkert diskuteres (Snickers hadde vel blant annet en saksopplysning på elementer). Første gang jeg fikk dem demonstrert var av Putzeys selv. Jeg var sånn tålelig imponert og ikke noe jeg festet meg ved. Dette er vel minst fem år siden. Hørte de litt senere på en high end sjappe i Nederland og ble veldig imponert. Hadde de derfor i bakhodet, og hørte dem senere et par ganger med de tilhørende bassmodulene (som kom senere). Imponerende, men er fremdeles i tenkeboksen om de låter for «tørt» ift mine preferanser. Synes heller ikke de gav meg fot når det ble spilt (skitten) rock, men litt EQ heving i bunn hjalp veldig. Har ikke skrevet noe særlig om lyden, men jeg har de fremdeles på min short liste når jeg etter hvert skal flytte til et mindre hus, men enn så lenge koser jeg med og er fornøyd med mange anakronistiske bokser 😊
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg aksepterer det, og har ingen tvil om at dere som har hørt dette utstyret har denne opplevelsen. Jeg synes dette er interessant for her har produsentene (Kii & Dutch) kontroll på hele kjeden, fra: DSP - DAC-klasse D forsterkere og høyttalerdriverne, det er liksom ikke noe å skylde på, om du/dere forstår?

    Hva synes dere som har hørt Kii & Dutch som er SOTA 2021, hva er positivt og hva er negativt?
    Hadde Kii i tre år, kongehøyttalere! Selv i dag liker jeg veldig godt å stikke innom Duet og høre på Kii, da helst med BXT. Jeg har hørt Kii opp mot det meste som Duet har hatt innom og det er ikke leketøy vi snakker om. I mange tilfeller er de bedre enn langt større og dyrere saker.
    De er helt klart SOTA selv i dag på mange områder, men som vanlig er det ikke alle områder de skinner like sterkt på.

    Positivt;

    - Spredningskontroll over hele spekteret. Vi snakker tilsvarende ekstremt store høyttalere for å få til det samme - eller andre løsninger på samme problem som Dutch 8c.

    - Tilpasningsdyktig til vanskelig plassering pga kardioide og innebygd EQ - nå også med PEQs.

    - Særdeles brukervennlig i et hjemmemiljø. Slå på tv og høyttalerne slår seg på. De slår seg også av etter 15 min med stillhet.

    - Absolutt stillhet fra forsterkerne. Man hører nada sus.

    - Mulighet for å justere EQ mens man hører på musikk i realtime.

    - Full-range ned til 20 hz under normale omstendigheter i en stue opp til ca 92 dB.

    - Veldig klar og detaljert lyd. Tid/Fasekorrekt oppførsel gir også svært gode image-kvaliteter.

    - Snickers vil like dette, de har current-drive på mellomtonen!

    Negativt;

    - Liten høyttaler med null demping innad i kabinettet pluss simple drivere med begrenset kapasitet setter grenser for hvor høyt man kan spille før det hardner til.

    - Spredning smalner litt for mye oppover til å være SOTA på spredningsjevnhet. Synes lydbildet er større og låter mer likt over hele sofaen med dagen M2 enn det gjorde med Kii.

    - Som standard er Kii satt til helt rett frekvensrespons. I mine øyne gir det for lys tuning med slik spredningskontroll fordi man ender opp med å mangle litt av grunntone-energien i power-responsen som vanlige høyttalere har. Det er underverker å hente på å justere dette, og jeg er sikker på at mange har fått servert en for lys opplevelse på demo av Kii pga dette.

    - Ekstremt avansert konstruksjon med alt av elektronikk bygget inn i en lukket kasse uten aktiv kjøling og ingen service-apparat i Norge. Må sendes til Nederland ved problemer.

    - Kapasitet er ikke sammenlignbart med store høyttalere selv om de endelig spiller høyt nok i massevis for normale folk i normale rom.

    - Altfor dyre blitt med årene. Hva faen skjedde?

    Høyttaler-eksempler som jeg husker å ha sammenlignet Kii direkte mot via A-B testing;

    - Kef Blade 2
    - Kef Blade 1
    - Grimm Ls1
    - Audiovector SR6 arrete
    - Piega Classic 60.2
    - Canton Reference et eller annet tall
    - Dynaudio Contour
    - Monitor Audio PL 200
    - Devialet Phantom Gold og Silver
    - Piega Master Line Source 3
    - Dynaudio Confidence

    + en haug med andre høyttalere lyttet til i samme rom enten samme dag eller ved en av mange senere anledninger. Kii gjorde seg aldri bort mot noen, men låt selvsagt ikke bedre enn alle andre heller. Grimm ls1 med samme diskant, men bedre mellomtone og egne subber var mye bedre i mine ører feks.

    Konklusjon;

    Kii er meget gode høyttalere både isolert sett og sammenlignet med andre tradisjonelle høyttalere. De heller mer mot analytisk enn romantisk rett ut av esken, men akseptabelt kompromiss er enkelt å tommeltotte seg frem til om man har sterk nok vilje til å bevege fingrene.

    God høyttaler til tross, begrensningene er åpenbare når man setter den objektive lupen på dem - og prisklassen er selvsagt blitt helt noldus. For normalt bruk uten høye lyttenivå-krav eller behov for de siste 5-10 % i absolutt oppløsning er Kii helt supre greier for de fleste.

    For kritikken av Kii her i tråden vil jeg si at jeg ikke helt forstår den. Om jeg ikke husker feil fikk amason et av parene som var nedjustert gain på og fikk vel de aldri til å spille høyt nok før han solgte dem videre. Denne oppdateringen ble reversert av Kii i etterkant og man kunne bare sende mail til dem, koble pc'en til team-viewer og så løste det problemet seg med 12 dB ekstra headroom. Med så stort rom som han har og med sine krav til lyttenivå ville jeg helt klart ha valgt andre løsninger selv med fullt nivå på dem, så jeg forstår at det ikke funket for ham, men føler kritikken har sammenheng med rene fysiske lover mer enn høyttalerens manglende kvalitet.

    I mine øyne er Kii SOTA på noen områder, men har klare svakheter andre steder. Alt vises med riktige målinger.

    At ikke alle aktive høyttalere på markedet kan konkurrere med Kii på brukervennlighet den dag i dag synes jeg er fjotte idiotisk og jeg vil gjerne rette en velfortjent 🖕til alle utviklere som ikke klarer å implementere samme konge brukervennlighet så mange år etterpå. Dutch og Devialet er sånne strålende eksempler på utviklere som fortjener en dobbel 🖕🖕 for sin direkte brukerfiendtlighet!

    :geek:
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.980
    Torget vurderinger
    8
    Hadde Kii i tre år, kongehøyttalere! Selv i dag liker jeg veldig godt å stikke innom Duet og høre på Kii, da helst med BXT. Jeg har hørt Kii opp mot det meste som Duet har hatt innom og det er ikke leketøy vi snakker om. I mange tilfeller er de bedre enn langt større og dyrere saker.
    De er helt klart SOTA selv i dag på mange områder, men som vanlig er det ikke alle områder de skinner like sterkt på.

    Positivt;

    - Spredningskontroll over hele spekteret. Vi snakker tilsvarende ekstremt store høyttalere for å få til det samme - eller andre løsninger på samme problem som Dutch 8c.

    - Tilpasningsdyktig til vanskelig plassering pga kardioide og innebygd EQ - nå også med PEQs.

    - Særdeles brukervennlig i et hjemmemiljø. Slå på tv og høyttalerne slår seg på. De slår seg også av etter 15 min med stillhet.

    - Absolutt stillhet fra forsterkerne. Man hører nada sus.

    - Mulighet for å justere EQ mens man hører på musikk i realtime.

    - Full-range ned til 20 hz under normale omstendigheter i en stue opp til ca 92 dB.

    - Veldig klar og detaljert lyd. Tid/Fasekorrekt oppførsel gir også svært gode image-kvaliteter.

    - Snickers vil like dette, de har current-drive på mellomtonen!

    Negativt;

    - Liten høyttaler med null demping innad i kabinettet pluss simple drivere med begrenset kapasitet setter grenser for hvor høyt man kan spille før det hardner til.

    - Spredning smalner litt for mye oppover til å være SOTA på spredningsjevnhet. Synes lydbildet er større og låter mer likt over hele sofaen med dagen M2 enn det gjorde med Kii.

    - Som standard er Kii satt til helt rett frekvensrespons. I mine øyne gir det for lys tuning med slik spredningskontroll fordi man ender opp med å mangle litt av grunntone-energien i power-responsen som vanlige høyttalere har. Det er underverker å hente på å justere dette, og jeg er sikker på at mange har fått servert en for lys opplevelse på demo av Kii pga dette.

    - Ekstremt avansert konstruksjon med alt av elektronikk bygget inn i en lukket kasse uten aktiv kjøling og ingen service-apparat i Norge. Må sendes til Nederland ved problemer.

    - Kapasitet er ikke sammenlignbart med store høyttalere selv om de endelig spiller høyt nok i massevis for normale folk i normale rom.

    - Altfor dyre blitt med årene. Hva faen skjedde?

    Høyttaler-eksempler som jeg husker å ha sammenlignet Kii direkte mot via A-B testing;

    - Kef Blade 2
    - Kef Blade 1
    - Grimm Ls1
    - Audiovector SR6 arrete
    - Piega Classic 60.2
    - Canton Reference et eller annet tall
    - Dynaudio Contour
    - Monitor Audio PL 200
    - Devialet Phantom Gold og Silver
    - Piega Master Line Source 3
    - Dynaudio Confidence

    + en haug med andre høyttalere lyttet til i samme rom enten samme dag eller ved en av mange senere anledninger. Kii gjorde seg aldri bort mot noen, men låt selvsagt ikke bedre enn alle andre heller. Grimm ls1 med samme diskant, men bedre mellomtone og egne subber var mye bedre i mine ører feks.

    Konklusjon;

    Kii er meget gode høyttalere både isolert sett og sammenlignet med andre tradisjonelle høyttalere. De heller mer mot analytisk enn romantisk rett ut av esken, men akseptabelt kompromiss er enkelt å tommeltotte seg frem til om man har sterk nok vilje til å bevege fingrene.

    God høyttaler til tross, begrensningene er åpenbare når man setter den objektive lupen på dem - og prisklassen er selvsagt blitt helt noldus. For normalt bruk uten høye lyttenivå-krav eller behov for de siste 5-10 % i absolutt oppløsning er Kii helt supre greier for de fleste.

    For kritikken av Kii her i tråden vil jeg si at jeg ikke helt forstår den. Om jeg ikke husker feil fikk amason et av parene som var nedjustert gain på og fikk vel de aldri til å spille høyt nok før han solgte dem videre. Denne oppdateringen ble reversert av Kii i etterkant og man kunne bare sende mail til dem, koble pc'en til team-viewer og så løste det problemet seg med 12 dB ekstra headroom. Med så stort rom som han har og med sine krav til lyttenivå ville jeg helt klart ha valgt andre løsninger selv med fullt nivå på dem, så jeg forstår at det ikke funket for ham, men føler kritikken har sammenheng med rene fysiske lover mer enn høyttalerens manglende kvalitet.

    I mine øyne er Kii SOTA på noen områder, men har klare svakheter andre steder. Alt vises med riktige målinger.

    At ikke alle aktive høyttalere på markedet kan konkurrere med Kii på brukervennlighet den dag i dag synes jeg er fjotte idiotisk og jeg vil gjerne rette en velfortjent 🖕til alle utviklere som ikke klarer å implementere samme konge brukervennlighet så mange år etterpå. Dutch og Devialet er sånne strålende eksempler på utviklere som fortjener en dobbel 🖕🖕 for sin direkte brukerfiendtlighet!

    :geek:
    Igjen manglende mellomtone og mellombass men små fine høyttalere! nå har jeg la scala og spiller MYYYE mer musikk 😊
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Tusen takk for god beskrivelse av Kii, spesielt til Coolio for utfyllende info, setter stor pris på dette:)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Class D THOU SHALL NOT PASS!!
    Dette er jo litt opp til tolkning da. Er klasse-D og disse digitale anleggene som klasse-D ofte blir forbundet med, noe som bør stenges ute fra de magiske lydopplevelser? Eller kan det tolkes slik at det er mulig å drysse litt englestøv inn i klasse-D slik at disse også kan låte magisk?

    For slik det er nå har det jo til en viss grad dannet seg en oppfatning om at klasse-D og de digitale anlegg som disse ofte blir forbundet med, ikke er i stand til å levere magiske lydopplevelser. Steng dem derfor ute fra de gode selskap og la magien tilhøre single ended triode. Eller kan man drysse litt englestøv inn i de digitale anlegg slik at magien kan blomstre også her? Drysse englestøv blir jo i denne sammenheng en metafor for å tilpasning med målinger slik at magien fremstår i det øyeblikk målinger og lytteopplevelser går opp i en høyere enhet.

    Hvorfor skal ikke dette være mulig? Jeg tenker jo at det for min del å se naturprogrammer på min nye Sony TV med OLED teknologi kan gi en magisk opplevelse. Altså et eksempel på at teknologi og opplevelse går opp i en høyere opplevelse.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Dette er jo litt opp til tolkning da. Er klasse-D og disse digitale anleggene som klasse-D ofte blir forbundet med, noe som bør stenges ute fra de magiske lydopplevelser? Eller kan det tolkes slik at det er mulig å drysse litt englestøv inn i klasse-D slik at disse også kan låte magisk?

    For slik det er nå har det jo til en viss grad dannet seg en oppfatning om at klasse-D og de digitale anlegg som disse ofte blir forbundet med, ikke er i stand til å levere magiske lydopplevelser. Steng dem derfor ute fra de gode selskap og la magien tilhøre single ended triode. Eller kan man drysse litt englestøv inn i de digitale anlegg slik at magien kan blomstre også her? Drysse englestøv blir jo i denne sammenheng en metafor for å tilpasning med målinger slik at magien fremstår i det øyeblikk målinger og lytteopplevelser går opp i en høyere enhet.

    Hvorfor skal ikke dette være mulig? Jeg tenker jo at det for min del å se naturprogrammer på min nye Sony TV med OLED teknologi kan gi en magisk opplevelse. Altså et eksempel på at teknologi og opplevelse går opp i en høyere opplevelse.
    Du får dra litt av det englestøvet opp i nesa så er jeg sikker på du får en høyere opplevelse;)
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Dette er jo litt opp til tolkning da. Er klasse-D og disse digitale anleggene som klasse-D ofte blir forbundet med, noe som bør stenges ute fra de magiske lydopplevelser? Eller kan det tolkes slik at det er mulig å drysse litt englestøv inn i klasse-D slik at disse også kan låte magisk?

    For slik det er nå har det jo til en viss grad dannet seg en oppfatning om at klasse-D og de digitale anlegg som disse ofte blir forbundet med, ikke er i stand til å levere magiske lydopplevelser. Steng dem derfor ute fra de gode selskap og la magien tilhøre single ended triode. Eller kan man drysse litt englestøv inn i de digitale anlegg slik at magien kan blomstre også her? Drysse englestøv blir jo i denne sammenheng en metafor for å tilpasning med målinger slik at magien fremstår i det øyeblikk målinger og lytteopplevelser går opp i en høyere enhet.

    Hvorfor skal ikke dette være mulig? Jeg tenker jo at det for min del å se naturprogrammer på min nye Sony TV med OLED teknologi kan gi en magisk opplevelse. Altså et eksempel på at teknologi og opplevelse går opp i en høyere opplevelse.
    Ikke la min (etter egen mening) småhumoristiske Tolkien omskriving fra Gandalfs tordentale til balroggen tillegges noen særlig mening eller intensjon annen enn et forsøk på å være morsom. Må innrømme at jeg aldri har hørt hverken klasse d eller rør (sitter godt plantet i AB land) må også tillegge at jeg har satt stor pris på Rognliens skriverier . Peace out fra Vipa
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Ikke la min (etter egen mening) småhumoristiske Tolkien omskriving fra Gandalfs tordentale til balroggen tillegges noen særlig mening eller intensjon annen enn et forsøk på å være morsom. Må innrømme at jeg aldri har hørt hverken klasse d eller rør (sitter godt plantet i AB land) må også tillegge at jeg har satt stor pris på Rognliens skriverier . Peace out fra Vipa
    You shall not be doomed 😁😁
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Dette er jo litt opp til tolkning da. Er klasse-D og disse digitale anleggene som klasse-D ofte blir forbundet med, noe som bør stenges ute fra de magiske lydopplevelser? Eller kan det tolkes slik at det er mulig å drysse litt englestøv inn i klasse-D slik at disse også kan låte magisk?

    For slik det er nå har det jo til en viss grad dannet seg en oppfatning om at klasse-D og de digitale anlegg som disse ofte blir forbundet med, ikke er i stand til å levere magiske lydopplevelser. Steng dem derfor ute fra de gode selskap og la magien tilhøre single ended triode. Eller kan man drysse litt englestøv inn i de digitale anlegg slik at magien kan blomstre også her? Drysse englestøv blir jo i denne sammenheng en metafor for å tilpasning med målinger slik at magien fremstår i det øyeblikk målinger og lytteopplevelser går opp i en høyere enhet.

    Hvorfor skal ikke dette være mulig? Jeg tenker jo at det for min del å se naturprogrammer på min nye Sony TV med OLED teknologi kan gi en magisk opplevelse. Altså et eksempel på at teknologi og opplevelse går opp i en høyere opplevelse.
    Etter flere tusen innlegg er det litt rart å ta diskusjonen tilbake til start igjen.

    Det jeg har uthevet over forstår jeg ikke. Jeg har ikke oppfattet noe ønske fra subjektivistene om å stenge noe ute, har du? Ute av egen stue kanskje, men ikke mer.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Etter flere tusen innlegg er det litt rart å ta diskusjonen tilbake til start igjen.

    Det jeg har uthevet over forstår jeg ikke. Jeg har ikke oppfattet noe ønske fra subjektivistene om å stenge noe ute, har du? Ute av egen stue kanskje, men ikke mer.
    Setter jo ting litt på spissen da. Men vi som har drevet med Hifi i en del tiår siden ungdommen, har vel alle på et tidspunkt undret oss over motsetningen mellom hva det objektive forteller oss og den subjektive opplevelsen. Det er her jeg føler kjernen i debatten de senere år befinner seg. Er disse subjektive opplevelsene bare placebo, eller hva er det egentlig basert på.

    Etter denne noe langvarige tråden innser jeg kanskje at dette er spørsmål det ikke er mulig å diskutere seg frem til. Jeg har selv holdt meg sånn pyntelig inne imellom ytterpunktene. Og noen svar føler jeg at jeg har fått ved å prøve ut forskjellige ting i anlegget. Eksempelvis at lav forvrengning og høy oppløsning gir en subjektiv opplevelse av de mer sarte musikkopplevelser som dårligere utstyr ikke kan gi meg. Men fremdeles har jeg en nysgjerrighet til å teste ut f.eks. en SET forsterker med følsomme høyttalere. Eller motsatt et aktivt anlegg med en forsterker per kanal og DSP.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.943
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hadde Kii i tre år, kongehøyttalere! Selv i dag liker jeg veldig godt å stikke innom Duet og høre på Kii, da helst med BXT. Jeg har hørt Kii opp mot det meste som Duet har hatt innom og det er ikke leketøy vi snakker om. I mange tilfeller er de bedre enn langt større og dyrere saker.
    De er helt klart SOTA selv i dag på mange områder, men som vanlig er det ikke alle områder de skinner like sterkt på.

    Positivt;

    - Spredningskontroll over hele spekteret. Vi snakker tilsvarende ekstremt store høyttalere for å få til det samme - eller andre løsninger på samme problem som Dutch 8c.

    - Tilpasningsdyktig til vanskelig plassering pga kardioide og innebygd EQ - nå også med PEQs.

    - Særdeles brukervennlig i et hjemmemiljø. Slå på tv og høyttalerne slår seg på. De slår seg også av etter 15 min med stillhet.

    - Absolutt stillhet fra forsterkerne. Man hører nada sus.

    - Mulighet for å justere EQ mens man hører på musikk i realtime.

    - Full-range ned til 20 hz under normale omstendigheter i en stue opp til ca 92 dB.

    - Veldig klar og detaljert lyd. Tid/Fasekorrekt oppførsel gir også svært gode image-kvaliteter.

    - Snickers vil like dette, de har current-drive på mellomtonen!

    Negativt;

    - Liten høyttaler med null demping innad i kabinettet pluss simple drivere med begrenset kapasitet setter grenser for hvor høyt man kan spille før det hardner til.

    - Spredning smalner litt for mye oppover til å være SOTA på spredningsjevnhet. Synes lydbildet er større og låter mer likt over hele sofaen med dagen M2 enn det gjorde med Kii.

    - Som standard er Kii satt til helt rett frekvensrespons. I mine øyne gir det for lys tuning med slik spredningskontroll fordi man ender opp med å mangle litt av grunntone-energien i power-responsen som vanlige høyttalere har. Det er underverker å hente på å justere dette, og jeg er sikker på at mange har fått servert en for lys opplevelse på demo av Kii pga dette.

    - Ekstremt avansert konstruksjon med alt av elektronikk bygget inn i en lukket kasse uten aktiv kjøling og ingen service-apparat i Norge. Må sendes til Nederland ved problemer.

    - Kapasitet er ikke sammenlignbart med store høyttalere selv om de endelig spiller høyt nok i massevis for normale folk i normale rom.

    - Altfor dyre blitt med årene. Hva faen skjedde?

    Høyttaler-eksempler som jeg husker å ha sammenlignet Kii direkte mot via A-B testing;

    - Kef Blade 2
    - Kef Blade 1
    - Grimm Ls1
    - Audiovector SR6 arrete
    - Piega Classic 60.2
    - Canton Reference et eller annet tall
    - Dynaudio Contour
    - Monitor Audio PL 200
    - Devialet Phantom Gold og Silver
    - Piega Master Line Source 3
    - Dynaudio Confidence

    + en haug med andre høyttalere lyttet til i samme rom enten samme dag eller ved en av mange senere anledninger. Kii gjorde seg aldri bort mot noen, men låt selvsagt ikke bedre enn alle andre heller. Grimm ls1 med samme diskant, men bedre mellomtone og egne subber var mye bedre i mine ører feks.

    Konklusjon;

    Kii er meget gode høyttalere både isolert sett og sammenlignet med andre tradisjonelle høyttalere. De heller mer mot analytisk enn romantisk rett ut av esken, men akseptabelt kompromiss er enkelt å tommeltotte seg frem til om man har sterk nok vilje til å bevege fingrene.

    God høyttaler til tross, begrensningene er åpenbare når man setter den objektive lupen på dem - og prisklassen er selvsagt blitt helt noldus. For normalt bruk uten høye lyttenivå-krav eller behov for de siste 5-10 % i absolutt oppløsning er Kii helt supre greier for de fleste.

    For kritikken av Kii her i tråden vil jeg si at jeg ikke helt forstår den. Om jeg ikke husker feil fikk amason et av parene som var nedjustert gain på og fikk vel de aldri til å spille høyt nok før han solgte dem videre. Denne oppdateringen ble reversert av Kii i etterkant og man kunne bare sende mail til dem, koble pc'en til team-viewer og så løste det problemet seg med 12 dB ekstra headroom. Med så stort rom som han har og med sine krav til lyttenivå ville jeg helt klart ha valgt andre løsninger selv med fullt nivå på dem, så jeg forstår at det ikke funket for ham, men føler kritikken har sammenheng med rene fysiske lover mer enn høyttalerens manglende kvalitet.

    I mine øyne er Kii SOTA på noen områder, men har klare svakheter andre steder. Alt vises med riktige målinger.

    At ikke alle aktive høyttalere på markedet kan konkurrere med Kii på brukervennlighet den dag i dag synes jeg er fjotte idiotisk og jeg vil gjerne rette en velfortjent 🖕til alle utviklere som ikke klarer å implementere samme konge brukervennlighet så mange år etterpå. Dutch og Devialet er sånne strålende eksempler på utviklere som fortjener en dobbel 🖕🖕 for sin direkte brukerfiendtlighet!

    :geek:
    Du skriv godt og overtydande. Kii er ein fasinerande høgtalar, men kan ikkje gjere absolutt alt, skjønar eg. Har såvidt høyrt dei på messe, og ut frå det vesle eg høyrde, kan det verke som du treff spikaren på hovudet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor synes jeg og de som pleier og høre musikk hos meg at La Scala og hORNS spiller bedre enn Kii Three, Dynaudio XD60 samt flere andre par som har hvert innom her bl.andre med Anthem romkalibrering ?

    Til sist! Hvorfor mener min bror som forøvrig ikke er opptatt av hifi at det nærmeste han har hørt en ekte saxofon var hos meg. Han er proff saxofonist og musiker med flere tiårs erfaring i studio etc ?

    Håper jeg kan få noen fornuftige svar/meninger uten snakk om feilkonstruerte høyttalere 😊
    Låter det ikke virkelig bra, så måler det heller ikke veldig bra på de vesentlige områdene. Det har oppstått en gruppe objektivister som tror at enkelte utvalgte målinger viser alt, men hvor man overses andre vesentlige målinger og psykoakustikk. Kunnskapsrike folk visste allerede bedre på 70 og 80 tallet, men god kunnskap om når sjelden ut til flertallet.

    Klipsch La Scala er høyttaler som er veldig god på noe og absolutt ingen feilkonstruert høyttaler. Den har derimot en del klare forbedringspotensialer. Og noe av det har Klipsch gjort med f.eks Jubilee høyttaleren kombinert med aktiv deling.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hadde Kii i tre år, kongehøyttalere!
    Synes det er godt å se at du også lar deg forføre! :) At selv en som deg, med et relativt godt grep om det objektive, velger å bagatellisere ting som i absolutte termer er en dealbreaker for de fleste med ambisjoner, også for deg åpenbart. Jeg opplever nemlig at det er en form for narrative dissonans allerede i den innledende setningen. En kongehøyttaler du kun hadde i tre år?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.611
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Dette er jo litt opp til tolkning da. Er klasse-D og disse digitale anleggene som klasse-D ofte blir forbundet med, noe som bør stenges ute fra de magiske lydopplevelser? Eller kan det tolkes slik at det er mulig å drysse litt englestøv inn i klasse-D slik at disse også kan låte magisk?

    For slik det er nå har det jo til en viss grad dannet seg en oppfatning om at klasse-D og de digitale anlegg som disse ofte blir forbundet med, ikke er i stand til å levere magiske lydopplevelser. Steng dem derfor ute fra de gode selskap og la magien tilhøre single ended triode. Eller kan man drysse litt englestøv inn i de digitale anlegg slik at magien kan blomstre også her? Drysse englestøv blir jo i denne sammenheng en metafor for å tilpasning med målinger slik at magien fremstår i det øyeblikk målinger og lytteopplevelser går opp i en høyere enhet.

    Hvorfor skal ikke dette være mulig? Jeg tenker jo at det for min del å se naturprogrammer på min nye Sony TV med OLED teknologi kan gi en magisk opplevelse. Altså et eksempel på at teknologi og opplevelse går opp i en høyere opplevelse.
    Dette jobber vi hardt med å bevise at er mulig om dagen, og jeg mener bestemt at klasse D og "digitale greier" kan både spille musikk og fremtvinge rockefot, og at "nøytralt" er alt annet enn kjedelig. 🤓
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Det er nytteløst å argumentere for ytelse alene når det sitter en gjeng og vifter med en fasit som er basert primært på at det kun er bestemte dingser som er innafor. Da ender vi med musikk vs street cred. Det blir et fullstendig urimelig premiss for diskusjonen.

    Street cred er ødeleggende for utviklingen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes det er godt å se at du også lar deg forføre! :) At selv en som deg, med et relativt godt grep om det objektive, velger å bagatellisere ting som i absolutte termer er en dealbreaker for de fleste med ambisjoner, også for deg åpenbart. Jeg opplever nemlig at det er en form for narrative dissonans allerede i den innledende setningen. En kongehøyttaler du kun hadde i tre år?
    Ja, jeg lar meg lett forføre av ting som er bedre enn forventet, ting som skiller seg ut og/eller ting som har spesielle kvaliteter på områder som mangler hos andre. Samtidig har jeg også evnen til å bli sjarmert av noen sider samtidig som jeg misliker andre sider - og føler jeg klarer å skille mellom sånt når ting skal veies opp til en generell vurdering.

    Jeg måtte sende begge Kii til Nederland pga feil på forsterkerne og så at mange erfarte det samme. Fabrikasjonsfeil på forsterkerne i en produksjonsserie sa dem. Likevel var det noen som igjen måtte sende høyttalerne til Nederland etter en periode for nye fiks. Plutselig fikk jeg kalde føtter og så på høyttalerne som en tikkende bombe. På dette tidspunktet eksperimenterte jeg også med noen DIY subber (fattigmanns BXT) for å se om jeg klarte å gjenskape magien til BXT ved å få ned forvrengningen som skyter i taket rundt 200 hz på Kii når spl går opp.
    Det gjorde jeg, vrengen gikk ned, lydkvalitet i form av taktil punch og tyngde gikk opp - og fordelene med å ha små høyttalere for designet sin del i stuen forsvant jo.

    Så jeg tenkte at jeg skulle selge de mens de var verdt noe, spare pengene til huskjøp og heller ha noe ventegreier. Kjøpte ventehøyttalere (Klipsch), hatet livet og kjøpte så M2 klonene til en tredjedel av prisen jeg solgte Kii for. M2 passet designmessig inn og hadde forhåpentligvis fordelen av stor kapasitet slik at jeg slapp å ha de stygge subbene stående. So that's the full story...

    Så mye tekst som dette gidder nok ikke Tosken å lese, men jeg har én ting til jeg vil si;

    Det irriterer meg grenseløst at det har blitt slik at alt skal være enten/eller her på HFS. Hvorfor kan ikke ting være relativt?
    Kii er fantastiske på en relativ skala, ikke en absolutt skala. De er full-range på normale lyttenivåer i mindre rom, men kan ikke konkurrere med OMF sitt DBA.
    De kan spille stort og mektig i forhold til størrelse og konkurrenter rundt den størrelsen, men ikke i forhold til kinohøyttalere som M2.
    Velkonstruert og utnytter driverne sine maksimalt, men vil aldri nå nivået til de beste driverne i en kompetent kasse.

    For meg handler alt dette tekno-greiene om å forstå hvilke valg og avveininger som er tatt, hvorfor og i hvilke situasjoner det kan være lurt å gjøre hva.
    Det gir ingen mening for meg å sammenligne en 20 liters høyttaler med Slukets hornsystem og gulv-til-tak bassmonstre og det gir heller ingen mening å vurdere høyttalerens IMD målinger mot tilsvarende fra M2. Selvsagt suger slike målinger balle i en absolutt skala.

    Du skriv godt og overtydande. Kii er ein fasinerande høgtalar, men kan ikkje gjere absolutt alt, skjønar eg. Har såvidt høyrt dei på messe, og ut frå det vesle eg høyrde, kan det verke som du treff spikaren på hovudet.
    Takk for det, lærar! Tror du er første lærer som sier det, resten sa jeg var både dum og dårlig. (Ja, jeg skrev bokmål på nynorsk tentamen av ren trass.)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det irriterer meg grenseløst at det har blitt slik at alt skal være enten/eller her på HFS. Hvorfor kan ikke ting være relativt?
    Det er jo enten/eller... Snart 5000 innlegg vitner om det. Enten gjør man det etter boka eller så gjør man det feil. For å løst sitere de "objektive": Fakta har ingen følelser.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo enten/eller... Snart 5000 innlegg vitner om det. Enten gjør man det etter boka eller så gjør man det feil. For å løst sitere de "objektive": Fakta har ingen følelser.
    Å faen. Da blir det 5000 innlegg til 😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn