- Ble medlem
- 28.11.2002
- Antall liker
- 397
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G
Har dette også blitt en blindtesttråd nå da?
Har dette også blitt en blindtesttråd nå da?
;D Jeg er takknemlig for at trådstarter respekterte ønsket om å få ha Black Magic Giant tråden i fred! Det er frustrerende at det hver gang nevnes ordet kabel på forumet, dukker det opp nyfrelste/nyutdannede teknisk begavede mennesker /studenter opp som ser det som sin oppgave å fortelle alle oss andre uvitende om hvor feil vi tar. Det er med en viss hva tenkte jeg følelse jeg leser denne tråden, for som det har vært påpekt tidligere, finner man omtrent tusen tråder på hi-fi sentralen med akkurat samme argumentasjon og problemstillinger. Det blir enkelte lei av. Derfor igjen takk til trådstarter som tok konsekvensen av dette! Av respekt for deres tråd skal jeg ikke forsøple den ytterligere!Har dette også blitt en blindtesttråd nå da?
Du viser at du ikke har forstått argumentasjonen uansett hvor mange ganger den er repetert.Bare en liten ting. Hvis det er så enkelt å fremstille en vellydende kabel som enkelte her inne hevder, forstår jeg ikke at ikke flere av de teknisk begavede her inne setter igang sin egen kabelproduksjon og tjener masse penger på oss lettlurte mindre teknisk begavedeTil slutt en utfordring; lag deres egen kabel, besøk en audiofil med dyre kabler i 10-100k klassen og selg ham kabelen deres for 8k. Det er nemlig det PM og Black Magic har klart. Det synes jeg er flott gjort! Noen som tar den utfordringen? I så fall er dere hjertelig velkomne hjem til meg!! Kan jeg slippe unna med å betale mindre for samme lyd er jeg happy jeg
![]()
Og hvor i mitt innlegg viser jeg at jeg ikke har forstått noe som helst? Jeg påberoper meg ingen teknisk knowhow i motsetning til mistenkelig mange andre her inne. Var forresten på jobbintervju for et par uker siden og fikk konstatert IQ over gjennomsnittet, skryt skryt så forutsetningene for å forstå er i det minste målbare og dokumenterte ;D Men hvorfor konkluderer du med at siden jeg ikke er enig med deg, så forstår jeg ikke. Jeg velger ikke å ta for god fisk det du sier, heller hva ørene mine forteller meg. Et legetimt valg! Selv om det kan være provoserende. Jeg bruker penger på kabler, hi-fi og blir i manges øyne sett på som sær og rar. Det har jeg ingen problemer med. Kan til og med leve med at noen mener jeg ikke forstår (det mener min 11 år gamle sønn stort sett hver dag jeg nekter ham ting). Jeg gleder meg til mine billige Giant kabler kommer i posten, og gleder meg til å kunne gjøre meg opp en subjektiv, ikke målbar mening om kabelens egenskaper. Så får du måle så mye du lyster og kose deg med det. Jeg driver på med dette fordi jeg elsker musikk og har det gøy med stereoen min! Det klarer jeg selv om jeg vet at jeg mangler teknisk innsikt! Ha en fortreffelig helg, både pro-kabel og anti-kabel mennesker! Jeg skal jobbe, og heller mer til anti- helgejobbings kategorien mennesker!Du viser at du ikke har forstått argumentasjonen uansett hvor mange ganger den er repetert.
For at jeg skulle selge en hifi-kabel måtte jeg ha selger-egenskaper og branding-skills. Noe jeg ikke har. På samme måte som L'oreal trenger minimalt med kjemi/biologi-kunnskap for å¨selge en anti-aging cream som uansett ikke har noen effekt.
Hvis jeg derimot får sette opp en blindtest og sammenligne "min" kabel med kabler til 100' og du betaler det "min" kabel tilsvarer så skal jeg vurdere en ny karriere ;-)
-k
"Bare en liten ting. Hvis det er så enkelt å fremstille en vellydende kabel som enkelte her inne hevder, forstår jeg ikke at ikke flere av de teknisk begavede her inne setter igang sin egen kabelproduksjon og tjener masse penger på oss lettlurte mindre teknisk begavede "Og hvor i mitt innlegg viser jeg at jeg ikke har forstått noe som helst?
Og dette viser kanskje at du ikke har skjønt så mye av hva som skal til for å selge kabler?Dette viser at du ikke har forstått mitt standpunkt. Jeg hevder at det å selge hifi-kabler er en salgs-messig utfordring, ikke en teknisk utfordring. Når du sier at det i følge mitt resonnement bør være lett for "tekniske begavede" å lage et vellydende kabel som de kan tjene masse penger på, så viser du at du ikke har forstått min side av saken.
Jeg har prøvd og jeg var notorisk dårligOg dette viser kanskje at du ikke har skjønt så mye av hva som skal til for å selge kabler?![]()
Tja. La oss begynne med nasjonalromantikk. Hvor mange har kommet med støtte-erklæringer til PM-audio i denne tråden? Betyr ikke dette at dere har en følelses-messig tilknytning til den lille David mot alle Goliatene der ute?Lag en kabel - lån den bort gratis, og la de som ikke blir fornøyd med kjøpet få tilbake pengene.
Dette er markedsføringen til PM Audio.
Hvor er den store salgsmessige utfordringen her?
Kameler er jo morsomme dyr =) Svelges best med god, mørk drikke =)Har derfor lært å være åpen og ikke fullt så bombastisk som jeg var i yngre dager. Disse kamelene er ubehagelige greier, tildels både store, hårete og beiske! Min invitasjon står den, og jeg er åpen nok til å kunne overbevises jeg!
Mennesker uten meninger er kjedelige! Vet ikke hvor i landet du bor knuntinh, men du er velkommen til å overbevise meg og noen av mine likesinnede fredag 26.01 i Egersund Rogaland. Hyggelig å kunne oppleve at uenigheter på dette forumet kan istedkomme nye hyggelige bekjentskaper fremfor skyttergravskrig mellom meningsmotsetninger 8) Peace and love!
Har kablene noe betydning for lyden?? Tja... Si det.
Helt enig. Man har enormt stor påvirkningskraft som butikkselger, og må nok innrømme at jeg også har "lurt" dyre kabler på kundene. Poenget som selger er jo å opprettholde bruttofortjenesten.Hvis jeg derimot hadde vært en avdanket kirurg, fortid i Nasa, og hostet opp noen kvasi-fysiske formuleringer om nano-elektron-molekyler så kunne jeg hatt en sjanse. Jeg er imidlertid alt for kjedelig og fargeløs til å holde produktpresentasjoner og "selge" et produkt jeg ikke selv har troen på.
Mens jeg var ung og jobbet i butikk fikk jeg kritikk for ikke å lyve naive kabelkjøpere opp i øynene. Forresten tjener butikkene penger primært penger på kabler og annen sminke. Som selger så er jobben å få produkter ut av døra, ikke å spekulere i årsak-virkning eller være kritisk til sine produkter. Og kundene er en overraskende lettlurt gjeng som kjøper stort sett det man prakker på dem. Ikke alle, selvsagt. 5% er kritiske og går og lurer i butikken i uker eller mer, spør og graver og leser brosjyrer og ender opp med å ikke kjøpe noe. De fleste spør imidlertid hva som er bra, hører i 10 minutter og går ut med utstyret under armen. Som selger har du en utrolig påvirkningskraft når du spør ledende spørsmål mens de lytter. "Den kabelen der låter utrolig bra, hører du den utrolige fylden i mellomregisteret?" Og kunden som ikke vil virke evneveik svarer et ydmykt ja og "hører" forskjellen eller håper at forskjellen vil materalisere seg når han kommer hjem.
-k
Som sagt var jo ikke poenget å sverte PM Audio spesielt. Og i forhold til kabeldebatten ser jeg ikke helt hvordan man kan komme utenom blindtester.![]()
![]()
Ja; men det kunne være du skulle begynde igen med en ny tråd, der ikke handlere om blindtest, PM Audio....
Mvh. Sven Palvig
Alle opplevelser er jo reelle for den det gjelder, men en ting som er like sikkert er at opplevelser er farget av forventninger, skjulte eller bevisste.Nei det er jo egentlig litt pussig det der, noen har jo argumenter for hvorfor blindtester ikke vil fungere pga. stress eller hva det nå måtte være.
Teoretisk sett er det jo lite som skulle tilsi at det er noen lydmessige forskjeller. Problemet for min del med dette er at jeg mener så bestemt å ha hørt forskjeller på kabler og da signalkabler spesielt, og jeg vleger å tro at det jeg ørte var reelt.
Ja, kanskje måleresultater farger like godt som penger og design? ;D ;DAlle opplevelser er jo reelle for den det gjelder, men en ting som er like sikkert er at opplevelser er farget av forventninger, skjulte eller bevisste.
Jeg selv har påstått å høre forskjell på signalkabler, for en del kHz siden, men kan i dag ikke lenger høre dem - kanskje mine opplevelser er farget av måleresultater?
Vidar
Som sagt var jo ikke poenget å sverte PM Audio spesielt. Og i forhold til kabeldebatten ser jeg ikke helt hvordan man kan komme utenom blindtester.
Det er kanskje det viktigste jeg har lært etter mange år med hifi og lyd i professionell sammenheng, å ikke stole på det man hører.![]()
![]()
Du tror måske ikke på, hvad du hører!
Mvh.
Sven Palvig
Poenget er at jeg har sluttet å høre det jeg før trodde jeg hørte. Dette kan jo selvfølgelig være like farget av forventning som det motsatte..![]()
![]()
Mvh.
Sven Palvig
Skal man dømme etter noen av de mest entusiastiske beskrivelser i den andre tråden så selger de en illusjon.Jeg synes man ganske lett kan gjennomskue kabelpåstandene med bruk av sunn fornuft. Markedsføringen henger jo ikke på greip, så hva er det egentelig de selger oss??
Tror nok dette er en vanlig oppfatning av hvordan utvikling og kabelproduksjon foregår. I en del tilfeller stemmer nok dette, men ofte legges det ned mye arbeid og penger i prototypestadiet.All logikk sier meg at kabelutvikling går ut på å kjøpe inn kobberkabel etter mål på tverrsnitt osv, terminere de med "frekke" plugger og dra på en fancy strømpe, stikke fingeren i været og finne på en pris.
Dette du her beskriver høres jo ut som vanlig produktutvikling. Det jeg ikke forstår er hvordan dette kan implementeres i kabelindustrien, der den kjente kunnskapen sier at det holder med god nok ledningsevne for å oppnå tilfredstillende resultat. I forhold til hvilke prinsipper er det man utvikler? Er det bare i forhold til feelgood faktoren?? Er en blå kabel bedre på blues enn andre? Er en rund kabel også rund i lyden?...men ofte legges det ned mye arbeid og penger i prototypestadiet.
Ofte må man lage et stort antall prototyper før man finner en hvor både teori og praksis stemmer... og det gjør det som regel ikke.![]()
Ikke det at jeg har lest noe særlig her, men du finner uansett en del stoff på TaraLabs sine sider. Velg "Technical Info" i hovedmenyen.Om utviklingsarbeidet bygger på vitenskaplige prinsipper, vil jeg gjerne lese mer om dem. Om utviklingen kun består av subjektivitet, forstår jeg ikke hvorfor man føler behov for å linke dette opp til vitenskapen.
Og hva har vi da? En kabel som lages fra bunnen av i små serier med eksklusive råmaterialer. Ikke ett kløyva ord om lydkvalitet, men mange om eksklusivitet.During my last challenging project, the "Stradivari Homage", I felt the need to use an internal wiring conductor which was not another product derived from the telecommunication industry with solutions based in radio frequency theories, but a materials solution with properties designed to handle bandwidth frequencies and power levels.
So emerged a new conductor based in conceptual and structural terms, on the following premise: the transfer of the audio signal from amplifier to speaker, and in particular those at the micro signal level, depends more on the physical structure of the metal than on the absolute value of conductivity in the wire.
SOLUTION
To intervene at a metallurgic level to obtain order and homogeneity of the conductor's crystalline structure, thus providing greater compliance of the music signal within the signal path.
Pairing Silver(Ag) and Palladium(Pd) using a new three-phase fusion process is the basic element of the alloy.
The crystalline homogeneity of the special alloy is the basis for the metallurgic harmony found in our conductor, almost as if it were a metal "tune".
It's all in the process:Well Tempered Argentum Alloy
The result of this development is a speaker cable (YTER) that ensures metallurgical coherence in the path from the amplifier to the drivers.
All the processes from the melting, to the drawing, and finally the manufacture of the product, are exquisitely handcrafted at Laboratorium.
PRODUCER
Laboratorium is dedicated to the entire manufacturing process for this new project. First, there is the melting of Silver and Palladium to create our alloy.
We then cold extrude our special alloy in a water bath to form an electrostatic balanced, Gaussian shaped conductor.
The component connectors are then realized using our same special alloy.
Finally, conductor and connector are cold fused with a mechanical weld where solder is neither desired nor required. With the finished speaker cable product, the music signal passes through YTER and only YTER.
The result is a Reference speaker cable fit not only for Stradivari Homage, but all other fine loudspeakers of the world.
Står sikkert mye bra der, men jeg synes det mest minner om salgsbrosjyrer...Ikke det at jeg har lest noe særlig her, men du finner uansett en del stoff på TaraLabs sine sider. Velg "Technical Info" i hovedmenyen.
http://www.taralabs.com/
Happy reading
Edit: Etter å ha kikket litt kjapt her, tror jeg nok dokumentene "The Science of Cable Design" (1-4) kan være av interesse for deg
Joda, testen kommer. Det er bare noe treghet i systemet her..Var det ikke OAS da?
En god regel er at du ikke skal tro paa noe av det du hoerer, og bare halvparten av det du ser.....![]()
![]()
Mvh.
Sven Palvig
Jeg tror mer på det jeg hører enn jeg ser - iallefall etter midnattEn god regel er at du ikke skal tro paa noe av det du hoerer, og bare halvparten av det du ser.....
Veldig fornuftigVedr "utvikling" av kabel
Hvordan vet man at man har en god kabel når ingen kan relatere målinger til lytteinntrykk? Kanskje det er litt kvalifisert flaks å få til enn vellydende kabel? Å ha kunnskaper om ohms lov er i hvertfall ikke nok!
Som alltid er det de "objektive" som har problemer med kabler. Jeg er helt enig med trådstarter mht tekniske begrunnelser for ditt og datt, vill reklame osv, men dette er vel ikke værre enn det man kan se på reklameinnslagene på tv for alt fra rynker til hår.
Det er til syvende og sist du som forbruker som må avgjøre om det du tester er en god kabel (på tross av tåplige tekniske begrunnelser). Dette må nødvendigvis bli veldig frustrerende når de fleste av dere objektivister ikke hører forskjellene.
Nå tror jeg ikke påstandene her inne kvalifiserer til noe som helst. Er neppe noen her som mener at ikke fysikkens lover også gjelder hifi produkter.I alle fall ikke mer frustrerende enn det er for meg å se påstander her inne som ville ha kvalifisert til Nobel-pris i fysikk, en million dollar etc men når jeg etterspør mer dokumentasjon kommer "nei, jeg ønsker ikke ære og berømmelse for min forskning"...
-k
De må da lytte for å vite hvilke endringer som forbedrer lyden. Temmelig krevende vil jeg tro. Hvis de bare "gambler" er det ganske så useriøst mener jeg.Vedr "utvikling" av kabel
Hvordan vet man at man har en god kabel når ingen kan relatere målinger til lytteinntrykk? Kanskje det er litt kvalifisert flaks å få til enn vellydende kabel? Å ha kunnskaper om ohms lov er i hvertfall ikke nok!
Kall det prosedyre eller metode eller hva du vill. Problemet er at de aller fleste subjektive tester ikke følger en prosedyre eller metode som gjør det mulig å kvalifisere, validere og repetere testen. Dermed er det vanskelig (om i det heletatt mulig) å ta stilling til evt. testresultater.Nå tror jeg ikke påstandene her inne kvalifiserer til noe som helst. Er neppe noen her som mener at ikke fysikkens lover også gjelder hifi produkter.
Det er heller sånn at vi ikke tror at alt kan måles med ohm's lov (det er det opplagt for oss at den ikke kan!)
Problemet er heller ikke at det ikke gjennomføres blindtester som påviser forskjeller, men at prosedyrene rundt det (hvis testen skal bli godkjent) blir for omfattende til at folk flest gidder å kjøre ABX tester.
Det jeg finner frustrerende er argumentasjonen fra dem som ikke hører det samme. For mine lyttevaner og erfaringer har det ingen betydning.Hvis du lever i visshet om hva du selv hører så kan det da umulig være så frustrerende at andre ikke hører det samme?
-k