Er dyrt alltid best?

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Hvorfor er dyre komponenter som oftest de som blir sett på som best?
Er det rett og slett ikke mulig å lage f.eks en cd spiller til 5000,- eller 6000,- som spiller på høyde med en til 30 000,- pluss pluss?
Hvis nei, hvorfor?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
Sett at man produserer 5 ulike CD-spillere til 5k som fungerer utmerket til prisen. I tilleg produserer man 5 ulike CD-spillere til 50k som også er å anse som gode spillere, selv til prisen. Da har man laget et marked for spillere i ulike prisklasser, man har også skapt en viss tillit rundt det at man kan oppgradere ved å skifte tiil dyrere komponenter. Mange baserer seg jo faktisk på denne tilliten og stoler på at det å bytte fra spilleren til produsent A til 5k, og bytte til spilleren fra produsent B til 50k faktisk er en oppgradering og gjør ikke egentlig så grundig research på hvor store de eventuelle forskjellene er og om det er vel anvendte penger.

Så starter en produsent å lage 5000kr spillere, men priser dem til 50k. Han skaffer seg et navn, differensierer designet en smule og tjener i tillegg kanskje ikke så enormt bra fordi han selger ikke så mange enheter allikevel. Men det er fortsatt en spiller til 50k, men den er teknisk en spiller til 5k. For meg er det kanskje mest riktig å kalle det dårlig forretningsstrategi enn svindel.

Men poenget mitt er egentlig: Hva indikerer egentlig prislappen? Etter min mening: ingen ting når den betraktes alene.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Er det ikke omtrent som med alle andre produkter som biler, klokker, kikkerter osv.

Av og til det finnes kvalitet til lav pris og dritt til høy pris, men oftest er det motsatt.

Så det gjelder vel å stole på egne ører samt å ha nese for kvalitet. ;D

God helg

Puma
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Det är ofta i de dyraste segmenten man hittar det som är allra bäst och det som är allra sämst.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Nei det er det selvsagt ikke, men det er også slik at dersom du har gjort et riktig valg, så vil en bedre komponent alltid koste mer enn den du hadde.

Mvh
OMF
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Det som er morsomt med type tråd som dette er at ingen kommer med konkrete eksempler. Blir liksom alltid litt vagt. Noen merker, andre merker, osv.
Jeg for min del er ikke imponert over måten kina produkter (Cayin og Consonance for å nevne noen jeg har lyttet til) blir marketført på her i Norge. Kinaprodukter er etter min mening ikke bedre til prisen enn andre merker som f.eks Hegel, Primare eller Audio Aero for å nevne noen.
(Ja, jeg vet. Hegel er produsert i Kina, men utviklet i Norge)
At byggekvaliteten er bra i forhold til pris er noe helt annet. Jeg snakker kun om lyd:)
Jeg erfarer at jeg alltid har fått bedre lyd ved å oppgradere til dyrere utstyr. Men det hadde jo vært spennende å fått anbefalt noe til lav pris som virkelig holdt mål.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Innenfor samme merke, er dyrt bedre, men mellom merker er det ingen slik regel.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Det som er morsomt med type tråd som dette er at ingen kommer med konkrete eksempler.
Hifi bransjen er vel like kynisk som andre bransjer, og vel så det. Så produkter som er "for gode for prisen" har en mytstisk tendens til å plutselig koste mye mer. Hva skjedde med den der billige holfi forsterkeren, som kostet type 7k og fikk tester helt i toppklassen ?? (Den lille integrerte med trefront) Erstattet av produkt(er) til 3-4 ganger prisen ;)
 

BR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2004
Innlegg
71
Antall liker
0
Det som er morsomt med type tråd som dette er at ingen kommer med konkrete eksempler. Blir liksom alltid litt vagt. Noen merker, andre merker, osv.
Her er hvertfall et slags eksempel:
den 11/19/04 klokken 18:37:28, skrev RoDa :Hei FMG

Ser du har byttet høyttalere?
En solid nedgradering?
Hvordan er lyden i forhold til Avalon?

Mvh
Rolf



Hei, RoDa og Grace, lenge siden sist! Har det siste halve året vært svært opptatt med en annen hobby som har tatt en del tid og ikke minst penger, nemlig fotografering. Den som vil kan jo sjekke min web side: www.artfoto.no
Meningen var derfor å frigjøre litt kronasjer og satse på et billigere oppsett. Måtte da starte i en ende, nemlig å selge høyttalerne. Hvorfor akkurat de? Jo, fordi de er tungdrevne slik at å sitte med en liten pingleforsterker sammen med de ikke var noen lystelig tanke. Planen var altså å bytte ut alt sammen mot billigere utstyr, kanskje da med unntak av Audio Aero Capitole CD-spilleren....
Hadde egentlig sett meg ut et par brukte Dynaudio Contour 1,4S til 12 tusen inkl stativer sammen med en brukt Doxa Signature, selv om det bakerst i hodet murret en tanke om at dette ville låte litt for lyst og tynt. Fikk en innskytelse etter å ha bladd i Fidelity at jeg ville ta en tur på HifiKlubben for å se på Dali Helicon 400. De virket mer lettdrevne enn Avalon slik at jeg kunne klare meg med billigere elektronikk? Slik var tanken. To timer senere stod et sett hjemme i stua!

For et år siden lånte jeg B&W 802 på samme måte, men det ble en gedigen nedtur! Mener å ha en kraftig og varmtlydende forsterker, kablene mine er heller ikke spesielt tynne i klangen, men 802 manglet fylde i nedre mellomtone, det låt for mye hifi for min smak. Etter 20 minutter orket jeg ikke mer og koblet de ned selv om jeg egentlig hadde fått lånt de for hele helgen....

Jeg regnet med at noe lignende kom til å skje med Dali, men til mer jeg spilte, til bedre låt det! Disse høyttalerne overrasket meg skikkelig! Lyden var avslappet og glatt, uten analytiske tendenser. Samtidig som det var mer sprudlende dynamikk, både i mikro- og makro-området. Det pussige var at de virket minst like oppløste som Avalon også!? Og det aller beste var bassen som gikk helt ned og klarte å fylle mitt bassfattige lytterom. Selv om din uttalelse var spekulasjon, Grace, så traff du spikeren på hodet!
Dali Helicon 400 gav musikk- og hifi-interessen et skikkelig oppsving, såpass at jeg har lagt all nedgradering på hylla.
BR
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Dyrt er ikke alltid bedre.
Man betaler ofte mye for image og utseende.
Sånn er det i alle bransjer. Enten det er parfyme, joggesko eller klær.
Ta en poloskjorte av god kvalitet. Du kan få kjøpt den i utlandet for under en femtilapp. Sy på et Lacoste merke, så kan du selge den for en snau tusenlapp. Skjorta er lik både utseendemessig og kvalitetsmessig.

Ingen - INGEN - skal fortelle at komponentene i en forsterker koster skjorta, uansett hvor dyr den er. Og høyttalere til hundre tusen kroner har elementer som man kan få kjøpt løst for nesten ikke noe. Og et kabinett koster tross alt ikke all verden å lage, selv om man skal gjøre det fint og solid.
Men så lenge at folk er villige til å betale, så vil det alltid være selgere som ønsker å selge. Til blodpris.

Leif Arild
 
O

om.s

Gjest
Nei! men ofte......

Enig med janhella´s tanker ang forholdet kvalitet/pris innen samme merke......

mvh
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Det finns så otroligt mycket dyrt junk (ur ett återgivningsperspektiv) att man knappt anar det . Pris är ingen prestandafaktor
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.272
Antall liker
3.305
Torget vurderinger
49
Har litt inntrykk av at jo dyrere jo vanskeligere og bedre ;D

Dyre høytalere er ofte bedre enn billigere , men avslører gjerne utstyr mer enn billigere .Så da må du gjerne også ha dyrere utstyr ,ellers høres de dyre høytalerne dårligere ut enn de billige på dårlig utstyr .

Tilpassning er som sagt alfa omega ,det letteste i verden er å få dyrt utstyr til å låte ræva ;D
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Svaret på spørsmålet i tråden er ganske enkelt: Nei, men best er alltid dyrt.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.272
Antall liker
3.305
Torget vurderinger
49
Svaret på spørsmålet i tråden er ganske enkelt: Nei, men best er alltid dyrt.
og det enkle er somregel det beste ;D
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Dyrt er ikke alltid bedre.
Man betaler ofte mye for image og utseende.
Sånn er det i alle bransjer. Enten det er parfyme, joggesko eller klær.
Ta en poloskjorte av god kvalitet. Du kan få kjøpt den i utlandet for under en femtilapp. Sy på et Lacoste merke, så kan du selge den for en snau tusenlapp. Skjorta er lik både utseendemessig og kvalitetsmessig.

Ingen - INGEN - skal fortelle at komponentene i en forsterker koster skjorta, uansett hvor dyr den er. Og høyttalere til hundre tusen kroner har elementer som man kan få kjøpt løst for nesten ikke noe. Og et kabinett koster tross alt ikke all verden å lage, selv om man skal gjøre det fint og solid.
Men så lenge at folk er villige til å betale, så vil det alltid være selgere som ønsker å selge. Til blodpris.

Leif Arild

Jaha.... det ville vært fint for oss selvbyggere om det du skriver her stemte!

Komponentene i min forsterker koster faktisk mer enn skjorta...... ca 20 snobbemerkeskjorter faktisk. Har planer om å lage en til nå som blir vesentlig større, men bare pga kostnadene på trafoer og kondiser så må jeg drøye litt.

Elementer fra Seas, Eton, Thiel og Manger etc er faktisk ganske så dyre de også.

Så kan du jo få et firma til å lage samme høyttalerkasser som Kharma... får du de billig, kjøper jeg umiddelbart
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Komponentene i forsterkeren din er dyre fordi du er en privatperson som kjøper de. Hadde du drevet et firma og kjøpt inn litt flere duppeditter, hadde du betalt en helt annen pris.
Samme med elementene.
Elementene til Seas kan sikkert være dyre de. Kanskje opp til et par tusen paret pr. element. Men reglen om at jo mer du kjøper, jo mindre betaler du.

Leif E. (Dynamic-Leif) sa vel en gang at prisen på en effektforsterker er helt avhengig av kobberprisen. Det meste av kostnaden på en forsterker går med til kobber til trafoen.

Når Wilson Audio selger høyttalere til et par tre hundre tusen, med elementer som vi her hjemme vet prisen på, ja da må en bare le seg nesten ihjel.

Leif A
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
Noen her som har jobbet med sko eller klær?

Jeg hører ingen klage over at selv de klærne dere kjøper til 75% avslag tjener butikken, produsenten og distributøren penger på, men det er jo selvsagt kulere å bygge sine egne høyttalere enn å strikke sin egen genser ;)
 
O

om.s

Gjest
Noen her som har jobbet med sko eller klær?

Jeg hører ingen klage over at selv de klærne dere kjøper til 75% avslag tjener butikken, produsenten og distributøren penger på, men det er jo selvsagt kulere å bygge sine egne høyttalere enn å strikke sin egen genser ;)
Godt poeng!

mvh
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Nei selvsagt ikke.
Best for hvem?

Selger?
Kjøper?
Partner?
Banken?
Venner?
Naboer?

Samleren
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Siden, de fleste av oss har pris som vurderingskriterie opp i mot de andre kvalitetene en komponent måtte ha, såer det slik at skal du ha noe bedre så må du betale mer.

Test alle verdens høytalere - ranger de slik at nr 1 er den du syntes spilte dårligst, og den siste den du spilt best. Ta pengene dine, og sjekk hvor langt opp på lista du kommer. Skal du høyere opp, så må du betale mer.

Mvh
OMF
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Noen her som har jobbet med sko eller klær?

Jeg hører ingen klage over at selv de klærne dere kjøper til 75% avslag tjener butikken, produsenten og distributøren penger på, men det er jo selvsagt kulere å bygge sine egne høyttalere enn å strikke sin egen genser ;)
Selvfølgelig må folk og firmaer få tjene så mye de vil på det de selger. Jeg bare ler litt av at i hifi verdenen så er folk villige til å bla opp med titusner og hundre tusner av kroner for ting som egentlig er ganske enkle når alt kommer til alt. Det er det som er galt. At de forsøker å få dette til å være litt mer avansert enn en romferge.
Kabler i hifi verdenen er mer kostbar enn hva som brukes i romteknologi og flyindustrien. LOL

Hennes & Maurits, som er en billigkjede har sinnsykt høye avanser når de kan selge med 75% avslag, uten å tape. Men de står aldri der å påstår at deres klær er high tech, svært avanserte greier, og totalt overlegent det som koster halvparten.

Leif Arild
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
Mange gode poenger der Leifa. Men når det gjelder høyttalere så er jeg av den oppfarning at de er ofte billige til dyre møbler å være ;)
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Har sett lite blindtester på feks forsterkere fra
20 000 Nkr og oppover til eks 100 000 Nkr -i samletest
mener at hi fi skribentene ikke vil pga lett for og miste sin troverdighet - Vet ikke jeg ,men her hadde det nok dukket opp noen overraskelser .
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
Det spørs jo om det er skribentenes troverdighet som ligger dårligst an ved slike tester da.

Imidlertid er det sjelden man kan teste 2 forsterkere i samme oppsett og plukke ut en vinner, og stor grad være sikker på at det slår ut på samme måte i to andre oppsett. Ofte skal man kanskje bare bytte en annen komponent før den "dårlige" blir langt bedre enn den "gode".
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Komponentene i forsterkeren din er dyre fordi du er en privatperson som kjøper de. Hadde du drevet et firma og kjøpt  inn litt flere duppeditter, hadde du betalt en helt annen pris.
Samme med elementene.
Elementene til Seas kan sikkert være dyre de. Kanskje opp til et par tusen paret pr. element. Men reglen om at jo mer du kjøper, jo mindre betaler du.

Leif E. (Dynamic-Leif) sa vel en gang at prisen på en effektforsterker er helt avhengig av kobberprisen. Det meste av kostnaden på en forsterker går med til kobber til trafoen.

Når Wilson Audio selger høyttalere til et par tre hundre tusen, med elementer som vi her hjemme vet prisen på, ja da må en bare le seg nesten ihjel.

Leif A

Jeg har priser fra Thiel som produsent og veil priser. Vet også hva det koster ved kjøp av større antall Selvfølgelig er det forskjell, men dyrt er det okkesom! La oss si du bruker elementer for 10 laken til et par høyttalere (se toppmodeller til avalon, kharma etc), så kommer delefilter og en komplisert kasse med lakk man kan speile seg i. da blir det fort kostbart når produsent importør og butikk skal ha sin fortjeneste.

Det er heller ikke bare prisen på komponenter som avgjør utsalgspris, men antall timer produksjonen tar!

Elementene i Wilson Alexandria er forresten ganske så dyre..... selv om prisen på elementene ikke er det som er mest avgjørende med tanke på utsalgspris... kabinettene har ofte langt større betydning.
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Nå er det vel ofte slik at den største utfordringen for de fleste er lytterommet...... og dette kan være skikkelig dritt selv om huset koster en formue.....

Fra spøk til side.... Et vist samsvar mellom pris og kvalitet er det jo, men det er jo også slik at med god historikk og annerkjennelse kan prisene bli hinsides all fornuft!

Vil vel si det slik at når man kommer opp i et vist prisnivå, blir det mye mer smak og behag!! Det dyreste trenger ikke nødvendigvis å være det beste...
 
O

om.s

Gjest
Komponentene i forsterkeren din er dyre fordi du er en privatperson som kjøper de. Hadde du drevet et firma og kjøpt  inn litt flere duppeditter, hadde du betalt en helt annen pris.
Samme med elementene.
Leif A
Det finnes vel unntak overalt, selv var jeg så heldige å få lytte til ett par høytalere her om dagen der bare mellomtonen elementene kostet 130K, fra produsent, og han hadde to stk av disse fortiden visstnok verdens største diamant elementer i sine konstruksjoner, skulle visst ta en uke å produsere ett element, men så kostet da også herligheten 1,8Mill, og det var visst solgt tre par el sett, allerede.....

Unødvendig  å si at dette er det mest naturtro jeg noensinne har hørt av høyttalere....så i denne sammenheng er det dyreste best ;)

mvh
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Det finnes vel unntak overalt, selv var jeg så heldige å få lytte til ett par høytalere her om dagen der bare mellomtonen elementene kostet 130K, fra produsent, og han hadde to stk av disse fortiden visstnok verdens største diamant elementer i sine konstruksjoner, skulle visst ta en uke å produsere ett element, men så kostet da også herligheten 1,8Mill, og det var visst solgt tre par el sett, allerede.....

Unødvendig  å si at dette er det mest naturtro jeg noensinne har hørt av høyttalere....så i denne sammenheng er det dyreste best ;)

mvh

Det var Thiel`s diamantverson av C44 som heter D50! De bruker D20: 20mm diamant diskant og D50: 50mm diamant mellomtone-dome. De sitter også i min drømmekonstruksjon som jeg aldri får råd til å lage...
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Har du sett frekvenskurvene til de elementene?

Ja! Men det lydmessige resultatet er langt mer interessant for meg enn hvordan ting ser ut på papiret... teori og praksis er heller ikke alltid helt samstemt

Jeg har gode erfaringer med Thiel sammmenlignet med Seas og Scanspeak ( har testet 5 og 7 tommere samt diskant fra samtlige), og foretrekker faktisk Thiel når det gjelder 5 og 7. Crescendo diskanten fra seas er noe av det bedre jeg har hørt til toppen Det er bare så mye enklere og velge det billigste og nærmeste... Thiel har også noe produksjonsspredning, noe som er noe herk da det må returneres til Tyskland. En fordel med thiel i tillegg til meget god lyd er muligheten til å bestille elementer med imp. opp til 32 ohm uten å måtte bestille store serier, noe man må fra Seas. Jeg sikler veldig på å lage en stor søyle når jeg får råd!
 
T

Thomas1

Gjest
Her var det mørkt sa den blinde merra og stanget øyet i lysbryteren....

Å få et godt svar på om det blir bedre varer når prisen stiger, er vel et spørsmål ingen kommer til å gi et gods svar på.

Det finnes ingen lyd som kan forsvare en prislapp som passerer en million og lignende ville summer. Den dagen du tar opp lån i huset for å kjøpe hifi, er du ikke hifi idiot, bare idiot.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Her var det mørkt sa den blinde merra og stanget øyet i lysbryteren....

Å få et godt svar på om det blir bedre varer når prisen stiger, er vel et spørsmål ingen kommer til å gi et gods svar på.

Det finnes ingen lyd som kan forsvare en prislapp som passerer en million og lignende ville summer. Den dagen du tar opp lån i huset for å kjøpe hifi, er du ikke hifi idiot, bare idiot.

Det har vel kommet noen svar! En bedre komponent er stort sett en dyrere komponent, en bedre diskant fra seas er dyrere en den dårligere. Så finnes det selvfølgelig unntak når produsent eller importør vil ha en høyere fortjeneste enn andre som tilbyr samme vare. Da blir ikke komponentprisen i f.eks forstekeren avgjørende på sluttprisen. Eller en teknologi kan gi mer pr krone en andre. Jeg er overbevist om at små ice-lignende forsterkere vil overta markedet en dag.

Hva ting er verdt, blir vel opp til hver enkelt. Finnes det en bil som er verdt 600.000,- Er det fornuftig å betale 6 mill. for å bo i et hus i oslo?
 
O

om.s

Gjest
Ja!  Men det lydmessige resultatet er langt mer interessant for meg enn hvordan ting ser ut på papiret... teori og praksis er heller ikke alltid helt samstemt
Jepp! mer enn helt enig!....

mvh
 
O

om.s

Gjest
ar på.

Det finnes ingen lyd som kan forsvare en prislapp som passerer en million og lignende ville summer. Den dagen du tar opp lån i huset for å kjøpe hifi, er du ikke hifi idiot, bare idiot.
Har du overhodet vært i nærheten av å høre en slik "lyd"?, å kommentere noe du event ikke har vært i nærheten av, er ikke bare idioti, det er å være idiot, snakk heller om ting du ikke bare "synes" noe om,  (uten engang en subjektiv opplevelse i grunn?...) unnskyld ordbruken, men.....

mvh
 
O

om.s

Gjest
Hva ting er verdt, blir vel opp til hver enkelt. Finnes det  en bil som er verdt 600.000,-  Er det fornuftig å betale 6 mill. for å bo i et hus i oslo?
Gode refleksjoner, og svaret er: relativt!

mvh
 
T

timc

Gjest
En ting som er interessant og observere er at i Norge er man idiot dersom man velger legge en betydelig sum i et stereoannlegg. Men dersom man kjøper Ferrari eller Stor Mercedes er man bare kul.

Går man til f.eks USA eller Tyskland, er det å ha et godt musikkanlegg like mye status som å ha en flott bil, båt, hytte eller whatever. Jeg synes nordmenn generelt er alt for fastlåst på hva som skal være akseptert å bruke pengene på. På tide å få hodet opp av sanden.

Om et anleggt il X millioner er verdt det må være opp til hver enkelt å vurdere. En bil til 350k klarer jobben like greit som en til 1mill. Men like morro er det neppe.

Mvh
 
Topp Bunn