Epos venner:

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.904
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Litt tregt i tråden i det siste, så litt Epos-bilder og småprat er vel på sin plass. Er selv rimelig bortskjemt med god og "stor" lyd fra mine 107/2, så da jeg skulle fixe litt på Kef'ene var det naturlig å gjeninnsette de velprøvde og velbrukte ES14. Lyttestuen er på vel 30 kvadratmeter, og det var ikke tvil om at, spesielt orkesterlyd ble litt "mindre" romutfyllende nå. Både ES14 og ES11 er rene 8 ohms laster, så da jeg i øyeblikket kjører en grei effektforsterker i lave impedanser, var det dags å prøve et syttitalls-stunt, og sette 11oppå 14 og høre hvordan dette artet seg. Lo and behold, jeg kunne bli avhengig av mindre. Kort fortalt så er stereoperspektivet overhode ikke skadelidende, og nå er det igjen et fullt orkester foran meg. Ikke sikkert dette er helt etter boken, men jeg skal nå prøve oppsettet ut de neste uker, så får vi se hva jeg synes etter hvert.

    Vis vedlegget 917370
    Vis vedlegget 917371
    Vis vedlegget 917372

    Steen
    Epos har me :) Kef 107/2 har me hatt , men Teac D 700? der ble jeg stuss jeg hadde noe som lignet en cd spiller den het P700 ( kun transporter )

    Mvh
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    1.328
    D700 har jeg ikke, men min P700 får du aldri kjøpt, hvis du var så uforstandig å selge din :giggle: . Bruker Dac'en i Benchmark 2,5.
    Steen
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.617
    Antall liker
    4.245
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Epos ES har en makalaus klangbalanse, en voicing som låter behagelig, naturlig og engasjerende på en gang.
    Mulig det har noe med den direktekoblede mellombassen å gjøre. Dynamikk og mikrodynamikk på høyt plan.
    Jeg har hatt over 30 par stativhøyttalere, men ingen som låter så fullkomment som ES 11, drevet av en Audiolab 8000A. Riktignok med dyr kabling fra LFD og WireWorld.

    M
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    49
    Siden ingen vil selge meg et pent brukt par med Es14 (hint hint), kikket jeg litt på de nye ES-14N.
    Men fant ut at det er nok en helt annen type høyttaler enn de orginale, masse delefilter komponenter.
    ED7142C9-B48A-44F5-A7A1-E11C76B54107.png

    bilde er fra detre YouTube klippet.
    Epos Es14 N
     

    Vedlegg

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    12.486
    Sted
    Sørlandet
    Siden ingen vil selge meg et pent brukt par med Es14 (hint hint), kikket jeg litt på de nye ES-14N.
    Men fant ut at det er nok en helt annen type høyttaler enn de orginale, masse delefilter komponenter.
    Sånn kan det gå når ze germans tar over... ES14N har ingenting til felles med klassikeren ES14. Verken lydmessig, utseendemessig eller prismessig.

    ES14 er en knallgod høyttaler og det er først når du setter den opp sammen med langt dyrere høyttalere at du begynner å høre svakhetene til den. Diskanten som ikke helt raffinert og kan være skarp (løses lett) samt at den ikke har de samme ekstreme kvalitetene i mellomtonene som feks Harbeth.

    Her er mine gamle. Temmelig strøkne og med de originale skumproppene til portene bak. Angrer til tider på at jeg solgte dem:

     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    49
    Sånn kan det gå når ze germans tar over... ES14N har ingenting til felles med klassikeren ES14. Verken lydmessig, utseendemessig eller prismessig.

    ES14 er en knallgod høyttaler og det er først når du setter den opp sammen med langt dyrere høyttalere at du begynner å høre svakhetene til den. Diskanten som ikke helt raffinert og kan være skarp (løses lett) samt at den ikke har de samme ekstreme kvalitetene i mellomtonene som feks Harbeth.

    Her er mine gamle. Temmelig strøkne og med de originale skumproppene til portene bak. Angrer til tider på at jeg solgte dem:

    De var utrolig fine, ikke lett og oppdrive i dag.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.617
    Antall liker
    4.245
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Siden ingen vil selge meg et pent brukt par med Es14 (hint hint), kikket jeg litt på de nye ES-14N.
    Men fant ut at det er nok en helt annen type høyttaler enn de orginale, masse delefilter komponenter.
    Vis vedlegget 918073
    bilde er fra detre YouTube klippet.
    Epos Es14 N
    Ja, dette er noe helt annet..
    En helt annen tilnærming til både delefilter og kabinett.
    Det krever masse arbeid å lage en bassmellomtone som har så jevn avrulling oppover at en kan kutte ut filter. Mye enklere å lage et filter som løser problemet. Men, da oppstår et annet problem: plutselighet/mikrodynamikk i elementet drepes noe. Det påstås at for hver komponent du tilfører delefilteret så drepes litt "sjel" i elementet. 🙂

    M
     

    borgern

    Fersking
    Ble medlem
    04.08.2023
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Epos bruker selv og har vært det lenge. Men ikke sett tråden her før nå.
    Har i Elan 30 som fronter, Els3 bak, M8i senter og Els sub. Kjøres på Denon receiver så får vel ikke maks ut av Elan men det fungerer.
    Har og et sett Els3 på hytta med en Denon stereoforsterker. 3erne ble kjøpt på tilbud på Lyric da de var i Oslo. Resten er kjøpt brukt. Låter generelt fint.
    Nye Es14n er jo en helt annen prisklasse enn før desverre. Leste at det kommer en mindre høytaler snart også. Es-7n. Bookshelf på 29x20 eller så. Snakk om november men ingen prisantydning. Se om noen tar den inn.
     

    Onaer

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2022
    Innlegg
    6
    Antall liker
    3
    Sted
    Skien
    Hei,
    Er på jakt etter originale stativer til epos m12 , tror de heter ST12. Tips mottas med takk :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    1.328
    M12 er identisk i størrelse med de legendariske ES11, og disse er innimellom til salgs som delvis defekte, men med originalstativer, til en overkommelig pris.
    Steen
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    49
    Bestillte mine på mål hos hos Custom Design.
    Bilder litt tilbake i tråden med Epos 12.2.

    Custom Design
     

    Onaer

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2022
    Innlegg
    6
    Antall liker
    3
    Sted
    Skien
    M12 er identisk i størrelse med de legendariske ES11, og disse er innimellom til salgs som delvis defekte, men med originalstativer, til en overkommelig pris.
    Steen
    Nyttig info, takk. Den som venter osv…
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.120
    Antall liker
    10.575
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjøp og salg gjøres best på bruktbørsen.
    6a) Det er ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM. Det er heller ikke tillatt å reklamere etter produkter som ønskes kjøpt på selve forumet. Årsaken til regelen er at innleggene vil bli stående i flere år, og slike innlegg vil da fort miste sin verdi, og vil også derfor bli enten stengt eller fjernet. Den rette plassen for kjøp/salg er bruktbørsen.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.912
    Antall liker
    1.935
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Småfrekk farge til Epos å være. Ser ut til å være klare for salg i Sverige.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn