Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The Giant

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Har dette også blitt en blindtesttråd nå da?
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Har dette også blitt en blindtesttråd nå da?
;D Jeg er takknemlig for at trådstarter respekterte ønsket om å få ha Black Magic Giant tråden i fred! Det er frustrerende at det hver gang nevnes ordet kabel på forumet, dukker det opp nyfrelste/nyutdannede teknisk begavede mennesker /studenter opp som ser det som sin oppgave å fortelle alle oss andre uvitende om hvor feil vi tar. Det er med en viss hva tenkte jeg følelse jeg leser denne tråden, for som det har vært påpekt tidligere, finner man omtrent tusen tråder på hi-fi sentralen med akkurat samme argumentasjon og problemstillinger. Det blir enkelte lei av. Derfor igjen takk til trådstarter som tok konsekvensen av dette! Av respekt for deres tråd skal jeg ikke forsøple den ytterligere!
Bare en liten ting. Hvis det er så enkelt å fremstille en vellydende kabel som enkelte her inne hevder, forstår jeg ikke at ikke flere av de teknisk begavede her inne setter igang sin egen kabelproduksjon og tjener masse penger på oss lettlurte mindre teknisk begavede ;) Til slutt en utfordring; lag deres egen kabel, besøk en audiofil med dyre kabler i 10-100k klassen og selg ham kabelen deres for 8k. Det er nemlig det PM og Black Magic har klart. Det synes jeg er flott gjort! Noen som tar den utfordringen? I så fall er dere hjertelig velkomne hjem til meg!! Kan jeg slippe unna med å betale mindre for samme lyd er jeg happy jeg :)
 
K

knutinh

Gjest
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Bare en liten ting. Hvis det er så enkelt å fremstille en vellydende kabel som enkelte her inne hevder, forstår jeg ikke at ikke flere av de teknisk begavede her inne setter igang sin egen kabelproduksjon og tjener masse penger på oss lettlurte mindre teknisk begavede ;) Til slutt en utfordring; lag deres egen kabel, besøk en audiofil med dyre kabler i 10-100k klassen og selg ham kabelen deres for 8k. Det er nemlig det PM og Black Magic har klart. Det synes jeg er flott gjort! Noen som tar den utfordringen? I så fall er dere hjertelig velkomne hjem til meg!! Kan jeg slippe unna med å betale mindre for samme lyd er jeg happy jeg :)
Du viser at du ikke har forstått argumentasjonen uansett hvor mange ganger den er repetert.

For at jeg skulle selge en hifi-kabel måtte jeg ha selger-egenskaper og branding-skills. Noe jeg ikke har. På samme måte som L'oreal trenger minimalt med kjemi/biologi-kunnskap for å¨selge en anti-aging cream som uansett ikke har noen effekt.

Hvis jeg derimot får sette opp en blindtest og sammenligne "min" kabel med kabler til 100' og du betaler det "min" kabel tilsvarer så skal jeg vurdere en ny karriere ;-)

-k
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Du viser at du ikke har forstått argumentasjonen uansett hvor mange ganger den er repetert.

For at jeg skulle selge en hifi-kabel måtte jeg ha selger-egenskaper og branding-skills. Noe jeg ikke har. På samme måte som L'oreal trenger minimalt med kjemi/biologi-kunnskap for å¨selge en anti-aging cream som uansett ikke har noen effekt.

Hvis jeg derimot får sette opp en blindtest og sammenligne "min" kabel med kabler til 100' og du betaler det "min" kabel tilsvarer så skal jeg vurdere en ny karriere ;-)

-k
Og hvor i mitt innlegg viser jeg at jeg ikke har forstått noe som helst? Jeg påberoper meg ingen teknisk knowhow i motsetning til mistenkelig mange andre her inne. Var forresten på jobbintervju for et par uker siden og fikk konstatert IQ over gjennomsnittet, skryt skryt så forutsetningene for å forstå er i det minste målbare og dokumenterte ;D Men hvorfor konkluderer du med at siden jeg ikke er enig med deg, så forstår jeg ikke. Jeg velger ikke å ta for god fisk det du sier, heller hva ørene mine forteller meg. Et legetimt valg! Selv om det kan være provoserende. Jeg bruker penger på kabler, hi-fi og blir i manges øyne sett på som sær og rar. Det har jeg ingen problemer med. Kan til og med leve med at noen mener jeg ikke forstår (det mener min 11 år gamle sønn stort sett hver dag jeg nekter ham ting). Jeg gleder meg til mine billige Giant kabler kommer i posten, og gleder meg til å kunne gjøre meg opp en subjektiv, ikke målbar mening om kabelens egenskaper. Så får du måle så mye du lyster og kose deg med det. Jeg driver på med dette fordi jeg elsker musikk og har det gøy med stereoen min! Det klarer jeg selv om jeg vet at jeg mangler teknisk innsikt! Ha en fortreffelig helg, både pro-kabel og anti-kabel mennesker! Jeg skal jobbe, og heller mer til anti- helgejobbings kategorien mennesker!
 
K

knutinh

Gjest
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Og hvor i mitt innlegg viser jeg at jeg ikke har forstått noe som helst?
"Bare en liten ting. Hvis det er så enkelt å fremstille en vellydende kabel som enkelte her inne hevder, forstår jeg ikke at ikke flere av de teknisk begavede her inne setter igang sin egen kabelproduksjon og tjener masse penger på oss lettlurte mindre teknisk begavede "

Dette viser at du ikke har forstått mitt standpunkt. Jeg hevder at det å selge hifi-kabler er en salgs-messig utfordring, ikke en teknisk utfordring. Når du sier at det i følge mitt resonnement bør være lett for "tekniske begavede" å lage et vellydende kabel som de kan tjene masse penger på, så viser du at du ikke har forstått min side av saken.

Hvis du derimot hadde sagt "Hvis det er så enkelt å fremstille en vellydende kabel som enkelte her inne hevder, forstår jeg ikke at ikke flere av de teknisk begavede her inne lager sin egen kabel som er like bra som alle andre" så hadde du hatt et bedre argument. Jeg vil likevel hevde at min superduperkabel som i en blindtest låter like bra som en annen superduperkabel ikke har en sjanse på markedet siden blindtester ikke er et kriterie for å selge bra. Hvis jeg derimot hadde vært en avdanket kirurg, fortid i Nasa, og hostet opp noen kvasi-fysiske formuleringer om nano-elektron-molekyler så kunne jeg hatt en sjanse. Jeg er imidlertid alt for kjedelig og fargeløs til å holde produktpresentasjoner og "selge" et produkt jeg ikke selv har troen på.

Mens jeg var ung og jobbet i butikk fikk jeg kritikk for ikke å lyve naive kabelkjøpere opp i øynene. Forresten tjener butikkene penger primært penger på kabler og annen sminke. Som selger så er jobben å få produkter ut av døra, ikke å spekulere i årsak-virkning eller være kritisk til sine produkter. Og kundene er en overraskende lettlurt gjeng som kjøper stort sett det man prakker på dem. Ikke alle, selvsagt. 5% er kritiske og går og lurer i butikken i uker eller mer, spør og graver og leser brosjyrer og ender opp med å ikke kjøpe noe. De fleste spør imidlertid hva som er bra, hører i 10 minutter og går ut med utstyret under armen. Som selger har du en utrolig påvirkningskraft når du spør ledende spørsmål mens de lytter. "Den kabelen der låter utrolig bra, hører du den utrolige fylden i mellomregisteret?" Og kunden som ikke vil virke evneveik svarer et ydmykt ja og "hører" forskjellen eller håper at forskjellen vil materalisere seg når han kommer hjem.

Når du er på kles-butikk. Merk deg hvorvidt jenta bak disken spør deg "skal det være noe mere? Sokker, boxer?" Jeg antar at det er på samme måten der, massiv inntjening på "småtteriet" som folk ikke tenker over prisen så nøye på. Tror du at 18-åringen er ærlig når hun erklærer at "du, den buksa kler deg jammen fint", eller tror du at hun primært prøver å selge deg ei bukse?

Jeg innser at hifi er en lidenskap for mange, både bak og foran disken. Men tror du at hifiklubben og hificenteret og hva de nå heter er drevet på pur idealisme eller tror du at de selger de varene de tjener best på? Tror du at en selger på hifiklubben ville innrømme at han ikke hører forskjell på to kabler, og hvor lenge tror du han ville beholde jobben? Hvor mange ville kjøpt Lyd & Bilde hvis de sluttet med Kvinner & Klær-journalistikken?

-k
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Dette viser at du ikke har forstått mitt standpunkt. Jeg hevder at det å selge hifi-kabler er en salgs-messig utfordring, ikke en teknisk utfordring. Når du sier at det i følge mitt resonnement bør være lett for "tekniske begavede" å lage et vellydende kabel som de kan tjene masse penger på, så viser du at du ikke har forstått min side av saken.
Og dette viser kanskje at du ikke har skjønt så mye av hva som skal til for å selge kabler? ;)

Lag en kabel - lån den bort gratis, og la de som ikke blir fornøyd med kjøpet få tilbake pengene.

Dette er markedsføringen til PM Audio.
Hvor er den store salgsmessige utfordringen her?
 
K

knutinh

Gjest
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Og dette viser kanskje at du ikke har skjønt så mye av hva som skal til for å selge kabler?  ;)
Jeg har prøvd og jeg var notorisk dårlig :). Så nei, jeg vet antageligvis ikke hva som skal til for å selge kabler.
Lag en kabel - lån den bort gratis, og la de som ikke blir fornøyd med kjøpet få tilbake pengene.

Dette er markedsføringen til PM Audio.
Hvor er den store salgsmessige utfordringen her?
Tja. La oss begynne med nasjonalromantikk. Hvor mange har kommet med støtte-erklæringer til PM-audio i denne tråden? Betyr ikke dette at dere har en følelses-messig tilknytning til den lille David mot alle Goliatene der ute?

Endel av dere har kanskje kjøpt produktene deres. Det finnes ingen mer overbeviste enn fornøyde kunder, og disse går med glede ut på forum for å spre det glade budskap.

Derfor ville jeg kanskje ha "massert" en kjerne av kunder tidlig. Gitt dem god følelses-messig oppbacking, latt dem prøve produktene, rabatter og følelsen av å være med på noe eksklusivt. Med litt flaks og flinke folk så greier jeg kanskje å starte en bølge hvor disse trår til som vaktbikkjer i forum og personlig og forsvarer produktet mitt mot rasjonelle og irrasjonell kritikk.

På samme måte som Sony Ericsson pusher sine produkter på søte jenter og kjekke sporty gutter for at disse skal fungere som spredere av det glade budskap. Hvorfor tror dere at et firma som Nokia eller Sony Ericsson har så utrolig mange ansatte som kun driver med "propaganda"? Fordi det virker såklart.... Hvis kjøperne var rasjonelle så ville de lese tester, sammenligne specs, prøve modellene i butikken og foreta et informert valg. Og alle ansatte ville være ingeniører :-D

-k
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Mitt innlegg var ikke ment som en kommentar til ditt personlige ståsted knutinh. Heller som en generell kommentar. Quotingen av det med blindtest kommentaren var for å understreke retningen disse trådene pleier å ta og hvor forutsigbare de er. Ikke for å mene noe om ditt ståsted ifht blindtester. Jeg er ikke ute etter noen personlig her, og beklager hvis jeg har formulert meg uklart. Er forøvrig enig med deg at det å selge en kabel innebærer mer enn kun fremstillingen. Utfordringen min derimot, innebærer ikke noe annet enn et hyggelig kveldsbesøk med muligheter for å overbevise en med samme interesse (tross alt) om at man har rett (enten den ene eller den andre veien). Ingen krav til selgeregenskaper eller markedsavdeling mao :) Slike kabel kvelder har jeg vært med på ved flere anledninger sammen med andre hi-fi entusiaster lokalt. Det er både hyggelig og lærerikt! Jeg har forøvrig vært med på dette lenge nok til å ha svelget mange kameler i årenes løp. Har derfor lært å være åpen og ikke fullt så bombastisk som jeg var i yngre dager. Disse kamelene er ubehagelige greier, tildels både store, hårete og beiske! Min invitasjon står den, og jeg er åpen nok til å kunne overbevises jeg!
 
K

knutinh

Gjest
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Har derfor lært å være åpen og ikke fullt så bombastisk som jeg var i yngre dager. Disse kamelene er ubehagelige greier, tildels både store, hårete og beiske! Min invitasjon står den, og jeg er åpen nok til å kunne overbevises jeg!
Kameler er jo morsomme dyr =) Svelges best med god, mørk drikke =)

Jeg har som du ser mine overbevisninger. Jeg har imdlertid sagt at jeg hadde blitt glad over å bli motbevist på akkurat dette. Det hadde jo vært utrolig spennende. Det er jo mye morsommere å finne ut noe nytt enn å bare konstatere at de gamle professorene hadde rett.

-k
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Mennesker uten meninger er kjedelige! Vet ikke hvor i landet du bor knuntinh, men du er velkommen til å overbevise meg og noen av mine likesinnede fredag 26.01 i Egersund Rogaland. Hyggelig å kunne oppleve at uenigheter på dette forumet kan istedkomme nye hyggelige bekjentskaper fremfor skyttergravskrig mellom meningsmotsetninger 8) Peace and love!
 
K

knutinh

Gjest
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Mennesker uten meninger er kjedelige! Vet ikke hvor i landet du bor knuntinh, men du er velkommen til å overbevise meg og noen av mine likesinnede fredag 26.01 i Egersund Rogaland. Hyggelig å kunne oppleve at uenigheter på dette forumet kan istedkomme nye hyggelige bekjentskaper fremfor skyttergravskrig mellom meningsmotsetninger 8) Peace and love!
:)

Det blir nok litt langt unna Oslo. Men jeg har snakket med Espen R (Vi har vært uenige om alt siden tidenes begynnelse) om kaffe og litt lyd.

Det er nok et "problem" at alle har sterke meninger og krever å få fremsi disse, men heller bruker uendelig mye tid på å irritere seg over den andre siden i stedetfor å prøve å bevise seg rett - eller bruke tida til å lytte på musikk =)

Jeg har en teknisk og musikalsk bakgrunn som gjør at jeg er interessert i disse spørsmålene, men jeg har aldri hevdet å selv inneha ører, trening eller utstyr til å høre/ikke høre alt. I stedetfor baserer jeg argumentasjonen min på alment tilgjengelig stoff som teori og offentliggjorte blindtester.

-k
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Har kablene noe betydning for lyden?? Tja... Si det.
:) :) :)
Ja; men det kunne være du skulle begynde igen med en ny tråd, der ikke handlere om blindtest, PM Audio....
Mvh. Sven Palvig
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Hvis jeg derimot hadde vært en avdanket kirurg, fortid i Nasa, og hostet opp noen kvasi-fysiske formuleringer om nano-elektron-molekyler så kunne jeg hatt en sjanse. Jeg er imidlertid alt for kjedelig og fargeløs til å holde produktpresentasjoner og "selge" et produkt jeg ikke selv har troen på.

Mens jeg var ung og jobbet i butikk fikk jeg kritikk for ikke å lyve naive kabelkjøpere opp i øynene. Forresten tjener butikkene penger primært penger på kabler og annen sminke. Som selger så er jobben å få produkter ut av døra, ikke å spekulere i årsak-virkning eller være kritisk til sine produkter. Og kundene er en overraskende lettlurt gjeng som kjøper stort sett det man prakker på dem. Ikke alle, selvsagt. 5% er kritiske og går og lurer i butikken i uker eller mer, spør og graver og leser brosjyrer og ender opp med å ikke kjøpe noe. De fleste spør imidlertid hva som er bra, hører i 10 minutter og går ut med utstyret under armen. Som selger har du en utrolig påvirkningskraft når du spør ledende spørsmål mens de lytter. "Den kabelen der låter utrolig bra, hører du den utrolige fylden i mellomregisteret?" Og kunden som ikke vil virke evneveik svarer et ydmykt ja og "hører" forskjellen eller håper at forskjellen vil materalisere seg når han kommer hjem.
-k
Helt enig. Man har enormt stor påvirkningskraft som butikkselger, og må nok innrømme at jeg også har "lurt" dyre kabler på kundene. Poenget som selger er jo å opprettholde bruttofortjenesten. ;)
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

:) :) :)
Ja; men det kunne være du skulle begynde igen med en ny tråd, der ikke handlere om blindtest, PM Audio....
Mvh. Sven Palvig
Som sagt var jo ikke poenget å sverte PM Audio spesielt. Og i forhold til kabeldebatten ser jeg ikke helt hvordan man kan komme utenom blindtester.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Nei det er jo egentlig litt pussig det der, noen har jo argumenter for hvorfor blindtester ikke vil fungere pga. stress eller hva det nå måtte være.
Teoretisk sett er det jo lite som skulle tilsi at det er noen lydmessige forskjeller.  Problemet for min del med dette er at jeg mener så bestemt å ha hørt forskjeller på kabler og da signalkabler spesielt, og jeg vleger å tro at det jeg ørte var reelt.
Alle opplevelser er jo reelle for den det gjelder, men en ting som er like sikkert er at opplevelser er farget av forventninger, skjulte eller bevisste.
Jeg selv har påstått å høre forskjell på signalkabler, for en del kHz siden, men kan i dag ikke lenger høre dem - kanskje mine opplevelser er farget av måleresultater?

Vidar
 
B

Back_Door

Gjest
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Alle opplevelser er jo reelle for den det gjelder, men en ting som er like sikkert er at opplevelser er farget av forventninger, skjulte eller bevisste.
Jeg selv har påstått å høre forskjell på signalkabler, for en del kHz siden, men kan i dag ikke lenger høre dem - kanskje mine opplevelser er farget av måleresultater?

Vidar
Ja, kanskje måleresultater farger like godt som penger og design? ;D ;D
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Men penger og design farger ikke måleresultater. ;)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Som sagt var jo ikke poenget å sverte PM Audio spesielt. Og i forhold til kabeldebatten ser jeg ikke helt hvordan man kan komme utenom blindtester.
:) :) :)
Du tror måske ikke på, hvad du hører!
Mvh.
Sven Palvig
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

:) :) :)
Du tror måske ikke på, hvad du hører!
Mvh.
Sven Palvig
Det er kanskje det viktigste jeg har lært etter mange år med hifi og lyd i professionell sammenheng, å ikke stole på det man hører.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

:) :) :)
Du tror måske ikke på, hvad du hører!
Mvh.
Sven Palvig
Poenget er at jeg har sluttet å høre det jeg før trodde jeg hørte. Dette kan jo selvfølgelig være like farget av forventning som det motsatte.. ;) Men en del a-ha opplevelser (ikke bandet..) i det siste har fått meg til å revurdere noe av de mest "religiøse" aspektene ved hi-fi. Og for å understreke det, er jeg ingen teknolog som har regnet meg frem til dette... ;)

Jeg synes man ganske lett kan gjennomskue kabelpåstandene med bruk av sunn fornuft. Markedsføringen henger jo ikke på greip, så hva er det egentelig de selger oss??
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Jeg synes man ganske lett kan gjennomskue kabelpåstandene med bruk av sunn fornuft. Markedsføringen henger jo ikke på greip, så hva er det egentelig de selger oss??
Skal man dømme etter noen av de mest entusiastiske beskrivelser i den andre tråden så selger de en illusjon.

En kabel som gjør så mye med lyden er ikke en kabel. Enten er det et eventyr eller så er det en aktiv/passiv krets som manipulerer signalet - ellers er det en liten, hørbar forskjell beskrevet med STORE ord.

Det var bra at noen tok til motmæle når det ble smurt på så tykt som det ble i den andre tråden.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

:) :) :)
Man kan opleve at der er mindre forskelle imellem kabler, men der kan også være større end imellem forforstærker. Det er hørt flere gange. Og en forforstærker betyder meget for lyden.
Selv digitalkabel lyder forskelligt.
Det kræver selvfølgelig et anlæg der kan vise forskellen.
Man skal bruge sine øre og stole på dem. Der er også humbug og der er meget der er prissat alt for højt.
Mvh. Sven Palvig
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

All logikk sier meg at kabelutvikling går ut på å kjøpe inn kobberkabel etter mål på tverrsnitt osv, terminere de med "frekke" plugger og dra på en fancy strømpe, stikke fingeren i været og finne på en pris.
Tror nok dette er en vanlig oppfatning av hvordan utvikling og kabelproduksjon foregår. I en del tilfeller stemmer nok dette, men ofte legges det ned mye arbeid og penger i prototypestadiet.
Ofte må man lage et stort antall prototyper før man finner en hvor både teori og praksis stemmer... og det gjør det som regel ikke. ;)
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

...men ofte legges det ned mye arbeid og penger i prototypestadiet.
Ofte må man lage et stort antall prototyper før man finner en hvor både teori og praksis stemmer... og det gjør det som regel ikke. ;)
Dette du her beskriver høres jo ut som vanlig produktutvikling. Det jeg ikke forstår er hvordan dette kan implementeres i kabelindustrien, der den kjente kunnskapen sier at det holder med god nok ledningsevne for å oppnå tilfredstillende resultat. I forhold til hvilke prinsipper er det man utvikler? Er det bare i forhold til feelgood faktoren?? Er en blå kabel bedre på blues enn andre? Er en rund kabel også rund i lyden?

Om utviklingsarbeidet bygger på vitenskaplige prinsipper, vil jeg gjerne lese mer om dem. Om utviklingen kun består av subjektivitet, forstår jeg ikke hvorfor man føler behov for å linke dette opp til vitenskapen.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Om utviklingsarbeidet bygger på vitenskaplige prinsipper, vil jeg gjerne lese mer om dem. Om utviklingen kun består av subjektivitet, forstår jeg ikke hvorfor man føler behov for å linke dette opp til vitenskapen.
Ikke det at jeg har lest noe særlig her, men du finner uansett en del stoff på TaraLabs sine sider. Velg "Technical Info" i hovedmenyen.

http://www.taralabs.com/

Happy reading ;)

Edit: Etter å ha kikket litt kjapt her, tror jeg nok dokumentene "The Science of Cable Design" (1-4) kan være av interesse for deg
 
K

kbwh

Gjest
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Har dere hørt om Yter-kablene til Sonus fabers grunnlegger Franco Serblin? Her er litt salgsprat fra Signore Serblin:
During my last challenging project, the "Stradivari Homage", I felt the need to use an internal wiring conductor which was not another product derived from the telecommunication industry with solutions based in radio frequency theories, but a materials solution with properties designed to handle bandwidth frequencies and power levels.

So emerged a new conductor based in conceptual and structural terms, on the following premise: the transfer of the audio signal from amplifier to speaker, and in particular those at the micro signal level, depends more on the physical structure of the metal than on the absolute value of conductivity in the wire.

SOLUTION
To intervene at a metallurgic level to obtain order and homogeneity of the conductor's crystalline structure, thus providing greater compliance of the music signal within the signal path.
Pairing Silver(Ag) and Palladium(Pd) using a new three-phase fusion process is the basic element of the alloy.
The crystalline homogeneity of the special alloy is the basis for the metallurgic harmony found in our conductor, almost as if it were a metal "tune".
It's all in the process:Well Tempered Argentum Alloy
The result of this development is a speaker cable (YTER) that ensures metallurgical coherence in the path from the amplifier to the drivers.
All the processes from the melting, to the drawing, and finally the manufacture of the product, are exquisitely handcrafted at Laboratorium.

PRODUCER
Laboratorium is dedicated to the entire manufacturing process for this new project. First, there is the melting of Silver and Palladium to create our alloy.
We then cold extrude our special alloy in a water bath to form an electrostatic balanced, Gaussian shaped conductor.
The component connectors are then realized using our same special alloy.
Finally, conductor and connector are cold fused with a mechanical weld where solder is neither desired nor required. With the finished speaker cable product, the music signal passes through YTER and only YTER.
The result is a Reference speaker cable fit not only for Stradivari Homage, but all other fine loudspeakers of the world.
Og hva har vi da? En kabel som lages fra bunnen av i små serier med eksklusive råmaterialer. Ikke ett kløyva ord om lydkvalitet, men mange om eksklusivitet.
For dere som er glade i kabler: Laboratorium Yter
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Leste taralabs stoffet.  :eek:

Se på kurvene med målt impedans. De forklarer økningen i impedans med skin-effekt.
Hvis man vet litt om skin-effekt ser man at disse kurvene ser litt snodige ut.

La oss se litt nærmere på dem.
http://www.taralabs.com/images/TheScienceofCableDesign2.pdf


Se på impedans kurvene. Ved lave frekvenser ser det ut til at impedansen er ca 0.1 ohm, kanskje 0.05ohm.
Så, ved 10kHz er den runde kabelen på 2mm2 er impedansen steget til ca 0.4 ohm. Dette skal ifølge tara-labs komme av skin effekt. Kan dette stemme?

Heldigvis for oss er skin-effekt godt dokumentert.
Ved 10kHz er penetration depth ca 0.66mm.
Radien i en 2mm2 kabel er 0.8mm
Forholdet mellom AC og DC resistans ved 10kHz vil være ca lik forholdet mellom arealet av hele kabelen og arealet av kabelen minus arealet med radius 0.14mm
A=0.14*0.14*3.14=0.06

Resultatet blir da at hvis DC resistans er 0.1ohm, så er resistansen ved 10kHz 0.1*2/1.94=0.103ohm

Faktoren er 1.03!!!!!!!!!!!!!!!  ikke 4.
Tara labs har altså funnet noe helt annet. Mon tro hvorfor?   ;)

Eller, hvor høy må frekvensen være for at faktoren skal bli 4 slik som Tara labs finner?

En faktor på 4 betyr at penetration depth må være:
0.8-SQRT(1.5/3.14)=0.11mm

Det skjer ikke før langt over 100kHz.

Tara Labs, les fysikkboka! FY!
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Ikke det at jeg har lest noe særlig her, men du finner uansett en del stoff på TaraLabs sine sider. Velg "Technical Info" i hovedmenyen.

http://www.taralabs.com/

Happy reading ;)

Edit: Etter å ha kikket litt kjapt her, tror jeg nok dokumentene "The Science of Cable Design" (1-4) kan være av interesse for deg
Står sikkert mye bra der, men jeg synes det mest minner om salgsbrosjyrer...

Hva med dette: "In fact, it is possible to make measurements of different audio cable conductor designs that will correlate with audible differences in the cables' performance." Dette var i allefall nytt for meg.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

I en tråd før sentralen falt ut ble det sagt at det skulle publiseres en test av The Giant; noen som vet hvor denne blir av?
 
P

Parelius

Gjest
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Var det ikke OAS da?
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Var det ikke OAS da?
Joda, testen kommer. Det er bare noe treghet i systemet her..

::)
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Og det skulle komme mere info fra PM audio? Det ble diskutert om PM bare kjøper inn råmeterialer eller om han selv har vært delaktig i utviklingen/forskningen på kablene.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Vedr "utvikling" av kabel

Hvordan vet man at man har en god kabel når ingen kan relatere målinger til lytteinntrykk? Kanskje det er litt kvalifisert flaks å få til enn vellydende kabel? Å ha kunnskaper om ohms lov er i hvertfall ikke nok!

Som alltid er det de "objektive" som har problemer med kabler. Jeg er helt enig med trådstarter mht tekniske begrunnelser for ditt og datt, vill reklame osv, men dette er vel ikke værre enn det man kan se på reklameinnslagene på tv for alt fra rynker til hår.

Det er til syvende og sist du som forbruker som må avgjøre om det du tester er en god kabel (på tross av tåplige tekniske begrunnelser). Dette må nødvendigvis bli veldig frustrerende når de fleste av dere objektivister ikke hører forskjellene.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

:) :) :)
Du tror måske ikke på, hvad du hører!
Mvh.
Sven Palvig
En god regel er at du ikke skal tro paa noe av det du hoerer, og bare halvparten av det du ser.....
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

En god regel er at du ikke skal tro paa noe av det du hoerer, og bare halvparten av det du ser.....
Jeg tror mer på det jeg hører enn jeg ser - iallefall etter midnatt:)
 
K

knutinh

Gjest
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Vedr "utvikling" av kabel

Hvordan vet man at man har en god kabel når ingen kan relatere målinger til lytteinntrykk? Kanskje det er litt kvalifisert flaks å få til enn vellydende kabel? Å ha kunnskaper om ohms lov er i hvertfall ikke nok!

Som alltid er det de "objektive" som har problemer med kabler. Jeg er helt enig med trådstarter mht tekniske begrunnelser for ditt og datt, vill reklame osv, men dette er vel ikke værre enn det man kan se på reklameinnslagene på tv for alt fra rynker til hår.

Det er til syvende og sist du som forbruker som må avgjøre om det du tester er en god kabel (på tross av tåplige tekniske begrunnelser). Dette må nødvendigvis bli veldig frustrerende når de fleste av dere objektivister ikke hører forskjellene.
Veldig fornuftig :)

Hvis du lever i visshet om hva du selv hører så kan det da umulig være så frustrerende at andre ikke hører det samme?

I alle fall ikke mer frustrerende enn det er for meg å se påstander her inne som ville ha kvalifisert til Nobel-pris i fysikk, en million dollar etc men når jeg etterspør mer dokumentasjon kommer "nei, jeg ønsker ikke ære og berømmelse for min forskning"...

-k
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

I alle fall ikke mer frustrerende enn det er for meg å se påstander her inne som ville ha kvalifisert til Nobel-pris i fysikk, en million dollar etc men når jeg etterspør mer dokumentasjon kommer "nei, jeg ønsker ikke ære og berømmelse for min forskning"...

-k
Nå tror jeg ikke påstandene her inne kvalifiserer til noe som helst. Er neppe noen her som mener at ikke fysikkens lover også gjelder hifi produkter.

Det er heller sånn at vi ikke tror at alt kan måles med ohm's lov (det er det opplagt for oss at den ikke kan!)

Problemet er heller ikke at det ikke gjennomføres blindtester som påviser forskjeller, men at prosedyrene rundt det (hvis testen skal bli godkjent) blir for omfattende til at folk flest gidder å kjøre ABX tester.
 
U

utgatt60135

Gjest
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Vedr "utvikling" av kabel

Hvordan vet man at man har en god kabel når ingen kan relatere målinger til lytteinntrykk? Kanskje det er litt kvalifisert flaks å få til enn vellydende kabel? Å ha kunnskaper om ohms lov er i hvertfall ikke nok!
De må da lytte for å vite hvilke endringer som forbedrer lyden. Temmelig krevende vil jeg tro. Hvis de bare "gambler" er det ganske så useriøst mener jeg.

Det jeg er nysgjerrig på er alså om PM har vært med i denne testingen som jeg vil tro er veldig tidkrevende. Hvis ikke er "selvutviklet" missvisende.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Nå tror jeg ikke påstandene her inne kvalifiserer til noe som helst. Er neppe noen her som mener at ikke fysikkens lover også gjelder hifi produkter.

Det er heller sånn at vi ikke tror at alt kan måles med ohm's lov (det er det opplagt for oss at den ikke kan!)

Problemet er heller ikke at det ikke gjennomføres blindtester som påviser forskjeller, men at prosedyrene rundt det (hvis testen skal bli godkjent)  blir for omfattende til at folk flest gidder å kjøre ABX tester.
Kall det prosedyre eller metode eller hva du vill. Problemet er at de aller fleste subjektive tester ikke følger en prosedyre eller metode som gjør det mulig å kvalifisere, validere og repetere testen. Dermed er det vanskelig (om i det heletatt mulig) å ta stilling til evt. testresultater.

mvh
KJ
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Re: Endelig - en ny kabeldebatt! avledet fra The G

Hvis du lever i visshet om hva du selv hører så kan det da umulig være så frustrerende at andre ikke hører det samme?
-k
Det jeg finner frustrerende er argumentasjonen fra dem som ikke hører det samme. For mine lyttevaner og erfaringer har det ingen betydning.
 
Topp Bunn